Jump to content
Juoksufoorumi.fi



JaNa

Jäsenet
  • Content Count

    128
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

44 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. On tosiaan hankala löytää kosteudenpitävää vyötä. Nyt löysin jostain maininnan, että Camelbakin etutasku on "water resistant". Taidanpa laittaa tilaukseen. Lähtee sitten palautukseen jos ei pidä paikkansa.
  2. Pitäisi jostain löytää vuosia palvelleelle Perfektan juomavyölle korvaaja. Lähinnä kiinnostaa pehmeällä/muovautuvalla pullolla varustetut vyöt. Tavallisista "kovilla" pulloilla varustetuista vöistä en ole Perfektaa parempaa löytänyt. Yleensä muissa tökkää pullokoko vastaan eli aivan liian suuret pullot. Perfektan 1.5 desin pullot on optimaaliset. Saa juotua kerralla tyhjäksi eikä tarvi hölskytellä puolikkaiden pullojen kanssa. Muuten yksityiskohdat kaipaakin kipeästi uudistamista. Juomaliivejä multa löytyy jo, mutta kesäkelien pitkillä lenkeillä pidän vyötä. Eli juomavyö joko 0.5 litran (tai 2x 0.25 l) muovautuvalla pullolla. Hölskymätön, napakka istuvuus myös täydellä juomapullolla. Vetoketjulliset, kosteuden pitävät taskut kännykälle ja muulle pikkusälälle. Ajattelin ensin Salomonin Pulsea, mutta kaikki taskuissa oleva kastuu kuulemma läpimäräksi (hiestä). Seuraava ehdokas Camelbakin Ultra Belt, mutta en ole löytänyt mistään tietoa, että miten pitää kosteutta (onko joku kokeillut tätä ?). Löytyykö muita hyviä ehdotuksia ? Nathanilta löytyy Vaporkrar waistpak, mutta sitä ei saa tilattua, kuin ulkomaisista nettikaupoista (mahd. palautus menee hankalaksi). Salomonilta Agile 250, mutta nestemäärä jää aika pieneksi.
  3. Mulla on känny kulkenut jo iät ajat lenkeillä mukana sellaisessa 10 euron venyvässä vedenpitävässä juoksuvyössä. Ei sitä edes huomaa kuljettavansa mukanaan. Langattomat Jabran nappikuulokkeet siinä lisänä. Juoksuvyötä tarvii muutenkin, koska mukana pitää kuskata kuitenkin vessapaperia, avainta yms. Pitkillä lenkeillä on sitten juomavyössä sellainen erillinen kännykkäkotelo. Juoksukännykäksi pyhitin vanhan IPhone vitoseni. Helppo käyttää juostessa yhdellä kädellä sopivan kokonsa puolesta ja ei lenkillä sen parempaa kännyä tarvitse. Ei kiinnosta lähteä raahaamaan lenkillä mukana näitä nykyisiä möhkäleitä.
  4. Nilkan treenaamiseksi onkin tuota yhdellä jalalla seisontaa harrastellut melkein päivittäin. Lonkan venytykseen on vähän vaikeampi löytää hyvin toimivia venytyksiä. Tuo mainitsemasi "jalka polven yläpuolella" venytys onkin ehkä ainoa venytys joka jollain tapaa osuu oikeaan paikkaan. Olen kyllä yrittänyt googlailla erilaisia venytyksiä ja vääntänyt kroppaa jos jonkinlaiseen solmuun, mutta jotenkin jää aina puolitiehen. Venyttää aina pikkaisen väärästä paikasta. Saas nyt nähdä miten se tästä lutviutuu. Eilinen pitkis meni loppujen lopuksi hyvin.
  5. Pari viikkoa otettu vähän rauhallisemmin ja tänään uskalsin ensimmäisen kerran kunnollisen pitkän lenkin. Lyhyempiä lenkkejä lähinnä maastossa olen muutaman kerran juossut tässä välillä. Noh, kun olin muutaman kilometrin tänään juossut, alkoi lonkkia kivistellä tuttuun tapaan. Ajattelin kuitenkin etten anna sen latistaa tunnelmaa ja jatkoin rauhallisella vauhdilla 6min/km pintaan. Kokeilin vaihtaa hieman askellustekniikkaa, mutta totesin pian, että tavallinen toimii parhaiten. Ja kas kummaa, kipu hävisi jossain 10km jälkeen. Vähän jomotti aina välillä, mutta ei niin paljoa että olisi juoksua häirinnyt. Kesän aikataulut on nyt tietysti muutenkin mennyt uusiksi, joten pystyy varmuuden vuoksi vähän himmailemaan treeniohjelmassa. Polkujuoksusta innostuin sen verran että ainakin yksi lenkki viikkoon maastossa. Löytyi sellainen joustava nilkkatuki/maastokenkäkombinaatio ettei tarvitse nilkkojen vuoksi olla huolissaan.
  6. JaNa

    Polar Grit X

    Tuo pitää hyvin paikkansa että Vantagen mittaus toimii viileässä pääsääntöisesti hyvin jos pitää hihan koko ajan ranteen päällä. Jos vilkuilee mittaria, menee mittaus pieleen. Tuokaan sääntö ei aina toimi. Joskus ei vaan jostain syystä ole planeettojen asema kohdillaan ja mittaus pätkii tai antaa epäloogisia arvoja. Meikäläisellä nää kaikki rannemittauksen rajoitukset ja epäluotettavuus on kyllä tappaneet aika tehokkaasti kiinnostuksen sen hyväksikäyttöön.
  7. JaNa

    Polar Grit X

    Taitaa meikäläiseltäkin lähteä Vantage vaihtoon 😃. Komoottiin oon tykästynyt jo aikaisemmin kännykän kanssa sählätessä. Keski-euroopassa juostessa ja pyöräillessä ollut ihan ehdoton palvelu. Löytyy kasakaupalla valmiita, luokiteltuja reittejä, joista valita kun liikkuu oudommissa ympyröissä. Pitänee vain päästä kokeilemaan tuota kelloon tuotua sovellusta, että miten pelaa käytännössä. Juurikin arveluttaa sellaisessa maastossa liikkuminen, joissa polkuja/teitä menee ristiin rastiin.
  8. Kipu ei tosiaan mikään sietämätön ole, mutta sen verran jumissa että saa koko ajan mennä pakottamalla eteenpäin. Pari ensimmäistä kilometriä menee sujuvasti, mutta sen jälkeen alkaa lonkat/pakarat jumittamaan. Kokeillaan nyt löysäillä parin viikon ajan ihan. Ainakin eka viikko kokonaan ilman juoksua. Pieniä univaikeuksia ollut muutaman päivän, joten jonkinlaista ylirasitustakin saattaa olla kuvioissa. Leposyke 10 pykälää koholla. Meillä päin on laput luukulla niin fyssareilla kuin hierojillakin, joten venyttelyn ja hieromarullan varassa ollaan.
  9. Se mikä tässä nyt itseä eniten askarruttaa, on tietysti sopiva hoito. Tästä tuntuu olevan kaksi koulukuntaa, joista toinen suosittelee vähintään parin viikon totaalilepoa kaikista aktiviteeteista, jotka rasittavat pakaran/lantion lihaksistoa. Eli juoksun ja pyöräilyn voi unohtaa ja ilmeisesti raskaammat kävelylenkitkin. Toinen koulukunta on kevyen, palauttavan liikunnan kannalla. Kevyttä hölkkää ja kävelyä yms. Lisäksi tietysti hierontaa ja verryttelyä. itse olen jo huomannut ettei niin kevyitä juoksulenkkejä tällä hetkellä saa tehtyäkään etteikö tuo lonkka jotenkin kapinoisi. Mutta onko tästä jotain haittaa, on sitten toinen juttu.
  10. Tää voisi tosiaan olla jotain pakaran heikkoudesta johtuvaa ärtymistä, joka on sitten johtanut tulehdukseen ja sen myötä kipuiluun. Juuri huomasin että yhden jalan kyykystä ei tule yhtään mitään. En ole varsinaisesti muuttanut harjoitustaktiikkaa viime aikoina, lisännyt ainoastaan tehoja tasaisesti koko kevätkauden. Viime viikkoina otin mukaan hitaita mäkilenkkejä ja vaeltelua lähistön kukkuloilla. Ajattelin että tää monipuolistaisi lihaksiston kuormittamista. Mutta tähän asti tuntuu vaan pahentaneen tilannetta. Nopeassa juoksussa tämä ei tunnu tosiaan vaivaavan niin pahasti jos reitillä ei ole ylämäkiä. Toisaalta saattaa olla myös itsepetosta. Kovalla tempolla mennään muutenkin "väkisin" puristamalla ja kiputiloja ei niin helposti huomaa kun kaikki lihakset tekee täydellä teholla töitä.
  11. Viimeisen kuukauden verran oireillut jumiutuvia, kipeitä lonkan sivuja. Olen itsekseni pähkäillyt jotain piriformiksen/bursiitin/limapussin tulehduksen tyyppistä tilaa. Alussa vaivasi vain pidemmillä lenkeillä tai kun reitillä oli raskaita ylämäkiä. Pahennut siitä sitten hiljakseen ja nyt alkaa olla jo vaivana kaikilla lenkeillä. Viime sunnuntain kolmetuntinen meni jo irvistämällä, kun ylämäkiä ei meinannut päästä lopussa ylös ja tunto hävisi jaloista. Kipu ei sinänsä ole mikään sietämätön, mutta lyhyemmilläkin lenkeillä sykkeet on taivaissa, kun joutuu väkisin juoksemaan. Ilmenee symmetrisesti molemmilla puolilla, lonkan leveimmässä kohdassa hieman pakaran puolella. Mielestäni se paikoittuu lihakseen, mutta voi olla tietysti jotain limapussin tulehdusta tms. Lääkäriin ei tällä hetkellä tällaisten pikkuvaivojen ole menemistä ja fyssarilla on lappu luukulla. Olen yrittänyt venytellä ja tarjota hieromarullaa, mutta ei tunnu auttavan. Voisi tietysti kokeilla parin viikon lepuutusta, mutta sitäkään ei viitsisi tehdä jos diagnoosi on ihan arvailun varassa.
  12. Yleensä kuulee tosiaan sanottavan, että sykealueet pyörällä on matalammat, mutta tuota ei kannata ihan kokeilematta ottaa ohjenuoraksi. Ainakaan meikäläisellä sykealueissa ei ole pyörällä tai juostessa eroa. Mieluummin jopa toisin päin eli pyörällä saan sykkeet helpommin ylös. Parin tunnin pyörälenkki jollain 160-170 sykkeellä ei ole edes raskas. Jos saman tekee juoksemalla, on jo kohtuullisen kova lenkki.
  13. Löysin paikallisesta urheiluliikkeestä hyvältä vaikuttavan, joustavan nilkkatuen ja yritän kokeilla nyt juoksemista sen kanssa. Yritin myös juosta kaappien kätköistä löytyneillä Salomonin korkevartisilla kengillä, joiden pitäisi olla juoksuun suunniteltu, mutta eivät ne näköjään teknisillä poluilla toimi. Liian kömpelöt ja liukkaat. Meillä päin on ongelmana, että kaikki parhaat polkujuoksureitit on suurilta osin niin liukasta kivikkoa, juurakkoa ja rämeikköä, että kengän pitää olla tosi ketterä. Monet juoksee tavallisilla ohutpohjaisilla lenkkareilla. Aloinpa sitten taas pohtia sitäkin, että onkohan edes järkeä lähteä tuonne kivikkoon risikeeraamaan nilkkaansa. Jos pysyttelen asfaltilla ja sorapoluilla, on edessä huolettomia kilometrejä. Jos poksautan nivelsiteet tuolla polkuryteikössä, on edessä ehkä vuoden juoksutauko.
  14. Kiitokset vinkeistä. Tuostahan löytyi jo tosiaan vaihtoehtoja, mitä kokeilla. Yritin toipumisaikana käyttää muutaman kerran sellaista nauhakiinnitteistä nilkkatukea, mutta ei sillä oikein juoksu onnistunut. Muutaman kilometrin kävelylenkit kyllä, mutta juostessa se ei pysynyt kunnolla paikoillaan tai piti kiristää niin että teki kipeää. Mutta tuo on totta että pitäisi löytää hyvä kompromissi tukevuuden ja joustavuuden välillä. Polkujuoksun yksi tärkeä hyöty häviää jos aletaan käyttää liian tukevia kenkiä/siteitä. Tasapainolauta on ollut käytössä ja yhdellä jalalla seisty lähes päivittän. Viimeiset kuukaudet olen jo pystynyt juoksemaan melkein normaalisti ja jäänyt tuo laudan käyttö vähemmälle. Nilkka kestää alle puolimaratonin mittaiset lenkit ilman ongelmia. Joskus tulee tuota pidemmillä lenkeillä tai intervalliharjoittelun jälkeen pientä aristamista, joka katoaa itsestään parissa päivässä.
  15. Nilkka operoitiin vuosi sitten kuntoon. Hyvin on parantunut ja kestää jo asfaltilla rankemmatkin lenkit. Nyt tekisi kuitenkin mieli täydentää harjoittelua polkujuoksun parissa. Tavalliset sorapolut menee ilman ongelmia, mutta vähänkään epävarmemmalla alustalla ei tee mieli juosta tavallisilla maastojuoksukengillä. Monissa artikkeleissa suositellaan nilkkaa tukevia maastojuoksukenkiä, mutta ainakaan itse en ole onnistunut sellaisia löytämään. Varren pitäisi olla tarpeeksi korkea ja jäykkä, jotta se oikeasti suojelisi nilkkavammoilta. Kuitenkin sen verran kevyttekoinen ja juoksukenkämäinen, että mahdollistaisi kunnolla juoksemisen. Nämä vaellussaappaan tyyliset ei toimi. Olisikohan jollain tietoa tällaisista kengistä ?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy