Jump to content
Juoksufoorumi.fi

samiko

Jäsenet
  • Posts

    64
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Joo, katsellaan, ajattelin kuitenkin jatkaa tällä tavoin jonnekin maaliskuun loppuun, eli en lopeta vaikka tuo 1.10 alittuisikin. Tosin tietysti koko ajan vaikeammiksi nuo sekunnit menee, mutta tunne on että 1.10 voisi mennä jos olisi hyvä päivä ja käännökset "nappiin". Saatan loppuviikosta kokeilla uudestaan jos olisi vähän pirteämpi olo.
  2. 20.10 Ti uinti 1900m, oli aika väsyä menoa kun oli pari lätkäpäivää takana, yllättäen yläkroppa tuntu aika väsyltä. Tein kuitenkin vedot täysillä. 100m sekari, 1.28, eli ei parannusta, tosin selän käännös meni aika vituralleen (ei ole lippuja radan yllä) eli ehkä siinä sekunti meni. No ainakin tuli varmistettua että ensimmäinen ei ollut mittavirhe. 100m vapari 1.12, parannusta 2 sekunttia, aika yllättävä, mutta otetaan. Tässäkin meni vika käännös aika huonosti ja "syvälle" eli parannettavaa jäi. 100m vapaa 100m Sekari 18.9.21 1.14 1.28 19.10.21 1.12 1.28
  3. Pitää kysyä, onko ketjun otsikko jäänyt historiasta, varsinkin tuo 70.3 tavoite ei tunnu kovin kummoiselta jos juoksu kulkee noin ja uintikaan ei vissiin mitään triathlonistille heikkoa ole?
  4. 15.10 To uinti 1700m, jossa 4x(4x25) sekarilajeja rauhallisesti. Ei mitään kummempaa, rinta menee noin 30s per 25m jos yrittää ihan rauhassa, selkä 25s, perhonen 22s ja vapari 18s Piti ottaa rauhassa koska alla oli keskiviikolta extreme lätkätreenit (2h, 4 vs 4, kuudella pelaajalla per tiimi). Lauantaina voisi kokeilla miten sujuu, tosin tänään olisi kaljoittelua tiedossa, eli saa nähdä onnistuuko...
  5. 10.10.2021 Pe uinti 2100m jossa 4x100 sekaria ja 5x50m rintaa. Vieläkin tuntui kuntopiiri lihaksissa, tätä tämä aina on kun uudelleen aloittaa voimatreenit, mitä vanhemmaksi tulee sen pahempana. Sekarit yritin uida kohtuu vauhdilla eli ei täysiä, ne meni 1.35-1.40 väliin. Mutta rankkaa on, kyllä hengästyttää ja hapotuttaa vaikka yrittää rauhallisemin mennä. Väliin aina 100m vaparia palautuksena, ne meni rennosti siihen 1.30 pintaan, joka on sellainen hyvä normivauhti. En tiedä miten hyvin Garmin nuo väliajat osaa ottaa, mutta näyttäisi että ennätysyritykseen verrattuna häviän eniten selkäosuudella kun yitän ottaa rennosti ja rinta on jo parantunut, menee pari sekuntia nopeammin. Muuten ok, oikea olkapää vähän kipuilee, en ole varma onko tullut uinnista vai lätkästä, vähän uinnin kannalle kääntymässä. Ensi kauden kisojakin pitäisi vähän miettiä. Olisiko Rapperswil 70.3, kuulemma saa valita haluaako St.G WC vai Lahteen, kuulin uimassa eräältä joka oli jo nyt Italiassa saanut valita Lahden kisan StG sijaan. Lahti voisi olla kiva, siis jos nyt pääsisi, Rapperswilissä on aika kova taso yleensä. Täysmatkalla Barcelona olisi kiva, vaikka kuvat peletoneista ei niin houkuta tai siis idea että 5000 ihmistä laitetaan yhdelle pyörärundille. Tosin minun uinti-pyörä kombolla yleensä nuo pahimmat välttää. (jos 5000 fillaristia 90km lenkillä, ei noista voi mitenkään syyttää urheilijoita, täysi mahdottomuus ajaa 12m välein)
  6. 6.10.2021 Eilen uinti 2000m, otin vain rennosti, alla oli kova kuntopiirityyppinen salitreeni, joten oli aika nihkeää menoa. Kellokin unohtui kotiin joten ei ollut vauhdeista tietoa. Tätä pitäisi harrastaa vähän useamminkin, ainakin jos haluaa treenin olevan vähän helpompi, muuten ei oikein malta noita hitaampia satasia uida. Pitää varmaan kohta kokeilla mitä noille vauhdeille on tapahtunut, ehkä ensi kerralla jos yhtään tuntuu olo siltä.
  7. 2.10.2021 Vielä hieman lomaa viettänyt, mutta eilen palattiin kotiin ja heti teki mieli mennä uimaan, eli haaste toimii edelleen. 2000m uin jossa pääpaino noissa uusissa lajeissa 25m ja 50m intervalleja. Katselin hieman rintauinnista videoita youtubesta ja ehkä hieman pääsin ideasta kiinni, tosin potkussa on vielä paljon hakemista, niin tottunut käsivedon olevan se eteenpäin vievä voima että rytmistä ja ideasta vaikea saada kiinni. Selkä on parantunut eniten kun eilen kokeilin 50m kutakin tyyliä hieman reippaammin. Menivät nyt 55, 45, 42 (rinta, selkä, perhonen), vapaa meni 35, eli noistahan laskee että 200m menisi 2.57 🙂. Ehkä totakin voisi kokeilla mutta aika raakaa hommaa. Hieman mietityttää tämä uintitreenin vaihtuminen helpohkosta läpsyttelystä tällaiseksi melkein all out tyyliseksi intervalliksi, kun päälle tulee vielä lätkä joka samantapaista ja sisäpyörät joissa harvemmin jaksaa mitään pidempää ja rauhallista tehdä, eli tuleekohan vähän turhan paljon intensiteettiä. No juoksut voisi pitää rauhallisina talven ajan. Toinen huolestuttava asia on että Garmin ei tunnista perhostyyliäni ja jättää matkan mittaamatta. Ehkä siinäkin olisi syytä vilkaista muutama tekniikkavideo... 🙂
  8. 27.9.2021 Saatiin vaellukseet vaellettua, saatiin Sveitsin via Alpina loppuun, yhteensä 390km ja 24t nousumetriä https://www.schweizmobil.ch/en/hiking-in-switzerland/route-01.html Nyt tehtiin etapit 15-20, noin 85km ja 4500m nousua, meni noin 30h, eli varmaan ihan hyvää peruskuntoa kun vielä suht painava reppu selässä. HIenoa oli. Uintihaaste tuntuu toimivalta koska heti teki meni mieli mennä uimaan, joka ei normaalisti ole ensimmäissenä mielessä. 2200m tuli uitua jossa 3x200m sekaria (aina 50m lajia kerrallaan ja tauko välissä. Paitsi perhosessa jossa tauko jo 25m kohdalla 🙂 ). Kyllä imee mehut aika lailla tuo homma. Eli ihan eri fiilis kuin normi vaparitreenissä jossa ei oikein edes normaalisti hengästy,ellei motivaatio ole tosi korkealla. Oikeastaan selkä on se joka vetää pahiten hapoille, potku on varmasti liiian iso ja pärskeet vaikeutta hengittämistä. Myös rinnasta puuttuu juju, ei oikein ole rytmistä tietoa. Tämä huomaa siinä että noiden 50m välillä oli ajoisa 5s eroa enkä oikein osannut sanoa mistä se tuli. Eli potentiaalia parantaa on, mutta edelleen 1.20 tavoite tuntuu aika kovalta kun sitä enemmän ajattelen, pitäisi saada 25:t 20s keskimäärin. Nyt meni perhoset 21 kun yritti rennosti. Selkä ja rinta aika kaukana tuosta. Pitää varmaan vähän youtubesta etsiä tekniikkavinkkejä kuten kunnon ammattilaisilla on tapana.
  9. Kiitoksia luottamuskesta, mutta näin 50-kympin tienoilla mitkään parannukset ei kovin helpolla tule, mutta katsellaan... Juoksu kyllä houkuttaisi ja siitä varmasti olisi eniten hyötyä tri-hommiin koska on selkein heikkous, mutta siinä vaan hajoaa kaikkein helpoiten, joten taidan vaan yrittää kerätä kilsoja ja ehkä vetää mäkiä noin juoksuvoimaksi.
  10. 18.9.21 Talvimotivaatioksi laitetaan tavoitteita uintiin kuten tuli luvattua. Koska olen tälläinen suurinpiirtein yhden vauhdin tyypillinen trithlonisti voisi tälläinen haaste tehdä ihan hyvää ja tuoda mielenkiintoa ja motivaatiota käydä uimassa. Eli haasteena nähdä miten paljon 100m vapaa ja 100m sekari paranevat talven aikana vai paranevatko ollenkaan. Teen allaslähdöillä niin ei mene liian hifistelyksi ja helpompi toteuttaa. Ajatuksena aina silloin tällöin vetäistä treenien lomassa nuo ja katsella miten ajat kehittyvät. Tänään kävin altaalla tekemässä pohjat joista lähteä katsomaan kehitystä. Uin aluksi 50m näitä uusia tyylejä. Rinta, selkä ja perhonen menivät menivät 56, 52 ja 43s / 50m. En tosiaan ole näitä koskaan harjoitellut eli elämässä taatusti alle 500m kutakin tyyliä takana, eli toivottavasti potentiaalia parantaa on. Lähinnä oli taistelua pinnalla pysymiseksi. Sitten pienen lisäverryttelyn jälkeen oli aika vetäistä tuo 100m sekaria. Ihan hirveetä taistelua verenmaku suussa. Yleensä uinti on aika letkeää puuhaa eli nyt tulee sitten vähän pulssiinkin kohoamista. Hämmästyin toden teolla kun kello näytti 1.28, olin etukäteen ajatellut jotain 1.4x ja sitten tavoite 1.30, mutta nyt täytyy sitten ottaa vähän etunojaa ja laittaa 1.20, vaikka aika hurjalta tuntuu ajatuksena. Veti kyllä aika lailla mehut, muutama satanen verraa oli aika raskaita siihen päälle. Sitten 100m vaparia täysillä ja meni 1.14. Ihan ok, mutta kyllä siinä tekniikka hajoaa ja käännöksissäkin on varmasti hieman varaa parantaa koska yleensä en voltteja tee. Siihen sitten tavoitteeksi alle 1.10 Eli 100m vapaa 100m Sekari 18.9.21 1.14 1.28 Nyt sitten viikon vuoristovaellukselle eli allaspuuhat jäänee.
  11. Joo, tollainen voisi olla hyvä jos uskaltautuisi mukaan ja sopiva löytyisi. Oikein ei tahdo olla, kun tytär vielä ui, niin noissa seurakuvioissa oli vähän mukana, mutta Masterssia ei ollut. Toisella hallilla käy jotain trinistejä ryhmäuimassa, mutta kun sitä touhua katselee niin menee ehkä enemmän ajanhukan puolelle. Nyt kun asiaa pohdin niin kaverin vaimo on entinen sveitsitason uimari, ehkä hän tulisi muutaman kerran opettamaan perusteita
  12. Sen verran otan takaisin että 3W/kg on varmaan just 5h jos reitti täysmittainen ja ei pääse ajamaan isommassa porukassa. Uinti on mukava, ei tartte suunnistella ja juoksu tasainen paitsi viimesellä 15k:lla on pari mäkeä. Edelleen tsemppiä ja toivottavasti pääset kisaamaan, hieno tapahtuma!
  13. 13.9 Laitetaan vielä pienet jälkitunnelmat kun kisasta on kulunut viikko. Ollut aika mielenkiintoinen palautuminen, fyysistesti aika normaalisti, paitsi yskä on jatkunut ja jatkuu yhä. Eniten on yllättänyt henkinen palautuminen, ennen kisaa ja harjoituskauden aikana pohdin aika tosissaan että en enää ainakaan täysmatkoja tekisi. Kisan aikana juoksussa tämä on tietenkin ihan normiajatus. Nyt kuitenkin alle viikossa on hirveä uho päällä ja motivaatio huipussaan. Tämäkni on aika normaalisa, se oikea motivaatio mitataan sitten joskus talvella kun pitäisi lähteä kiireesti lounastauolla paskaan säähään tekemään lenkkiä. En kuitenkaan odottanut että tämä tulisi näin nopeasti ja voimakkaasti. Yksi kaljoitteluilta ja vähän mässyttelyä ja mieli palaa jo treenaamaan. No katsellaan, en ole vielä mihinkään ilmoitttautunut, mutta mielessä olisi Barcelona tai Tahko. Barcelona olisi siitä kiva että olisi lähempänä ja jos vielä huvittaisi Konalle lähteä (riippuen mihin suuntaan se sotku tuosta menee) niin se olisi vasta seuraavana vuonna. Tahkolle taas saisi perhettä/kavereita ehkä kannustamaan, mutta Kona paikan napatessa tuskin sitä viitsisin ottaa (järjestelyt pika-aikataululla ja kahden kisan tekeminen niin lähekkäin ei houkuttele) Tämä päiväkirja olisi sitten varmaan siinä, ihan hauska näitä kirjoittaa ja vaikka lueskella kun seuraavaan kisaan valmistautuu. Olisi pitänyt tehdä useammankin kisan kohdalla. Katsotaan josko sitä jotai kirjoittelisi vaikka talvihaasteiden edetessä kunhan sellaiset keksitään. Varmaan noi uinnin 100m vapaa ja 100 sekari altaasta lähdöllä. Pitää vaan käydä kellottamassa pohjat ensin (oiskohan tavoitteet 1.10, 1.30?) että tietää vähän mitä asetella tavoitteeksi. Sekaria en ole muutamaa sataa metriä enempää elämässäni uinut (enkä sen osalajela vaparia lukuunottamatta) Palaillaan, kiitoksia reaktioista ja jos jutututtaa niin saa kommentoidakin 🙂
  14. 7.09 Kotiuduttu, hyvä reissu. Kisaa ennen hieman vielä pe ja la yskitti, mutta muuten olo ihan ok ja shakedown pyörä tuntu hyvältä lauantaina. Sitten itse kisaan Häppeninki oli aika iso vaikka vaan noin puolikas normaalista, kannustusta riitti melkein koko matkalle, hieno tapahtuma kaikin puolin. Aamulla oli viileä sää, noni 10 astetta. T1:seen olin saanut pyöränaapuriksi suomalaisen Pekan, oli oikein mukava turista lämpimikseen ennen lähtöä. Olimme vielä samassa "Sub 9 ja nopeat AG" ryhmässä, se vähän jännitti... Uinti 57m58s Alun pienen kamppailun jälkeen todella nautittava ja rauhallinen, otin ihan iisisti, koska uintia oli tosiaan aika vähän alla. Vain 133km viimeisen 12kk aikana. Tästä 111k sitten toukokuun, eli keskimäärin 6.5km viikossa 17vkon ajan. Uinti kanaalissa on helppoa, ei tarvitse juuri suunnistaa. Katselin auringon nousua ja sen kultaiseksi värjäämää mäntymetsää ja yritin vähän seurailla jotain jalkoja. En tosin mitenkään uskonnollisesti, välillä pidempiäkin pätkiä yksikseen rauhassa. Varpaille läpsijät ovat sen verran ärsyttäviä että yritän sitä itse välttää. Paluumatkalla kun aurinko jäi toiselle puolelle katselin kannustajia rannassa, moni keskusteli uintitekniikasta selkeästi ja ajettelin että on niin helpon ja upean näköistä oma meno että olen selkeästi keskustelun aiheena 🙂 Sitten uinti alkoi loppua ja ajattelin että tässä oli varmaan päivän mukavin osuus. Vaihtoalueet ovat aika lyhyitä ja avustajat ovat auttamassa pakkaamista yms. eli homma toimii, otan kuitenkin rauhallisesti kuten tässä iässä jo kuuluu. Pyörä 4.42, reitti oli lyhyt, järjestäjän mukaan 170k, itse sain 167k. Normireitti on 176k kun kävin sen viime vuonna ajamassa. Aika paljon tuli porukkaa ohitse, ensimmäisellä kierroksella oli nousuun asti jonkun verran porukkaa seurana, mutta pääosin nopeampaa eli aika yksinäistä menoa. Tosin tuo on ihan mukavaa, ei tarvitse stressata välimatkoista ja ohituksista jne. Mitään sikamaisia draftailuja ei näkynyt, ilmeisesti extra kilometri juoksua pitää tarkoituksella beesaavat kurissa. Mitään kummempaa draamaa ei sattunut, sykemittarista meni patteri huonoksi, ja Polar pitää tätä tärkeimpänä infona ja jatkuvasti kertoo tästä jättäen vaikkapa teho- ja muut tiedot pimentoon (nicely done!). Eli piti mittari irrottaa että näki tehotietoja. Yksi läheltä piti tilanne kävi, eräällä katsojien melko tiheään reunustamalla osuudella noin 4v pikkutyttö singahti yhtään katsomatta eteen, ehdin vain huutaa kauhusta, olin menossa ihan suoraan päin, onneksi äitinsä ehti kiskaista tyttöä sivuun ja osuin vain hieman pohkeella tytön vartaloon (onneksi ei osunut vaikka polvi päähän). Tyttö selvisi säikähdyksellä ja niin minäkin, aikamoinen adrenaalipiikki. Ajoin watilleen (! ihan oikeasti, sekä AP ja NP) samoilla tehoilla kuin Konalla 2018 ja samoilla vermeillä. Tuolloin aika oli 4.44, eli mikään hirveän nopea ei Roth ole jos ottaa matkan huomioon. Nousua oli Polarin mukaan mukaan 1630m, Stravan mukaan 1860m Mikä mielenkiintoisinta, olin 2018 Konalla 3min nopeampi kuin Anne Haug, nyt jäin 28m30s, eli ero kasvoi 31m30s, vieläpä lyhyemmällä matkalla. Ero Patrick Langeen oli 2018 29min, nyt 52m, eli siinäkin ero kasvoi 23min. Eli pro:t ovat parantaneet huomattavasti, eri taktiikalla (vetää kovaa mäkiin) voi voittaa paljon aikaa tai mulla laahasi jarru tai joku laakeri 🙂 . Tietty kameramotot jne. Rauhallinen taktiikka oli varmasti tällä kunnolla varmasti kuitenkin se paras veihtoehto minulle. Juoksu 3.36 (tässä mittasin 42.1km, just in case) Sitä mitä odotinkin, onhan tuo juoksu vaan ihan hirveetä. Alusta asti miettii että josko kävelisi. 25km asti meni 5min/km vauhtia ja siitä sitten hiipu tuohon, varsinkin lopun ylämäissä oli vähän vaikeaa, alamäkeen kyllä "rullasi" ihan ok. Maaliin selvittiin loppuaikaan 9h24min, ikäsarjan nestorina 10. Kovat menee todella kovaa. Vaikka vähän laskisi extraa tuohon pyörään niin eiköhän se 10h jäänyt vielä rikkomatta. Kuntoon nähden ihan nappisuoritus, ei jäänyt jossiteltavaa. Nyt olisi ämpärilistalta Kona, Swissman ja Roth suoritettu, eli saapa nähdä mitä tän touhun kanssa sitten tulevaisuudessa, jaksaakohan vielä motivoitua. Nyt kuitenkin lätkäkausi, toivottavasti ei tule koronarajoituksia. Treenileiri alkaisi jo perjantaina, mutta ehkä turvallisuussyistä kannattaa jättää väliin, ei ehkä kaikki reaktiot ja aistit terävimmässä tikissä.
  15. 2.9 Eilen pyörä 20k, alkoi tuntua paremmalta, saa nähdä miten jaksaminen kisassa 120k jälkeen, siihen asti oletan että menee ongelmitta. Uintia 2500m, vähän 50 metrisiä eri tahtia, tosin tyypilliseen trinisti tapaan olen aika yhden vauhdin uimari eli jos vedän ihan löysästi menee 45s, jos melkein täysiä niin 35s. Pari vähän pidempää intervallia kisafiiliksillä, siihen 1.30/100m aika tarkaan kruisausvauhti tuntuu olevan altaassa. Toivottavasti myös kisassa, vaikka hieman epäilen että tuosta hyytyy uinnin puutteen vuoksi ja ennekin jostain syystä varsinkin märkkäriuinnit ovat menneet hitaammin kuin ehkä allasvauhdit indikoisivat. Eli pysytään alkuperäisessä veikkauksessa... Kisasää näyttää ihan mukavalta, iltapäivästä menee lähelle 25C ja aika kosteaa eli aika lämmin juosta, mutta huomattavasti viileämpää kuin minun kaikilla aikaisemmilla täysmatkoilla. Tänään vähän pyörää, juoksua ja kamojen pakkausta
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy