Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MikkoVe

Jäsenet
  • Posts

    1 101
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    13

Everything posted by MikkoVe

  1. Tarkoitin sellaisia, mitkä kiedotaan / puetaan kengän päälle. Pohjasta ei tule tiivis, mutta paljon parempi kuin ilman.
  2. On alamäkijuoksua ja sitten on tämä: https://www.facebook.com/diwakar.vyas.3/videos/834941280557233
  3. Tiistai 21.9.2021 - Juoksukävelyä 20.0 km @ 5:56 Tiistain iloksi pitempi arkilenkki. Täytyy nauttia näistä nyt, kun valoa vielä riittää. Valitettavasti toinen kuuloke lopettaa nykyisin toimintansa jokaisella pitemmällä lenkillä, ei pelkästään märällä kelillä, joten Jaybird Vista 2:set käydään ostamassa tilalle.
  4. Itse olen palelluttanut varpaani samalla reseptillä, viileys, viima ja kenkien hengittävyys on huono kombinaatio. Useamman vuoden vaivasivat jonkun verran, eivätkä punaiset varpaat ole kovin nätit. Lämmin suositus kengänlämmittimille.
  5. Maanantai 20.9.2021 - Juoksua 5.8 km @ 5:03 Varovaisuusperiaatteella tosiaan eilen lepopäivä, kun sääressä on tuntunut pientä oireilua alkavista vaivoista. Tuumasin, että mieluummin pidän heti lyhyen tauon kuin juoksen jalan rikki ja sitten olen telakalla pitempään. Ja mukavampihan se on täysin terveenä ja kivuitta hölkkäillä. Mutta eilen oli siis pitkikseltä vapautunutta aikaa ja rakentelin runkoa viikko-ohjelmalle. Tähän asti olen mennyt pitkälti päiväkohtaisen fiiliksen mukaan. Maanantai on yleensä ollut lepopäivä viikonlopun pitempien lenkkien jälkeen. Jatkossa suunnittelin viikon aluksi lyhyen ja kevyen lenkin, painoharjoittelua ja kehonhuoltoa. Tänään lyhyys toteutui, mutta parin helpomman päivän jälkeen oli menohaluja, joten tahti oli kevyttä kovempi. Kolme kilometriä tuli n. 5 min/km tahdilla ja sitten päätin hidastaa ja säästellä paukkuja huomiselle. Seuraavan kilometrin piipatessa kelloon huomasin, että käytännössä samalla tahdilla olin jatkanut. Se siitä hidastamisesta. Illalla ehkä vielä pienimuotoisesti noita oheisharjoitteita tai aikakin pohkeiden vahvistamista. Kehonhuollosta en tiedä, kun havaitsin viikonloppuna taas vanhan totuuden, että kun vähän ja mielestäni varovaisesti hieroin pohjetta, niin pahemmalta se tuntui hieromista seuraavana päivänä. Joko olen täysi p*ska hieromisessa tai sitten kroppa ei vaan yksinkertaisesti tykkää. Ehkä hieronta kannattaisi tehdä etukäteen, silloin kun paikat eivät vielä ole kipeät? Edit. Ai niin, tänään ensimmäistä kertaa pitkään aikaan jalassa muut kengät kuin Hokat. Sauconyn Kinvara kympit tarjosivat ihan erilaisen elämyksen.
  6. Osallistuminen harkinnassa. Joensuun (6.-7.11.) kannalta osuu vähän huonosti harjoitusjaksolle, mutta jos ei tekisi ihan 100 % yritystä, vaan kovana treeninä? Täytyy tuumailla ja tunnustella fiiliksiä.
  7. Meinasin vastata, ettei tuo mitään kovaa ole, mutta vastaankin kiitos! Tyylinä on normaali kävely, mutta yritän pitää lantiota ylhäällä, ottaa riittävän lyhyitä askeleita ja saada askeleet rullaamaan siten, että askelluksessa ei tule sellaista iskarit pohjaan tilannetta, missä liike hetkellisesti pysähtyy. Nopeampaan kävelyyn auttaa harjoittelu; käsien aktiivisempi mukaan ottaminen ja varsinkin pyrkimys kävellä koko ajan reippaasti. Itse ajaudun todella helposti sellaiseen mukavaan automaattisesti tapahtuvaan käyskentelyyn, missä vauhti on 1 min per km puskettua tahtia hitaampaa. Eli pyrin suorittamaan kävelylenkit ultrajuoksua tukevina harjoituksina. Ulkoilu/luonto/parisuhdekävelyt ovat sitten asia erikseen. Ja poluilla tahti luonnollisesti on aina hitaampi. Oma maksimivauhti kävellessä on alle 7 min/km, mutta silloin meno tuntuu jo viuhtomiselta ja muistaakseni syke on korkeampi kuin vastaavaa tahtia hölkätessä.
  8. Lauantai 18.9.2021 - Kävelyä 20.0 km @ 8:40 Vasen sääri antoi heikkoja signaaleja, ettei sitä kannattaisi nyt rasittaa kovin paljoa enempää. Kuulin viestin ja juoksemisen sijaan menin lenkin kävellen. Vaihtelua se on sekin ja hitaamman vauhdin ansiosta tuli melkein tunti enemmän kestoa. Kuulokkeista loppui akku ja joku mopoilija ajoi pari kertaa ohi vierestä pyyhkäisten. Jälkimmäisellä kerralla ojensin käsivarren hänen suuntaansa, jolloin peräänhuutelusta päätellen hänestäkin alkoi tuntua siltä, ettei ohittaessa ehkä ollutkaan etäisyyttä tyhjällä ja hyvän näkyvyyden omaavalla tienpätkällä ihan riittävästi. Vielä kun kävelystä ei muutenkaan saa samanlaista mielihyvää kuin raskaammasta liikunnasta, niin vähän mollivoittoiseksi jäi tunnelma tänään. Huomenna toivottavasti kaikin puolin parempi päivä.
  9. Perjantai 17.9.2021 - Juoksukävelyä 20.0 km @ 6:00 Tasalukuihin päätynyt alku viikonlopun kirmauksille. Lenkille lähtiessä ei ollut paras olo, mikä on jokseenkin tavallista perjantaisin. Lisäksi viime yönä nukuin huonosti ja on ollut pientä lämmön tuntua. Matkalla sai vielä puhallella nenää tyhjäksi aika usein, mutta muuten oli erinomainen fiilis! Tuntui siltä, että pystyi juoksemaan tasaiset ja varsinkin alamäet rennosti ja loppuun asti tuntui vahvalta. En tiedä onko syynä hyvään kulkuun eilinen kävelypäivä vai taas kuvioihin uinut ketoruokavalio? Jos ei räkätauti iske päälle ja hyvältä tuntuu, niin pitkikset myös la ja su.
  10. Torstai 16.9.2021 - Kävelyä 9.1 km @ 9:17 Kevyttä liikuntaa eli kävelyä tyttären harrastuksen aikana. Alkaa tuntua syksyltä.
  11. On tainnut jäädä leikki kesken n 200 km kohdalla.
  12. Strydin ajatus on määrittää kriittinen teho (CP) ja jakaa alueet prosentteina siitä. CPn saa määriteltyä automaattisesti juoksemalla erilaisia lenkkejä, testaamalla tai kisatulosten perusteella. https://support.stryd.com/hc/en-us/articles/115003989074-How-do-I-perform-a-critical-power-test-and-get-my-critical-power-and-zones- Teho voi olla parempi mittari kuin syke, jos juoksee maastossa missä mäet aiheuttavat vaihtelua. Teho muuttuu aika nopeasti ja syke seuraa perässä. Teho on toisaalta tunteeton olosuhteille esim helteelle, syke ottaa ne huomioon.
  13. Keskiviikko 15.9.2021 - Juoksukävelyä 13.8 km @ 6:02 Peruslenkki kelloa vilkuilematta. En puskenut tai jarrutellut, vaan menin siten kuin hyvältä tuntui. Ylämäissä tuntui aina hyvältä kävellä. Pitkähihainen ohut paita oli yläkerrassa vähän niukasti, ohuet hanskat olisivat olleet ihan hyvät olla mukana.
  14. Jos juoksee vakionopeudella. Itsellä antaa kävellessä ja juostessa eri matkoja samalle reitille. Se herättää kysymyksen eri vauhdeilla juostujen lenkkien matkan tarkkuudesta.
  15. Tiiista 14.9.2021 - Juoksua 11.3 km @ 4:58 Ihan reippaasti oli juostava, että sai ensimmäisen kerran kirjata tänne nelosella alkavan keskitahdin. Säätyyppi on nyt paljon parempi, kirkas ja viileä keli on hyvä!
  16. Ei puolikkaalla pysähdellä. Kokeile juosta vähän hitaammin. 8 pysähdystä puolikkaan aikana, vaikka a 3 min, on jo 24 min, eli parempi aika tulee juoksemalla jatkuvasti 1 min/km hitaammin. Vaikka kävelisit lepojaksot, niin silti todennäköisesti kannattaa mennä tasaista vauhtia. Ei parempaan tulokseen ole oikoteitä, sitkeästi vaan jatkat kisan jälkeen helppojen pitkien lenkkien tekemistä ja sekaan voi ripotella tempoja ja intervalleja. Kolmessa viikossa et ehdi tehdä merkittäviä parannuksia kuntoon, mutta sen aikana voit etsiä sitä siedettävää yhtäjaksoisen juoksun vauhtia.
  17. Sunnuntai 12.9.2021 - Juoksukävelyä 20.0 km @ 6:10 Eilisen toisto aina tuskaisen kosteaa keliä myöten. Uskottava se on, että jo 15 asteessa täysin tyynessä kelissä ja 100 % kosteudessa tuntuu epämiellyttävältä juosta. Kosteus on uusi vastatuuli. Jatkossa muistan kitistä siitä. Sään aiheuttama mielipaha poislukien oli mukavaa. Olen syönyt pari edellistä päivää taas hyvin vähän hiilihydraatteja ja energiaa tuntui riittävän hyvin loppuun asti. Eipä tietysti tahtikaan kova ollut. Toisella korvalla kuuntelin mielenkiintoisen jakson Science of ultra podcastia. Siinä missä pitkällä lenkillä sydän ja lihakset saavat aina vaan lisää ärsykettä kehittyä, tukikudokset saavat täyden ärsykkeen muutamassa minuutissa. Sen jälkeen treeni on niiden kannalta kuluttavaa ja mahdollisesti haitallista. Ilmiötä voisi tutkijan mukaan hyödyntää vaikka hyppimällä 6 min hyppynarulla ja siitä saisi hyvän treenin mm akillesjänteille, polville tai rasitusmurtumille alttiille luille. Kudosten vahvistumista (kollageenin muodostumista) pystyy vielä edistämään nauttimalla 15g gelatiinia ja vähän C-vitamiinia tuntia ennen ko täsmätreeniä. Tämän voi tehdä aamulla, jos juoksee illalla tai toisin päin.
  18. Hesarin TAR-uutisointia: "Odotin ja halusin, että joudun kärsimään kunnolla. Niin kovaa, että joudun vakavasti pohtimaan, pystynkö enää jatkamaan. Sitä hetkeä ei itselleni tullut" -Lankila. Kova äijä! Seuraavan kerran Lankila voi vaikka kokeilla kantaa pakollisia varusteita mukanaan, joutuu vähän tiukemmalle.
  19. Lauantai 11.9.2021 - Juoksukävelyä 20.0 km @ 6:18 - Kaivamista 2h, syke n. 110 Heti lenkin alkuun tuli sadekuuro niskaan. Sitä seurasi parin tunnin kostea lenkki, en tiedä oliko sadevettä vai hikeä, mutta pää oli märkä koko ajan. Toinen kuulokekin (Jaybird Vista) taas vaimeni tunnin kohdalla. Tuo kosteuden aiheuttama hiljentyminen on ko. härpättimien ainoa huono puoli. Joka tapauksessa lenkki oli kevyt ja ajattelin jo käyväni illemmalla vielä tunnin hölkällä. Ehkä maltan kuitenkin jättää tuplapäivän ensi viikonloppuun, viikkokilometrejä kertyy nyt ihan ok määrä ilmankin. Maltti on valttia. Edit: Kannon ylöskaivaminen kotityöleirillä lisätty. Ihan veemäinen keli (harmitti, kun itse tehtäväkin oli hieman tympeä), kosteus 90-100 % ja riittävän lämmintä, että hiki virtasi. Positiivisena puolena mainittakoon paarmojen puute.
  20. Perjantai 10.9.2021 - Kävelyä 5.8 km @ 10:02 - Juoksua 3.8 km @ 5:50 Kävelyä vaimon ja koiran kanssa ja sen jälkeen lyhyt hölkkä lähipellon ympäri. Mukava keli, viikonloppu edessä, lenkin jälkeen sauna ja virvokkeiksi pizzaa ja olutta. Nyt on hyvä!
  21. Torstai 9.9.2021 - Juoksua 12.5 km @ 5:25 Maravauhtinen reilu tunti. Sykkeet kohtuullisen korkealla, kuten kuuluukin, mutta silti helpon tuntuista menoa. Strydistä loppui akku ennen minua. Vähän alkanut ottaa päähän koko laite, olisikohan kohta uusi versio tai joku kilpaileva laite tarjolla? Tai Fenix 7, Oura 3 tai paremmat kuulokkkeet? Alkaa olla vieroitusoireita, kun ei ole hankkinut mitään laitteita pitkään aikaan. Vanhat kyllä toimii, mutta ne ovat... vanhoja.
  22. Kestävyysurheilijoille suositellaan jopa 1.6 g/kg proteiinia päivässä, joten ehkä toi ei riitä kuin neuvolassa punnittaville.
  23. Keskiviikko 8.9.2021 - Kävelyä 11.3 km @ 8:50 Eilisen treenin jälkeen kellon mukaan olisi edessä 4 päivää palautumista (1 päivä oli jo pohjilla), joten tänään kevyempi päivä. Jotenkin pliisu kävely, ei mitään uutiskynnyksen ylittävää.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy