Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Vesseli

Jäsenet
  • Content Count

    740
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About Vesseli

  • Syntymäpäivä 23.09.1967

Converted

  • Coopperi
    3370
  • 10km
    ~39min
  • Puolimaraton
    1:26:49
  • Maraton
    3:13:14
  • Tavoite
    Finlandia Marathon 13.9. alle 3:05
  1. Tuli taas todistettua kuinka tärkeä tämä foorumi kuitenkin on todennäköisesti hyvin monille ihmisille. Minulle ainakin tuli ihan paniikki, että ei kai seppola ole lopullisesti offline. Hyvä että kuitenkin nyt puksuttaa palvelin. Huh!
  2. Minulla jalkavaivat tuntuivat helpottavan kun aloin tehdä punttisalitreeniä jaloille kerran viikossa. Penikoihin tuosta punttitreenistä ei välttämättä ole paljon apua, mutta polvi- ja lonkkavaivoja ei ole ollut sen jälkeen kun aloin tehdä jaloille voimaharjoittelua. Olen samaa mieltä sairasen kanssa tästä penikka-asiasta. Ikävä kyllä penikat pitää levätä kuntoon. Juoksemalla ne menevät vain pahempaan suuntaan. Jos jatkat juoksemista penikkavaivaisena lopputulos saattaa olla rasitusmurtuma jonka paraneminen saattaa kestää useita kuukausia. Luukudos sopeutuu rasitukseen huomattavasti hitaammin kuin verenkiertoelimistö ja lihakset. Määriä pitää kasvattaa maltillsesti ja välillä täytyy pitää kevyempiä treenijaksoja. Huolehdi myös riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannista ravinnossa. Apteekista saa monikäyttöisiä kylmähoitogeelipusseja jotka voi laittaa sääreen kiinni ideaalisiteellä. Varo vaan ettet palelluta jalan ihoa.
  3. Tämä Iacobuksen tarina on vähän niinku Seppolan joulukalenteri meille juoksukärpäsen purasemille. En malta odottaa seuraavan luukun avaamista.
  4. Vesseli

    Syke

    Muistan samanalaisia kokemuksia huonokuntoisena juostujen täysvauhtisten hölkkäkisojen jälkeen männävuosilta. Sanoisin että kyse on vain kohtuutehoisen peruskestävyysharjoittelun puutteesta. Toisaalta jos on aikaa palautua ja pelailu tuntuu kivalta, niin eipä tuo nyt niin vaarallista ole jos sykkeet jää ylös vähäksi aikaa. Omasta kokemuksestani sanoisin myös, että pumppu saattaa olla tuolla revitysasenteella se pienempi ongelma keskipitkällä aikavälillä. Todennäköisesti kuukauden sisällä sydän alkaa toimia jo ihan hyvin, mutta siinä vaiheessa sitten onkin telakalla jonkin jalkavamman takia. Terv. nimim. Revittelijä itsekin.
  5. 2002 ja 2003 vuosina toteutin suurinpiirtein seuraavanlaisia ohjelmia maalis-kesäkuussa ennen kesäkuista Tukholman maratonia: Ma: lepo Ti: salitereeni keskivartalolle ja jaloille. Ke: 1-3 km vauhtivetoja yhteensä 2-6 km. alku ja loppuverroineen ~ 8-12 km To: lepo Pe: kevyt 5-8 km jos penikat ei liian kipeät (usein oli) La: lepo Su: pitkä lenkki 15-30 km usein kiihdyttäen (lue: liian kovaa) Juoksua 20-60 km / viikko, keskimäärin 30 km/viikko Viikossa siis 3 lenkkiä ja salitreeni. Pohjiksi talvella hiihtoa, luistelua uintia ja punttia sekä satunnaisesti hölkkää. Aika usein (3-4 kert/viikko) kävelin työmatkat, alle 3 km suuntaansa, mutta tulee niistäkin pitkässä juoksussa kevyttä aerobista liikuntaa jonkin verran. 2002: maraton 3:25, ½-1:29:30 2003: maraton 3:19, ½-1:26:49 Noinkin vähällä treenillä pystyy siis juoksemaan ihan kohtalaisen kuntoilijan maratonajan, mutta jos haluaa kehittyä edelleen on juostava kyllä paljon enemmän ja silloin ei kolme lenkkiä viikossa kyllä riitä.
  6. Elokuussa 2008 tein yhden (ehkä liian rankan) treenin pari viikkoa jatkuneen kuumeettoman ja muuten oireettoman yskän aikana. Seurauksena oli pahentunut yskä joka vaati antibioottikuurin. Yskä jatkui kuitenkin lokakuulle, joten aika varovainen olisin leiväoireisenakin urheilemisen suhteen.
  7. Vesseli

    Iskias?

    Kyykyt, maastavedot ja rinnallevedot olen jättänyt omasta saliohjelmastani pois jo yli kymmenen vuotta sitten koska totesin että niiden jälkeen selkä menee aina tukkoon. Sen sijaan olen ottanut mukaan Smith-telineessä askelkyykyn, jossa toinen jalka pidetään Telemark-tyyliin takana. En siis astu eteenpäin vaan jalkaterät ovat samassa paikassa koko liikeen ajan. Tuo asento lukitsee lonkan jotenkin niin, että selän alimpien nikamien liike ei kipeytä selkää. Lenkin ja salitreenin jälkeen venyttelen aina keskittyen lonkan koukistajaan pakaralihaksiin ja takareiden lihaksiin.
  8. Osittain muistinvaraiset lukemat kauden alusta maratonsuoritukseen: 1998-1999: -98 syksyllä vedonlyönti, josta alkoi satunnainen lenkkeily, talvella vesipalloa ym. n. 3*viikossa+pelit . Juoksua talvella vähän ja helmi-maaliskuulta lähtien vähän enemmän yhteensä koko kauden aikana arviolta 400 km. Kesäkuussa -99 Tukholman maraton, joka oli tarkoitettu viimeiseksi 4:00:00. 2001: Uudenvuoden jälkeen: vesipallojäähdyttelyä 1 * viikossa huhtikuulle saakka, satunnaisesti hiihtoa ja retkiluistelua ja sulkapalloa, kerran viikossa punttia ja juoksua maaliskuusta alkaen lisäten yhteensä n. 400 km ennen kesäkuun maratonia. Painon pudotus 86 kg > 77 kg. Toukokuun alussa 1/2-maraton 1:39:46 ja kesäkuussa Tukholmassa 1/1 nettoaika 3:30:20. Maratonin jälkeen satunnaista lenkkeilyä ja joulun alla n.2 kk "ylimenokausi". 2002: Vuodenvaihteessa paino taas 86 kg mistä ryhdistäytyminen : talvella satunnaisesti hiihtelyä, retkiluistelua, sulkapalloa. Punttia kerran viikossa. Talvella juoksua kerta pari viikkoon. Helmi-maaliskuulta lähtien lisääntyvästi juoksua yhteensä n. 450 km koko kauden aikana ennen kesäkuun maratonia. Toukokuun alussa 1/2-maraton 1:29:31 ja kesäkuussa Tukholma 1/1: 3:24:14 Loppuvuosi edellisvuoden tyyliin. 2003: uutena vuotena taas ryhtiliike paino 85 kg > 77 kg. Talvella hiihtoa, luistelua ja sulkapalloa + puntti 1 krt/viikko ja silloin tällöin lenkkiä. Maaliskuulta juoksua lisäten koko kaudella n. 450 km juoksua viikko-ohjelmalla: ti: puntti, ke: verrat ja VK/MK 3-6km pe: kevyt 5-8 km lenkki jos jalat kunnossa, su pitkä lenkki 15-30 km usein kiihdyttäen. Toukokuussa puolikas 1:26:49 ja kesäkuussa maraton 3:19:30. Loppuvuosi taas samaan tyyliin kuin aiemmin, eli into loppui. 2004-2005: välivuodet: akillesinsertiittiä ja penikkatautia, hiihtoa, luistelua sulkapalloa ja vähän punttia. 2006: Talvella perinteistä hiihtoa ja luistelua sekä sulista ja välillä lenkkeilyä. Maalis-huhtikuulta alkaen kasvattaen juoksua max 100 km viikko yhteensä vuoden alusta laskien n.1000 km Toukokuussa 1/4- maraton 44:10 Elokuussa maraton 3:18:16. Loppuvuosi vähän aiempia vuosia aktiivisempaa juoksentelua joulukuun alkuun asti. koko vuoden saldo n. 1500 km 2007: Samantapainen vuosi kuin 2006 vuoden alusta juoksua ennen syyskuun maratonia n. 1000 km toukokuussa 1/4-maraton 42:05, syyskuussa maraton 3:13:14, alimittainen puolikas elokuussa 1:25:18: Syksyllä 5 viikon penikkatauko maratonin jälkeen. Koko vuoden saldo n.1400 km 2008: toukokuussa nousukunnossa selkä rikki > taistelua siitä lähtien. taistellen juoksua kasaan koko vuonna n. 900 km
  9. Vesseli

    Retkiluistelu

    Pakkasia vaan ei lumisadetta luvattu loppuviikoksi Jyväskyläänkin. Tuomiojärven jäältä ovat vastasataneet lumet pääsääntöisesti sulaneet pois joten odotettavissa on jo ehkä viikonlopuksi luistelukelejä - jippii!
  10. Hiihtoasu käy meikäläisellä myös juoksuun. No problem. Oma heikko kohtani ovat herkästi palelevat jalat, siksi käytän talvella vähän paksumpia hiihtoon tarkoitettuja sukkia ja äitimuorin neulomia villaisia nilkanlämmittimiä.
  11. Vesseli

    Iskias?

    Viime viikolla selkä meinasi taas alkaa vaivaamaan pahemmin varsinkin töissä pitkään istuessa. Varasin heti lääkäriajan ja tohtoritäti kirjoitti arcoxia-reseptin. Siinäpä vasta ihmelääke. Kolmessa päivässä selkä tuli paremmaksi kuin mitä se on ollut normitilassa ennen tätä viimeistä akuuttivaihetta. Lopulliseksi luulemani iskiashermon peruskireyskin tuntuu olevan tiessään. Ainoa vika tuossa arcoxiassa on minun kohdallani se, että kahvi maistuu kammottavalle kuurin aikana.
  12. Tuossa toinen linkki painon vaikutuksen arvioimiseksi: http://www.runningforfitness.org/calc/weighteffect.php
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy