Jump to content
Juoksufoorumi.fi


lord_diablo

Jäsenet
  • Content Count

    38
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

103 Excellent

About lord_diablo

  • Syntymäpäivä 15.02.1985

Converted

  • Puolimaraton
    1.46
  • Maraton
    4.26

Recent Profile Visitors

458 profile views
  1. Kilometrejä viikottain vähän enemmän kuin ennen, välillä 90-130km paitsi kevyet viikot ehkä 60-80km. Aamulenkkejä pitäisi jaksaa tehdä enemmän. Edellisen viestin jälkeen yksi kiihtyvävauhtinen treeni penkin alle vatsaongelmien takia mutta toisaalta lupaavasti väsyneillä jaloilla 20x2min/1min hölkkä kiihtyvästi 3.50min/km --> 3.35min/km, viimeiset 5 kappaletta tuota nopeinta vauhtia ja melko kevyesti tuo 3.3x vauhti kyllä lähtee. 8 viikkoa maratoniin, kunto omasta mielestä tällä hetkellä selkeästi riittävä sub3-aikaan mutta katsotaan nyt. 1.5 viikon päästä 10x1000m/1min palautus, tavoite 3.30-3.45min/km. Tässä tarkoitus testata Nike Vaporfly Next% ja vetää lähelle 3.30min/km ko. treeni sisäradalla.
  2. Loppusyksy ja talvi treenailtu ilman sen kummempia tavoitteita jatkoa miettien. Erityisesti vauhtikestävyydessä jonkin verran tullut parannusta. Pari viikkoa sitten tein päätöksen tämän kauden pääkisoista: 19.4. Hampurin maraton Frankfurtin maraton lokakuussa tai joku muu kisa samoihin aikoihin Hampurissa tavoitteena on tällä hetkellä juosta sub3h, jos kunto olisikin hieman parempi niin taidan lähteä hakemaan tuota tulosta varmistellen. Loppusyksyn maratonilla on sitten tavoitteena hakea hallitulla riskillä kovempaa aikaa. Mikä se kovempi aika mahdollisesti on selviää vasta treenien perusteella. Todennäköisesti harjoittelun osalta jatketaan samoilla linjoilla, jonkin verran määrää lisäten. Hampurin maratonia varten aloitettiin tällä viikolla maratonohjelma, ensimmäisellä viikolla määrää noin 115km. Eilinen treeni: 3km verryttely + 15km 4.15min/km + 3km verryttely Ajoittaisesta vastatuulesta ja liukkaudesta huolimatta kulki ihan mukavasti, käytännössä koko lenkin syke alkua lukuunottamatta noin 165 joka on melkolailla sama missä oltiin viime syksynä maratonohjelman loputtua.
  3. lord_diablo

    Garmin 945

    Flow kyllä ennen kaikkea helppotulkintaisempi, mutta connect omaan käyttöön riittävä. Vastaavasti Garmin tarjoa enemmän dataa käytettäväksi kuin Polar, erityisesti jos käyttää Garminin sykevyötä.
  4. lord_diablo

    Garmin 945

    Itse olen ollut todella tyytyväinen. Aiempi kello oli Polar Vantage V, joka hävisi ominaisuuksissa sekä rannesykkeenmittauksessa omalla ranteella selvästi. Myös viime aikoina vähän painavampaa Suuntoa testanneena olen erittäin tyytyväinen painoon, ei juuri huomaa ranteessa toisin kuin painavampia malleja.
  5. lord_diablo

    Garmin 945

    Ainakin itsellä tuli koko Eurooppa kerralla maksutta. Ja perustuu openstreetmapsin niin en usko että näissä on mitään eroa sen suhteen mistä kellon ostaa muuten kuin mantereen suhteen.
  6. Nimenomaan tämä. Tosin koskee myös muita footpod+mittari -yhdistelmiä. Itselle yksi suuri tekijä siirtyä pois Polar Vantage V -mallista oli se että jostain käsittämättömästä syystä Polar teki päätöksen, että jokaisen juoksukerran ensimmäisten satojen metrien aikana pakotetaan uusi kalibrointikerroin GPS:n perusteella. Melko tehokkaasti eliminoi koko podin hyödyn, kun koskaan et voi edes tietää ennakkoon mikä se kerroin on ja tarkkuus oli usein +/- 5%. V800-mallissa on koko ajan voinut asettaa itse oman kalibrointikertoimen. Ilmeisesti loppusyksyn päivityksessä tämä vihdoin (vuoden jälkeen...) saadaan myös Vantage-sarjaan.
  7. Tänään Helsinki Marathon. Lähtökohdat viimeisen viikon ajalta ei kovin hyvät, keskiviikosta perjantai-aamuun lievää kuumetta (alle 37.5) ja tunnetta kurkussa, olo ei missään nimessä normaali. Koska olo kuitenkin parani niin päätin osallistua vaikka oli jo lääkärin todistus siirtoa varten. Ei ehkä järkevää mutta varmasti moni tietää sen tunteen kun koko vuoden panostaa yhteen tapahtumaan ja haluaa osallistua. Heti kisan alussa sykkeet +10 verrattuna treeneihin, osin ehkä kisajännityksen takia. Garmin ilmoitti performance conditioniksi -5 ja siinä vaiheessa jo tiesi mitä tuleman pitää. 0-7km oli vaikeaa, 7-20 helppoa, 27 asti tavoitteessa kun oli pakko todeta että alkuviikon sairastelu painaa vielä. Meinasin lopettaa siinä kohtaa ja keskittyä Vantaalle, mutta päätin kuitenkin ottaa sen ajan mikä tulee tällä kunnolla ja tilanteella ja keskittyä ensi kauteen. Loppu rennonkovaa ja loppuaika 3.06.45. Puolikkaan väliaika 1.29.08 ja tässä vaiheessa vielä oli luotto että sub3 voisi tapahtua. Tietyllä tavalla tähän voi olla pettynyt, mutta toisaalta 20min parannusta vuodessa ja etenkin tämän viikon sairasteluiden jälkeen olen melko tyytyväinen tähän. Mietin kisan jälkeen kokonaisuutta uudestaan ja päädyin samaan lopputulokseen kuin kesken kisan. Pitkällä tähtäimellä on parempi keskittyä nyt palautumisen jälkeen kunnon treeneihin ja osallistua maratonille uudestaan vasta ensi kaudella. Lyhyemmät kisat toki mukana jo tänä syksynä. Ei tullut sub3h tänään, ensi vuonna uusi yritys ja mahdollisesti kovempi tavoite riippuen miten treenit kulkee.
  8. Riippunee täysin palautuksesta ja treenitaustasta. Itse vedin nyt 10x1000m 1 min palautuksella 4.00min/km suhteellisen helposti ja sub3h tavoitekisa ensi viikonloppuna.
  9. Jos tarkoitat vauhteja sykkeiden mukaisilla kynnyksillä niin olisiko aerobisella kynnyksellä vauhti noin 4.40min/km, yläkynnyksestä en osaa sanoa muuta kuin että se on jonkin verran alle 4.00, ehkä 3.50. Jos näitä vertaa tuohon kiihtyvän 30km vauhteihin niin toki pitää huomioida että siinä merkattu syke on avg ja pätkien lopussa korkeampi.
  10. Tasavauhtisia vk-lenkkeja on aina välillä mutta harvemmin kuin pitkiä vetoja. Tuossa tosiaan vain muutama avaintreeni (omasta mielestä) parin viikon ajalta. Treeneistä vielä sen verran, että reippaita ylä-pk lenkkejä on jonkun verran sekä kevyet pk:t ja palauttavat oikeasti helppoja eli koko skaala käytössä. Arviot kynnyksistä perustuen reilun vuoden takaiseen testiin ja nykyiseen omaan tuntumaan on että aerobinen kynnys olisi lähelle 150 ja anaerobinen reilu 175. Maksimi nyt viikon takaisessa vetotreenissä 194 mikä ei ollut omasta mielestä vielä täysin maksimi. Käyn testeissä uudestaan vasta syksymmällä. Maratonille lähdetään tasaisella 4.15 vauhdilla, joka tällä hetkellä tuntuu onneksi paljon helpommalta kuin vielä keväällä. Koska tavoitteellista treeniä ja pohjia on takana vasta pari vuotta niin vähän vaikea arvioida miten oma kunto kestää 30km jälkeen. Lyhyempien perusteella ei pitäisi olla ongelmia tuon vauhdin kanssa. Vedoissa ollut tähän asti kävelypalautukset paitsi muutama tonnin setti on tehty viime aikoina kevyesti hölkäten. Oma veikkaus on että tällä saattaa olla tekemistä sen kanssa että on pyritty kehittämään alimatkoja niin että tavoitevauhti tuntuu helpolta ja sen päälle maraton-ohjelmaa. Olen ollut todella tyytyväinen tulosten kehitykseen joten en ole sen kummemmin vaivautunut jokaisen treenin yksityiskohtaista merkitystä miettimään.
  11. Tehty määrällisesti kevyellä viikolla yhden välipäivän jälkeen. Muutamaa päivää aiemmin 3x5km helteessä @4.12 / 4.01 / 4.02. Tuolla kiihtyvällä lenkillä oli kyllä hyvä tuntuma jaloissa, täytyy toivoa että maratonille osuu vähintään yhtä hyvä päivä. Tänään 4x5km (4.18 / 4.12 / 4.07 / 3.55), yhteensä 26km. Huomenna viimeinen pitkä ennen maratonia, 30km.
  12. Kauden pääkisa lähestyy ja startti 2 viikon päästä Helsinki Marathonilla. Toistaiseksi näyttää hyvältä ja treenit ovat kulkeneet vähintäänkin suunnitellusti, lähes aina on ollut tunne että olisi voinut tehdä enemmän / kovempaa. Tälle viikolle vielä 135km ja sitten pari viikkoa kevyempää. Muutama avaintreeni parilta edellisviikolta: Verryttelyt + 4x5km / 3min + verryttelyt Vetojen vauhdit 4.20 / 4.15 / 4.10 / 4.00 min/km Kiihtyvä reilu 30km 0-5km: 5:22min/km - avg 131 5-10km: 5:04min/km - 136 10-15km: 4:42min/km - 144 15-20km: 4:22min/km - 150 20-25km: 4:10min/km - 157 25-30km: 3:53min/km - 165 Muutama km kevyttä loppuun Verryttelyt + 10x1000m /1min + verryttelyt Vedot noin 4.00min/km Verryttelyt + 25x400m /30s + verryttelyt Vedot suunnilleen 88s /(1.28) Alkuperäisen sub3-tavoitteen osalta olo on suhteellisen luottavainen, vaikka paljon riippuu toki päivän kunnosta ja säästä jne. Pyrkimys kisassa juosta ensimmäinen puolikas noin 1.29.30 ja pyrkiä pysymään aikataulussa aina 35km asti, jonka jälkeen voi katsoa onko varaa vielä kiristää. Jos jostain syystä sub3 jää tekemättä niin sitten pitää miettiä otetaanko vielä loppuvuoteen toinen yritys vai keskitytäänkö suoraan ensi kauteen. Edit. Omaa muistia tukemaan jatkoa ajatellen: Paino tällä hetkellä 68kg, eli pudotusta 8kg viimeisen 15kk aikana.
  13. Tänään Helsinki Central Park 15km Run 1.00:45. Aika melko huono, mutta ottaen huomioon keskisykeen 173 ja hiekka-alustan sekä yksin tuulisessa säässä vedetyn reitin ihan ok. Etenkin kun tähän ei tehty mitään kevennystä treeneissä. Lopulta 3.s sijoitus, johon olen erittäin tyytyväinen. Suunta on oikea, ensi viikosta lähtien selkeää maraton-treeniä seuraavat pari kuukautta. Ensi viikolla 9 treeniä ja kilometrit noin 115 luokkaa sisältäen yhden lepopäivän. Jos ei näillä mene sub-3h elokuussa niin sitten pitää treenata kovempaa 😉
  14. Itsellä käytössä kalibroitu Stryd ja voin sanoa että muutama kilometri-merkintä oli täysin varmasti pielessä (myös tuntuman perusteella). Esim 3. kilometrin juoksin 3.35 vauhtia merkkien mukaan, Strydin perusteella ei vauhdissa juuri ollut eroa edelliseen reiluun 4min/km kilometriin. Muutama muu myös selkeästi erimittainen kilometri matkalle mahtuu. Joka tapauksessa pääosin tässä tapahtumassa siis merkit olivat myös Strydin mukaan kohdillaan, eli nuo poikkeukset pistävät tuolta silmiin järjestäjää syyllistämättä. Olisiko taulut laitettu merkkeihin nähden väärin, itse katsoin vain niitä tauluja?
  15. Ei ollut tarkoitus millään tavalla kritisoida liikaa, jänisten vauhti tänä vuonna 1.25 ryhmässä ei vaan ollut millään tavalla tasaista. Maksimivauhtia menevälle ei kauheasti ole hyötyä jos jänisten vauhti vaihtelee välillä 3:45 - 4.10 min/km. Toki ymmärrän että jänisten homma ei ole helppoa ja etenkin kovempiin vauhteihin on vaikea saada jäniksiä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy