Jump to content
Juoksufoorumi.fi

lord_diablo

Jäsenet
  • Content Count

    42
  • Liittyi

  • Last visited

Viestit käyttäjältä lord_diablo


  1. Hampuri peruttu, backuppina ollut HSM peruttu. Treenit jatkuu silti normaalisti, varmaan tämä maraton-treeni vedetään kevennyksiä vaille läpi. Kauden päätavoite pysyy samana eli loppuvuodesta kova tulos maratonilla, toivottavasti kesällä on vielä mahdollisuus kisata ennen sitä. Tällä hetkellä on epävarmaa juoksenko 1 vai 2 maratonia, mahdollisesti 2 joista ensimmäinen ilman täyttä maraton-ohjelmaa. Henkisesti olisi tärkeä saada se sub3h ennen maksimaalisen tuloksen yrittämistä tällä kaudella.

    • Like 8

  2. Loppusyksy ja talvi treenailtu ilman sen kummempia tavoitteita jatkoa miettien. Erityisesti vauhtikestävyydessä jonkin verran tullut parannusta. Pari viikkoa sitten tein päätöksen tämän kauden pääkisoista:

     

    19.4. Hampurin maraton

    Frankfurtin maraton lokakuussa tai joku muu kisa samoihin aikoihin

     

    Hampurissa tavoitteena on tällä hetkellä juosta sub3h, jos kunto olisikin hieman parempi niin taidan lähteä hakemaan tuota tulosta varmistellen. Loppusyksyn maratonilla on sitten tavoitteena hakea hallitulla riskillä kovempaa aikaa. Mikä se kovempi aika mahdollisesti on selviää vasta treenien perusteella. Todennäköisesti harjoittelun osalta jatketaan samoilla linjoilla, jonkin verran määrää lisäten. Hampurin maratonia varten aloitettiin tällä viikolla maratonohjelma, ensimmäisellä viikolla määrää noin 115km. Eilinen treeni:

     

    3km verryttely + 15km 4.15min/km + 3km verryttely

     

    Ajoittaisesta vastatuulesta ja liukkaudesta huolimatta kulki ihan mukavasti, käytännössä koko lenkin syke alkua lukuunottamatta noin 165 joka on melkolailla sama missä oltiin viime syksynä maratonohjelman loputtua.

    • Like 6

  3. 54 minuuttia sitten, Steg kirjoitti:

    Ymmärrän, mutta pystyt elämään Connectin kanssa ja saat sieltä tehtyä hyvät analyysit? Mielestäni Polarflow on ihan yliverto verrattuna muihin softiin ja tässä tulee ongelma hypähtää Garminiin.

    Flow kyllä ennen kaikkea helppotulkintaisempi, mutta connect omaan käyttöön riittävä. Vastaavasti Garmin tarjoa enemmän dataa käytettäväksi kuin Polar, erityisesti jos käyttää Garminin sykevyötä. 


  4. On 13.9.2019 at 14.48, Steg kirjoitti:

    Aikamoiset ominaisuudet näyttäisi olevan tässä kellossa. Pieni paino, kestävä akku, navigointi, musiikki, eli ihan sairaasti kaikkea. Enpä ole kuullut valituksia tästä kellosta, eli ilmeisesti käyttäjät ovat olleet todella tyytyväisiä?

    Itse olen ollut todella tyytyväinen. Aiempi kello oli Polar Vantage V, joka hävisi ominaisuuksissa sekä rannesykkeenmittauksessa omalla ranteella selvästi. Myös viime aikoina vähän painavampaa Suuntoa testanneena olen erittäin tyytyväinen painoon, ei juuri huomaa ranteessa toisin kuin painavampia malleja. 


  5. 13 minuuttia sitten, juusok kirjoitti:

     

    Kai Euroopan kartat tulee samat UK ja Suomi?

     

    Niitähän saa itse latailtua myöhemmin ilmaiseksi netistä tai rahalla Garminilta.

    Ainakin itsellä tuli koko Eurooppa kerralla maksutta. Ja perustuu openstreetmapsin niin en usko että näissä on mitään eroa sen suhteen mistä kellon ostaa muuten kuin mantereen suhteen. 


  6. 9 minuuttia sitten, Jim kirjoitti:

    Jos Strydiä haluaa käyttää mittarin kanssa, niin kannattanee kuitenkin selvittää mitä se käytännössä tarkoittaa oman mittarin kohdalla

     

    Nimenomaan tämä. Tosin koskee myös muita footpod+mittari -yhdistelmiä. Itselle yksi suuri tekijä siirtyä pois Polar Vantage V -mallista oli se että jostain käsittämättömästä syystä Polar teki päätöksen, että jokaisen juoksukerran ensimmäisten satojen metrien aikana pakotetaan uusi kalibrointikerroin GPS:n perusteella. Melko tehokkaasti eliminoi koko podin hyödyn, kun koskaan et voi edes tietää ennakkoon mikä se kerroin on ja tarkkuus oli usein +/- 5%. V800-mallissa on koko ajan voinut asettaa itse oman kalibrointikertoimen. Ilmeisesti loppusyksyn päivityksessä tämä vihdoin (vuoden jälkeen...) saadaan myös Vantage-sarjaan.


  7. Tänään Helsinki Marathon. Lähtökohdat viimeisen viikon ajalta ei kovin hyvät, keskiviikosta perjantai-aamuun lievää kuumetta (alle 37.5) ja tunnetta kurkussa, olo ei missään nimessä normaali. Koska olo kuitenkin parani niin päätin osallistua vaikka oli jo lääkärin todistus siirtoa varten. Ei ehkä järkevää mutta varmasti moni tietää sen tunteen kun koko vuoden panostaa yhteen tapahtumaan ja haluaa osallistua. 

     

    Heti kisan alussa sykkeet +10 verrattuna treeneihin, osin ehkä kisajännityksen takia. Garmin ilmoitti performance conditioniksi -5 ja siinä vaiheessa jo tiesi mitä tuleman pitää. 0-7km oli vaikeaa, 7-20 helppoa, 27 asti tavoitteessa kun oli pakko todeta että alkuviikon sairastelu painaa vielä. Meinasin lopettaa siinä kohtaa ja keskittyä Vantaalle, mutta päätin kuitenkin ottaa sen ajan mikä tulee tällä kunnolla ja tilanteella ja keskittyä ensi kauteen. Loppu rennonkovaa ja loppuaika 3.06.45. Puolikkaan väliaika 1.29.08 ja tässä vaiheessa vielä oli luotto että sub3 voisi tapahtua. 

     

    Tietyllä tavalla tähän voi olla pettynyt, mutta toisaalta 20min parannusta vuodessa ja etenkin tämän viikon sairasteluiden jälkeen olen melko tyytyväinen tähän. Mietin kisan jälkeen kokonaisuutta uudestaan ja päädyin samaan lopputulokseen kuin kesken kisan. Pitkällä tähtäimellä on parempi keskittyä nyt palautumisen jälkeen kunnon treeneihin ja osallistua maratonille uudestaan vasta ensi kaudella. Lyhyemmät kisat toki mukana jo tänä syksynä.

     

    Ei tullut sub3h tänään, ensi vuonna uusi yritys ja mahdollisesti kovempi tavoite riippuen miten treenit kulkee. 

    • Like 8

  8. 1 minuutti sitten, Jimmy kirjoitti:

    Kuinka nopeasti tonnin vedot olisi syytä vetää jos tavoite maratonille ois nyt sit se noin 3h? Pitäisi vetojen varmaan sujua kohtuu helposti 3:50-4:10 välille (6-7*1000m olen vetoina käyttänyt)?

     

    Riippunee täysin palautuksesta ja treenitaustasta. Itse vedin nyt 10x1000m 1 min palautuksella 4.00min/km suhteellisen helposti ja sub3h tavoitekisa ensi viikonloppuna.

    • Like 1
    • Thanks 1

  9. 15 minuuttia sitten, OlliL kirjoitti:

    Noilla vähän maravauhtia kovemmilla vedoilla selvästi kehitetään yläkynnystä, joka on tietenkin eduksi maratonilla. Jos tavoitevauhti tuntuu helpolta ja pitkiksiä ollut riittävästi ohjelmassa, niin tavoitteen saavuttaminen näyttää hyvinkin mahdolliselta. Kynnyksistä mietin lähinnä kynnysvauhteja eli kuinka treenit suhteutuvat niihin.

    Jos tarkoitat vauhteja sykkeiden mukaisilla kynnyksillä niin olisiko aerobisella kynnyksellä vauhti noin 4.40min/km, yläkynnyksestä en osaa sanoa muuta kuin että se on jonkin verran alle 4.00, ehkä 3.50. Jos näitä vertaa tuohon kiihtyvän 30km vauhteihin niin toki pitää huomioida että siinä merkattu syke on avg ja pätkien lopussa korkeampi. 


  10. 2 tuntia sitten, OlliL kirjoitti:

    Mielenkiintoisia treenejä. Paljon eri mittaisia vetoja. Itse tykännyt eri mittaisista VK-kestojuoksuista, mutta tuollaisilla pitkillä vedoilla sekä lyhyillä vedoilla ja lyhyillä palautuksilla päästään varmasti myös hyvään treenivaikutukseen. Aika paljon kiihtyviä lenkkejä. Onko ohjelmassa yhtään tasavauhtista VK:ta? Onko jo maran starttivauhti lyöty lukkoon? Entä onko arviota tämän hetken ala- ja yläkynnyksestä? Onko tonnin ja nelisatasen vedoissa hölkkä- vai kävelypalautus?

    Tasavauhtisia vk-lenkkeja on aina välillä mutta harvemmin kuin pitkiä vetoja. Tuossa tosiaan vain muutama avaintreeni (omasta mielestä) parin viikon ajalta. Treeneistä vielä sen verran, että reippaita ylä-pk lenkkejä on jonkun verran sekä kevyet pk:t ja palauttavat oikeasti helppoja eli koko skaala käytössä. Arviot kynnyksistä perustuen reilun vuoden takaiseen testiin ja nykyiseen omaan tuntumaan on että aerobinen kynnys olisi lähelle 150 ja anaerobinen reilu 175. Maksimi nyt viikon takaisessa vetotreenissä 194 mikä ei ollut omasta mielestä vielä täysin maksimi. Käyn testeissä uudestaan vasta syksymmällä.

     

    Maratonille lähdetään tasaisella 4.15 vauhdilla, joka tällä hetkellä tuntuu onneksi paljon helpommalta kuin vielä keväällä. Koska tavoitteellista treeniä ja pohjia on takana vasta pari vuotta niin vähän vaikea arvioida miten oma kunto kestää 30km jälkeen. Lyhyempien perusteella ei pitäisi olla ongelmia tuon vauhdin kanssa.

     

    Vedoissa ollut tähän asti kävelypalautukset paitsi muutama tonnin setti on tehty viime aikoina kevyesti hölkäten. Oma veikkaus on että tällä saattaa olla tekemistä sen kanssa että on pyritty kehittämään alimatkoja niin että tavoitevauhti tuntuu helpolta ja sen päälle maraton-ohjelmaa. Olen ollut todella tyytyväinen tulosten kehitykseen joten en ole sen kummemmin vaivautunut jokaisen treenin yksityiskohtaista merkitystä miettimään. 

    • Like 2

  11. 3 tuntia sitten, juhanahm kirjoitti:

    Tuo kiihtyvä reilu on varmaankin tehty levänneillä siis suht tuoreilla jaloilla. Jos itse tuollaisen vetäisi voisi vikalla 5km aikana eksyä vantaanjoen pohjaan... Rupesi kutkuttamaan pitää kokeilla

    Tehty määrällisesti kevyellä viikolla yhden välipäivän jälkeen. Muutamaa päivää aiemmin 3x5km helteessä @4.12 / 4.01 / 4.02. Tuolla kiihtyvällä lenkillä oli kyllä hyvä tuntuma jaloissa, täytyy toivoa että maratonille osuu vähintään yhtä hyvä päivä.

     

    Tänään 4x5km (4.18 / 4.12 / 4.07 / 3.55), yhteensä 26km. Huomenna viimeinen pitkä ennen maratonia, 30km.

     

     

    • Like 2

  12. Tänään Helsinki Central Park 15km Run 1.00:45. Aika melko huono, mutta ottaen huomioon keskisykeen 173 ja hiekka-alustan sekä yksin tuulisessa säässä vedetyn reitin ihan ok. Etenkin kun tähän ei tehty mitään kevennystä treeneissä. Lopulta 3.s sijoitus, johon olen erittäin tyytyväinen.

     

    Suunta on oikea, ensi viikosta lähtien selkeää maraton-treeniä seuraavat pari kuukautta. Ensi viikolla 9 treeniä ja kilometrit noin 115 luokkaa sisältäen yhden lepopäivän. Jos ei näillä mene sub-3h elokuussa niin sitten pitää treenata kovempaa 😉

    • Like 7
    • Thanks 1

  13. 1 minuutti sitten, catpaps kirjoitti:

    Hei ei suinkaan ollut ajatus negatiivisesti kirjoittaa. Ajatus oli vain mainita toisen jäniksen olleen maalissa 01:24:41 ajalla, joka oli aika passeli loppuaika. Matkalla jos vauhdit vaihtelivat on se kyllä kurjaa. Aki aina opastaa juoksemaan maassa olevien km-merkintöjen mukaan, ei GPS:n. Minulla GPS hihkaisi aika eri paikoissa täyttä kilometriä, mitä maassa oleva spray merkki, jota jäniksenä seurataan. 

    Itsellä käytössä kalibroitu Stryd ja voin sanoa että muutama kilometri-merkintä oli täysin varmasti pielessä (myös tuntuman perusteella). Esim 3. kilometrin juoksin 3.35 vauhtia merkkien mukaan, Strydin perusteella ei vauhdissa juuri ollut eroa edelliseen reiluun 4min/km kilometriin. Muutama muu myös selkeästi erimittainen kilometri matkalle mahtuu. Joka tapauksessa pääosin tässä tapahtumassa siis merkit olivat myös Strydin mukaan kohdillaan, eli nuo poikkeukset pistävät tuolta silmiin järjestäjää syyllistämättä. Olisiko taulut laitettu merkkeihin nähden väärin, itse katsoin vain niitä tauluja?

    • Like 1

  14. 34 minuuttia sitten, catpaps kirjoitti:

    Juoksin Helsinki 10:llä lippu selässä ja koin sen verottavan hieman vauhtia. Varmasti tämä näkyi tänään toisen jäniksen vauhdissa, jos lippureppu pääsee heilumaan. Vuosi sitten olin 01:25 jäniksenä ja vauhti on sen verta raaka, että kovin kummoista takkua ei tarvitte, niin varmasti vaikuttaa. Kurkkasin ja toinen jänis juoksi hieman alle 01:25, joten sen osalta on tämä hienosti mennyt. 

    Ei ollut tarkoitus millään tavalla kritisoida liikaa, jänisten vauhti tänä vuonna 1.25 ryhmässä ei vaan ollut millään tavalla tasaista. Maksimivauhtia menevälle ei kauheasti ole hyötyä jos jänisten vauhti vaihtelee välillä 3:45 - 4.10 min/km. Toki ymmärrän että jänisten homma ei ole helppoa ja etenkin kovempiin vauhteihin on vaikea saada jäniksiä.


  15. 12 minuuttia sitten, riopentti kirjoitti:

    Hieno kehitys ja tulos, onnittelut! Kun kerkeät, avaatko avainharjoitteitasi?

    Teen sen minkä valmentaja (Aki Nummela) laittaa. Varmaan pääpointteina on ollut että avainharjoitteet pitää tehdä levänneenä ja valmistautuneena. Kilometrit viikoittain noin 70-100 km tänä vuonna. Avainharjoitteista viimeisiltä viikoilta esim.

     

    1. kiihtyvä 12km VK alkaen vähän oletettua maratonvauhtia hitaammalla vauhdilla päätyen lopulta 5k kisavauhtiin.

    2. 3x3km / 3min palautus vauhteina puolimaraton + kymppi + noin vitonen

     

    Uskon kuitenkin että isoin merkitys on ollut pk-lenkeillä (pääosa max 65% sykealueesta). Juoksua itsellä taustalla vasta noin 2 vuotta yli 10 vuoden tauon jälkeen. Pohjalla toki maileritausta, eli näitä ei kannattane suoraan kopioida omaa pohjaa miettimättä.

    • Like 3
    • Thanks 1

  16. Helsinki Half Marathon tänään 1:25:16. Kaikkiaan jo ennakkoon huoletti lämmin sää etenkin kun itselle tuo nostaa sykkeitä todella paljon. Lähdin kuitenkin tavoiteltuun 1:25 vauhtiin ja 5km väliajat olivat:

     

    5km - 20.00

    10km - 40.01

    15km - 1:00:12

    20km - 1:20:49

    maali - 1:25:16

     

    Jänikset juoksivat todella nykivästi, joten jo 7km kohdalla päätin mieluummin juosta oman tuntuman perusteella (sama jänis viime vuonna 1:30 ryhmässä veti yhtä nykivästi, toisen jäniksen loppuaika tänä vuonna taisi olla 1.31+). Juoksu kulki suhteellisen mukavasti 17km mäkiin asti, jossa toinen pohje alkoi nykimään jokaisessa mäessä. Tässä kohtaa tavoite oli enää päästä juosten maaliin pilaamatta hyvää alkua. 20km kohdalla laskin vielä mitä tarvitaan 1:26 alittamiseen. Vaikka olisin tiennyt miten lähellä 1:25 on niin tuskin olisin uskaltanut kiristää pohkeiden takia.

     

    Juomisen ja tankkaamisen osalta tuli paljon oppia seuraavia kisoja varten. Ennen kaikkea uskomattoman hyvä tulos tässä säässä. Viileämmässä olisi ehkä pystynyt alle 1.24 tulokseen, vaikka nykyiselläänkin tämän kisan nopein 10km pätkä tuli samaa vauhtia kuin 6 viikkoa sitten juostu 10km ennätys. Seuraavana tavoitteena on sub-3h maraton, mutta tämän osalta valmentajan kanssa pitää vielä keskustella onko järkeä lähteä Helsinki Marathonille (helleriskin takia) vai tähtääkö suoraan esim. Vantaalle tai Eurooppaan loppuvuoteen.

    • Like 7

  17. Tämän rajan kimppuun on tarkoitus käydä elokuun lopulla Helsinki Marathonilla. Tällä hetkellä tavoitevauhti kulkee suhteellisen mukavasti VK-alueen puolivälin kieppeillä eli sykkeiden osalta en ole niinkään huolissani, jalkojen kestämisestä kyllä. Onneksi HHM:n jälkeen ehtii vielä tehdä jonkin verran maratonohjelmaa.

     

    Käsittääkseni Helsinki Marathonille ei ole tulossa 3h jäniksiä, joten pitänee katsella alkumatkasta sopivaa ryhmää jos sellaista muodostuu. Riskinä tuolla reitillä kun on nimenomaan merenranta ja tuulet. Tuloksesta riippuen seuraava tavoite on joko yrittää tätä samaa rajaa uudestaan loppuvuodesta etelämmässä tai sitten keskittyä ensi vuoteen ja 2:50-rajaan.


  18. Mielenkiintoista, käsittääkseni Helsinki Marathonilla ei tarvitse tänä vuonna maksaa paidasta, vaikka hintataso on sama kuin viime vuonna ja järjestäjä sama. Itsellä tarkoituksena lähteä 1.25 vauhtiin mukaan ja katsoa miten käy, treenien puolesta pitäisi olla varaa ehkä jopa pari minuuttia kovempaan vauhtiin mutta tämä riittänee nyt. Lämmin keli on kyllä ikävä juttu, toisaalta starttiaika toivottavasti vähän kompensoi tätä.

     

    Tapahtumana tämä on kyllä hyvä, joten en ihmettele osallistujamäärän kasvua.


  19. Ostin tänään tämän HCRD-messuilta korvaamaan Polar Vantage V:n. Kerrassaan hienoa ettei käyttöliittymä lagaa (kuten Polar Vantage V:illa) ja Strydin saa kalibroitua manuaalisesti (toisin kuin Polarilla Vantage-sarjalla). Lisäksi löytyy lähimaksu- ja musiikki-ominaisuudet, eli tässäpä ne syyt miksi tuli vaihdettua Polarista Garminiin vaikka Polarin ekosysteemi sinällään onkin ollut toimiva. Etenkin edellisen päivityksen jälkeen Polarin rannemittaus kun on ollut lähes hyödytön. Katsotaan tilannetta Garminin osalta kun saa treenejä alle.

    • Like 2
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy