Jump to content
Juoksufoorumi.fi


jussikiv

Jäsenet
  • Content Count

    45
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

61 Excellent

Converted

  • 10km
    39:51 Kankaanpää maraton 2017

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jatkan kysymysten sarjaa. Jos pitäisi tehdä yksi valmistava treeni KK83:lle, millainen se olisi ja milloin se olisi hyvä tehdä?
  2. Vähän tämän suuntaisia vastauksia pelkäsinkin 😄 Olen lähdössä retkeilymeiningillä matkaan. Tosin itseni tuntien ja kokemattomuuteni huomioon ottaen, voi olla mahdotonta suorittaa reissu alle 100% intensiteetillä. Olen ymmärtänyt, että aloittelijan kohtalo on mennä liian kovaa alussa, kunnes voimat tai fysiikka loppuvat, ja loppu raastetaan väkisin maaliin. Olen treenannut niin vähän, että realistisesti ajatellen oma palautuminen on todennäköisesti siellä pidemmässä päässä, vaikka itse suorituksessa onnistuisikin pitämään maltin läsnä. Esim Vmaksin ja ErAh:n treenimäärät ovat aivan eri planeetalta kuin omani. Joten ehkä Hitskin kokemukset voisivat olla lähempänä omaa totuuttani. Pitänee henkisesti valmistautua pitkään lepoon.
  3. Hmm... Kuinkakohan pitkään palautumisaikaan pitäisi keskimäärin varautua, jos on lähdössä ekalle polku-ultralle (KK83)? Kolme viikkoa KK:sta on Jukola, jossa pitäisi olla jonkinlaisessa iskussa.
  4. Palaan tähän aiheeseen nyt paljon viisaampana, joska minun kokemuksestani olisi jollekulle hyötyä. Olen tuosta marraskuusta lähtien tehnyt tämän vaivan kuntoutuksen eteen todella paljon työtä sekä lukenut paljon tutkimuksia ja muuta materiaalia. Nyt reilun neljän kuukauden kuntoutuksen jälkeen polvi tuntuu todella vahvalta ja pystyn jälleen tekemään raskaita kyykkyjä ja hyppyjä ilman kipuja. Juoksukin onnistuu entiseen malliin. Mielestäni avain kuntoutuksessa on ollut HSR eli Heavy Slow Resistance -harjoittelu. Jos pitäisi rajata minun mielestäni toimivat kuntoutusmenetelmät ja -prosessi yhteen lähteeseen, se olisi tämä https://squatuniversity.com/2018/01/04/fixing-patellar-quad-tendon-pain/ Omalla kohdallani kuntoutusprosessi on vaatinut valtavan määrän työtä, aikaa, johdonmukaisuutta, suunnitelmallisuutta ja kärsivällisyyttä,. Uskallan kuitenkin suositella.
  5. jussikiv

    Garmin Fenix 5

    Minullakin rannemittauksen perusteella määritetty koko päivän keskimääräinen stressitaso on vaihdellut välillä 15-50. Kuitenkin sykevyön kanssa tehtävän "SV-stressi" -widgetin lukemat ovat olleet yleensä 90-100. Eli mielestäni nämä ovat melkoisessa ristiriidassa keskenään ja siten johtopäätöksien tekeminen on hankalaa. Olen tosin tehnyt "SV-stressi" -testiä vasta viikon päivät ja sehän perustuu aina vain sen yhden kolmen minuutin hetken sykevälivaihteluun. Garmin voisi yleisestikin enemmän helpata käyttäjää testien ja mittausarvojen tulkinnoissa.
  6. jussikiv

    Garmin Fenix 5

    Onko joku käyttänyt Garminin stressinmittausta (sykevälin vaihtelu) menestyksekkäästi palautumisen seurantaan? Jos on, miten? Rannesykemittaushan seuraa stressitasoa 24/7, ja lisäksi kellosta löytyy erillinen "SV-stressi" -widget, joka tehdään sykevyön kanssa. Oletin, että tuo sykevyön kanssa tehtävä testi olisi jotenkin tarkka, mutta tuntuu että se antaa melko villejä lukemia. Lukemat eivät ole missään linjassa rannemittaukseen perustuvan yleisen stressitason kanssa. Tutkimusten perusteella sykevälin vaihtelun pitäisi kertoa melko luotettavasti palautumisen tilasta, joten olisi hienoa jos tätä ominaisuutta pystyisi hyödyntymään.
  7. jussikiv

    Garmin Fenix 5

    Itselläni oli aika saman tyyppistä pohdintaa, kun päivitin urheilukelloa reilu viikko sitten. Vantagea kohtaan oli kovat odotukset ja sitä hieman kyttäsinkin, mutta netistä luetut raportit ja kommentit saivat unohtamaan ko. laitteen hankinnan. Päädyin lopulta valitsemaan Fenix 5 Sapphire Performer Bundlen, kun oli hyvässä rabatissa. Toistaiseksi ei kaduta yhtään, vaikka mikään laite ei olekaan täydellinen kaikille.
  8. Fyssarilla käyty ja paras yhteinen arvaus vaivan aiheuttajasta olisi kireät lihakset yhdistettynä liian suureen kokonaisrasitukseen. Lähiviikkojen kuntoutussuunnitelma olisi seuraava: Vko 1 - tulehduskipulääkekuuri 7pv - kylmähoitoa polveen 3-5krt/pv - joka päivä venyttelyt etureisi/takareisi/pakarat/pohkeet (+putkirullailua) - täyslepo jaloille: erityisesti ei kyykkyyn eikä iskutusta/rasitusta Vko 2-3 - Venyttelyt jatkuu - Mukaan etureiden isometriset lihasharjoitteet sekä takareiden/pakaran ja lonkan/ulkokiertäjien jumppaa - Kevyttä liikuntaa voi aloittaa tuntemuksien mukaan, ei kipua aiheuttavaa, iskuttavaa tai kyykkyä. Esim. kevyt pyöräily voisi toimia. Nelosviikon alussa sitten uusi käynti, jossa tehdään jatkosuunnitelma kehityksen perusteella (vaihdetaan isometriset harjoitteet patellajänteen eksentrisiin voimaharjoitteisiin?).
  9. Ilmoittaudun tähän ketjuun. Viime talvena ensimmäiset hienoiset tuntemukset polvessa pitkien vapaan tyylin hiihtolenkkien jälkeen. Hiihdin hyvän lumitalven ansiosta omaan tasoon nähden reilusti, ja kehnosta tekniikasta johtuen kuokalla sen 80% matkoista. Muistan ihmetelleeni jo tuolloin, kuinka karseassa asennossa polvet kuokassa työskentelevät. Keväällä polvi alkoi antaa merkkejä itsestään kyykätessä, mutta ei muutoin. Ja kipu hävisi heti treenin jälkeen. Pikkuhiljaa kipuilu lisääntyi. Söin kuurin tulehduskipulääkkeitä ja pari viikkoa taukoa kyykyistä. Ei mitään apua, kipu vain lisääntyi. Juoksussa polvi ei juuri oireillut, joten juoksin koko ajan entiseen malliin. Viimeinen pisara polvelle oli, kun kävin pelaamassa sählyä ja päälle tietysti vielä kyykkyä. Sen jälkeen ei enää juoksukaan onnistunut ja rappuset piti mennä pakilla. Tämän jälkeen petti pokka ja kävin kuvauttamassa polven magneetissa. Tuomiona hyppääjän polvi ja lähete fyssarille tulevalle perjantaille. Nyt sitten odotellaan epävarmuudessa mitä tämän polven kanssa mahtaa tapahtua. Huoli on kova että vieläkö tässä joskus saa kyykätä ja koska pääsee juoksemaan. Kuinka kauan teillä muilla on kuntoutus kestänyt, ja oletteko päässeet vaivasta lopullisesti eroon vai onko jäänyt jotain rajoitteita?
  10. jussikiv

    Garmin Fenix 5

    Juuri tällaista tarkoitin, kiitos! Fenix 3:ssa ei vielä ole hotkeys -vaihtoehtona "change sport"". Olen harkinnut päivitystä vitoseen, mutta mm. tämä itselleni tärkeä ominaisuus on ollut hämärän peitossa.
  11. jussikiv

    Garmin Fenix 5

    Kiitoksia, vaikka ihan tätä en tarkoittanutkaan. Esimerkiksi seikkailu- ja multisport -kisoissa lajien järjestystä ei etukäteen tiedä, joten myöskään ei voi etukäteen luoda multisport -suoritusta. Tähän oli kätevä 310XT:n ominaisuus, jossa voi milloin tahansa vaihtaa mihin tahansa toiseen lajiin, yhden suorituksen sisällä.
  12. jussikiv

    Garmin Fenix 5

    Voiko Fenix 5:ssa vaihtaa lajia yhden suorituksen sisällä, esim. pyöräily/juoksu/pyöräily/uinti, vai pitääkö edellinen lajisuoritus päättää ennen uuden lajin aloitusta? Olin kovin yllättynyt, että nykyisessä Fenix 3:ssa tällainen lajinvaihto lennosta ei onnistu (tai en ole osannut). Wanhassa kunnon 310XT:ssä tämä vielä onnistui :)
  13. Kokemukseni mukaan mikä tahansa laite käy, minkään olematta erityisesti parempi kuin toiset nimenomaan suunnistuksen näkökulmasta. Tärkein ominaisuus lienee laadukas gps -jälki (mikä löytyy myös edullisista malleista) sekä gpx -reitin saaminen helposti ulos esimerkiksi Quickroute -jälkianalyysia varten. Itse käytän mittaria samassa kädessä kuin kompassia, enkä voi eksymisistäni syyttää mittaria taikka kompassia.
  14. jussikiv

    Garmin Fenix3

    Moi, Olen melko tuore Fenix 3 -käyttäjä. Aiemmin käytössä oli 310XT. Onko tosi, että Fenixissä lajia ei voi vaihtaa kesken suorituksen, kuten oli mahdollista 310XT:ssä? Eli esimerkiksi multisport- tai seikkailukilpailussa, jonka lajeja tai niiden järjestystä ei etukäteen tiedä, niin ymmärtääkseni jokainen laji pitää tällöin tallentaa omana suorituksenaan. Olen yrittänyt löytää tähän konstia, toistaiseksi tuloksetta. t: Jussi
  15. Kyllähän se meni vaikka itse hieman epäilin, koska vedot tuntuivat tosi kovilta. Mutta on se vaan eri tilanne, kun laitetaan lappu rintaan ja pääsee porukassa juoksemaan. Kankaanpäässä viime lauantaina siis 10k @ 39:51! Lopussa meinasi tulla kiire, kun Garmin mittasi matkaa 120m enemmän kuin virallinen mitta :)
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy