Jump to content
Juoksufoorumi.fi



San

Jäsenet
  • Content Count

    267
  • Liittyi

Community Reputation

297 Excellent

Converted

  • Coopperi
    2990 m
  • 10km
    41:39
  • Puolimaraton
    1:34:57
  • Tavoite
    Mielekäs elämä, hiihtokykyisenä pysyminen 80-vuotiaaksi, Kaukopartiohiihto: 300 km, Cooperin testi: 3000 m, puolimaraton < 1:33

Recent Profile Visitors

880 profile views
  1. Mnii, tokihan aloittelijakin voi jolkata puolikkaan *läpi* vain tunnin lenkeillä, mutta kuten varsin pitkästä Puolikas alle 90 min -ketjusta havaitaan, ei se 1,5 h alitus ole kaikille kuitenkaan itsestäänselvä vaikka olis jonkin verran juoksemista harjoitellutkin. Riippuu monista tekijöistä. Henkkoht puolikas parani kun otin ohjelmistoon reilusti pitkiä lenkkejä, mutta tokikaan en voi tehdä enää uutta testiä samasta lähtötilanteesta ja katsoa olisko riittänyt, jos olisi vain juossut saman määrän mutta ei koskaan kerralla yli tunnin lenkkejä. Sinällään ei se nyt haitaksikaan oo jolkotella joskus pitkiäkin, jos tosiaan vain jalat kestävät.
  2. Nurmella olen juossut vain yhden kierroksen tolkku ojaan -kelissä, ja kannattaakin ehdottomasti harjoitella varmuuden vuoksi hellejuoksuja jos on sinne tulossa. Myös vanha tuttu vaate voi hiertää aika ikävästi runsaan hikoilun avittamana, itsestäänselvyyksiä kai monille. Nurmellahan on jänöjäkin joutunut keskeyttämään, ja tuskin ne pienet mäet ainakaan pienemmiltä tuntuu tokalla kiepillä, mutta korkea suht. kosteus ja helle nostattavat kohdalle osuessaan todennäköisesti paljon suurempia esteitä. Hyvin järjestetty tapahtuma kyllä oli, ehdottomasti miellyttävin puolikkaistani vaikka sää ei oikein noin pitkää juoksua sattunut suosimaan.
  3. Mielenkiintoinen ketju sattuneesta syytä. Edellä tulikin jo hyviä neuvoja, ja itsekin kiinnitin huomion siihen, että juokset pitkiä melko kovaa, sellaista vauhtia mitä voisi ajatella jo nyt 90 min kunnossa olevan juoksevan. Ei siinä varmaan sitten mitään, jos ei ole lähiaikoina ilmennyt jalkavaivoja, mutta kun on, ei minusta kannata ajatellakaan pitkistä loppukiihdytyksellä kun jo nyt menet niitä noin vitosen vauhdilla. Mikäli tavoitteesi liikunnan saralla on juuri puolimaratonilla, niin jo tunnin kiihtyvä tai kova lenkki on kuntoilijalle varsin rapsakka. Pitkät tekisin jalkavaivaisena mielummin suosiolla rauhallisina. Ylipäänsä mitä enemmän vaivoja, sitä tarkemmin kannattaa suunnitella, että harjoitus treenaa juuri haluttuja ominaisuuksia, mutta varmaan ylipäätäänkin nuo anakynnyksen alla tehdyt tempojuoksut ja pitkät vedot ovat avaimia onnistuneeseen puolikkaaseen. Ja jos on ylimääräistä massaa juoksijan mittoihin nähden ja epävarmuutta pääseekö tavoitteeseen, kannattaa viimeistään pari kk ennen tapahtumaa keventää ruokavaliota, kun kiloilla on kuitenkin lajissa valtava merkitys. Ihan realistiselta minusta kuulostaa lokakuussa juosta tavoitteeseen, jos ei tietysti kummempia satu matkalla, joten liikunnan ja kesän iloa!
  4. @Kuntoliikkujan suositus on kuultu ja ehkä sitä vielä joskus totellaankin 🙃 Kokeilen nyt alkuun täälläkin lukuisissa ketjuissa annettuja jumppaohjeita ja muutenkin vähän monipuolisempaa elämää.
  5. Tsemppiä juoksuun! Yyterissä on ilmeisesti varsin tasainen reitti.
  6. Eli kehräsluun alla aika lailla. Ei taida olla samasta vaivasta kyse sittenkään meillä. Itselläni ronksuu jotain ylimääräisen oloista akilleksen tuntumassa, kun liikuttelen nilkkaa pyöräilyn jälkeen. Tosiaan kantapäässäni voi olla muutakin vikaa. Juoksua en ole nyt kokeillut, mutta siinä ylämäki ei selvästi ole ystävä. Myöskään mitään verkkaa en ole aikoihin tehnyt ennen lenkkejä, suoraan ovesta vain juoksemaan. Aikanaan kantakalvoni tosiaan oireili melko selvästi, joskus tuntui ihan teräviä nykäisyjä juuri jänteen kohdalla pitkin jalkapohjaa. Plantaarifaskiitti ei kävelystäkään kyllä tykkää.
  7. Ei asustele plantar fascia kantapään ulkosyrjällä. Itselläni onkin muun jutun yhteydessä ollut plantaarifaskiitin oireita, eivätkä ne nyt ihan sovi kuvaan. Tietysti ei varmaan ole poissuljettua että juoksijalla olisi yhtä aikaa plantaarifaskiitti sekä vaikkapa bursiitti kantapäässä tai akilleksen takana. Voikohan Firestarterin maihareihin änkeä jotakin pehmustetta kantapään alle?
  8. Outs, ja kiitos samoin! Pystytkö kuvan avulla osoittamaan tuon kipuilupisteen? Itse pidin nyt suosiolla pari päivää juoksutaukoa, ja muutenkin tällä viikolla oli tarkoitus siirtyä harvempiin mutta keskimäärin vauhdikkaampiin juoksuihin. Tämä juoksuhomma olisikin liian helppoa, jos ei tulisi pahanlaatuisia kolotuksia milloin minnekin.
  9. Hyppynaru on erittäin hyvä harjoitusväline. Voisin ottaa sen takaisin ohjelmistoon salin auetessa. En myöskään ole kylmällä säällä suojannut nilkkoja lainkaan, joten aika oppikirjamaiset virheet on tullut tehtyä. Onneksi akilles vertyy päivän mittaan ja voi olla että pienellä juoksullakin tulee käytyä tänään. Oikeastaan kaipaankin pelkän juoksemisen sijaan monipuolisempaa harjoittelua, johon olen tottunut, kotona olen vain todella laiska jumppaamaan.
  10. Voi vittien kevät ja suvivitsojen vihtaisut, joudun liittymään pelkäämääni akillesvaivaisten joukkoon. Jänteen kohdilta alkoi kuulua juoksulenkillä napsutus askelten tahtiin, ja nyt kantapää aristaa pelkästään istuessani jalkaterä vasten lattiaa. Huomenna juuri määräviikkojen lopussa olisi tullut paremmalla tuurilla vuoden eka juoksutonni täyteen, mikä olisi ollutkin kohdallani täysin historiallista. Juoksumäärän lisääntyminen ja jumpan totaalinen poissaolo liittyvät tietysti vaivaan. Tosiasiassa nilkan liikkuvuus on luultavimmin alkanut vähentyä jo muiden lajien parissa vuositolkkuja sitten, mutta en silloin kiinnittänyt asiaan kummempaa huomiota. Sittemmin nilkkoja on saattanut aristaa perinteisen hiihtolenkkien jälkeen, ja kyykätessä olen salaa pelännyt nilkkojen puolesta. Tietysti on mahdollista, että kantapään ja nilkan alueella on monenlaistakin vaivaa yhtä aikaa - esim. joku rasvapatjan ongelma ei yhtään yllättäisi varsinkaan, kun toinen jalkaterä on kokenut kovia jo aiemminkin. Mielellään en tulehduskipulääkkeitä syö, ellen tiedä että niitä oikeasti tarvitaan, mutta pohkeita on pakko alkaa jumpata sen mitä nilkat sietävät. Pyöräilemättä en varmaan pysty olemaan jos juoksusta on pakko pitää enemmänkin taukoa, kun pyörän päällä ei sentään napsu eikä satu.
  11. Hyvä että hävisi ja toivottavasti pysyy poissa! Tietysti juoksussa tulee melkein väkisin jonkinlaista jalkavaivaa joskus. Oma askellukseni on selvästi supinoiva, ja sellaiselle suositellaan yleisesti neutraalia vaimennettua kenkää, jollaiset minulla onkin, NB 880 v7:t. Kaupassa ne tuntuivat ok:lta mutta juostessa en oikein pidä niiden alaspäin levenevän pohjan tuntumasta, varsinkaan nyt kun olen tottunut polkujuoksukenkien hyvään maatatsiin. Kuriositeettina muuten urheiluvälineliikkeen myyjä kutsui supinaatiota pronaatioksi. En tiedä miten myyjiä koulutetaan, mutta ei kannata mihinkään asiantuntemukseen suorilta luottaa.
  12. Huh, julmia määriä pyyhit menemään! On ainakin kestävyys kohdillaan.
  13. @firestarter Kuulostaa juuri siltä, mistä täälläkin juilii. Oletko saanut apua kipuun tai selvyyttä asiaan? Itse en tosiaan ole alan ihmisiä, mutta kipu on selvästi mielestäni ulkosyrjällä enemmän kuin akilleksen kohdalla. Se myös asuu jossakin syvällä jalassa, sillä painellessani kantapäätä ei tunnu kipua, mutta lenkin jälkeen saatan joutua kävelemään hetken lähes suorin jaloin, mikä ehkä kuitenkin viittaa akillekseen. Mielestäni alue ei ole turvonnut kuitenkaan. Välillä lenkin jälkeen seisoessani asennon vaihtaminenkin juilaisee niin, että on pakko siirtää painoa jalalta. Kipu kuitenkin häviää juostessa ensimmäisten parin kilsan jälkeen, mikä ei oikein viittaa rasitusmurtuman alkuun. Liejuisilla poluilla tällaista ongelmaa ei ollut juurikaan, mutta tiejuoksussa tuntuu ihan eri lailla, eli iskutus selvästi pahentaa. Pian mutakin on kuivaa, ja mie niin mielelläni siellä leikkisin. Pohdin, voisikohan supinoiva jalkani iskeytyä niin vinossa maahan niin että akilles vääntyy. Ajat sitten jo katselin juostessani, että aivan kuin nilkka kierähtäisi jotenkin oudon oloisesti. Pohkeen lihaskuntoon tulisi varmaan panostaa - nykyäänhän en jumppaa millään lailla, päin vastoin kuin aiemmin, jolloin juoksua puolestaan tuli melko vähän. Voi myös olla, että on alettava käyttää kahta kenkäparia tiejuoksuun.
  14. San

    Ennätyspitkä hiihtolenkki

    Niin, tohon päälle istuskelut, kun tuskin maksimaalinen vauhti oli tavoitteena.
  15. San

    Ennätyspitkä hiihtolenkki

    519.7 km @ 3:14 oli AA:n merkinnässä. Tuskin siinä 24 h ME:tä tavoiteltiin samalla, yksi sun toinen norski on tehnyt pitkiä lenkkejä viime päivinä ja ehkä he ovat innostaneet näin toisiaan yhä pitempiin ja pitempiin suoritteisiin.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy