Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MikkoVe

Jäsenet
  • Posts

    1 154
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    15

MikkoVe last won the day on October 6

MikkoVe had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

MikkoVe's Achievements

  1. Varovaisemmin elämään suhtautuvat voisivat pelotella, että hyvin harjoitteluun adaptoituvilla miehillä voi yläkropan lihasmassa kasvaa, jos tekee vääriä liikkeitä. Käytännössä taitaa riski jäädä aika pieneksi, jos tekee enimmäkseen jalkoja ja juoksee myös. Ja mahtaisiko pieni rintalihaksen/hauiksen kasvu edes havaittavasti juoksua haitata?
  2. @riopentti On seurannassa. Yön keskisyke on ollut 45, mikä on normaali lukema. HRV:tä en ole Kubioksella tarkastellut, mutta ymmärtääkseni siihen perustuva Garminin stressi on sekin normaali. Tavallisesti nuhat yms näkyy yösykkeissä ja nyt siis ei. Raskaaseen tunteeseen voi vaikuttaa viikko sitten juostu mara ja sen jälkeinen lepäily, eli rutiini puuttuu. Olen myös syönyt viime päivinä vähemmän hiilihydraatteja. Se puolestaan ei selitä nenän tukkoisuutta.
  3. Lauantai 16.10.2021 - Juoksukävelyä 12.6 km @ 6:13 Lähdin parin tunnin lenkille, mutta päädyinkin tekemään lyhennettynä. Meno oli tukkoisen raskasta ja nenää joutui aika monta kertaa puhaltelemaan tyhjäksi. Eiköhän tästä saatu sellainen ärsyke keholle, mitä se nyt pystyy hyödyntämään. Mahdollisesti huomenna enemmän, jos vaikka tuntuisi paremmalta. Tätä juuri ja juuri havaittavaa nuhaa (pl juoksulenkit, joilla sen huomaa helposti) on pidellyt kuitenkin jo reilut pari viikkoa.
  4. Perjantai 15.10.2021 - Vartin puntti Sateella ajattelin mennä juoksemaan matolla Zwiftin maisemissa. Autotallissa vaan ei ollut nettiä. Puhelimella hotspot pystyyn ja menoksi! Seuraavaksi ZwiftLauncher ei saa serverille yhteyttä. Palomuuriin aukko ja menoksi! Ei onnistu. Hetken tuumailun ja parin rebootin jälkeen (Windows oli päivitystä vailla) päivitin Zwiftin. Ei onnistu. Uninstall ja uusi asennus. Lähti toimimaan, jee! En muista salasanaa. Pyydetään uusi ja annetaan koneen muistaa se. Eipä vaan tarjoa uutta ja vahvaa muistamaansa salasanaa tuohon sisäänkirjautumiseen. Uudelleen salasanan resetti ja nyt omalla helpolla salasanalla. Jo lähti! Pitää tosin ensin päivittää Zwiftin versio.....näyttää menevän noin tunti. Ei stana! Jouhevasti muutan suunnitelman leppoisasta juoksusta Watopian vehreillä reiteillä lyhyeksi puntiksi ja kömmin lämpimään vaahtokylpyyn mököttämään. Onneksi sentään Science of Ultra toimii. Huh. Huomenna sitten pihalle juoksemaan, pitäisi olla viikonloppuna hyvä kelikin. Ja Zwiftkin sai vihdoin päivityksensä tehtyä, joten ehkä seuraavalla sateella...
  5. Allekirjoitan tuon. Omalla kohdalla hyvä treenimotivaatio ja kaikin puolin ehjä kroppa eivät yleensä kauaa viihdy samoissa maisemissa.
  6. Aika paljon kevennät lepoviikolle. Mutta jos toimii, niin mikäs siinä! Ja usein kevyempää viikkoa ajatellaan vain fysiikan kautta, vaikka tarvetta voi olla enemmän henkisellä puolella. Pidän tärkeänä, että pysyy ilo tekemisessä.
  7. Keskiviikko 13.10.2021 - Juoksukävelyä 11.3 km @ 5:54 Tavallista hitaampi hölkkä. Kiva fiilis, kun otti tarpeeksi kevyesti, eikä säässäkään ollut mitään moitittavaa.
  8. Tiistai 12.10.2021 - Kävelyä 6.9 km @ 8:46 Varovainen aktiivisemman elämän aloitus maran jälkeen. Ei mitään erityisiä tuntemuksia, kuten ei kuulunutkaan olla. Tämä viikko löysän aloituksen jälkeen ja kaksi seuraavaa viikkoa tarkoitus kasvattaa määrää koko ajan ja sitten viikko keventelyä (lepoa) JNRään.
  9. Muistaakseni muutoksia aistimuksiin tulee joillekin myös taudin sairastamisen yhteydessä. Ehkä rokotus voi joskus aiheuttaa myös samaa. Kummasta lienee tullut? Jostain on itselleni muodostunut ajatus siitä, että jos vastustuskykyä on jo taudin sairastamisen tai 1. rokotteen takia, uudesta rokotteesta tulee mahdollisesti enemmän oireita. Voin kyllä olla tässä(kin) asiassa väärässä.
  10. Ei vissiin sitten tarvinnut koko matkaa jännittää? Hyvä tulos, onnittelut! Ekalla kerralla on vaikea ennustaa mihin pystyy.
  11. Oli kiva nähdä pitkästä aikaa! Olen siinä uskossa, että Strydin tekijä on juuri tuollainen kerroin. Autokalibrointi toimii uskoakseni vain yhdelle vauhdille, ei enää itsellä käytössä.
  12. Pari juttua mitä mieleen tuli asiaan liittyen. Lenkin tarvitsema energiamäärä riippuu yllättävän vähän juoksunopeudesta. Sen puolesta voisi ajatella, että PK ja VK lenkeille riittää sama hiilarimäärä. Kovempi tahti kuitenkin vaikuttaa kahdella tavalla, hetkellinen energiankulutus kasvaa ja energiasta suurempi osuus saadaan hiilihydraateista. Jos ja kun pitkät lenkit ovat uusi tuttavuus ja meno hiipuu parin tunnin kohdalla, niin taitaa tosiaan olla kuten sanoit, ettet saa rasvasta riittävän nopeasti energiaa. Ongelmaa voi kiertaa nauttimalla lenkin aikana hiilareita tai tehostamalla rasvanpolttokykyä. Uskoisin myös jälkimmäisestä olevan enemmän hyötyä pitkässä juoksussa. En tunne Polarin mittarointia, mutta uskoisin tuon mistä lähteestä energia saadaan olevan hyvin karkea yleistys. Tarkkaa tietoa saisi hengitysilman analysoinnilla. Miten tiedät energiavajeesi noin tarkasti? 100-200 kCal on aika vähän ruokaa ja kulutuksen arviointi on vielä paljon hankalampaa.
  13. Ymmärrän. Oma brutto ja uusi ennätys maralla 3:50:01. Eihän sitä tiennyt, kun laittoi viivan ylityksestä kellon käyntiin. Ja maalissa näyttö oli kyllä vähemmän, ehkä 12s. Kirin ja katsoin, että alle menee. Outoa.
  14. Lauantai 9.10.2021 - Vantaan maraton. Juoksua 42.195 km @ 5:25 Ensin tärkein, eli sää. Se suosi, sadetta ei saatu lukuunottamatta erittäin vähäistä tihkua. Tänään ensimmäisellä kierroksella havaitsin, että syke nousee turhan ylös 3:45 loppuaikaa ajatellen, joten päästin varhaisessa vaiheessa irti ko. pupun häntätupsusta. Kierros eteni loppuun tunnustellessa päivän kuntoa. Toinen kierros neljästä on tyypillisesti vähän mitätön; nyt ajatus oli vaan edetä mahdollisimman tasaisesti ja helpolla. Alkupuolen pitkillä suorilla puhalsi vastatuuli ja lähimmät selät olivat muutamia kymmeniä metrejä edellä, joten en lähtenyt ajamaan niitä kiinni. Pistin asian kuitenkin jatkoa ajatellan mieleen. Toinen kierros tuli valmiiksi samalla tahdilla edellisen kanssa. Kolmas kierros alkoi spurttaamalla kiinni koko ajan vähän edellä juossut naisselkä. Pitempi ja siten parempi miesselkä olisi ollut vähän kauempana, mutta jäin suosiolla ensimmäiseen suojaan. Arvelen hyötyneeni peesistä jonkun verran. Kolmas kierroshan on luonteeltaan ns. kitukierros, kun meno alkaa tuntua raskaalta ja maaliin on vielä matkaa. Tuulisen pätkän loppupuolelta kierroksen loppuun keskusteltiin em. naisen kanssa. Matka eteni yllättävän helposti. Neljäs kierros oli sitten sitä mitä tulin hakemaan, tähän asti kuin itsestään tasaisena pysytelleet tahti ja syke alkoivat hiipua alaspäin. Taistelin tuota vastaan ja huomasin, että energiaa oli jäljellä. Tietoisesti puskiessa syke nousi tahdin parantuessa, mutta heti kun siirtyi nollat taulussa -moodiin se lähti heti laskemaan. Tuttu ilmiö pitemmiltä matkoilta, varsinaista tiukkaa syytä hidastumiselle ei ole, mutta vauhti vaan hiipuu. Vasemman jalan akillesjänne vähän alkoi antaa merkkejä vihastumisesta. Neljännen kierroksen loppu sujui tahdonvoimalla puolikkaalle lähteneiden ohittelijoiden loittonevia selkiä katsellen. Viimeisessä huollossa join pari mukia urheilujuomaa, kun oli alkanut tuntua kuumalta. Tuo oli virhe, olisin varmasti selvinnyt maaliin yhdelläkin ja pieni pisto vatsan seudulla vei ehkä minuutin loppuajasta. Maaliin vihdoin ajassa 3:50:01. Virallinen nettoaika 3:49:50. Edellinen ennätys parani siis n. 17 min. Vähän nääh fiilikset, toisaalta ihan hyvä parannus, mutta olisihan n. 4h juoksijan aika 2 vuoden jaksolla voinut parantua enemmänkin. Treenit eivät kyllä ole painottuneet maravauhdin parantamiseen. Päällimmäiseksi ajatukseksi päivästä jäi mieleen se, että en muistanutkaan kuinka rankka mara on; kestoa on jo ihan merkittävästi ja koko ajan pitää painaa lähellä kriittistä nopeutta.
  15. ...ja kuntokin on ilmeisesti kova. Ennätys saavutettavissa, jos aloittaa tarpeeksi kovaa? 😈 Onko kellään tietoa onko jälki-ilmoittautujille jouduttu lähivuosina myymään ei-oota? Itsellä jäi ennakkoilmo tekemättä ja tarkoitus siis hoitaa homma ennen lähtöä. Riittääkö, että tulee vähän ennen vai pitääkö olla paikalla heti kanslian auetessa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy