Jump to content
Juoksufoorumi.fi










alisuoriutuja

Jäsenet
  • Content Count

    317
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

262 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fysiikkaa pitää olla ja suunnistaa kokonaan itse agressiivisesti se alku, eli pikamatka menttaliteetilla, riippuu maastostakin tarviiko varsinaiseti ohitella. Kerran olen lähtenyt jollain 800 numerolla, muutama väli eli ehkä 2 km ihan tuubiin. Eka väliajassa minuutti keulaan ja sija noin 100 ja siitä sitten letkassa vähän matkaa ja pienillä kiritaipaleilla parempaan letkaan ja lopulta kärkeen. Hyvässä kunnossa kärkiletkan vauhti tuntui varsin helpolta reilu 10 vuotta sitten, tietysti loppukiri osuuden voitosta on eri. Sehän tuossa avausosuudella on spesiaalia, että pimeys tulee juuri siinä kohti kun loppukiriä aletaan viritellä.
  2. Ei ainakaan ole joukkueena sovittu mitään. Heikkinen käynnistyy aina kisoihin hitaasti ja nytkin putosi, vaikka sai peesata vastatuulessa. Jos Iivo olisi aloittanut kilvanhiihdon vaikka 5 km:n kohdalla, olisi molemmat olleet ehkä taistelemassa kärkisijoista. Kun Kruger karkasi vajaa 5 km ennen malia, norjalaiset antoivat hänen mennä. Sen verran hyvin irtosi Sundby lopussa, että varmasti olisi hilannut porukan Krugerin kantaan, mutta halusi että Kruger karkaa ja varmistaa norjalaisille mestaruuden. Jos Sundby olisi taistellut vain voitosta Krugeria vastaan ja syönyt oman kirinsä, olisi voittaja ollut ehkä sitten joku perässä hiihtäjä muusta maasta. Hienoa että Kruger voitti, sehän oli kisan kovakuntoisin, kaksi kiriä, ensin 40 minuuttia kärkeä kiinni ja lopussa 10 minuuttia karkuun.
  3. Meilläkin oli eilen kahden poimurin taktiikka kun otin vaimon mukaan. Reilu tunti meni koko reissuun kotipihasta kävelyineen ja pikkuisen vajaa ämpäri kerättiin, ehkä 7 litraa. Aurinkoisemmilla paikoilla ihan kypsiä, muualla vähän siinä ja siinä. Paikkaa sai vaihtaa kerätessä muutaman kerran, eli ei mitään superhyvää mustikkasatoa, lähimetsään jäi kuitenkin vielä toisellekin reissulle poimittavaa.
  4. Olen käynyt parin viikon ajan muutaman päivän välein hakemassa poimurillisen kerrallaan mustikoita heti syötäväksi ja tänä aamuna olivat vasta kypsiä ja poimuri täyttyi sitten pikavauhtia vähillä roskilla, iltapäivällä pitää lähteä ämpärin ja poimurin kanssa metsään ja sienipussi taskuun. Kantarelleja on tullut kerättyä kolmeen kunnon kastikkeeseen ja sitten se yksi hapero reissu. Töissä näkynyt haaparouskuja ja kangasrouskuja, ei ole kerättäviä määriä sattunut kohdalle ja ei se kerääminen kyllä hyvin onnistuisikaan, mutta voisi nyt käydä jonkun vanhan paikan tarkistamassa.
  5. Käytin työmatkan tehokkaasti ja pysähdyin hillasuolle, no ei ollut hilloja kuin syötäväksi vähän paikanpäällä, avosuon puolella käynyt vissiin kukinta-aikaan taas halla. Sen sijaan löytyi pari litraa paltero- ja kangashaperoita (vahva oletus lajeista), kaikki haperot makutestasin kerätessä ja hyvän kastikkeen noista sai aikaiseksi.
  6. Aikoinaan otettiin laktaatit sormenpäästä joka 3 minuutin välein, varmaan sama käytäntö nyt. Ja kulmaa alettiin nostamaan melko aikaisessa vaiheessa, eikä vauhti ollut sitten kauhian kova. Ei tuosta kyllä erityisen kovaa harjoitusta tule sulle, parissa viimeisessä vedossa happo tuntuu ja sittenhän se jo loppuukin. Reilu puolen tunnin suoritus, jossa kovempaa VK-MK juoksua viimeiset 12 minuuttia pikku palautuksin. Tehon nosto on suuri tuolla loppupäässä, että noutaja tulee nopeasti.
  7. Tuossa meidän ala-asteella on huhtikuun sellainen tempaus, että jokaisen on kierrettävä 200 m:n lenkki vähintään 5 kertaa päivässä ja eniten kuukauden aikana kiertänyt palkitaan. No lapsethan ovat kilpailuhenkisiä ja ekaviikolla oma poika kiersi yhtenä päivänä 32 kertaa tuon lenkin, kantapäähän tuli rakko ja kengät vain vaihtui ja kierroksia kerättiin taas. Jotain pitäisi aina kehittää, niin kyllä ne lapset liikkuu.
  8. Muistan tuon selostuksen siitäkin, että jälkeenpäin joku asiantuntija totesi, että juoksijat eivät olisi olleet nandi-heimon miehiä. Tarunhohtoinen selostus kaikin puolin.
  9. Rasva-aineenvaihdunnan kannalta on tärkeintä aloittaa pitkälenkki riittävän hiljaa. Vähempi juosseella puoli tuntia reipasta kävelyä ja sitten vasta juoksuun, tai ainakin alussa ylämäet kävellen. Lopussa sykkeiden nousemisella ei ole enää väliä rasva-aineenvaihduntaan, mutta tietysti palautumisen kestoon ja tällaiset pitkät, joissa lopussa annetaan sykkeiden nousta, eli pitkät kovat treenit harvoin tehtynä ovat ihan paikallaan pitkän matkan kisoja varten valmistautuessa.
  10. Ei ole kuitenkaan GPS:ää, arpoo nopeutta askelluksen mukaan, kun ensin suorittaa kalibrointi juoksun. Eikä nopeus pidä sitten paikkaansa, jos kalibroitu eri alustalle, mutta peruslenkkiä samanlaisella alustalla suht samalla nopeudella näyttää jo sinne päin. Minusta tuo oli ohjelmistoltaan jotenkin keskeneräinen ja yritetty saada tuo nopeustoimintokin, vaikka sitä ei oikein noilla palikoilla voi toteuttaa. Esim. kun tekee tuon mittarin juoksun kalibroinnin, pitää ensin näpytellä kellon aika ja sitten lopuksi tulee tuo kalibrointi, jonka jälkeen kello alkaa vasta käydä, eli kello on sitten vartin myöhässä. Keskeneräinen tuote, joka todettu epäonnistuneeksi ja myydään kuitenkin halpaan hintaan pois. Mutta kyllä se hintansa väärti on, sekuntikello ja sykkeen mittaus, ei tällainen kalkkis enää muuta tarvi edes motivaation takia, siitä on jo yli 20 vuotta kun noita sykekäyriä on tullut tallennettua turhanpäiväistä syynäämistä varten. Riittää että näkee mitä sykealuetta kulkee, että ei tule vedettyä joka lenkkiä samalla teholla, tarkempi hifistely ei tällä tasolla hyödytä mitään. Tosin GPS sykekellossa olisi kyllä ihan kiva, mutta ei mielestäni hintansa väärti.
  11. Jossain vaiheessa laittoi kineesioteipit polviin. Onkohan tuo noilla pitkillä matkoilla yleistä, vai oliko polvissa ongelmia vai niin spesiaali maasto että tuki polvet sen takia. Suunnistuksessa ei polvia teipattu muutakuin jos siellä oli jotain kipuja, tuo reittihän oli välillä kuin suunnistuskisaa olisi mennyt ja kilometrit tietysti ihan eri sfääreissä, käsittämätöntä.
  12. Toispuolisesti kehittyy lihaksisto kun luistellaan suureltaosin vain toiselle puolelle. Tästä omakohtaista kokemusta 30 vuoden takaa, kun pari talvea tuli hiihdettyä kuokkaa ja mollea aina toispuoleisesti ja kilsoja kuitenkin tuli junnuna varmaankin noin 1000 per vuosi ja suurin osa luistellen. Keskivartalon lihakset, näkyvinä vatsalihakset, olivat selkeästi toispuoleiset -> opettelin hiihtämään tasapuolisesti noita luistelutekniikoita.
  13. Jotainhan tuollainen lääke ilmeisesti aivoissa yrittää blokata, mutta jos pienellä annoksella elämän laatu kohenee, niin sen aivoihin kohdistuvan haitan ehkä ottaa mieluusti, jos ei sitä haittaa edes huomaa. Alkoholikin on monelle lääke ja sillä voi esim. nukahtamista tai muutoin rentoutumista säädellä, kuitenkin selkeitä haittavaikutuksia pitkäaikaisessa runsaammassa käytössä ja aiheuttaa riippuvuutta pienilläkin annoksilla jatkuvasti käytettynä.
  14. alisuoriutuja

    apuja kisoihin?

    Ongelma on yleinen, usein lähdetään ensimmäinen kilometri kovempaa ja sitten pudotetaan normi matkavauhtiin liian myöhään ja viimeisillä kilometreillä taistellaan selkeästi hitaampaa vauhtia. Hyvä kun tiedostat ongelman. Pitää vain sukkuroida itsensä sellaiseen tilaan, ettei välitä muiden juoksemisesta vaan lähtee omaa suunniteltua vauhtia. Päätä ennen starttia, että sadan metrin kohdalla vauhtia vähän pois ja kilometrin väliajan kohdalla vauhdin tarkistus, ei haittaa vaikka eka kilsa olisi alle tavoitevauhtia, parempi niin päin loppuajan ja ennen kaikkea juoksufiiliksen kannalta. Itse käytän sykemittaria, joskin ei tuo kerro todellista tilannetta ennenkö reilun kilometrin juoksun jälkeen, mutta en pääse alussa liian kovaa, joka tietysti on hyvä, kun matkavauhtiin vain on tyytyväinen. Ehkä GPS:n kertoma vauhti olisi paras alkuvauhdin säätöön.
  15. Laukkasen hiihto oli tosi terävää, mitali?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy