Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Don_Valido

Jäsenet
  • Posts

    807
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    68

Everything posted by Don_Valido

  1. Joitakin harkkoja: VK 19 SAUL SM maastot M35 pronssia. 5,85km näytti kello matkaksi ja keskitahti 3:27min/km. Kisassa kolme kahden kilsan rundia. Eka rundi kärjen mukana ja alkumatka kärjessä. Toisella rundilla alkoi tulla hiljalleen pikaisen eroa ykköseen. Kakkoseksi tullut Leinosen Jaakko roikkui koko matkan selässä kiinni ja painoi loppusuoralla ohitse. Itsellä ei jalat enää kiihtyneet. Hyvä kisadebyytti noin 1,5v kilpailutauon jälkeen. Viikkoon noin 75km juoksua. VK 20 Keskiviikkona 9km luultavasti VK1 alueella tasaiset pätkät. Keskitahti 3:50min/km. Ennen tätä juoksin toisen 9km @4:22 keskitahdilla. Allergiat vaivaa pahasti nyt ja jokainen lenkki tuntuu vaikealta. Kovempia reenejä turha edes yrittää. Kilsoja tähän mennessä tullut tähän vuoteen noin 1440km. Tämä on ihan hyvä tahti tässä vaiheessa ja hirveästi ei varmaan kilsamääriä tarkoitus olekaan nostaa. Tärkeintä pysyä ehjänä. Pitää muistutella itseäni että vuodet 2018-2020 oli kilsamääriltään kaikki 3000km luokkaa pl. 2020 jolloin määrää tuli selkäoperaation takia alle 800km. 2018 ja 2019 olin telakalla vähän väliä + nilkkaleikkaus. Kuitenkin 2018 ja 2019 olin parhaimmassa iskussa. 2016 ja 2017 kilsamäärät olivat 5200km ja 4500km. Eli jos vuosikilsat saisi sinne 3500-4000km väliin niin uskon että sillä voisi jo kunto nousta ihan hyvälle tasolle.
  2. VK17 Ma 18,5km Nuuksion poluilla vetoja tehden ja koko matka reippaasti. Keskivauhti @4:40. Torstaina 10km @3:45 Sunnuntaina poluilla jälleen Nuuksiossa 17km. Viikkoon yhteensä 83km VK18 Tiistaina 3km rento reipas (avg3:52minkm) + radalla 3x1000m/2,5' (3:17, 3:08, 3:06) + 2km rento (3:45) Loppuviikko rauhallista hölkkäilyä poluilla ja teillä. Viikkoon tullee 80-90km. 15.5 ilmoittautunut SAULn maastokisoihin. M35 luokassa ollaan. Katsotaan pääseekö aikatauluiltaan mukaan. Yu-lisenssi hankittu ja Runners Clubin jäsenmaksu maksettu.
  3. VK16 Sunnuntain pitkää pidempi lenkki laittoi hieman väsyneeksi alkuviikon joten maanantaina fillaria. Tiistaina hölkäten 11,5km @4:42 Keskiviikkona aamusta valmentajakollegan kanssa Sipoonkorven poluilla ja iltapäivästä sitten 3x 2,4km vedot asfaltilla. Tarkoitus oli vetää keskimmäinen veto mahdollisimman kovaa. Vetojen keskivauhdit: 3:42, 3:15 ja viimeinen 2,4km rentoa kovaa 3:31 tahtia. Keskimmäisen vedon 3:15-tahti oli positiivinen yllätys. Vielä noin kuukausi sitten tonnin vedossa ei päästy tuota vauhtia, nyt meni jo 2,4km. Torstaina lyhyt höntsä kevyesti. Perjantaina 11,5km @4:25 Lauantaina vein molemmat junnufutisjengini vetämään cooperia ja vedin samalla mukana kärjelle vauhtia ylläpitäen. Nuorempi joukkue (11vuotiaat) painoi puolicooperin eli 6min. Paras tulos 1540m. Vanhempi jengi (12-13vuotiaat, 2008synt.) painoi koko cooperin. Paras tulos 3080m. Viiden parhaan keskiarvo myös hieno, 2915m. Koko joukkueen keskiarvo 2780m. Parhaan tuloksen vetänyt saavutti yli kolme tonnia pelkällä futistreenillä kuulemma. Tänään poluilla 11,5km höntsää. Katsoo jos jaksaisi vielä illasta käydä toisen lenkin. Koko viikko määrällisesti 73km
  4. Kolme viimeistä viikkoa alla. VK 13 Ei erityisiä avaintreenejä. Yksi parikymppinen Nuuksion asfaltilla reippaasti, yksi 36km pitkis kevyesti seurassa. Viikkoon 105km (ensimmäinen yli 100km viikko lähes kahteen vuoteen) VK14 Ei erityisiä avaintreenejä. Perjantaina 16km johon vitonen hieman alle nelosta. Sunnuntaina parikymppinen aerobisen kynnyksen lähettyvillä. Jokunen yksittäinen tonnin veto lenkkeihin. Viikkoon 64km VK15 Tiistaina 10km @3:46 keskuspuiston hiekkatietä ja loppuun Paloheinän asfalttia pitkin. Keskiviikkona 18km Nuuksion poluilla. Aerobisen kynnyksen lähettyvillä. Sunnuntaina kevyesti 47km Montrailia retkeillen. Viikkoon 112km. (Ensimmäinen yli 40km hölkkä yli kolmeen vuoteen) Kunto tuntuu nousevan koko ajan, mutta pidetään maltti.
  5. Viimeiset pari viikkoa. Tummennettuna avainharkkoja. Vk 11 Ma 16,5km @4:21 Ti 4x2km (7:34, 7:11, 7:13, 7:04) Ke 10,2km @4:57 To 14,15km @5:30 Pe 9km @3:46 + alkuhölkät La huili Su 13,6km @5:37 Yhteensä 82km Vk12 Ma 19km @4:19 Ti 5x1km (3:18, 3:20, 3:19, 3:20, 3:19) + plus hölkät Ke 22km @4:53, Nuuksiossa, nousumetrejä 420m+. To 8,5km @5:17 Pe 6km @3:33 Jari Särkijärven kympin vedossa vika kutonen keulassa. + hölkkää La huili Su 11,2km @4:42 jossa yksi tonni 3:20. Yhteensä 86km.
  6. Säästellään seuraava coopper siihen kertaan kun pirkkolan tiilimurskalta on sulanut jäärata pois eli toivottavasti huhtikuussa 🤓 Tämä viikko peruslenkkiä jäljellä. Ensi viikolla sitten taas tehotreeniä mukaan.
  7. Viimeisin päivitys 20.2. Sen jälkeen mm. seuraavanlaiset treenit tehty: Ti 2.3 2x3km (11:20 ja 10:49) Su 7.3 Nuuksion poluilla 20,2km @5:37 To 11.3 2x4km (15:38 ja 14:56) Ma 15.3 16,5km @4:21 Ti 16.3 4x2km (7:34, 7:11, 7:13, 7:04), yht. 16,5km matkaa alkuineen ja loppuineen. Keskimääräiset juoksumäärät, keskitahdit, askeleen keskimääräinen pituus sekä paino neljän viikon jaksoissa: 18.2-17.3 keskiarvo per viikko 65,2km @5:03 1.15m 68,5kg 21.1-17.2 60,3km @4:55, 1.18m 69,1kg 24.12-20.1 47,2km @5:35 1.12m 70kg 26.11-23.12 40,2km @5:46 1.06m 72,5kg 29.10-25.11 19,6km @5:52 0.98m 73,2kg
  8. Tänään välitilanteen tsekkaus cooperin testin muodossa Esportilla kakkosradan ulkoreunaa/viivaa pitkin. 3590m ja hetkellinen happivaje tuloksena. 290m parannus joulukuun alkutsekkiin. Alla kuvissa määrät ja progressiota miten edetty. Nyt jo jokusen aikaa tehnyt viikoittain maltillisia tehotreenejä. Ensi viikolla tarkoitus nostaa viikoittaista kilometrimäärää jälleen. Jos asiat menee toivotusti niin elättelen toiveita että touko-kesäkuulle ehkä voisi päästä jo lähelle aiempaa juoksukuntoa ainakin lyhyemmillä matkoilla. Edit: Unohtui mainita että mukava oli törmätä kopissa ja radalla ja höpistä niin @Pasi Päällysaho kuin @Snakster kanssa! Esportilla juoksuväkeä riittää!
  9. Jos huomenna vetäisen 15km lenkin niin tältä viikolta tulee ensimmäinen 60km viikko. Viimeisimmät pari viikkoa menty 55km viikoilla. Kulkee jo paremmin ja perättäisinäkin päivinä menee.
  10. Viimeisimmän viestin jälkeen tuli noin kuukauden tauko juoksuista. Nyt taas päästy noin kuukauden verran etenemään. Tuntuu jo paremmalta. Ei kunto, mutta selkä ja jalat. Joulukuun alussa mittailin lähtötasoa coopperissa. 3300m meni. Siitä on hyvä lähteä parantamaan. Tänään pieni vetotreeni, enempää ei vielä kunto kestä. 2km 7.28 ja 1km 3.20. Alkuun ja loppuun hölkkää. Viikkokilsat olleet nyt pari viikkoa 45km tienoilla. Pisin yksittäinen lenkki ollut 6.00min/km tahdilla 19,5km mutta muuten lenkit pyörineet 8-12km välillä. Muutaman kerran on jo pystynyt peräkkäisenä päivänä juosta, mutta pääosin lenkin jälkeen ottanut vielä välipäivän. Asfaltilla juokseminen ei enää tunnu siltä kuin pari kuukautta sitten jolloin tuntui että rautakanki kolisi selässä joka askeleella. Nyt tuntuu normaalilta. Vuosikilometrit juoksun osalta nyt 670km joista noin 300km tammikuussa. Aamuisia kävelykilometrejä noin 2000km tähän vuoteen. Jos asiat etenee niin ehkä kesällä voisi jo harjoitellakin. Hyvää joulua ja kohti parempaa vuotta!
  11. Tänään jo 6km hölkkä @5:18, 32min. Maltilla mennään. Iskutus ärsyttää alaselkää vielä hieman lenkkien jälkeen. Muuten ihan mukavasti menee. Katsotaan saako ensi viikolla jo 30km kasaan.
  12. Aamusta 3km kävelyä + 2,7km 15min @5:32minkm + 2km kävelyä. Takareisiä kiristää mikä mahtaa olla normaalia kun paska liikkuuvuus on nykyään vieläkin paskempaa. Selässä ei kipuja, mutta kyllä se oudolta tuntuu. Tuntee että sisällään kantaa selässä jotain ylimääräistä mukana. Mahdollisesti ruuveja. Ja mahassa myös ylimääräistä, mutta se voikin poistua tässä. Keskivartalon hallinta siis melko heikkoa.
  13. Kävin hölkällä. Meni minuutin liian pitkäksi. 16min, 2,5km ja alustana polku. Röntgenissä ei luutumista näkynyt sen enempää kuin toukokuussa tai maaliskuussa. Ruuvit ja pidikkeet kuitenkin pysyneet täysin paikallaan, joten magneettiin (luutumisen varmistamiseksi) lähettämisen sijaan kehoitti mennä hölkälle. Alkuun pari viikkoa 15min kerrallaan. Sitten 30min. Ja jos lokakuussa kaikki hyvin niin saisi juosta jo kympin ja siitä hiljalleen enemmänkin. Huomenna siis 4x15min vetoja parin minuutin palautuksella niin ei tule yhtäjaksoista juoksua.. Kjeh kjeh.
  14. Sitä en tosin osaa arvioida onko ollut riittävä "lopetus" . Jotenkin tuntuisi vaan oudolta että kolmekymppisellä ei luutuisi 1mg nikotiinitablettien takia, mutta toisaalta maailma on täynnä outoksia.
  15. 20.8 röntgen ja kontrollikäynti. Jos näyttää siltä että luutunut olisi ja ruuvit paikallaan niin pitäisi saada lupa lähteä ottamaan muutamia hölkkäaskelia. Jos ei näytä siltä, niin mitäköhän sitten. 7 kuukaudessa luulisi luutuvan jotenkin jos on luutuakseen. Hmm.
  16. Tästähän on aikaa kun tänne päivitellyt. Nyt on takana 5kk ja viikko juoksutaukoa. Paino: +7kg. Lähes kaikki tullut vatsaan. Viimeiseen kuukauteen ei lisäkiloja. Kuntoutusta tehnyt kävellen. Pitänyt saman rytmin kuin juoksuissa eli rutiinina aamuisin herättyä ulos lenkille. Nykyään toki kävelylenkille. Päivittäin askelia tulee 15 000 - 20 000 väliin. Pisin lenkki tainnut olla 26km luokkaa. Mukavaa puuhaa kävelykin kun nyt tottunut. Pystyy samalla kuuntelemaan äänikirjoja joita en juostessa malttanut kuunnella. Eipä tässä oikein enää ole ollut minkäänlaisia kipuja. Oikeastaan vain kovaa aivastaessa vihlaisee leikkauskohtaan selkään. Siltäkin osin koko ajan vähemmän. Allergiat olleet tänä vuonna pahimmat. Luulen että johtunee siitä että en ole päässyt aamun juoksulenkeillä räkimään päätä tyhjäksi. Kaksi kuukauta tuli oltua putkeen allergisen flunssan kourissa. Toukokuun alussa kävin tarkastuksessa. Röntgenin perusteella luutuminen ei ollut lähtenyt käyntiin toivotulla tavalla. Lääkärin mukaan luutumista ei välttämättä näy röntgenissä ja ei siltä osin siitä ole huolissaan. Tärkein kuulemma että ruuvit ovat pysyneet paikoillaan ja se pitäisi kertoa siitä että luutumistakin olisi tullut. Ruuvit olivat pysyneet liikkumattomina. Elokuun lopussa pyysi uudestaan tulemaan viimeiselle tarkastuksella. Silloin on mennyt noin 7kk leikkauksesta. Jos tuolloin näyttää kaikki hyvältä niin kuulemma irtoaa hölkkälupa. Jos ei näytä hyvältä, niin en tiedä mitä sitten tehdään. Hypännyt juoksukuplasta ulos. Ei ole paljon tullut mietittyä juoksuja. Koronakin kun vei seurattavat kisat niin asia helpottui. Sosiaalisen median seurantaa vähentänyt kun mielenkiinto laskenut hölkkäjuttuja kohtaan. Tilalle on tullut pitkiä kävelyitä, tiede, talous ja politiikka aiheisia podcasteja ja äänikirjoja kuunteluun sekä kirjoja lukuun. Myös yhä enemmän jalkapalloon käytettyä aikaa. Sepon kanssa alkoi myös kisojen kustua koronan myötä motivaatio itsellä laskea ja homma siltä osin pakettiin ainakin toviksi. Tällä motivaatiolla minusta ei ollut iloa ohjelmoimaan riittävän järkeviä ohjelmia, joten oli järkevämpi pistää tauko päälle. Sub3-projektia ei kuitenkaan kukaan vie pois, ja viimeisemmässäkin projektissa oltiin vielä helmikuussa erittäin hyvässä vauhdissa, mutta siirtymä 6kk "preseasonista" 15kk preseasoniin ei nyt houkuttanut kun samalla itseään eristi juoksujutuista pois. Tällaista täällä. Katsotaan kun päästään hölkälle. Kaikesta huolimatta tarkoitus on vetää itsensä takaisin kuntoon vielä.
  17. Jos kovaa ohjelmaa haluaa ja ohjelman muokkaamiseen apua niin tässä kirjassa päästään ytimeen: https://www.adlibris.com/fi/kirja/training-essentials-for-ultrarunning-9781937715458
  18. 3.31 tonnin veto kertoi jo siitä että ex-futarille ominaiset alueet ja vauhdit todennäköisesti löytyy. Eli tällä hetkellä vielä melkoisen vaatimaton pk-alue maksimivauhteihin nähden. Nopeuskestävyys- ja VK-alueella on futiksessa oltu koko iän mutta peruskestävyys laahaa perässä. Puhdas arvaus, mutta uskon että määrätietoisella, vahvasti pk painoitteisella määräharjoittelulla, jo loppuvuodesta voit olla hyvinkin lähellä sub3 kuntoa ellet jopa ole jo silloin sub3 kunnossa. Toki sitä vauhtiakin pitää juosta. Kiirettä tosin ei kannata pitää. Painoindeksikin näköjään helpottaa tavoitteen onnistumisessa. Saunailtoja ei tässä lajissa ole hirveästi näkynyt joten futareille ominaiset juopottelutkin jää vähemmälle. Tsemppiä, mielenkiintoista seurata!
  19. Puolivälin krouvi eli 3kk jäljellä kuntoutusta ja siihen että ensimmäiset juoksuaskeleet otettaneen, joten jos en ole unissani siellä juoksennelllut niin kyseessä on ollut 3D tulostettu kopioni.
  20. Jos kv-huipulle tarkoitus muokata pelaaja niin näinhän se on.
  21. Jatkossa 10min myöhästymisen sijaan kannattaa viedä 30min ennen ja hakea 30min myöhemmin.. Tulee omatoimiharjoittelut täyteen viikolta. Kylmä ei liikkeessä tule..
  22. 345 nimen lista ilmestyi sivulle mutta katosi melko äkkiä. Ehdin ottamaan kuvakaappauksen. Tässä kadonneessa listassa oli nämä suomalaiset.
  23. Seitsemisen viikkoa takana: +1kg painoa. Lähinnä vatsaan. Takaisin töissä Kävellä pystyy ajoittain jo melko luonnollisesti. Kunto on heikentynyt. Sen huomaa jo selvästi. Toukokuussa katsomaan onko luutumista tapahtunut. Siihen asti täällä ei juurikaan raportoitavaa. Edit: piti laittaa että Seppo vaihda otsikko. Mutta päätinkin että mitä sitä vaihtamaan. Enkä enää saanut tuota Seppo-tägiä pois. @Seppo Edit2: Joten laitetaan vaikka muutama tägi lisää @Seppo @Seppo @Seppo
  24. Kiinnostaisi Jarin harjoittelusta kuulla jos mahdollista avata sitä esimerkiksi viimeiseltä puolelta vuodelta.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy