Jump to content
Juoksufoorumi.fi



jussikiv

Jäsenet
  • Content Count

    69
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

133 Excellent

Converted

  • 10km
    39:51 Kankaanpää maraton 2017
  • Puolimaraton
    1.26:53 PNM 2019

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Pieni tilannepäivitys tännekin. Vuosi 2019 tarjoili työkalupakkiin monenlaista tietoa ja kokemusta. Päällimmäisinä polven onnistunut kuntoutus, KK55 polkujuoksu sekä eka puolimara. Paljon muutakin tuli touhuttua ja myös muiden lajien, kuten suunnistuksen ja hiihdon parissa. Loppuvuosi meni päämäärättömässä höntsäilyssä. Juoksemassa on kuitenkin tullut käytyä 2-3 kertaa viikkoon, ja salilla kolme kertaa viikossa menetettyä voimaa etsimässä. Vielä ei ole löytynyt. Kaikesta huolimatta tästä tuli määrällisesti kaikkien aikojen juoksuvuosi. Kun mukaan lasketaan suunnistus ja polkujuoksut, mittariin tuli reilut 1600km. Edellinen ennätys on viime vuodelta 1400km. Alkaneelle vuodelle pitää kohta keksiä tavoite, jotta saisi jotain järkeä tähän puuhasteluun. Jotenkin kutkuttaisi välillä kokeilla lyhyempiä matkoja, eli kaikkia tai jotain väliltä 100 - 10.000m. Katsotaan nyt mihin mieli lopulta vie. Ollaan hiljaa ja saadaan kalaa.
  2. Alussa kävin lekurilla, ortopedilla ja fyssalla. Magneettikuvatkin otettiin. Kun sitten opiskelin aihetta syvemmin, niin tein itse oman HSR -menetelmään perustuvan kuntoutussuunnitelman. Tällä systeemillä pääsin vaivasta eroon, ainakin toistaiseksi. Koen, että alussa oli kuitenkin hyödyllistä käydä ammattilaisten vastaanotolla.
  3. Komppaan. Näillä menetelmillä pääsin itse hyppääjän polvesta eli patellajänteen rasitusvammasta eroon.
  4. Jaksuja ja malttia telakalle! Nämä on aktiivikuntoilijalle synkkiä hetkiä, vaikka isossa kuvassa joskus saattavat olla kuitenkin positiivisia tapahtumia. Ainakin oma pitkä telakka viime talvena opetti paljon. Eikä se kunto siitä mihinkään romahda. Saapa kroppa kaivattua lepoa juoksusta, ja pääsee hyvin palautuneena takaisin radalle.
  5. Kiitos kannustavista kommenteista! Vieläkin olen hyvällä tuulella tuon onnistumisen jäljiltä. Taitaa olla ainakin omalla kohdalla niin, että kisa on kisa ja edeltävät harjoitukset eivät välttämättä ennusta kisasuoritusta. Vielä en ole saanut kuningasajatusta uudesta tavoitteesta. Maraton on tietysti pyörinyt mielessä jo pitkään, mutta toistaiseksi olen pystynyt sen kutsulta pidättäytymään. Toisaalta olisi myös mielenkiintoista kokeilla jotain lyhyttä matkaa välillä. Tähän syksyynkin ehtisi vielä monenlaista. No, eiköhän tässä jotain keksitä, ja siihen asti höntsäillään kaikkea kivaa.
  6. Näin kävi tänään. Loppuaika 1.26:53 oli reilusti parempi kuin saatoin odottaa! Lähdössä änkesin eturivin lähelle, jotta en toistaisi KK:n virhettä ja pääsisin heti lähdöstä hyviin letkoihin mukaan. Tällainen letka löytyikin Henri Ansion lastenvaunujen muodossa. Hän oli maratonin 3.00 jäniksenä reissussa, joten ajattelin pysytellä tiukasti vaunujen imussa. Muutama eka kilometri mentiin jatkuvasti alle 4:10 kisoja, ja aloin pohtia josko kyyti on liian kovaa. Juoksu oli kuitenkin rentoa ja kulki hyvässä rytmissä, joten ajattelin jatkaa peesaamista ja pysytellä kyydissä niin pitkään kunnes kuolo korjaa. Vaikeimmat hetket oli vikojen kilsojen lisäksi väli 6-8km, kun samanaikaisesti Ansion vaunut pysähtyivät pisulle, alkoi satamaan kohtuullisen reilusti ja jouduttiin puskemaan kohtuulliseen vastatuuleen Ruissalon puolelle. Märkien kenkien läpsytystä kuunnellessa tuli pintaan ajatus, että tätä menoa ei kestä maaliin saakka. Ennen puolivälin käännöstä Henrin lastenvaunut kuitenkin rullasivat porukan kiinni ja iskin heti uudelleen peesiin. Puolivälin käännöksen jälkeen muutama kilsa tuntui oikein hyvältä myötätuuleen lasketellessa. Tässä kohtaa olin jo varma, että alle puolentoistatunnin mennään. Viimeisellä vitosella alkoi jo tulemaan väsy puseroon ja haaveet loppukiristä poistuivat Ansion lastenrattaiden mukana tien poskeen Tavoitteeksi tuossa kohtaa muodostui jaksaa painaa samoja kilsavauhteja loppuun saakka, yksi kerrallaan. Näinhän se sitten meni. Maalisuorakiriä ei pystynyt irrottamaan, mutta kilsavauhdit sain pidettyä ja loppuun jopa hiukan kiristettyä. Maalissa oli kaikkensa antanut olo. Vauhdinjako meni kyllä niin hyvin kuin voi mennä. Räknäilin että "kovasta" aloituksesta huolimatta sain puristettua niukasti negatiivisen splitin pienellä loppukirillä höystettynä. Huonointa henkilökohtaista suorittamista oli juomarasteilla, joissa läträsin holtittomasti urheilujuoman kanssa. En tajua miten niistä mukaiseta juodaan vauhdissa niin että juomaa päätyisi vatsaan saakka. Kaikkin muihin paikkoihin sitä kyllä roiskui ja varmaan kilpakumppanitkin saivat osansa. Näinpä jätin suunnitelman mukaiset viimeiset juomarastit hyödyntämättä, kun tuntui että niissä meni vain pasmat ja juoksu sekaisin. Mikä ehkä jälkeenpäin ajatellen parasta, jalat eivät kipeytyneet missään kohtaa. Tästä on nyt hyvät fiilikset jatkaa juoksentelua ja alkaa miettimaan seuraavaa tavoitetta.
  7. Huomenna olisi sitten PNM:n puolikas. Harjoittelu on mennyt niin persiilleen, että täysin ilman tulospaineita pääsen viivalle. Viimeiseen viiteen viikkoon olen saanut kasaan yhteensä 90km maantiejuoksua, eli keskimäärin 18km/vko. Tähän muutama metsäsuunnistus päälle. Hienoa olisi jos saisi kohtuullisen ehjän suorituksen ja paikat kestäisi. Polvi ei vieläkään ole täysin kunnossa, joten pieni huoli on takaraivossa. Eka virallinen puolikas edessä ja niin ikään eka maantiemassajuoksu. Kiva päästä kokemaan tällainenkin. Tähän asti on tullut koluttua vain kylätapahtumia.
  8. PIkaista paranemista ja malttia kuntoutukseen! Itsellä vastaavaan tilanteeseen toi hieman lohtua SkiErg -laite, jonka kanssa tuli lykittyä tasatyöntöä viime talvena, kun parantelin patellajännettä.
  9. Kolmen viikon kesäloma takana. Puolimaraharjoittelu on jäänyt luvattoman vähiin, mutta onnistuinpa silti juoksemaan itseni telakalle. Kolmeen viikkoon yhteensä 100km. Miten voikin olla että lomalla tuntuu olevan vähemmän aikaa juoksuun ja muuhun harrastamiseen kuin arkena? Tässä kombo, jonka oletan saaneen aikaan vasemman polven limapussin tulehduksen: 19.7. Perjantai: Intervallit 8x1.2km@4min/km, 2:20 palautukset. Loppuun muutama 100m rento veto. Yhteensä 16.9km. 22.7. Maanantai: pitkä lenkki 25.5km, jonka lopussa 9.5km@4:11min/km. Tuon pitkän lenkin jälkeen vasen polvi oli kipeä ja selvästi ärtynyt, polvilumpion vieressä oli punainen ja kuumottava alue ja pikkaisen turvotusta. Torstaina kävin näyttämässä sitä lääkärille joka diagnosoi sen bursiitiksi. Pitäisi vissiin mennä 1-2vkon levolla ohi. Katsotaan nyt miten tuo paranee. Jos nopeasti, niin voisi vielä muutaman täsmätreenin ehtiä tekemään ennen PNM:a. Jos hitaasti, niin tulee ainakin riittävän pitkä kevennysjakso.
  10. Muutama puolikkaalle räätälöity treenikerta takana, mm. - pari reilun 20km lenkkiä asvaltilla loppua kohden kiihtyen sekä - 10x1km/1min vetoja puolikkaan tavoitevauhtia. Näiden harjoitusten perusteella sanoisin, että happi voisi riittää 1,5h tavoitteen alittamiseen, mutta lihaskestävyys ja nopeus (=juoksun rentous) vaativat eniten kehitystä. Asvaltilla kovaa ja pitkään juokseminen käy aika lailla jalkojen päälle. Viimeisissä tonnin vedoissa alkoi takareidet hyytymään, ja nyt toisen pitkiksen (eilen juostu) jäljiltä jalat ovat aika muussina. Juoksu tuntuu muutoinkin väkinäiseltä, kun vauhti alkaa kasvamaan. Lääkkeeksi ajattelin: - Nopeita ja lyhyempiä vetoharjoituksia (60m-1k) - Paljon kisavauhtista ja mausteeksi myös hieman nopeampaa 10k/5k vauhtista juoksua, osa pitkiksiin yhdistettynä Olen yrittänyt kehittää juoksuasentoa kesän mittaan ja se varmasti vaikuttaa osaltaan lihaskestävyyteen. Vielä keväällä 10k kovan juoksun jälkeen kipeinä olivat etureidet ja nyt "uudella" tyylillä kipeytyvät takareidet. Pidän tätä oikeana suuntana, vaikka en juoksun mekaniikasta juuri mitään ymmärräkään. @Seppo vaihdatko ketjun otsikoksi "Paavo Nurmi puolimaraton alle 1h30min". Kiitos!
  11. Ensipuraisut puolikastreeniin. - Lauantaina juoksin 21km kiihtyvän lenkin, josta viimeiset 6km@4:11. Tiukalta tuntui loppuosan vauhti. - Tänään tein ensimmäistä kertaa Garminin aerobisen kynnyksen testin. Juoksentelin pitkin kylän raittia kellon ohjeiden mukaisesti. Jonkin ajan kuluttua ja jollakin perusteella se lopulta ilmoitti tauluun lukemat 164bpm ja 4:16min/km. En tiedä miten luotettava tuo testi on, mutta jos se on yhtään luotettava, niin taitaa 1:30h alitus edellyttää melkoiset määrät kynnyksen ympärillä tapahtuvaa kivaa aktiviteettia lähiviikkoina. On tässä onneksi reilusti viikkoja jäljellä ennen PNM:a 😄
  12. No niin. Jukola tuli ja meni. Mahtava tapahtuma, suorastaan maaginen. Oma suoritus oli edellisiä parempi, joten kaikin puolin hieno reissu. Seuraava etappi onkin sitten "leikkimielinen" multisport -tapahtuma Porin Raasto. Eli jos vanhat merkit pitävät paikkansa, luvassa on muutama tunti totista hauskanpitoa Porin Yyterissä lauantaina 13. heinäkuuta. Tässä välissä juoksua, suunnistusta yms. sen minkä kerkiää. Ajattelinpa aloittaa myös jonkinlaisen valmistautumisen Paavo Nurmen puolikkaalle, joka tupsahti Juoksija -lehden tilaajalahjana elokuulle. Siellä jos pääsisi alle 1:30h, niin olisin tyytyväinen.
  13. Vko 23/30 Palauttelua Karhunkierrokselta. Täyslevon sijaan harrastin kevyttä liikuntaa läpi viikon. Perjantaina tein salilla pitkästä aikaan mavea ja kylläpä tuli taas paikat kipeiksi. Viikon treenit Ma Juoksu kevyt 5km@31min Ti MTB kevyt 11km@1h Ke Kevyttä jumppaa salilla To Juoksu PK 8.4km@48min Pe Polvijumppa La Rullahiihto PK 17km@1:10h Su aamulla MTB kevyt 15km@1:50h + illalla juoksu PK 11km@57min Josko nyt alkaisi taas lisäämään tehoja. Suunnistamassa pyrin käymään mahdollisimman monta kertaa ennen Jukolaa. Yhteensä juoksua n. 24.5km.
  14. Olen kuntouttanut hyppääjän polveani HSR -menetelmällä (Heavy Slow Resistance) ja pääpiirteittäin tämän sivuston ohjeistuksella: https://squatuniversity.com/2018/01/04/fixing-patellar-quad-tendon-pain/ En ole lääkäri enkä fysioterapeutti, joten en valitettavasti osaa ottaa kantaa kickbiken potkimiseen. Osaan ainoastaan kertoa mikä on toiminut omalla kohdallani hyppääjän polven kuntoutuksessa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy