Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

LauriH

Juoksufoorumi VIP
  • Content Count

    486
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

510 Excellent

About LauriH

  • Syntymäpäivä 17.02.1988

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Oulu

Converted

  • Coopperi
    3050 m (harjoitus)
  • 10km
    44.23 (harjoitus)
  • Puolimaraton
    1.34.22 (Terwahölkkä 2014)
  • Maraton
    3.52.35 (Terwamaraton 2013)
  • Tavoite
    Cooperin ja 5 km ennätysten parantaminen

Recent Profile Visitors

2 257 profile views
  1. LauriH

    Garmin Connect

    Minulle VO2max on nyt 56 ja muuten tulee samat ajat paitsi puokille 1:24.34 ja maratonille 2:56:32. Käytössä 935. Aika jännä.
  2. Tapoja on siis monia. En se minäkään mitenkään pikaisesti palaudu jostain hyvin pitkästä lenkistä. Kirja antaa tuon ohjelmarungon esimerkkinä, mutta kehottaa muokkaamaan esim. juoksupäivien määrän oman maun mukaan 5, 6 tai 7 päiväiseksi. 5 juoksupäivän viikko on minimi mitä suositellaan tuolle kilometrimäärälle. Itse kallistuisin kanssa joko 6 tai 7 päiväisen viikon kannalle. Niinpä kai. Ehkä sitä pitää vähän vasiten etsiä niitä hetkiä milloin ei niin huvita ja silti vaan hoitaa homma pois alta.
  3. Tässä on tullut mietittyä harjoittelua ensimmäiseen 24 h kilpailuun. Relentless forward progress kirjassa on esitetty mm. alla olevan kuvan mukaista ohjelmaa 100 mailin kilpailuun (määrät maileissa). Ko. ohjelma juoksuttaa maksimissaan 70 mailia (112 km) viikossa ja periaatteessa viitenä päivänä viikossa, mutta ohjelma on mahdollista vetää myös 6-7 lenkin viikkona nipistämällä maileja viikon muista harjoituksista. Suositus on kuitenkin, että maanantait olisi hyvin kevyitä (tai jopa lepoa) koska viikonloput on melko raskaita. Viikkoon kuuluu yleensä peruslenkit tiistaina ja torstaina joista jälkimmäinen voi olla vauhdikkaampaa kuin pk harjoittelu. Viikonloppuna sitten joko yksi pitkä lenkki tai back-to-back pitkät. Ei mitään superhullua, mutta varmasti ihan riittävän haastavaa esimerkiksi minulle. Ohjelmassa on kuitenkin 31 ja 50 mailin (50 ja 80 km) "harjoitukset" ja viikonloppu jossa lauantaina juostaan maraton ja sunnuntaina 32 km verryttelylenkki. Nyt kuulisin ihan mielelläni mitä mietteitä esim. tämä ohjelma herättää arvon juoksufoorumilaisissa?
  4. Juu toimi ja sen puolen ei ollut ongelmia. Näytön himmeys oli yksi suurimmista syistä miksi myin pois. Käytössä on nyt Garmin 935.
  5. Siis ihan vaan sykevyön käyttö. Minulla ei ole ollut sen kanssa ongelmia yhtään.
  6. Kyllä minä muistaakseni laitoin niitä syitä tyytymättömyyteeni tänne ketjuun joskus aikoinaan. Sieltä löytyy jos kiinnostaa. Ehkä eniten häiritsi näytön himmeys koska jos ei saa kunnolla selvää näytöstä niin ei sillä mittarilla oikein mitään tee lenkin aikana. Rannesykehomma ei ollut mikään ongelma minulle koska en sitä käyttänyt lenkillä ja käytössä on nytkin aina sykevyö. En vaan jaksa puuhata minkään epätarkan mittauksen parissa jos tarkempikin menetelmä on tarjolla.
  7. Ei varmaan mikään tai riippuu henkilöstä. Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä. Kunhan vastasin kysymykseen.
  8. Vantage myytiin pois jo aikapäiviä sitten. Jäi historian vähiten käytetyksi mittariksi minulla.
  9. Pitäähän universumin olla tasapainossa.
  10. Tuntuma on itselle ollut se tärkein kriteeri. Ohjelman mukaan mennään, mutta jos kuormitus kasaantuu liikaa ja homma alkaa vaikuttaa yöuniin niin sitten kevennän menoa. Kaikenlaista mittaria ja laskelmaa on, mm. Garminin analyysit, TrainingPeaksin kuormituskäyrät, Stravan käyrät, jne. mutta kyllä ne kaikki jää kakkoseksi tuntumalle.
  11. Entä jos aloittaisit jostain pienemmästä määrästä? Vaikka maksimissaan 15 min kerralla? Ideana on liikkua sellainen määrä, että kykenet siitä palautumaan vaikka seuraavaksi päiväksi. Olet oikeassa. Juoksu on rasittavampaa kuin kävely tai pyöräily ja voin suositella molempia esim. sellaisille päiville kun et juokse. Kävelyä voi yhdistää myös juoksuun. Tee esim. 30 min lenkki jonka aikana juokset rauhallisesti maksimissaan vaikka 15 min ja loput kävelet. Viikkojen kuluessa kävelyyn käytettyä aikaa voi vähentää ja juoksuun käytettyä aikaa lisätä jos siis juoksussa kehittyminen on tavoite. Höpö höpö. Jokaisen perusterveen ihmisen tulee kyetä liikkumaan rauhallisesti päivittäin. Nyt en puhu mistään räkä poskella juoksusta vaan siis esim. kävelystä, pyöräilystä, uinnista ja ehkä vähän enemmän pohjaa omaaville hitaasta hölkästä. Huippu-urheilijat harjoittelee sitten useamman kerran päivässä. Ei tätä kukaan muu voi oikein sanoa. Tämä täytyy vain itse tunnustella. Jos väsyttää, lepää. Jos ei, anna mennä. Miten olisi pyörä niille päiville kun et jaksa kävellä?
  12. LauriH

    Pyöräpohdintaa

    Itse en ainakaan hommaisi enää maantiepyörää jos löytyy jo cyclocrossi. Toki jos rahaa ja säilytystilaa on paljon niin mikäs siinä, mutta ei kyllä muuten. Samalla tavalla sen tripyörän voi myydä pois kuin maantiepyöränkin sikäli jos into harrastamiseen loppuu. Tämä tosin sillä huomautuksella, että et halua palavasti kilpailla pelkästään sprintti- ja olympiamatkan triathlonissa, jossa siis tripyörät on usein (muttei ihan aina) kiellettyjä.
  13. Onhan tuo täysin mahdollista toteuttaa. Esim. TrainingPeaksiin jos menee suunnittelemaan etukäteen treenit joille antaa TSS lukemat (Training Stress Score) niin siitä voi sihdata tulevaisuuteen miten kuormitus kehittyy. Olen itsekin tällä tavalla vähän tarkistanut omia suunnitelmia, ettei rasitus lähde lapasesta pidemmällä tähtäimellä. Samalla tavalla voisi Polarin sivuille tämän toteuttaa käyttäen näitä TRIMP arvoja.
  14. LauriH

    Pyöräpohdintaa

    Itse olen ymmärtänyt, että kyllä sähkövaihteiden vaivattomuus hyödyttää ihan kaikkia tasosta riippumatta. Erityisesti sitä aloittelijaa joka ei ole niin perehtynyt mekaanisten vaihteiden säätämiseen. Jos itse olisin nyt ostamassa uutta triathlonpyörää ja säästämässä siihen niin kyllä sähköt hommaisin. Mekaanisia saa vähän väliä olla säätämässä ja olisi sitä parempaakin tekemistä. Toki jos ei budjetti riitä niin kyllä sitä sitten niiden kanssa vekslaa ja onhan se kohtuullisen kallis investointi. Pyöräilyssä ainakin minulle ikävintä on se kalustosäätö ja pyörän peseminen verrattuna esim. juoksuun.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy