Jump to content
Juoksufoorumi.fi



jklaukka

Jäsenet
  • Content Count

    1 333
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    3

jklaukka last won the day on May 12 2018

jklaukka had the most liked content!

Community Reputation

872 Excellent

About jklaukka

  • Syntymäpäivä 18.09.1954

Profile Information

  • Asuinpaikka
    Uimaharju

Recent Profile Visitors

2 049 profile views
  1. Samaa on minullakin. koettanut pitää liikuntaa lääkkeenä. Minulla vielä ei ole eikä ole ollut verenpaineeseen lääkintää. Olen tosin vähän vanhempi 65v ja vanhuuseläkkeellä. Päivällä stressihommat nostaa paineet kovin ylös ja valkotakkisten mittaamina mittarit tapissa. Niin se on ollut jo kauan ja kerran niitä seurattiinkin monilla mittauskerroilla terkkarissa vuosina 95-96 ja kun totuin mittaamiseen niin lukemat alkoivat laskea kohti normaalia. Aamulla saattaa nykyään olla 130-140/70-80 ja päivällä 150-180/80-90 vaikkei enää ole stressihommia.
  2. Jouko Kuha 80 v: https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006256063.html
  3. Kyllä se matto on armeliaampi jaloille. Hitaat pk -juoksut vaati kyllä meikäläiselle jotain viihdykettä. Intervallijuoksut ei kyllä kaipaa mitään erityistä, kun keskittyminen on enemmän siinä juoksussa. Talvella ulkona juokseminen suuremmassa määrin on aiheuttanut minulla piriformisvaivana iskias -hermon ärtymistä ja se säteilee myös polven alapuolelle sähköiskun kaltaisia sätkyjä. Täällä on onneksi pystynyt keskitalvella hiihtelemään perinteistä.
  4. Alisan valmentaja Jarmo: https://yle.fi/urheilu/3-10981160
  5. Minä en ole tehnyt 12h juoksuun ollenkaan pitkiksiä, vaan korkeintaan puolikkaan pituisia. Yleensä teen 6 kertaa 17-18 km/viikko noin kilpailuvauhdeilla eli noin 100 km ja se on toiminut tuolla 12 tunnilla. Pääasia on kai, että kilometrejä tulee kohtuullisesti. Noista tosipitkistä pitkiksistä palautuminen vie aikaa. Nuoremmilla varmaan toimiikin, kun palautuu nopeammin kuin vanhus.
  6. Jos on hyvä tila käytettävissä niin onhan sitä valikoimaa. Tilan saaminen onkin vaikeampaa, jos ei ole valmiina. Minulla oli sopivaa talvella viileää varastotilaa kauempana oleskelutiloista. Otin riskillä neljä vuotta sitten saksalaisen ainakin osin kiinalaisista osista kootun maton Capital Sports Pacemaker X30. Kun itse olen vielä entinen elektroniikka-alan ammattilainen, niin uskalsin ottaa. Vieraaseen huoltoon en varmaan saisikaan, jos rikki menee. Halpa kun oli ja riittävän tukeva, kotiin tuotuna alle 800 €. https://www.electronic-star.fi/Kuntoilu-terveys/Kestaevyysharjoittelu/Juoksumatot/ Ensimmisenä talven tuli käytettyä eniten, kun ei päässyt hiihtämään. Ehkä hiukan vajaa pari tuhatta kilometriä on tuolla tullut tahkottua. Vielä ei juuri huomaa kulumaa ja on toiminut moitteetta.
  7. Väitetään, että sydän on yleensä noin nyrkin kokoinen. Minulla on pieni nyrkki ja ilmeisesti myös sydän, kun maksimi on noin 180, vaikka laskennallinen olisi 155. 155 on minulla maratonin keskisyke. Myöskään leposyke ei ole juuri alle 50. Ei kai siitä ole haittaakaan, jos ei liene hyötyäkään. https://www.sydanlapsetja-aikuiset.fi/tietoa-sydanvioista/terve-sydan
  8. Viimeksi otin geelin noin kympin välein eli kolme ja järjestäjän energiajuomaa ja vettä. Edellisellä kerralla en käyttänyt geeliä ollenkaan, vaan energiajuoma ja vettä sekä merisuolarakeita, kun oli melko kuuma keli. Muuten kyllä hieman hyytyi lopussa. Puolikkaat noin 2018: 1:49, 1:57 ja 2019: 1:48, 1:54.
  9. Tuossa on aihetta käsittelevä Perttu Noposen seminaarityö: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/24764/VTE.A008 Noponen 400 m lajianalyysi FINAL.pdf?sequence=1&isAllowed=y Tuossa Janne Alasalmen työ pikajuoksusta: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/19917/VTE Alasalmi.pdf
  10. Suunnistajille juoksutestit radalla ja maastossa on välttämättömiä. Tuolla voi selailla tuloksia. https://www.suunnistusliitto.fi/huippu/akatemiavalmennus-ja-alueet/muut-alueet/ https://avarkisto.suunnistus.fi/avtestit/ Esim. Boström 5000m: https://avarkisto.suunnistus.fi/avtestit/index.php/testit/runner/7728 Topi Raitanen: https://avarkisto.suunnistus.fi/avtestit/index.php/testit/runner/11249 Topi yleisurheilijana: https://etusuora.com/urheilijat/topi-raitanen
  11. Tuosta saa vähän käsitystä miten kovaa ex-huippusuunnistaja menee osin vaativassa ja mäkisessä maastossa. Tuossa tosin ei ole suunnistusta, vaan merkitty reitti: https://ultrasisu.com/2019/05/18/upea-kevatsaa-suosi-juoksijoita-kaltimon-kilipajuoksussa/ https://www.pielisjokiseutu.fi/uutiset/item/1998-aaro-asikainen-nopein-kilipajuoksussa https://www.pielisjokiseutu.fi/uutiset/item/1316-aaro-asikainen-pinkoi-uuden-reittiennatyksen-ahvenisen-holkassa https://ultrasisu.com/2019/04/01/kaltimon-kilipajuoksun-reitilla/
  12. Sehän siinä on ongelma, kun nämä tilasto- ym. tieteilijät kärttävät suorittavan tarpeellisen työn tekijöiltä (mm. opettajat ja hoitajat) tekemään erinäisiä raportteja ja työajasta menee osa näihin paperitöihin.
  13. Tuosta tuli mieleen, että jos ei ole varma onko tyhmä vai viisas, niin kannattaa olla laiska. Ei saa niin paljon vahinkoa aikaan, jos sattuukin olemaan tyhmä. Viisas ja ahkera on tietenkin paras työntekijä. Nykyään koulutetaan väkeä liikaa ja ne tekevät mitä kummallisempia turhia tutkimuksia ja tilastoja. Toiset turhat niitä vielä julkaisevat. Eipä sitä tässä maailmassa oikeaa tärkeää työtä ole kovin paljon. Loppu on viihdettä.
  14. Eipä juuri mitään fyysistä ellei ole pihatöitä paitsi pari lyhyttä hidasta kävelylenkkiä emännän kanssa. Aiemmin oli tiibetinspanielikin mukana, mutta kuoli vanhuuteen ennen juoksuharrastusta kuusi vuotta sitten. Ylimenokaudella ultran jälkeen pidän kolmekin viikkoa lepoa. Laiska kun olen, niin osaan olla fyysisesti joutenkin. No yläpäätä treenaan esim. tekemällä sukututkimusta ja radiohistoriaa penkomalla sekä oman kokoelman laitteita rassaamalla(ammattitauti).
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy