Jump to content
Juoksufoorumi.fi










ihan ok

Jäsenet
  • Content Count

    37
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

11 Good

Profile Information

  • Gender
    Female

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kuinka tuo 80% pitää laskea siitä maksimisykkeestä? Lasketaanko se suoraan prosenttilaskuna. Itselläni maksimi on ehkä joku 183 (mattotestissä 175, mikä jäi alhaiseksi. Joskus todella harvoin se käy yli 180) ja aerobinen 158, mikä on jo 86 % tuosta maksimista suoraan laskettuna. 🤔 Anaerobinen 170.
  2. Salilla tulee silloin tällön vedettyä, 10 menee vastaotteella ja 7 myötäotteella. Muutaman kilon painoero vaikuttaa suuresti meneekö 5 vai 10. Nopeasti tuntuisi kehittyvän tuo jos vain alkaisin harjoittelemaan. Lapsena kisailtiin sisarusten kanssa leuanvedossa, omaksi parhaaksi jäi tuolloin 16. Voisihan ton yrittää rikkoa.
  3. En, 2 vk on aika maksimi että pystyy olemaan ilman liikuntaa. Viime vuonna tuo onnistui lomailun aikana, eikä tuntunut pahalta kun oli muuten niin kivaa. Mutta raportoin tänne sitten mikä on tuomio jos tuohon magneettiin pääsen. Oma mokahan tämä on kun olen päätänyt tuon vammautumaan...
  4. Kiitos vastauksesta, vaikka ei kuulosta kovin lupaavalta. Pitää maanantaina alkaa tuota magneettikuvausta selvittämään, yths ei taida noita lähetteitä antaa... Pyöräily ei oikein nappaa itselläni, mutta rullasuksia olen pitkään miettinyt. Se varmaan on myös sopivaa liikuntaa? Ehkä ne tulee nyt sitten viimein hommattua (muutenkin olen aina tykännyt enemmän hiihtämisestä, kuin juoksusta...) Lueskelin myös että nuo nilkkavammat on yleensä aika hitaasti parantuvia, vaikka se ei olisikaan rustovaurio. Mutta oli mitä oli, niin juoksu tosiaan pitää lopettaa toistaiseksi kokonaan. Se on vaikeaa kuvailla missä se tunne täsmälleen on, esim. tollanen kuin "anterior talofibular ligament" -nivelside näkyisi kuvien perusteella olevan aika kohdilla. Mutta välillä se tuntuisi taas olevan tuossa enemmän etupuolella ja pinnallisempi. Ja joskus tulee selkeää kipua nilkan ulko/sisäpuolelle, mutta se menee parissa päivässä pois. Ja esim. viime viikolla säären sisäsivun penikkakohta särki voimakkaasti kun otin muutaman juoksuaskeleen eikä sen kivun alta tuo nilkkavaiva tuntunut ollenkaan. Joskus myös säären ulkosivun jossain pikkulihaksessa tuntuu selkeää kipua. Mutta tuo nilkkavamma tuntuisi säilyvän vaikka muut kivut paranevat. Tänään taas kävellessä tuntui inhottavalta, mutta kun kokeilin muutamaan juoksuaskeleen niin ei tuntunut enää missään. Minkäänlaista jäykkyyttä tai heikkoutta en ole nilkassa havainnut. Mutta olen huomannut että vasemman jalan kengän nauhat saa kiristää paljon tiukemmalle, eli ei se ainakaan turvonnut ole. On kyllä aika mysteeri tapaus. Mitenköhän tuollaista nyt sitten lähtisi kuvailemaan jollekin ortopedille. 😅
  5. Ei ole tullut käytyä magneetissa. Voisikohan tuota rustovauriota päätellä mitenkään oireista? Tämä tilanne on oikeastaan pitkittynyt, koska elätin talven ja kevään toivoa, että pystyisin toukokuussa kisaamaan. Treenasin niin että tein yhden kovan vk-juoksutreenin viikossa ja paljon kaikkea muuta liikuntaa. Pitkikset tein muutaman kerran juoksun muodossa. Viimeisempänä tein 200 m vetoja, eikä tuo nilkka siitä enää parantunut entiseen tapaan, ilmeisesti se iskutus on ollut sen verran kova noissa vaikka vetojen aikana ei tuntunut missään. Lisäksi edellisellä viikolla ennen toukokuun kisaa tein 2 ehkä liian kovaa juoksua, kun ajattelin levätä sitten seuraavan viikon ja antaa jalan parantua. Mutta ei mennyt ihan tuon kaavan mukaan... Nilkka ei ole koskaan voimakkaasti nyrjähtänyt, mikä oli näköjään aika usein syynä tohon rustovaurioon. Kipu ei ole sellaista kunnon kipua, vaan se on tunne että joku siellä on vinksallaan. Tuo tuntuu jokaisella askelella, pyöräillessä jne. Jonkinlainen juoksu/hyppykammo on myös nykyisin päällä, enkä uskalla yhtäkään juoksuaskelta ottaa ja jos esimerkiksi yritän vasemmalla jalalla hypätä pienen hypyn, niin menee puoli minuuttia henkiseen valmistautumiseen. Tuntuu ihmeelliseltä kun näkee jonkun juoksevan, että kuinka tuo on edes mahdollista. Onkohan tässä tilanteessa mitenkään järkevää yrittää ylläpitää kuntoa esim. mäkikävelyllä, cross-trainerilla tai pyöräilyllä? Kuitenkin olen huomannut ettei lepokaan auta. Esimerkiksi taannoin lähes makoilin koko viikon, sitten tein 45 min cross-trainerilla ja seuraavana päivänä olin samassa tilanteessa kuin ennen lepoa. Vesijuoksu on ainoa mikä ei aiheuta mitään tuntemuksia, mutta sitä on vaikeaa kovin tehokkaasti tai pitkään tehdä. Elätän toivoa, että tämä kaikki johtuu vain omasta typeryydestä ja paranee, kunhan maltan aloittaa juoksemisen taas todella rauhallisesti sitten kun ei ole enää mitään kipuja. Nyt tuo on helpompaa kun ei ole mitään paineita, vaan voin rauhassa luovuttaa tämän kesän osalta. Koko harrastuksesta luopuminen olisi aika surullista, mutta ei kai siinä sitten muutakaan voi jos tilanne sen vaatii. 😕
  6. Hintaan 35 €. Laita viesti jos kiinnostaa.
  7. En voi muuta kuin jakaa tuskan. Itsellä ollut nilkan kanssa melkein 1,5 vuotta ongelmia eikä mikään auta. En tiedä miksi en ole jo luovuttanut. Minulla tuo kipu on myös ulkosivulla, enemmän nilkan etuosassa. Tosin nyt uutuutena on tullut penikkakohtiinkin särkyä, mikä ehkä johtuu siitä että hommasin Hokat ja olen pelkästään niillä juossut viime ajat (sen 1-2 lenkkiä viikossa minkä pystyn). Voisin maksaa mitä vain että saisin nuo jalat kuntoon, mutta kukaan fyssari ei tunnu löytävän sitä juurisyytä. Kiltisti olen kaikki nilkkajumpat, lantion lihakset, tasapainoharjoitukset, pohkeet, keskivartalotreenit jne. tehnyt. Olen alkanut miettiä että tämä kipu on varmaan vain henkistä. Levätä en jaksa enää, kun se kipu tulee joka tapauksessa heti kun aloitan taas juoksemisen. Todella syvältä, kun tänäänkin olisi niin hieno keli ulkoilla mutta täällä kotona pitää homehtua nilkka kylmähauteessa. (Sori tuli vähän masentava viesti. Ajoittain on myös hyviä hetkiä, kun pystyn kivuttomana tekemään jonku kovemman treenin n. kerran viikossa.)
  8. Joo, en itsekään välittäisi ylimielisistä kommenteista, ei kannata liian helposti loukkaantua. Tosin en näe noissa kahdessa ylimmässä mitään kauhean ylimielistä, lähinnä mielipide-asioita ja ehkä vähän provosoivasti ilmaistu... mutta tuo kolmannen kohdan kommentti on kyllä aika turha. Jos joku kommentoisi mun aikaani noin, niin alkaisin varmaan treenaamaan hulluna niin että pääsen ensi kerralla kuittaamaan takaisin... 😁 Itsekin kyllä päästän automaattisesti ohitse jos jollakin on vain yksi ostos. Jos siis vain uskallan spontaanisti ehdottaa, mutta jos toinen kysyy niin en kehtaa olla päästämättä. Tosin yleensä se on niin että minut päästetään, mikä on aina mukavaa...
  9. Kiitos vastauksista. Tosiaan heinäkuussa parani kaikki vammat aika hyvin, kun tuli lomailtua ja odottelua/istumista oli parhaimmillaan yli 2 vrk putkeen ja kuntoilut sellasta 3 * viikossa max. tunti kerrallaan. Sitten kun aloitin taas täällä Suomessa juoksemaan niin ongelmat palasivat. Eli tuosta myös päättelin, että joku toiminnallinen juttu sen täytyy olla, kun ei mennyt levolla ohi. Tuota nilkan jäykkänä pitämistä kysyin oikeastaan siitä syystä, , koska ajattelin että voiko se nilkka joustaa myös liikaa. Eräs kaveri kerran sanoi mulle, että on kuulemma niin löysät jänteet, että en saa ollenkaan venytellä niitä. Eipä ole tarvinnutkaan ja varmaankin tuosta syystä esim. akillesjänteessä tai pohkeissa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. (Paitsi välillä kylmyys jumittaa pohkeet...) Tähän asti olen lähinnä tasapainolaudalla ja erilaisilla variaatioilla varpaillenoususta yrittänyt saada jonkinlaista voimaa ja lihastukea nilkkoihin. Olen myös aika sirorakenteinen, mutta ylipainoa ei ole. Ainakin nyt yritän sitten alkaa vähän muunlaista nilkkajumppaa tekemään ja jos ei auta, niin sitten jollekin asiantuntijalle avautumaan. Tänään onnitui taas sellainen kevyt juoksu aika kivuttomasti. Yhdessä kohtaa pyörittelin tuota nilkkaa ja kuului kaikenlaisia jänniä rusahduksia, ei mitenkään kivuliaita ja menivät pois kun muutaman kerran pyöritin. Oikeassakin kyllä rusahteli muutaman kerran, mutta ei niin paljon.
  10. Olisi kiva tietää minkälaisia liikkeitä fyssari antoi. Taas kerran itsellä mennyt koko vasemman jalan nilkan seutu juoksukelvottomaksi vaikka kuinka olen yrittänyt tehdä kaikenlaisia huoltotoimenpiteitä. Pitää sitten vain odotella talvea ja että pääsee hiihtämään, eli sama juttu kuin viime vuonna. Tuon jalan kanssa pystyn ehkä 2 lenkkiä tekemäään viikossa, ja mielellään alle 1,5 h. Todella masentavaa, kai se on pakko mennä taas valittamaan jollekin. Tietty syytän itseäni ja sitä että en anna tuon parantua kunnolla. Sitten sellainen kysymys vielä, että kuinka paljon nilkan etuosan/kantapään pitäisi joustaa juostessa. Eli kantapään painua päkiäjuoksussa alaspäin maakontaktissa? Eilen kokeilin pienen pätkän juosta niin, että en jousta yhtään, eli pidän nilkan täysin jäykkänä. Tai niin jäykkänä, kuin pystyin. Onkohan tuossa mitään ideaa? Itsellä ainakin yliliikkuvat nilkat ym. kaikki omituisuudet jaloissa.
  11. Tuttuakin tutumpaa on kaikenlaiset nilkkavaivat. Itsellä myös vasemman nilkan ulkosivu on välillä ollut montakin kuukautta arka, ei siinä oikein auta muu, kuin tehdä suosiolla kaikkea korvaavaa ja kokeilla juoksua vasta sitten kun kävelyssäkään ei huomaa enää minkäänlaista erikoista tunnetta nilkassa. Sitten jos vähänkin sattuu, niin keskeytys. Itsellä tuo vaiva tuntuisi pysyvän ainakin jotenkin poissa, kun muutaman kerran viikossa käyn huolella hierontapallon kanssa tuon pohkeen läpi, erityisesti ulko- ja sisäsivun. Sitten yritän jokaisen pidemmän juoksulenkin jälkeen laittaa kylmää tuohon jalkaan, vaikka tuntuisikin täysin oireettomalta. Sitten myös noita nilkkoja ja jalketerän lihaksia kannattaa vahvistaa ja yrittää kehittää "symmetrinen" juoksutyyli. Esimerkiksi se jos asfaltilla jalat läpsyy erilailla kertoo että voi olla askelluksessa jotain häikkää. Mutta ei välttämättä juostessa kannata kovin radikaalisti alkaa sitä korjaamaan, vaan ehkä enemmän pikkuhiljaa lihasten kehittämisen kautta. Olen myös käynyt saman vaivan vuoksi fysssarilla. Ei löytynyt juoksusta muuta vikaa, kuin että vasen jalkaterä taipuu muutaman millin sisäänpäin ja ponnistus tapahtuu keskemmältä päkiää, kun taas oikealla jalalla ponnistus oli käsittääkseni oikeaoppisemmin enemmän isovarpaan puolelta (mistä kuulemma saa vahvimman voiman aikaiseksi).
  12. ihan ok

    Forssan Suvi-ilta 2016

    Puolikkaalle olisi ollut tarkoitus mennä, mutta motivaatio 0, kun on ollut käytännössä koko kevään kroppa hajalla. Nyt aika ok, mutta kunto arveluttaa. En tiedä jaksaisiko innostua yrittämään, kun tavallaan olen jo luovuttanut ainakin ennätyksen suhteen. Alle 1.40 luulisi silti olevan ihan realistinen, tai sitten ei.
  13. ihan ok

    Skiket ja Skikkaus

    Noin se varmaan kannattaisikin tehdä. Tuo v7 taitaa olla pois laskuista, kun sen verran paremmaksi kehutaan noita uudempia malleja. Ilmankos torillakin oli myynnissä vain v7:aa. 369 € lähtisi näköjään halvimmillaan tuo v8, eli aika kallista... En tiedä olisiko sittenkin ne rullasukset parempi vaihtoehto. Tästä aiheesta onkin näköjään taas kerran jo omat keskusteluketjut, olisi ehkä voinut lukasta ne läpi ennen kuin kyselen tyhmiä. Pitäisi keksiä joku sellainen uusi laji, millä voisi tehdä korvaavaa kesällä. Sauvakävely ja pyöräily alkaa pikkuhiljaa tökkimään eikä uintiakaan jaksa tuntia kauempaa, puhumattakaan jostain crosstrainingistä. Joku sellainen kestävyyslaji, millä saisi ennen kaikkea tehokkaita treenejä tehtyä, mukavuus ja kivuus olisi sitten plussaa... Itsellä on sen verran ongelmalliset jalat ja viimeisimpänä alaselkä ollut puoli vuotta kipeä, että en kuitenkaan (ainakaan vielä) pysty juoksemaan niin paljon mitä haluaisin.
  14. ihan ok

    Skiket ja Skikkaus

    Mitähän kaikkea pitäisi ottaa huomioon jos aikoo hommata tollaset skiket? Vasta nyt havahduin, että tollastakin voi harrastaa ja laji tuntuisi sopivan itselleni hyvin ja näyttää kivalta. Olisikohan esim. tällaiset https://varuste.net/Skike+V07+Plus?_tu=52231 hyvät aloittelijalle?(Torilta näkyisi löytyvät tollaset samanlaiset hyvään hintaan) Hiihtotaustaa löytyy, varsinkin luisteluhiihto sujuu, ja muutenkin lähinnä maastossa olisi tarkoitus kokeilla noita.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy