Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

Prefontane

Jäsenet
  • Content Count

    2 669
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

209 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En läträä geelien kanssa. Hyvin on urheilujuoma, cokis tai vesi riittänyt kunnon mukaiseen suoritukseen 🙂
  2. Asiaa melkein sivuten juostiin taas kerran nakukymppi ; https://www.ess.fi/teemat/ihmisetjailmiot/art2548086 Enpä taida kommentoida tätä asiaa ollenkaan ettei pidetä ahdasmielisenä 🙂 PS. Täällä sitä olisi ollut paljon rumia hikisiä miehiä kourittavana 🙂 🙂 🙂
  3. Tekstissähän se sanottiin ; älykkyyttä testattiin testillä ja kauneutta arvioi ryhmä ihmisiä. Mitattu siis on ja tuloksia on laskettu ja niistä tehty johtopäätöksiä. Mittasuksissa ei ole mielestäni mitään ongelmaa jos/kun mittaustapa on ilmoitettu ja mitattujen/mittausten määrä on riittävä sekä tietysti että mitattavat edustavat riittävästi kaikkia eri variaatioita mitattavista ominaisuuksista. Isompi kysymys onkin että onko johtopäätökset mielekkäitä. Onko kauneuden ja älykkyyden välillä syy-seuraus -suhde ? Esimerkiksi juoksukilpailun tuloksien ja juoksupaidan värille saadaan matemaattisesti laskemalla varsin selkeät erot, mutta syy-seuraussuhdetta niillä ei ole. Kausaliteetin osoittaminen kauneuden ja älykkyyden välille olisikin varsinainen taikatemppu, eikä tällaisissa mediaseksikkäissä "tutkimuksissa" siihen edes pyritä, vaan haetaan pelkästään suuren yleisön mielenkiintoa, näkyvyyttä, eli rahaa jatkotutkimuksiin. Nämä ovat ns. akateemista shaibaa eikä näillä ole juurikaan mitään tekemistä kovan tieteenteon kanssa.
  4. Itse juoksen lähes kaikki lenkkini Keskuspuistossa enkä ole havainnut edellä mainittua riettautta saati pientäkään kopelointia ketään kohtaan. Arvelisin että jälleen se pieni riehakas vähemmistö on päässyt median huomioon. Tokihan he aiheuttavat häiriötä, kovastikin, kun osuvat kohdalle, mutta ei tällaisesta toiminnasta kannata normia tehdä. Keskuspuisto on hyvä ja rauhallinen liikuntapaikka edelleen, vaikka joku perverssi kouraisija kyttäilisikin ohikulkijoita. Emme elä paratiisissa, eikä näköpiirissä ole jalostaa ihmisestä viisasta, joten taitaa olla parasta vain ennakoida tilanteet mahdollisuuksien mukaan, yrittää sopeutua , tai "ottaa ritolat".
  5. Varsin mukava juoksufiilis tulee pitkästä kevyestä juoksusta ( hiihtäen tai skikeilläkin käy), jossain mukavassa maastossa offroadina, esmes lapissa tai kanarialla. Kiksejä tuleekin sitten vaikkapa kiihtyvästä 60-90 minuutista juosten sieltä aerobiselta sinne anaerobiselle kynnykselle. Mitä kovempi kunto, sen kovempi vauhti lopussa ja sen parempi fiilis. Laillista huumetta 🙂
  6. Ihan asialliset analyysit on lehden toimittaja saanut kasaan. Aina voi toki kysyä mikä on juoksua, mikä hölkkää, mikä kävelyä tai mikä on jotain ihan muuta. Artikkelin mukainen liikkumisnopeus 9 min/km on kyllä melko haasteellista toteuttaa juosten. Itse olen "harjoitellut" viime viikot Polarin ohjelmalla tavoitteena syksyn Rantamaraton Espoossa. Polarin perustreeni on paljon hitaampaa kuin mihin olen tottunut. Normaalijuoksu tapahtuu ohjelmassa korkeintaan 116 minuuttisykkeellä. Se tarkoittaa itselläni 6-6:30 min/km, joka on ihan siinä rajoilla että laitanko kävelyksi. Esimerkiksi eilinen pitkä lenkki meni 6:29 min/km keskisykkeellä 114. En todellakaan tiedä mitä se oli, mutta ei ainakaan juoksua, ehkä "melkeinhölkkää". Tyydyn tällaisiin etanavauhteihin kahdesta syystä; 1. Pohkeet eivät enää kestäneet normitreeniä. Tällainen hidas etanoiminen näyttää vahvistavan niitä todella hyvin. 2. Peruskestävyystreenit karkasi vähän turhan rasittaviksi kun ikää tuli lisää enkä sopeutunut tilanteeseen ajoissa eikä kehitystä enää tapahtunut. Täytyi lähteä rakentamaan kuntoa ihan pohjamudista. Hidas etanointi näyttää tuottavan tulosta ja Polarin ihmelaskuri kertookin että nyt ollaan 3050 Cooperin ja 3:16 maratonkunnossa. En kyllä luota noihin laskureihin, mutta kunto näyttää kyllä nousevan. Tämän jaarittelun tarkoitus on siis osoittaa että ainakin Polarin ohjelman mukaan on hyvä olla lähes 3000 metrin Cooperkunnossa, jotta voi juosta, tai lähes juosta, peruslenkeillä myös ylämäet. Toisaalta olen vähän yllättynytkin että tällainen hidastelu kehittää varsin hyvin. Ainakin hitaasti eteneminen onnistuu nykyään entistä helpommin 🙂
  7. Ymmärrän. Ostat sen salaa irtonumerona samalla reissulla Kauneus&Terveys-lehden kanssa. Ei mene maine. Kätevää....…. 🙂
  8. Ei ole Juoksija-lehti enää kommunistinen organisaatio. TPn lähdön jälkeen Juoksija-lehti siirtyi naistenlehtien osastolle heti "Kaudeus&Terveys" lehden viereen 🙂
  9. Mitä minä en tiennyt vuonna 2015 ? Lainasit tekstiäni tältä osin ; On 15.5.2015 at 00.28, Prefontane kirjoitti: Eipä Kessi tainnut puhua Peiposen tekniikasta. Olisi varmasti löytänyt jotain korjattavaa. On nimittäin senverran pedantti mies. No, Josun kova kunto ja määrätietoisuus tulivat kisassa oivasti esille. Toivottavasti paikat kestävät.​
  10. On toki "tieteellisesti todistettu", tarkoittaa aikuisten oikeesti että joillakin tietyillä koejärjestelyillä on todennettu, että ns. lihasmuisti on olemassa. Eräässä tutkimuksessa todennettiin että harjoitus lisää lihasssolujen tumien määrää, jolloin lihas pystyy toimimaan tehokkaammin. Kun harjoittelu lopetettiin tumat surkastuivat, mutta jäivät eräänlaiseen lepotilaan. Kun harjoittelua taas jatkettiin lihassolu aktivoi tumat huomattavasti nopeammin käyttöön kuin että se olisi alkanut rakentamaan niitä alusta. Kuinka pitkään nämät lepotilassa olevat tumat ovat olemassa ja palautettavissa hommiin, onkin vielä tutkimusta vailla. Vastaus kysymykseen on jokatapauksessa että kannattaa treenata varastoon. Toinen treenaaamista puoltava asia on että treenattu kroppa taantuu korkeammalta eli kestää pidempään ennenkuin pohjamuta saavutetaan :)
  11. Keskiarvoilla ei huipulla juurikaan tee mitään, varsinkin kun kyse on yksilöurheilusta. Itseäni kiinnostaa tässä taulukossa erittäin suuret hajonnat. Esimerkiksi yli 80 millilitran kaveri voi hyötyä veritankkauksesta jopa vaatimattomat 8 %. Kyseiseistä määrää ( 900 ml ) ei voisi kuitenkaan tankata ilman kiinnijäämisen pelkoa. Turvallinen tankkausmäärä on ehkä 200-300 ml. Olisiko tulosparannus puhtaasti hapenottolajeissa, esmes vitosen tai kympin juoksussa, silloin siellä 2-3 prosenttia ? Tämä kaveri voi siis parantaa tulosta veritankkauksella noin 2 sek/min ilman pelkoa kärystä. Sehän nostaa jo kaverin ynnämuut-sarjasta voittokamppailuun, tai voittokamppailusta ylivoimaiseksi mestariksi.
  12. MM-Seefeld senkuin vain jatkuu ; https://www.iltalehti.fi/hiihdon-mm-2019/a/55b82e97-e113-4c8a-a0bd-c321d16c8f0a Poliisilla onkin kova työ yhdistää urheilijat ja veripussit toisiinsa ja todentaa aukottomasti että jotain laitonta on tapahtunut. Tunnustajiakin on toki jo aika monta.....mutta muut, noin 50, sitä tuskin tekee.
  13. Onhan se toki ikävää, mutta urheilu on...….. Eihän Johaug ainoa huijari kisoissa ole, kuten onkin jo poliisin toimesta todennettu, mutta ehkä sieltä härskeimmästä päästä. Mutta kun kello tykkää ja sehän näissä kemuissa ratkaisee.
  14. Taitaa Kykkäsellä olla lajit jo nyt vähän sekaisin kun lähtee puomilta mäkeen seisoskelemaan. Ylämäen laskuasennossa olisi näin maallikonkin mielestä aika paljon petrattavaa. Ihmekö tuo jos nopeudet keulalla on ihan olemattomat. Suosittelisin petankkia...…:)
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy