Jump to content
Juoksufoorumi.fi

DNS

Jäsenet
  • Content Count

    17
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

Recent Profile Visitors

197 profile views
  1. DNS

    Pitkät lenkit, onko pakko?

    Sulle voisi sopia Hansonin lähestymistapa. 18 vkon ohjelmassa pitkä lenkki joka toinen viikko ja pituutta niillä 16-26 km. Erona "perinteisiin" ohjelmiin on se, että pitkä lenkki juostaan reippaammin, n. 20-30 s/km maratonvauhtia hitaammin. Ohjelma: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1754/7753/files/Advanced_Marathon_-_new.pdf?2510896761829477751 Vauhtilaskuri: https://hansonscoachingservices.com/hmmcalculator/race_equivalency_calculator.php
  2. Eikö tuo Evertsen ole enemmän niitä 80/20 tyyppejä, jotka välttelevät zoneja 2-3? Samoilla linjoilla käsittääkseni hiihtäjät. Eli Norjassakin kahta eri koulukuntaa? Voin olla väärässäkin, mutta tällaiseen käsitykseen jäin pienen nettiselailun jälkeen.
  3. DNS

    Polar M400

    On. Ei tarvitse olla edes mitään kaupunkialuetta, niin tuo oikoo lähes poikkeuksetta kaikissa mutkissa ja risteyksissä. Lyhyissä tunneleissa tai siltojen alituksissa tuntuu menevän aivan sekaisin. Mulla oli ennen RXC3 ja siihen verrattuna tämä on todella epätarkka. Satelliittikartalta kun noita lenkkien gps-viivoja tarkastelee, niin eihän tuo osu oikein missään kohtaa kulkureitille. Ottaa päähän varsinkin kovemmissa treeneissä, kun kilsaväliajat heittelee 15 sekunnilla vaikka tahti todellisuudessa pysyisi samana.
  4. Tuolta olen tilannut: http://www.tunturihuolto.fi/index.php. Nopeasti on yleensä osat tulleet. Varmaan osaavat vastata tuohon saatavuuskysymykseenkin.
  5. DNS

    Alle 3:00

    Hyvältä näyttää ja mielenkiintoinen lähestymistapa. Käytännössä kaikki juokseminen ns. laatutreeniä ja perushölkät karsittu kokonaan pois. Ilmeisesti aiemmin hyväksi havaittu ohjelma? Miten toimii tuo intervallit-sali-tempo -combo? Riittääkö potkua torstain treeneihin?
  6. Palautumisen edistämiseksi noita käsittääkseni käytetään. Nopea tapa toipua esim. orastavasta ylikunnosta.
  7. DNS

    Alle 3:00

    Jatketaan ansiokasta yksinpuhelua.. Tässä on ollut aikaa analysoida omia aiempia epäonnistuneita maraprojekteja ja uskon nyt päätyneeni jonkinlaiseen sapluunaan, jolla haamurajaa lähden hakemaan, Aiemmin ajattelin lyödä aivot narikkaan ja kahlata Hansonin 18 vk:n ohjelman läpi, mutta siinä on omat riskinsä kokonaisrasituksen hallinnan kannalta ja melko tylsähän se on aiemman kokemuksen perusteella. Lisäksi kaipaan vähän selkeämpää viikkorytmitystä ja vähän enmmän väljyyttä, mitä se tarjoaa. Tällaiseen 2:1 - hahmotelman sain aikaiseksi. Kolmen viikon sykli olisi tarkoitus kahlata neljä kertaa läpi ja progressio tulee lähinna avainharjoituksia pidentämällä. Viikkokilsat asettunevat 70-100 km välille. Tuohon vielä 1-2 kevyttä voimailua / vko (huoltavaa/ylläpitävää) sopiviin väleihin ja 60-100m vetoja kevyiden lenkkien yhteyteen tai ennen kovia väh. kerran viikossa. Viiko 1 Ma Lepo Ti Kova: alkuun vetoja 5k/10k vauhdeilla, myöhemmässä vaiheessa pidempiä vetoja anak tuntumassa tai tv-kova Ke Kevyt 8-15k To Kevyt Pe Maravauhtinen 10-16 k La Kevyt Su Pitkä rauhallinen 24-32 k Viikko 2 Ma Lepo Ti Kevyt Ke Pitkät vedot maravauhtia vähän kovempaa (n. 10 sek/km), esim 4x3 km) To Kevyt Pe kevyt La Pitkä loppunostolla tai tv maravauhtia 20-25 sek hitaammin 20-30 km Su kevyt Viikko 3 Ma Lepo Ti Kevyt Ke Kevyt To Maravauhtinen 10-16k Pe Kevyt La Kevyt Su Kevyt Mitä mieltä arvon 3h alittajat - nykyiset ja tulevat - tällaisesta lähestymistavasta? Mennäänkö metsään vai heittämällä seuraavaan tavoiteketjuun?
  8. DNS

    Alle 3:00

    Laitetaampa pientä päivitystä, että tulee vähän eloa tähänkin ketjuun. Tammikuu meni treenien osalta oikein mukavasti. Jopa pari yli 90 km viikkoa sain kasaan ja vauhtitreenitkin ja niistä palautuminen ovat sujuneet ihan ok. Mitään maksimitehoja ei kuitenkaan vielä ole edes kokeiltu ja kympin testikin on vielä tekemättä, kun lähiseudun kisoihin osui niin huono keli. Uusi yritys tässä kuussa, niin näkisi missä oikeasti mennään. Alla esimerkkiviikkona jälkimmäinen 90+ viikko, jota seuraa kevyempi n. 80 km vain yhdellä vk-treenillä ja lyhennetyllä pitkiksellä. Ma Lepo Ti 32 min VL: 2 min reipas (4:17/km)/ 2 min kova (3:55/km), yht. 14 km (matolla) Ke 15 km kevyt (5:24/km) To 13,4 km kevyt (5:02/km) Pe 8 km TV-kova (3:57/km), yht. 14,5 km (matolla) La kuntopiiriä ja kahvakuulaa + Ver. 5+5 km (matolla) Su 25 km (4:55/km) yht. 91,9 km Kovemmat treenit on tullut tehtyä pääosin matolla kelien takia. Vauhdeista voi tietysti spekuloida miten realistisia nuo ovat, mutta oman kokemuksen mukaan nuo nelosen paikkeilla olevat vauhdit 1 asteen kulmalla pitävät suhteellisen hyvin paikkansa. 3:30 vauhteja lähestyessä pitää kulma nostaa 2:een. Henkisesti nuo tv-kovat on kuitenkin helpompia ulkona. Tuo sunnuntain pitkis kulki jo niin hyvin, että hetken kävi mielessä jo kevätmara, mutta ehkä tässä on syytä vielä jatkaa perustreeniä ainakin seuraava kuukausi ennen kuin aletaan toteuttamaan näitä kuningasideoita..
  9. DNS

    Alle 3:00

    Joo, vähän sama homma, jos fiiliksen mukaan menen. Nyt olosuhteiden pakosta ainakin osalla lenkeistä sykemittari mukana menoa jarruttamassa. En tiedä pohjista.. ainakin pohjalla on käyty. Katsotaan miten homma jatkuu ja koitetaan päivitellä tännekin jotain. Ketju tiukassa seurannassa joka tapauksessa.
  10. DNS

    Alle 3:00

    Kai se on vuoden vaihtumisen kunniaksi ilmoittauduttava tähän ketjuun. Vuodesta 2011 lähtien on rajaa koitettu rikkoa ja jokainen yritys on ollut enemmän tai vähemmän fiasko. Seitsemästä marasta kahdessa olen päässyt maaliin, kahdessa keskeyttänyt ja lopuissa en ole päässyt edes viivalle vammojen tai sairastumisen takia. Paras noteeraus on 3.05. Kympin enkka on vähän päälle 36 min ja puolikkaan 1.21., joten niiden perusteella olisi ollut lupa odottaa alle 3h maraa. Itse asiassa tavoite on aiemmin ollutkin lähempänä 2:50:tä, mutta nyt yhden ylirasitustilan vuoksi täysin pielen menneen vuoden jälkeen tavoite on enää vain tämän haamurajan rikkominen. Ehkä vähän sellainen viimeinen epätoivoinen yritys.. Ikääkin mittarissa jo 40+. Tämän hetkinen kunto on vähän arvoitus. Marraskuun loppupuolella alkoi vihdoin tuntua siltä, että keväällä iskenyt ylirasitustila alkoi hellittää ja treeni tarttua. 6-8 km tv-kovat kulkevat n. 4 min/km ja 10-11 km reippaat 4:15. Joulukuu meni vähän sairastellessa, mutta pari hyvää treeniviikkoa sain kuitenkin tehtyä. Lähiaikoina olisi tarkoitus rykäistä kymppi jossain talvijuoksussa ja katsoa missä mennään. Viikkokilsat ovat olleet vielä maltillisia, n. 70-80 km. Talvi olisi tarkoitus tehdä ihan perusharjoittelua: 3-4 peruslenkkiä, 1-2 lyhyttä vauhtiharjoitusta (VL/Reipas/Kova) ja pitkis. Keväällä, jos kaikki menee putkeen, on tavoitteena viritellä vähän kuntoa lyhyemmille matkoille ja keskikesällä sitten aloittaa valmistelut kohti syysmaraa. Kisaa ei vielä ole lyöty lukkoon, mutta Hansonin opeilla olisi tarkoitus iskeä tavoitteen kimppuun. Jonkinlainen ahaa-elämys on tässä montusta ylös kivutessa tullut (osin tämänkin ketjun ansiosta, kiitos kirjoittajille!), koskien peruslenkkien vauhteja. Aiemmin ne tuli tuupattua lähes refleksinomaisesti reilusti alle 5 min/km vauhtia ja ilmeisesti tämän takia tuli lihasperäisiä vammoja jatkuvalla syötöllä. Kovat treenit tuli siis tehtyä liian väsyneillä jaloilla. Nyt olen hidastellut lähemmäs 5:30 vauhtia kovien treenien jälkeisinä päivinä ja tuntuu toimivan. Palauttavaa lenkkiä seuraavana päivänä jalat ovat tuoreet, eikä ainakaan tällä hetkellä satu mihinkään ;) Näillä eväillä kohti uusia pettymyksiä..
  11. Ostin uusimman lehden irtonumerona. Osin sen takia, että juttu Team Ingebritsenistä kiinnosti ja osin sen takia, että sain pojalle harjoituspäiväkirjan. Vähän kylmäksi jätti tuo juttu Ingebritseneistä. Esimerkit harjoitusviikoistakin oli kopioitu jostain v. 2010 lehdestä. Samat kirjoitusvirheetkin, kuin aiemmassa jutussa. Juuri muuta luettavaa en sitten löytänytkään. Mutta kai tällekin löytyy ottajansa, kun kerran tähän suuntaan on lehteä viety. Täytyy kaivaa 90-luvun lehdet varastosta taas esiin ja lueskella niitä...
  12. DNS

    Talviurheilukausi 2016 - 2017

    Selostuksen tasosta en sano mitään, mutta pitäisi sieltä jotain asiantuntemusta löytyä, kun takataskussa on Hopeasompa-voitto ja muutama SM-mitali juniorisarjoissa.
  13. DNS

    Nastakengät

    Vertailussa oli Inovin Arctic Talonit ja Icebugin Aurorat. Valitsin Aurorat, jotka tuntuivat kaupassa melkein hyviltä, mutta käytössa huomasi kaikennäköistä pientä korjattavaa. Mm. päälimateriaalit on aika kovia ja iltti liian pitkä. Lestikin on vähän outo. X-taloneita olen myös käyttänyt lumisilla keleillä. Toimivat kyllä. Pitää varmaan noita pirulaisia sitten käydä testaamassa...
  14. DNS

    Nastakengät

    On, on :) Toki myös aiemmat huonot kokemukset saman valmistajan kengistä. Ei tuo speksikään varsinaisesti houkuttele kokeilemaan: "Koska päällinen on kestävä ja painopiste matalalla, voi tällä huoletta juosta myös maastossa, jopa suunnistaa."
  15. DNS

    Nastakengät

    Jep, tätäkin on kokeiltu ja eihän nuo irtonastat paras mahdollinen ratkaisu ole, kun pohjaa ei ole nastoille suunniteltu. Itse en mitään goretexia tai muita lämmikkeitä pahemmin talvikenkiinkään kaipaa. Hyvää pitoa ja juoksuominaisuuksia vain. Kun saisi yhdistettyä vaikka Icebug Auroran pidon ja Bostoneiden juoksuominaisuudet niin.. Sarvat skippaan suosiolla. Jos ne näyttävät suunnistuskengiltä, ne myös todennäköisesti tuntuvat suunnistuskengiltä :)
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy