Jump to content
Juoksufoorumi.fi



olavi71

Jäsenet
  • Content Count

    47
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

56 Excellent

Recent Profile Visitors

520 profile views
  1. olavi71

    Talvijuoksutakit

    Hiihtotakilla ja housuilla juoksen minäkin pakkaskeleillä. Niiden kanssa voi kerrospukeutumisessa jättää yhden kerroksen pois ja pyykkiä kertyy vähemmän.
  2. Jos ei halua maksaa 32 euroa niin Kiinasta noita saa noin 2.50 eurolla. Tilasin pari vuotta sitten useampia. Ensimmäiset kaksi kesti noin vuoden ja vielä on kaapissa vöitä muutamaksi vuodeksi. Kannattaa tilata kerralla useampi, ALV raja on 22 euroa ja siihen mahtuu 8 kpl. https://www.aliexpress.com ja hakuun "polar chest strap"
  3. "Fysiologisesti ero on tietysti merkittävä, kun matolla ei kuitenkaan "oikeasti" nousta, niin lihasrasitus ja -työ on melko lailla erilainen." Nimenomaan fysiologisesti eli elimistön toiminnan ja treenivasteen kannalta eroa ei ole. Muita eroja löytyykin paljon. Ei se treeni siitä muutu kerätäänkö potentiaalienergiaa vai tuotetaanko lämpöä. Fysiologisesti samat nousumetrit se juoksija itseään nostaa matollakin nousukulman mukaan. Vastaavasti voisi väittää, ettei maastavedossa tehdä nettotyötä koska tanko palautetaan liikkeen jälkeen lattialle.
  4. Toinen yritys ja 3:17 Missään vaiheessa ei tullut pahoja vaikeuksia, ihan sitä kunnon mukaista perussuorittamista. Jokainen kymppi edellistä vähän nopeampi ja ensimmäinenkin alle tavoitevauhdin. Lopussa tietysti energiat vähissä ja lihakset väsyneet. Viimeisellä kympillä ajattelin, että tämähän menee ainakin minuutin nopeammin kuin edellinen. Lisäsin käskytystä jalkoihin ja sain aikaan reilusti lisää puuskutusta ja ähkimistä. Armoton kello ei tietenkään anna säälisekunteja ääntelystä, hitusen parani keskivauhti kuitenkin. En hyytynyt lopussa kuten edellisellä yrityksellä ja siksi maalissa aivan huippufiilikset. Sain treenata terveenä ja paikat ehjinä Sepon alle 3:20 ohjelman 9 viimeistä viikkoa. Toimivaksi todistettu jälleen kerran. Kiitos ohjelmasta @Seppo Nyt viikko sohvalla makoilua. Toivottavasti tulee oikein kurjat kelit ja saan maksimoitua nautinnon😀 Sen jälkeen voikin alkaa tuumailla alle 3:10 treenejä. Ei kai siinä mitään sen kummempaa kuin alle 3:20 treeneissä, vai onko? Maltillisesti lisää määrää ja tehoa. Kun tuntuu, että rasitusta on liikaa niin kevennetään.
  5. Ensimmäinen yritys ja 3:22 eli pitää ottaa uusinta. Testilenkkien perusteella odotin parempaa, mutta kello kertoo totuuden. Tuli kuitenkin 7 minuutin parannus ennätykseen. Tämä kokemus antoi uskoa siihen että 3:20-3:15 on ihan mahdollinen tulos tällaiselle keski-ikäiselle hölkkääjälle.
  6. @Baltsu, miksi et salli keskustelua omassa blogissasi? Voisit itse moderoida ja pitää keskustelun omalla tasollasi? Nyt olet taas aktiivinen juoksufoorumilainen eli oletko löytänyt itsestäsi nämä ongelmat? --------------------- Lainaus Baltsun blogista, (vieraat valtioot(?) poistaneet tämän blogista) ---------------- 19/04/2017 TEKIJÄ BALTSU Juoksufoorumin ongelmat Minulle on selvinnyt, että Juoksufoorumin ongelmat eivät rajoitu siihen, että urheilijoita kiusataan ja vainotaan siellä, vaan lisäksi he käyvät kirjoittamassa toisista pahaa selän takana Suomi24-palstalla. Mietin syitä käyttäytymiseen ja pystyin hetken aikaa pohdittuani helposti nimeään syyt tähän käsittämättömään käyttäytymiseen. Olen tosiaan miettinyt pitkään, miksi Juoksufoorumi on kuin jonkinlainen rinnakkaistodellisuus, jossa kaikki normaali on epänormaalia ja päinvastoin. Paikka jossa niitä ihmisiä vainotaan, jotka yrittävät tehdä parhaansa ja mennä eteenpäin ja paikka, jonka jäsenet käyvät vielä palstan ulkopuolella nimettömänä kiusaamassa muita palstalaisia. Merkille pantavaa on se, että kukaan ei puolusta ketään. He suorastaan nauttivat siitä, että ihmiset ottavat osumaa. Miksi? Selitykset ovat hyvin yksinkertaisia. Juoksufoorumilaiset ovat liian vanhoja Sellaisia vireässä iässä olevia, nuoria tai nuorekkaita ihmisiä siellä ei juurikaan ole, vaan ovat sellaisia kulahtaneita, elämään kyllästyneitä keski-ikäisiä. Sinne pitäisi saada jotain 50 kappaletta alle kolmekymppistä juoksijaa. Vaatimaton ulkonäkö Moni juoksufoorumilainen kokee alemmuuskompleksia vaatimattomasta ulkonäöstään. Se ei ole aina edes puhtaasti pärstäkerroin tai vartalokysymys, vaan monet ovat yksinkertaisesti pukeutumiseltaan kuin jostain Pekko Aikamiespoika -filmistä. Koomisia tapauksia. Eivät ole urheilullisia Harva juoksufoorumilla on urheilullinen. Jos on lukenut Aki Hintsa – Voittamisen Anatomia -kirjan, ymmärtää aktivivisen ja passiivisen ihmisen välisen eron. Minusta aktiivinen juoksee 4h maratonin, vaikkei olisi kertaakaan käynyt lenkillä. Niin urheilulliset, aktiiviset ihmiset tekevät. Ei silloin tarvitse hieroa vuosikausia, että ylipäätänsä pääsee surkeisiin suorituksiin. Itsensä ruoskiminen Mitä tarkoittaa se, että joku on esim. tipattomalla ja juo maitoa? Se tarkoittaa suoraan sitä, että heitä vituttavat henkilöt, jotka osaavat nautiskella elämästä ja nauttia lasillisen punaviiniä dinnerin kanssa, jotta ruokien aromit tulevat esiin. Jos kohtelee itseään karjana ja pitää ruokaakin vain polttoaineena, eikä salli itselleen mitään mahdollisuutta mukavaan elämään, katkeroituu ja kohdistaa sen negatiivisuuden muihin, mikä johtaa kiusaamiseen. Perhe laitetaan muiden syyksi Aikuiset ihmiset eivät osaa hoitaa perhe-elämäänsä ja se kaadetaan sitten ulkopuolisten syyksi. Onhan se totta, että niiden ihmisten päivittäinen elämä on yhtä helvettiä, mutta ei se ole kenenkään muun kuin heidän itsensä syy. Ylläpitäjä Seppo esim. on oman harjoituspäiväkirjansa mukaan vaarassa joutua kadulle, jos ilmoittaa väärään aikaan kotona harkitsevansa osallistuvansa johonkin juoksutapahtumaan. Loppuvuodesta mahdollisesti uskaltaa kertoa. Onhan se jumalauta kumma, jos aikuinen mies ei saa tai uskalla tehdä, mitä huvittaa. Ei ihme sitten, jos tulee halu kiusata muita, kun omalla kotisohvalla pitää istua kyyhöttää illat ja purra hammasta. Munattomuus ja empatian puute Monet ovat vain yksinkertaisesti munattomia tyyppejä ja heiltä saattaa kaiken lisäksi puuttua kyky empatiaan. Tämä kuten kaikki muu menee Gaussin käyrän mukaan. Se suuri massa siinä keskellä on täysin mitäänsanomatonta porukkaa, joita ei kiinnosta kuin oma napa. Sekin useimmiten kirjaimellisesti eli pitää ahtaa pullaa kupuunsa oikein urakalla. Jos ja kun sitten kiusaamista ja vainoamista tapahtuu, niin kuin esimerkiksi omalla kohdallani Juoksufoorumilla kävi kesällä 2013, niin eivät sitten puolusta uhria. Pikemminkin päinvastoin. Minun tapauksessani se huipentui siihen, että Seppo juoni minut sieltä pihalle. Siis uhri pelataan jollain ansalla pihalle, eikä niitä vainoajia. Sen jälkeen jatkoivat minun kiusaamistani Suomi24:lla. Minulle tänä päivänä jo yksi ja sama. Olen perehtynyt niin paljon henkiseen valmennukseen ettei tuollainen enää hetkauta, mutta siihen aikaan 2013-2014 se oli kyllä elämäni ikävin kokemus toistaiseksi.
  7. Höpö-höpön mestari taas vauhdissa ja ihan väärässä tapansa mukaan Tällä foorumilla on Sepon ohjelmat, "maraton läpi" ja "puolimaraton läpi", klikkaat vaan sivuston yläpalkista "Harjoitusohjelmia". Noissa ohjelmissa ei ole aikatavoitetta, tavoite on "läpi". Tällä foorumilla nuo Sepon ohjelmat on toimiviksi todettu. 30 km maastossa vastaa suunnilleen "maraton läpi" suoritusta. Jos pystyt suunnilleen tuon ohjelman mukaan harjoittelemaan niin helposti se menee läpi.
  8. Juuri noin se totuus on. Uinti on vain pieni osa kokonaisuutta. Toivottavasti tulee sellainen räntäkeli koko talveksi, ettei voi hiihtää eikä juosta. Sehän se parhaiten motivoisi kohti uimahallia ja tekniikkakurssia 😉
  9. Ikää 47 ja taitaa olla liian myöhäistä aloittaa triahtlonin harrastaminen. Pyörä ja juoksi kulkee kohtuudella, mutta uinti vaatisi paljon tekemistä. Tulee mieleen se vanha vitsi kun iäkkäämpi mies menee lääkäriin: -Kyllä nuo keuhkot aika huonossa kunnossa on, kauankos olet tupakkaa polttanut? -Jotakin 14 vuotiaasta asti -Oletko ajatellut lopettaa? Kannattaisi kyllä lopettaa heti -Joskus käyny mielessä, mutta taitaa olla liian myöhästä minulle -Koskaan ei ole liian myöhäistä -No sitten taidankin poltella vielä muutaman vuoden ja palataan sen jälkeen asiaan
  10. Tämä on tavoitteena kuluvan vuoden aikana, ehkä jo Vantaalla. Siellä olisi nopea reitti ja hyvä tunnelma. Helteiden aikaan tuli juoksemisen sijaan ajettua maantiepyörällä. Treenitunteja kertyi keskimäärin yli 10 viikossa matalalla sykkeellä. Kankealta tuntuu juokseminen, mutta pari viikkoa juoksupainotteisesti niin eiköhän se siitä. Sepon alle 3:20 ohjelmalla mennään omien tuntemusten mukaan keventäen tai koventaen ja korvaan osan pk/palauttavista lenkeistä pyörällä.
  11. Kestävyysjuoksijan ei kannata ratajuoksuja edes ajatella, jos henkinen kantti katkeaa maratonin neljännellä kierroksella.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy