Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vääräjalka

Jäsenet
  • Posts

    19
  • Liittyi

  • Last visited

Viestit käyttäjältä Vääräjalka

  1. 2 tuntia sitten, ZeroDiesel kirjoitti:

    Onkohan sivuston https://www.hokaonesuomi.com

    toiminta missään tekemisissä Hokan kanssa saati ihan rehellistä?

    Tilasin liian edullisia kenkiä 55-65 € ja Shipping oli 914 €.

    Onneksi kortin limit löi vastaan.

     

    En valitettavasti saanut tähän iPadilta editoitua kuvaa liitettyä. 

     

    Eipä näytä olevan kovin luotettava sivusto. Toimitusehdot yms. jotain copypaste käännöstä. Vaikka tuolta kengät saisikin (mitä epäilen) niin tuskin kovin rehellistä kauppaa on.

  2. Varmaan tähänkin vastaus jostain jo löytyy, mutta mitenkäs tuossa Torrentissa menee koko? Runrepeatin mukaan Torrent on ”too small” ja SG ”true to size”. Jossain YouTube-arvostelussa taas sanottiin toisinpäin. Jos haluaisin Torrentia kokeilla, niin suosittelisitteko puolinumeroa isompaa kuin tavallisesti?

  3. tunti sitten, vmaksi kirjoitti:

    Varman huhun mukaan tällä viikolla tulee reilusti Hokaa lisää maahan, joten eiköhän tuon Challu 6:nkin saatavuus parane. 

     

    SG:n lesti on kärkiosasta vähän kapeampi, joten voisiko se aiheuttaa kipua? Pohjassa on myös voimakkaampi "rocker", joka rullauttaa jalkaa enemmän varpaille askeleen loppuvaiheessa. Tällöin toki myös etuosan rasitus kasvaa. Se voisi olla toinen syy. 

    Kiitos, täytyy seurata saatavuutta. Ehkä se sitten on tuo SG:n kapeampi lesti joka kipua aiheuttaa, vaikka kenkä ei pieneltä tunnu. En usko, että johtuisi varpaille tulevasta askelluksesta. Hokan kengistä olen pitänyt kovasti, mutta en tiedä mikä olisi se minun jalkaani sopiva kenkä maastoon jos SG ei toimi.

  4. Tietäisiköhän täällä joku Challengereiden saatavuudesta. Nykyiset Challengerit alkavat olla tiensä päässä ja pitäisi ostaa uusi pari. Paikallisesta liikkeestä ei kokoa (44) löytynyt ja nopealla etsinnällä netistäkään ei tarvitse etsiä halvinta, kun mistään ei tunnu kyseistä kenkää edes löytyvän. 

     

    Toinenkin kysymys: Minulla on myös Speedgoatit samaa kokoa kuin challengerit. Olen niillä juossut huomattavasti vähemmän ja syy on se, että pitkiksillä noin 1-1,5 tunnin jälkeen jalkapohjien etuosa kipeytyy. Koko on tosiaan sama mutta tuntuu ehkä jalassa aavistuksen napakammalta, ei kuitenkaan pieneltä eikä varpaat kipeydy. Samaa ongelmaa oli aikoinaan Icebugin nastoilla. Mistä tällainen kipu voisi johtua? Challengerit ja Asicsin DS trainerit eivät koskaan ole tätä aiheuttanut. Challenger ei vain ihan joka maastoon riitä.

  5. 44 minuuttia sitten, AA73 kirjoitti:

    Kokonaisaika 4.10 oli ihan ok, mutta kyllä vähän jäi kaivelemaan ;). Ensi vuonna melko varmasti uudelleen 34 tai 55. 

    Jos vähänkin 55 kiinnostaa, niin ehdottomasti sinne. Itselläni ei tosiaan ollut puolimaratonia pidemmästä kokemusta ennen 55:lle ilmoittautumista ja pisin harjoituslenkkikin oli nyt keväällä noin 26km. 

  6. 14 minuuttia sitten, Ruutuässä kirjoitti:

    Perustuu siihen, mitä olen keskustellut järjestäjätahoon kuuluvan henkilön kanssa. Ymmärsin puheista niin, että AVI on näyttänyt vihreää valoa sille, että jos kokoontumisrajoitus on 50 henkeä, niin tapahtuma voidaan järjestää 50 hengen lähtöryhmissä. Tilanne tosin voi olla järjestäjän kannalta sellainen, että päätös pitäisi jo tehdä ja jos varmuutta järjestämisen puolesta ei saada ennen 7.5., niin tapahtuma joudutaan perumaan. NUTS:lla on kuitenkin vuosien kokemus isojen tapahtuman järjestämisestä, joten jos joku polkujuoksuskenessä homman handlaa, niin he.

    Kiitos tarkennuksesta. Jos AVI on näin linjannut, niin selvä. En missään nimessä epäile NUTS:in kykyä järjestää tapahtumaa mutta epäilen, että aika loppuu kesken. Vaan kukapa olisi vuosi sitten uskonut, että edelleen ollaan tässä tilanteessa.

  7. 14 minuuttia sitten, Ruutuässä kirjoitti:

    Luultavasti tänään Pohjois-Pohjanmaan AVI linjaa jotain kokoontumisrajoituksista ja toivottavasti määrä nousee 50:een, jolloin kisa voidaan järjestää.

    edit. Näköjään tänään ei tule muutosta aiempaan eli rajoitukset eivät muutu ainakaan ennen 9.5.

    Mihin tämä väite perustuu? Onko siis fakta, että jos määrä nousee kokoontumisissa 50:een, niin tapahtuma voidaan järjestää? Voihan se niin olla, mutta itse en tuota kyllä niin tulkitse. Ei 50 hengen lähtöryhmät takaa sitä, että missään vaiheessa ei olisi yli 50 samanaikaisesti jossain. Lisäksi ryhmät sekoittuvat joka tapauksessa.

     

    Ja joo, varmasti siellä on käyty keskustelua AVI:n kanssa mutta tuskin AVI on sanonut mitään varmaa.

  8. 41 minuuttia sitten, mml kirjoitti:

     

    Pykälät ja tulkinnat eivät ole osoittautuneet erityisen suoraviivaisiksi. Mites viime syksyn Vaarat, eikös silloin ollut joku 50 hlö raja voimassa myös? Tai ne erinäiset futismatsit viime kesänä ja syksynä, joissa porukkaa oli katsomossa lohkoittain? Mun ois vaikea kuvitella että järjestäjät eivät olisi jotain keskustelua AVIn suuntaan käyneet mahdollisten tulkintojen ja reunaehtojen osalta, vaikka tokihan voi olla myös toisin (itse ainakin olisin soitellut n kertaa, eri asia onko mitään vastauksia saatavilla).

     

    Toinen kysymys sitten on, pitäisikö tätä tapahtumaa järjestää ja/tai olisiko se hyvä idea. Tästä ei varmasti saavuteta yksimielisyyttä yhtään isommalla porukalla, sillä ihmisillä on näistä varsin erilaisia näkökulmia (ja ihan hyviä perusteluja).

    Tulkinnat eivät ole suoraviivaisia ja tarkoitukseni ei ollut kritisoida järjestäjiä. Tottakai tekevät kaikkensa ja varautuvat eri tavoin, että tapahtuma saadaan järjestettyä. Vaarojen maratonin rajoituksista en tiedä mutta kesän futismatsit ja festarit järjestettiin huomattavasti lievempien rajoitusten aikana. Lisäksi eri katsomolohkot on ainakin teoreettisesti helpompi pitää täysin erillään toisistaan. 
     

    Eilinen exit-suunnitelma ei mielestäni mahdollista tapahtumia. Jos puhuttaisiin kesäkuusta, niin tilanne olisi eri. Nyt kuitenkin koronakäyrä on alaspäin ja voihan olla että toukokuussa saa jo järjestää tapahtumia jos trendi on suotuisa. 

  9. Olen kyllä samaa mieltä että tuo lähtöryhmäkikkailu ei sitä faktaa muuta, että tapahtumassa on yli 3000 ihmistä. Nykyisillä rajoituksilla ei toukokuussa järjestetä tapahtumaa, vaikka itsekin kovasti toivon että järjestettäisiin. Hiihtoloma ja pääsiäinen ei ole tapahtumia. Hiihtokeskukset saivat olla auki ja ihmiset tulivat paikalle. 
     

    Ei Kuusamosta ketään toukokuussa ajeta pois jos porukka omatoimisesti menee juoksemaan mutta nykyisillä rajoituksilla ja suunnitelmilla tätä tapahtumaa ei ole lupa järjestää.

  10. Kiitos perttu. Tuota juuri meinasin, että kympin aika kuitenkin jotain suuntaa antaa maratonin ajasta, että kuinka kovaa pitäisi mennä jos tavoitteena 4:30 maratonilla. Hyvä kuulla että vauhtia minulla pitäisi olla riittävästi. Täytyy tunnollisesti rakentaa nyt kestävyyttä, siinä onkin tekemistä.

  11. Jatketaanpa tähän ketjuun omaa edistymistä. Tuossa Sepon ohjelmassa on 10km testijuoksut viikoilla 2 ja 7. Tämä on tietysti kiva asia, että näkee vähän omaa kehitystä, mutta minkälaiseen aikaan tuo kymppi pitäisi taittua?

     

    tänään juoksin ensimmäisen testikympin hyvissä talviolosuhteissa. Reitti on hyvin tasainen, harmittavasti aamulla satoi lunta joten pikkuisen askel lipsui, mutta ei todellakaan pahasti. Aikaa kului garminin mukaan 51:05. Ei tuntunut siltä että tuli ihan kaikki annettua mutta en missään nimessä löysäillyt. Numerolapun kanssa tuosta olisi ehkä vähän lähtenyt pois mutta tuskin paljoa. 

  12. Kiitos vastauksesta joukor! Koitan nyt tosiaan pitää maltin mukana, vaikka halu olisi tähdätä heti parempaan kuin tuo 4.30. Viime innostuksen aikaan tulokset olisivat varmaan terveillä jaloilla ja järkevämmällä harjoittelulla olleet paremmatkin, täytyy yrittää se pitää mielessä. Kolme kertaa viikossa on sopiva tahti myös työn ja perhearjen sovittamiseen. 

  13. Tervehdys kaikille,

     

    Tässä ketjussa ei paljoa ole tapahtunut mutta jospa aloittaisin oman viestihistoriani tällä foorumilla tästä. Olen lukenut foorumia useamman vuoden mutta kirjoittanut en aiemmin ole. En tiedä tulenko juoksemaan maantiemaratonia ensi kesänä, koska metsässä juokseminen kiinnostaa enemmän mutta olen nyt ottanut Sepon 4.30 ohjelman kolmella lenkillä viikossa käyttöön.

     

    Taustaa: ikää on kohta 35 vuotta, ei ylipainoa. En ole urheilija mutta aina viihtynyt pallopeleissä. Intissä ei koskaan kuitenkaan mennyt cooperissa 3000 rikki. Noin 7 vuotta sitten innostuin enemmän juoksusta, valitettavasti järki ei pysynyt mukana. Kesällä 2016 puolikas tuli juostua kipeillä jaloilla aikaan 1.49. Sen jälkeen juoksu jäi. Vielä 2017 keväällä juoksin kympin aikaan 47.42 mutta sen jälkeen tuli kolmen vuoden tauko etten käytännössä juossut ollenkaan. Tosin en ole täysin sohvaperunana ollut vaan liikkunut muilla tavoin. Viime toukokuussa aloin juoksemaan 1-2 kertaa viikossa kympin lenkkejä, aina liian lujaa mutta jalat kestivät. Elokuusta lähtien olen juossut lähinnä maastossa ja pikkuhiljaa nostanut lenkkimääriä. Nyt on lumitilanne sellainen, että on täytynyt palata tielle. 
     

    Minulla ei siis tällä hetkellä ole mitään kisa-aikaa jolla saisi nykykunnostani käsityksen, olen yrittänyt opetella juoksemaan hitaasti ja pitkikset menevät mielestäni melko hyvin. Vaivoja ei toistaiseksi ole. Olenko muiden mielestä oikeassa ketjussa vai lähdenkö jälleen laukalle ja kohta olen telakalla?

  14. Lähtöryhmät tosiaan julkaistu. Minkäslaisia tavoiteaikoja ja missä ryhmissä muut juoksevat? Itse kävin vielä viime hetkellä muuttamassa tavoiteaikaani paremmaksi eli 1.45, vaikka en lähde sitä juoksemaan. Luulin edellisen vuoden perusteella olevani kolmosryhmässä, mutta olenkin toisessa. No, eipähän tarvii todennäköisesti itse pujotella muiden seassa, mutta minä olen sitten yksi kiroten ohitettava, kun juoksen hitaasti. Oikeana tavoitteena siis 1.50 alitus ja siinäkin varmasti täysi työ.

  15. Aloitetaanpa sitten foorum-kirjoittelu näissä merkeissä.

    täältä on kyllä löytynytkin useammasta ketjusta apua ja mahdollisia samankaltaisuuksia omaan vaivaan, mutta kysytään silti. Telakalla en varsinaisesti vielä ole (vaikka ehä pitäisi). Ongelmani alkoi noin kuukausi sitten. Minulla on kireät pohkeet ja olen niitä yrittänyt muistaa venytellä. Noh, aluksi oikean pohkeen alaosa oli juoksujen jälkeen kipeä. Venyttely ja parin päivän tauko aina helpotti sen verran, että jatkoin juoksemista normaaliin tahtiin. Pikkuhiljaa kipu on kuitenkin siirtynyt säären sisäosaan. Mitään turvotusta ei ole, eikä sääri tai pohje ole kosketusarka. Kylmä, voltaren ja hieronta tuntuisi hieman auttavan. Kipu on siinä mielessä ihmeellinen, että juostessa ja ihan arkisessa kävelyssä hetken aikaa liikuttua kipu häviää. Juoksun jälkeen ei myöskään kipu palaa heti vaan oikeastaan vasta seuraavana päivänä. Jos istun pitkiä aikoja tai aamulla herättyäni, niin silloin kipua on kävellessä.

    olen ikäni kärsinyt polvivaivoista, mutta ne vaivat eivät ole olleet pariin vuoteen riesana ja siitä syystä olen juoksusta innostunutkin, usean aiemman yritykseksi jääneen kerran jälkeen. Minulla on ylipronatoiva jalka, vasen jalka on pitempi ja oikealla jalalla tiedostan itsekin astuvani jalkaterä sisäänpäin kääntyen. Samoista syistä ne polvet varmaan aiemmin reistailivat, mutta salilla käynnin sekä vapaa-ajan ja juoksukenkien vaihtaminen on niihin tosiaan auttanut. Juoksumäärät minulla ei ole mitenkään suuresti kasvanut, mutta tämä on ollut ensimmäinen talvi kun olen juossut samoja kilometrimääriä, kuin kesälläkin. Ehkä sitten talviharjoittelu ja erilaiset olosuhteet ovat askelvaivaiselle tuoneet uudet ongelmat. Mitä sitten haluan kysyä on lyhyesti se, että osaisiko joku sanoa mihin tälläiset vaivat viittaisivat ja mitä asialle voisi mahdollisesti tehdä? Lepo tietysti on vastauksista helpoin, mutta kokonaan en haluaisi huilia kun toukokuussa olisi tarkoitus ensimmäinen puolikas juosta.

  16. Tervehdys,

    Ahkeran seuraamisen jälkeen päätin liittyä itsekin foorumille. laitetaan nyt tähän ketjuun omia mietteitä/avun pyyntöjä, kun en viitsi uutta ketjua aloittaa.

    Tilanne on siis se, että olen viimeiset kaksi vuotta juossut suht säännöllisesti. Olen ikäni kärsinyt polvivaivoista, mutta salitreenin ja kunnollisten vapaa-ajan kenkien avulla ne on viime ajat olleet poissa. Tavoitteeni olisi juosta ensimmäinen puolikkaani HCR:ssa toukokuussa ja ajaksi olen asettanut itselleni kahden tunnin alituksen. Tästä syystä olen myös juossut läpi talven melko innokkaasti eli noin kolme kertaa ja 30-40km viikossa. Aiemmin olen talvisin juossut lähinnä kerran pari viikossa ja lyhyitä 5-10km lenkkejä.

    no, kaikki on sujunut tähän asti hyvin ja uskallan väittää olevani jo siinä kahden tunnin vauhdissa. Viimeisen kuukauden ajan kuitenkin on vaivannut oikean jalan pohje sekä säären sisäsyrjä (ajattelin tästä kirjoittaa enempi tuonne loukkaantumis-osioon). Jonkinlaista juoksun vähentämistä pitäisi varmaan miettiä ja kysynkin, että minkälaisilla harjoituksilla kannattaisi tässä vaiheessa lähteä juoksua korvaamaan? Salilla käyn siis lihaskuntoharjoitteita tekemässä pari kertaa viikossa. Olen miettinyt, että voisiko spinning olla yksi vaihtoehto korvaamaan juoksua. Entä mitä muuta voisi kokeilla. Tietysti juoksu on juoksua, eikä sitä voi korvata, mutta nyt ei tarvitsisi aikatavoitteen suhteen hirveästi painia, vaan pitää tämä kahden tunnin kunto ja olla toukokuussa siinä iskussa, ettei 21km tule kropalle täysin yllätyksenä.

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy