Jump to content
Juoksufoorumi.fi



parek

Jäsenet
  • Content Count

    410
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

166 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tota matemaattista yhtälöä on vaikea kieltää, myönnän. Itsellä on muiden syiden vuoksi hankala / mahdottomuus käydä lenkillä neljää kertaa enemmän viikossa. Se rajoittaa vähän. Mutta pääasiallinen syy tähän "pelkkiä pitkiksiä" -kokeiluun oli se, että tällä metodilla saan kasaan n. 10-12km enemmän kilsoja per viikko kuin mun normirytmillä jolloin kävin 4 krt / vko lyhyemmillä lenkeillä. Töitten ja muun vuoksi palautuminen ei ollut usein riittävää jos kävin n. joka toinen päivä 45-60 min lenkin (ja välillä pari päivää putkeen). Välillä oli pakko ottaa noillakin määrillä parin päivän lepoja ja lyhentää pitkikset normilenkeiksi. Tällä pitkisprojektilla on tullut itseasiassa ajallisestikin enemmän treeniä per viikko aikaisempaan nähden. Kk sitten juoksin n. 3h 30h / vko, nyt pitkisprojektissa 5h 30 min ja olo on silti levänneempi. Kaikki muuttuu varmaan siinä vaiheessa kun alan lisätä vauhdikkaampaa menoa. Mutta sen aika ei ole vasta kuin ensi vuonna.
  2. Musta tuntuu, että tässä pitkis + kaksi lepopäivää -yhdistelmässä erityisesti mun jalat on tosi hyvässä kunnossa, koska ne kaksi lepopäivää välissä palauttaa jalat tosi hyvin, koska ne lyhyet lenkit ei ole rasittamassa jalkoja välissä. Lihashuoltoa teen joka päivä, juoksin tai en. Jalat ei ole koskaan ennen olleet näin hyvässä kunnossa ja yllätyn kovasti jos jalat olisi se mikä tässä yhtälössä pettäisi! Edit: Vaikka pitkis on 2h, niin paukkuja jää varastoon reippaasti ja jalat ei ole koskaan lenkin jälkeen kipeät tms. Vähän rasittuneet toki.
  3. Jos on tarkoitus vain jyystää pk-alueella, kuten itse viimeiset 6kk, niin onko jotain järkevää syytä olla juoksematta pelkkiä pitkiksiä kunnon levolla -- etenkin kun oma kroppa tykkää niistä paljon enemmän kuin useasti tehdyistä lyhyemmistä lenkeistä? Olen viime aikoina testannut metodia missä juoksen vain n. parin tunnin pitkiksiä ja lepäilen sen jälkeen 2 vrk. Saan tällä metodilla viikottain kasaan enemmän kilsoja JA olen paljon levänneempi (ja jalat ei väsy) verrattuna perinteisempään tyyliin missä viikko koostuu useammasta "normaalilenkistä".
  4. parek

    Hyvää kahvia

    Ehkä itse olen vaan asiassa äärettömän taitava, koska yli vuoden on tolla tasalaatuista kahvia tullut tehtyä! Ja olen kyllä ollut erittäin herkkä valittamaan kahvin laadusta aina. No, kahvinjuonnin olen jo lopettanut, joten samapa tuo.
  5. parek

    Hyvää kahvia

    Murskaa. Joo, normiblenderi murskasi pavut ihan miten sattuu, mutta toi Lidlin vekotin tekee tasaista. Parempi toi on kuin n. 70e Braun "mylly" millä ennen jauhoin pavut.
  6. parek

    Hyvää kahvia

    Itse kokeilin jauhaa papuja eka normiblenderillä ja ei siitä mitään tullut. Epäilin vahvasti myös ton papumyllyn hyvyyttä, mutta se jauhaa kaikki pavut yhtä hienoiksi.
  7. parek

    Hyvää kahvia

    Karkeus säädetään sillä ajalla kauanko blendaat.
  8. parek

    Hyvää kahvia

    Meillä ollut yli vuoden käytössä. Aivan nappiostos! Saa halutessaan ihan espressohienoksi jauhettua. Samanlaatuinen vekotin kuin n. 50€ laitteet muissa kaupoissa. Itse lopetin kahvinjuonnin pari päivää sitten.
  9. No en päässyt edes siihen asti, että olisin saanut rengasrautaa väliin! Kumi on kuin hitsattuna kiinni vanteella. Sitten lisää ihanaa fillariasiaa... Kävin illalla uudestaan säätämässä omaa fillaria, eli cyclocrossia. Piti siitäkin vaihtaa nastat pois ja kesäkumet tilalle. Eihän sekään mennyt kuin Strömsössä. Kun kumet oli paikoillaan, fillariin kiinteästi asennetut lokarit ottivat jonkin verran renkaisiin kiinni. Säätelin lokarit korkeammalle ja siitä seurasi, että lokarit vastasivat v-jarruihin ja jarrut eivät toimineet enää oikein. Sitten piti taas purkaa kaikki ja ainoa vaihtoehto oli ruuvailla lokarit irti. Ja taas kaikki kasaan, säätää uudelleen ja lopputuloksena on kyllä toimiva fillari, mutta ilman lokareita. Ja ne erittäin hyvät lokarit on nyt käyttämättömänä varastossa ja pitää ilmeisesti taas ostaa joko toiset lokarit tai toiset renkaat tilalle. Tai ajaa ilman. Tämä on fillareitten kanssa aina juuri tätä, että rahaa pitää käyttää joka välissä johonkin. No, hyvähän se on, että fillari on nyt ilman lokareita. Onpahan taas vähemmän fillarissa osia mitkä voi mennä rikki tai mitä pitää säätää. Itse kävin viime viikolla spontaanisti yhden juoksulenkin päällä olleilla Rocky tyylisillä collegehousuilla ja hupparilla. Huomasin käveleväni ulkona juoksukengät jalassa ja päätin heittää lenkin koska tuli sellainen fiilis. Hyvin simppeliä hommaa, juoksu onnistuis vaikka farkut jalassa ja ilman kenkiäkin. Tai vaikka nakuna. Välineet voi olla minimissään, kalusto tuskin menee rikki. Säätöä ja shoppailua sata kertaa vähemmän kuin fillaroinnissa.
  10. Ai sellasta fillaria minkä kanssa ei ole mitään säätämistä tai huoltoa koskaan? 🙂 Mua kiinnostais sellainen fillari missä ei ole ketjua, vaihteita, jarruja, vanteita, kumeja, kahvoja tai mitään muutakaan liikkuvaa tai säädettävää osaa mikä voi kulua tai mitä pitää säätää 😄
  11. Vihaan fillarointia ja fillareita. On tullut kokeiltua kaikenlaisia fillareita vuosien saatossa ja säätämistä, tuunamista ja ongelmia riittää jokaisella fillarilla mitä olen omistanut. Fätti, single speed, hiilikuituiset kilpurit, cyclocross, fixi, 29er 1x11, 29er 3x10 jne. jne. kaikki on tullut käytyä läpi ja aina on jokin asia mikä kaipaisi säätöä tai korjausta. Ja aina ne fillarit jaksaa yllättää: tänään jäi jo toistamiseen samaan pyörään vaihtamatta kumet. Eivät perkeleet lähde vanteelta irti, taaskaan. Olen n. sata kertaa vaihtanut kumet tässä vuosien varrella ja ylitsepääsemätön tapaus tuli vastaan ihan tavallisessa maasturissa. Ei vaan onnistu, ei sitten millään. Onneksi on olemassa kävely, juoksu ja autoilu. Noilla pääsee aika pitkälle. Tekis mieli reklamoida jonnekin fillaroinnista vastaavalle korkeammalle taholle, mutta kun sellaista ei ole, PERK@LE! Sori, pakko oli avautua julkisesti. PS: Ihan oikeasti, vihaan fillareita.
  12. Tänään n. klo 16 aikaan oli mun kaupungissa kaikkien isompien kauppojen (Prisma, Citymarket, Lidl, Tokmanni yms.) parkkikset aivan täynnä autoja. Prisman eteisessä pyörähdin ja totesin etten todellakaan mene sisään. Ihan ilman koronaakin olisin jättänyt taatusti väliin. Siellä oli jengi koko perheiden voimin ostoksilla. Ei tunnu korona enää keskivertokansalaisia huolettavan.
  13. parek

    Neuvoja alkajalle

    Ainakin MAF-menetelmässä pitäis yrittää pysyä siinä n. kymmenen pinnan sisällä mahd. paljon. Esim. 125-135, jos MAF luku on 135. Ei niin, että kävelee puolet lenkistä 110 sykkeillä ja juoksee puolet 150 sykkeillä. Itselläni MAF treenaus oli ekat 2kk ärsyttävää. Juoksua oli vain pieni osa lenkistä, kävelyksi meni suurin osa ajasta sykkeiden vuoksi. Sen jälkeen sykkeet laski ja nyt 3,5kk myöhemmin menee tunnin lenkit jo juoksemalla MAF rajojen sisällä.
  14. Ei mullakaan ole lenkkiseuraa, mutta juttelen silti lenkeillä itsekseni testatakseni onko vauhti sopiva. Pyrin myös pk lenkeillä hengittämään koko matkan vain nenän kautta (sisään ja ulos). On mulla silti mittarikin. Tällä viikolla on itseasiassa ekaa kertaa oppinut jo fiiliksen perusteella huomaamaan milloin syke nousee yli 139, joka on mun pk lenkeille asettama yläraja. Ihan hieno tunne kun viime lenkilläkin tunsin aina muutamaa sekuntia ennen kellon piippausta milloin 140 meni rikki. Mun maksimisyke on n. 187. PK alueeksi olen arvioinut eri lähteiden mukaan 110-150. Mun maffetone luku olis 128-138. Olen treenannut kolme kk 120-140 sykkeillä. PK lenkkien syke on tullut alas n. 10-14 pinnaa. Juoksen 3-4 krt / vk (pääasiassa 3 krt), 45-110 min lenkkejä.
  15. Ei siinä ole mitään pahaa juosta vain "huvikseen". Ja jos ei huvita, niin tekee sitten jotain muuta mielekästä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy