Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Lars Larsson

Jäsenet
  • Content Count

    155
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    5

Lars Larsson last won the day on September 23 2018

Lars Larsson had the most liked content!

Community Reputation

361 Excellent

About Lars Larsson

Profile Information

  • Gender
    Male

Converted

  • Coopperi
    3460 m 5/2018
  • 10km
    36.01 12/2018
  • Puolimaraton
    1.22.45 5/2018
  • Maraton
    2.51.21 9/2018
  • Tavoite
    Nauttia juoksusta

Recent Profile Visitors

903 profile views
  1. Kyllä punainen LED tuli rannesykemittaukseen vihreän rinnalle. Ainakaan omassa Ignitessa se ei ole mitenkään mullistava uudistus. Sen sijaan voin lämpimästi suositella OH1 käsivarteen kietaistavaa optista sykevyötä. Hämmästyttävän tarkka, vaikka käyttää vain vihreään LEDiä. Ei sekoa staattisesta sähköstä kuten sykevyö joskus tekee. Ortostaattiset testit yms. analyysit tekisin kuitenkin edelleen sykevyöllä.
  2. Mittaus kannattaa ehdottomasti tehdä sykevyötä käyttäen. Itselläni varsinkin pystyasennossa Polar Igniten rannesykemittaus näyttää monesti jopa 30 bpm todellista korkeampaa sykettä.
  3. Lars Larsson

    Hoka One One

    Sorry off-topic, mutta kommentoin tähän droppi vs. akilleksen kipeytyminen asiaan. Meidän perheessä kahdella henkilöllä piti kantapääkipujen akuutissa vaiheessa käyttää kantakuppeja, jotka siis lisäävät droppia. Molemmilla akillesjänteen alaosa kipeytyi ja insinöörinä diagnosoin että syynä oli juuri korkeampi droppi. Teoriaa tukee myös se että kun kantakuppien käyttö lopetettiin niin kivut hävisivät.
  4. Näin suunnistajan näkövinkkelistä aika huikeaa pummailua. En kyllä itsekään jättäisi leikkiä kesken, mutta maalissa viimeistään käsi pystyyn virheen merkiksi ja nimi tuloslistan alimmille riveille. Tätä reittisekoilua ja oikomista tapahtuu näköjään kaikilla tasoilla. 2018 Solvalla trailissa tuttuni oikaisi vahingossa 17 km matkalla toisen juoksijan kanssa. Tuttuni ilmoitti asiasta maalissa ja toinen juoksija ei. Tulos on edelleen listoilla hyväksyttynä.
  5. Kynnyssyketesti on suorituksena melko kevyt ja lyhyt. Siinä saadaan selville muun muassa veren laktaattitasot tietyillä vauhdeilla. Mielestäni taas sykkeet tietyillä vauhdeilla pätevät varsinaisissa pidemmissä suorituksissa (puolikas ja täysmara) ainoastaan suorituksen alkuvaiheessa. Loppua kohti sykkeitä nostaa ns. cardiac drift, joka johtuu muun muassa nestehukasta. Testissähän tätä ilmiötä ei vielä ehdi tapahtumaan. Monesti siis esim. all in maratonin keskisyke on yllättävän korkea testituloksiin verrattuna. Lisäksi keventely eli määräjumien hellittäminen nostaa sykkeitä kilpailun aikana.
  6. Lars Larsson

    Polar Ignite

    Näytön saa kyllä pysymään jatkuvasti päällä, mikä tosin syö akkua aika reilusti.
  7. Ignite-ketjussa jo tästä kirjoittelin, mutta laitetaan tännekin siinä toivossa että Polarin tuotekehitys asian huomaisi. Flown kardiokuormaraportissa alkoi häiritsemään se että se näyttää arvoja tulevaisuuteen vain 2 vuorokautta ja suunniteltuja harjoituksia ei oteta mitenkään huomioon. Päätin rakentaa ennustavan laskurin ja graafin Exceliin. Ainakin omalla kohdallani suunniteltujen harjoituksien TRIMP:n arviointi on helppoa, koska teen enimmäkseen PK1 eli sykealueen 1 harjoituksia ja 1 min tuolla intensiteetillä antaa 1 yksikön TRIMP:iä. Esim. 120 min PK1-lenkin TRIMP on 120. Mahtaakohan sama päteä muillakin? Eli Polarilla voisivat kehittää Flowhun tällaisen graafin, joka ottaa suunnitellut harjoitukset huomioon. Ja tietysti koska he tuntevat algoritminsa niin myös muiden kuin PK1-alueen harjoituksien TRIMP:n arviointi ennalta olisi mahdollista.
  8. Lars Larsson

    Polar Ignite

    Flown kardiokuormaraportissa alkoi häiritsemään se että se näyttää arvoja tulevaisuuteen vain 2 vuorokautta ja suunniteltuja harjoituksia ei oteta mitenkään huomioon. Päätin rakentaa ennustavan laskurin ja graafin Exceliin. Ainakin omalla kohdallani suunniteltujen harjoituksien TRIMP:n arviointi on helppoa, koska teen enimmäkseen PK1 eli sykealueen 1 harjoituksia ja 1 min tuolla intensiteetillä antaa 1 yksikön TRIMP:iä. Esim. 120 min PK1-lenkin TRIMP on 120. Mahtaakohan sama päteä muillakin? Tällaisen käppyrän sain aikaan (ensimmäinen arvo on tämä päivä ja muut tulevaisuutta).
  9. Lars Larsson

    Polar Ignite

    V800 verrattuna Ignite ei anna juuri koskaan muistutuksia passiivisuudesta. Esim. autolla ajaminen on nykyään aktiivista toimintaa.
  10. Lars Larsson

    Polar Ignite

    "FitSpark tarjoaa päivittäin 2–4 treenivaihtoehtoa: yksi treeneistä sopii sinulle parhaiten ja loput 1–3 ovat vaihtoehtoisia. Treenit on laadittu vastaamaan kuntotasoasi, treenihistoriaasi sekä palautumis- ja valmiustasoasi edellisen yön Nightly Recharge ‑tilan pohjalta." Toivottavasti kukaan ei noudata FitSparkin ohjeita orjallisesti. Kellon suositus on kardio tempo 1h 6min vaikka kardiokuorma on ylikuormittavan puolella, nightly recharge tyydyttävä ja olen jo tänään tehnyt juoksulenkin. Toisaalta kun aiemmin tein kellon suositteleman voimaharjoituksen niin sen jälkeen suosituksena oli loogisesti venyttely.
  11. Lars Larsson

    Polar Ignite

    Vaikka kolmannen yön unidatan prosessointi jäi välistä niin neljännen (työmatkan vuoksi erittäin huonosti nukutun) yön jälkeen kello näytti järkevän lukeman ja nightly recharge oli punaisella. Ajatteluaan ei edelleenkään voi täysin ulkoistaa Polarin algoritmille. Kännykän Flow suositteli fiksusti lepopäivää tai kevyttä harjoittelua. Kellon suosittelema kardioharjoitus oli kuitenkin 1 h 22 min sykealueilla 1-2, mikä ei vastaa omaa käsitystäni palauttavasta harjoituksesta. Viidentenä yönä nukuin 9 h kuin tukki ja nightly recharge oli loogisesti vihreällä. Ihan mukavaa viihdettä tällainen algoritmin toiminnan ihmettely.
  12. Lars Larsson

    Polar Ignite

    Kolmannen yön jälkeen laitteen pitäisi alkaa näyttämään nightly recharge -tietoja. Kaksi ensimmäistä yötä unitiedot tallentuivat kuten pitääkin, mutta kolmannelta yöltä ne jäivät tallentumatta / prosessoimatta. Eli myöskään nightly recharge -tietoja ei ole saatavilla. Valitettavasti ainakin alkuvaiheen bugisuus vaivaa tätäkin mallia ja softaversiota 1.1.5.
  13. Lars Larsson

    Polar Ignite

    Itselläni on lajina mm. suunnistus ja siinä heppoinen kello menee rikki nopeasti.
  14. Lars Larsson

    Polar Ignite

    Juuri hetki sitten sain Igniten ladattua ja ranteeseen. Ajelin kellon kohdalta ranteesta karvat pois ja sijoitin kellon Polarin ohjeen (https://youtu.be/6fF_XQrOIQY) mukaisesti. Hommasin laitteen lähinnä mielenkiinnosta ja urheilua varten on edelleen käytössä tehdaskunnostettu V800. Aika heppoiselta kyllä tämä Ignite vaikuttaa, mutta pitää muistaa että se onkin profiloitu nimenomaan fitness-kelloksi.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy