Jump to content
Juoksufoorumi.fi


JaNa

Jäsenet
  • Content Count

    94
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

32 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Monesti tuntuu että tässä mennään valmistajien ehdoilla. Taskuton takki on tietysti halvempi valmistaa ja myyntiartikkelien määrä pienenee, kun ainoa värivaihtoehto on musta. Materiaalien valinnassakin mennään sieltä, missä aita on matalin. On helppo valmistaa tuulen- ja vedenpitäviä asusteita jos muihin ominaisuuksiin ei tarvi juurikaan kiinnittää huomiota. Gorelta löytyy ehkä eniten tietoa erilaisten materiaalien kehittämisestä ja testauksesta, mutta kyllä ne useimmat Goren takitkin on enemmän tai vähemmän muovipusseja. Vaikka takki pitäisi olla speksien valossa "erittäin hengittävä". Hengittävyys on eri asia kuin hyvä tuuletus. Siitä huolimatta suosin Goren takkeja huonon sään asusteina. On edes yritetty valmistaa kunnon tuote ja hiki ei valu hihoista ihan noroina. Omasta mielestäni vanhat Craftin juoksutakit oli parhaimmistoa. Oli taskut, värivaihtoehtoja, heijastimet ja kunnolliset tuuletuspaneelit. Materiaalit oli hyviä kompromisseja sateen hylkimisen, tuulenpitävyyden ja hengittävyyden välillä. Eihän sitä sadetta edes huomaa kuin ensimmäisen varttitunnin aikana. Sen jälkeen riittää kun takki pitää edes osittain sadetta. Sama juttu tuulenpitävyyden kanssa, pieni tuulenviri takin läpi on pelkästään tervetullutta.
  2. JaNa

    Harjoitusohjelma

    Tästähän olikin kehkeytynyt mielenkiintoinen ketju. En ehtinyt loman takia seuraamaan palstaa kunnolla. Ajattelin tällä kertaa kokeilla tuolla alussa ehdotettua Helsinkimarathonin ohjelmaa. Siitä löytyy ainakin hyvän ohjelman peruselementit ja jää myös tilaa pienelle säätämiselle. Progression osalta kaikki valmiit ohjelmat jää tietysti puolitiehen, koska ohjelma pitäisi olla muokattavissa oman edistymisen tahdissa. Polarin juoksuohjelma on tässä mielessä oikeilla jäljillä, mutta sekään ei tosin mittaa kuin ohjelman oikeaoppista noudattamista. Siihen olisi mieluummin voinut ohjelmoida jonkinlaisen takaisinkytkennän esim. testijuoksuihin pohjautuen. Nilkka antoi taas loman aikana pienen muistutuksen, että on vielä syytä pitää välipäivä lenkkien välillä. Piti muutamana päivä ottaa korvaava harjoitus fillarilla kun erehdyin ahnehtimaan liiaksi. Lisäksi mulla menee helposti nopeutta nostaessa askellus enemmän kantavoittoiseksi ja siitä tuo koipi ei tunnu tykkäävän. Intervalleissa ensimmäiset vedot jaksaa vielä pitää tekniikan kasassa, mutta sen jälkeen tullaan helposti jo kanta edellä asfalttiin.
  3. JaNa

    Harjoitusohjelma

    Tätä on kyllä yritetty. Propleemana on että kun itseltä puuttuu riittävä asiantuntemus, niin ohjelmasta tulee joko liian vaativa tai riittävää/sopivaa nousujohteisuutta ei ole. Ohjelman puolessa välissä huomaa, että juoksu ei oikein kulje ja hups- oletkin ylikunnossa. Koettu on. Itsellä tähän tilanteeseen ajauduttiin oikeastaan viikon...parin aikana, joten ei siihen ehtinyt reagoida ajoissa. Vireystasossa on muutenkin välillä muutoksia, joten ei se "oman kehon kuunteleminen" aina toimi. Toinen vaihtoehto on kehitys on aivan liian hidasta tai sanottavaa kehitystä ei tapahdu. Olisi tietysti helppoa jos pelattaisiin yhdellä muuttujalla (km), mutta kun ohjelmassa on intervallia, nopeuden nostoa, mäkijuoksua yms. niin kuormituksen määrittäminen viikkotasolla pidemmän ajan kuluessa ei ole niin helppo tehtävä.
  4. JaNa

    Harjoitusohjelma

    Siinähän olikin pari ohjelmaa, mihin en ollut törmännyt. Kiitokset. Pitääpi käydä nuo läpi vähän tarkemmin...
  5. JaNa

    Harjoitusohjelma

    Taas se aika vuodesta, kun pitäisi lyödä lukkoon harjoitusohjelma. Tarkoitus olisi aloittaa nyt Tammikuun alusta ja tähdätä ensimmäiselle kokopitkälle kesäkuun alussa. Kevään kuluessa olisi tarkoitus käydä juoksemassa muutama puolikas ja kokeilla miten kunto ja nilkka kestää. Viime vuoden operoinnin jälkeen nilkka on nyt jotakuinkin 80% kunnossa. Kestää pitkätkin lenkit, mutta alkaa hieman varoitella jos nostaa liiaksi vauhteja. Ei kuitenkaan mitään turvotusta tai pahempia kipuja, joten fyssarin mukaan ei tarvi olla huolissaan. Kuuluu kuulemma asiaan. Nyt olisi hakusessa hyvä harjoitusohjelma (tavoiteaika ehkä 3:30). Aikaisemmin olen kokeillut näitä täältä löytyviä ohjelmia, Polarin ohjelmia ja jotain Norjalaistakin ehdotelmaa johon olin ehkä itse eniten tyytyväinen. Oma kompastuskivi on riittävän vauhdin löytäminen, joten pitäisi löytää ohjelma, jossa nopeuden kehittämiselle on selkeät tavoitteet. Unohtamatta kuiteenkaan riittäviä kilometrejä. Voihan näitä ohjelmia toki itse sorvata mieleisekseen, mutta ilman riittävää asiantuntemusta riittävä nousujohteisuus jää puuttumaan tai mennään reippaasti yli. Ei ole ihan helppoa määritellä harjoituksen kuormitusta, kun nopeutta ja kestoa vaihdellaan. Hyviä ehdotuksia otetaan mielellään vastaan...
  6. JaNa

    Läskikerho

    Sama tavoite täälläkin. Pitäis saada viitisen kiloa pois ja ihanne olisi jossain 70 kg korvilla. Nää ihannepainon tuntumassa olevat kilot istuu vaan turhan tiukassa ja suurin osa tuolla jossain vyön alla. Pelkästään kuluttamalla/treenaamalla niitä ei saa pois. Syömisen määrä ja laatukin alkaa olla sen verran kohdillaan, että en tiedä mitä pitäis muuttaa tai vähentää. Jos tätä vähemmin syö, alkaa harjoittelu kärsiä ja arkiaskareisiin ei riitä energiaa.
  7. JaNa

    Mizuno

    Kokeileppas tätä uusinta Rideria, rev. 23. Ainakin minulle oli huomattavasti tilavampi, kuin WR 22. Piti vaihtaa kenkä leveyden ansiosta yhtä numeroa pienempään. Nyt sopii kuin nenä päähän.
  8. Maanantaina olisi sitten kohtalon päivä, kun saa ensimmäistä kertaa kokeilla juoksemista tuon nilkan kanssa. Syyskuulle asti pitäisi kuitenkin malttaa pysytellä juoksumatolla ja vasta sen jälkeen tositoimiin jos ei ongelmia ilmene. Kuntoutuminen on sujunut tähän mennessä hyvin. Ei sanottavaa kipua tai turvotusta, vaikka tohtori ja fyssari niistä varoittelivatkin. Joskus rankemman pyörälenkin ja taspainoharjoittelun jälkeen saattaa olla pientä turvottelua tuossa etummaisen nivelsiteen kohdalla, mutta kuuluu kai sitten asiaan. Saattaa myös johtua pelkästään siitäkin, kun jäykkä pyöräilykenkä puristaa nilkkaa tuntikaupalla. Saas nyt sitten nähdä maanantain jälkeen käy. Vaihtoehtoisten harjoittelumuotojen johdosta hurahdin sitten tosiaan pyöräilyynkin vähän vakavammassa mielessä. Koko loppukevät ja kesä on menty 100-200 km viikkotahtia pyörän satulassa. Kesälomalla rahtasin oman maastopyörän mukana ja mittariin kertyi yli 500 km. Eteläeuroopan yli 30 asteen helleputki toi omat haasteet harjoitteluunsa. Hyvähän se on kun juoksun rinnalle saa muitakin harjoittelumuotoja. Varsinkin näin varttuneemmassa iässä jalat on vähän turhan kovilla jos harjoittelu on pelkkää juoksemista.
  9. Ei se nyt ihan niin helposti mennyt, kuin alkuun näytti. Kipuja riitti ensimmäisellä viikolla ja jonkin verran vielä toisellakin. Lähinnä ne kivut johtui siitä, kun tukisaapas puristi pahimmoilleen juuri siitä leikkauskohdasta. Tikit vielä välissä hinkkasi. Lääkkeet oli tietysti hyvät, mutta aloin itse jo parin ensimmäisen päivän jälkeen säännöstellä ettei jää koukkuun. Toisella viikolla paraneminen lähti kunnolla käyntiin ja uskaltauduin jo auton rattiin ja pienille kävelylenkeille. Saman viikon lopulla sain tikit pois ja kaikki oli näköjään edennyt hyvin. Vain pientä turvotusta itse leikkauskohdassa. Nyt odotellaan vielä pari päivää lopputarkastukseen ja saa tukisaappaan pois. Sitten alkaa varsinainen nilkan kuntoutus. Aikaisemmin tällä viikolla oli ensimmäinen tapaaminen fysioterapeutilla. Lähinnä tilanteen kartoitusta ja taustojen selvittelyä. Ihmetytti kyllä että fyssarin mielestä heti saappaan poiston jälkeen voi aloittaa esim. pyöräilyn, kävelylenkit ja muun ei-iskevän harjoittelun. Voimaharjottelukin ok nilkkaa lukuunottamatta. Muitten kohtalotoverien juttuja lukiessa sain kuvan, että lähdetään liikkeelle huomattavasti varovaisemmin.
  10. Dodii. Koipi on nyt sitten leikattu ja hyvin kuulemma meni. Yllättäen kirurgi sanoi kudosten olleen niin hyvässä kunnossa, että liittäminen onnistui helposti. Eivät olleet tarvinneet edes luukalvoa, vaan käyttäneen jotain uutta tekniikkaa (kuituvahvistus). Minä ajattelin etukäteen ihan päinvastaista tilannetta eli huonokuntoisia kudoksia. Toinen yllätys oli, että sitä keskimmäistä/ulointa nivelsidettä ei tarvinnut liittää. Nyt pitää kyllä kysyä lisäselvitystä lääkäriltä. Olin itse vielä niin pilvessä leikkauksen jä lääkityksen jäljiltä ettei älynystyrät oikein toimineet. Näyttää siltä että särkylääkkeitään ei tarvinnut, kuin itse leikkauspäivänä. Saa nyt nähdä sitten, kun alkaa kuormittamaan enemmän jalkaa. Pientä jomotusta tietysti, mutta tuollaisiin pienempiin särkyihin nyt on juoksijana tottunut vaikkei mitään erityisempää olisikaan.
  11. Fysioterapia tulee leikkauksen jälkeen. Leikkaava lääkäri hoppuutteli jo varaamaan fyssarin tässä vaiheessa, koska on kuulemma tärkeää ettei tule mitään odottelupäiviä, vaan kuntoutukseen pääsee heti. Leikkaus tehdään nukutuksessa, mutta samana päivänä pääsee kyllä pois.
  12. Vesijuoksu saattaisikin olla hyvä idea, eipä tullut heti mieleen. Varmaan fyssari olisi tuota sitten jossain vaiheessa ehdottanut, mutta joka tapauksessa hyvä muistaa tuokin.
  13. Nyt on sitten leikkauspäivä lyöty lukkoon parin viikon päähän. Etummainen uloin nivelside poikki ja keskimmäinen revennyt ja ainakin osin irti. Sisäpuolellakin toinen (syvä) ligamentti vauroitunut, mutta tälle ei kuulemma tehdä mitään. Ulkopuolen nivelsiteet korjataan kuntoon. Kevään ja ainakin alkukesän juoksut on sitten juostu. Nyt pitäisikin sitten kehittää korvaavia kuntoilumuotoja. Aluksi ei varmaan pysty kuin soutulaitetta ja yläkropan lihastreeniä, mutta toukokuun lopulta ehkä jo maastopyörän selkään. Uinti siinä vaiheessa, kun nilkka ei enää kipeydy heiluttelusta.
  14. Näin minäkin sitä olen pähkäillyt, että niin kauan kun se toimii ilman vaivoja, ei viitsisi leikkauspöydälle lähteä. Lääkärin mukaan nilkassa ei ole edes havaittavissa, kuin lievää löysyyttä. Monella on huonommat nilkat ilman mitään varsinaisia vaurioitakaan. MR kuvassa ei ollut kuitenkaan mitään epäselvyyttä, vaan uloin nivelside kokonaan poikki ja toisessa repeämä. Vaikea sanoa, pystyykö harjoittelu ja lihakset tosiaan kompensoimaan tuon puuttuvan nivelsiteen. Joidenkin lähteiden mukaan pystyy.
  15. Lähete ortopedille ja puukkoa ilmeisesti tarjoavat. Itse edelleen kahden vaiheilla. Googlatessa löytyy sellaistakin tietoa, että katkenneita nivelsiteitäkään ei välttämättä korjata, koska nilkka saattaa tukevoitua kuntoutuksella. Ja toisaalta leikkauskaan ei tukevuutta takaa ja saattaa tulla muitakin ongelmia (kroonisia kipuja, asentovirheitä, liikerajoitteita). Otappa nyt tästäkin sitten selvää. Jonkun verran tasapainolaudalla temppuilukin on jo parantanut tuntumaa. Juossut muutamana päivänä pitkiä lenkkejä tosi huonolla alustalla (paakkuuntunutta lunta) eikä nilkka ollut moksiskaan.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy