Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Taateli

Jäsenet
  • Content Count

    7
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About Taateli

  • Syntymäpäivä 28.10.1983
  1. Nonniin.. Hienostihan se coopperi meni! Turhaa stressasin. Juoksin tasan 2210metriä. Hommassa sattui pikku kömmähdys, koska 200m ennen "maalia eli 2200metriä" kuulin ajan väärin. Kuulin että 20s jäljellä ja aloin juoksemaan kuin hevonen ohitellen muita. Oikeasti kuitenkin kun saavuin maaliin niin oli vajaa 2minuuttia vielä hommaa jäljellä ja en tiennyt tosta yhtään.. Ihmettelin vaan että miten ne mun takana tulleet kerkesivät vielä maaliin kun itsekin olin niin hilkulla.. Noh pääasia oli että se 2200metriä meni todella helposti. Ei ollut minkäänlaisia ongelmia ja olisin kunto olisi aivan varmasti riittänyt 2400-2500metriin, mitä pidän aika hyvänä tuloksena siihen nähden mikä oli lähtötasoni ja kauanko oli aikaa harjoitella omatoimisesti. Kiitos kaikille täällä neuvoneille! :)
  2. Tsemppia vaan sullekkin, eiköhän tuo onnistu..!
  3. Noniin tulipahan käytyä jalat hierotututtamassa urheiluhierojalla. Olipahan siinä taas ajateltava kylmiä asioita kun 25v fitness mimmi ruhjoo paikkoja uuteen uskoon :tongue0014:
  4. Ei muuta kuin iso kiitos teille kaikille vastanneille! Kunhan tässä parantuu flunssasta niin jos tuossa torstaina kävisi radalla noi 400m vedot kokeilemassa ja sitten pe-su pari kevyttä lenkkiä niin katsotaan miten äijän käy sitten itse testissä :)
  5. Sen verran hyvin kuitenkin olen tähän juoksemiseen päässyt sisään, että olen päättänyt että jos ei lähtöä nyt satu ulkomaille tulemaan, otan päämääräksi puolimaratonin nyt aluksi. Ja vaikka lähtö tuleekin, aion jossain vaiheessa elämää aivan varmasti puolimaratonin/maratonin suorittaa. Kunnon varuisteilla juoksemisesta nauttii aivan erilailla.. Sen olen ainakin oppinut.
  6. Kiitos erittäin paljon vastauksista ja tsemppaamisesta! Olen käynyt radalla muutamia kertoja, juurikin hakemassa Cooper-fiilistä ja vauhtia, sekä maistelemassa kuinka pitkältä se 400m tuntuu. Ja miltä tuntuu esim 2minuuttia / kierros. Aluksi se tuntui aivan järkyttävältä vauhdilta, olin siis todella huonossa kunnossa. Sen jälkeen en olekkaan käynyt kentällä juoksemassa, muuta kuin noita 400m vetoja kerran pari ja yhtenä kertana tein tuon Polarin walktestin mielenkiinnosta. Joka antoi tulokseksi "Fair" eli välttävä, mutta vasta myöhemmin ymmärsin lukea ohjeet ja siellähän luki että kävele mahdollisimman nopeasti juoksematta se 2km. Noh minä taapersin hitaammin koska en tiennyt ohjeita, vauhtia olisin saanut paljon enemmän jos olisin ennakkoon lukenut ne OHJEET. Mitä mieltä olette itse Cooperin suorittamisesta. Olen useasti totutellut kyllä Coopperin vauhtiin ja olen juossut 12minuuttia todella useita kertoja tuolla kävelyteillä, vain siksi että tottuisin siihen tuskaan. Olen aikaisemmin joka kerta lähtenyt "hitaasti" matkaan, pikkuisen sitten kun matkaa on taittunut nostanut vauhtia normaalille tasolle ja tämän jälkeen n. 10minuutin kohdilla nostan vauhtia ennestään, ja 11minuutin kohdalla otan itsestäni kaiken irti. Tosin noissa testeissä en ole ikinä vielä kaikkea antanut, vain siksi että jaksan jatkaa lenkkiä.. Eikä tarvitse 10minuuttia puhista paikallaan ja valitella kun pistelee.. Eli tavallaan suoritan tuon Cooperin niin että juoksen tuonne 10minuuttiin saakka tasaisesti hiljaa ja sitten otan "loppuspurtin". Vai onko parempi tapa ottaa heti alusta kovempi vauhti ja vetää lopussa lyhyempi rutistus kovempaa vauhtia...? Otin kuitenkin itseäni sen verran niskasta kiinni että huomiselle 24.8 on varattu aika urheiluhierojalle alaraajoihin. Kuulemma ihan fiksua käydä ainakin kerran hierojalla niin tietää missä mennään. Itselläni kun on vielä hieman ollut ongelmia.. Lupaan kertoa teille tuloksen mitä juoksen Coopperin testissä sitten loppuen lopuksi. Ensimmäinen tuloshan oli kun aloitin nämä harjoitukset n. 2kk sitten, niin n. 2050-2100m. Tällä viikolla tämä päivä on vielä ainakin lomaa flunssasta/kuumeesta parantumiseen + toinen jalka hieman oireilee = mobilaattia. Ja varmaan huominenkin vielä lepoa, riippuen fiiliksestä. Tosin ajattelin tällä viikolla käydä kerran käydä vetämässä ne 5 x 400m vedot radalla + pari kertaa kevyellä 30minuutin metsälenkillä. Kuitenkin niin että ma + ti ensi viikolla olisi lomapäiviä, koska keskiviikkona on se itse testi.
  7. Terve kaikille! Olen uusi tämän palstan seuraaja. Olen varsin uusi lenkkeilyn harrastaja. Ennen pidin lenkkeilyä tuskallisena ja pyöräilin paljon mielummin että yleiskunto pysyisi edes kohtuullisena. Nyt kuitenkin sattui niin että nyt kesällä 2006 sain n. 2 vuoden odottelun jälkeen tietää että minut on hyväksytty koulutus/valintatilaisuuteen aiheena rauhanturvatehtävät ulkomailla. Kun sain tietää tästä oli peruskuntoni välttävä, mutta koska tuolla valintatilaisuudessa ainoa ongelma minulle olisi itse se Cooperin testi jossa vähimmäisvaatimus on 2200m, päätin alottaa harjoittelun 1.7 ja itse valintatilaisuus on ensi viikolla. Eli nyt siihen on aikaa n. 1 viikko. Palataan kuitenkin sinne heinäkuun alkuun. Koska kaikki kokemukseni juoksemista oli aivan kauheita, päätin suunnistaa ensimmäiseksi kunnon urheiluvälinekauppaan "ammattilaisen myyjän" puheille. Noh fiksun oloisen neidin kanssa katsottiin minulle hyvin istuvat vajaan 100euron kengät jossa oli jotain hienon nimisiä tukiakin. Ensimmäistä kertaa kun kävin juoksemassa uusilla kalliilla kengillä oli kokemus aivan mahtava, ensimmäistä kertaa aloin nauttia juoksemisesta kenkien osalta, muu kroppa huusikin sitten leipää. Aloitin harjoittelun kuitenkin rauhallisesti ohjelmalla 2min juoksua, 2min reipasta kävelyä. Lenkkejä tein 3-4 viikkoon ja lenkit kestivät n. 30minuuttia kerrallaan. 3 viikon päästä aloitin hieman pidempiä juoksuja ja kävelin aina kun siltä tuntui. Tässä vaiheessa siirryin myös oikeastaan kokonaan pois metsäpoluilta ja aloitin asvaltilla juoksemisen. Nyt viimeisin viikko oli tämä ja nyt olen viimeiset 2 viikkoa tehnyt n. 5 lenkkiä viikossa, pituudeltaan n. 8km. Nämä lenkit ovat menneet hölkätessä/juostessa ja kävely on jäänyt oikeastaan kokonaan pois. Aikaa 8km on mennyt 50-60minuuttia. Kunnon Cooperia radalla en ole kertaakaan uskaltanut yrittää vielä nyt "treeniaikana", mutta kai se pitää käydä kerran repäsemässä nyt tulevasta alkuviikosta ma - ti? Ennen siis virallista tilaisuutta.. Suoraan voin sanoa että kuntoni on erittäin huono ottaen huomioon ikäni ja painoni. Pituus 175cm, paino 75kg, ikä 22v. Jännittää todella paljon tuo valintatilaisuus koska armeijassa -03 Cooperin tulokset olivat max 2100m. Olin tosin kuski joten lihoin armeijassa n. 10kg, kun maistelin sotilaskodin antimia, olihan Parolannummella Suomen parhaat munkit.. Sykemittarin olen omistanut nyt viime viikkoina, ja on joku Polarin hieman parempi malli. Olen treenannut nyt kellon mukaan eli sykerajapiippausten mukaan.. En tiedä sitten miten hyvä idea on ollut tuo. Kysymykset aiheeseen liittyen: Miten kannattaa reenata tämä viimeinen viikko? Varsinainen testi on 6.9. Mitä kannattaa syödä ennen testiä, testiä edeltävällä viikolla? Ongelmia mulla on ollut hieman kummassakin reidessä kun ei ole tullut venyteltyä kunnolla... ja yleensä se on jäänyt pois Kannattaako nuo geelit Coopperin pituisessa suorituksessa? Kannattaako nämä tukevat urheilusukat? Miten kannattaa nesteyttää? Millä asioilla on nyt merkitystä ennen itse suoritusta, varsinkin kun suoritus on vain 12minuuttia pitkä. Henkinen valmistautuminen taitaa olla aika suuressa osassa, eli MP3-soittimeen on hyvä varata rajua musiikkia itse suorituksen ajaksi, jotta tulokset on mahdollisimman hyvät ? - Antti Ps. Kiitos kaikille ketkä jaksavat tälläisen harjoittelijan kysymyksiin vastailla.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy