Jump to content
Juoksufoorumi.fi


samiko

Jäsenet
  • Content Count

    32
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

20 Excellent

Converted

  • Coopperi
    ?
  • 10km
    ?
  • Puolimaraton
    1.29 (Triathlon puolimatkan kisassa)
  • Maraton
    3.43 (Triathlon täymatkan kisassa)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. samiko

    Harjoittelun rytmitys

    Ehkä ajattelin enemmänkin toisinpäin, eli syksyllä talvella ne pidemmät treenit jää pois ja tulevat sitten keväällä/kesällä lajinomaisina mukaan (esim joku 5h pyörä). Ja tämä siis täysillematkoille. Toki niitä tehojakin tulee, mutta tuollaiset maksimisykeintervallit jää mulla kyllä lätkään, saman pituinen vaikka pyörällä ei sykettä samalla tavalla nosta, paljon vähemmän lihaksia käytössä. Mutta siis hyvin todennäköisesti teen "väärin" jollain mittapuulla, en harjoitusten sisälläkään kovin tarkasti mitään tehoalueita noudata, kunhan kuntoilen ja menen fiiliksen pohjalta
  2. samiko

    Harjoittelun rytmitys

    Itse teen fiiliksen mukaan ja en usko että tuossa on yhtä oikeaa tapaa koska monet kovat tyypit suosittavat ihan päinvastaisia asioita. Muutama pointti kuitenkin, meillä amatööri pitkänmatkan menijöillä "kisanomainen" harjoittelu on aika rauhallista, eli ei mitenkään hirveästi siitä peruskuntohommasta poikkea, se on aika eri asia jos olet vaikka 10000m juoksija tai hiihtäjä joilla kisa on 30min. Tämä mielestäni puhuisi sen reverse peridisationin puolesta, eli talvella kovaa ja intervalleja, kesällä sitten pidempään ja rauhallisemmin (kisanomaisesti). Aina Sutto puhuu tästä. Tietenkin jonkinlaista pohjaa pitää olla, eikä sohvalta tähän ryhtyä. Itsellä tämä toteutuu automaagisesti koska pelaan talvella lätkää eli intervallia tulee ja syketasot sellaisia joita ei trihommissa näe.
  3. samiko

    Uintikunto

    Juu, näin minäkin olen ajatellut, uinti lähinnä ylläpitävää ja siten kisaa lähempänä vähän enemmän. Tuo 2018 Kona juoksu oli kyllä jonkin asteinen pamahdus, ei se ihan noin vaikeaa normaalisti ole. 15km jälkeen vaan hyytyi täysin ja sitä onkin ollut mukava arvuutella miksi. Pyörä oli aika konservatiivinen eli vaikea uskoa että siitä olisi jäänyt kiinni, yhden 200kcal geelin kadotin juoksun alussa, eli siinä olisi vakioselitys tarjolla, mutta tiedä häntä. Toivottavasti seuraavassa kisassa menee paremmin. Lisää juoksua ja voimaa niin eiköhän se siitä
  4. samiko

    Uintikunto

    Jees, kun kisakunnossa olen niin Konalla on mennyt "aina" (2x) vähän reilut 57min, eli juurikin tota 1.30/100m vauhtia, ja aika kevyen tuntuisesti. Mielenkiintoista on että märkkärilla on aina mennyt vähän hitaammin, mutta matkat saattaa tietty olla vähän eri jne. Kyllä niitä mukavia juoksujakin joskus tulee, usein kisakauden jälkeen kun on palautunut viimeisestä kisasta ja kunto vielä kova. Varsinaisella treenikaudella on usein nin väsy että juoksu on vähän sellaista vänkäämistä eikä tunnu helposti siitä parantuvan. Ja tietty vammoja tulee helpommin. No, ehkä toiset hidastuvat vielä enemmän
  5. samiko

    Uintikunto

    Yleisesti ilmeisesti vahvistat arveluitani että pelkkä vauhtireservi ei auta, eikä myöskään täydellinen tekniikka jos sitä kestävyyttä ei ole ja se tulee vain uimalla, joillekin ilmeisesti vähän vähemmällä kuin toisille. Noin minäkin olen ajatellut uintivauhdin parantamisesta, näin ikäsarjatriathlonissa riittää vähän vähempikin, jos 1.30/100 vetää IM kisassa niin aika kärkipäässä on, eli tuskin maksaa vaivaa yrittää painaa niin paljon treeniä että se tuosta paljon laskisi. Aiempaan "mysteerimies" kommentitin, niin olen mä toki tätä tritä nyt jos joku 6 vuotta harrastanut ja sen n. 250km vuodessa uinut, eli se kolmen viikon kuuri oli juurikin palautumista normitasolle. Muutenkin olen aika urheilullinen ja paljon erilaista on tullut junnuna harrastaneeksi ja kävin uimassakin aika paljon ominpäin, mutta en koskaan uinut kilpaa tai saanut valmennusta. Piti oikein käydä kattomassa treenipäiväkirjasta, tein uintitestin n 2kk sen jälkeen kun olin päättänyt tähän tri juttuun ruveta, uin siinä 10x100 n.10s palautuksilla ja sain keskivauhdiksi 1.27/100m, nyt menisi ehkä 5-7s lujempaa, eli ei se vauhti hirveästi ole kehittynyt, tosin olen jo herra 47, eli tuohon voi lisätä toki jotain ikääntymisen kompensaatiosekuntteja. Onkos kukaan koklannut sekaria? Mä tässä kuurin aikana kokeilin, en ole edes noita lajeja tehnyt ainakaan 4 vuoteen, meni 1.35/100, pitäisi varmaan kokeilla josko saisi alle 1.30.... Kuten sanottua, uinti jostain syystä tulee helposti, mutta mielelläni vaihtaisin muutaman uintisekunnin siihen että juoksu tuntuisi edes joskus kevyeltä saati hauskalta....
  6. samiko

    Uintikunto

    Luulen että sitten se on vaan väsymistä, eli uintikunnon puutetta. Jos itse uin kovia 25m, ne menee jotain 18-19s, toki näissä se ajanotto on vähän epävarmaa, 50m menee ehkä 38s kun aika täysiä painaa mutta ei ne enää ihan helposti tule. Kuitenkin 1.30/100 menee ihan läpytellen ja eli ei se mitään megalomaanisia vauhtireservejä tarvitse.
  7. samiko

    Uintikunto

    En ole valmentaja, enkä uimari, mutta jostain syystä uinti on minulle helppoa ja olen trinistiksi hyvä (joka siis on kaukana oikeista uimareista). Disclaimerit tehtynä, eli: 1.44/100m on sen verran hidasta (sori suoruuteni) että tekniikka ei ole kovin hyvä tai sitten se hajoaa jo tosi aikaisin. Itse olen pohdiskellut ongelmana olevan, että uinnin oikea tekniikka,rytmi yms. vaatii lihaksistolta ja hermostolta jotain mikä tulee vain uimalla eli tekniikka harjotteita tekemällä voi oppia mutta jos lihakset ei jaksa/osaa 25m pidempään niin ei siitä kovin paljon ole iloa. Ja tätä hajoamista ei oikein itse huomaa muissa kuin ajoissa. Miten olen tähän päätynyt? Kun pidän taukoa pidempää uinnista, esim tänä kesänä jotain 2.5kk, tuntuu uinti minusta suurinpiirtein samalta mutta vauhti on aivan toivottoman hidasta (minulle jotain 1.35-1.40) ja se ei siitä kauheasti nouse vaikka kuinka vetää, ehkä jonnekin 1.25 paikkeille, mutta näitä menee ehkä 1 tai 2 ja sen jälkeen hyvä jos pystyy 1.30 uimaan. Kun olen kunnossa, tässä tapauksessa noin 3 viikon kuurin jälkeen, uin esim 30x100 kaikki alle 1.30 vaikka yritän tarkoituksella vetää niin löysästi kuin osaan ja kun vähän kiristää menee 1.25. Itse en tekniikassa huomaa mitään eroa, mutta pakkohan siinä on olla kun muutamassa viikossa 10s/100 tippuu? Ja pointtina siis se että en tee mitään tekniikkaharjoituksia koska en tiedä mitä pitäisi parantaa, se loksahtaminen tapahtuu vain uimalla ja uintikunnon parantumisella, eli tiedostamatta. Mysteeri laji. Meneekö sinulla 50m tai 25m mihin aikaan? Onko paljon nopeampi kuin tuo 100m? Auttaisiko siinä niiden toistot, että jäisi se parempi veto mieleen eikä turhaan läpsyttelisi tekniikka rikki pitkiä matkoja. Itse teen aika paljon 50m ja 100m intervalleja.
  8. samiko

    Vinkkejä uintiin

    @Janttu Varmasti 3 kertaa vkossa on hyvä ja neljä parempi. Minulle triathlonia varten riittää nykyään kaksi. Itse olen ehdottomasti sitämieltä että parempi uida 20x100 tai vaikka 40x50 kuin läpsiä 2000m putkeen. Yrittää saada mahdollisimman paljon hyviä vetoja ja pienetkin palautukset auttavat tähän. Ei tietenkään kannata sinne päätyyn jäädä asustelemaan (jota aika monet tuntuvat harrastavan). Itse en niistä sykkeistä niin kauheasti välittäisi.
  9. Nuorena urheilin melko paljon, mutta enemmän nopeuteen liittyiviä lajeja kuten jääkiekko, jalkapallo, amerikkalinen jalkapallo, kumparelasku...Parikymppisenä tein 3-4 sprintti triathlonia, mutta sitten opiskelut, työt, perhe vei pääosan ajasta. Toki välillä kuntoilin tai kävin salilla jne. mutta ei mitään tavoitteellista. Elämäni pisin lenkki ennen 41 ikävuotta oli n.10km. Nyt 5 vuotta triathlonia, ja lähdössä Konalle toista kertaa ja Joroisten ikäryhmäkin on tullut voitettua pari kertaa, eli ei 30v. ole myöhäistä aloittaa ja voi jopa kisoissa pärjätä jos se motivoi. Huom, "menestys" ei ollut mitenkään tavoitteena, itselle tätä tehdään.
  10. samiko

    Pyöräilykunto

    Tuossa tuli Spicalta oikein mielenkiintoista ja hyvää tekstiä treenamisesta, mutta tässä hieman vanhemmalta >45 Agegrouperilta ehkä hieman eri perspektiiviä miten kannattaa harjoitella. En siis kiistä tai väitä vastaan, mutta yhtä asiaa pitäisi mielestäni hieman korostaa. Mieti mikä motivoi sinua palaamaan treeneihin huomenna, ensi viikolla, ensi kuussa, flunssan jälkeen helmikuussa jne...Sillä jatkuva konsistentti harjoittelu tuo jo erittäin hyvät tulokset, mitä niissä treeneissä sitten tarkalleen tekee on vain loppusilausta näin amatööritasolla. Eli varsinkin tähän aikaan "kautta" tee jotain mikä on hauskaa ja motivoi jatkamaan treenausta. Aika monella on uho päällä ja aloitetaan pro-tyyppistä treeniä mutta into lopahtaa jo Marraskuussa. Ajatus trainerin päällä hikoilusta jalat hapoista huutaen saattaa vaikuttaa kihelmöivältä ajatukselta kunnes sitten varsinaisesti teet sitä ja huomaat miten tuskallisen hidasta kehittyminen on ja miten normaalielämässä päivän kunto (eli nrmaalin elämän stressi) vaikuttaa ihan kaikkeen. Itse esimerkisi pelaan talvet (Loka-Maaliskuu) jääkiekkoa paikallisessa senioriliigassa, olen jäällä ehkä 3-4kertaa vkossa, siihen päälle hieman salia, pientä lenkkeilyä ja työmatkapyöräilyä ja ehkä silloin tällöin eksyn myös uimahalliin. Kesäkaudellakin esimerkiksi pyöräilen pääosin vain ulkona enkä tehoja kovin tarkkaan seuraa koska tiedän että se veisi minulta ilon pyöräilystä ja siitä missä siinä nautin. En muitakaan treenejä halua kovin tarkkaan ohjelmoida enkä esimerkiksi lainkaan tiedä jotain sykealueitani saati niitä seuraa. Katselen toki sykettä ja miten se vaihtelee tuntumaan ja pyöräillä tehoihin nähden ihan vaan oppiakseni tuntemaan itseäni paremmin ja siten toimimaan kisassa oikein. Sykerajoista vielä sen verran että väsyneenä perjantai iltana duuniviikon jälkeen sykkeet voivat olla 10-30 pykälää alempana kuin hyvin palautuneena kisatikissä samalla kuormalla. Eli mitään äärimmäisen tarkkaa harjoittelua ei noilla voi tehdä ellei voi aina harjoitella hyvin palautuneena (pro) En halua missään nimessä tunnetta että harjoitus epäonnistui, tämä on harrastus ja kaikki on plussaa. Tuossa vaiheessa touhu olisi minulle jo aivan liian totista. Näillä eväillä ei tietenkään maailman huipulle mennä, mutta Joroisilla voitin ikäryhmäni ja täysmatkan kisoistani (Challenge ja IM) sijoitukset ikäryhmässäni ovat olleet 5., 3. ja 52. (Kona)
  11. samiko

    Ironman 70.3 Itävalta

    Top 10 Konalla olisi kova, top 3:meen en usko. Ryf on kuitenkin aikalailla eri tasoa, tosin saattoi polttaa itsensä loppuun kesän tuplalla (Roth ja Zurich) perättäisinä viikonloppuina, joista Roth 8.22 ! ja Zurichkin reittiennätykseen selkeästi alle 9h. Itse olen Ryf fani koska aloitimme pitempien matkojen "uramme" samassa kisassa eli IM Rapperswilin 70.3 v. 2014 ja tapa jolla hän ajoi ohitseni tuolla oli aika Wau ja olen ollut fani siitä asti. Hän on kyllä dominoinut naisten kisoja aika lailla ja voittanut noin 25 kisasta 23, ei voittoja on vain kaksi (Kona 2014 2., 70.3 worlds 2016 4.) ja yksi keskeytys Franfurtissa hypotermian vuoksi Dubaista sen verran että tuo oli Ryfille selkeä ylimenokauden sponsoriobligaatio eli normaalioloissa sanoisin että ero Kaisan ja Ryfin välillä on hyvinkin 10-15 min luokkaa. Referenssiksi Thomas Darbyn ja Ryfin ero Rapperswilissä tänä vuonna oli 4 minuuttia. Podiumille on paha päästä, Ryf, Carfrae, Wurtele, Hauschild, Swallow, Jackson, Cave, mutta toivotaan parasta.
  12. samiko

    Vinkkejä uintiin

    En ole koskaan kokeillut tonnia täysillä, mutta 500m meni 50m altaassa 7.02 swimskin päällä kisassa, eli ehkä tonni menisi jonnekin hieman alle 15min. Puolimatkan kisoissa uin 27-28min märkkärillä ja olen yleensä ikäryhmäni (pojat 40-44) aivan kärjessä (top5). Oma veikkaukseni on että aika harvalla triathleetilla menee 1000m tuohon 15 minuuttiin, 1.30 sataset on kuitenkin aika kovia jo ihan sinällään.
  13. samiko

    Puolimatka < 4:30

    No niin, toinenkin tavoite täyttyi, eli 9.30 meni IM Vichyssä kovista oloista huolimatta (36C ja kova tuuli n. 17% keskeytti.) Aika (59/4.54/3.28) 9.29.15 ja sehän riitti suurena yllätyksenä 5 sijaan ja Hawaijin paikkaan!
  14. samiko

    Joroinen 2015

    Tässä muutama kommentti yhdeltä Joroisen ensikertalaiselta. eniten lyhyet ikäryhmävälit häiritsivät uinnissa, 28m ajalla sain uida "rauhassa" lähelle ensimmäistä poijua ja sen jälkeen se oli kiemurtelua porukan läpi. Pyörällä ajoin 2.22 joka on linjassa aiempien tulosten kanssa ja olin kyllä pienehkössä ryhmässä n.10 pyörää, ja tuo ainakin käyttäytyi aika hyvin ehkä yhtä kaveria lukuunottamatta. Silti pakkautumista tapahtuu varsinkin kun ohitetaan hitaampia, eli hitaamman/ohitettavan perspektiivistä asia näyttää pahemmalta kuin se oikeasti onkaan. Itselleni muutaman kerran näytti valvoja peukkua, eli ilmeisesti väli oli kunnossa, tämä on muuten erinomaista toimintaa valvojilta, on kiva saada vahvistus sille että nyt mennään sääntöjen puitteissa. Oli siellä kyllä se yksi valtava joukko joka tuli perässä ja ilmeisen lujaa ajoista päätellen, mutta kun joukko on noin suuri niin asialle on tosiaan hieman vaikea tehdä mitään, paitsi ajaa vierellä ja vihellellä pilliin. Hyvä kisa kuitenkin ja nopea pyöräreitti, jos uudestaan menen niin otan kyllä kovempaa jo alusta lähtien, nyt himmailin turhaan kun kokemusta on ollut vain paljon vaativimmista pyöräreiteistä.
  15. samiko

    Puolimatka < 4:30

    4.30 meni Joroisilla, eli 28.31/2.22/1.31.55 + maailman hitaimmat vaihdot ja loppuajaksi tuli 4.29.24. Vähän varovaisesti otin ensikertalaisena. Seuraavaksi sitten <9.30h täydenmatkan kimppuun....Jos juoksu tuntuu yhtä hyvältä kuin Joroisilla, niin saattaapa mennäkin.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy