Jump to content
Juoksufoorumi.fi




Parempaa kuunneltavaa lenkeille:

Joggerman

Jäsenet
  • Content Count

    15
  • Liittyi

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Joggerman

    Forerunner 235

    Itseänikin kiinnostaisi kovasti kokemukset. Lähinnä mietityttää miten toimii esimerkiksi viimeaikojen -25 pakkasilla. Toimiiko ranteesta mittaus riittävän hyvin aluspaidan päältä? Entä miten gps: lle riittää signaalia hanskan ja hihan välistä? Polarin käsivarteen kiinnitettävä gps toimii ihan hyvin pakkasillakin ja toisaalta uuden sykevyönkään kanssa ei ole ongelmia. Paljonko "talviominaisuudet" huononee jos seuraava mittari on "hienompaa" tekniikkaa...
  2. Ei ollut. Ihmisen elämänkaareen kuuluu erilaisia vaiheita. Mikäli hienosti menee ja keskiarvoinen elinikä jaetaan neljällä niin olet aikuisuuden kynnyksellä ja 1/4 on takana päin. Seuraava neljännes kestää siis 22 vuotta, eiköhän siinä ajassa ehdi tapahtua monenlaista. "Aikuisvaiheeseen" siirtyminen ei suju välttämättä kivuttomasti, "hiljaa kurvissa" oli joskus kuulemani neuvo. Mikäli on syvää masennusta niin hyväksy se ja unohda mainitsemasi "harjoittelu". Sen sijaan älä missään nimessä lopeta liikuntaa. Harrasta liikuntaa matalilla sykkeillä sellaisella lajilla mikä tuntuu mukavimmalta.
  3. Kiitoksia kaikille ajatuksia antaneille. Olen koittanut ottaa monipuolisesti kaikkia alueita mukaan ja ainakin toistaiseksi tuntuu ihan hyvältä. Voin raportoidakin aikanaan mihinkä suuntaan sain kehitystä aikaan jos sain
  4. Rehellisesti kun miettii omaa tekemistään niin kyllähän tässä nyt on käynyt niin, että pk1 hommat on vienyt vähän liian suuren osan kokonaisuudesta koska on niin mukavaa ja leppoista. Seurauksena on ollut se, että ennen 5 min/km alkavat vauhdit samoilla sykkeillä on muuttunut päälle 6 min/km vauhdeiksi. Muutama pk2 peruslenkki on palauttanut mieleen perustekemistä ja sitä fiilistä. Kyllä varmaan on niin että tällaisella keskikuntoisella "tekemättä ei voi jättää", ainakaan näin perustekemisen -kaudella. Täytyypä seurata kuinka nopeasti vauhdit nousee takaisin vitosella alkaviin lukemiin esim.
  5. Laadukasta on ollut Snaksterin vk- tekeminen. Kyllähän vanha perustotuus pitänee edelleen paikkaansa että sitä täytyy treenata mitä haluaa kehittää. Itselläni hyvä esimerkki tästä kaksi edellistä lenkkiä. Sunnuntainen 8 km vk1, polarin laskema juoksuindeksi (taloudellisuutta/ tehokkuutta tietyllä vauhdilla kuvaava lukema) 52 kun ei tuota vk: ta ole paljoa tullut viimeaikoina tehtyä. Pk1: stä sen sijaan on. Tämänpäiväinen 11 km reipas pk1 sauvakävely jossa alamäet juosten, polarin laskema juoksuindeksi 57 (parempana päivänä tainnut olla korkeampikin). Eipä ole itselläkään pk1 hinkkaaminen
  6. Se täytyy vielä lisätä, että PK1 alue on mulle tärkeä nimenomaan palautumisen kannalta. Nykyään haluan kuitenkin pitää punttiakin mukana, jonka jälkeen hermosto tuntuu menevän punaiselle jos tehot on jatkuvasti vähän liian korkealla. Muutama vuosi sitten tein pelkästään aerobista mutta silloin jäi kyllä kaikki kilot ja voimat maantielle mikä ei ole kokonaisuuden kannalta hjyvä homma...
  7. Näin varmasti on. Keskivartalossa on aina parannettavaa. Viime vuoden aikana olen jaksottain yrittänyt pitää ohjelmassa max- voimapainotteista punttia 2x viikko, missä sarjat vitosia, kolmosia ja ykkösiä. On kyllä tehnyt kokonaisuuden kannalta todella hyvää pieni voimatasojen nosto vaikka onkin heti seuraavina päivinä juoksutuntumalle myrkkyä. Tuossa sun kuvaajassa se totuus tulee kuitenkin parhaiten ilmi sun n. 3000 km/vuosi vs mulla n. 1500 km/vuosi
  8. Minimit, maksimit ja kynnykset meillä menee hämmästyttävän tarkasti samoihin. Ainut ero että juokset minuutin/ kilometri kaikilla sykealueilla karkuun... Pk1 juoksu ei mullakaan onnistu kuin etureisien päällä nylkyttämällä, vaikuttaisiko tuohon jalkojen mittasuhteetkin. Siispä sauvakävelyä/ hiihtoa alueella pk1, pk2 hölkkää ja vk juoksukilometrejä lisää niin eiköhän se siitä vauhdit nouse.
  9. Se on selvä että kehittymisen kannalta on tullut juostua liian vähän kehittävillä alueilla, sitähän otsikon kysymys koskeekin että suoraanko vaan vk1: stä jos kerran hyvin rullaa. Ehkä tuo Holmen- kokeilu ylirasituksineen teki liiankin varovaiseksi. Periaatteessa ominaisuudetkin ja tekemisen määräkin pitäisi tukea vähintään 1.30 h puolikkaan aikoja (178 cm/ 75 kg, pitkähköt koivet, perusrakenne ohut, leposyke 42...)
  10. Näinhän se varmaan on, että kaikkien sykealueiden reenejä tarvitaan. Sauvakävely on tullut viimevuosina loppuvuoteen mukaan lähinnä hiihdon korvikkeena kun ei tuota lunta meinaa tulla. Ennen en sauvoilla meinannut saada sykkeitä nousemaan mutta olen huomannut että kyse on lähinnä tekniikasta, kunnolla nilkkaa aktiiviseksi ja pakaraa mukaan niin keskivauhdiksi kympin lenkille tulee n. 8 min/km. Reitti sisältää 5 km kuntoradan, jolla jonkun verran korkeuseroja, muutamat alamäet olen rullaillut juosten. Keskisykkeet saan tällä systeemilla pidettyä 110-120 välissä, ylämäki maksimit nousee 135 paik
  11. Sykkeet olen määritellyt ihan tuntumalla ja ennätysjuoksujeni perusteella. Sykemittaria olen käyttänyt mielenkiinnosta lähes joka lenkillä ja vuodesta 2011 asti löytyy Polarin personal- trainerista käppyrää mistä muistella. Toki voihan niissä mutu- tuntumalla heittoakin olla ja nyt kun katsoin taakse päin niin yläkynnys on saattanut olla 170 nurkilla tai ylikin, koska kaikkien puolikkaiden keskisyke on ollut yli 160, 10 km ennätysjuoksussa 168 ja 4,7 km ennätysjuoksussa 173. Tämän hetkisellä kunnolla ei vauhdit omalla tasolla häävejä ole. Olisiko pk2 jossain 6 min/km, ja vk1 5.40 min/km t
  12. Kirjoitus- neitsyys meni vaikka vasta vajaa 10 vuotta on tullut seurailtua/ lueskeltua palstaa sivusta.... Aihettahan on sivuttu lukuisia kertoja mutta löytyisikö tuoretta ajatusten vaihtoa aiheesta. Eli omat "tavoitteet" on ollut lähinnä puolikkalla, ikää nyt yli 35 v, liikuntaa koko ikä, lenkkeilyyn enempi painottaen viimeiset 7 vuotta. Puolikkaan ajan olen tiputtanut 2h nurkilta n. 1,45 tasolle. Lenkkeily on kuitenkin pääasiassa ollut oman terveyden ja työkyvyn ylläpitoa ja näin varsin mukavuus- ja retkeilypainotteista. Kympin enkka taitaa olla 45 min nurkilla, vuosikilometrit jossain
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy