Jump to content
Juoksufoorumi.fi



jussikiv

Jäsenet
  • Content Count

    70
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by jussikiv

  1. jussikiv

    Suunnistuslamppu

    Uusimmassa Suunnistaja -lehdessä oli juttua otsalampuista suunnistuskäyttöön. Itselläni on suunnistuskäytössä Lumoniten Navigator 2, ja olen siihen ollut kohtuullisen tyytyväinen. Valoteho ja käyttöaika ovat olleet omaan käyttööni riittävät. Tosin en tiedä muista merkeistä ja malleista, joten en voi verrata mihinkään. Tielenkkikäyttöön valitsisin jonkun "kevyemmän" mallin, jossa akku on päähihnassa. Näissä tehokkaissa valoissa akku on väistämättä aika painava ja sen mukana kantaminen juoksukäytössä edellyttää erillisen akkuliivin käyttöä. Valontarve tielenkeillä on kuitenkin selvästi pienempi
  2. Pieni tilannepäivitys tännekin. Vuosi 2019 tarjoili työkalupakkiin monenlaista tietoa ja kokemusta. Päällimmäisinä polven onnistunut kuntoutus, KK55 polkujuoksu sekä eka puolimara. Paljon muutakin tuli touhuttua ja myös muiden lajien, kuten suunnistuksen ja hiihdon parissa. Loppuvuosi meni päämäärättömässä höntsäilyssä. Juoksemassa on kuitenkin tullut käytyä 2-3 kertaa viikkoon, ja salilla kolme kertaa viikossa menetettyä voimaa etsimässä. Vielä ei ole löytynyt. Kaikesta huolimatta tästä tuli määrällisesti kaikkien aikojen juoksuvuosi. Kun mukaan lasketaan suunnistus ja
  3. Alussa kävin lekurilla, ortopedilla ja fyssalla. Magneettikuvatkin otettiin. Kun sitten opiskelin aihetta syvemmin, niin tein itse oman HSR -menetelmään perustuvan kuntoutussuunnitelman. Tällä systeemillä pääsin vaivasta eroon, ainakin toistaiseksi. Koen, että alussa oli kuitenkin hyödyllistä käydä ammattilaisten vastaanotolla.
  4. Komppaan. Näillä menetelmillä pääsin itse hyppääjän polvesta eli patellajänteen rasitusvammasta eroon.
  5. Jaksuja ja malttia telakalle! Nämä on aktiivikuntoilijalle synkkiä hetkiä, vaikka isossa kuvassa joskus saattavat olla kuitenkin positiivisia tapahtumia. Ainakin oma pitkä telakka viime talvena opetti paljon. Eikä se kunto siitä mihinkään romahda. Saapa kroppa kaivattua lepoa juoksusta, ja pääsee hyvin palautuneena takaisin radalle.
  6. Kiitos kannustavista kommenteista! Vieläkin olen hyvällä tuulella tuon onnistumisen jäljiltä. Taitaa olla ainakin omalla kohdalla niin, että kisa on kisa ja edeltävät harjoitukset eivät välttämättä ennusta kisasuoritusta. Vielä en ole saanut kuningasajatusta uudesta tavoitteesta. Maraton on tietysti pyörinyt mielessä jo pitkään, mutta toistaiseksi olen pystynyt sen kutsulta pidättäytymään. Toisaalta olisi myös mielenkiintoista kokeilla jotain lyhyttä matkaa välillä. Tähän syksyynkin ehtisi vielä monenlaista. No, eiköhän tässä jotain keksitä, ja siihen asti höntsäillään kaikkea kiva
  7. Näin kävi tänään. Loppuaika 1.26:53 oli reilusti parempi kuin saatoin odottaa! Lähdössä änkesin eturivin lähelle, jotta en toistaisi KK:n virhettä ja pääsisin heti lähdöstä hyviin letkoihin mukaan. Tällainen letka löytyikin Henri Ansion lastenvaunujen muodossa. Hän oli maratonin 3.00 jäniksenä reissussa, joten ajattelin pysytellä tiukasti vaunujen imussa. Muutama eka kilometri mentiin jatkuvasti alle 4:10 kisoja, ja aloin pohtia josko kyyti on liian kovaa. Juoksu oli kuitenkin rentoa ja kulki hyvässä rytmissä, joten ajattelin jatkaa peesaamista ja pysytellä kyydissä niin pitkään ku
  8. Huomenna olisi sitten PNM:n puolikas. Harjoittelu on mennyt niin persiilleen, että täysin ilman tulospaineita pääsen viivalle. Viimeiseen viiteen viikkoon olen saanut kasaan yhteensä 90km maantiejuoksua, eli keskimäärin 18km/vko. Tähän muutama metsäsuunnistus päälle. Hienoa olisi jos saisi kohtuullisen ehjän suorituksen ja paikat kestäisi. Polvi ei vieläkään ole täysin kunnossa, joten pieni huoli on takaraivossa. Eka virallinen puolikas edessä ja niin ikään eka maantiemassajuoksu. Kiva päästä kokemaan tällainenkin. Tähän asti on tullut koluttua vain kylätapahtumia.
  9. PIkaista paranemista ja malttia kuntoutukseen! Itsellä vastaavaan tilanteeseen toi hieman lohtua SkiErg -laite, jonka kanssa tuli lykittyä tasatyöntöä viime talvena, kun parantelin patellajännettä.
  10. Kolmen viikon kesäloma takana. Puolimaraharjoittelu on jäänyt luvattoman vähiin, mutta onnistuinpa silti juoksemaan itseni telakalle. Kolmeen viikkoon yhteensä 100km. Miten voikin olla että lomalla tuntuu olevan vähemmän aikaa juoksuun ja muuhun harrastamiseen kuin arkena? Tässä kombo, jonka oletan saaneen aikaan vasemman polven limapussin tulehduksen: 19.7. Perjantai: Intervallit 8x1.2km@4min/km, 2:20 palautukset. Loppuun muutama 100m rento veto. Yhteensä 16.9km. 22.7. Maanantai: pitkä lenkki 25.5km, jonka lopussa 9.5km@4:11min/km. Tuon pitkän lenkin jälkeen
  11. Muutama puolikkaalle räätälöity treenikerta takana, mm. - pari reilun 20km lenkkiä asvaltilla loppua kohden kiihtyen sekä - 10x1km/1min vetoja puolikkaan tavoitevauhtia. Näiden harjoitusten perusteella sanoisin, että happi voisi riittää 1,5h tavoitteen alittamiseen, mutta lihaskestävyys ja nopeus (=juoksun rentous) vaativat eniten kehitystä. Asvaltilla kovaa ja pitkään juokseminen käy aika lailla jalkojen päälle. Viimeisissä tonnin vedoissa alkoi takareidet hyytymään, ja nyt toisen pitkiksen (eilen juostu) jäljiltä jalat ovat aika muussina. Juoksu tuntuu muutoinkin väkinä
  12. Ensipuraisut puolikastreeniin. - Lauantaina juoksin 21km kiihtyvän lenkin, josta viimeiset 6km@4:11. Tiukalta tuntui loppuosan vauhti. - Tänään tein ensimmäistä kertaa Garminin aerobisen kynnyksen testin. Juoksentelin pitkin kylän raittia kellon ohjeiden mukaisesti. Jonkin ajan kuluttua ja jollakin perusteella se lopulta ilmoitti tauluun lukemat 164bpm ja 4:16min/km. En tiedä miten luotettava tuo testi on, mutta jos se on yhtään luotettava, niin taitaa 1:30h alitus edellyttää melkoiset määrät kynnyksen ympärillä tapahtuvaa kivaa aktiviteettia lähiviikkoina. On tässä onne
  13. No niin. Jukola tuli ja meni. Mahtava tapahtuma, suorastaan maaginen. Oma suoritus oli edellisiä parempi, joten kaikin puolin hieno reissu. Seuraava etappi onkin sitten "leikkimielinen" multisport -tapahtuma Porin Raasto. Eli jos vanhat merkit pitävät paikkansa, luvassa on muutama tunti totista hauskanpitoa Porin Yyterissä lauantaina 13. heinäkuuta. Tässä välissä juoksua, suunnistusta yms. sen minkä kerkiää. Ajattelinpa aloittaa myös jonkinlaisen valmistautumisen Paavo Nurmen puolikkaalle, joka tupsahti Juoksija -lehden tilaajalahjana elokuulle. Siellä jos pääsisi alle 1:30h, niin
  14. Vko 23/30 Palauttelua Karhunkierrokselta. Täyslevon sijaan harrastin kevyttä liikuntaa läpi viikon. Perjantaina tein salilla pitkästä aikaan mavea ja kylläpä tuli taas paikat kipeiksi. Viikon treenit Ma Juoksu kevyt 5km@31min Ti MTB kevyt 11km@1h Ke Kevyttä jumppaa salilla To Juoksu PK 8.4km@48min Pe Polvijumppa La Rullahiihto PK 17km@1:10h Su aamulla MTB kevyt 15km@1:50h + illalla juoksu PK 11km@57min Josko nyt alkaisi taas lisäämään tehoja. Suunnistamassa pyrin käymään mahdollisimman monta kertaa ennen Jukolaa. Yhtee
  15. Olen kuntouttanut hyppääjän polveani HSR -menetelmällä (Heavy Slow Resistance) ja pääpiirteittäin tämän sivuston ohjeistuksella: https://squatuniversity.com/2018/01/04/fixing-patellar-quad-tendon-pain/ En ole lääkäri enkä fysioterapeutti, joten en valitettavasti osaa ottaa kantaa kickbiken potkimiseen. Osaan ainoastaan kertoa mikä on toiminut omalla kohdallani hyppääjän polven kuntoutuksessa.
  16. Vko 22/29 Vihdoin Karhunkierros. Valmistautuminen onnistui hyvin, eikä AM -kisasta tuntunut olevan juuri haittaa. Oikeastaan oli kiva polttaa karstoja lyhyessä ja kovassa suorituksessa. Suorituskin oli kohtuullisen hyvä omaan tasoon nähden. Loppuviikosta ja etenkin perjantain pitkän ajomatkan jälkeisellä verryttelylenkillä olo ja jalat olivat keveitä ja menohalut tapissa. Viikon treenit Ma Suunnistus PK 4.5km@50min (retkeilymeiningillä) Ti Suunnistus MK 4.2km@35min (AM keskimatka kisa) Ke Juoksu PK1 7km@42min To LIhashuoltoa ja verkkaa Pe Lepo La
  17. Samalla taktiikalla yritän minäkin, mutta pelkään että sitä kelloa tulee kuitenkin vilkuiltua jo matkalla 😄 Onnea matkaan!
  18. Vko 21/28 Kevyt viikko. Kehittävät reenit KK:lle taitaa olla jo tehty, joten ajattelin ottaa kevyesti viimeiset pari viikkoa. Paitsi nyt tuo maanantain suunnistus, jonka vedin sen minkä pystyin. Olin tahattomasti liikkeellä ns. ryntäystaktiikalla, joka teki suunnistusharjoituksesta intervalliluonteisen. Ensin juostaan täysillä "sinne päin", ja sitten ihmetellään missä ollaan ja mistä se rasti löytyy. Viikon treenit Ma Suunnistus VK/MK 6.4km@55min Ti Juoksu PK 13.9km@1:16h, Yyterin poluilla Ke Polvijumppa To Kävelyä 30min Pe Juoksu 9km@56min, välissä 5x60m
  19. Toimiiko? Itse en osannut muokata oman ketjuni otsikkoa, mutta se saattaa olla vaan omaa osaamattomuutta.
  20. Vko 20/27 Mukava treeniviikko. Lauantaina oli oma ratamestarivuoro paikallisilla viikkorasteilla, minkä vuoksi tuli vietettyä paljon aikaa metsässä kävellen. Rentouttavaa puuhaa. Lisäksi pari tehotreeniä ja polvijumppaa. Intervallit kävin juoksemassa paikallisella urheilukentällä. Vähätkin vauhdit on sulaneet lumien mukana viime kuukausien hitaissa nylkytyksissä. Happi kyllä kulki, mutta jalat ei. Kaiken kruununa paikallisen yleisurheiluseuran porukka siinä omien treeniensä ohella kysyi lupaa antaa palautetta juoksustani. Tietysti halusin palautetta, ja sieltä tuli tyly tuomio sekä juoksu
  21. Vko 19/26 Kevyt treeniviikko. Suunnitelmat meni uusiksi vapun sairastelun vuoksi. Viikonloppu meni pojan salibandyturnauksessa valmentajan hommissa, joten viikonlopustakin tuli (fyysistä) lepoa. Muutenkin kaikki viikon treenit hyvin kevyitä. Garmin palkitsi kaiken tämän kertomalla sunnuntain peekoolenkin jälkeen, että kunto on "huippu". Mitä se sitten meinaakin. Polvi ei ole tuntunut olevan 100% kunnossa, vaikka ei ole kevyemmistä juoksuista nyt enää oireillutkaan. KK kuitenkin lähestyy ja pitäisi osata tehdä päätös sen suhteen. Josko alkanut viikko näyttäisi suuntaa.
  22. Vko 18/25 Huono treeniviikko. Polvi alkoi ilmoittelemaan itsestään viime sunnuntain pitkän maastolenkin jälkeen. Jos pitää arvata, niin alamäet on myrkkyä. Tämän viikon treenit ei myöskään auttaneet asiaa yhtään; oli kisaa, sprinttiä ja salibandyä, jotka kaikki rasittaa jännettä kivasti eikä se ole päässyt kunnolla rauhoittumaan. Päädyin sitten lopulta vaihtamaan sunnuntaille suunnittelemani pitkän polkujuoksun kevyeeseen maastopyöräilyyn ja polvijumppaan. Juoksut jäi siten aika vähille kilsoille, mutta polven ehdoilla on nyt mentävä. Viikon treenit Ma Kunnan maastojuok
  23. Vko 17/24 Hyvä treeniviikko. Pohkeet ja kintut yleisesti on yhä kovilla määrien noston kanssa. Piti siksi panostaa lihashuoltoon, mutta vähiin on jäänyt. Polvijumpat jatkuu 2-3krt viikkoon. Viikon treenit Ma Polvijumppa. Ti Juoksu PK 12.8km@1:14h. Ke Polvijumppa ja illalla kevyt juoksu PK1 7.1km@42min. To Juoksu PK 11.2km@1:06h. Pe Lepo. La Suunnistus kuntorastit VK/MK 7.2km@56min. Su Polkujuoksu n. 40km@4:50h. Ekat kuntorastit lauantaina oli jälleen suurta hupia. Piti lähteä rauhallisesti radalle ja tehdä kevyehkö VK -treeni, mutta p
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy