Jump to content
Juoksufoorumi.fi


jklaukka

Jäsenet
  • Posts

    1 417
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    3

Everything posted by jklaukka

  1. Su 23.5.2021 Tulipa eilen kokeiltua polkujuoksua Kaltimon kierrolla ja läskiksihän se meni. Reilun 12 km jälkeen keskeytys. Ihmeellisesti kävelyn vaara ylityksen jälkeen syke karkasi kevyen juoksun aikana n. 7 min/km maksimisykkeille eli 176. Aikaisemmin jo 4 km jälkeen meni samassa vauhdissa 160. Kävellessä syke oli aika normaali. Aika paljon tuli kävelyä, kun ei vajavaisella tasapainolla uskaltanut juosta. Toistaiseksi pitemmät kilpailut jäissä, ehkä Ahvenisen hölkkä heinäkuussa kokeiluna. Arvioin ennen kilpailua maksimisykkeeksi 165, mutta on se ainakin 176.
  2. Minäkin (66 v) sain keskiviikkona piikin (AstraZeneca). Keskiviikkona en käynyt lenkillä. Eilen kävelin 6 km ja tänään hölkkäkävelin 10 km ylämäet kävellen. Varovasti kroppaa kuunnellen kuitenkin. Ei tullut mitään tuntemuksia piston jälkeen. Emäntä sai riskiryhmäläisenä kuukautta aiemmin (AstraZeneca), eikä silläkään tullut mitään.
  3. To 31.12.2020 Hölkkää osin auraamattomalla pyörätiellä ja omituisen vuoden päätös 9 km @6:30 ks 123 max 131. Kadenssi 86 ja indeksi 58. Koko vuosi kuntoilua 210 tuntia ja 1784 km, josta juoksua 176 tuntia ja 1572 km, josta matolla 32.5 tuntia ja 320 km. Sekä perinteistä hiihtoa 21 tuntia ja 104 km, pyöräilyä 5,5 tuntia ja 77 km, kävelyä reilu 5 tuntia ja 31 km ja kuntopiiriä 3 tuntia. Kisattu ei kertaakaan ja jäi kympillä ennätys tekemättä. Mikä tahansa aika kelpaa, kun sitä en ole koskaan juossut kilpailussa. Jatkossa peruskuntoilua ja varautuminen kisatreeneihin.
  4. Tuossa on laskuri, jonka mukaan 6 tuntia ja 60 km edelyttää suurinpiirtein 3:50 aikaa. Tuo muuten pitää omalta kohdalta aikahyvin paikkansa puolimaratonista sataseen, lyhyenpiä matkoja en ole juossut nyt kelloa vastaan, mutta harjoitusten perusteella en epäile paikkansapitävyyttä. Oli tarkoitus tänä vuonna juosta kymppi, mutta sairaus ja korona tuli väliin. Onhan tuo matka sellainen harjoitusmatka ultrille ja maratonharjoittelulla pääsee mukaan. Päivän kunto ratkaisee ja saattaahan sitä sattua kaikenlaista. http://ontrail.net/site/index.html
  5. Minä juoksin 60 km kahden maratonin pohjalta alle kuuden tunnin ulkona. Sunnilleen samantasoinen maratoonari 3:50 silloin. Tavoite oli maraton 4 tuntia ja siitä maaliin. Hyvin se meni, mutta hiipui lopussa ja oli varaakin. Tuossa on juoksu vielä tarkemmin. https://flow.polar.com/training/analysis/1539740308
  6. Ei tarvitse kovin pitkää lenkkiä, jos on esim. maraton taustalla esim. vuoden sisällä juostuna. Minulla ei juuri 20 km pidempiä ole ollut viimeisinä kuukausina taustalla, kunhan viikkokilometrit on riittäviä n. 100km. Kahteen onnistuneeseen kisaan olen harjoitellut 6 x 17-18 km viikossa reilusti ennen kisaa. Tänä vuonna en ole mukana, johtuen keväällä olleesta päänalueen leikkauksesta ja koronasta. Toipuminen edelleen kesken ja viikkokilometrit jääneet alle 50 km. Viime vuonna jäi kesken, kun sykkeet oli jo lähdössä liian korkealla ja ruoka ei imeytynyt riittävästi. Olisiko olleet jo sairauden oireet, kun päässä oli pingispallon kokoinen kasvain. Liian lähellä kisaa ei kannata pitkää lenkkiä juosta, vaan levätä ja verrytellä. Olen tosin jo aika vanha ja palautuminen hitaampaa.
  7. Ma 31.8.2020 Kevyt höntyily 6 km @7:05 ks 110 max 131, indeksi 71, kadenssi 82. Koko kuukausi 150 km 17:22 tuntia, josta juoksua 144 km, josta matolla 9 km. Kävelyä 6 km. Peruutin keväästä siirtyneen kympin kisan. Tuntuu vieläkin, että sykkeet matalat ja tehoja uupuu lihaksista. Toipuminen lienee kesken vielä. Tarkoitus vain pitää itseni edes juoksukuntoisena. Jos yrittää vähän tehotreeniä, tulee väsyminen ja sykkeet ei nouse.
  8. To 31.7.2020 Eka vetotreenintapainen yli puoleen vuoteen radalla 8 km @7:06 ks 117 max 143, kadenssi 82 ja indeksi 70. Jostain syystä leikkauksen jälkeen sykkeet matalat. Noilla sykkeillä ja entisellä kunnolla olisin jo terveitten kirjoissa. Tuntemus on jotain muuta eli kynnykset laskeneet tai jotain. https://flow.polar.com/training/analysis/4954809906 Koko kuussa 150 km, josta matolla 8 km. 18 tuntia ja 11 lepopäivää. Alkukuusta tuntui, että matkapaivien jälkeen ei enää juoksu sujunut ja siksi suosiolla lepopäiviä normaalia enemmän.
  9. En tiedä johtuuko leikkauksesta vai mistä, että sykkeet ovat nyt matalat kevyesti hölkätessä. Tänäänkin reilun 9 km hölkässä antoi indeksiksi 74, ennätys. Kestävyyskunto on edelleen huono. Leikkauksen aikana hemoglobiini laski n. 160->130 johtuen kai erilaisista mömmöistä ja nesteytyksestä suoneen. Nykytilannetta en tiedä. Kestävyyskunto edelleen huono, kun ei ole sitä treenannut eli pitkät lenkit puuttuu puolelta vuodelta. Tuossa on tämän aamuinen lenkki, jossa vessatauko kahden ja puolen kohdilla ja tallennus keskeytetty siksi ajaksi. Lieneekö säilynyt pumpun kunto parempana ja lihaksisto heikentynyt enemmän. https://flow.polar.com/training/analysis/4915534611
  10. Ti 30.6.2020 Lepopäivä ja matkustuspäivä. Kesäkuussa 202 km (24 h) hölköttelyä. Viikot alkaen 35 km ja päättyen 65 km. Jossain kolmannen viikon kohdilla alkoi hölkkääminen jaloissa tuntua tutulta tauon jälkeen. Kaikki juoksut hidasta ja sykkeet n.120. Vk sai vielä odottaa.
  11. Ma 1.6.2020 Eka tavoitteellisempi lenkki 6.3 km @6:16 ks 124 max 132, kadenssi 87, indeksi 59. Siitä se lähtee kai. Ei tuo kunto ole pudonnut kovin paljon. Kestävyys varmaan enemmän. Aamupaino n. 66 kg. https://flow.polar.com/training/analysis/4724331747 Viime kuussa verryttelyä loppukuusta 29,2 km 4:08, josta kävelyä 6,4 km ja juoksua 22,8 km, josta matolla 4 km.
  12. Minullakin on pegasus normilenkillä. toiset on adidas. En erota kuin katsomalla. Varmaan on muillakin merkeillä neutraaleja sopivasti vaimennettuja. Nuorena (70-luku) oli armeijan tennistossut tai vastaavat ja niilläkin juoksi satunnaisia saunalenkkejä. https://vanhojamainoksia.blogspot.com/2016/11/nokia-tennarit-1966.html
  13. Ke 6.5. Tållä viikolla ensimmäiset kävelylenkit 1-1,5 km ma alkaen. Kaupassa käyntiä ym. Ensimmäisellä lenkillä pyörä mukana, muuten ilman tukea. Hieman on vielä hopertelua. Toipuminen melko nopeaa leikkaus 28.4.. Hyvä peruskunto auttanee.
  14. Vielä se näkyy olevan netissä. http://ugo.mbnet.fi/juoksuharjoittelu.html Kyllä se kävely riitää aika pitkälle, kun syke vaan nousee pk-alueelle. Sauvakävelyssä se kai nousee herkemmin. Minulla ei ole kokemusta sauvakävelystä kuin sukset jalassa kävelystä. Nyt pitää vielä oppia kävelemään tasapainossa. Aikaahan on ja velipoika lupasi tuoda tasapainolaudan harjoitteluun. Hän on harjoitellut sillä lonkanvaihto-operaatiossa. Nyt jo sujuu jotenkin, kun varoo.
  15. Pe 1.5.2020 Kotiutuminen KYS:stä tänään. Hyvin meni leikkaus, ei kipuja ja kuulohermokasvi saatiin melkein kokonaan pois ja toiminnot säästyi. paitsi kuulo oikeasta korvasta, joka oli jo mennyt. Pieni paussi nyt tulee. Tasapainoa täytyy vielä harjoitella, ettei tarvitse seiniä pitkin kävellä. Onneksi on matto. Koko kuukausi verryttelyä 40,6 km 4:32, josta matolla 16,1 km. Siitä se kuntoutuminen lähtee. Kuukauden jälkeen, jos ei ole estettä, niin täysi höyry päälle.
  16. Minulla menee jotakuinkin tuolla tavalla. Tuosta saa jo vähän osviittaa. Maksimisykkeen saa aika lähelle ylämäkeen spurtaten muutaman kerran täysillä. Kävely ks n. 105 https://flow.polar.com/training/analysis/3656414731 Kevyt hölkkä ylämäet kävellen ks n. 125 https://flow.polar.com/training/analysis/3912096341 Yksittäinen tasotesti ei anna välttämättä tarkkaa tietoa, kun päivittäinen syke vaihtelee. Jos jännittää testiä, voi tulla liian suuret sykkeet. Minullakin voi nousta10-20 pykälää korkeammalle, jos on jännitystä tai kiihtymystä.
  17. Ei tarvitse kilpailla. Minäkin hölkkäilin saunalenkkejä ilman tavoitteita nuorempana. Ei ollut sykemittareita, ei ajanottoa eikä km -tavotteita. Paitsi pari kertaa cooperissa sekä koulun ja intin parissa kisassa. Ai niin, yhden kerran Hanneshölkässä melkein ilman treeniä. Antaa se itsensä kanssa kilpaileminen kuitenkin enemmän intoa treenailla. Aloitin kokeilemalla pystyykö sitä enää yhtään hölkkäämmään ja siitä jäi innostus päälle, kun kerran terveys salli. Vanhemmiten liikkuminen on aika tärkeää, ettei kunto ja terveys romahda kokonaan.
  18. Jos vain terveyttä rittää, niin vetraanisarjoissa riittää haastetta. Minä aloitin vasta 60 v. tavoitteellisen treenaamisen, kun en muka nuorempana joutanut. Jäi ne kortit katsomatta. Nyt vanhuuseläkeläisenä kyllä joutaa niin paljon kuin terveys sallii. Eihän sitä enää huipputasolle pääse, mutta omia ennätyksiä vielä syntyy ja ihan kohtuullisesti omassa ikäluokassa tulee tuloksia treenimäärään nähden. Kympin ennätys on vielä tekemättä. Ultrajuoksut sopii vanhemmalle, kun nopeutta ei juuri ole. Nyt täytyy varmaan aloittaa treenaaminen toipumisen jälkeen m70 sarjaan. Siellä on kaikki omat ennätykset tekemättä.
  19. Minullakin tulee tauko nyt treenaamiseen. Saunalenkkejä enää teen. Kahden viikon päästä on tasapaino/kuulohermokasvaimen leikkaus ja tasapaino on nyt jo toispuoleinen ja heikonpuoleinen. Tasaisella olen aiemminkin taapertanut ja ilmeisesti jatkuu tauon jälkeenkin. Polkujuoksua meinailin koettaa, mutta kovin vaativalle en uskalla enää mennä, jos tasapaino jää vajaaksi. Jossain kivikossa menisin nurin. Tasaisella kovalla alustalla.ei vielä ole ongelmaa juoksussa. Niillä eväillä mennään. Jalat toimii, pää ei.
  20. Polar minullakin on ollut, mutta ei vyötä, vaan OH1. On minulla vyökin, mutta en ole enää käyttänyt, kun tuo on mukavampi ja tarkkuus riittää minulle. Akku kestää 12 tuntia, joten joutuu latailemaan. Muuten ollut luotettava vuosia, kyynärvarressa. Sopii minulle, kun hiihtelenkin ja voi kelloa pitää takin hihan päällä. Oh1:n pitäisi toimia myös Suunnon kanssa, jos siinä on bluetooth. Paritetaan kelloon kuin vyökin. Seuranta kellosta. Ei tarvitse puhelinta. Tuossa esim, 12 h. https://flow.polar.com/training/analysis/2992121930 Nopeus tuossa on väärin, kun on ottanut sen kellon kiihtyvyysanturista. Testi: https://www.juoksufoorumi.fi/testit/testissä-polar-oh1-optinen-sykesensori/
  21. Kiitoksia. Eilen kävin katselemassa magneettikuvia ja olihan siellä melkein pingispallon kokoinen kasvain kuulohermossa. Lähete KYS:siin. Ei tuosta vielä muuta suurempaa haittaa ole kuin tuo kuulo ja muu terveys muuten hyvä. Kevyt treenaaminen jatkuu ja odotellaan mitä neurologit ehdottaa. Voi olla, että nyt virusepidemia tekee mutkia matkaan. Onhan siellä KYS:ssä myös Cyber Knife. jossa ei tarvita tehohoitoja. http://cyberknife.bonsait.fi/
  22. 31.3.2020 Kevyttä kävelyhölkkää 8 km @6:58 ks 135 max 145, indeksi 49, kadenssi 85. Vertailun vuoksi sama lenkki eilen 8 km @6:58 ks 118 max 129, indeksi 59, kadenssi 84. Tänään sykkeet koholla, kun aamulla sain tietää magneettikuvauksen tuloksen ja kuulohermokasvainhan se oli, joka vei kuulon toisesta korvasta. Torstaina saan tietää, mitä tuleman pitää, mutta taitaa olla leikkaus edessä ja telakka. https://www.kuuloliitto.fi/wp-content/uploads/2017/03/aku_web.pdf Maaliskuu 19:42 ja 163 km, josta hiihtelyä vain 13,3 km, juoksua 150 km, josta matolla 42 km. Puolivälissä, kun korona peruutti kisat, niin viikon lepotauko ja uudelleen orjentautuminen. Nyt näyttää, että tulee isompikin tauko keväällä.
  23. Timo Vuorimaan vinkkejä treenaamiseen koronaepidemian aikana: https://yle.fi/uutiset/3-11271036
  24. Niinistö holtittomuudesta: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006455628.html Arvi Lind: https://yle.fi/uutiset/3-11276808 Risto Linturi: https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/39e6e337-28b9-47a8-9cbc-b6ba2eb46ac6
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy