Jump to content
Juoksufoorumi.fi










LauriH

Juoksufoorumi VIP
  • Content Count

    388
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

259 Excellent

About LauriH

  • Syntymäpäivä 17.02.1988

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Oulu

Converted

  • Coopperi
    3050 m (harjoitus)
  • 10km
    44.23 (harjoitus)
  • Puolimaraton
    1.34.22 (Terwahölkkä 2014)
  • Maraton
    3.52.35 (Terwamaraton 2013)
  • Tavoite
    Cooperin ja 5 km ennätysten parantaminen

Recent Profile Visitors

2 147 profile views
  1. LauriH

    Garmin Forerunner 935

    Oma kokemus 935:n rannesykemittauksesta on, että tasavauhtisissa PK lenkeissä on suurinpiirtein kartalla, mutta kovempivauhtisissa tulee epävarmempia tuloksia. Joskus on oikein, joskus ei. Minua ei kuitenkaan haittaa käyttää sykevyötä, joten käytän sitä aina.
  2. LauriH

    Garmin Forerunner 935

    Jotain hieman outoa on noissa sinun sykkeissä. Jos maksimisyke on 205 niin kymppi pitäisi heilahtaa huomattavasti korkeammalla keskisykkeellä kuin 149. 🤔 Minulla esim. maksimisyke oli noin 196 kun juoksin puolikkaan keskisykkeellä 176 viisi vuotta sitten. Tuolloin kympillä syke alkoi olla jo 180 lukemissa. Vaikea tosin arvoida miten tässä tapauksessa kun ei tunne täyttä treenihistoriaa. Parhaan arvion kisakunnosta saat kuitenkin aina kisaamalla ja sitä ei ole vielä yksikään mittari kyennyt voittamaan. Minullekin Garmin 935 ennustaa kisavauhteja joita en ole vielä realisoinut ikinä.
  3. LauriH

    Garmin Forerunner 935

    Kestävyydellä tässä yhteydessä tarkoitin kisavauhdin kestoa. Vauhtikestävyys ja maksimikestävyys on tärkeimpiä kestävyyden osa-alueita kun puhutaan matkoista välillä 5 km - puolimaraton. Nopeammilla toki myös maratonilla tarvitaan hyvä VK alueen kestävyys. PK alueen harjoittaminen on toki hyvin tärkeää monestakin syystä kaikkia matkoja ajatellen, mutta sen kehittämiseen menee tosiaan vuosia kuten @AnttiSn mainitsi.
  4. LauriH

    Pyöräilykunto

    Olihan tuo sitten ihan onnistunut suoritus! 34 min ennätyksestä pois on prosentuaalisestikin jo ihan rutosti. Onnea uudesta ennätyksestä!
  5. LauriH

    Garmin Forerunner 935

    Tarkka algoritmi ei ole tiedossa ja on varmasti jonkinlainen liikesalaisuus. Homma perustuu kuitenkin kellon antamaan VO2max arvioon ja siihen vaikuttaa mm. minkälaisia harjoitteita teet tällä hetkellä. Jos olet juossut harjoituksissa kovaa niin mittari luulee, että kykenet myös pidemmillä matkoilla juoksemaan kovaa vaikka se ei pitäisi paikkansa sillä tarvittava kestävyys puuttuu. VO2max arvoja vastaten löytyy kirjallisuudesta kilpailuaikataulukot jotka perustuvat tilastoihin. Eli aikoja pitää tulkita siten, että tuohon aikaan voisit yltää jos treenaisit kuten tietylle matkalle kuuluu treenata useiden kuukausien ajan. Kestävyysmatkoista kun puhutaan niin yleensä suorituskykyä rajoittaa riittävän kestävyyden puute. Se kertoo enemmän potentiaalista kuin siitä mihin juuri tällä hetkellä mahdollisesti kykenet. Esim. tuo maratonin ennuste ei tule realisoitumaan niin kauan kun ei harjoittele kuten maratoonarin täytyy harjoitella (paljon riittävän pitkäkestoista kestävyysharjoittelua ja oikeat avainharjoitteet), mutta hapenottokyvystä tulos ei luultavasti tule olemaan kiinni. Sitten jos puhutaan vaikka 2.30 maratonista, niin mittari on sitä mieltä, että et ole antanut vielä mitään indikaatiota siitä, että hapenottokykysi voisi olla sillä tasolla mikä vaaditaan 2.30 maratonin juoksemiseen. Huom! Mittari ei tiedä mitään siitä mikä on kenenkin kehittymispotentiaali.
  6. Kaukonäkö on sen verran heikko ettei näe ketä tulee vastaan tai tuijottaako joku. Kaikki näyttää samanlaisilta tuhnuilta (siis sumeilta). 😁 Hyvin harvoin jaksan laittaa piilareita lenkille. Monesti on tullut joku tuttu vastaan enkä ole moikannut kun ei erota pärstää kuin vasta ihan lähietäisyydellä.
  7. ODL:stä on yksi kokemus. Matolla hölkättiin sisällä. Itse kanssa vähän suhtaudun kriittisesti mattotestin tuloksiin ja siihen miten ne vertautuu ulkojuoksuun. Tällä kertaa kuitenkin esim. sykerajat tuli samoiksi mitä olin mutuillut ulkolenkkien perusteella ihan ilman testejä. Jatkossa minulle riittää pelkkä mutuilu.
  8. LauriH

    Polar Ignite

    Olisivat laittaneet samanlaisen näytön tai näytön kirkkausasetuksen siihen Vantageen kuin tähän Igniteen. Ei voi ymmärtää miksi piti laittaa sellainen onneton tuhnunäyttö Vantageen.
  9. Silloin kun cyclon vielä omistin niin itse ainakin ajelin aina kesät perus maantiekumeilla ja talvella oli alla hyvin kuvioidut nastarenkaat eli hyvin onnistuu. Kaupungissa kun tuli ajettua niin ei paljon hiekkateitä ollut. Maantiekumit kestää ihan hyvin satunnaiset hiekat, mutta liukkaat ovat jos ei ole varovainen.
  10. Onnea projektiin! Mielenkiinnolla seuraan kuten kaikkia projektejasi. Oma kokemus pyöräjutuista: Lähdin muistaakseni 2013 pyöräkauppaan katselemaan jotain pyörää aikalailla takki auki samassa tilanteessa kuin sinä. Oikein mitään en pyöristä tiennyt. Näyteikkunassa oli sitten käytettynä myynnissä hiilikuituinen triathlonpyörä. Testasin kaupassa ja se oli menoa se kun mitat sattui passaamaan. Maksoin siitä varmaan ehkä noin 2000€ (saatan muistaa väärinkin, siitä on niin kauan). Se on kyllä ihan omassa luokassa kun puhutaan triathlonkisassa ajamisesta. Runko on jäykkä kun mikä ja tuntuu kiihtyvänkin ihan eri malliin. Arkimankeli pöllittiin joku aika tuosta eteenpäin ja lähdin ostamaan cycloa. Se oli kyllä oiva peli. Tuli veivattua lähinnä työmatkaa sillä kesät/talvet. Ihan hyvin se etenee loskassa/lumessakin kun vaihtaa nasta-/nappulakumit alle. Sillä tuli vedettyä myös talvella lenkkiä sikäli kun alkoi oksettaa seinän katsominen tripyörällä trainerilla polkiessa. All around pyöräksi cyclo on kyllä lyömätön jos yksi pyörä pitäisi valita. Tämäkin pyörä pöllittiin viime vuonna ja otin korvaajaksi maastopyörän. Maastopyörällä on mukavampi ajaa talvella, mutta onhan se hitaampi sitten kesällä.
  11. Minulla sattuu osumaan mattotestin perusteella kynnykset aikalailla 80% (AerK) ja 90% (AnaK) kohdalle maksimisykkeestä. Eipä tuota silti tule juostua PK lenkeillä koko ajan aerobisen kynnyksen tuntumassa vaan useimmiten mennään noin 70-75% tasolla maksimisykkeestä.
  12. Yleensä huolto ei auta kun vika on enemmän mittarin algoritmissa tai sen rajoituksissa jolla uintityylin tunnistus tapahtuu. Toki, on se periaatteessa mahdollista, että mittarissa on esim. joku asentosensori epäkunnossa.
  13. LauriH

    Paljon ja hitaasti

    Ihan huvikseni vertasin tuossa alkuperäisessä tekstissä mainittuja vauhteja siihen mitä McMillan antaa 2.26 maratoonarille. Kevyiden lenkkien vauhti mentiin osastolla "palauttava". Siitä voi jokainen käydä katsomassa omaan tasoon suhteutettuna, että mikä olisi se ekvivalentti kevyiden lenkkien vauhti. Toki, jos ei pysty maksimoimaan määrää samalla niin kehitys saattaa jäädä vaatimattomaksi. Luulen, että tarinan päähenkilön tapauksessa on ollut myös jossain määrin kyse siitä, että harjoitusvaikutus on muuttunut. Jos on aiemmin tampattu tyylillä X pitkään niin tyylin vaihto Y:hyn tuo tarvittavaa uutta stimulusta mikä on aina hyvästä. Kukaan ei kehity ikuisesti jos aina tahkoaa samalla sapluunalla.
  14. Harrastajia kiinnostaa liikaa ylimääräiset ominaisuudet joilla ei ole urheilun kanssa mitään tekemistä ja niiden ominaisuuksien kehittäminen on kallista. Urheilijat keskittyy enemmän olennaiseen ja voi jättää ylimääräiset vimpaimet/ominaisuudet pois. Koska Polarilla ei ole kehitysresursseja läheskään niin paljon kuin vaikka Garminilla, ei niiden kannata liikaa yrittää kilpailla peruskuluttajien kiinnostuksesta milloin minkäkin pikkuominaisuuden osalta.
  15. Kyllä ainakin minä olen huomannut miten juoksuvuosien lisääntyessä aiemmat liikuntakerrat kumuloituu. Vaikka terävin suorituskyky katoaa aina hyvin nopeasti juoksemisen lopettamisen jälkeen niin edellisen perustason saavuttaminen muutamissa viikoissa on ihan mahdollista. Esim. peruslenkkivauhtien osalta ei ole ikinä enää tarvinnut palata 7-8 min/km hölkkävauhteihin mitä kymmenen vuotta sitten harrastusta aloittaessa joutui tekemään. Ei vaikka pitäisin nyt puolen vuoden tai vuoden tauon. Sama juttu harjoitusmäärien kanssa. Elimistö sietää enemmän kuin ihan noviisina. Kyseessä on nyt siis ihan harrastajahölkkääjä eikä mikään kova menijä. Muistaahan elimistö vaikka UV-säteilynkin vaikutukset. Miksei liikunnankin?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy