Jump to content
Juoksufoorumi.fi



San

Jäsenet
  • Content Count

    291
  • Liittyi

Everything posted by San

  1. Meinasin ehdottaa vedonlyöntiä: Se meistä, joka alittaa 90 min puolikkaalla jälkimmäisenä, skippaa herkut puolen vuoden ajan ensimmäisen alituksesta eteenpäin. Ei karkkia, jätskiä, pitsaa tai mitä kukakin käyttää. Ainakaan ennen loppukesää en ole puolikasta juoksemassa, mutta mulla on niin huonot mahkut voittaa tämä, etten ehkä ehdotakaan!
  2. San

    NUTS 300 2021

    @JudeRaato Konsultoiko kaverisi lääkäriä noista oireista? Jos, mitähän todettiin? Tuonkaltaiset oireet voivat viitata kohonneeseen munuaisvaurion riskiin luurankolihasten hajoamistuotteiden kuten myoglobiinin kertyessä verenkiertoon. Mulla on kanssa jalkaterä turvonnut riittävän pitkissä hiihdoissa ns. räjähdysalttiin tuntuiseksi, mutta se on varmaan johtunut liiasta suolasta. Oheisoireita ei ollut. Proteiinin syöminen ultrapitkillä lenkeillä on kuitenkin hyvä idea ehkäisemään lihasvaurioita ja niistä mahdollisesti koituvia seurauksia, jotka pahimmassa tapauksessa ovat vakaviakin. Ylimääräinen
  3. San

    22. Kaukopartiohiihto

    300 km viikossa on sellainen määrä, että voisi luulla, että tavallisilla suksilla hiihtäen pystyisit siihen ko. tapahtumassakin ilman katastrofeja. Tai ehkä hiihdit tuon määrän intin suksilla :D. Itsellä treeni jatkuu kohti ensi kertaa. Viime viikonloppuna en varmastikaan olisi lihastenkaan suhteen ollut vielä täysin palautunut, koska pohkeet kipeytyivät vuorohiihdosta huomattavan paljon. Myöskin jalkaterän alue kaipaa muuta kuin läpi vuorokauden hiihtämistä. Luulen, että olen hiihtänyt pitkiä hitaita niin paljon, että mitään kummempaa mentaalipuolen säväytystä ei siksi enää tule. Toinen ma
  4. San

    22. Kaukopartiohiihto

    Kovan kelin iski. Eilen hiihtolenkillä honkien huojuntaa kuunnellessani ja nuoskassa tahkotessani ei kateeksi käynyt niitä, jotka hiihtivät tapahtumassa. Epäilemättä pohjat jäätyivät monilla. Sellaista se on noilla koordinaateilla tähän aikaan vuodesta. Jos positiivisesti ajattelee, niin kelinsietoa on taas kasvatettu tuleviin koitoksiin, ja luulisi että kroppa olisi näillä hitaiden pitkien hiihtolenkkien määrillä oppinut vähän rasvanpoltollekin.
  5. San

    22. Kaukopartiohiihto

    Ehkä kilsan? Kuulostaa säälittävän vähältä, mutta alkuun tuo pätkä oli peilijäässä ja varsin ikävä edettävä. Riittävä lepo ennen tällaista tapahtumaa olisi varsin tärkeää, enkä ole koskaan onnistunut siinä. Itselle tämä sattui nyt haastavaan väliin, ja taustalla oli noin viikko 3-4 h yöunilla. Viimeisen yön aikana Utissa torkuin pari tuntia kaatosateen rummuttaessa kattoa. Harmi kun tapahtumaa ei voi pitää heinäkuussa, niin ehtisi ehkä nukkuakin :D. Liian kovaa ei tietysti kannata lähteä, mutta omalla kohdallani etenemismoraali valitettavasti romahtaa, jos takana on jo ns. ta
  6. San

    22. Kaukopartiohiihto

    Tapahtuma päästiin tosiaan hiihtämään vastoin odotuksiani, joten pakkohan sitä oli osallistua. Tarjolla oli taas jotain aivan muuta kuin kotilatusia. Ojat tulvivat pahemman kerran Jokelan ja Markankylän välillä sekä Matkakeitaalta Pajulahden suuntaan lähdettäessä, ja raportoipa joku, että saappaaseenkin meinasi hulahtaa. Vähän siitä eteenpäin pajut kasvoivat lyhyen ihmisen mitassa keskellä reittiä. Anhavalta Kausalan suuntaan latujen tilalla nautittiin vähän matkaa jään ja hiekan mikstuurasta metsäkoneen jäljiltä, mutta varmaan ensi viikonloppuna sen pystyy kiertämään hankia pitkin helposti.
  7. San

    Juoksuindeksi?

    Juoksuindeksiä voi aikas tarkasti approksimoida esim. allaolevalla funktiolla sovittamalla suuri määrä havaintoja suoralle. Tuossa siis t = juostu aika minuutteina, s = juostu matka metreinä, a = nousumetrit, d = laskeudutut metrit, HR = keskisyke harjoituksen aikana ja HR_max = laitteeseen syötetty maksimisyke. En kuitenkaan spoilaa indeksin mysteeriä kokonaan, vaan jätän vakioiden b, c, e ja f ratkaisemisen nyt pandemian aikaan koloistaan runsaslukuisina nousseille matemaattisille mallintajille. 😉 Eksponentti kaavassa on sama kuin Riegelin yhtälössä, eli siinä oletetaan vauhdin putoavan
  8. San

    Tunnustan...

    Viisaita sanoja pertulta. Tällaiset laajan yleisön harrastusfoorumit ovat arvokeskusteluineen eräänlainen emotionaalinen miinakenttä.
  9. San

    Kotirataultra 2021

    Äkkiäkös foorumilaiset hiihtäjät ilmoittavat tuloksensa tuonne hiihto-osioon, siellä on esim. Hiihtäjän harjoituspäiväkirja lojunut varsin käyttämättömänä viime ajat. Tai voi tuon joku kilpailunakin ottaa.
  10. @tiibo, jep! Tokikaan en suosittele ketään lähtemään Lapin ylängöille ihan soitellen, mutta sinulla on ilmeisesti noin 80 km pätkä jo juostuna ja puoli vuotta aikaa harjoitella sekä hankkia mahdollisesti tarvittavia varusteita. Yleisesti ottaen omatoimiultra kaavailemillasi seuduilla on vaativuustasoltaan eri luokkaa kuin järjestetty polkukilpailu, ja koska olosuhdetta ei voi etukäteen valita, kannattaa ainakin varmistaa, ettei homma jää lajikunnosta kiinni. Noilla main tuuli puhaltaa pahimmillaan absurdin lujaa, ja sopivaan olosuhteeseen osuessaan voi nopeasti todeta, että siellä elämänlanka
  11. Yllättävät 20 km pertsaa @4:34. Nuoskassa uudella lumella, mutta piti ja luisti hyvin, kunnes alkoi sataa lisää lunta/ räntää. Ilokseni baanalla näkyi paljon kuntoilijoita n. nelivuotiaasta valkohapsiseen.
  12. Idea kuulostaa upealta, ja kannustan jopa lähtemään yksin, vaikka tietysti siinä(kin) on riskinsä. Se voi olla omissa oloissaan viihtyvälle rentouttavampi retkeilytapa kuin riskillä suht tuntemattoman kanssa juokseminen. Jos reissu suuntautuu Käsivarren seutuville tai vastaavaan maastoon, kannattaa valmistautua tilanteeseen, jossa joutuu odottamaan paikallaan yksin tuntitolkulla avun saapumista. Olosuhde voi muuttua nopeasti varsin ankaraksi, joten itsensä on kyettävä pitämään lämpimänä. Kilpisjärvi-Halti -väliä ja muutenkin Käsivarressa on jonkin verran juostu: https://www.reissutarinoita.fi/
  13. Pertsaa jo tutuksi tulleet 20 km. Kyllä ei helteiden haltijat hellineet hiihtäjää tänäänkään rännän räpsähdellessä rääkätyn naamaan lähes vaakasuoraan. Kypsytti jo 7 km kohdalla, mutta lenkkihän hiihdetään loppuun. Hyvä olo nyt jälkeenpäin, ja onhan tuo perinteisen hiihto niin oma lajini kuin olla voi.
  14. Pertsaa 20 km. Piti tulla lumipyry, mutta tuli vuorokausi putkeen jäätävää vesisadetta kolmella pakkasasteella. Ihmisiä luisteli teillä ihan luistimet jalassa. 😮 Kova tuuli, eikä suksi oikein pitänyt, mutta yllättäen luisti. Hiihtovauhti aika heikko siitä huolimatta, hurjalta tuntuu että minuutti per kilsa pitäisi tuosta ottaa pois.
  15. Perinteisesti 20 km kuusia natisuttavassa kaakkoispuhurissa. Tervatontut olivat paikanneet liisteriaukkoja, ja hiihto tuntui taas paljon paremmalta. Voisi koettaa saada itsensä maaliskuuksi 50 km pertsan kuntoon vielä kertaalleen.
  16. 20 k pertsaa, eikä oikein kulkenut. Liikaa vaatetta, ja liisteritontutkin taisivat olla joulunvietossa. Tai sitten katsotaan vain totuutta silmiin: olen huonossa kunnossa.
  17. Perinteiset 20 km iltaan tyynessä hiirenhiljaisessa nollakelin sumussa. Puolikuu vilahti välillä pilvien raosta. Vähän imevä keli, mutta liisteritontut olivat taas ahkeroineet ja pyörittäneet pohjiin paletista värit kohdilleen. Tunnelmallista joulua kaikille!
  18. 70-vuotiaissa on vielä yllättävän kovia hiihtäjiä. Joskus näkee varsin vanhoja hiihtäjiä semmoisissa 80-luvun mieleen tuovissa verkkareissa suihkimassa tyylikästä pertsaa. Sellaiset keissit on kyllä varmaan nuoresta asti (kilpaa) hiihtäneitä. Hyvä että sait nukuttua, ja toivotaan ehjää treenikautta.
  19. Katsoin ensin, että 87-vuotiaan, ja mietin jo, että herregud. Pitäis vissiin pyykiä näyttö joskus...
  20. Pitoalueelle tulee tosiaan ensin pohjavoitelu, joka kestää mahdollisesti vähän hiihtävän lapsen tapauksessa koko talven. Kuten edellä neuvottiin, se kannattaa teettää ammattilaisella, jos välineitä ja kokemusta ei ole, ja ehdottomasti hiihtäjä mukaan pitoalueen merkitsemistä varten. Valitettavasti nolla- ja pluskelit ovat yleistyneet sitä tahtia, ettei ehkä ihan pohjoisinta Lappia lukuunottamatta ole ihan realistista ajatella hiihtoja ilman niihin varautumista. Olen saanut hyvän pidon etelän liippaladuille muutamalla kerroksella oranssia tervapurkkia, monesti on joku kysynyt hiihdänkö karvapoh
  21. Oon tosi skeptinen sekä koronan että mahdollisuuden lumen vähyyden takia. Nyt on jouduttu perumaan jo hiihtokisoja, ja kun talvella perinteisesti lentsut jylläävät, ei varmaan ihan realistista oo, että lähikuukausina tulee mitään semimassaisiakaan tapahtumia. Tarkoittaahan hiihto- tai muu urheilutapahtuma kuitenkin taukopaikkojen ym. sisätilojen ja sitä kautta tartuntojen mahdollisuutta, vaikka yksittäinen sissi voisikin suoritella sen täysin maastoutuen. Se tässä kyllä on, että ihan shokkihoitoa tulee sitten joskus, jos tapahtumaan pääsee vuosien päästä, ja jos ei tee itsekseen todella pitkiä
  22. Jooh, no tänäkään talvena noista 48h hiihtoloista tuskin hirmuisemmin päästään nauttimaan. Itse voi varmaan jossain Lapissa jne. tehdä. Suosiolla joutunen pitämään taas (nyt keskiviikkona) vapaapäivän juoksusta, ei kestäis kroppa ja/tai pälli enää kun unet niin vähissä muista syistä. Tilanteen mukaan mentävä näissä. Kuukausien päästä tilanne voikin olla jo ihan eri, vuosista puhumattakaan, sitten sitä vasta huonossa kunnossa on. :D Aamulenkki olis muuten ollut hyvä, mutta voi tulla ylitsepääsemätön väksy iltapäivällä sitten.
  23. Joop, ei oo hiilarit varmaan syynä nyt heräilyyn. Eihän minulla ole täsmällistä kokonaiskuvaa tilanteesta tietenkään, mutta kuulostaa että riski kroonistuvalle ylirasitukselle ja siten urheilullisen tason jämähtämiselle/ vammojen ilmaantumiselle on merkittävästi noussut. Etenkin, jos nyt tulee pitempi jakso, jolloin vuoroin himohiihdät ja sen jälkeen teet hulluna töitä. Mukava kuitenkin, että ensi viikolla pääsee taas useat etelässäkin hiihtämään, ellei tule sitten jotain koronarajoitteita ladunhoitoon. Omakin hiihtokauteni alkaa vasta silloin, melkeinpä ennätyksellisen pitkän tauon jälkee
  24. Aamuyöheräily voi olla hermostollisen ylirasituksen ja/tai kohonneen kortisolitason oire. Pitempään jatkuessaan voisi johtaa kunnon ongelmiin, mutta luultavasti suojaavana tekijänä toimii se ettet asu Lapissa. Voisi heräily tietysti johtua myös liian vähistä hiilareista treeniin nähden, mutta luultavasti havaitsisit tämän nälkänä. Hyvää Lapin leiriä joka tapauksessa. Itsellä haaveissa Pohjois-Karjalan hiihtoreissu johonkin maaliskuulle ehkä. Taas ennusteissa huono(hko) hiihtotalvi etelän asukeille, viime kausi olikin jo eeppisen surkea täällä.
  25. Mnii, tokihan aloittelijakin voi jolkata puolikkaan *läpi* vain tunnin lenkeillä, mutta kuten varsin pitkästä Puolikas alle 90 min -ketjusta havaitaan, ei se 1,5 h alitus ole kaikille kuitenkaan itsestäänselvä vaikka olis jonkin verran juoksemista harjoitellutkin. Riippuu monista tekijöistä. Henkkoht puolikas parani kun otin ohjelmistoon reilusti pitkiä lenkkejä, mutta tokikaan en voi tehdä enää uutta testiä samasta lähtötilanteesta ja katsoa olisko riittänyt, jos olisi vain juossut saman määrän mutta ei koskaan kerralla yli tunnin lenkkejä. Sinällään ei se nyt haitaksikaan oo jolkotella josku
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy