Jump to content
Juoksufoorumi.fi


kloss

Jäsenet
  • Content Count

    16
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

17 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kiitos kaikista vinkeistä! Olen myös lukenut joitain kisaraportteja joten vaikuttaa siltä että omalla perustreenillä voi pärjätä. Siis ylä- ja alamäkeä, kapeita polkuja ja tarpeeksi vietettyjä tunteja jaloilla. Viimeinen tulee olemaan suurin haaste. Pitkospuita täällä päin ei ole.
  2. Pian ensi vuoden kisaan voi ilmoittautua. Olen juossut muutaman ultran, joista tähän mennessä pisin on kesällä juostu 87km +4600m Lavaredossa. Ensi vuonna haluaisin juosta hieman pidemmälle ja Ylläs-Pallas 160km voisi olla sopiva. Sen voisi sopivasti yhdistää kesälomaan. Asun Sveitsissä, joten en juurikaan tunne Suomen polkuja, varsinkaan pohjoisen reittejä. Millanen alusta siellä on? Kuinka teknisiä polut ovat verrattuna Keski-Euroopan vuoristopolkuihin? Nousut ja laskut lienee joka tapauksessa lyhyemmät. Harjoittelu tapahtuu tällä Alpeilla eli hieman tasaisempien polkujen löytäminen on hankalaa. 160km:n reitillä, jossa 4500m nousua ja laskua, saa varmasti juosta enemmän ja on vähemmän ylä- ja alamäkeä. Vinkkejä harjoitteluun kokeneemmilta?
  3. kloss

    Suunto Ambit3

    Useampi Suunnon vyö ollut käytössä ja on aina mennyt huonompaan suuntaan. Viimeisin kesti vain noin 2kk jonka jälkeen lenkkien aikana oli joko viivaa tai sykkeet yli 200. Otin sitten 4v vanhan Polar H7 vyön käyttöön ja hyvin on toiminut ambit3 peakin kanssa.
  4. kloss

    Suunto Ambit3

    Minullakin on samanlaisia ongelmia. Aluksi pelkkää viivaa ja sitten usein sykkeet muka yli 200. Uusi vyö on hankittu pari kuukautta sitten, smart sensor viime vuonna ja Ambit3 3.5 vuotta sitten. Miten tuo kello buutataan?
  5. Ilmoittaudun nyt tähän ketjuun kun ensimmäinen maraton tuli juostua viime syksynä aikaan 3:31. Juoksu kulki silloin ihan mukavasti joten tämän vuoden tavoite on juosta elämäni toinen maraton ja samalla alle 3:30.
  6. Hieman enemmän analyysia ekasta maratonista. Taustasta sen verran että viimeisten 12kk:n aikana on tullut juostua 1150km (mara mukaan lukien) joiden aikana nousumetrejä on ollut 15505m. Nämä on tullut pääosin keväällä kun tuli juostua vuorilla hieman enemmän. Puolikkaan juoksin vuosi sitten aikaan 1:40 ja syyskuun alussa aikaan 1:33. 28-30km lenkkejä olen juossut 5kpl. Maran juoksin Luzernissa ja olin lopulta päättänyt että lähden juoksemaan fiililksen mukaan, eli juoksu ei saa tuntua rankalta mutta en halua hidastella likaa. Lähdin vajaan 5min/km vauhtia ja ensimmäisten 5km vauhdit oli 4:47-4:55. Ylämäkiosuuksilla vauhti hidastui mutta alamäet tasoitti keskivauhtia. Yleensä ekat 8-9km tuntuu hieman rankemmilta ja niin oli tänäänkin, 8km:n jälkeen juoksu alkoi tuntua oikein rennolta. Toisen kierroksen alkaessa oli hyvä fiiliis ja hymy huulessa tuli juostua. 30km:n kohdalla jalat alkoi tuntua hieman raskailta mutta vauhdit pysyivät samalla tasolla. 35km:n kohdalla odotin että tuleeko se muuri nyt jossain mutta ei sitä onneksi näkynyt missään. 37km:n kohdalla oikea etureisi alkoi antaamaan hieman signaaleja mahdollisesta jäykistymisestä mutta juoksua se ei haitannut. 40km:n kohdalla oli nopein km, 4:09 ja lopulta aikaan 3:31 juoksin kädet ilmassa maaliin. Vauhdit vaihteli läpi kisan pääosin välillä 4:45 ja 5:10. Suunto Ambit3 väitti että matka oli 43.12km. Vaikka varmasti tuli juostua yli 42.195 tuo on jo melkein 1km enemmän. Sykkeet pysyivät aika matalina, ka149 kun puolikkaan ka oli 166. Muutaman minuutin maaliin tulon jälkeen oli semmoinen fiiliis että voisi juosta vielä vähän enemmän, eli paukkuja olisi vielä riittänyt. Fiilis oli kieltämättä hieno kun eka maraton meni näin mukavasti ja varmasti lähden ensi vuonna yrittämään 3:30 alitusta. Tuntuu kuitenkin siltä että vauhtikestävyyttä olisi pitänyt harjoitella enemmän. Olin parin viimeisen pitkän lopussa juossut 5-7km maravauhtista mutta muuten hyvin harvoin, PK:ta oli lähinnä tullut juostua. Nyt täytyy miettiä miten lähden tästä talvea ja kevättä kohden. Ehkä pitäisi PK:n lisäksi juosta yksi VK viikoittain tai ainakin joka toinen viikko. Lisäksi salilla tulen käymään 2-3 kertaa ja sählyä pelaan kerran viikossa. Onko vinkkejä kokeneimmilta miten tästä voisi edetä?
  7. Ensimmäinen maraton on nyt takana. Juoksu kulki rennosti ja aikakin oli positiivinen yllätys, 3:31. Tästä on hyvä siirtyä 3:30 ketjun.
  8. Onnittelut! Sehän meni reippaasti alle. Ensi vuonna 3:30 alittuu kevyesti.
  9. Tällä hetkellä yritän tosiaan arpoa aloitusvauhtia. 5:40 tuntuu liian hitaalta mutta en tiedä kuinka kovaa uskaltaisi lähteä. Kyseessä on siis ensimmäinen maraton ja pisin lenkki tähän mennessä on 30km. 28-30km lenkkejä olen juossut 4kpl ja 2 olisi vielä tarkoitus juosta ennen maratonia (25.10). Kilsoja tänä vuonna on tullut yhteensä vain reilut 800, joten vaikka kunto tuntuu omasta mielestä "hyvältä" en tiedä kuinka pitkälle se kestää varsinkin kun mennän 30km:n yli. Pitkät lenkit sujuvat ihan mukavasti 5:40-6:00/km ja lopussa olen jaksanut nostaa vauhtia 5:00-5:20 tasolle. Eilen juoksin 16km @4:52 syke ka146 ja vauhti oli reipas mutta rento. Alle 4h on kyllä vieläkin tavoitteena ja siihen olisin tyytyväinen, mutta alkuvauhti tullee näillä näkymin tähtäämään nopeampaan aikaan.
  10. Kiitos kannustamisesta! Toivotaan että olet oikeassa. Ja kyllähän sinunkin kunto lupaa hyvää.
  11. Tänään tuli juostua puolikas aikaan 1:33. Viime syksynä meni 1:40 ja aika parani yllättävän paljon, varsinkin kun nopeustreeniä en ole harrastanut juuri ollenkaan. Oli tarkoitus ilmoittautua myös puolikkaan alle 1:40 tavoiteketjuun mutta sitä ei nyt tarvita. Puolikas alle 1:30 voisi joskus vielä nousta tavoitteeksi mutta nyt tavoite on kuitenkin läpäistä eka maraton tänä syksynä. Eli enemmän pitkiä lenkkejä. Mutta näinkin hyvä tulos (minulle) puolikkaalla antaa uskoa että alle neljän voisi mennäkin, kunhan jaksan maaliin asti.
  12. Romahdusta tosiaan hieman pelkään kun ei ole aikaisempaa kokemusta, joten tuo 5:30 voisi olla sopiva vauhti. Viimeisin pitkä oli 28km @5:50 joista viimeiset 7km @5:30. Tämä sujui ihan mukavasti ja sykkeetkään ei nousseet turhan korkealle.
  13. Ilmoittaudun myös tähän ketjuun ja tämä on samalla eka postaus foorumille. Tilanne on hyvin samanlainen kuin masapi:lla tuossa yläpuolella. Puolimaraton tuli juostua viime syksynä aikaan 1:40 ja nyt olisi tarkoitus juosta ensimmäinen maraton lokakuussa. Tavoite on päästä maaliin kun kyseessä on eka mara mutta tekisi kuitenkin mieli päästä alle 4h. Harjoituskymppi (epävirallinen mutta gps:llä mitattu) meni pari viikkoa sitten aikaan 43min. McMillan-laskuri antaa aika kovia tavoiteaikoja mutta ajattelin kuitenkin aloittaa rauhallisesti ja katsoa rauhassa jaksaako maaliin asti. Tähän asti pisin lenkki on vajaa 30km ja tuntuu että pitäisi juosta näitä pidempiä hieman enemmän.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy