Jump to content
Juoksufoorumi.fi



ihan ok

Jäsenet
  • Content Count

    65
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

17 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vähän sekavia nuo termit ja näköjään vaikeita noi nivusvaivat muutenkin selvittää. Hyvä kun mainitsit ton meralgia paresthetican. Mitä nyt olen vähän lueskellut, niin aika hyvin tosiaan täsmäävät oireet. Tunnottomuutta tai kutinaa ei ole, mutta särkee tasaisesti ja jomottaa etu/sivureisi. Esim. äsken kävin ihan kevyesti alle tunnin pyöräilemässä, enkä huomannut minkäänlaisia tunteita missään, ei lihasheikkoutta, kireyttä tai mitään, mutta vähän aikaa kun istuin kotona niin alkoi jomottava särky. Yleensä liikkuessa ja voimaillessa tuntuu paremmalta, mutta jos esim. istun pitkään niin noustessa tuntuu huonommalta. Myös aamuisin pelottaa nousta ylös, kun silloin usein tuntuu pahimmalta ja menee päivä mukavasti pilalle heti ensimmäisellä askeleella. Jossakin sanottiin kohtuulliseksi paranemisajaksi puoli vuotta (https://bulevardinklinikka.fi/wp-content/uploads/2013/06/Alaraajan-hermopinteet.pdf) mutta joskus taas annetaan ymmärtää että olisi nopeastikin hoidettavissa. Taisi kesä mennä sitten siinä, ainakin juoksun osalta... Pitää selvittää kuinka paljon mitään korvaavaakaan kannattaa tehdä, jos se vain pitkittää ongelmaa, vaikka mitään kipuja ei liikkuessa olisikaan. Mutta joo tosiaan, kyllä näistä selvitään! Sitten vain järkevää tekemistä puhtaalta pöydältä. Kunto romahtaa aika kivasti, mutta ei saa ahdistua... Ja pahoittelut siitä, kun täällä kaappaan kaikki vammaketjut näillä omilla vuodatuksilla... 🙄
  2. Saanko kysyä, että minkälaisia oireita sulla oli ennen leikkausta, paitsi tuo jäykkyys? Tai ylipäätänsä mitähän oireita urheilijan tyrään kuuluu? Mulla on ollut pitkään nivustaipeessa ongelmaa, mutta se on enemmän tossa etureiden yläosan kohdalla ja välillä vaeltaa ulkoreunalle, mutta ei sisäänpäin. Juokseminen on ollut pitkään tauolla ja olen ollut aika masentunut koko kevään. Nyt pikkuhiljaa alan hyväksymään senkin vaihtoehdon että en enää koskaan pysty juoksemaan normaalisti. En itse usko noin, mutta varmuuden vuoksi pitää se pahinkin mahdollinen skenaario hyväksyä, ettei sitten turhaan pety ja vajoa vielä syvemmälle.
  3. Tuo nivustaipeessa oleva kipukohta on enemmän etuosassa/ulkosivulla. Pääasiassa edssä, mutta joskus selkeästi tuolla ulkosivulla. Ja on tämä oireetonkin ollut välillä, mutta todella herkästi kipeytyy uudestaan vaikka todella kevyesti kävelisin, pyöräilisin tms. niin ettei ole mitään tuntemuksia.
  4. Jooh, käytössä on nuo kaikki. Olen yrittänyt oppikirjojen mukaan hoitaa tuota ja vältän kaikkea kipua aiheuttavaa liikuntaa. Tällä hetkellä juoksu selkeästi ja kaikki liian pitkäkestoinen liikunta. Alkuperäinen vamma on jossain tuolla nivustaipeen sisällä, en tiedä mikä siellä on, mutta joku ylirasituksesta johtuva. Olen ajatellut, että tuo reidessä tuntuva särky säteilee sieltä vamma-alueelta ja tuolla kysymyksellä tarkoitin sitä, että voiko noilla särkylääkkeillä nopeuttaa sen alkuperäisen vamman paranemista? Tämä vain tuntuu jatkuvan ja jatkuvan, lääkäriin en mene, kun siellä varmaan neuvottaisiin tekemään juuri niin, kuinka olen tehnytkin.
  5. Sellainen asia särkylääkkeisiin liittyen tuli tässä mieleen, että voiko nuo särkylääkkeet edesauttaa vamman parantumista? Itse en todellakaan tykkää syödä edes koviin kipuihin mitään lääkkeitä, mutta nyt on ollut tuo reisivamma 2 kk päällä ja kokoajan on sellainen pieni särky. Välillä häviää ja sitten tulee taas. Särky ei missään tapauksessa ole mitenkään sietämätön, paitsi henkisesti alan olla aika loppu tämän kanssa... Ibuprofeenia olen silloin tällöin napsinut, ja se poistaa tuon säryn, mutta kun lopetan käytön, niin se palaa takaisin. Tällä hetkellä ei ole mitään väliä vaikka kuinka pahaa tekisi kropalle noiden lääkkeiden käyttö, haluan vain saada tuon jalan terveeksi. Olisiko kenelläkään mitään ajatusta siitä, että voisiko sellainen kunnon ibuprofeenikuuri (tai joku muu) myös parantaa sitä vammaa, vai viekö se ainoastaan säryn pois? Sekava viesti, anteeksi siitä. Kylmä järvivesi on myös auttanut, kun olen 15-20 min siellä seisoskellut, mutta nyt on jo vesi jo niin lämmintä, ettei se tee sellaista "syväjäätymistä".
  6. Ei varmaan kannata salillekaan lähteä, vaikka ovet aukeaisivat. 😐 Juoksumattoa ja crosstraineria ikävä.
  7. Yksi hyvä vinkki on myös, että jos se kipu tuntuu symmetrisesti molemmilla puolella kehoa, niin ei välttämättä ole vakavaa. Sitten kun katsoo vähän kuinka on viime aikoina treenaillut, niin järjellä voi myös päätellä että onko tullut liikaa rasitusta. Korvaavien tekeminen vapaaehtoisesti on myös sellainen taito, mikä pitäisi itsekin opetella. Jos vähänkin miettii että kannattaisiko juosta, niin silloin ei yleensä kannata, vaan tekee suosiolla jotain muuta.
  8. Nyt olen taas venytellyt, mutta sen jälkeen kun laitettiin kaikki salit kiinni ennen vammautumista, niin en ollut pahemmin tehnyt lihaskuntoa tai venyttelyä. Mietin myös ensin, että tämä johtuu asfalttijuoksusta ja siitä, ettän olen nilkkavamman vuoksi siirtynyt enemmän tasajalka-kanta-askellukseen . Koskaan aikaisemmin ei ole tämän kaltaisia ongelmia ollut lantio-polvi välillä, vaan kaikki vammat ollut aina nilkoissa ja pohkeissa. Varmaan on monen tekijän summa. Sitä vain pelkään, että tuo kohta jää jotenkin pysyvästi huonoksi ja alkaa säännöllisesti hajoilemaan tästä eteenpäin.
  9. Viime viikolla oli tarkoitus tehdä määräviikko jonka aloitin heti maanantaiaamuna ex tempore 11 km vk juoksulla ilman lämmittelyä, aurinko tempaisi mukaansa. Iltalenkillä ei vielä ollut pahemmin mitään tuntemuksia, mutta tiistaina etureisi polven yläpuolelta, ulkosivulta ja nivustaive ulkosivulta olivat vähän jo kipeät, mutta helposti pystyin juoksemaan. Keskiviikkona pidin varmuuden vuoksi lepopäivän, mikä ei todellakaan riittänyt. Torstain pitkä lenkki vielä menetteli, mutta perjantaina aamulenkki oli jo niin kivuliasta että piti luovuttaa. Eli ilmeisesti venähti reisi jotenkin, ja se olisi varmaan parantunut nopeasti jos olisin jo heti tiistaina luovuttanut. Tällä hetkellä nivustaive tuntuu aika huolestuttavalta, enkä voi kunnolla laittaa painoa tuolle jalalle. Ihan turhaa sähläämistä taas kerran...
  10. Komppaan tätä. Ajallisesti jos viikossa harjoittelen vaikka 10 tuntia, niin jos sen muuttaisi pk-alueen juoksulenkeiksi, niin tulisi juoksukilsoissa yli 100. Mutta tuo on nyt tollasta jossittelua... Toisaalta itselläni oli tässä viikon tauko kaikesta juoksemisesta ja tällä viikolla olen sitten juoksennellut enemmän, kuin pitkiin aikoihin, kohtuulisilla vauhdeilla toki. Ainoastaan maanantain ensimmäisellä lenkillä oli kipuilua jalan vakiovammassa, sen jälkeen olen hämmästellyt ettei ole enää mitään tuntunut. Eli tässä tapauksessa se ensimmäinen juoksulenkki laittoi jalat taas juoksukuntoon.
  11. https://www.proximafinland.fi/blogi/kestava-vahva-nopea-podcast/juoksutekniikka-kestava-vahva-nopea-podcast-proxima-finland/ Tossa on myös mielenkiintoinen podcast aiheeseen liittyen. Kohdassa 42:22 alkaa keskustelu päkiä vs. kanta-askelluksesta ja minkälaisia tutkimustuloksia noiden paremmuudesta ollaan saatu.
  12. Otsikon kysymykseen vastaan, että ei hävetä hitaasti juokseminen. Paljon enemmän hävettää ne kovemmat lenkit varsinkin silloin, kun syystä tai toisesta tuntuu ja näyttää todella pahalta. Hitaat ja kevyet teen mielelläni ihmisten ilmoilla, mutta nuo kovemmat sitten jossain yksinäisyydessä, missä ei tarvitse näyttäytyä naama räjähtämispisteessä ja henkeä haukkoen. Joskus jää kovempi treeni väliin, kun en kehtaa tehdä sitä. Ajattelen, että ihmiset ajattelee jotenkin niin, että mitähän toikin luulee olevansa, että ei sitä nyt ihan noin tosissaan tarvitse ottaa... Olen kyllä onnistunut kehittämään ihan toimivia ajattelumalleja, siitä että en välitä vastaantulijoista. Esimerkiksi sen ajatteleminen, että se kunto on juuri sen mukainen, mitä on harjoitellut ja jos on ollut juoksutaukoa tai muuten väsymystä, niin ei sitä voi muuta olettaakaan, kuin että ei tunnu hyvältä. Kuitenkin yleensä kun saa treenin käyntiin, niin pääsee siihen omaan kuplaan eikä välttämättä edes huomaa muita ihmisiä. Silloin kun on hyvä tunne ja varma olo, niin silloin nuo kovemmatkin treenit menee vaikka on yleisöä.
  13. ihan ok

    päkiävamma

    Päivitetäänpäs tänne vähän tilannetta. Sain varmaankin aika nopeasti tuon Mortonin oireen pois jalkaterän painelulla, hieronnalla, venyttelyllä, kylmällä, kuumalla, jumpalla, kivun välttelyllä. Enää ei tunnu missään kun painan tuosta samaisesta kohdasta kolmannen varpaan kohdalta. Mutta kahden laitimmaisen pikkuvarpaan taipuminen askeltaessa tuntuu pahalta taitoskohdasta jalkaterän päältä, ja sen vuoksi en kovin tehokkaasti pysty kävelemään vieläkään. Yhden kävelytreenin ylämäkeen silti tein, vaikka on vähän tuntuikin. Juoksussa tulee aika selvästi heti kipua. Mutta kaikinpuolin paranee päivä päivältä ja varmaan kahden viikon päästä viimeistään pääsen jo juoksemaankin.
  14. ihan ok

    päkiävamma

    Tämä voi olla seurausta niistä paljasjalkakengistä, jotka hankin nilkkavammaa ajatellen. Minulla on todella kapea ja teräväkärkinen jalka, jolloin tuollaisessa pyöreäkärkisessä paljasjalkakengässä isovarvas ottaa aina kiinni kengän etureunaan ja vääntää sitä väärään asentoon. Jos taas otan kokoa isommat kengät, niin ne ovat sitten joka suunnassa liian tilavat ja päkiä pyörii siellä sisällä. Positiivista on kuitenkin se, että tuo vamma on pakottanut lopettamaan juoksun kokonaan ja nilkka on nyt täysin oireeton. Kaikki jalkapöydän jumpat olen myös jättänyt pois, mikä ilmeisesti ei hyvä.
  15. ihan ok

    päkiävamma

    Kai tämä sitten joku Mortonin neurooma on. Vaikuttaapas mukavalta, vaivalta kun lueskelee vähän muiden kokemuksia. Leikkauksella näköjään aika usein hoidettu, mutta jospa voisi jotenkin säästyä siltä. Onkohan mitään keinoa, jolla estäisi pahenemisen/kroonistumisen? Voisiko tuota aluetta jotenkin käsitellä mekaanisesti niin, että se hermopinne aukeaisi, mikäli siellä sellainen on?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy