Jump to content
Juoksufoorumi.fi

zero_

Jäsenet
  • Content Count

    15
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral
  1. zero_

    Forerunner 235

    Noniin, tämähän tuli tällä kuntoon. Enpä ole moista hoksannut
  2. zero_

    Forerunner 235

    Aivan, kiitoksia. Itsellä tosiaan nuo automaattiset kierrokset olleet aina päällä. Edelleen taitaa jäädä vk osuuden keskisyke uupumaan. Ainakaan kierrokset välilehti ei näytä kierroksen keskisykettä?
  3. zero_

    Forerunner 235

    Kun luon vaikka vk harjoituksen joka sisältää alkulämmittelyn, varsinaisen juoksun sekä jäähyttelyn niin harjoituksen jälkeen connectissa näkyy keskisyke, tahti jne koko lenkistä. Onko jotain kikkaa kuinka saisin ko. tiedot vain tuosta keskimmäisestä osuudesta eli varsinaisesta harjoituksesta? Yksi keinohan olisi lyödä mittari käyntiin vain varsinaisen harjoituksen ajaksi, mutta haluaisin kaikki kilometrit talteen joten tämä ei tunnu mielekkäältä. En myöskään halua connectiin tälläisestä harjoituksesta kolmea erillistä juoksua pysäyttämällä ja käynnistämällä uutta juoksua osioiden välissä.
  4. zero_

    Adidas Boost

    Selvä homma. Mietin myös tuossa pohjassa että mitä käytännön vaikutusta on sillä että tässä uudemmassa pohja on keskeltä tasainen kun taas vanhemmassa on ns. holvikaari. Koen askeltavani päkiävoittoisesti tai hieman keskeltä, mutta en missään nimessä kanta-astuja ole.
  5. zero_

    Adidas Boost

    Energy boosteja harkitsen seuraavaksi perus kengäksi vanhojen response 3 tilalle. Selaillessani huomaan kahdenmoisia energy boosteja joissa silmään pistää erilainen pohja ratkaisu. Osaisiko joku selventää minulle mistä on kyse ja miten ko. asia vaikuttaa ja miten valita itselle se sopivampi. Tässä esimerkit eri malleista: https://www.adidas.fi/energy-boost-shoes/CP9541.html https://www.adidas.fi/energy-boost-3-shoes/AQ5960.html
  6. zero_

    Mahiksia puolikkaalle?

    Kiitoksia, kyllähän tuo mieltä lämmitti :) Nyt sitten vain miettimään seuraavaa tavoitetta puolikkaalle vai jokohan sitä selviäisi hengissä koko matkasta :) Näinpä sitä sai sunnuntai hölkkääjä kipinän tavoitteellisempaan harrastukseen...
  7. Lainaanpa tätä kun aihe lievästi sivuaa omaa asiaani. Elän jonkinlaista siirtymävaihetta kohti päkiä askellusta ja sitä se oikeastaan jo onkin, tasa tai päkiä askellusta riippuen vauhdista. Tämä on tapahtunut oikeastaan aivan luonnostaan kilometrien karttumisen myötä ja viimeinen naula kanta-askelluksen arkkuun oli kun n. 1kk sitten hankin hokan clayton 2 kengät joissa 4mm drop (vanhoissa 10mm). Näillä on aivan mahtavaa juosta ja askel tuntuu niin omalta näillä ja polvi ongelmatkin (polven sisäreuna kipeytyi joskus lenkkien jälkeen) hävisi näillä kerta heitolla. Koen kuitenkin että pohkeet rasittuvat näillä huomattavan paljon joka ilmenee lenkistä seuraavana päivänä. Pohkeet tuntuvat kuin kuin olisi tehnyt edellisenä päivänä jonkun kunnon pohje treenin salilla. Olisiko järkevää hankkia esim pitkiksille jotkut toiset kengät missä droppi vaikka 6-8 ja näin saisi säästettyä pohkeita tämän siirtymävaiheen ajan? En luota lähialueen liikkeiden myyjiin koska ovat täysin pihalla jopa minun mielestäni eivätkä tiedä myymistään juoksukengistä saatikka juoksusta yhtään mitään eivätkä perehdy tai osaa perehtyä asiaani. Argumentteja viime kengän osto reissultani: "nämä ovat tosi kovaan menoon" "nämä kannattaa ottaa jos oikeasti halutaan mennä kovaa ja on vielä tuetutkin(hakiessani neutraalia kenkää puolikkaalle)" ja tässä oli oikeasti kaikki mitä myyjä minulle kengistä osasi kertoa. Toisessa liikkeessä sitten myyjä lueskeli mulle älypuhelimestaan kenkien ominaisuuksia kun niitä kyselin ja itse olisi jo pitänyt tietää mitkä kengät tarvitsen. Eli kysynpä täältä mitä kenkää suosittelisitte tilanteessani noiden claytoneiden kaveriksi pitkiksille mikäli ideani siis on järkevä? Pitkikseni ovat tällähetkellä 18-25km ja vauhti niillä 5.50-6.10/km ja tosiaan neutraalia kenkää haen. Itseä kiinnostaisi samalta valmistajalta clifton 4 mutta siinä droppi on 5mm että säästäisiköhän tälläinen 1mm isompi droppi pohkeita käytännössä yhtään sen enempää?
  8. zero_

    Garmin Connect

    Onkohan tämmöistä ominaisuutta suoraan esim polar flow:ssa? Minä en mikään nero näiden tietokoneide kanssa ole.
  9. zero_

    Garmin Connect

    Kun avaan juoksusuorituksen ja avaan jaot välilehden niin eikö tosiaan saa mitenkään näkymään tiettyyn osaan lenkkiä kulutettua aikaa? Kilometrin osuuksia saa kyllä "valittua" mutta ei se näytä laskevan niitä mitenkään yhteen. Haluaisin jakaa puolikkaani kahteen osuuten ja verrata niiden aikaa keskenään sekä haluaisin tietää viimeisen 10km aikani ko. matkalla. Eli voiko jotenkin valita lenkin esim. kilometrit 1-10 ja nähdä yhteen lasketun ajan?
  10. zero_

    Mahiksia puolikkaalle?

    Tämä oli niin totta ! Tosin kohdallani alussa ekat 20min sykkeet oli yli 20 lyöntiä normaalia korkeammat kuin mitä omilla lenkeillä ko. vauhdilla. Ja itseasiassa loppu kisakin meni n. 10 lyöntiä normaalia korkeammalla. En antanut tämän vaikuttaa mitenkään ja kisa meni yllättävän hyvin aikaan 1:49.
  11. zero_

    Mahiksia puolikkaalle?

    Kiitoksia jälleen vastauksista ja vinkeisä. Lähden juoksemaan tahdilla 5.30/km ja siitä sitten vähän puolenvälin jälkeen kiristän tai löysään tahtia tuntemusten mukaan. Tuo tahti alusta loppuun antaisi puolikkaan ajaksi 1:56. Pertun vinkkaama mcmillanin sivusto antaisi tuon minun viime kympin ajan perusteella puolikkaan ajaksi 1:53 jolla en siis antanut kaikkeani vaan oli ihan perus vauhdikkaampi lenkki. Joten tahti 5.30/km tuntuu turvalliselta valinnalta. En sitten tiedä tuleeko lähdettyä liian hiljaa hyvän loppuajan kannalta vai riittäisikö kunto esim. 5.20/km tahtiin alusta loppuun joka antaisi loppuajaksi jo 1:52 joka olisi kyllä aivan mahtavaa jos tuohon pääsisi. Kyseessä tosiaan ensinmäinen juoksutapahtuma minulle ja ressiä alkaa pukkaamaan vähän joka asiasta. Toinen isompi huolenaihe on kenkä valinta. Olen kolmisen viikkoa juossut uusilla kengilläni joissa 4mm droppi ja aijemmissa se on ollut noin. 10mm luokkaa. Kyseessä hoka clayton 2 joilla haluaisin puolikkaalle lähteä. Ovat kevyet ja menevät kengät. Kengillä on tuntunut hyvältä juosta niin tuo nopeampi kymppi kuin tuo hidas 20km lenkkikin. Uusia lihaksia olen kyllä jaloistani löytänyt noiden kenkien myötä. Etenkin pohkeet ovat seuraavana päivänä tuntuneet hyvällä tavalla enemmän tai vähemmän kuin pohje treenin jälkeen. Voiko tuollainen dropin muutos tälläisellä aikataululla aiheuttaa esimerkiksi kramppeja sun muita jotka johtaisivat keskeytykseen ko. puolikkaalla? Toisena vaihtoehtona minulla on adidas response 3 jotka ovat pehmeät, painavat ja kömpelön tuntuiset enkä millään haluaisi niillä puolikkaalle lähteä. Ovat kyllä mukavat pitkille ja hitaille lenkeille.
  12. zero_

    Mahiksia puolikkaalle?

    Kiitos vinkeistä. Millaisilla sykkeillä nämä puolikkaat yleensä juostaan jos havittelee itselle parasta mahdollista aikaa? Olenko aivan hakoteillä jos sen ainakin ekan kympin ajan pidän alle 160? tuolla pääsee jo ihan mukavaa vauhtia ja tuntuukin vielä ihan hyvältä. Loppumatka sitten ihan fiiliksen mukaan. Radalle en ole tässä nyt päässyt viikon aikana, mutta tänä aamuna tuo samainen(ekassa viestissäni) reippaampi kympin lenkki meni keskitahdilla 5.07 keskisykkeen ollessa sama 158 eli kymppi taittui 51minuuttiin ja edelleen tuntui koko lenkki mukavalta. En tosiaan tiedä mistä tämmöinen ero johtuu viikon takaiseen. Ainoa ero mikä tulee mieleen on että kenkäni (hoka clayton2) olivan ekan lenkin aikaan vielä suht uudet ja tänään siis jo enemmän sisään ajautuneet ja matalampaan droppiinkin ollaan jo enemmän totuttu, mutta en tiedä voiko sekään vaikuttaa noin paljon. Päivillä tuntuu vaan olevan kovin paljon eroja, kumpa semmoisen hyvän päivän saisi ensi lauantaille. Kuulostaako fiksulta ensiviikon valmistautumiselta lenkkien osalta että nytkun oli tämmöinen vähän kovempi veto tänään niin maanantaina kevyt höntsä vaikka 7km ja keskiviikkona joku 6km kevyt josta vaikka kilometri kisavauhdilla ja loppuviikko lepoa lenkkien osalta? Taidan tämän päiväisen johdosta uskaltaa lähteä havittelemaan 1.55 alitusta, mutta ollaan tyytyväisiä jo siihen kahteen tuntiin :)
  13. zero_

    Mahiksia puolikkaalle?

    Moi, Lainaanpa tätä keskustelua omaan pikaiseen kysymykseeni. Olen aivan omaksi iloksi hölkkäilevä 29v mies ilman sen kummempia tavotteita, juoksen koska se on kivaa. No ilmottauduin kuitenkin kahden viikon päästä olevalle puolikkaalle enkä yhtään tiedä mitä vauhtia tai millä taktiikalla minun kannattaisi lähteä sitä juoksemaan. Asiaan vasta nyt havahtuneena olen ymmärtänyt että esim 10km testiveto antaisi jotain suuntaa tähän, mutta taitaa olla jo myöhäistä semmoista tähän enää rykäistä. Ajattelinkin laittaa tänne pari viime lenkkiä kun ovat sopivasti aivan erilaiset luonteeltaan niin josko täällä olisi asiasta tietäväisiä ja osaisivat jonkinmoista suositusta antaa. 20km keskitahdilla 6.16 keskisyke 148 10,37km keskitahdilla 5.30 keskisyke 158 Molemmat lenkit ovat sisältäneet aika jyrkkiä nousuja kuin myös pitempiä ja loivempia nousuja Mukavilta on tuntuneet molemmat lenkit ja tältä pohjaltahan tässä juostaankin :) Olisiko mahdollisuuksia lähteä kokeilemaan edes 2h alitusta?
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy