Jump to content
Juoksufoorumi.fi

parek

Jäsenet
  • Content Count

    395
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

157 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Pienen iPhonen kanssa Spibelt oli hyvä, mutta isomman luurin kanssa menee hermot tohon sääsuojatumpaan Spibeltiin. Puhelimen laitto ja poisto vyöstä aiheuttaa aina hermojen kiristymistä. Ei toivoakaan saada puhelinta takaisin taskuun jos antaa vyön olla vyöräröllä. Mikähän se olis nyt paras vyö tollaisen modernin puhelimen kantamiseen lenkillä?
  2. Paras viikko juoksussani koskaan. Parin kk jyystö MAF alueella teki sen, että nyt kropassa tapahtui jotain selkeää muutosta. Sykkeet on tulleet alas viikon (ja kuukausien) takaisesta n. 8 pinnaa alaspäin. Tässä on kyse vain ja ainoastaan kunnon parantumisesta. Tänään tunti metsikössä.
  3. Onko ajatuksia siitä, että jos pystyy lenkillä puhumaan pitkiä lauseita sujuvasti, niin ollaan vielä aerobisella alueella? Mulla on leposyke n. 49, maksimi n. 186. Strava antaa Z2 rajoiksi 129-150. Puhuminen onnistuu hyvin vielä 153 sykkeellä. Sitä korkeammalla alkaa vähän jo lauseet lyhenemään.
  4. Vain PK:ta menen hyvin maltilla. Mieluusti säästän voimia koronaa vastaan jos/kun se iskee. Töitten vuoksi tuskin tulen siltä välttymään.
  5. Jenkkilässä matkailusta/lentämisestä n. 20% on bisnestä, loput huvireissua. Mustan surman aikaan myös THL:n ja Suomen hallituksen ohjeistukset päätyivät kansalaisille ihan aavistuksen hitaammin kuin nykyään. Etenkin jos noi jenkkilän hupimatkailun luvut on verrattavissa muualle maailmaan. Vähän vaikuttais, että monessa köyhässä maassa tauti ei ole levinnyt niin nopeasti, ainakaan vielä (vaikka ihmisiä niissä on paljon). Olisko mitään tekemistä sen kanssa ettei peruskansalaisilla ole varaa tehdä lomareissuja? Nytkin sopivasti tuli uutinen, että pohjoisen laskettelukeskuksista on otettu koronaa tuliaisiksi mukaan Etelä-Suomeen.
  6. Mua kiinnostaa, että alkaakohan ihmiset jatkossa vähentämään turhaa matkustelua toiselle puolen maapalloa. Aika monille kuitenkin on elämäntapa se ettei voi elää sujuvasti kotioloissa vaan kokoajan pitää reissata jonnekin kauas. Ilman tuota pakonomaista tarvetta huvikseen reissailuun tuskin olis tätä pandemiaa ja ilmastoahdistus -termistäkään ei puhuttais niin paljoa.
  7. Koronaviruksen sairastaneille kehittyy immuniteetti virusta vastaan, kertoo terveyden- ja hyvinvoinnin laitos THL. Tämä on osoitettu myös Suomessa. Immuniteettivaste muuttaa koronaviruksen tehottomaksi. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, kuinka kauan immuniteetti suojaa taudin jo kerran sairastunutta uutta tartuntaa vastaan. Suomen ensimmäinen koronatartunta todennettiin tammikuun lopussa Kiinan Whuhanista tulleella matkailijalla. Hänestä otettuja näytteitä hyödynnettiin tutkimuksellisissa tarkoituksessa. Näytteiden mukaan sairastuneen elimistöstä löytyi vasta-aineita koronavirukselle yhdeksäntenä päivänä ensioireiden jälkeen. Myöhemmin vasta-ainetasot kohosivat. Tutkimuksen mukaan suomalaisilla aiemmin uutta koronavirusta sairastamattomilla henkilöillä ei ole valmiiksi vasta-aineita COVID-19 -taudille.
  8. Dry needling on kyllä todella suositeltava juttu! Itse otin vasta hoitoa sähkön kanssa ja se avasi pari lukossa ollutta lihasta yhden kerran jälkeen. Hieronnassa yms. ne ei tuntunut rentoutuvan millään. Ja lihakset ei olleet lainkaan kipeät seuraavana päivänä. Ei mitään haittavaikutuksia, pääsin heti aamulla lenkille.
  9. Keksispä joku jonku Firefox plugarin millä sais kaikilta sivuilta pois kaiken koronasisällön. Alkaa tökkiä jo aika pahasti. Tsekkaan uutiset kerran päivässä. Muuta koronasisältöä en enää kaipais.
  10. Itsellä oli neljä vuotta sitten tällaiset fiilikset: Esim. tavallinen arkipäivä jolloin on vähän siivousta, kaupassa käyntiä, vähän portaissa kävelyä yms. mutta ei lainkaan mitään "ylimääräistä" liikuntaa saa jalkoihin tunteen kuin olisi käynyt tunnin mittaisella juoksulenkillä. Palautuminen voi kestää 4-5 päivää, että jalat tuntuvat taas normaalilta. Normipäivänä jalat tuntuvat nykyään joka päivä siltä miltä tuntui terveenä pari päivää kovan lenkin jälkeen. Vuosi taisi mennä, etten voinut kävellä tai pyöräillä edes 500m päässä olevaan lähikauppaan. Kyseessä siis ylirasitustila, jossa urheilu oli vain osa yhtälöä. "Läikkyi yli" kun tuli pientäkin fyysistä kuormitusta.
  11. Hyvä juttu. Jotkut tunnistaa stressin, jotkut ei. Joillakin läikkyy yli, toisilla ei.
  12. Ylikunto on suoraan sanottuna täysin paska termi. Ylirasitus -termiä pitäis käyttää myös urheilijoiden kohdalla. Jos elämässä on muuten stressitasot oikein koholla, niin kyllä kevyt liikuntakin voi olla liikaa kokonaisuuteen. Vertaus: jos kuppi on arjessa kokoajan melkein täynnä, niin kevyt liikuntakin voi saada kupin liian täyteen ja läikkymään yli. Jos kuppi on taas arjessa puolillaan, niin voi treenata kovaa ja silti yliläikkymistä ei tapahdu. Hauska fakta: oikein stressaantunut ihminen ei usein itse lainkaan tunnista olevansa stressaantunut.
  13. Jos tutkimuksissa ei näy mitään erikoista ja lääkäri sanoo kaiken olevan kunnossa niin "stressi" on se avainsana millä lähtisin asiaa tutkimaan. Tiedän tapauksia, missä puolen tunnin hölkkä aiheutti viikon mittaisen palautumisjakson treenistä (jalat olivat kuin maratonin jäljiltä). Kyseessä aikaisemmin hyväkuntoinen kaveri. Lääkäreiden mukaan kaikki OK. Kyse oli vain ja ainoastaan kokonaisvaltaisesta stressitilasta. Jos toi hidas palautuminen on sinulle uusi juttu, niin erityisesti silloin miettisin stressitasoja. Jos se taas on ollut aina läsnä, niin ehkä kyse on jostain muusta. EDIT: Sullahan näyttää olevan "ylikunto" taustalla. En ole lääkäri tms. mutta olen tosi yllättynyt jos olen väärässä.
  14. Itse olen "juossut" viimeisen 1,5kk vain MAF menetelmää käyttäen, ja kyllähän ne sykkeet tahtoo heti pompata 5-10 pinnaa liian ylös omista MAF rajoistani, jos otan juoksuaskelta 30 sek pidempään yhtäjaksoisesti. Käytännössä kaikki ylämäet menee kävellen, tasaisella juoksu on tosi hidasta hölkkää / reipasta kävelyä vuorotellen, alamäissä muistuttaa jo vähän juoksua. Hermohan tossa kyllä välillä vähän kiristyy, sen verran on hidasta hommaa. Tänään lenkillä keskityin nenähengitykseen ja siihen voinko puhua treenin aikana. MAF -menetelmässähän pitäisi pysyä siinä aerobisen alueen ylärajalla. Vaikka juostessa syke pomppaakin 5-10 pinnaa korkeammalla mitä MAF luku olisi niin testasin tänään ja pystyn silti tuolla teholla liikkuessa hengittää sisään ja ulos koko tunnin treenin pelkästään nenän kautta ja pystyin puhua ilman mitään puuskuttamista. Se olikin kätevää kun voin kiroilla sujuvasti liian korkeita sykelukemia! Voiko tosta nenähengityksestä ja puhumisen helppoudesta yksinään vielä päätellä mitään, että ollaanko vielä aerobisella alueella vaikka MAF luvut eivät täsmääkään?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy