Jump to content
Juoksufoorumi.fi

henok

Jäsenet
  • Posts

    712
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

Everything posted by henok

  1. To ap 5 km To ilta 13 km, 10x3 min kynnyksellä, 45 sek hölkkäpalautus. Vetojen vauhdit välillä 4:07-3:48. Alussa tuntui, että nopeat lihassolut ovat kokonaan jättäneet ruumiini, mutta kyllä sitä vauhtiakin sitten treenin edetessä löytyi. Pitää tällä viikolla juosta lyhyitä nopeita intervalleja, ettei ihan kangistu. Pe ip 10,5 km La ap pitkis 20km Su ip 3,5 km Su ilta 3,5 km Viikkoon 105 kilsaa. Sunnuntaina olin todella väsynyt, noinkin lyhyet lenkit tekivät tiukkaa. Määrä painaa.
  2. Videolla ei oikeastaan näy mitään, mutta silti huomasin katsoneeni sen kokonaan. Ian Butler on aamulla kello 4.45 tekemässä treeniä pilkkopimeässä. Hän käyttää apuvälineenä ainoastaan sekuntikelloa, muuten tuntuman mukaan. @puujalkavarmaan hyväksyy toiminnan.
  3. Ma ap 8,5 km Ma ilta 12 km Ti ap 6 km Ti ilta 10,5 km Ke ilta 11,5 km Ei vauhtia toistaiseksi. Ehkä huomenna.
  4. Takana yksi hyvä viikko ja yksi huono. Toissa viikolla hyvää tekemistä ja 100 km juoksua, viime viikon tiistaina iski pieni mutta sitkeä flunssa ja taisi tulla kolme täysin juoksutonta päivää. Muutkin päivät hyvin heikkoa tekemistä. En sinänsä jaksa noista flunssista enää stressata, niitä näköjään tulee paljon enkä ole niitä onnistunut ehkäisemään. Flunssaisena juoksu ei ole kivaa, joten en yritä pakottaa itseäni siihen. Ehtiipähän noina päivinä tehdä jotain muuta. Lepopäiviähän sairauspäivät eivät ole, se on tärkeä muistaa. Flunssapöpö laittaa elimistön sellaiselle rasitukselle, että palautuminen ei sairauden aikana edisty. Nyt jo terveenä ja tämä viikko hölkkäillään sitten kahta kauheammin.
  5. Jos jaksat tsekata, niin minne sulla asettuu tuollaisen kevyen 10 km:n lenkin vauhti keskimäärin? Vaihteluväli varmasti suuri.
  6. Jossakin sitä osuvasti päiviteltiin, että voisi kuvitella hyväkuntoisten juoksijoiden jaksavan leikkiä hyvin lasten kanssa. Totuushan on se, että jokainen liike sattuu väsyneeseen kroppaan ja yhtään ylimääräistä hyppyä tai kiihdytystä ei pysty tekemään ilman irvistystä.
  7. Ihan hyvin alkanut määräviikko päättyi fiaskomaisesti, kun olin eilen kiipeilemässä ja sama vanha p*ska olkapää kävi taas pois sijoiltaan. Sen verran kipeä tänään, etten jaksanut lähteä juoksemaan, ei jotenkin huvittanutkaan. Selvästi kannattaa tämä minun holistinen treenaus. No, nyt on ainakin selvää, että kiipeilyä ei kannata alkaa harrastaa, vaikka se olikin kiva laji ja olisi varmasti tuonut hyvin voimaa kroppaan. Viikko vielä kootusti: Ma ap 5,5km Ma ilta 9,5 km Ti keskipäivällä 4,5km Ti ilta 10km Ke ilta 11 km kevyttä To ilta 11 km Pe ip 6 km (tämän lisäksi oli tarkoitus pyöräillä yhteensä pari tuntia (tunti per suunta) kaverin synttäreille, mutta rupesin säätämään pyörän etuvaihtajaa ja senhän tietää miten siinä kävi... pyörä osina ja autoiluksi meni) La ip 7,5 km, illalla olisin juossut lisää mutta välissä tosiaan tuo kiipeily ja olkapääloukki. Su masistelua Viikko yhteensä 66 km, aijai.
  8. Juoksivat Kalevan kisojen kympilllä ihan ok vauhtia, 29.30. Mukava, että edes noin lujaa.
  9. Iltalenkki 11 km, vähemmän väsynyttä kuin eilen. Kisasta palautuminen edistyy.
  10. Ke ilta 11 km kevyttä, mutta todella väsynyttä. Tänään aamupäivällä kehonpainoharjoittelua, illalla taas joku reilu 10 km.
  11. Millainen punttiohjelma sulla on suunnitelmissa, vai vedätkö fiiliksen mukaan?
  12. Ma ap 5,5km Ma ilta 9,5 km (turhan luja pk) Ti keskipäivällä 4,5km Ti ilta 10km sis. 7x3 min kynnysvedot. Oli tarkoitus juosta 10x3, mutta selvästi väsyttää lauantain kisa edelleen, joten jätin suosiolla tuohon. Hyvin raskas jalka ja lihakset aika tyhjät, vaikka sykkeet eivät nousseetkaan kovin korkealle. Loppuviikko varmaankin kevyttä määrää, ettei tule ylirasitusta. Tuo Helsinki City Running Dayn 5 km voisi olla hyvä kisa, tulosten perusteella siellä riittää paljon minua kovempia juoksijoita niin paljon, että hyviä selkiä löytyy varmasti. Sitten lokakuun lopussa Kaarinassa puolikas, niin on mahdollisuus selviytyä kaikista otsikon aikatavoitteista tälle vuodelle. Laskettukin km-tavoite taitaa huonon kesän takia kyllä jäädä haaveeksi.
  13. Lauantaina 5 km hölkkää ja tänään 13km pk. Viikkoon vajaat 80 kilsaa, hyväksytään kisaviikon määräksi. Missä Etelä-Suomessa pääsisi juoksemaan 5km kisan?
  14. On se kova. Koko ajan rikki ja silti tuollaisia määriä.
  15. Paljonkos sulla on kilsoja kasassa tälle vuodelle jo? Aika paljon, veikkasin.
  16. Virallinen aika 36:50, eli yksi tämän vuoden tavoitteista saavutettu! Yökkäilin maalisuoralla ja oksensin maalissa, joten kaikkeni annoin.
  17. Minä ajattelin heti, että juoksi vessaan.
  18. Viime viikko: Ma ip 14 km Ti ilta 10 km, yllämainittu 2 kovaa 1,7 kilometriä vetoa kuntoradalla Ke ap 5 km To ap 6 km To ilta 13,5 km Pe ap 3 km Pe ilta 8 km, sis. 15 kertaa lyhyt mäki (vetojen kesto välillä 14.6-16.4 sek). Olisi pitänyt joko juosta vedot vähän lujempaa tai etsiä pidempi mäki, mutta fiilis oli vähän heikko joten mukavuudenhaluisuutta treenistä tuli tuollainen puolivillainen. La ap pitkis 24 km. Totaalinen bonkki loppuvaiheessa, sain kävellä pitkiä pätkiä. Vissiin määrän lisäys kesän lepäilyn jälkeen alkoi tuntua. Su ap 6 km Su ilta 7 km Viikkoon 97 kilometriä. Vanhempi lapsi palasi keskiviikkona päiväkotiin, ja saatoin alkaa tehdä päivällä lenkkejä nuorempi lapsi juoksurattaissa. Molemmat rattaissa en ole jaksanut juosta. Tällä viikolla toistaiseksi: Ma ap 6 km Ma ilta 11 km Ti ip 11,5 km. 6x 1 km vedot asfaltilla 90 sek kävelypalautuksella. Vetojen vauhdit 3:34, 3:27, 3:30, 3:27, 3:33, 3:25. Parittomissa vedoissa lopussa vähän nousua ja parillisissa vastaavasti alussa vähän alamäkeä, selittää niiden nopeammat vauhdit. Vauhti pysyi reilusti kovempana kuin kympin tavoite 3:40/km, mutta palautus saattoi olla vähän pitkä? Vettä tuli kuin saavista. Ke ilta 10 km. Tänään käyn vielä juoksemassa 6-8 km, huomenna päivällä jaloittelu ja illalla sitten 10 km kisa. Olisi kiva jos ei sataisi aivan järkyttävästi.
  19. Tuota kokonaisvaltaisuutta minäkin tarkoitan. Siinä on ripaus ironiaa mukana, kun sana on sellainen jota kuulee lähinnä erilaisten hyvinvointigurujen ja fitness-tyyppien suusta.
  20. Mitä pidempään pitkittää tänne kirjoittamista, sitä raskaammalta ajatukselta se tuntuu, kun kirittävää on niin paljon. Yritetään kuitenkin. Kesäkuun puolivälissä oli kympin kisa ja pari päivää sen jälkeen meni olkapää sijoiltaan. Tuo vamma aiheutti noin viikon juoksutauon. Olkapää on sinänsä toipunut oikein hyvin, jatkotutkimuksia ei ole vielä ollut eikä magneettia. Kiinnostaa kyllä, että mikä siellä on rikki. Kesäkuun loppu ja heinäkuu olivat sitten juoksun kannalta hyvin vaikeaa aikaa. Syitä siihen oli paljon: Tuo 10 km:n kilpailu aiheutti hetkellisen "kilpailun jälkeisen masennuksen", olkapäävamma vaikeutti elämää ja oli todella kuuma. Lisäksi ostimme asunnon, remontoimme sitä ja muutimme, mikä vei paljon aikaa. Isoa remonttia emme sinänsä tehneet, mutta kun ei ole mikään ammattilainen, kaikki hommat vievät paljon aikaa ja ne pyörivät myös aika hyvin mielessä silloinkin, kun ei ole niitä tekemässä. Niinpä kesäkuussa juoksukilometrejä kertyi lopulta 187 ja heinäkuussa 185 kappaletta. Toukokuussa kilsoja oli vielä 430, joten aikamoinen pudotus. No, syksyn lähestyessä käyrä on jo kääntynyt ylöspäin ja nyt alkaa juoksuinnostus olla entisellä tasolla ja olen jaksanut käydä lenkilläkin ihan hyvin. Kyllä tämä tästä. Joitakin mainitsemisen arvoisia treenejä kuluneelta kesältä: 4.7. 8 km kiihtyvä, km-vauhdit välillä 4:44-3:39 min/km. Ensimmäinen varovainen kokeilu pidemmän treenitauon jälkeen. 9.7. Radalla pyramidiharjoitus: 400 m (aika 1:21) + 800 m (2:49) +1200 m (4:17) + 800 m (2:50) + 400 m (1:22) + 200 m (0:35). Joka vedon välissä 2 minuutin palautus. Tämä oli ajateltu 5 km-spesifiksi harjoitukseksi. 20.7. Saimme kaverin kanssa idean juosta 1500 metriä toisiamme vastaan. Hävisin selkeästi. Ajaksi tuli n. 5:10. Tämä oli taktiikkajuoksu, uskon että olisin tasaisella vedolla päässyt alle 5 minuutin. Tämä oli joka tapauksessa kivaa, pitäisi juosta enemmän kilpaa tällä tavalla vapaamuotoisesti! 27.7. 6x800 metriä asfaltilla 1 minuutin palautuksella. Tarkoitus oli juosta 5 km tavoitevauhtia, eli 3:30 min/km, mutta vauhti heitteli kyllä paljon. Muistelisin olleeni erittäin väsynyt tuona päivänä. Vetojen keskivauhdit joka tapauksessa 3:50, 3:33, 3:37, 3:26, 3:40, 3:30. 30.7. Edellä mainittu kaveri suostui minulle jänikseksi 5 km testijuoksuun radalla. Tämä oli jännä juoksu: etukäteen minulla oli ihan surkea fiilis ja ajattelin, että juoksen ehkä kaksi kilometriä vitosen tavoitevauhtia ja se saa riittää. Kahden kilometrin jälkeen olo oli edelleen ihan surkea, mutta päätin kuitenkin jatkaa. Sitten alkoi pikkuhiljaa tuntua irtonaisemmalta, ja loppu tuli oikeastaan helpommin kuin alku, vaikka pahalta toki tuntuikin. Kaverini hoiti jänistelyn aivan täydellisesti, oli todella helppo vain asettua hänen taakseen ja olla sen kummemmin miettimättä vauhtia tai juuri muutakaan. Lopulta juoksin 5 kilometriä aikaan 17:55, joten tavoite 17:30 voi olla hyvänä päivänä ihan tehtävissä. 3.8. 20 minuutin tempo, keskivauhti 3:56. 10.8. eli tämän viikon tiistaina juoksin n. 1,7 kilometrin kuntoradan kaksi kertaa lujaa 90 sekunnin palautuksella. Kierrosten keskivauhdit 3:46 ja 3:44. Todella hyödyllistä joutua juoksemaan lujaa myös mäkisessä maastossa, sitä pitäisi tehdä enemmänkin. Siinä väsyy aivan eri tavalla kuin tasaisella juostessa, rasitus tuntuu jotenkin enemmän kropassa. *** Olen ilmoittautunut Paavo Nurmi Marathonin yhteydessä juostavalle vitoselle, mutta huomasin myöhemmin, että tuo 5 km on vain joku Fun Run: Sinänsä ihan sama, ei minulla ole tarvetta kilpailla ketään vastaan, mutta tuo tarkoittanee myös, että kovin kovavauhtista porukkaa vitosta tuskin lähtee juoksemaan. Olisi ensiarvoisen tärkeää tavoitteen saavuttamisen kannalta, että vitosella olisi selkiä, joita tavoitella. Mietinkin nyt, että vaihdan 10 kilometrin matkalle ja yritän saavuttaa tavoitteeni eli juosta alle 37 minuutin. Vähän tuntuu, että kestävyyskuntoni ei ole juuri nyt paras mahdollinen, mutta yrittänyttä ei laiteta. Syyskuun alussa menen sitten Vaasaan puolikkaalle, siellä minulla on yksi ainoa tavoite: voittaa pikkuveljeni. Se voi tehdä todella tiukkaa. P.S. Mites se monipuolinen, holistinen harjoittelu? No, pyöräillyt olen ainakin enemmän kuin pitkään aikaan, usein pyöräperäkärry lapsineen kyydissä. Muu liikunta on kyllä loistanut poissaolollaan. Toki olen katsonut olympialaisissa mitä kummallisimpia lajeja.
  21. Huomasin tuon lähetyksessä mutta laitoin kömpelyyden piikkiin, en osannut kuvitella että joku olisi noin mulkku oikeasti. Kyllähän tuo tahalliselta näyttää.
  22. Olipa raaka maraton. Huh huh, luulin spoilanneeni lopputuloksen itselleni, kun laitoin Areenan hakuun "maraton" ja siellä vilahti otsikko "Maratonilla kaksoisvoitto Keniaan". Ärsytti koko kisan ajan, mutta yllätys oli sitä suurempi, kun Cherono ei jaksanutkaan kakkoseksi. Hollannin juoksija ansaitsee kyllä hopeamitalin lisäksi jonkun tsempparipalkinnon, ilman häntä ei belgialainen olisi jaksanut kiristää pronssille. Aika huvittavakin tuo loppu. Kyllä Kipchoge nyt tarraa jo aika tiiviisti ei pelkästään maratonin vaan kaiken kestävyysjuoksun GOAT-arvonimeen.
  23. Hienoa seurata, kun määrätietoinen harjoittelu tuo tuloksia.
  24. Jakobilta aivan käsittämätöntä dominointia tuon tason juoksussa tuon ikäiseltä. Ei voi ymmärtää.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy