Jump to content
Juoksufoorumi.fi










parek

Jäsenet
  • Content Count

    339
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

112 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sen verran hyvät perustelut annoitte pohdintoihini, että 5X lähti tilaukseen 😀
  2. DC Rainmaker on lytännyt Corosit heikosti toteutetuiksi Garmin kopioiksi. Sen sijaan aika moni ultraaja näköjään siirtynyt niihin ja youtubessakin varsin hyviä arvosteluja ja "arvosteluja" ovat saaneet. Akunkesto ja GPS näissä pitäis olla paras. Erityisesti akunkesto on omassa luokassaan. Mulla on Suunto Ambit 2. Tekis mieli kans päivittää johonkin, mutta varsinaisesti Ambitissa ei ole mitään vikaa. Vähän monipuolisemmat säädöt olis kiva, mutta lähimaksua, aktiivisuusmittauksia ja muita hienouksia en tarvitse. Garmin 5X:ssä olis plussaa kartat, tossa halvassa vitosessa tosi hyvä hinta. Pari kertaa olen jo heittänyt ostoskoriin, mutta en ole vielä tilannut. Mitä mä tässä eniten voitan jos nyt tilaan 5X kun käyttö on itsellä hyvin simppeliä? Hienon kellon? Hyvä diili toi 350e, mutta on vain ajan kysymys kun samalaisia tai parempia diilejä tulee vastaan vieläkin paremmista malleista. Esim. ton Corosin sais tulevaisuudessa varmaan parilla satasella.
  3. Oikea jalka, n. 2013-2016, plantaarifaskiitti, kipu pohkeen ulkosyrjässä, lihakset jäykkinä oikealta muutenkin. Syy: heikot ja lukossa olevat keskimmäiset pakaralihakset ja piriformis. Vasen jalka, 2019, identtinen kipu kuin yllä, mutta myös reiden ulkosyrjä (koko IT jänteen alue). Välillä myös selkäkipua. Syy: lukossa oleva piriformis, heikot keskimmäiset pakaralihakset. Kaikki omat juoksuvaivani ovat näköjään johtuneet heikoista pakaralihaksista. Täytyy jatkossa muistaa treenata niitä...
  4. Aika täynnä on päivä kyllä toimintaa. Energiankulutus varmasti kova. Itse en äkkiseltään paaston suhteen keksisi muuta kuin syömällä päivällisen ja iltapan yhtäaikaa silloin päivällisen aikaan (vaikka sanoit ettei onnistu). Juuri pari päivää sitten jostain luin, että kolmisen tuntia olis hyvä olla illan viimeisen syönnin ja nukkumaan menon välillä, että kasvuhormoni toimii yöllä tehokkaammin. Edit: Nälän siirtäminen helpottuu muuten hyvin merkittävästi sen suola+kalium -veden avulla. Snake juice recipe hakusanoilla löytyy.
  5. Kehosi kyky käyttää rasvaa energianlähteenä ainakin tulee paranemaan huikeasti jos jatkat 1000kcal kulutuksella aamuisin ennen ekaa ateriaa. Kysymys: Voitko heittää esimerkin miten syöt ja treenaat yhtenä päivänä? Syötkö aikaikkunan sisällä tasaisen kokoisia annoksia vai esim. yhden tosi ison ja muutaman pienemmän annoksen? Itse en juo enää melkein lainkaan pelkkää vettä. Seassa on aina pinkkiä mineraalisuolaa ja kaliumia. Pelkästä vedestä tulee välillä huono olo.
  6. Korjasin virkkeesi. Tuon allekirjoitan. En ota kantaa ammattiurheilun näkökulmasta.
  7. Nyt keksin: jos mainitsee juoksufoorumilla termin paasto ja kertoo siitä jotain positiivista niin se aiheuttaa samanlaisen reaktion kuin termin "maahanmuuttaja" mainitseminen jossain keskivertokansalaisten yleiskeskustelufoorumilla 😄
  8. Tähänkö tämä taas menee? Kerroin omasta viimeisimmästä kokeilustani ja siinä en mielestäni maininnut mitään kahdesti vuorokaudessa treenaamisesta, huippu-urheilusta ja varsinkaan en julistanut tietäväni mitään ravitsemuksesta ja harjoittelusta. Vastauksessa on termit "yksi treeni ja räpisteleminen". Käytin esimerkissäni kahta eri urheilulajia joilla molemmilla treenit onnistuivat erittäin hyvin tämän kokeilun ajan. Treenasin täysin normaalisti, en räpistellyt treeniä joten kuten läpi. Toisella lajilla toimi täysin, juoksulla ei niin hyvin koska treenin jälkeen tuli nälkä. Eli raportoin myös epäonnistumisesta kokeilussa. Miksi näiden omien kokemusten kertominen tuntuu herättävän negatiivisuutta täällä joka kerta?
  9. Unohtamatta kaikkia niitä viittä muuta ateriaa mitä pitäisi syödä 😉 Jos tarkoitus on syödä esim. OMAD (one meal a day) tyylisesti ja treenata kovaa, niin itse söisin mielummin muutama tunti ennen treeniä. Muuten jokainen treeni tapahtuisi tyhjällä vatsalla / energioilla paaston loppupäässä. Vaikuttanee treenin laatuun. Ketju kuitenkin käsittelee paastoa.
  10. Olen nyt puolitoista kk kokeillut kahta asiaa: 1. Sijoitin syömisikkunan aamupäivälle ja iltatreenien jälkeen en ole syönyt mitään. Tarkoituksena tankata aamulla kaikki tarvittavat kalorit ja proteiinit seuraavan yön palautumista varten. Ideana tässä oli se, että treeniin riittäisi energiaa illallakin ja yöllä vastaavasti kasvuhormoni pääsisi korjaamaan kehoa tehokkaammin kun insuliini ei ole sekoittamassa pakkaa. 2. Vähähiilihydraattinen ja runsasproteiininen ruokavalio. Tässä ideana oli se mikä-lie-olikaan-nimeltään mekanismi, että keho käyttää sen määrän proteiinia mitä se tarvitsee ja loput se muuttaa hiilareiksi. Lajeina mulla on ollut juoksun rinnalla talven ajan brasialainen jujutsu. BJJ on ollut todella raskas laji fyysisesti (jos niin haluaa) ja on vienyt miehestä mehut usein aivan totaalisesti. Tosin treeneistä on vain n. 20-30 min osuus jolloin tulee jätettyä fyysisesti salille kaikki, eli ajallisesti se kuluttavin osuus ei ole niin pitkä. Lajissa tarvitaan aerobista suorituskykyä, mutta myös voimaa, ja jokainen treeni on yhdistelmä useaa erityylistä voimankäyttöä. Havainnot: BJJ treeneissä toimii molemmat kohdat (1 ja 2). Voin tankata aamulla esim. klo 9-12 välillä erittäin vähähiilihydraattista ruokaa ja käydä illalla BJJ treeneissä, antaa kaikkeni (tuntien samalla olon energiseksi ja voimakkaaksi) ja sen jälkeen olla syömättä seuraavaan aamuun asti ilman minkäänlaista näläntunnetta. Tämä toimii aivan huikean hyvin. Juoksu sen sijaan... Sama yhdistelmä ei toimi kyllä kovin hyvin juoksun kanssa. Lenkki voi kyllä sujua todella hyvin, mutta puoli tuntia perusrauhallisen 1h lenkin jälkeen tulee niin armoton nälkä ettei tiedä miten päin olisi. En ole kertaakaan pystynyt olla syömättä lenkin jälkeen. Nälän tunne katoaa vasta kun syön hiilareita. Treenaan BJJ ja juoksu eri päivinä ja teenkin nykyään näin: BJJ: Syön aamulla rasva- ja protskupitoisesti, treenaan illalla ja en syö treenin jälkeen. Syömäikkuna 1-4h Juoksu: Syön klo 12 lounaan. Noin klo 15 pieni välipala. Lenkki n. klo 16-18. Illallinen. Eli enemmän hiilaria kuin BJJ päivinä ja syömisikkuna n. 5-8h, riippuen päivästä.
  11. Kun ottaa huomioon, että ketjun aloittaja kertoo olevansa "juuri sohvalta noussut jantteri" niin eiköhän viisainta ole pitää viikossa ainakin yksi lepopäivä jolloin tekee vain venyttelyä yms. kehonhuoltoa, ei mitään jumppaa siinä sivussa.
  12. parek

    Hoka One One

    Kävin intersportissa kokeilemassa noita. Ensin heitin 43 1/3 jalkaan ja parin sekunnin jälkeen totesin, että pottuvarpaan kohdalta on ahdas. Mulla on SG2 siis 44 tosta syystä vaikka muut kengät on 43. Viereisessä kenkäpinossa oli ATR5 laatikoita. Otin 43 1/3 laatikon hyllystä, kengän laatikosta ja kokeilin sitä. Tuntui paremmalta kuin SG3, ei ahdistanut pottuvarvasta. Mietin, että noilla olis kyllä tosi kiva juosta. Kun otin kengän pois, laitoin takaisin laatikkoon ja katsoin hintalappua huomasin kokeilleeni taas SG3, ei ATR5 😄
  13. parek

    Hoka One One

    Kuvittelenko minä vai onko SG3 aavistuksen tilavampi pottuvarpaan kohdalta / kärjestä kuin SG2?
  14. parek

    Hoka One One

    Mahtaiskohan jostain löytyä Clifton 1 tossuja vielä 43 koossa? Nyt vasta huomasin, että niitä tehtiin viime vuonna...
  15. Alkaa olla vuosi takana pätkäpaastoa. Ihan hitosti on ollut hyötyä ja homma toimii, mutta yksi erittäin iso miinus tässä on. Vaimo ei voi sietää sitä, että syön erilailla: välillä skippaan aterioita, välillä syön esim. lounaskeiton lisäksi ison annoksen jotain muutakin. Tämä on jostain käsittämättömästä syystä ihan hirvittävä ongelma vaimolle. Ehkä se olis parempi jos alkaisin syömään kuten ennenkin ja tulisin taas läskiksi, flegmaattiseksi ja sairaaksi?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy