Jump to content
Juoksufoorumi.fi


sauvakävelijä

Jäsenet
  • Content Count

    30
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

Profile Information

  • Gender
    Female

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Joo, en itsekään välittäisi ylimielisistä kommenteista, ei kannata liian helposti loukkaantua. Tosin en näe noissa kahdessa ylimmässä mitään kauhean ylimielistä, lähinnä mielipide-asioita ja ehkä vähän provosoivasti ilmaistu... mutta tuo kolmannen kohdan kommentti on kyllä aika turha. Jos joku kommentoisi mun aikaani noin, niin alkaisin varmaan treenaamaan hulluna niin että pääsen ensi kerralla kuittaamaan takaisin... 😁 Itsekin kyllä päästän automaattisesti ohitse jos jollakin on vain yksi ostos. Jos siis vain uskallan spontaanisti ehdottaa, mutta jos toinen kysyy niin en kehtaa olla päästämättä. Tosin yleensä se on niin että minut päästetään, mikä on aina mukavaa...
  2. Kiitos vastauksista. Tosiaan heinäkuussa parani kaikki vammat aika hyvin, kun tuli lomailtua ja odottelua/istumista oli parhaimmillaan yli 2 vrk putkeen ja kuntoilut sellasta 3 * viikossa max. tunti kerrallaan. Sitten kun aloitin taas täällä Suomessa juoksemaan niin ongelmat palasivat. Eli tuosta myös päättelin, että joku toiminnallinen juttu sen täytyy olla, kun ei mennyt levolla ohi. Tuota nilkan jäykkänä pitämistä kysyin oikeastaan siitä syystä, , koska ajattelin että voiko se nilkka joustaa myös liikaa. Eräs kaveri kerran sanoi mulle, että on kuulemma niin löysät jänteet, että en saa ollenkaan venytellä niitä. Eipä ole tarvinnutkaan ja varmaankin tuosta syystä esim. akillesjänteessä tai pohkeissa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. (Paitsi välillä kylmyys jumittaa pohkeet...) Tähän asti olen lähinnä tasapainolaudalla ja erilaisilla variaatioilla varpaillenoususta yrittänyt saada jonkinlaista voimaa ja lihastukea nilkkoihin. Olen myös aika sirorakenteinen, mutta ylipainoa ei ole. Ainakin nyt yritän sitten alkaa vähän muunlaista nilkkajumppaa tekemään ja jos ei auta, niin sitten jollekin asiantuntijalle avautumaan. Tänään onnitui taas sellainen kevyt juoksu aika kivuttomasti. Yhdessä kohtaa pyörittelin tuota nilkkaa ja kuului kaikenlaisia jänniä rusahduksia, ei mitenkään kivuliaita ja menivät pois kun muutaman kerran pyöritin. Oikeassakin kyllä rusahteli muutaman kerran, mutta ei niin paljon.
  3. Olisi kiva tietää minkälaisia liikkeitä fyssari antoi. Taas kerran itsellä mennyt koko vasemman jalan nilkan seutu juoksukelvottomaksi vaikka kuinka olen yrittänyt tehdä kaikenlaisia huoltotoimenpiteitä. Pitää sitten vain odotella talvea ja että pääsee hiihtämään, eli sama juttu kuin viime vuonna. Tuon jalan kanssa pystyn ehkä 2 lenkkiä tekemäään viikossa, ja mielellään alle 1,5 h. Todella masentavaa, kai se on pakko mennä taas valittamaan jollekin. Tietty syytän itseäni ja sitä että en anna tuon parantua kunnolla. Sitten sellainen kysymys vielä, että kuinka paljon nilkan etuosan/kantapään pitäisi joustaa juostessa. Eli kantapään painua päkiäjuoksussa alaspäin maakontaktissa? Eilen kokeilin pienen pätkän juosta niin, että en jousta yhtään, eli pidän nilkan täysin jäykkänä. Tai niin jäykkänä, kuin pystyin. Onkohan tuossa mitään ideaa? Itsellä ainakin yliliikkuvat nilkat ym. kaikki omituisuudet jaloissa.
  4. Tuttuakin tutumpaa on kaikenlaiset nilkkavaivat. Itsellä myös vasemman nilkan ulkosivu on välillä ollut montakin kuukautta arka, ei siinä oikein auta muu, kuin tehdä suosiolla kaikkea korvaavaa ja kokeilla juoksua vasta sitten kun kävelyssäkään ei huomaa enää minkäänlaista erikoista tunnetta nilkassa. Sitten jos vähänkin sattuu, niin keskeytys. Itsellä tuo vaiva tuntuisi pysyvän ainakin jotenkin poissa, kun muutaman kerran viikossa käyn huolella hierontapallon kanssa tuon pohkeen läpi, erityisesti ulko- ja sisäsivun. Sitten yritän jokaisen pidemmän juoksulenkin jälkeen laittaa kylmää tuohon jalkaan, vaikka tuntuisikin täysin oireettomalta. Sitten myös noita nilkkoja ja jalketerän lihaksia kannattaa vahvistaa ja yrittää kehittää "symmetrinen" juoksutyyli. Esimerkiksi se jos asfaltilla jalat läpsyy erilailla kertoo että voi olla askelluksessa jotain häikkää. Mutta ei välttämättä juostessa kannata kovin radikaalisti alkaa sitä korjaamaan, vaan ehkä enemmän pikkuhiljaa lihasten kehittämisen kautta. Olen myös käynyt saman vaivan vuoksi fysssarilla. Ei löytynyt juoksusta muuta vikaa, kuin että vasen jalkaterä taipuu muutaman millin sisäänpäin ja ponnistus tapahtuu keskemmältä päkiää, kun taas oikealla jalalla ponnistus oli käsittääkseni oikeaoppisemmin enemmän isovarpaan puolelta (mistä kuulemma saa vahvimman voiman aikaiseksi).
  5. Puolikkaalle olisi ollut tarkoitus mennä, mutta motivaatio 0, kun on ollut käytännössä koko kevään kroppa hajalla. Nyt aika ok, mutta kunto arveluttaa. En tiedä jaksaisiko innostua yrittämään, kun tavallaan olen jo luovuttanut ainakin ennätyksen suhteen. Alle 1.40 luulisi silti olevan ihan realistinen, tai sitten ei.
  6. Noin se varmaan kannattaisikin tehdä. Tuo v7 taitaa olla pois laskuista, kun sen verran paremmaksi kehutaan noita uudempia malleja. Ilmankos torillakin oli myynnissä vain v7:aa. 369 € lähtisi näköjään halvimmillaan tuo v8, eli aika kallista... En tiedä olisiko sittenkin ne rullasukset parempi vaihtoehto. Tästä aiheesta onkin näköjään taas kerran jo omat keskusteluketjut, olisi ehkä voinut lukasta ne läpi ennen kuin kyselen tyhmiä. Pitäisi keksiä joku sellainen uusi laji, millä voisi tehdä korvaavaa kesällä. Sauvakävely ja pyöräily alkaa pikkuhiljaa tökkimään eikä uintiakaan jaksa tuntia kauempaa, puhumattakaan jostain crosstrainingistä. Joku sellainen kestävyyslaji, millä saisi ennen kaikkea tehokkaita treenejä tehtyä, mukavuus ja kivuus olisi sitten plussaa... Itsellä on sen verran ongelmalliset jalat ja viimeisimpänä alaselkä ollut puoli vuotta kipeä, että en kuitenkaan (ainakaan vielä) pysty juoksemaan niin paljon mitä haluaisin.
  7. Mitähän kaikkea pitäisi ottaa huomioon jos aikoo hommata tollaset skiket? Vasta nyt havahduin, että tollastakin voi harrastaa ja laji tuntuisi sopivan itselleni hyvin ja näyttää kivalta. Olisikohan esim. tällaiset https://varuste.net/Skike+V07+Plus?_tu=52231 hyvät aloittelijalle?(Torilta näkyisi löytyvät tollaset samanlaiset hyvään hintaan) Hiihtotaustaa löytyy, varsinkin luisteluhiihto sujuu, ja muutenkin lähinnä maastossa olisi tarkoitus kokeilla noita.
  8. Itellä auttaa penikoihin oikeastaan vain sellainen (double) hierontapallo. Sillä on vähän vaivalloista kylläkin käydä läpi varsinkin sääriluun sisäreunaa, kun saa lattialla aikansa vääntyillä ennen kuin löytää oikean asennon. Ja jos on kauheasti kireyksiä päässyt syntymään, niin tuo sattuu aika järkyttävästi. Mutta pakko kestää, jos haluaa juosta... Ei ehkä kannata yhtenä iltana "kerralla kuntoon" menetelmällä yrittää. Venytykset ja käsin hierominen ei minullakaan auta penikoihin. Mutta jos kyseessä onkin joku rasitusmurtuma, niin sitten ei varmaan missään nimessä kannata alkaa lisää rikkomaan paikkoja.
  9. Täysin samaa harrastan. Vasen on itselläni "kestävyyspuoli" ja oikea "voimapuoli". Eli pitkät nousut menen helpommin vasemmalta ja jyrkemmät oikealta. Vaikka tuotakin yritän aina välillä vaihdella. Tai sitten teen niin, että vuorotellen hiihdän mäkiä oikealta/vasemmalta puolelta. Joskus opettelin wassun juuri sen vuoksi, että se on symmetrinen liike. Sitä ennen hiihdin aina jonkin tyylistä kuokka/mogren -tyyliä oikealta puolelta. Pikkuhiljaa alkoi häiritsemää ajatus siitä, että kroppa kehittyy toispuoleisesti. Wassua aloin opetella niin, että ensin aloin hiihtämään enemmän vasemmalta puolelta ja kehitin sen melkein yhtä vahvaksi oikean kanssa. Aika helposti luonnistui tuon jälkeen wassun hiihtäminen, mitä nykyään yritän aina hiihtää. Nopeudella (yleensä) ei niin väliä.
  10. Kiitos vastauksista 🙂 Pitänee hommata sellaset vähän pidemmät löysät shortsit. Sellaisia ei vain ikinä tunnu löytyvän naisille. Kaikki on jotain minikokoa aina tai sitten ihan kireitä.
  11. Yhdessä: Suomessa. Sitten kyselisin teiltä jotka olette juosseet Malesiassa, niin kuinka helppoa se on siellä lähteä ulos lenkille? Itse olen menossa aika pitkäksi aikaa Kuala Lumpuriin ja Redang-saarelle. Ei oikein viitsisi pitää niin pitkää juoksutaukoa. Mutta niin, voiko noissa paikoissa vapaasti lenkkeillä, eritisesti jos sattuu olemaan nainen?
  12. Joo, tuli tuokin asia tarkistettua. 🙂 Mielestäni tuo Kebele ei mitenkään poikkeavan pitkäjalkaiselta suhteessa pituuteen näyttänyt, aika normaalit mittasuhteet.
  13. Mielenkiintoista luettavaa. Itse muutin pari vuotta sitten Jyväskylään opiskelemaan. Juoksumaastojen suhteen ainoa huono puoli on se, ettei täällä ole sellaisia hyviä tasaisia maastoja pitkille ja rauhallisille lenkeille. Jos vaikka Laajavuoreen menee, niin siellä ei varmaan ole 500 m pidempää pätkää ilman mitään mäkeä. Toisaalta itse olen kokenut, että juuri niiden ylämäkien iänikuinen tarpominen on vienyt juoksukuntoa hyvin eteenpäin. Jyväsjärven ympäri on tosiaan aika ihanteellinen lenkki, jos ei haittaa asfaltilla juokseminen. Ainoa tasainen ei-asfalttia oleva maasto keskustassa on Viitaniemi, se on myös kiva reitti, harmittavan lyhyt vain.
  14. Veikkaisin myös, että tuo makuusyke ei niin alas ole mennyt, mitä se voisi täysin levänneenä. Itsellä on myös tapana joskus ennen lenkkiä tehdä tuo testi, eli keskellä päivää mitenkään erityisesti rentoutumatta. Makuusykkeen ja seisomissykkeen ero on tuolloin myös aika pieni, alle 10. Mutta seisomaannoususykkeen maksimi oli itsellä nuhassa ja sen jälkioloissa yli 90, normaalisti taas se jää alle 80. Varmaan ainakin siitä voi jotain omasta palautuneisuudesta päätellä, että kuinka korkeaksi se nousee. Jos tuntuu, että treenaus tökkii, niin kannattaa vähän aikaa tehdä pelkästään kevyitä lenkkejä ilman mitään suorituspaineita. Itse saan tuolla tavoin kerättyä "energiaa" ja motivaatiota. Mitään totaalilepoa ja täydellistä liikkumattomuutta en suosittele, vähintään vaikka kävelee jos ei huvita juosta.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy