Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kajura

Jäsenet
  • Content Count

    31
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

19 Good

Contact Methods

  • Website URL
    https://kajura.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Turku
  • Interests
    Running, writing and roaming around.

Converted

  • Coopperi
    3495
  • 10km
    35.10
  • Puolimaraton
    1.17
  • Maraton
    2.56
  • Tavoite
    Enjoy running even more | Nauti juoksusta entistä enemmän

Recent Profile Visitors

1 012 profile views
  1. Menneenä viikonloppuna (18-19.8.2018) vedin vuoden toisen FAF Running Trainer -koulutuksen Helsingin Vuosaaressa sijaitsevassa Fressi Clubhousessa. Mukana oli sekä teoriaa että paljon käytännön harjoituksia, joita suoritettiin enimmäkseen ulkona eri kohteissa kuten Vuosaaren Urheilukentällä. Salillakin ehdittiin viettää vähän aikaa juoksijoiden lihaskunto- ja motoriikkaharjoitteita opetellen. Saatetaan järjestään vielä kolmas koulutus tänä vuonna, mikäli siihen löytyy sopiva ajankohta. Mutta tässä nyt voitte vähän vilkaista tämän toisen koulutuksen menoa sen 'highlight's' videosta. Hyviä kesän viimeisiä lenkkejä teille! Terveisin, Jyri
  2. Hei! Tässä muutama tärkeä päivitys. 1. Viime kuussa pidin 2 päivän FAF Running Trainer -koulutuksen 15 osallistujille, josta suurin osa oli joko opintoja suorittavia tai jo valmistuneita personal trainereita. Koulutuspaikkana toimi Vantaalla sijaitseva Fressi Myyrmäki (ja lähellä oleva urheilukenttä). Tässä videopätkä osasta käytännön harjoitteista. Seuraava suunniteltu koulutus pidetään Helsingissä Vuosaaressa sijaitsevan Fressi Clubhousen tiloissa (lisää infoa tästä), mutta pyrin myöhemmin järjestämään tätä koulutusta myös kotikaupungissani Turussa, jos vain löytyisi sopivat luentotilat lähellä joko Kupittaan puistoa tai Turun urheilupuistoa (jotta kätevästi päästäisiin juoksuradalle). Jos osaatte antaa vinkkejä/ehdotuksia, niin laittakaa vain yv, kiitos! 2. Olen nyt heinäkuun aikana Turussa. Tästä eteenpäin noin elokuun puoleen väliin asti pystyn keskustelemaan potentiaalisten henkilökohtaisten uusien valmennettavien kanssa, joilla olisi ajatusta tai aikomusta saada ammattijuoksuvalmennusta seuraavalle kaudelle (alkaen syyskuun alusta). Tarjoan myös sellaisia 3 tapaamisen pikavalmennuspaketteja, joiden tarkoitus on analysoida ja kehittää juoksutekniikkaa/taloudellisuutta sekä opettaa kattavia sarjoja dynaamisia ventyksiä ja juoksudrillsejä sekä tärkeitä juoksua tukevia lihaskuntoharjoitteita. Jos kiinnostaa, niin sama juttu eli yv vain tulemaan! Etukäteen on mahdollista käydä katsomassa juoksuvalmennuspalveluistani lisää tästä (englanniksi ja suomeksi). Toivottavasti Juhannuksenne sujui oikein hyvin ja juoksulenkit edelleen maistuu! Terveisin, Jyri
  3. Kajura

    Syöminen ultran aikana

    Jeps, se on kyllä aika yksilöllistä puuhaa ja kai paras lähestymistapa on ekaksi kokeilla kisaravintoa harjoituksissa eikä ekan kerran itse kisassa. Jos kroppa kestää ainoastaan nestettä, niin ei sen tarvitsekaan aina olla vain hiilaripitoista. Itse tykkään ottaa yhdistelmäjuomia, joissa hiilareiden lisäksi myös proteiinia ja rasvoja sopivassa määrin. Ainakin oma vatsani kestää sellaista aika hyvin ... mutta onneksi myös kiinteässäkin muodossa. Pizza anyone? 🙂
  4. Kajura

    Syöminen ultran aikana

    Sen verran lisäisin omasta tietämyksestäni tähän, että on otettava huomioon sekä hiilareiden imeytymisen että imeytyneiden hiilareiden oksidaation (hapetuksen) tahti. Tässä luvut: IMEYTYINEN: - glukoosi: 1.0-1.2g/minuutti (maksimi) - glukoosi/fruktoosi: edellistä enemmän koska fruktoosin imeytyminen menee eri kanavan kautta (lue alhaalla olevaa siihen liittyvää tekstiä) OKSIDAATIO/HAPETUS: - glukoosi/maltoosi: 1.06g/minute - glukoosi/sukroosi (= glukoosi + fruktoosi) 1.25g/minute (voi olla jopa 36% suurempi kuin pelkkä glukoosi) Yhteenveto: Riippumatta juoksijan kehonpainosta, imeytyminen/hapetus etenee edellisten lukujen vauhdeilla. Joten, olisi suositeltavaa ottaa hiilareita vähintään noin 60g/tunti, mutta enemmästä ei ole haittaa jos vain jaksaa enemmän juoda/syödä. Ylimääräiset grammat jäisivät sitten ikään kuin 'jonoon'. Mutta tosiaan 60g CHO:ta yhdessä litrassa juomaa on sitten 6%:n pitoisuus ja se saattaa olla jo aika monilla riittävä määrä saadakseen maha kipeäksi. Joten, oma suositukseni (ultrakuoksuja ajatellen) olisi juoda ja syödä alusta lähtien, jottei menisi liian paljon juomien armoille, joista voi sitten mitä todennäköisemmin syntyä ylimääräisiä vessareissuja 🙂 Siinäpä mun 2 sentin näkemys asiasta, jos se nyt jotenkin auttaisi. Like many nutrients, sugars aren’t absorbed passively – ie they don’t just ‘leak’ across the intestinal wall into the bloodstream. They have to be actively transported across by special proteins called ‘transporter proteins’. We now know that the intestinal transport of glucose occurs via a glucose transporter called SGLT1, which is located in the brush- border membrane of the intestine. It is likely that the SGLT1- transporters become saturated at a glucose ingestion rate of around 1g per minute (ie all the transport sites are occupied), which means at ingestion rates above 1g per minute, the surplus glucose molecules have to ‘queue up’ to await transportation. In contrast to glucose, fructose is absorbed from the intestine by a completely different transporter called GLUT-5. So when carbohydrate is given at 1.8g per minute as 1.2g per min of glucose and 0.6g per min of fructose rather than 1.8g per min of pure glucose, the extra fructose molecules don’t have to ‘queue up’ as they have their own route across the intestine independent of glucose transporters. The net effect is that more carbohydrate in total finds its way into the bloodstream, which means that more is available for oxidation to produce energy.
  5. Moikka! Nyt kun on tullut julki K&F Lehden uusimmassa numerossa, voin paljastaa, että olen ollut mukana kehittämässä Fitness Academy of Finlandin uutta 2 päivän FAF Running Trainer -koulutusta. jota tulen vetämään ensi kuussa Helsingissä. Jos kiinnostaa vilkaista mistä on kyse, niin tässä linkki sen uusimmann K&F -numeron online versioon. Haastattelu on sivulla 20, mutta oli aika mukava ylläri päästä kansikuvamalliksi. Eka (ja varmaan viimeinen) kerta tässä elämässä ;) http://www.kf-lehti.com/2015/upload/KF_03-04_2018_netti.pdf Hyvää viikonloppua! Jyri
  6. Itse kokeilin latauksen varmuuden vuoksi ja se näytti toimivan ihan oikein ... ja on ollut muitakin dokumentin lataajia tässä päivän aikana enkä ainakaan vielä ole saanut mitään ilmoituksia ongelmista. En nyt osaa sanoa miksi et pääse varsinaiseen latauspainikesivuun vaikka sanoit klikkaavasi sitä vihreätä 'view purchase online' painiketta siinä mailissa, jonka alunperin sait. Sen pitäisi nimenomaan johtaa sivuun, joka on liitteenä olevan kuvan näköinen.
  7. Ei tästä kuitista löydy vaan muusta kohdasta. Katsopa edellinen vastaukseni tähän. Ja laitoin myös sinulle ohjeet privaviestinä. Toivottavasti nyt ok. T. Jyri
  8. Hei, Ei ollut mainintaa alukuperäisessä postauksessani, että olisi suora linkki sen lataamiseen vaan 'saa nettisvujen kautta ladattua'. Joka tapauksessa, se on kyllä täysin ilmainen kuten sanoin ... ja kyllä se ostoskorini kautta menee, mutta huomaat varmasti, että hinta on pyöreä nolla eikä siinä pyydetä mitään maksutietoja kun tämä e-dokumentti on tosiaan ilmainen. Vain nimeä ja emailosoitetta (latausta varten) tarvitaan (ja ne tiedot vielä näkyy lataamassa kopiossa omana henkilökohtaisena e-vesileimana). Toivottavasti tuo selkeytti minkä siellä näit jos oli aluksi epäselvä. Terveisin, Jyri
  9. Hei! Kun klikkaa se 'View purchase online' niin sillä seuraavalla sivulla oikealla ylhäällä on 2 vaihtoehtoa (katso toinen liite) - Download - Send to Dropbox Klikkaa niistä kumman haluat, niin se lataa sen .pdf tiedoston. Terveisin, Jyri
  10. Helou deer evörivan, Sprink is in dö eer änt sou it is a riili greit taim ty gou aut runnink. Ai jast got bäk from Portugal veer dö runnink wos oolsou riili riili fäntästik. If jyy wut laik ty wats mai leitest 2 runnink videous (treil runnink alonk dö Atlantik koustlain) jyy kän sii tem hiir (paat 1, paat 2). Tiedoksenne myös, että - olen suorittanut ison nettisivuston rempan ja sen jälki näkyy tässä (mukana myös erillinen suomenkielinen alasivu) - valmennustallini ovet ovat nyt kiinni ainakin elokuun puoleen väliin saakka (ellei kyseessä oli sellaisia hyvin lyhytaikaisia valmennussuhteita (esim. 1-3 session juoksutekniikan hiomiseen keskittyviä), jolloin ne olisivat vielä ihan pikkasen vielä raollaan (YV minulle jos sattuisi olemaan sellaista tarvetta). Eipäs tässä muuta tämän kerran päivityksessä paitsi, että jos ilmaisjakeluperusteinen e-dokumenttini Hints and Suggestions for New and Beginner Runners kiinnostaa, niin sen saa nettisvujen kautta ladattua (etusivun alaosassa sekä myös suomenkielisen alasivun kautta tästä). Oikein hyvää juoksukevättä kaikille toivottaen, Jyri
  11. PÄIVITYSTIEDOTE 1.3.2018 1. Turun seudulla oleskeleville juoksuvalmennusta etsiville, olen nyt taas maisemissa näillä näkymin kesään asti ja tilaa olisi ottaa 2-3 valmennettavaa (pieniryhmämuodossakin sopii jos on esim. kaveriporukka). Mikäli olet harkitsemassa/etsimäässä apua juoksusi kehittämiseen, niin tässä infoa (suomeksi, englanniksi) palveluistani ja miten asiassa voi edetä. Voin valmentaa suomeksi, englanniksi tai finglishiksi. 2. Kevätkausi periaatteessa alkoi tänään ja sen on ihan riittävän hyvä syy ilmoittaa seuraavasta kirjani tarjouksesta. Ilmaiskappale e-kirjastani Life on the Run / Elä Juosten (suomeksi tai englanniksi) irtoaa nyt sunnuntai-iltaan asti. Tarkemmin su 4.3 klo. 21.00 mennessä pyyntönsä lähettäneet saavat kirjani veloituksetta (ensi viikon alussa). Ohjeet tässä (vain foorumin yv:llä tai emaililla lähettämät pyynnöt huomioin). 3. Vaikka ei ole ihan jalat maassa tapahtuvaa menoa, niin etenin viime vuoden lopussa Suomesta Portugaliin polkimia painamalla. Olen luomassa 5 -osaisen dokumenttisarjan matkastani. Eka osa Penance on jo julkaistu Life on the Run -YouTube kanavalla ja toka osa, The Escape, ilmestyy ensi maanantaina. Käykää katsomassa jos kaipaat inspiraatiota liikunnallista lifestylea ajatellen ;). Ekan videon kimppuun pääset tästä. Hyvää kevättä kaikille! Jyri
  12. Hei, Juuri avasin uuden online storen, jonka kautta on helpompaa jakaa e-kirjani (ja muitakin Life on the Run -konseptiin liittyviä materiaaleja kuten kirjan oma kertaustehtävä -ekirjanen (ilmainen lisädokumentti kirjan tilaajille) sekä myös ilmainen ekirjanen Vinkit Uusille ja Aloitteleville Juoksijoille. Tästä pääsee suoraan storen etusivulle, mikäli löytyy sen verran mielenkiintoa valikoimaa vilkaista. Muuten, jos kaipaatte jotain inspistä juoksuusi varsinkin nyt talven aikana, olen luonut YouTuben kanavaani Runography -nimisen playlistin, johon laitan videoita mielenkiintoisissa paikoissa tekemistäni lenkeistä (siinä on nyt 4 Portugalista). Terveisin, Jyri P.S. Storen avaamisen kunniaksi tässä vielä alennuskoodi, jolla kirja irtoaa veloituksetta (Suomeksi tai Englanniksi). 15kpl tarjolla sillä koodilla. LOTR_OPENSTORE
  13. Hei, Joululahjaluukku meni kiinni muutama päivä sitten ja yhteensä ekirjastani meni 5kpl, joten 5 ilmaista kappaletta jäi tällä kertaa lunastamatta. Bat dount vöri, äs deer vil bii anadö oportuniti in dö sprink taim ;) Oikein hyvää Joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille foorumin jäsenille! Terveisin Jyri p.s. jos kiinnostaisi vilkaista videota 2kk:n pyöräilyreissustani Euroopan halki, niin tästä löytyy.
  14. Päivitys: 4/10 kpl mennyt eli 6/10 jäljellä ... ja kaikki pyynnöt on saatava 18.12 mennessä. (tiedot miten e-kirjani saat veloituksetta edellisessä viestissäni)
  15. Helou! Olen nyt palannut 8 viikon 4200km:n pyöräreissultani ja valmis taas astumaan juoksukenkiini ;) Olen kuitenkin Suomessa (Turussa) nyt vain lyhyen ajan kun lähden takaisin Portugaliin (Joulun ja uuden vuoden vieton lisäksi) kehittämään kestävyysvalmennustoimintaa Viana do Castelo -nimisen kaupungin alueella Atlantan valtameren ääressä maan pohjoisrannikolla. (Siitä lisää infoa myöhemmin kun olisi tarkoitus mm. tarjota suomalaisillekin juoksijoille ja muille kestävyysurheilijoille juoksuvalmennus- ja leirityspalveluita siellä). Mutta tämän postauksen varsinainen pointti on se, että päätin tarjota 10kpl e-kirjasta 'pikkujoululahjana' tämän foorumin jäsenille. Mikäli e-kirjani 'Elä Juosten' haluaisit saada veloituksetta, niin tässä (englanninkieliset) ohjeet miten se hoituu (tai minulle vain yksityisviesti (foorumin kautta tai emaililla >> jyri (at) kajura.com ), jossa pyyntösi lisäksi olisi etu- ja sukunimesi sekä emailosoitteesi. Niitä tarvitaan henkilökohtaiseen e-vesileimaan, joka tulee jokaiseen kopioon). Hyvää juoksuviikkoa! t. Jyri Päivitys: 3/10 mennyt eli 7/10 jäljellä (ja kaikki pyynnöt on saatava 18.12 mennessä koska sen jälkeen olen taas tien päällä)
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy