Jump to content
Juoksufoorumi.fi










DNS

Jäsenet
  • Content Count

    23
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

15 Good

Recent Profile Visitors

250 profile views
  1. Hanhenjalka? Googlaa "pes anserinus". Itsellä lähti parilla hierontakerralla.
  2. Malmilainenkin lopettanut maajoukkueessa. BuLissa vielä Jensen Augsburgissa. Sen verran vähän tullut minuutteja, ettei ehkä voi puhua pelaamisesta. Ja jatkot Futisforumilla...
  3. Off topic, mutta on siellä samassa liigassa ja seurassa yksi loukkaantumisaltis hyökkääjäkin.
  4. Yksi suunnistelija kävi hakemassa miljoonat kuljeksimasta. Lienee nyt Balilla. https://www.skyrunning.com/jornet-and-alexandersson-take-the-sky/
  5. DNS

    Pitkät lenkit, onko pakko?

    Sulle voisi sopia Hansonin lähestymistapa. 18 vkon ohjelmassa pitkä lenkki joka toinen viikko ja pituutta niillä 16-26 km. Erona "perinteisiin" ohjelmiin on se, että pitkä lenkki juostaan reippaammin, n. 20-30 s/km maratonvauhtia hitaammin. Ohjelma: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1754/7753/files/Advanced_Marathon_-_new.pdf?2510896761829477751 Vauhtilaskuri: https://hansonscoachingservices.com/hmmcalculator/race_equivalency_calculator.php
  6. Eikö tuo Evertsen ole enemmän niitä 80/20 tyyppejä, jotka välttelevät zoneja 2-3? Samoilla linjoilla käsittääkseni hiihtäjät. Eli Norjassakin kahta eri koulukuntaa? Voin olla väärässäkin, mutta tällaiseen käsitykseen jäin pienen nettiselailun jälkeen.
  7. DNS

    Polar M400

    On. Ei tarvitse olla edes mitään kaupunkialuetta, niin tuo oikoo lähes poikkeuksetta kaikissa mutkissa ja risteyksissä. Lyhyissä tunneleissa tai siltojen alituksissa tuntuu menevän aivan sekaisin. Mulla oli ennen RXC3 ja siihen verrattuna tämä on todella epätarkka. Satelliittikartalta kun noita lenkkien gps-viivoja tarkastelee, niin eihän tuo osu oikein missään kohtaa kulkureitille. Ottaa päähän varsinkin kovemmissa treeneissä, kun kilsaväliajat heittelee 15 sekunnilla vaikka tahti todellisuudessa pysyisi samana.
  8. Tuolta olen tilannut: http://www.tunturihuolto.fi/index.php. Nopeasti on yleensä osat tulleet. Varmaan osaavat vastata tuohon saatavuuskysymykseenkin.
  9. Hyvältä näyttää ja mielenkiintoinen lähestymistapa. Käytännössä kaikki juokseminen ns. laatutreeniä ja perushölkät karsittu kokonaan pois. Ilmeisesti aiemmin hyväksi havaittu ohjelma? Miten toimii tuo intervallit-sali-tempo -combo? Riittääkö potkua torstain treeneihin?
  10. Palautumisen edistämiseksi noita käsittääkseni käytetään. Nopea tapa toipua esim. orastavasta ylikunnosta.
  11. Jatketaan ansiokasta yksinpuhelua.. Tässä on ollut aikaa analysoida omia aiempia epäonnistuneita maraprojekteja ja uskon nyt päätyneeni jonkinlaiseen sapluunaan, jolla haamurajaa lähden hakemaan, Aiemmin ajattelin lyödä aivot narikkaan ja kahlata Hansonin 18 vk:n ohjelman läpi, mutta siinä on omat riskinsä kokonaisrasituksen hallinnan kannalta ja melko tylsähän se on aiemman kokemuksen perusteella. Lisäksi kaipaan vähän selkeämpää viikkorytmitystä ja vähän enmmän väljyyttä, mitä se tarjoaa. Tällaiseen 2:1 - hahmotelman sain aikaiseksi. Kolmen viikon sykli olisi tarkoitus kahlata neljä kertaa läpi ja progressio tulee lähinna avainharjoituksia pidentämällä. Viikkokilsat asettunevat 70-100 km välille. Tuohon vielä 1-2 kevyttä voimailua / vko (huoltavaa/ylläpitävää) sopiviin väleihin ja 60-100m vetoja kevyiden lenkkien yhteyteen tai ennen kovia väh. kerran viikossa. Viiko 1 Ma Lepo Ti Kova: alkuun vetoja 5k/10k vauhdeilla, myöhemmässä vaiheessa pidempiä vetoja anak tuntumassa tai tv-kova Ke Kevyt 8-15k To Kevyt Pe Maravauhtinen 10-16 k La Kevyt Su Pitkä rauhallinen 24-32 k Viikko 2 Ma Lepo Ti Kevyt Ke Pitkät vedot maravauhtia vähän kovempaa (n. 10 sek/km), esim 4x3 km) To Kevyt Pe kevyt La Pitkä loppunostolla tai tv maravauhtia 20-25 sek hitaammin 20-30 km Su kevyt Viikko 3 Ma Lepo Ti Kevyt Ke Kevyt To Maravauhtinen 10-16k Pe Kevyt La Kevyt Su Kevyt Mitä mieltä arvon 3h alittajat - nykyiset ja tulevat - tällaisesta lähestymistavasta? Mennäänkö metsään vai heittämällä seuraavaan tavoiteketjuun?
  12. Laitetaampa pientä päivitystä, että tulee vähän eloa tähänkin ketjuun. Tammikuu meni treenien osalta oikein mukavasti. Jopa pari yli 90 km viikkoa sain kasaan ja vauhtitreenitkin ja niistä palautuminen ovat sujuneet ihan ok. Mitään maksimitehoja ei kuitenkaan vielä ole edes kokeiltu ja kympin testikin on vielä tekemättä, kun lähiseudun kisoihin osui niin huono keli. Uusi yritys tässä kuussa, niin näkisi missä oikeasti mennään. Alla esimerkkiviikkona jälkimmäinen 90+ viikko, jota seuraa kevyempi n. 80 km vain yhdellä vk-treenillä ja lyhennetyllä pitkiksellä. Ma Lepo Ti 32 min VL: 2 min reipas (4:17/km)/ 2 min kova (3:55/km), yht. 14 km (matolla) Ke 15 km kevyt (5:24/km) To 13,4 km kevyt (5:02/km) Pe 8 km TV-kova (3:57/km), yht. 14,5 km (matolla) La kuntopiiriä ja kahvakuulaa + Ver. 5+5 km (matolla) Su 25 km (4:55/km) yht. 91,9 km Kovemmat treenit on tullut tehtyä pääosin matolla kelien takia. Vauhdeista voi tietysti spekuloida miten realistisia nuo ovat, mutta oman kokemuksen mukaan nuo nelosen paikkeilla olevat vauhdit 1 asteen kulmalla pitävät suhteellisen hyvin paikkansa. 3:30 vauhteja lähestyessä pitää kulma nostaa 2:een. Henkisesti nuo tv-kovat on kuitenkin helpompia ulkona. Tuo sunnuntain pitkis kulki jo niin hyvin, että hetken kävi mielessä jo kevätmara, mutta ehkä tässä on syytä vielä jatkaa perustreeniä ainakin seuraava kuukausi ennen kuin aletaan toteuttamaan näitä kuningasideoita..
  13. Joo, vähän sama homma, jos fiiliksen mukaan menen. Nyt olosuhteiden pakosta ainakin osalla lenkeistä sykemittari mukana menoa jarruttamassa. En tiedä pohjista.. ainakin pohjalla on käyty. Katsotaan miten homma jatkuu ja koitetaan päivitellä tännekin jotain. Ketju tiukassa seurannassa joka tapauksessa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy