Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

Heppu

Jäsenet
  • Content Count

    55
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by Heppu

  1. Pitkä lenkki kasvanut jo 2 h 40 minuuttiin, matkaa tuli 28 km ja risat. Kahden viikon päästä meinaan juosta 2 h 50 min ja siitä kahden viikon päästä 3 h. Kuinka siitä eteenpäin, kun kisa on vasta 15.9. Onko hyvä idea juosta tuo 3 h loppuun asti 2 viikon välein, vai vieläkö kasvattaisitte aikaa.
  2. Mitä tarkoitat kisamitalla. Jos päätavoite olisi 10 km juoksu, niin sitten varmaan noin, mutta eikö maratonille harjoiteltaessa kannata kovavauhtinenkin lenkki olla pitempi. Ei ole viikon ainoa VK-treeni. Lisäksi olen juossut 10 km juuri tuota 4 h maratonvauhtia joka sekin on VK-alueella.
  3. Olen tehnyt kovavauhtisen harjoituksen matolla nyt kolme kertaa viikon välein tuolla nopeudella 14 km/h. Pituuksina 1 km, 1.5 km ja 2 km. Onko hyvä idea yksinkertaisesti kasvattaa joka viikko matkaa kunnes 10 km on saavutettu. Kannattaako tehdä samassa harjoituksessa hidasta PK-juoksua vaikka niin että yhteismatka kovavauhtinen+pk olisi aina 10 km. Kumpi kannattaa tehdä ensin.
  4. 4 h jänistä meinasin lähteä seuraamaan 15.9. Finlandiassa. Tosin en vielä ole aivan varma tuleeko sinne jänikset. Periaatteessa voisin yrittää irtiottoa jänisporukasta viimeisillä kilometreillä, jos kunto kestää ja yleensä vielä itse roikun porukassa. Mutta epäilenpä ettei kestä ja jos 4 h rikki menee niin eipä sillä ole väliä meneekö sekunnilla vai parilla minuutilla.
  5. En muuten meinannut juostakaan paitsi juuri kovan lenkin ettei pääse löysäilemään.
  6. Kuinka kovavauhtisia lenkkejä olette matolla tehneet. Maton etu on ainakin siinä ettei pääse löysäilemään toisin kuin ulkojuoksussa. Juoksin hiljattain 1 km nopeudella 14 km/h ja havaitsin että niska jo kipeytyi juostessa kun piti koko ajan tuijottaa jalkoihin ettei kompastu. Lisäksi jalkaterät jo tuosta kilometristä kipeytyivät toisin kuin ulkojuoksussa. Käytössä olivat kylläkin kuntosalikengät, eivät varsinaiset juoksukengät. Mutta kaipa tähän tottuu? Tavoitteena on syksyllä 4 h maraton ja kovavauhtisessa lenkissä harjoituskauden lopussa 10 km 45 minuutissa. Keskinopeus olisi tällöin 13,3 km/h, mutta jos juoksumatossa ei käytä kaltevuutta niin varmaan 14 km/h on hyvä harjoitusnopeus.
  7. Onkohan tietoa milloin ensimmäiset kuntoilijat (siis ei kilpaurheilijat) ovat Suomessa juosseet maratonin.
  8. Onko kukaan korvannut juosten tehtyä PK-lenkkiä kävelemällä reppu selässä. Jos, niin paljonko ollut repussa painoa.
  9. Entä mitenkähän yleinen tuo 4K cooper on keskimatkojen juoksijoilla. Onkohan peräti joku pikajuoksija sen rikki saanut.
  10. Heppu

    Juomatauot

    Jos pitkällä lenkillä juo vaikkapa puolen tunnin välein, niin vaikuttaako mihinkään pitääkö esim. 1 minuutin juomatauon vai käveleekö tai juokseeko juodessaan.
  11. En onnistu lisäämään kilpailua vaikka olen täyttänyt kaikki pakolliset kentät. Lisäksi tuon vuoden voisi valita myös kauempaa menneisyydestä kuin edelliseltä vuodelta. Itse olen käynyt tasan neljä juoksukisaa 7 viimeisen vuoden aikana.
  12. Tukholman maratonillakin Lasse näkyy olleen 1995. http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=79&Rac_ID=93&Lan_ID=2
  13. Tässä onkin tuon Lassen Hölkän voittajien aika ja Lassen aika koko hölkän historian ajalta: http://www.myrskylanmyrsky.fi/?cat=32
  14. Juurikin jälkimmäisellä tavalla meinasin juosta. Pari vuotta sitten muuten pyöräilin Jyväskylästä Isolahden kautta Muurameen ja jo otti kunnolle, vaikka tuolloinkin taisin jaksaa juosta 2 h yhteensoittoon.
  15. Tietääkö kukaan kuinka kovassa kunnossa Lasse Viren nykyään on? Onko osallistunut juoksutapahtumiin viime vuosina. Onko muuten Viren juossut virallisia maratoneja vuoden 1976 (ja 1980 keskeytetyn) olympiamaratonin lisäksi. Edit: lisäksi en googlettamalla heti löytänyt tietoa, osallistuiko Viren 1980 vitoselle? Jos ei niin miksiköhän. Eikös hän kuitenkin lähtenyt vielä vakavissaan taistelemaan kympin voitosta.
  16. Onko kukaan juossut Jyväskylästä Korpilahdelle. Suunnitelmissa olisi ko. matka hölkätä keskikesällä rankimpana harjoituslenkkinä Finlandia-maratonille 15.9. Tielaitos ilmoittaa matkaksi 30 km. Onkohan jo turhan rankka pitkä lenkki. Nimittäin alussa Keljonkankaalle on pelkkää nousua ja siitä vanhaa Nelostietä Muurameen myös paljon mäkiä. Muurame - Korpilahti -välistä en tiedä mitään. Missään vaiheessa en menisi kuitenkaan päätien varteen.
  17. Tietääkö kukaan että maratonilla jänis olisi väsynyt ja jäänyt selvästi tavoiteajasta, tai jopa keskeyttänyt.
  18. Puolikkaalla tuli ajaksi n. 1.51 eli minuutin jäin tavoitteesta. Kisana Jyväskylän katujuoksu, jossa jonkin verran mäkiä. Kannattaisikohan muuten vielä esim. heinäkuussa osallistua puolimaratonille. Ajan varmaankin pitäisi jonkin verran parantua että 4 h Finlandiassa olisi realistinen. Mikähän mahtaisi olla hyvä puolikas, johon tulisi suhteellisen paljon juoksijoita.
  19. Läksin tavoittelemaan aikaa 1.50. Ensimmäinen kierros meni helposti tasan 55 min, mutta toisella kierroksella jäin minuutin ja loppuajaksi tuli 1.51. Onkohan 4 h Finlandia-maraton 15.9. realistinen tavoite?
  20. Tavallisilla pulliaisilla 3000 m Cooperia pidetään usein kovan kunnon rajana. Entä onko 4000 m kilpajuoksijoilla jonkinlaisen haamurajan maineessa, vai meneekö se huomaamatta rikki (jos on mennäkseen) ajan parantuessa vitosella ja kympillä. Onkohan tuo 4000 m Cooper muuten miten yleinen saavutus muiden urheilijoiden kuin kilpajuoksijoiden keskuudessa?
  21. Onkohan sisäpyöräily miten hyvä maratonharjoittelun tueksi. Mahdollisuus olisi mennä kuntosalille ohjatuille tunneille. Kokemusta ei ole muuta kuin tavallisesta kuntopyörästä. Puolimaratonille olen menossa 6.5., jossa tavoittelen aikaa 1.50. Pitäisi onnistua tähänastisen harjoittelun turvin. Sen jälkeen tähtään Finlandia-maratonille 15.9. ja tavoittelen aikaa 4 h. Entä jos juoksisi 3 kertaa viikossa esim. seuraavasti: Ti: maratonvauhtinen lenkki To: kovavauhtinen lenkki La: pitkä lenkki Tuon maratonvauhtisen lenkin pituus kasvaisi niin että olisi harjoituskauden lopussa 1,5 h. Kovavauhtisella lenkillä pyrkisin lopussa juoksemaan 10 km 45 minuutissa. Pitkällä lenkillä pyrkisin lopussa juoksemaan 3 h, matkalla ei ole väliä. Kolme harjoitusta viikossa ja loppupuolella reilut 50 km viikossa ei ole vielä kauheasti, joten jos maanantaina ja keskiviikkona menisi tuonne sisäpyöräilyyn? Samalla kuntosalilla voisi tehdä lihaskuntoharjoitteita.
  22. Nauttiiko kukaan pitkää lenkistä tulleesta jalkakivusta seuraavana päivänä. Itse en ihmeemmin nauti, mutta sen sijaan kuntosaliharjoittelusta tulleesta lihaskivusta nautin. Tosin rapakuntoisena koululaisena liikunatunnilla juostusta Cooperista tai 2000 m:stä oli viikon jalat arkana ja se tuntui muistaakseni nautinnolliselta. Nykykunnossa reilut 20 km juoksua tuntuu seuraavana päivänä jaloissa. Olisiko muuten hyvä ohje pitkille lenkeille, että seuraavana päivänä saa olla jalkakipua, mutta jos on vielä 2 päivän päästä niin sitten lenkki on ollut kuntoon nähden liian pitkä?
  23. Mitkähän mahtavat olla intervalliharjoittelun terveydelliset riskit kovaan vauhtiin tottumattomalle kolmikymppiselle juoksijalle. Tein eilen kuntooni nähden kovan 5 km mittaisen harjoituksen ja vielä seuraavanikin päivänä tuntuu keuhkoissa. Yöllä hikoilin voimakkaasti. Jaloissa ei kuitenkaan ole mitään vaivaa. Tarkoituksena on viime hetken harjoittelu nopeuden parantamiseksi 6.5. olevaan puolimaratonin kisaan.
  24. Onko kellään auenneet kengännauhat juoksukisassa. Oletteko pysähtyneet solmimaan vain juosseet nauhat auki maaliin.
  25. Juoksin nyt harjoituslenkillä kovempaa ja 18 km taittui sen suuremmitta ongelmitta aikaan 1.40. Vähän pitäisi siis kisassa vielä kiriä että tulisi 21 km 1.50 h. Nyt päivä juoksun jälkeen ei jaloissa ole kipua mutta muuten väsyttää kun tuolla hitaalla 18 km 2 h tunnin lenkillä ei oikeastaan tuntunut mitään seuraavana päivänä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy