Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Vogon

Jäsenet
  • Content Count

    1 435
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    15

Vogon last won the day on September 10 2018

Vogon had the most liked content!

Community Reputation

2 233 Excellent

About Vogon

  • Syntymäpäivä 26.02.1976

Converted

  • Coopperi
    2810(5/2018)
  • 10km
    PB48:00(2017)
  • Puolimaraton
    HSM 2016 1:48:30
  • Maraton
    HCM 5/2018 4:10:xx
  • Tavoite
    Vaarojen Maraton 65km yö läpi

Recent Profile Visitors

4 017 profile views
  1. Viime viikolla tuli suoritettua omatoimi (lähes)puolimatkan triathlon. Uinti 1900m 41.xx Uintiin lähdettiin 4 miehen voimin klo 6:00 jolloin lammen pinnalla oli vielä hieman sumua. Vesi oli tyyni. Vaikutti mahtavalta. Ekat 400m menin aika hyvää tahtia ja ohitin yhden kaverin siinä ihan alussa. Yllätyin kun vauhti oli lähes huimaavaja se vieläpä tuntui tosi kevyeltä 1:40/100m. Vauhti kuitenkin tippui tuon ekan 400-600m jälkeen aika reippaasti. Liekkö kesän uimattomuus tehnyt sen. Omaan uintiin meni 41.38 joka oli ihan ok kun en ole uinut kuin muutaman kerran koko kesänä. Muutama kaveri jäi vetäsemään täyden matkan uintia. Hieman se itseenikin siinä houkutti kun tuntui kulkevan.. No en mennyt kuitenkaan kun tiesin, että vanha inhokki lajini eli pyöräily odotti vuoroaan. T1 22min 🙂 Syöntiä, juttelua ja kamojen vaihtoa. Aikaa siis meni mut väliäkö sillä.. Pyörä 93km 3:48 Pyörään lähdettiin kaverin kanssa rennosti pk-tahtia ja se oli ihan hyvä vaihtoehto. 90kilometriin käytettiin aikaa 3:48. Kiire kun ei ollut niin tämä oli todella hyvä juttu. Reitti koostui aikamoisen raastavista mäkitunkkailuista mut meni ne ihan kunnialla läpi kun vaan malttoi. Nousua kertyi vähän vajaa 1000m. Muuten pidettiin pyöräilyssä muutama tauko jossa tankattiin vettä ja geelejä loppuun vielä cokis ja napostelutauko autolla. Kuinka hyvää voi ollakkaan sipsit ja cokis. Ae että.. T2 12min Samat setit ja jututkin lähenteli samoja kuin T1:ssä. Juoksu 11km 1:20 Tämän jälkeen keli oli jo suhteellisen troopinen ja lämpötilakin lähenteli ilmeisesti kolmeakymmentä. Ekat 500m kävelin ja 5kilometriin asti hölkkäilin. Tuntui jaloissa aikamoisen tönköltä ja ei se siitä edes helpottanu vaan tuntui jopa pahenevan. Päätin etten vetäse puolikasta kun ei ole mikään pakko. Käännyin siis autolle kävely-hölkäten. Lopussa mietin et pitäiskö kuitenkin vetästä se puolikas vaikka menis aikaa. Sopivasti kaveri tuli kuitenkin ekalta 14kilometrin kierrokselta vastaan ja homma jäi siihen. 11kilometriä 1:20 ja homma oli sillä taputeltu. Hyvä treenihän siitä tuli eikä edes jalat tuntunut mitenkään pahalta. Seuraavana aamuna piti käydä suorittamassa loput 10km mut se jäi tekemättä. Tein sen sijaan lihashuoltoa. Koko hommaan meni aikaa kaikkien taukojen ja muiden kanssa ~6:04. Eniten tais mennä aikaa uinnin jälkeen sekä pyörän jälkeen sekä sen aikana. Yllättävää on se et vähälläkin treenillä näköjään pystyy tekemään puolikkaan aika mukavasti kun vaan malttaa. Pyörää on nimittäin tehtynä vain 410km, juoksua 780km ja uintia peräti 6.2km. Vois varmaan ihan oikeasti joskus taas treenata kunnolla niin vois tulla tulostakin. Hieman tämä taas toi sellaista luottoa siihen et oon onnistunu säilyttämään ihan kohtalaisen kuntotason vaikkei ole paljoa tänä(kään) vuonna tehnyt. Tämä oli hyvä treeni vierumäen perusmatkaa varten.
  2. Elossa ollaan vaikka tänne ei ihan ole tullut enää päiviteltyä treenejä. Kevät ja alkukesä on mennyt lähinnä tehden sitä mitä sattuu huvittamaan. Siinä on nyt kuitenkin vähitellen käynyt taas niin, että tri-treenit on alkanut maistua tavallista paremmalta. Viime viikolla oli uinti viikko ja tällä viikolla uintia ja juoksua sekä pyörää. Juoksuun olen uusien kenkien myötä saanut innon kehittää vauhtia. Ostin nimittäin pienellä riskillä Hokan Clifton 6 mallit ja kädet ristissä toivoin, että tässä olisi ratkaisu pitkiksille yms. Noh, ekan lenkin myötä juoksin heti perinteisen 10km:in lenkin rennon letkeästi lähen ennätys vauhtia vaikka aika rennosti menin. Välipäivänä kävin uiskentelemassa järvessä muutaman sata metriä. Ei mainittavaa. Vauhti ihan ok 1:52min/100m. joka oli ihan mukavaa ilman märkkäriä. Viime viikolla tahkosin samaa matkaa about 30-40min yhtä mittaa. Loppua kohden alkoi tekniikka hävitä ja vauhti hiipui. Oli aika lopettaa sillä kertaa. Tänään taas juoksua klo.11-12:xx tällä kertaa eri reitillä 11.5km. Reitti on mäkinen joten siinä ei pääse koskaan mitenkään helpolla. Nyt tuntui kuitenkin että ylämäetkin jaksoi juosta?! Liekkö kenkien vika vai yleensäkkin vaan kunto parantunut. Alamäet menee ainakin jotenkin ihan eri mentaliteetilla kuin ennen. Ei ole jalkapohjassa mitään tuntemuksia eikä jaloissa tunnu muutenkaan väsymystä. Olisko niin, että uudet vaimennetut kengät vaan toimii itselleni erittäin hyvin ja se on hyvä niin. 10km meni 5:31min/km ja loput kävellen. Jep.. no se siitä Hoka ihmetyksestä. Eteenpäin mennään ja loppu kaudeksi on muutamat juoksut ja ehkä yksi Tri-kisa vierumäellä. 22.8 Helsinki maraton, puolikas.(tai vierumäki perusmatka).. molempiin oon jo ilmottautunut. Päivämäärät vaan sattui siirtymään juuri samoille päiville 5.9 Nuuksio minimaraton 8-vuotiaan kanssa. 26.9 Helsinki City Trail 14km vanhimman 17vuotiaan pojan kanssa. 4-5.10 Vaarojen maraton (joko 62 tai 42 riippuen omasta kuntotasosta) 23.10 Bodom trail (yö)
  3. Taas "levätty" viikonloppu takana kun 2/3 lapsista mahataudissa. Sit vaan odotellaan milloin se iskee vanhempiin..vaikka toivon että ei iskisi. Sunnuntaina sain kuitenkin suoritettua jonkin sortin kävely-pitkiksen sillä heti juostessa sykkeet nousi luvattoman korkealle. Tuntui vähän siltä kuin olisi juossut armottomassa krapulassa. Kyllä näkyi muutaman yön valvomiset aika selkeesti - 15km 2h@124 Viikon juoksu kilometrit hilattu maltillisesti 33.5km. Muuten sitten 2krt salia ja 1 kerran sisäpyöräilyä. Tälle viikolle suunnitteilla uintia 1-2krt ja loput luultavasti juoksua + salia.
  4. Vogon

    Pe 7.2

    Herätys 5:30 ja 6:00 startti. Perjantai aamun hölkät siis suoritettu 52min@128 7.3km. Ekat 6km@123 7:20min/km kävely-hölkkää ja viimeinen kilometri sit sellasta sopivan vauhdikasta vauhtia jota voi jo kutsua mun tasolla reippaaksi juoksuksi eli 5:15min/km. Pakkasta oli ilmeisesti n. -9c joka hieman sormenpäissä alkuun tuntui mut loppua kohden alkoi oleen jo hyvinkin vetree olo. Perillä otin vielä työpaikan salilla hieman lihashuoltoa 17min.
  5. Vogon

    To 6.2

    Edellisen päivänä olin pakannut uintikamat valmiiksi, mut siinä aamulla tulin siihen tulokseen, että aloitan uinnit ensi viikolla tai viikonloppuna. No onpahan valmiina sitten. Päädyin salille sisäpyöräilyyn jota kesti 1h@114 rpm +85 ja loppun vielä lisäbonuksena Core 10min + 18min lihashuoltoa.
  6. Vogon

    Ke 5.2

    Salilla selkä ja jalkapäivä. 50min@131 Yhdistelmänä ehkä turhan raju mut kun tekee kevyillä painoilla niin hyvin menee. Mavesta sain kuin ihmeen kaupalla tehtyä 3x10 130kg sarjat joka piristi heti alkuun. Loput menikin vähän sinne päin, mut tulipahan tehtyä. Hyvä treeni se silti oli.
  7. Vogon

    Ti 4/2

    Aamusta herätys 5:15 ja siitä vähin äänin juoksumatolla hölkkäillen 1:10@125. Keli ulkona oli oikein houkutteleva mutta kun tiesin että täytyy tehdä lihashuoltoa niin salille vaan. Loppuun 20min lonkka-, nilkka, sekäkeskivartalon jumppaa.
  8. Loppu viikolle iski joku flunssa joka tuntui vievän mehut. Toisekseen, vaimolla yövuoroja koko pitkän viikonlopun(päättyi tänään ma-aamulla) joten oli aika selkeetä ettei siinä pahemmin pystynyt treenaamaan. Tänään saatan kyllä pikkasen jo juosta jos vaan olot helpottaa.. Hommasin lopulta itselleni Polar Vangage V:n joka olkoon itselleni syntymäpäivälahja. Vanha V800 kesti n.5 vuotta. Tai onhan se vieläkin ehjä ja toimiva. Ainoastaan akunkesto alkoi olemaan jo niin huono että akku saattoi loppua kesken pidemmän lenkin. Vaikka näyttikin että virtaa on niin todellisuudessa saattoi olla aika tyhjä. Viikon kilometrit vaatimattomat 18km. Tästä 2 hölkkää matolla. Lisäksi tullut nyt tehtyä paljon nilkan/lonkan treeniä. Hommasin itselleni Vahava.fi (Performance-rehab) valmennuksen jossa on lonkka jumppailua. Ihan mielenkiintoisia juttuja tuntuu jotenkin että se olisi jotenkin vahvistanut jalkoja tai korjannut asentoa. Eka viikko takana ja aktiivisesti on treenailtu sen suhteen ainakin.
  9. 2020 Tavoitteita 4/2020 Averian maraton 8.5 Bodom night 10k(mietinnässä) 9.5 Bodom trail 6km(7v pojan kanssa) 16.5 2020 HCR tai HCM 11.7 Oittaa Triathlon 3.10 Vaarojen maraton (65km päivä) Treenejä ei kauheasti ole takana mut se hyvä puoli tässä on että selkeesti lonkan vaivat on kadonneet tyystin. Muutama päivä sitten testilenkki 10km josta 5km vähän kovempaa. Ei sinänsä vauhti ollut kova mut sykkeet sitäkin korkeammalla. Minkään sortin jalkavaivoja ei tuntunut eikä myöskään lenkin jälkeen tullut. Tässä tapauksessa tämä monien kuukausien hiljaiselo(tai ainakin on tuntunut siltä) on ollut varmasti ihan hyvä vaihtoehto. Jatkossa taas vähän rennommin kun tuntuu ihan hyvältä. Elämässä myös ollut myllerrystä kun vaimo on taas vakkariduunissaan joten ei ihan joka aamu pääsekkään treenailemaan vaan ne pitää sovittaa muuten arkeen. Lisäksi näiden verenpaine-asioiden kanssa on saanut taistella aika paljon että saa itsensä kuntoon, tai sanottaisiinko että sille on edes edellytyksiä. Lisäksi tässä on todettu myös adhd-diagnoosi joka osaltaan vaikuttanut moneen asiaan, niin urheilussa kuin arjessa, kotona ja töissä. Tälläisiin asioihin voi näköjään herätä vasta keski-iälläkin. Kahdella lapsella sellainen on ja kyllä se on vähän pistänyt ajattelemaan ja selvittelemään omiakin asioita. Sieltähän se omakohtainen diagnoosi lopulta paukahti tutkimusten jälkeen. Kaikenlaisia lääkeasioita on senkin puolesta joutunut pohtimaan. Muuten sitten pitkän matkan tavoitteena on lisätä portaittan taas juoksutreenejä siinä määrin et kilometrit lähentelis 60km+ /viikko. + jokaviikkoinen pk-pitkis joita on onneksi tullut tehtyä nykyään enemmän. Ei muuta kuin hyvillä mielin eteenpäin.
  10. La 7.12 Kävely 8km Terapia kävely vanhimman tyttären kanssa. Su 8.12 Juoksua 1:16 11km Pojan kanssa kävin lamppulenkin poluilla. Poika pyörällä ja itse juosten. Räntää tuli ja oli aika viileetä, mut silti molemmat nautti. Matkan lopulla suunniteltiin jo pidempää lenkkiä vähän paremmalle kelille.
  11. Ke 4.12 Juoksumatto 30min + Sali 40min PK2-tahtista jolkottelua matolla. Hieman vielä jaloissa tais tuntua viikonlopun juoksentelut. Muuten ihan ok tuntemus. Salilla Mave 3x15 90kg, 3x15 Etukyykky 50kg, Yläselkää vipulaitteessa tms. 3x20,15,15 60kg, Pohkeet smithissä 30,25,20 x 40kg sekä loppuun vielä kevyesti hauista ja ojentajia.
  12. 3.12 Sisäpyöräily 1h + Core 20min Sykemittari jäi näköjään kotiin joten ihan tuntemusten mukaan meni. Kevyttä polkemista jossa koetin kadenssin pitää 90+ paikkeilla. Mielestäni siinä aika hyvin onnistuin. Kyllä tuo sisällä istuminen voi olla puuduttavaa hommaa. Loppuun otin vielä Fustrasta oppimiani core asioita + muutamia muitakin keskivartaloa vahvistavia liikkeitä. Jospa yrittäis jälleen aloittaa treenipäivitykset tänne kun tuli vähän sellainen tunne. Paino oli tänä aamuna 78.4kg joka oli kyllä aikamoinen yllätys. 75kiloa ei niin kauheen kaukana oo.
  13. 30.11 Juoksu 29.2km 3:38 Pj´s Byr - Seuran pj:n oma tapahtuma jossa tuli juoksenneltua vähän. Vedettiin sellaista 7.3km:in lenkkiä ympäri joka koostui osittain maastosta ja asfaltista. 2 Kierrosta meni ihan mainiosti ilman mitään sen kummempia ongelmia. Olin vähän ihmeissäni sillä en ole juossut oikeastaan yhtään muuta kuin matolla(vähän). 2.kierrokselle lähtiessä aattelin etten kyllä ota mitään eväitä huoltopisteellä, vaikka kyllä se olis voinu olla sittenkin ihan järkevää. Eli leimasin itseni huoltoon ja kierrokselle. Se meni kuitenki ihan hyvin lopulta. 3.kierrokselle lähtiessä otin evästä jo vähän enemmän sekä muutenkin otin rauhallisemmin. Taisin tilkan kahviakin ottaa joka oli virhe. Jossain välissä oli maha aika kipeä mut sekin meni ohi kun otti kävelyä mukaan. Jossain hieman yli puolen välin alkoi polvi ilmoittelemaan jonkun sortin ongelmasta. No se tiesi sitä ettei ylä- tai alamäkiä voinut enää kunnolla juosta. Otin siis kävelyä ja oottelin pitkään et joku ohittaa. Tiesin et edellä menee 1-2 ihmistä ja perässä tulee useampi. 3.kierros taputeltu ja mietin siinä et onko järkee lähteä enää 4. kierrokselle. Lähdin kuitenkin sillä aattelin et kyllä mä sen yhden kierroksen helposti vaikka kävelen. Niin se menikin. Vähän hölkkää sinne tänne mut polvi välittömästi reagoi joten annoin olla. Perässä olleista 3 tuli ohi ja tuli siinä hetki turistua ja ilmoitettua siitäkin että matka päättyy huoltoon. Viimeiselle kahdelle kilometrille sain hyvän ja sopivan vauhdin Möttösen Minnasta Palokankaan Laurista ja tulikin siinä perässä hiivittyä sen mitä polvelta pystyi. Ongelmaksi siis lopulta muodostui se, ettei jalat ole oikeen tottuneet kovaan pohjaan. Sillä nyt maasto oli lähes kivikovaa pakkasen jäljiltä ja asfaltti jäätynyt. Jos lunta olisi ollut enemmän niin ehkä olisin päässyt 5-6 kierrosta mut se on vain ehkä. Nytkin aikaa jäi suorittamiseen vielä 2.5h mut fiksuna miehenä lopetin ajoissa. Eli tässähän juostiin 6h ja tavoitteena tietenkin mahdollisimman monta kierrosta. Oli mukavaa pitkästä aikaa. Jokainen kierros ~7.3km 1.kierros 46.24 2.kierros 45.12 3.kierros 59.34 4.kierros 1:04:xx
  14. 8.11 Perjantai Juoksumatto 45min + Core20min . Juoksu tuntui kulkevan ihan hyvin. Toki vauhtikin oli hidastempoinen. Loppuun vielä Corea johon bonuksena lantionnostot yhdellä jalalla. 10.11. Isänpäivä lenkki 7km 38.xx Hyvältä tuntui juoksu ja oli vähän sellainen fiilis et olis voinu vielä hetken jatkaa matkaa. Kiire kuitenkin kun oli isänpäivän rientoihin niin kotiinkin piti palautua. Tästäkin lenkistä oikeanpuolen lonkka kipeytyi. Pirullinen vaiva.. Liekkö tauko kaikesta aktiivisemmasta liikkumisesta ym. tehnyt tehtävänsä. Onneksi tällä viikolla on Fustraa jossa pääsee vähän omia ongelma-alueita selvittämään. Ehkäpä sieltä sais tehokkaat jumppailuohjeet tähänkin vaivaan.
  15. Tässä kun on jo toista viikkoa kulkenut vaihteeksi pyörällä töihin niin huomaa sen että sehän alkaa taas kulkemaan ihan eritavalla mitä alussa. Melkein tekis mieli jo lähteä vähän pidempiäkin pätkiä maastoon tai vaikka poluille. Nastarenkaita ei vielä alla ole mut kohta alkais olemaan aika niille. Ainakin tänä aamuna oli jo lunta hieman maassa ja joku alitajunta puskee päälle ettei uskalla ihan mutkiin kovin kovaa ajaa. Muuten tääkin viikko todella vaisu. 1 salitreeni + juoksumatto sekä työmatkapyöräilyt aamuin/illoin. Huomenna tarkoitus tehdä joko salitreeni tai sitten sisäpyöräily..ehkä teen molemmat.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy