Jump to content
Juoksufoorumi.fi

JMar

Jäsenet
  • Posts

    877
  • Liittyi

  • Last visited

About JMar

  • Syntymäpäivä 08.04.1980

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. No niin. Nyt on tehty se mitä voidaan ja sitten vältellään turhaa hermoilua. Heitin tänään lauantaina 13,5km lenkin, josta 10km maratavon tyyppistä vauhtia 4.52 (keskisyke 158). Ihan suht vaivatonta oli meno, mutta tietysti on eri asia juosta 10km kuin 42km... Yksi kilometrin mittainen ylämäki mahtui tuohon kymppiin ja sai pidettyä vauhdin päällä siinäkin. Muutoin tällä viikolla aika leppoisaa menoa, ma 9km 5.40, ti vain tunnin kävely, keskiviikkona breikki, to vitosen hölkkä ja kuntopiiri jossa 5 x hypyt matalalle tasolle. Katotaan! Taannoinen pieni takareisivamma aiheutti kevyen tuntuman, jonka tuntee ylämäessä nostaessa jalkaa reippaammassa vauhdissa. Ei haittaa etenemistä.
  2. Silmät eivät nopealla katsannalla nähneet mainintoja talvikisoista. Aktia Maantiecupin tiedän https://www.ku-58.fi/aktia_maantiejuoksu_cup/, mutta onko muita kisoja hallissa tai ulkona?
  3. Eilen tiistai-aamuna tuli juostua lenkki, jossa vedin viisi kertaa noin puoli kilometriä lujaa. Ka.vauhti oli 3.50. Nopein oli 3.44, ja jollain näistä vedoista käytiin rajalla mitä jalat nykykunnossa kestävät. Ei nipistänyt, eli revähtänyt, mutta pieni tuntuma tuli, että ei mennyt normitreeninä. Ei toisaalta haitannut treeniä myöhemmin, en siis jättänyt kesken, ei huolestuttanut. Myöhemmin päivällä kävellessä töissä portaita ja kotiutuessa huomasin saman tuntuman pienenä lisälihasjumin kaltaisena. Joka siis lihasjumiksi liian nopeasti päälle. Tänään kävellessä ei ole enää melkein huomannut tätä efektiä, sikäli vaikuttaa että sain lievän varoituksen 😅
  4. Muksun futispelin takia tuli aikaistettua pitkistä päivällä. Lähdin perjantaina töiden jälkeen juoksemaan. Reitti oli Punavuoresta rantoja myöten Vantaanjoelle mitä Pitkäkoskelle ja sieltä pudotellen Keskuspuiston läpi takaisin Roballe. Yhteensä 35km. Keli oli loistava, +11 ja pieni lounaistuuli. Hommasin eilen Mizunot jotka heitin jalkaan jokerina. Olivat liian kevyet kengät, tukea puuttui, oma 101kg on vähän paljon kevyemmän tuen kengille. Ei isompia ongelmia kenkien kanssa kuitenkaan - oikean jalan sukka tahtoi mennä vähän ruttuun ja kolme pysähdystä putsata ja järkätä sukkaa oli tehtävä kahden nesteen tyhjennyksen ohella. Juoksuvauhtiin hain kiihtyvyyttä. Sainkin sitä kohtuudella. Toinen sukan ojennus 24km kohdalla sai jalat oireettomaan tilaan, ei kipuja, kun lähdin lisäämään vauhtia 25-32km etapilla. Kolmenkympin kohdilla alkoi jalanpohjissa tuntumaan jälleen. Tietäähän mitä sukkia ainakaan ei pistä jalkaan. Vähän mietin oliko tuo liian kovavauhtinen kiristys, mutta ei tuossa nyt isompia ongelmia ollut kiristää vauhtia. 1,5l pullo loppui 15km jälkeen ja jano vähän vaivasi loppumatkalla.
  5. Jalat toipuivat melko hyvin pitkikseltä. Sunnuntaina viisi kilometriä kävelyä. Maanantaina rento 8km 5.40. Tiistaina oli ajatusta juosta puolipitkä tempolenkki, mutta jalat olivat vähän jäykän tuntuiset ja muutin rasitusta pari pykälää alaspäin - 9km 5.30 jossa 4 x 500m n. 4.00. Päälle kuntopiiri jossa leuat, punnerrukset ja hypyt matalalle tasolle. Jalat olivat varsin kimmoisat lenkin lyhyiden vetojen jälkeen. Täytyy muistaa tämä kombo! Ke lepo, to ja pe kevyttä, lauantaina sitten lenkki työnimellä kevyesti kiihtyvä kolmenelonen.
  6. Tänään eka kolmikymppinen sitten viime vuoden. Hyvä tuntuma. Kurvista Laajasalo osin ympäri ja Siilitien kautta Vanhankaupunginselän ympäri ja lopetus rantojen kautta Senaatintorille. Tuntuma hyvä. Tämän viikon lenkkeinä pohjilla 9km 5.30 maanantaina, tiistaina 14km jossa 5 x 2km ka. 4.20/km, torstaina 9km 5.30, perjantaina 5km 6.00 ja kuntopiiri. Tänään lauantaina sitten 31km 5.40 keskarilla. Ensi viikolla kolmekymppinen toivottavasti kiihtyvänä.
  7. Viikolla ti ja ke 8km lenkit jotka n.5.30 vauhdeilla. Perjantaina pientä flunssan tuntumaa ja taukoa. Lauantaina ei flunssatuntumaa ja ekalle neljästä (viikosta) pitkiksestä. Ekat 14km 5.25 ja vikat 8km 4.40 keskarilla. Hyvä tuntuma. Ensi viikolla lisää mittaa pitkikseen, vauhtia ehkä Napsu alas, että jalat saa rauhassa tottua liki kolmekymppiseen.
  8. Arvioin viimeisen kolmen viikon settiä, juostuja lenkkejä, ja päädyin lopputulemaan, että on sauma vetäistä lepoviikon jälkeen kolmen viikon (ja ennen kaikkea viikonloppujen pitkisten setti). Sen perään pari viikkoa iisiä ja mara. Tällöin ajatus on saada juostua ensimmäinen maratonjuoksu sitten vuoden 2013. Buukkasin Venetsiaan maratonille juoksun ja lentoliput Milanoon. Tavoitteena asiallinen läpijuoksu ilman kanttaamista. Katsotaan miten käy.
  9. Ohjelmassa 30min kuluttua kaveriporukalla puolikas. Reitti 2,5km suuntaansa edestakaisin, ei ihanteellisin, ei myöskään saman vauhtista ihan, ja kroppa on nyt kahtena viikonloppuna venynyt hieman joten nyt jalat maassa hakemaan 4.30-vauhtista kiritystä. Jos ei mene, ei haittaa. -- Juoksu vedetty. Summa summarum: Aika solidi 4.28-vauhtinen puolikas. Pohjilla kaksi viikkoa sitten 10km Hki kympissä 4.14 ja viikko sitten 12km samanvauhtisen kaverin kanssa tiukempana treenivetona 4.12. Tämän päivän juoksun isoin jännäys ilmeni ennen juoksua istuessani vessassa hyvin nestemäisellä mahalla. Pohdin, että se luultavasti aiheutui edellisillan magnesiumnapeista ja jännityksestä, koska mitään muita oireita ei ollut. Vikan ravaamisen jälkeen kuvio oli selvä, hölkkää 2km lähtöpaikalle ja sitten juoksemaan omaa vauhtia. Kympin jälkeen elättelin toiveita lähes 4.20 vauhdista, mutta viimeinen vitonen ja takareisien pieni kramppauksen uhka palautti realiteetit - en ole juossut yli 15km lenkkiä viimeisiin kuukausiin. Hyvä setti. Ilahdutti. Katotaan mitä loppusyksystä vielä ehtii.
  10. Tällä viikolla juoksin ma-to kevyitä 12km, 9km, 5km, 9km lenkit vauhdilla 5.25-5.50. Tänään olin sopinut juoksukaverin kanssa, joka juuri oli heittänyt vajaa kuukausi sitten Tallinnan ironmanin, että pitäisi juosta 4.15 vauhtia 12km. Viime viikkoinen Hki kymppi ei tuntunut juurikaan viikolla, joten rohkenin lähteä katsomaan onko rahkeita suunnilleen samaan kuin viikko sitten. Ja olihan sitä. Pienten verrojen jälkeen Kalasatamasta rantoja pitkin Hernesaaren kärkeen 12km keskarilla 4.12. Mäkitreenit huomaa auttaneen pidentää askelta mäissä - jos nyt Olympiastadionille kevyesti nouseva katu nyt mäeksi edes soveltuu... Kimpassa juokseminen, suora reitti, ei ohitettavia, auttoivat tekemään treenistä erinomaisen. Katsotaan mitä sitä seuraavaksi sitten tekee treenin kanssa. Ripeämpi askellus alkaa hiljalleen lähteä ihan asiallisesti.
  11. 42.11 eli 4.14. Oikein hyvä nykykunnolla. Ensimmäinen virallinen kisa muistaakseni sitten joulukuun 2016 jolloin juoksin Lancasterin puolikkaan. Vauhti oli sama, matka nyt vain lyhyempi, eli meni tuolloin juuri hitusen alle 1h30min. En osaa juuri lämmitellä. Lähinnä keskityn juoksukisoja ennen huolehtimaan ettei maha vaivaa. Söin kevyen varhaisen lounaan kolme tuntia ennen kympin starttia ja join lasin vichyä tunti ennen starttia. Muutoin keskityin ravaamaan vessassa. Jännä miten kroppa valmistautuu Lapun kanssa juoksemiseen. Lähdön ollessa 12.30-12.45 haarukassa, lähdin kotoa Viiskulmasta kävelemään vähän yli 12 tiputtaen säkin säilöön ja saapuessa Kaivopuiston lähtöpaikalle 12.20. Jutellessa ja venytellessä kaverin kanssa, jonka bongasin sopivasti viemään turhaa jännitystä pois, huomasimme että porukat olivat jo lähteneet. Starttipaikalle, kello kuosiin ja liikkeelle. Lähtiessä muiden perässä pääsi juoksemaan ohitellen. Reitti oli melko mutkikas ja välillä kapea ja päätin pitää juoksun kasassa. Eli kulmiin tulin rauhallisemmin muiden mukana jos ei ollut selvää paikkaa mennä ohi. Muutamaan otteeseen alkoi pistämään kyljestä, mitä epäilin huonoksi ruokavalmistautumiseksi, mutta taisi olla vain MK-sykkeiden käyminen liikaa kunnon päälle. Pieni tasoittelu auttoi löytämään rytmiä. Lopussa hieman tuntui jo matka, yhtään ylimääräistä ei jäänyt koneeseen ja viimeinenkin kilometri tuli puristettua juuri sen verran mitä lähti. Hyvä ns.baseline-juoksu. Jos nyt maistuisi fiksu lenkki talvikauden ajan, katsotaan josko tätä vauhtia voisi edetä ensi keväänä puolikkaalla. Km-vauhdit ovat hieman todellisuutta nopeammat - mittari antoi 10km matkalla 100m ekstraa. Toki voi olla realistinen matka, sen verran tuli kaarreltua eräissäkin kurveissa.
  12. Päätin lähteä kokeilemaan kymppiä tänään extempore Hki kympissä, kun eilen satuin juoksututtuni kanssa asiasta puhumaan. Eilen oli lepopäivä, sikäli hyvä pohja mennä juoksemaan. Viimeisen viikon aikana sunnuntaina juoksin Kaivarin pidemmän mäen ylös kiihtyvinä vetoina 9 x 5.30-4.30 vauhdilla, keskiviikkona 5km iisiä ja kuntopiiri jossa 5 X hypyt penkille 10 per rundi, torstaina 9km 5.20 vauhdilla. Reilu pari viikkoa sitten juoksin Larun ympäri keskellä treeniviikkoa 4.31 keskarilla, joten jos sen alle menee niin hyvä. 4.20 ilahduttaisi. Juuri nyt 2h ennen juoksua kuuntelen kun sade ropisee. Toivottavasti pidempien matkojen juoksijoiden kisa ei mene aivan rakoille.... Ilmeisesti kymppi menee pääosin kuivassa.
  13. Kesän 2021 voin kirjata muistikirjoihin telakkakesänä. Ensin toukokuussa alkanut ja osan kesäkuutakin vienyt pohjejumi ja heinäkuussa kaksi viikon treenitauon aiheuttanutta flunssaa. Juoksemisen treenaaminen onkin ollut aika epäsäännöllistä. Kuntopiiri (5 x leuat, punnerrukset, hypyt) on ollut paljon varmempi, 2 x viikko paitsi flunssissa. Kesäkuulle 76km ja heinäkuulle 86km. Tyypillinen lenkki vajaa kymppi ja joku 5.40 vauhti. Cooper tuli juostua flunssien välissä, 3030m joka oli sangen ok olosuhteet huomioiden. Heinäkuussa heitin pari mäkitreeniä, jotka kyllä olivat tarpeen muun hiljaiselon (noh, rentoa lomailua!) ohella. Eilen torstaina juoksin kovavauhtisen lenkin ke-aamun 8km 5.45 ja ke-illan 9km kävelyn päälle. Edellisen päivän jaloilla olo toki tuntui, mutta meni 15km lenkistä 10km puristaen 4.31 vauhtia. Hyvä nollaus. Sitä sitten tiukentamaan loppusyksyksi johonkin 4.15 vauhtiin jos ilman ongelmia saa edetä, ennen kevyttä talvikautta. 20.10.22 täytän 42v195pv ja pohdinnassa on kyseiselle torstaille juhlamaratonin järjestäminen. Katsotaan nyt vielä toteutusta ja paikkakuntaa, mutta tykkään ajatuksesta lähtökohtaisesti.
  14. Viimein. Kuukausi myöhemmin tuntuu, että pohje olisi viimein kunnossa. Kaksi kertaa yritin viikon tauon jälkeen lenkkiä, mutta oli liian pian. Niiden perään viikko totaalilepoa ja toinen viikko kävelyä n. 5km päivässä. Eli kahden viikon breikki Juoksusta oli tarpeen, että palautui. Tänään aamulla 8km 5.45 vauhdilla enkä huomannut pohkeessa ongelmaa. Nyt lähdetään miettimään lenkkejä viikko kerrallaan. Kuukauden breikki rikkoi hyvän asetelman ja pääkin on taas normimoodissa, eli mennään 2-3 x viikossa ja kuntopiirit päälle.
  15. @Seppo Voisi vaihtaa otsakkeeksi Mara sub3.20. Mites sen tekee?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy