Jump to content
Juoksufoorumi.fi

San

Jäsenet
  • Posts

    297
  • Liittyi

Converted

  • Tavoite
    Mielekäs elämä, hiihtokykyisenä pysyminen 80-vuotiaaksi, Kaukopartiohiihto: 300 km, Cooperin testi: 3000 m, puolimaraton < 1:33

Recent Profile Visitors

1 075 profile views
  1. Hyvä ettei jaloissa ollut kai pahempaa ja olet päässyt juoksemisen makuun. Katsottuani videosi Sipoonkorvesta, tai yhden niistä, oli lähdettävä heti lenkille korkeiden kuusien katveeseen. Siitä sainkin hyvän pitkisputken päälle. (Ok, tuo sanapari ehkä vähän hymyilyttää.) Meni muuten kettu alle metrin päästä tätä kirjottaessani, fun fact. Vissiin vegejäätelö olis maistunut.
  2. Juokset alle 90 min helposti jos et loukkaannu. Mut, sain sen käsityksen että sun kohdalla vois olla kyse lievästä syömishäiriöstä eikä pelkästään kuluttavia lenkkejä seuraavasta energiavajeen kompensoinnista. Voin toki olla väärässäkin.
  3. 31 km @ 5:52 min/km poluilla, kuntoradoilla ja asvalteilla. Olin noussut 04 jälkeen ja aivan liian väsynyt, joten kävin juomatauolla kesän kauneudesta herkistyttyäni itkemässä puskassa. 😪
  4. 19 km @ 5:26 asvalttia, kuntobaanaa ja polkua. Tänään kaupunki oli vielä aika vihreä, toisin kuin joidenkin kuukausien päästä.
  5. Pitkästä aikaa reipasta 12 km @ 4:52. Ajattelin, että olisi hauska nähdä, millaisella sykkeellä tuo luonnistuu nykyään, mutta eihän Polarin rannemittaus jaksanut noteerata kuin noin 2 lyöntiä kolmesta. Silti, ei minkäänlaisia kipuja väärissä paikoissa, joten ehkä meno muuttuu taas juoksuksi joskus. Illalla ehkä vielä kevyt lenkki ennen juoksunumeroita tärkeämpiä tuloksia.
  6. Parantumisia Virpsukka! En itse käynyt näyttämässä jalkaa missään, vaan vaiva meni ohi pelkästään juoksua vähentämällä tai sitten jostain tiedostamatta jääneestä syystä.
  7. Meinasin ehdottaa vedonlyöntiä: Se meistä, joka alittaa 90 min puolikkaalla jälkimmäisenä, skippaa herkut puolen vuoden ajan ensimmäisen alituksesta eteenpäin. Ei karkkia, jätskiä, pitsaa tai mitä kukakin käyttää. Ainakaan ennen loppukesää en ole puolikasta juoksemassa, mutta mulla on niin huonot mahkut voittaa tämä, etten ehkä ehdotakaan!
  8. San

    NUTS 300 2021

    @JudeRaato Konsultoiko kaverisi lääkäriä noista oireista? Jos, mitähän todettiin? Tuonkaltaiset oireet voivat viitata kohonneeseen munuaisvaurion riskiin luurankolihasten hajoamistuotteiden kuten myoglobiinin kertyessä verenkiertoon. Mulla on kanssa jalkaterä turvonnut riittävän pitkissä hiihdoissa ns. räjähdysalttiin tuntuiseksi, mutta se on varmaan johtunut liiasta suolasta. Oheisoireita ei ollut. Proteiinin syöminen ultrapitkillä lenkeillä on kuitenkin hyvä idea ehkäisemään lihasvaurioita ja niistä mahdollisesti koituvia seurauksia, jotka pahimmassa tapauksessa ovat vakaviakin. Ylimääräinen nesteyttäminen on ilmeisesti suurin syy jalkojen turpoamiseen ultralla, mutta "The foot swelling might also be a high protein interstitial space fluid swelling and may be associated with markers of skeletal muscle damage." : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3366912/ 24 h hiihtäjästäkin oli tutkimus, jossa havaittiin 50-kertainen seerumin myoglobiinipitoisuus suorituksen jälkeen: "Current data shows notable changes in those biochemical parameters reflecting skeletal muscle injury. Such biomarkers increased in a similar manner to that previously observed among marathon and ultramarathon runners -- The release of large quantities of myoglobin and creatinine kinase from muscles into circulation may increase the risk of kidney damage especially under conditions of dehydration when excess myoglobin can precipitate in renal tubules leading to tubular obstruction and tissue necrosis" https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4657411/ Tätä ei tietenkään tulkita niin, että kaikki, puolet tai neljäsosa osallistujista saavat munuaisvaurion, vaan että riskeistä kannattaa olla tietoinen ja yrittää ehkäistä niiden toteutumista. Kofeiini diureettina josta videossa puhutaan on aikas myytti, harva käyttää sitä ongelmattomasti muutenkaan sellaisia määriä että sen diureettinen vaikutus pääsisi esiin: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4725310/
  9. San

    22. Kaukopartiohiihto

    300 km viikossa on sellainen määrä, että voisi luulla, että tavallisilla suksilla hiihtäen pystyisit siihen ko. tapahtumassakin ilman katastrofeja. Tai ehkä hiihdit tuon määrän intin suksilla :D. Itsellä treeni jatkuu kohti ensi kertaa. Viime viikonloppuna en varmastikaan olisi lihastenkaan suhteen ollut vielä täysin palautunut, koska pohkeet kipeytyivät vuorohiihdosta huomattavan paljon. Myöskin jalkaterän alue kaipaa muuta kuin läpi vuorokauden hiihtämistä. Luulen, että olen hiihtänyt pitkiä hitaita niin paljon, että mitään kummempaa mentaalipuolen säväytystä ei siksi enää tule. Toinen mahdollinen selitys tuolle olisi ylirasitus, mihin en oikein usko. Sinänsä huvittavaa, kuinka taiteellisella tavalla näitä hiihtoja suorittelen. En ole ikinä excelöinyt määriä, joskin ne lukevat kyllä paperilla, enkä edes muista paljonko vettä repussa oli nyt maksimissaan, suolan sisäänoton laskemisesta puhumattakaan. Tämä siis melko laajasta luonnontieteen koulutuksesta huolimatta. Suolan kohdalla olen jatkossa tarkempi, mutta rakkaudesta urheiluun tätä teen, ja se on se tapa, jolla tuloksia on aiemminkin tullut.
  10. San

    22. Kaukopartiohiihto

    Kovan kelin iski. Eilen hiihtolenkillä honkien huojuntaa kuunnellessani ja nuoskassa tahkotessani ei kateeksi käynyt niitä, jotka hiihtivät tapahtumassa. Epäilemättä pohjat jäätyivät monilla. Sellaista se on noilla koordinaateilla tähän aikaan vuodesta. Jos positiivisesti ajattelee, niin kelinsietoa on taas kasvatettu tuleviin koitoksiin, ja luulisi että kroppa olisi näillä hitaiden pitkien hiihtolenkkien määrillä oppinut vähän rasvanpoltollekin.
  11. San

    22. Kaukopartiohiihto

    Ehkä kilsan? Kuulostaa säälittävän vähältä, mutta alkuun tuo pätkä oli peilijäässä ja varsin ikävä edettävä. Riittävä lepo ennen tällaista tapahtumaa olisi varsin tärkeää, enkä ole koskaan onnistunut siinä. Itselle tämä sattui nyt haastavaan väliin, ja taustalla oli noin viikko 3-4 h yöunilla. Viimeisen yön aikana Utissa torkuin pari tuntia kaatosateen rummuttaessa kattoa. Harmi kun tapahtumaa ei voi pitää heinäkuussa, niin ehtisi ehkä nukkuakin :D. Liian kovaa ei tietysti kannata lähteä, mutta omalla kohdallani etenemismoraali valitettavasti romahtaa, jos takana on jo ns. tarpeeksi hiihtoa, ja keli vaihtuu luistavasta rännistä rännässä tahkoamiseen. Tuo, ettei ole majoitusta, johon vetäytyä kesken matkan, lisää varmaan todennäköisyyttä koko matkan hiihtämiseen. Järjestelyjen puitteissa tänä vuonna olisi todella hyvä tilaisuus hiihdellä 300 km. Varmaan tulisin itsekin uudelle yritykselle, jos olisin terve.
  12. San

    22. Kaukopartiohiihto

    Tapahtuma päästiin tosiaan hiihtämään vastoin odotuksiani, joten pakkohan sitä oli osallistua. Tarjolla oli taas jotain aivan muuta kuin kotilatusia. Ojat tulvivat pahemman kerran Jokelan ja Markankylän välillä sekä Matkakeitaalta Pajulahden suuntaan lähdettäessä, ja raportoipa joku, että saappaaseenkin meinasi hulahtaa. Vähän siitä eteenpäin pajut kasvoivat lyhyen ihmisen mitassa keskellä reittiä. Anhavalta Kausalan suuntaan latujen tilalla nautittiin vähän matkaa jään ja hiekan mikstuurasta metsäkoneen jäljiltä, mutta varmaan ensi viikonloppuna sen pystyy kiertämään hankia pitkin helposti. Omalla kohdallani homma taputeltiin pitkälti jo lähtiessä vaivanneeseen univajeeseen, jonka vuoksi en jaksanut öisin tahkota tarpeeksi menemään, ja olihan keli myös perjantaina varsin raskas. Varmaan puolet ekasta satkusta tuli hiihdettyä kieli ulkona, ja ensimmäisenä yönä kahden aikaan etureidet olivat kosketusarat ja pohkeet sekä takareidet ilmoittelivat kramppialttiudesta. Tokan satkun hiihtelin nukuttuani miltei 12 tuntiin, mikä on ok splitti tuohon tapahtumaan, mutta harmittavasti siinä vaiheessa viimeiseenkin sataseen oli enää puoli vuorokautta käytettävissä, ja alkoi sataa nuoskaa. Ei riittänyt vääntö enää, vaikka jalat olivat jo elpyneet perjantain koitoksesta jonkin verran. En saanut itsestäni tällä kertaa oikein irti, joten olen pettynyt suoritukseeni. Pitkän hiihdon jälkeinen euforiakin jäi kokematta nyt ensimmäistä kertaa. Pari sormenkynttä alkoi irrota liittimistään, ehkä siksi, että hiihdin pitkään läpimärin hanskoin. Söin myös varmaan liikaa suolaa, koska äkillinen kuvotus iski muutamaan otteeseen ja onneksi myös katosi nopeasti. Alkukesästä valittelin akillesvaivaa, joten siihen nähden voi olla tyytyväinen, että keho kestää noin pitkän hiihdon, ja kipeiksi tulivat vain lähinnä pohkeet sekä muut lihakset. Eilen jo hiihdin 30 kilsaa, ja olo on varsin normaali pientä yskää lukuunottamatta. Nyt odottelen k-testin tulosta. 😕 Taas ennusteeseen ilmaantui jo vakioksi muodostunut pluskelin lumisade, joten jos kolmea satkua tavoittelee, kannattanee levätä nyt siihen malliin, että saa hiihdettyä läpi ensimmäisen yön, jolloin viimeisen vuorokauden mahdolliseen tuiskuun ei jäisi karseaa taivalta. Vaikea sen tarkempia neuvoja antaa, koska matkalla koettavat ongelmat ovat varsin yksilöllisiä. Kovasti tsemppiä ja sisua reissuun!
  13. San

    Juoksuindeksi?

    Juoksuindeksiä voi aikas tarkasti approksimoida esim. allaolevalla funktiolla sovittamalla suuri määrä havaintoja suoralle. Tuossa siis t = juostu aika minuutteina, s = juostu matka metreinä, a = nousumetrit, d = laskeudutut metrit, HR = keskisyke harjoituksen aikana ja HR_max = laitteeseen syötetty maksimisyke. En kuitenkaan spoilaa indeksin mysteeriä kokonaan, vaan jätän vakioiden b, c, e ja f ratkaisemisen nyt pandemian aikaan koloistaan runsaslukuisina nousseille matemaattisille mallintajille. 😉 Eksponentti kaavassa on sama kuin Riegelin yhtälössä, eli siinä oletetaan vauhdin putoavan 6 % matkan tuplaantuessa. Tietenkin tuo on vain eräs approksimaatio juoksuindeksille, ja indeksin mittaamisessa on valtava kasa virhelähteitä, joten läheskään kaikki havainnot eivät osu saadulle sovitussuoralle. Käsittääkseni esim. Polar V800 kysyy käyttäjältä myös leposykettä, jota käyttämällä funktiosta tulisi vähän erilainen. Joku voi keksiä joutessaan paremman sovituksen. Juoksuindeksin salaisuus paljastaa huvittavalla tavalla sen, kuinka kauas itse juoksemisesta älylaitteiden datan analysointi helposti johdattaakaan.
  14. San

    Tunnustan...

    Viisaita sanoja pertulta. Tällaiset laajan yleisön harrastusfoorumit ovat arvokeskusteluineen eräänlainen emotionaalinen miinakenttä.
  15. San

    Kotirataultra 2021

    Äkkiäkös foorumilaiset hiihtäjät ilmoittavat tuloksensa tuonne hiihto-osioon, siellä on esim. Hiihtäjän harjoituspäiväkirja lojunut varsin käyttämättömänä viime ajat. Tai voi tuon joku kilpailunakin ottaa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy