Jump to content
Juoksufoorumi.fi


parek

Jäsenet
  • Content Count

    319
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

106 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. parek

    Paastoaminen

    Ketjussa mainittu vähähiilihydraattista (ja runsasrasvaista) ruokavaliota käyttävä ja paastoa hyödyntävä Zach Bitter on näköjään rikkonut 100 mailin polkujuoksu nopeusennätyksen. https://runningmagazine.ca/trail-running/zach-bitter-breaks-100-mile-trail-world-record/
  2. Hyvä, että luit ajatuksella ja bongasit kompan. Virkistävää vaihtelua kun isoin osa omista teksteistäni täällä taitaa olla mun kirjoitusten väärintulkintojen korjailua.
  3. Onko jalkapallo jalkapalloa, jos tekee sitä hallissa? Onko shakki shakkia, jos peli tapahtuu tietokoneella? Onko kävely kävelyä, jos välillä pysähtyy liikennevaloihin? Onko synnyttäminen synnyttämistä, jos vauva pysyy mahassa vielä vuorokauden sen jälkeen kun nainen on jo saapunut sairaalaan synnyttämään? Onko makaronilaatikko makaronilaatikkoa kun siihen lisää jauhelihan ja munamaidon? Onko talvi talvi, jos ei ole lunta? Onko kahvi kahvia, jos siihen lisää sokeria tai maitoa? Onko joulu joulu, jos ei ole joulukoristeita eikä lahjoja? Onko autotalli autotalli, jos sitä käytetään varastona? Onko lounas lounas, jos eri unirytmillä elävä henkilö syö sen jo aamulla? Onko juoksu juoksua, jos kengänpohjan alla on tasaisen tien sijasta epätasaisempi polku? ------ Jotku vihaa hölkkätapahtumia, jotkut liian hitaasti juoksevia tms. ja se heille suotakoon. Itse vihaan esim. väkivaltaa, epäoikeudenmukaisuutta, ahneutta ja muuta vastaavaa. En vihaa juoksukisoja enkä nopeasti juoksevia.
  4. Luonto kasvatti eläimille jalat, että ne voi edes yrittää juosta ihmisiä karkuun. Kasvikset ei pääse karkuun, joten niiden ase ihmisiä vastaan on eri tasoiset myrkyt.
  5. parek

    Miten sujuu talvi? Harjoittelu?

    Kamppailulajeja tekis mieli harrastaa talvella juoksun sijasta, mutta ne on sidottu tiettyyn päivään ja kellonaikaan. On yhtä tyhjän kanssa käydä kerran viikossa treeneissä kun muulloin ei pääse.
  6. Uudet kuvat, samat kujeet. Päivitin myös infotekstin.
  7. parek

    Paastoaminen

    Moneen kertaan luin ton artikkelin läpi ja en oikein vieläkään hahmota mitä siinä yritettiin sanoa. "mitä enemmän syömisessä on rajoittamista sitä varmemmin paastovaihe kasvattaa nälän hallitsemattomaksi ja kaikki teoreettinen laihdutushyöty menetetään. " Siksipä ei kannata rajoittaakaan paljoa syömistä. Rajoita vain aikaa milloin syöt. "pätkäpaastot sopivat keskimäärin heikommin väsyneille, reilusti ylipainoisille (alussa toimii, 10-20 kg painonlaskun jälkeen ei), vähemmän liikkuville, naisille ja henkilöille joilla on syömisen säätelyn kanssa ongelmia (ahmimistaipumus, makeanhimo jne.)." Ei tue kyllä lainkaan sitä käsitystä minkä minä olen saanut. Esim. makeanhimon katoaminen on yksi yleisimmistä asioista mitä paastoa kokeilleet raportoivat. Ja en muista missään törmänneeni kommentteihin, että paasto olisi epäonnistunut koska kokeilija oli "reilusti ylipainoinen". Pikemminkin täysin päinvastoin. "Siksi käytännössä pätkäpaastosta hyviä kokemukset saavat ovatkin usein varsin liikunnallisia ja hyväkuntoisia miehiä. " No kappas. Ei tietty sovi varmaan kenellekään juoksua tai voimalajeja harrastaville. "fysiologisten seikkojen lisäksi käytännössä pitää arjessa ottaa huomioon myös sosiaalisen joustavuuden kaltaiset tekijät." Mikäpä sen helpompaa nimenomaan arjen kannalta kuin syödä vaikka kaikki päivän ruoat parin tunnin aikaikkunan sisällä? Onko se helpompaa olla ruoan kanssa tekemisissä (hankkimalla / valmistamalla / syömällä sitä) kolmen tunnin välein? Paastoavan elämäntyylin isoimpia etuja on nimenomaan sosiaalinen joustavuus. Jos nyt tässä ton termin ymmärsin oikein. "Kalorivaje" Ton termin sijaan olisin halunnut artikkelissa puhuttavan siitä erittäin oleellisesta painonhallinnan palasesta: insuliinista. "1) Pysyvä laihtuminen ja painonhallinta ei vaadi kalorilaskentaa tai syömisen tietoista vähentämistä" Täysin samaa mieltä. En tiedä lainkaan paljonko tarvin kaloreita ja paljonko päivittäin niitä syön. Enkä varsinkaan ole tietoisesti vähentänyt yhtään syömisiäni. Enemmänkin päinvastoin. 4) Voit kokeilla erilaisia pätkäpaastoja, mutta harvalle ne pysyvämpi ratkaisu ovat. Mutta lyhyistäkin kokeiluista voi oppia jotakin omista nälänhallinnan rajoista. Nälänhallinnan rajoista? En ole nälissäni vaikka paastoankin joka päivä keskimäärin n. 18 tuntia. Tai no tosiaan kyllähän se paastokokeilu minulle nimenomaan opetti nälänhallinnan rajojani. Ennen nälkä tuli kolmen tunnin välein ja nykyään se tulee n. 17-26 tunnin välein, riippuen päivästä. Mun mielestä tossa artikkelissa puhuttiin loppujen lopuksi tosi vähän paastosta. Jotta ei menisi liikaa aikaa kirjoitteluun, niin tämän enempää en artikkelia kommentoi (enkä liioin mahdollisia vastauksia tähän viestiini).
  8. parek

    M: Inov-8 Terraclaw 250

    Nosto. Hintaa laskettu.
  9. Noin 25km takana. Kunnossa ei mitään huomautettavaa, ei ole edes pohjalliset muotoutunut jalkani muotoiseksi. Ainoa mainitsemisen arvoinen seikka on nauhalenkkien ympäriltä poistamani metalliset rinkulat, jotka painoivat jalkapöytää hyvin ikävästi. Nämä ovat siis parannetut MF2! Jos ei tietäisi kengissä nauharinkuloita olleen ei sitä ulospäin huomaisi. Mukaan kuvien leveät nauhat ja myös Hokan alkuperäiset nauhat. Kokoreferenssejä: Itse käytän myös Clifton 3 samassa koossa. SG2 minulla on koossa 44. MF2 lesti on vähän leveämpi kuin Clifton 3 ja reilusti leveämpi kuin SG2. Painaa saman mitä SG2 koossa 44.
  10. parek

    Paastoaminen

    Tätä mietin vielä. Kumpikohan antais paremmat tulokset: se että aminohapot ja hiilarit saa optimaaliseen aikaan ilman paaston etuja, vai toisinpäin? Niihin paaston raportoituihin etuihinhan kuului mm. ne isommat kasvuhormitasot (asiaa on tutkittu ja linkkejäkin laitoin) ja yleinen paastoa kokelleiden raportointi nopeammasta palautumisesta rasituksesta (esim. GSP ja monet normitreenaajat, myös minä). Sekun itsekseni asiaa mietin vaikka lainaustasi käytinkin.
  11. parek

    Paastoaminen

    Kiitos tästä tulkinnasta / selvennyksestä. Siteerasin Noakes kommentissa miehen itsensä sanomaa versiota siitä mitä tapahtui. Voi toki olla värittynyt kanta. Siksipä onkin mielestäni tärkeää tutustua esim. ruokavalioasioiden suhteen molempien osapuolten kantoihin ja tehdä päätelmänsä itse. Itsekin olen lueskellut ja kokeillut omassa elämässä kaikkea vegaanisen ja nykyisen paastoavan ja semi-vähähiilihydraattisen ruokavalion väliltä. Minä luotan hyvin vahvasti omiin kokemuksiin esim. näissä paastoasioissa. Olen kokenut vain ja ainoastaan positiivisia muutoksia elämässäni sen vuoksi, joten ei tämä voi olla huono juttu ainakaan minulle. Kyllä keho jollain lailla osaa kertoa, jos jokin ei ole kunnossa. Kertoihan se sitä minulle ainakin 30 vuoden ajan, mutta en osannut vain tulkita mitä keho yritti sanoa. Nyt on mennyt elämässä muutama kuukausi niin etten tunne henkisessä ja fyysisessä hyvinvoinnissani mitään asiaa mikä vaivaisi tai askarruttaisi jollain tavalla. Tai no ehkä se vaivaa, että miksi en osaa jättää tätä ketjua rauhaa. Jos olo muuttuu jossain vaiheessa, niin tottakai olen avoin katsomaan voiko se johtua ruokavaliosta tai paastoamisesta.
  12. parek

    Paastoaminen

    Tim Noakesista vielä sen verran, että muutama päivä sitten kuuntelin jonkin tuoreen haastattelun ja Etelä- Afrikassa mikään asia ei ole muuttunut oikeudenkäynnin ja julkisuuden myötä vaikka hän todisti olleensa oikeassa tossa asiassa. Kyse siis oikeudenkäynnissä oli siitä sisällöstäkin, ei vain siitä toimiko Noakes oikein vai ei antaessaan neuvon. Viralliset tahot vastustavat edelleen vaikka todisteet sanovat muuta mikä olisi terveellisintä kansalle. Noakes kertoi, että vastustajat vain ohittavat todistusaineiston. Sanovat vain etteivät pidä todisteista. Tätä hän kritisoi: jotkut ovat niin jumiutuneet omaan kantaansa, että kun todisteet sanovat muuta niin silloin he tuomitsevat todisteet huonoiksi / vääriksi, kun oikea tapa olisi muuttaa omaa mielipidettä. Perk@le, mä kyllä nyt olen yrittänyt aika huolella joka kantilta vastailla kaikkeen, että antakaa nyt piru vie mulle jo edes yksi tykkäys!!
  13. parek

    Paastoaminen

    Minä kirjoitin sivulla 5 näin: En muista lukeneeni kilpajuoksijoista jotka tekevät noin, mutta voimailulajeissa kilpailevia kyllä. Ihan samalailla hekin tarvitsevat palautumista ja ravintoaineita kun treenaavat kovaa. Huomaatko, minähän kirjoitin vain ja ainoastaan muistavani lukeneeni voimailulajeissa kisaavista paastoajista. En ole missään väittänyt tietäväni ketään huippumenestynyttä voimailijapaastoajaa saatikaan sanonut tietäväni mitään voimalulajeista tai niiden parissa pyörivistä kisailijoista. Sinä yksinkertaisesti nyt väännät taas minun kanssa sellaisesta asiasta minkä olet itse tulkinnut väärin. Minä en tiedä nimeltä yhtä ainuttakaan voimannostajaa, bodaria tms. Ei kiinnosta, en seuraa, mutta ei se poista sitä faktaa, että muistan lukeneeni paastoavista voimailulajien harrastajista.
  14. parek

    Paastoaminen

    1. Tim Noakes joutui oikeudenkäynnissä seikkaperäisesti erittäin monelta kannalta perustella miksi hän pitää vähähiilihydraattista ruokavaliota terveellisempänä ja miksi ei pidä rasvoja niin pahoina mitä niiden maine on ollut vuosikymmenten ajan. Tim Noakes itse selitti jossain haastattelussa (youtubessa, en muista mikä video se oli), että ongelma oli siinä, että Etelä-Afrikassa lääkäreiden ohjeisiin kuuluu sääntö ettei potilaita saa neuvoa esim. sosiaalisen median kautta antaen henkilökohtaisia neuvoja näkemättä potilasta. Sen sijaan jos asiaa kommentoi yleisellä tasolla mikä pätee kaikkiin ihmisiin tiedon jakaminen näkemättä "potilasta", eli tässä tapauksessa twiitillä kysynyttä naista, vastauksen voi antaa. Noakesin oikeudenkäynnissä täytyi käsitellä siis erittäin kattavasti näitä asioita ja hänen täytyi perustella kohta kohdalta miksi oli asiasta eri mieltä mitä viralliset suositukset sanovat. Oikeudenkäynnin lopputuloksena Noakes todisti tieteellisellä aineistolla hänen lääkärin ominaisuudessa antamansa kommentin olleen yleispätevää ja virkavirhettä ei sen vuoksi tapahtunut. 2. Yksinkertainen syy: autophagiaa tapahtuu jo kyllä hieman lyhyemmillä paastoilla, mutta pidemmillä paastoilla erittäin paljon enemmän ja tehokkaammin. Esim. moni lähde (ikävä kyllä toisten referoimiaa tietoa, ei ole antaa tekstilinkkiä) kertoo 24h kuivapaastoa puhdistavan kehoa saman verran mitä kolme päivää tavallista vesipaastoa. Yleisisti kaikki lähteet sanovat, että autofagia alkaa "oikeasti" tapahtua vasta n. vuorokauden normaalin paaston jälkeen. Autofagiaa voi myös nopeuttaa fyysisellä aktiivisuudella (tyhjentämällä glykogeenivarastot nopeammin) jolloin autofagia alkaa toimia aikaisemmin. EDIT: Monessa asiaa käsittelevässä youtube videossa on listattuna lähteet videon alla. Oli eka kerta muuten kun kuulen autofagia termin suomenkielisen version. Pasi_P, en ikävä kyllä osaa tuohonkaan kysymykseen tältä istumalta mitään sanoa. Noakes käsitteli oikeudenkäynnissä asiaa yleisen terveyden kannalta, ei urheilijan optimaalisen ruokavalion kannalta. Niitä oikeudenkäyntivideoita taisi olla 82 kpl, eli materiaalia on tosi paljon. Ne täytyisi kuunnella ja katsoa varmaan kymmeniä kertoja, että osaisin tavallisena tallaajana jäsentää jotain spesifistä tietoa. Nyt minun päässäni on enemmänkin valtavan iso möykky tietoa mikä on osittain jäsentynyt ja suurimmaksi osaksi ei. Sen verran osaan sanoa, että vielä puoli vuotta sitten ajattelin: kolesteroli ja rasvat = huono, hiilarit = hyvä. Nyt asetelma on kääntynyt toisinpäin. Itse syön kyllä hiilihydraattia, mutta yhdistänkin omat syömiseni paastoon. Noakes ei juurikaan puhu paastosta mitään. Tämä perustelu vie jo tosi paljon aikaa ja energiaani. Ihan pakko nyt vähän hellittää tätä kirjoittelua.
  15. parek

    Paastoaminen

    En muista kertoiko se tollaista asiaa kestävyysurheilun näkökulmasta? Sen muistan, että vuosi taisi olla siirtymäjakso kestävyysurheilussa jos siirtyy hiilareista rasvankäyttäjäksi, että keho alkaa toimia optimaalisesti.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy