Jump to content
Juoksufoorumi.fi


cokekola

Jäsenet
  • Posts

    1 965
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by cokekola

  1. Olen koettanut hakea kohtuullisen hintaista otsalamppua, jossa olisi kaukosäädin. Ts. johdoton tai johdollinen kytkin, josta saisi valon ainakin päälle/pois, jotta ei tarvitse hamuilla sokkona otsaa. Enpä ole itse onnistunut löytämään kuin >400 euron vempaimia, joka on selkeästi yli budjetin. Onko tietoa?
  2. Asiaa hieman sivuava artikkeli sattui muussa yhteydessä silmiin: https://www.firstbeat.com/wp-content/uploads/2015/10/smolander_et_al_2007.pdf Firtbeatilla on ollutkin käsittääkseni samankaltaisia tekniikoita joskus kuin Polarin s725X:ssä oli VO2maxin arviointtiin. Kun tämän yhdistää siihen, että Polarin tuotteista tekniikat hävisivät vähin äänin, tulee hakematta mieleen, että kyse voi olla patenttikiistasta.
  3. Viime perjantaina Keski-Suomessa hiihtelin Rexin pitoteipeillä todella tyytyväisenä. Latu oli jäinen ja lämpötila -1...-2 astetta, pito todella hyvä ja luisto samoin. Seuraavana päivänä oli lämpötila nollan vaiheilla ja taivaalta tuprusi lämpotiln mukaista himpun vetistä tuprulunta. Sehän jämähti heti kättelyssä teippeihin kiinni kuin piru. Ei auttanut, että sukset oli jäähdytetty. Onko tuohon mitään lääkettä? En tiedä voitelusta oikein mitään, joten Googlella löytämäni neuvot ovat sekavia ja keskenään ristiriitaisiakin. Rexin ohjeissa jossain sanotaan, että teipin päälle voi vetäistä liisteriä tai voidetta. Olisiko plus-kelin liisteristä apua tässä? Startilla näkyy olevan neuvona, että teipin päälle voisi jäätyvissä oloissa laittaa Startin pakkaskelin universal-voidetta. Onkohan tämä vain Startin teipille sopiva ohje? Olen oikeasti täysin ummikko voitelun kanssa, joten saa selittää rautalangasta vääntämälläkin.
  4. Juu, en siis kaipaa maksimisykelaskureita, ne on kaikki kovasti tuttuja, vaan hean tuota Polarin s725x:ssä olevaa tai vastaavaa menetelmää maksimisykkeen arvioimiseksi. (Kuten tuossa alloitusviestissä jo selitin.) Oletin, että algoritmi olisi jo vuosien kuluessa siirretty appiinkin.
  5. Vanha uskollinen, Polar s725x, arpoi sekä kuntoindeksin että maksimisykkeen. Tekisi kai vieläkin sen, jos jaksaisi/viitsisi/raaskisi kiikuttaa sen pariston vaihtoon. Ajattelin, että joku nörtti olisi jo siirtänyt saman algoritmin johonkin appiinkin.
  6. En hetken ähellyksenkään jälkeen ymmärrä, miten kuntotestin pystyisi tekemään Beatilla ja H10 -sykevyöllä. Sivulla polar.com/fi/tuotteet/polar_beat on kyllä kohta "kuntotesti", jossa mainitaan: "Ota selvää, kuinka hyvässä kunnossa olet tekemällä Polar Beatin helppo viisi minuuttia kestävä kuntotesti - Kiinnitä vain Polar H10-sykesensori ja renoudu". Vaikka yhdistän H10: ja syke näkyy Beatissa, en löydä mistään valikkoa tms., mistä testin voisi aloittaa. Kaiken lisäksi support.polar.com/beat -sivulla mainitaan kuntotesti vain OH1 -rannekkeella?? Onko Polar mennyt itse sekaisin H10 ja OH1 -vehkeidensä kanssa, kun niiden nimet ovat kovin samankaltaiset? EDIT: löytyihän se lopulta sieltä sivuvalikosta kohdan "päivitykset" takaa. Mielestäni kohtuullisen outo paikka, tai ainakin otsikko... Maksimisykelaskentaa tässä ei näemmä ole. Mahtaako olla jossain muussa appissa?
  7. Ainakin Polarilla on jo pitkään ollut joissain malleissa "kuntotesti", jossa paikoillaan makaamalla laite laskee sykkeestä (sykevälivaihtelusta?) mystisesti maksimisykkeen ja "kuntoindeksin", jonka ilmeisesti pitäisi vastata kutakuinkin VO2max-arvoa. Huuhaata tai ei, kiinnostaisi tietää, onko tuo laskenta-algoritmi jokin Polarin patentti vai yleistä tietoa. LÖytyykö esim. Androidiin appia, joka pystyisi laskemaan vastaavalla algoritmilla max HR:n ja VO2max:in? (Nykyiset omat Polarit (M600 ja V650) eivät tuota laskentaa ossaa, joten tuli mieleen, että sykevyön H10 voisi yhdistää suoraan kännykkään ja tuollaisella sovelluksella leikitellä.)
  8. Hommasin pitkän tauon jälkeen uuden lelun Polarin M600. Polarin Flow -palvelu on uusi kokemus, pääasiassa myönteinen. Teinpä sinne harjoitusohjelman maartonillekin, joka ainakin päällisin puolin vaikuttaa ihan mukiinmenevältä. JOS kuitenkin haluaisin kesken ohjelman vaikkapa vähän rankentaa sitä, tai mahdollisesti keventää, niin onnistuuko se mitenkään? Yksittäisiä harjoituksia voi siirtää ja "tavoitteita" lisätä, mutta jos haluan vaikka yhden harjoitupäivän lisää viikkoon, niin onko muuta mahdollisuutta kuin poistaa ohjelma je tehdä uusi? (Ilmeisesti useampia ohjelmia ei voi olla? :-( ) Sittenhän flow ei suostu enää tekemään uutta ohjelmaa, jos on sen mielestä liian vähän aikaa tapahtumaan :-(
  9. Neuvomisen harjoittelun voi aloittaa varovaisesti vaikka omasta puolisosta. Voin kokemuksesta kertoa, että se avartaa ymmärrystä ihmisten vastaanottokyvystä huomattavasti, hetkessä.
  10. Älkää nyt ihmeessä alkako tuntemattomia neuvoa pyytämättä, ainakaan lenkkipolulla! Tyypillähän on saattanut olla täysin kettumainen päivä, asiakkaat ovat valittaneet ja opastaneet, miten hommat pitää hoitaa, sitten duunikaverit ovat kettuilleet epäonnistuisesta ja pomo vielä antanut "hyviä neuvoja" ja uhannut potkuilla. Sen jälkeen, kun lähtee tuulettamaan tunteita lenkille saadakseen muuta ajateltavaa, niin tulee joku perkeleen besserwisseri vielä juoksussakin neuvomaan. Kannattaa varautaua itkuun tai siihen että lätty lätisee, sukupuolesta ja henkisestä tilasta riippuen. Jossain radalla tilanne voi olla toinen, kun harjoittelu on selvästi tavoitteellista. Silloin (jos oikeasti osaa asiansa), niin varmaan voi mennä keskustelemaan juoksutekniikoista, mutta ei ehkä sormi pystyssä neuvomaan silloinkaan.
  11. Täysin järjetön hinta estää ainakin oman osallistumiseni, joten ainakin yksi potentiaalinen juoksija puuttuu osallistujamäärästä sen vuoksi.
  12. Käytän fillaroidessa Androidluurissa samaan aikaan sekä Sports Trackeria että endomondoa. Molemmissa matka on yleensä hyvin yhtäpitävä, samoin esim korkeuskäyrä näyttää melko samankaltaiselta ja korkeuslukemat ovat kutakuinkin samat. Silti esim. viime viikonlopun 50 km lenkillä ST laski noususummaksi 450 m, mutta endomondo sai tulokseksi vain 270 m. Silmämääräisestikin jopa endomondon käyrästä voi todeta, että se laskee väärin. Merkillinen puute muuten mainiossa softassa.
  13. Onko sitten parempi postailla jotain masturbardinoiden maisteluita, enpä tiedä... ;-) Itse viimeksi kuluneen vrk aikana, ohjeiden mukaisesti: ainakin 10 x stor stark, muutama viskipaukku, ja lopuksi muutama hörppy kotimaasta kuljetettua minttuviinaa, unen varmistamiseksi. Aamulla vielä pari tasoittavaa ööliä ja viskiä. P.S. Kaksi viikkoa flunssaa teettää tälläisiä itsetuhoisia tekoja. Pääsisipä jo lenkille.
  14. Hähä, mulla nimetön on ainakin sentin etusormea pidempi, molemissä käsissä. Nyt voi siis lopettaa kokonaan turhan juoksentelun, kun homma on tällä selvä.
  15. Juoksijat pois ladulta heti! Kuva pilaa sekä meidän juoksijoiden mainetta ja antaa väärän esimerkin!
  16. Ei ilmeisesti ole lonkan limapussin tulehduksesta kyse, sillä kyykkyynkiin pääsee kivutta, eikä painelukaan aiheuta kipua. Ylipäätään kipua en saa tarkoituksella "provosoitua" aikaiseksi millään liikkeellä tai muullakaan. Kipu yllättää aina yhtäkkiä, enkä osaa yhdistää sitä mihinkään liikkeeseen tai asentoon. No, huomiseksi on varattuna aika lääkärille; saa nähdä, tuleeko mitään selvyyttä asiaan.
  17. Mikähän mahtaa vaivata lonkkaa? Oireet ovat seuraavat: - keskimäärin ei ole kipuja - juoksukin onnistuu - Kuitenkin toissapäivänä kävellessä alkoi lonkkaan sattua aika ajoin ja lopulta kipu säteili reisilihaksiinkin niin, että kävely oli lopulta lähes mahdotonta. Tämä sattui n. 200 metrin matkalla työpaikalta autolle. Kun lopulta kuitenkin olin autossa, kipu lievitti heti ja puolen tunnin kotimatkan jälkeen kävelinkin taas normaalisti. - Tänään lähdin vaimokkeen kanssa kävelylenkille. Alkuun ei ollut mitään vaivoja, mutta n. tunnin kävelyn jälkeen, kun nostettiin hieman vauhtia, tuli aivan yhtäkkiä sietämätön kipu lonkassa parin askeleen ajan. Muutaman sekunnin odottelun jälkeen taas mentiin kivutta, kun vauhtia oli vähemmän, mutta heti vauhdin kasvaessa tuli uudellen sama kipu. Vauhtia elentamalla, varovasti etenemällä päästiin jatkamaan kivutta kotiinpäin. - Puolen tunnin kävelyn jälkeen sama toistui. Onneksi oltiin jo melkein kotona, joten hitaasti kävelemällä päästiin kivutta kotiin. - Kotona ei taas mitään oireita, eikä kauppareissulla. Nytkin tuntuu kuin voisi tältä istumalta lähteä lenkille. Aika pahasti ärsyttää, kun ei ole mitään käsitystä, mistä voisi olla kysymys. Onko mitään ideoita? (Veikkaan, että työterveyslääkärin arvaukset eivät ainakaan alkuun juuri asiaa selvennä...)
  18. cokekola

    Falun 2015

    ?? Kallan numero oli 49. Ei kyllä ollut pienimmästä päästä.
  19. Ei toimi tiukimilla lentoyhtiöillä, ainakaan jos on mies. Jostain syystä naisille sallitaan helpommin kaikenlaisia pussukoita yli säännösten.
  20. Itse käytän maksimikokoista lentolaukkua. Siihen mahtuu hyvin kaikki normikokoisetkin lenkkikamat, lisäksi läppäri ja vaihtovaatteetkin. Mutta mä en ole muutenkaan koskaan ymmärtänyt repun etua lentokäytössä, selässä se on vaan hankalasti tiellä kääntyillessä kapeilla käytävillä: aina tönii kanssamatkustajia ja saa pyydellä anteeksi. Kädessä roikottaessa puolestaan ei ole mitään etua laukkuun nähden, päinvastoin: laukussa on sentään pyörät ja vetosanka.
  21. Kansantaloudessa velan vaikutusten arviointi ei ole ihan yhtä yksinkertaista kuin yksityistaloudessa. Valtio ei ole samassa mielessä taloudellinen entiteetti kuin yksilö tai yritys, joiden velka tulee aina niiden oman talouden ulkopuolelta. Valtion valka tulee yleensä osittain sen omassa piirissä olevasta taloudesta. Valtiohan ottaa velkaa yleensä pääasiassa kotimarkkinoilta, jolloin valtion maksamat korot tulevat pääomatuottoina verotettavaksi valtionverotuksessa, joten korosta osa palutuu suoraan valtiolle. Korkojen ajatellaan usein myös tehostavan taloudellist toimintaa, jolloin myös muut verotuotot kasvavat. Valtio käyttää itse velkapääomaakin menoihin, joista suuri osa on suoraan verotettavaa saajalleen ja palaa siten verotuottoine jälleen valtion talouteen. Lisäksi erinäiset talousteoriat laskevat näillä olevan taloudellista toimeliaisuutta edistävä vaikutus, jolloin valtion varotulot kasvaisivat myös välillisesti. (Tämä siis kai velkaelvytyksen taustalla oleva näkemys.) Mutta näistähän riittää eri näkemyksiä joka junaan. Joka tapauksessa ei ehkä pitäisi rinnastaa valtion velkaa yksityistalouden velkaan, se johtanee helposti liian yksinkertaistettuun näkemykseen.
  22. Ei ole Motonetin asu samaa luokkaa ainakaan Smartwoolin kanssa. Ostin sellaisen kokeeksi ja se venyi heti ensimmäsiessä käytössä hieman pussittamaan sieltä täältä, kun Smartwool istuu napakasti kerta toisen jälkeen. Motonet tuntuu ikään kuin pehmeämmältä, mikä kyllä tuntuu mukavalta arkikäyttöä ajatellen, mutta vastaavasti tietty löysyys on haitta juoksukäyttössä, ainakin omasta mielestäni. Pidän Motonetin siis kylmien ilmojen päiväkäytössä, lumitöissä, retkillä yms. ja juoksuun säästelen Smartwoolin asua.
  23. Keskusta saattaa joutua tasapainoilemaan vaalien jälkeen vähemmistöhallituksen kanssa, arveli asioista hyvin perillä oleva lähde Arkadianmäeltä. Siinä keskusta saisi vvm:n salkunkin...
  24. Etpä tainnut mainita ikääsi. Jos ikää alkaa olla yli 45 vuotta tai yli, niin lääkäri on oikea osoite vaivaa selvittämään. Lonkan kuvaaminen on erittäin hyvä ajatus. Vähintään natiivikivuva, tai jos massia riittää, niin magneetikuva. Kysessä voi olla tulehdus, reumaperäinen tulehdus, nivelrikko tai muu kuluma, tai moni muukin aivan "oikea" sairaus. Joka tapauksessa on järkevää ainakin sulkea tämänkaltaiset sairaudet kivun aiheuttajana pois. Mikäli osoittautuu, että kyse on sairaudesta, niin diagnoosista on siinäkn tapauksessa hyötyä asianmukaisen hoidon saamiseksi. Jos puolestaan sairautta ei löydy, niin fyssari osaa auttaa parhaiten.
  25. Tälläiselle harrastelija-puuhastelija-sohvahiihtäjälle tämä on oikein mielenkiintoista keskustelua, kiitos kaikille! Vielä, jos löytyisi linkkejä videopätkiin, joissa näkyisi puheen olevaa "kyseenalaista tasuria" pertsan kisassa, niin ymmärtäisi tyhmempikin asiaa ehkä hieman paremmin kuin pelkän keskustelun perusteella. Ei muuta, jatkakaa. :smiley:
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy