Jump to content
Juoksufoorumi.fi



JaNa

Jäsenet
  • Content Count

    145
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hokan kenkiä olisi tosiaan mukava kokeilla useampaakin mallia. Tulee vaan turhan kalliiksi :). Pitääpä laittaa tuo Elevon kuitenkin harkintaan. Itsellä pahiten kuluva paikka on kannan sivu ulkosyrjällä. Ei siis kannan takaosassa. Sinänsä merkillinen seikka, koska olen enemmän keski/päkiä-astuja. Korkeaa holvikaarta minulla ei ole eikä minkäänlaista jäykkyyttä pronaatiossa. Tuon aikanaan operoidun nilkkavamman takia fyssari(t) on olleet aika ehdottomia, että kiilamaiseksi kuluneella kengällä ei saisi juosta. Pahentaa nilkan asentovirhettä ja lisää siitä aiheutuvia riske
  2. Nostetaanpa taas tämä aihe esille, kun uusia kenkämalleja on tullut useammaltakin valmistajalta. Meikäläisen ikuinen päänsärky on löytää kenkiä, jotka kestäisivät juoksemista paria kuukautta kauempaa. Moni muu ominaisuus kengissä kehittyy vuosien myötä, mutta kulutuskestävyys tuntuu vain huononevan. Tähän asti luotettavimpana valmistajana on ollut Mizuno, mutta viimeisissä malleissa on menty rutkasti takapakkia. Uusin Wave Rider kesti reilun kuukauden, ennen kuin pohjan ulkoreunan kumitusta piti korjailla liimailemalla. Itsellä yhdistyy kaikki pohjia syövät seikat. Hienoinen alipro
  3. Tätä olen itsekin harjoittanut. Vakiopurtavat kaikilla aterioilla, niin ei tarvi jatkuvasti hifistellä kalorien laskemisessa. Jossain vaiheessa sain käsiini suhteellisen yksinkertaisen dieetin, jossa jokaiselle aterialle oli muutamia vaihtoehtoja samalle kalorimäärälle. Käytännössä vaihtelin sitten paria erilaista suosikkia eri aterioilla.
  4. Nämä erilaiset adaptiiviset prosessit on juurikin niitä tekijöitä, jotka vie kovin tarkalta kalorinseurannalta pohjan. Vaikka arvio lepoaineenvaihdunnan kaloreista heittäisi vain 5% ja arkiliikunnan ja treenien kalorinkulutus vähenisi polttoainepulan vuoksi vaikkapa 10%, niin jollekin kuukauden mittaiselle ajanjaksolle kumuloituna se saa jo laskennan pahasti metsään. Tavoitteellisemmalla kuntoilijalla tai kilpaurheilijalla kalorivajetta ei pysty lisäksi mitoittamaan niin suureksi, että se kattaisi kaikki nämä epätarkkuustekijät. Olen minä itsekin yrittänyt jaksaa 2000 kalorin dieetillä vaikka
  5. Lykkyä tykö. Toipumisen kanssa ei kannata kyllä ahnehtia. Jotkut lekuritkin ovat sen suhteen ylioptimistisia ja päästävät liian pian tositoimiin. Parempi pari lisäkuukautta rauhallisempaa harjoittelua kuin pieleen mennyt toipuminen. On näitä kuituvahvisteitakin kuulemma jotkut onnistuneet porsimaan jos eivät olet antaneet kunnolla parantua. Ja fyssarin määräämät nilkkaharjoitteet kannatta ottaa tosissaan, vaikka välillä käy jo puuduttavaksi.
  6. Mulla oli tosiaan nivelsiteet aika hurjassa kunnossa, Ulkopuolelta oli vain yksi nivelside osittain ehjä, sisäpuoleltakin olin siteen saanut hajalle. Rekonstruktiossa laitettiin kuituvahvisteet, jotka suojaavat nilkkaa uudelta nyrjähtämiseltä varsinkin toipumisen aikana. Tämän ansiosta ei tarvinnut pitää kovin pitkää taukoa liikunnasta. Kipsiä ei laitettu ollenkaan, pelkällä irrotettavalla saappaalla alusta asti. Saapasta piti pitää muistaakseni pari viikkoa myös suihkussa käydessä (muovipussissa), mutta sen jälkeen sen sai irrottaa peseytyessä. Ilmeisesti kipsaus ei kuulu muutenkaan nykyiseen
  7. Edelleen sama ongelma vaivaa silloin tällöin, mutta onhan tuon kanssa nyt oppinut elämään ja juoksemaan. Kävin kymmenen kerran painelu-/neulahoito kuurin fyssarilla. Samassa yhteydessä lihakset ultrattiin, mutta ei sieltä mitään vaurioita tai nestekertymiä löytynyt. Muutamia venyttely- ja harjoitusohjeita sain ja ne tuntuu auttavan jonkun verran. Enemmän se apu oli kai henkisellä puolella eli kun ei tarvitse huolissaan, että joku paikka poksahtaa, niin uskaltaa juosta kipurajan yli. Ainoat todelliset haitat on sykkeiden nousu ja jalkojen ajoittainen puutuminen.
  8. JaNa

    Polar Grit X

    Joulun jälkeen on meikäläiselläkin ollut Grit ranteessa. Sen verran hyvin tuo sykemittaus toimii, että palautti ainakin itsellä uskon rannesykemittauksen käytettävyyteen. Tosin löytyy edelleen muutamia tilanteita, jolloin pitäisi kai suosiolla turvautua H10:n käyttöön. Esimerkiksi juurikin kylmillä ilmoilla syke saattaa pompata jonnekin 180 tuntumaan ja jää sinne. Kunnes onnistut jollain opilla lämmittämään käsivartesi. Tämä on enimmäkseen PK lenkkien murhe, koska kovemmilla vauhdeilla kroppa pysyy lämpimämpänä. Toinen tyypillinen ongelma tulee vastaan joskus kuntosalilla. Jos ei pysty jostain
  9. JaNa

    Polar Grit X

    Näin minäkin aluksi ajattelin, mutta jossain oli Polarilta tieto, että V2:n ominaisuuksia ei tulla päivittämään Grit X:ään. Mielestäni täysin markkinointitekninen temppu. Mikä estää ettei softa tukisi esim Recovery Pro:ta tai ortostaattista testiä ? Kun Grit tuotiin markkinoille, Polar lipsauttikin jossain vaiheessa, että mittari on "enchanced version of Vantage". Tuota ei kyllä enää uusimmasta markkinointimateriaalista löydy. Pitää nyt edes toivoa, että päivittäisivät mittariin power based training targets, kun tehonmittaus kuitenkin löytyy.
  10. JaNa

    Polar Grit X

    Päätin päivittää vanhan Vantageni ja päädyin Grit X:ään. Mittari on tosin vielä pukin paketissa, joten en ole päässyt käyttämään. Pähkäilin pitkän aikaa V2n ja Gritin välillä, mutta omat aktiviteetit sopii nykyään paremmin Gritille. Se on niin tyylillisesti kuin ominaisuuksiltaankin nappi silmään. Lisäksi teki mieli uudistua ja tuo V2 oli aivan liikaa vanhaa Vantageani muistuttava. Tein aikanaan vertailuja raudan välillä (Grit vs. V2), ja mielestäni näitä pitäisi markkinoida saman mittarin erilaisina versioina. Sen sijaan, että Polar ilmeisesti ajattelee niitä jonkinlaisina kilpail
  11. JaNa

    Salomon S-Lab Ultra 3

    Kengät saapui ja sopii kuin valettu. Hyvä että tuli tilattua pykälää normaalikokoani pienempi koko. Varvastilan leveys on juuri sopiva ja kanta lukittuu hyvin paikoilleen. Tavallisiin maantietossuihin verrattuina nämä on ehkä vieläkin pitkähköt. Ilmeisesti Salomon jättää tarkoituksella vähän reippaammin tyhjää tilaa pituussuunnassa, jotta varpaat eivät alamäissä ota heti vastaan. Harmi vain kun ei päässyt vielä tositoimiin. Reväytin pohjelihaksen ja viime viikko meni toipuessa. Tänään uskalsin ensi kertaa kokeilla vartin verran juoksumatolla.
  12. JaNa

    Salomon S-Lab Ultra 3

    Kolmoset lähti tilaukseen :). Alkaa kyllä jo tottua Sense Prollakin ravaamiseen, vaikka pitääkin kivikoissa mennä kieli keskellä suuta. Kenkä on tosi kevyt ja lennokas, joten oikeanlaisessa maastossa ei olisi valittamisen aihetta. Kuin nenä päähän joillain metsäpoluilla vähän vauhdikkaammilla lenkeillä.
  13. Tätä minä itsekin ihmettelin, että ylimääräistä painoa ei saisi nilkkaan kohdistaa, mutta mitään rajoitteita ei kuitenkaan juoksun tai muun liikunnan suhteen enää ole. Kyllähän näissä dynaamisemmissa kuormitustilanteissa kohdistuu huomattavasti suurempia voimia nilkkaan. Noh, tää on ehkä joku fyssareiden kultainen sääntö. Tai sitten yritetään vain välttyä siltä tilanteelta, että karkaa mopo käsistä ja lähdetään repimään jotain 150kg tankoa leikatun nilkan kanssa. Mutta kiitoksia vinkeistä. Eipä sitä tosiaan tarvi käsikuulaa kummempia painoja, kuin askelkyykkyihin saa jo ihan tarpee
  14. Meikäläisellä operoitiin nilkan nivelsiteet keväällä 2019. Huonoon kuntoon oli nilkka päässyt ja vaikka leikkaus sujui sinänsä hyvin, niin lääkäri totesi että oli ollut aika haastavaa rakentaa nivelsiteet uusiksi. Nilkkaan laitettiin myös kuituvahvisteet, minkä pitäisi suojata nyrjähtämiseltä. Juoksun suhteen ei ole ollut minkäänlaisia nilkkaa liittyviä ongelmia, lukuunottamatta jotain alkuaikojen pieniä haasteita. Nykyisellään uskaltaa jo juosta maastossakin. Kenkien valintaan kiinnitän toki paljon huomiota. Liian kiikkerillä tossuilla en lähde kivikkoon juoksemaan. Mu
  15. JaNa

    Salomon S-Lab Ultra 3

    Kannattaisi ehkä investoida sitten kuitenkin tuohon kolmoseen. Meillä päin sitä ei saa kyllä kun parista nettiputiikista ovh hinnalla (euroissa n. 200)...
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy