Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tumpelo

Jäsenet
  • Posts

    1 098
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    70

Everything posted by Tumpelo

  1. Ti 19.10 Iltapäivä kevyt 9km@4:40@136/145bpm Mukavampi juosta kun ei selkä enää niin kipeä, huomasi heti juoksuasennonkin parantuneen. Sykkeet kyllä vielä vähän ylhäällä viikonlopun jäljiltä. Toivottavasti ehdin palautua kunnolla. Eli suunnitelmana kevyttä tai vielä kevyempää koko viikko, paitsi lauantaina avaavat vedot.
  2. Ennätystähän lähdetään sunnuntaina hakemaan. Sitähän ei tiedä tuleeko.
  3. Lähinnä siinä haettiin tuntumaa ja avattiin paikkoja. Muutoin iskutusta vältelläkseni juoksin juu poluilla.
  4. Vähemmän kipeillä selällä ja jaloilla sunnuntai aamuun. 17.10 aamu palauttavaa 5km@5:20@117bpm. Poika pyörällä mukana Iltapäivä palauttavaa 9,42km@6:30@106bpm Vaimon kanssa Viikkoon 80,74 Ensi viikon sunnuntaina vielä Saulin sm puolimaraton ja foorumilaisiakin oli muutama hienosti ilmoittautunut mukaan.
  5. Et ole ongelman kanssa yksin, monella juoksijalla on tuota samaa ongelmaa, että tuntuu että ei kehity. Yleensä syynä on liian kovat reeni vauhdit, toisinaan se ettei ehdi palautua kunnolla edellisestä reenistä, kun pitäisi jo uutta tehdä. Voi myös olla ravinto/energia vajausta jonka takia ei kehity. Tai myös voi olla että tämän hetkinen ja viime aikainen reeni on sellaista joka ei tuo sopivaa harjoitusvastetta ja sitä kautta ei tule kehitystä. Omasta mielestäni voisit nuo pk lenkit tehdä max 150 sykkeillä, toki siis siten että vauhti pysyisi mahdollisimman samana alusta loppuun ja Syke olisi lopussa sen 150. Näitä 2-3viikossa 40min-1h Pitkis taas n. 135 sykkeillä, joskus voi antaa lopussa nousta lähemmäksi tuota 150, mutta pääsääntöisesti alhaiset. Ajallisesti yli 1,5h Sitten viikon Avainreeni vauhtikestävyys, eli 20-30min 175-180 sykkeillä, Alkuun ja loppuun kevyttä juoksua 15min. Tätä voi vaihdella tuon tekemäsi 4minx4 kanssa vuoroviikoin, toki 4kertaa voisi olla ennemmin 6x ja vauhtia Napsu pois. Yleensä intervallit tehdään liian kovalla vauhdilla ja liian vähillä toistomäärillä Pahalta saa ja pitää tuntua, mutta kuolemaa ei saisi toivoa. Tälläisiä ajatuksia sohvan pohjalta.
  6. Juoksemattomuuteen? Pariisista tuli vähän aikaa nautittua, harmillisesti en edes saanut katsottua loppuun, kovaa kyllä lähtivät liikkeelle.
  7. No olihan se reissu, aikalailla sellainen mitä voi odottaa kun ei ole kunnolla palautunut etc. Eka kilsa tietenkin hyvin yläkanttiin 3:42. Sitten sain vauhdin hidastumaan sinne 3:50-4:00 väliin ja pysymään siellä tuonne 17kilsaan asti. Sitten alkoi tehdä tehtäväänsä tuo lopun kova vastainen tuuli. Luulin jo saavani yhden edellä menevän lopussa kiinni, mutta ei. Kellon kanssakin sähläsin, unohdin senkin ladata ja akku loppui muutama sata metriä ennen maalia ja ekalla kilsalla jotenkin sain sen painettua paussille vähäksi aikaakin. Alkuun verkkaakin 6km, siihen tein kevyen avausvedon. Entiä onko tuo aviovuode hyvä paikka nukkua, nyt siinä ollut useamman yön pitkästä aikaa ja alaselkä on kipeäksi tullut. Yritin kyllä panna sen kuntoon aamulla, mutta pitänee varmaan siirtyä takasin sohvaeläimeksi. Tuo alaselkä kyllä vaikuttaa pakaroihin ja takareisiä heikentävästi. Vatsakin oli vähän omituinen mutta en sitten ottanut matkalla mitään juomista tai geeliä, yhden ennen verkkaa ja yhden verkan jälkeen. Toki sen jälkimmäisen olisi voinut jättää välistä ja ottaa sen vasta lopun kilsoille. Loppuun kellottamatonta verkkaa varmaan 1km. Tästä lähes kaikki tapahtui 16 päivänä lokakuuta kankaanpäässä, jossa digitaalit pysähtyivät aikaan 1:25:03 puolimaratonilla. 159/169bpm ja Keskivauhti 4:02 Tyytymätön olen aikaan, tyytyväinen taas suoritukseen joka oli oikeastaan hyvin nousu johteinen ja mitään varsinaisia ylilyöntejä ei tullut vauhdin kanssa. Hyvä reeni jos ei muuta.
  8. Voishan se jaksottaa esim Ma sali, perusvoima 8-10x3 Ti pk juoksu Ke vk/mk juoksu To lepo Pe sali, maksimivoima La kevyt juoksu Su pitkis Salille mennessä lämmöt ja jäähyt juosten joku 30min Tähän takaan että hermostollinen ylirasitus tila on taattu 2kk jälkeen Ennemmin 1 sali viikossa ja pk Juoksua enempi
  9. Nii muita liikkeitä, selkää vatsaa yms toki salilla pitää tehdä myös muttei niinkään voimapainoitteisesti
  10. Sali päivän jälkeen kevyttä korkeintaan max 1h tekisin, ennemmin kumminkin lepo. Varsinkin kun kyseessä on voimatasojen nosto. Niissä on niveletkin kovilla kun rautaa on toivon mukaan paljon tangossa. Aluksi kumminkin on tärkein oppia oikeat liikeradat liikkeille. Itse en tekisi salilla kuin mavea ja pohjeprässiä istuen, tai nekin isometrisenä(painoja joita ei saa nostettua) jolloin saa vielä, toivon mukaan suuremman harjoitusvasteen(saadaan rekrytoitua enemmän hermosoluja) .1-3x4-5 Toistoissa pitkät palautukset 5min ja sarjojen välissä vaikka 15min. Eli aikaa kuluu ja voimaa karttuu. Niin ja maveekaan ei tarvi ihan maasta asti nostaa. Kyykky on aika omasta mielestä riskiliike, jos ja kun ei ole korsetti kunnossa.
  11. To 14.10 iltajuoksua 8,24km@4:43@130/139bpm Vastatuulta sun muuta. Ihan hyvä tuntuma. Pe 15.10 synttärikirmailut Verkkaa 2,7km+1km@3:56@140+9,5km palauttavaa +1km@3:54@146/156bpm+2,8km verkkaa Yht. 7,67km Ei ihan paras jalka, jotenkin jäykkä varsinkin ekassa vedossa.. Jos sitä huomenna starttaisi jollain tuollaisella 3:50-55 vauhdilla ja katsoisi sitten kuinka kauas jaksaa juosta puolikasta kankaanpäässä. Toivottavasti pystyy kiristää vauhtia loppua kohden ja paljonkin. Edit:siis palauttavaa välissä 0,5km ei 9,5km
  12. Tuohon telakoitumiseen vaikuttaa niin paljon lihashuolto, voimatasot ja muu ulkopuolelta tuleva fyysinen ja henkinen kuormitus. Kun edellä mainitut asiat on kunnossa voi mättää määrää aika paljonkin noinkin vanhana. 😉 Ps. Seuraan perässä, kiinni vaan en koskaan saa. Terv. 41v
  13. Ti 12.10 Tänäänkin menotti. 👌 11,58km@5:15@128/158bpm Alkuun ~5km kevyttä, sitten piti tehdä kilsan veto, no eipä onnistunut tuo mittarin käyttö ja painoin sen vahingossa paussille. Erheen huomasin n. 300m juostuani. Eli siitä sitten kilsa, yhteensä 1,3km@3:46 tai vähemmän. Sitten palautus seisten ja kävelen ja pari juoksu askeltakin puhelimen kanssa säätäessä ~10,5min Veto nro 2. Nyt kilsa meni vauhdilla 3:52. Ihan ok sekin. Loppuun kevyehköä vielä 3,4km Yht. 11,58km Huomennakin yritän juosta jossain maan ja taivaan välissä, ehkä. Aika on kyllä kortilla ja pahasti.
  14. No niin. Olipahan viime viikko raskas. Juoksua ainoastaan kolmena päivänä. Töitäkin ihan liikaa. Ma 4.11 5,66km palauttavaa Ti 5.11 10km tv-kova, ei mun vaan vaimon🤣 To 7.11 6km palauttavaa Ei ollut oikein tuo pirkan hölkkä sellainen läpihuutojuttu, kun tulee ongelmia. Tänään taas sitte hyvällä jalalla kevyttä aamujuoksua. 11.10 10,7km@4:48@127/136bpm Jalat oikein ahmi askelia, jotenkin oli kyllä jaloissa hyvä olo, taisi tehdä muutaman päivän totaalilepo hyvää.
  15. Perjantaina illasta vielä ultimaattinen pohkeiden ja takareisien venytys. Vaimon autosta hiukkassuodatin irti, ei ole helppo tapaus, enkä puhu nyt vaimostani. Lauantai lepo, autolla ajoa 5-6h, hiukkassuodatin pesuun etc. Su 3.10 pirkan Hölkkä. Kropasa hyvä fiilis, aamulla heräsin levänneenä pitkästä aikaa. Pitkästä aikaa alkoi myöskin nuoren karjan hoito, Lomitus. Sen jälkeen sitten auto kohti Maalialuetta, n. 7km.ennen määränpäätä alkoi auto täristää. Takarengas hajalla. Rauhan miehenä, tai siis niinku vaimoni nimi ei ole rauha mutta kumminkin. Kurvailin auton parkkiin. Soittelin missä tutut ja hutsit menee, kunnes tilasin taksin. Hyvin ehdin yhteiskuljetukseen. Lähdössä kevyttä Alkuverkkaa 4,4km sis avausvedon. Sykkeet nousi herkästi ylös, jota kyllä vähän. ihmettelin. Toki kyllä laski heti alas myös. Sitten kisaa. Jalka kevyen tuntuinen. Mutta, kas kummaa 8km kohdalla alkoi vatsassa painaa. Eli hyvästi ennätys yms. 15km kohdalla oli pakko vähän hiljentää, niin painoi jo. Jotenkin turvoksissa oli Tumpun massu, joka on muutenkin vähän hassu. Puoli väli pääsin ajassa 1:09. Jossain kohtaa sain röyhtästyä sillee hyvin ja tuli vaahtoa pihalle.. Sitten ajassa 1:50 tuli seuraava kohtalokas nopeuden lasku, eli energiat loppu. Hetkeä aikasemmin oli kyllä jo tullut vilu väreet ja kananliha ilmiö esille tälle kukolle. 27km asti olin lähdöstä kokonaiskisassa kuudentena. Ennen maalia 3 osallistujaa ehti ohi. Kyllä siinä sai jännittää kuinka käy oman sarjan M40 osalta, olihan tähän saakka saanut taittaa matkaa yksin kärjen ollessa kaukana edessä. No, oman sarjalaisia ei päässyt ohi yleistä sarjaa kyllä ja 1 yksi M50 sarjan Voittaja. Järjestäjän aikaan 2:26:12 pääsin maalin. Toki olen varma että siinä on tasan 30s liikaa kun oma kello näytti 2:25:43. M40 1.sija palkinnoksi sain 60€ lahjakortin keskon kauppoihin ja komian pokaalin. Tässä illalla katselin vielä oman maaliin tulon Aamulehden tilaajapalvelusta ja pitänee sanoo että oli kyllä väsyneen näköinen jätkät. Toki toissa vuonna olin väsyneempi, mutta silloin en jäänyt kuvattavaksi.
  16. 1.10 aamupolku 6,01km@4:53@125/139bpm Kevyttä, vähän vieläkin jalat kipeät keskiviikosta. Lihat jaloissa rupeaa olemaan aika mureaa tai marmoroitunutta.
  17. 30.9 torstai Kevyt päiväpolku Jämillä, palan matkaa Hakolenkilläkin. Riseä ei näkynyt. Eilinen työrupeama poltteli vielä jaloissa. Domsseja. Vähän venähti lenkin pituus suunnitellusta. 7,5km@5:15@124bpm Syyskuun kilsat 305,4km
  18. https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008275717.html
  19. 27. 9 maanantai kevyt aamupolku 10,01km@5:03@121/135 Jotenkin vaikeeta, sykkeet alussa oudon alhaalla. 28. 9 työpäivän ja parturin jälkeen kevyellä päänupilla poluilla 6,14km@5:27@121/135bpm Raskaat jalat, ei kamalasti mielenkiintoa, mutta keskiviikkoa varten piti vähän juosta. 29.9 tv kova Verkkaa 10min@6:37@99 30min@3:50@154/161bpm Verkkaa 10min@7:02@123bpm Yht. 10,8km Verkat vaimon kanssa, vetosuus meni hyvin. Loppuun asti jaksoi vaikka jotenkin väsy oli. Ilmeisesti tiistain duunit painoi kintereissä enemmän kuin kuvittelin. Ehkä kumminkin tän syksyn paras tv kova kumminkin, tasaisin vauhdin puolesta ja myös siten että vaikka mielessä kävi lähes kokoajan että mitähän täskin tulee niin helposti se kumminkin tuli. Onhan noi verkat ehkä vähän liian pieniä herätteeleen kroppaa ennen vetoa, mutta rakkaus edellä mennään... Huomenna ja perjantaina lyhet 30min lenkit. Lauantaina kevyttä maks 40min. vausvedolla höystettynä ja sunnuntaina taas rai rai rallattellen pirkan hölkkään.
  20. Taas on kyllä nuo yö unet olleet luvattoman huonot. Su 26.9 kiihtyvä vauhtinen 4:23->3:47 Josta ekat 5,2km ylämäkeen, täyskäännös ja kotia päin. Ylämäki sektori meni aikaan 21:51 ja alamäki osuus 20:27 Tietä 6km ja polkua loput Yht 10,4km@4:04@148/158bpm En tehnyt Alkuverkkaa ollenkaan. Loppuverkkana vaimon kanssa vähän ajan päästä polulla 10,35km@7:17@108/123bpm. Oli kyllä hyvin ulkoilijoita tänään. Tämä viikko 74,6km
  21. Ke 22.9 6km@4:29@131/138bpm Piti olla tv kova, mutta sitten menikin valmistelevan puolelle. To 23.9 10,01km@7:45@92/105bpm Vaimon kanssa polulla. Tän jälkeen piti tehdä tv kova mutta olosuhteet eivät taaskaan olleet otolliset. Pe 24.9 Töissä kestovoimamäkitreeni. 3 ihan suht isoa kuusta oksineen ja runkoineen piti siirtää käsitöinä n. 70m, jossa verttiä tuolle pätkälle 10m, eli joku 150kertaa. Aikaa meni joku 2h La lepo, lasten kanssa kävelyllä. Lihaksia kuumottaa kyllä Ehkä huomenna pääsisi taas lenkille.
  22. Ti 21.9 päivä lenkki, (ei hk:n sininen) 16,7km@5:21@112/122bpm Helppoa läpsytystä, ei kerrottavaa lapsille.
  23. Ma 20.9 kevyt polkupitkis 21,08@4:44@129/141bpm asc 184m Alkuun meni hyvin, jossain 13km kohdilla alkoi eilinen tv-kova kangistuttaan jalkoja. Kardinaali rifti tuli jossain 19km kohdalla. Eli plussan puolella. Viime viikko 60,43km
  24. Pe 17.9 lepo, liikaa töitä ja sopivasti lapsia 🤔😜 La 18.9 lepo, lasten en kanssa kävelyllä Su 19.9 Vaimon kanssa ja nuorimmainen rattaissa. Kevyttä juoksua 9,96km@6:29@99bpm Tämä oli Alkuverkkana, sitten eilisen lenkki tänään. 7km@3:50@153/162bpm suht mukavasti puristelematta, vauhtiAkaan ei hirveästi tarvinnut seurata, yksi yli 4min kilsa tuli vahingossa. Tuossa kylällä kun juoksee niin on nuo risteykset, niistä kiihdyttelyt ja muiden ulkoilijoiden ja autojen kyttäily kyllä vähän haastavaa puuhaa. Pitänee kyllä käydä muualla juoksemassa noita tv-kovia. Loppuun 2km verkkaa. Urheilukenttäkin nyt vihdosta viimein saa uuden pinnoitteen. Ainakin kovasti miehiä siellä häärinyt, suojannut Metalli tolppia etc. Rouhesäkkejä ja tynnyreitä siinä kentän laidalla..
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy