Jump to content
Juoksufoorumi.fi


jklaukka

Jäsenet
  • Content Count

    1 214
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    3

jklaukka last won the day on May 12

jklaukka had the most liked content!

Community Reputation

654 Excellent

About jklaukka

  • Syntymäpäivä 18.09.1954

Profile Information

  • Asuinpaikka
    Uimaharju

Recent Profile Visitors

1 685 profile views
  1. Aki Nummela juoksi sunnuntaina uuden ennätyksensä Valencian maratonilla: https://etusuora.com/uutiset/aki-nummela-juoksi-ennatyksena-valencian-maratonilla
  2. Minullakin on vasta vajaa kymppitonni mittarissa vaikka ikää on 64v, kun kuuskymppisenä myöhäisheränneenä aloitin, jos satunnaisia saunalenkkejä nuoruudessa ei lasketa. Vielä on nousukiito menossa kunnon suhteen ja toistaiseksi terveyttä riittää treenaamiseen. Kyllähän se laskusuhdanne joskus alkaa, mutta ensi vuonna vaihtuu sarja ja voi taas tehdä ikäluokan omia ennätyksiä. Jos menee jalat alta juoksun suhteen, täytyy keksiä jotain muuta kuten pyöräilyä ja hiihtelyä, joita voi tehdä yli kahdeksankymppisenäkin, jos muu terveys sallii. Vanhalla iällä se liikunta vasta tärkeää onkin toimintakyvyn ylläpitämiseksi, vaikkei hirmutuloksia enää saavutakkaan. Voihan sitä välillä pitää taukoakin tavoitteellisesta treenaamisesta ja jatkaa sitten joskus, jos siltä tuntuu.
  3. jklaukka

    Joensuu Night Run 12h ja 6h 17.11.2018

    Näinhän se oli tuonne kuuteen tuntiin asti. Sitten vähän helpotti, kun porukka väheni. Ennätysten hakijoilla varmaan haittasi eniten, kun tulee ylimääräisiä metrejä, joita ei lueta mukaan matkaan. Kun on hyvin eritasoisia matkaajia mukana, niin ohitettavia tulee paljon. Minulla tämä on enemmän peruskuntoilua kuin kilpailua. Muutama sata metriä sinne tai tänne ei merkitse. Minulla olikin tavoitteena tuossa harjoitella vauhdinjakoa ja syömisiä. Näiltä osin tavoite täyttyi hyvin ja kun tuli myös ennätys, niin tyytyväinen olen. Kolmas kerta toden sanoi eli vähän alkaa oppia, mutta ei se takaa seuraavaa kertaa, kun taas voi olla huonompi päivä. Ultralaskurin mukaan tulos on hyvin linjassa maraenkan kanssa. http://ontrail.net/site/index.html Tuossa on kisan kakkosen Erosen Antin raporttia: https://ultrasisu.com/
  4. Eipä siinä tosiaan ruuhkavuosina helppo ole tavoitteellisesti treenata ainakaan huipputuloksia. Muusta toiminnasta väsyneenä ei kai ole oikein viisastakaan. Puskaloillakin tuntui olleen sovittelemista aikatauluissa, vaikka periaatteessa aikaa oli varattu, mutta kaikenlaista häslinkiä voi tulla. Kannattaa varmaan pitää vähällä treenillä vain itsensä terveenä ja satsata sitten, kun kiireimmät helpottaa. Itsekin aloitin vasta kuuskymppisenä ja jos terveyttä riittää, niin kerkeää treenata vielä kylliksi. Eihän sitä enää nuorille pärjää, mutta omassa ikäluokassa hyvinkin, kun kilpailijoita on jo vähänlaisesti.
  5. Puolikkaan verran voisi ehkä juosta joka päivä tällä kunnolla, mutta ei ole tarpeen. Nyt olisi ainakin aikaa, kun ensi vuonna kilpailen jo eläkeläisten sarjassa (M65). Parikymmentä vuotta sitten ei jäänyt aikaa muihin turhuuksiin, kun kävin töissä ja iltaopiskelin samaan aikaan. Hyvä kun kerkesi käydä ruokakaupassa. Jos jäi aikaa viikonloppuna, niin piti lukea tenttiin. Olisi varmaan ennättänyt lyhyen lenkin tehdä, mutta ei tullut mieleenkään treenata tavoitteellisesti.
  6. Noissa maailmanympärysjuoksuissa ei tule peräkkäisiä ultria joka päivä, keskiarvo jää alle maratonin. Eihän näissä ole mitään järkeä, mutta missä sitten on. Aika tylsää, jos tekee vain välttämätömiä järkeviä asioita. Niitä ei taida olla paljon.
  7. Juoksee ne jotkut kovakuntoisemmat ultraputkiakin. Ei tosin vuoden jokaisena päivänä, mutta reilun kuukauden verran putkeen: http://www.yleisurheilu.fi/uutinen/pekka-aalto-voitti-10-paivan-juoksun-new-yorkissa
  8. jklaukka

    Miten sujuu talvi? Harjoittelu?

    Nyt 12 h ultran jälkeen muutama viikko totaalilomaa treeneistä ja sitten peruskuntotreeniä talvella joko perinteistä hiihdellen tai hölkäten. Kotiovelta minäkin pääsen noille lenkeille hiihtäen tai hölkäten. Samoin matto on tuolla viileässä varastohuoneessa valmiina. Matolla pakkasella ja muutoin kurjilla keleillä. Vauhdikkaammat ja vetotreenit myös matolla kohti kevään maratonia. Toivottavasti sitten sulalla kelillä kerkeää tehdä keväällä maratonille valmistavia treenejä riittävästi. Viime keväänä, kun lúnta oli paljon, piti aloittaa jo lumikeleissäkin.
  9. Mitä tuossa juoksun ohella juttelin Iinan miehen Mikan kanssa niin taitaa olla pariskunnalla elämän arvot kohdillaan ja huumoria rittää. Mukavia ihmisiä. Varsinaisesta urheilustahan ei meidän kuntoilijoiden osalta kannata puhua. Elää voi monella tavalla ja pääasia että viihtyy. Kun meillä Mikan kanssa oli jo satanen täysi niin vitsailtiin, että pitäisikö otta loppukiri ja kymmenen minuutia ennen loppua Mika lähti vetämmän täysillä muutaman kierroksen. Meni kuin höyryjuna, kova puuskutus, taisi olla mk-veto ja sai siitä yllätyspystin sisutempauksesta. Minä en uskaltautunut lähteä tekemään loppuvetoa.
  10. jklaukka

    Joensuu Night Run 12h ja 6h 17.11.2018

    Enpä osaa sanoa, ehkä oma tekniikka sopii tuonne, hiipivä ultra-askel. Elämäni ekan maratonin (3:58) juoksin tuolla kolme vuotta sitten ja seuraavina vuosina 12h (80 ja 101 km). Ekalla 12 h juoksulla kyllä meni jalat jumiin puolivälin jälkeen, mutta ei tullut varsinaisia kipuja silloinkaan, paitsi pienehköjä rakkoja jalkojen rasvaamisesta huolimatta. Viimeksi toimi jalat hyvin, mutta maha reistasi ehkä väärän syömisen takia ja nyt olisi tarkoitus tarkkailla syömisiä paremmin.
  11. jklaukka

    Joensuu Night Run 12h ja 6h 17.11.2018

    Tulossa myös taas, jos ei viime hetken sairastumista tule. Hyvin pärjää kevyellä varustuksella t-paita ja shortsit juostessa. Lämpötila lienee 16-17 astetta.
  12. jklaukka

    Pitkät lenkit, onko pakko?

    Olen hiihdellyt talvella noin 1,5-2 h hitaita lenkkejä enimmäkseen perinteisellä tyylillä ja peruskuntoahan se yllä pitää ja ehkä kehittääkin, mutta iskutusta siinä ei tule. Talvella ei tule juostua erikseen pitkiksiä, vaan lyhempiä tai puolipitkiksiä 1-2 kpl viikkoon, joista osa matolla vauhtileikittelynä ja ylämäkivedoilla. Keväällä on juostava muutama (3) kiihtyvä 3 tunnin pitkis (n. 30 km) ennen maratonia. Näissä viimeinen kymppi mennään liki maratonvauhtia ja viimeisessä maratonvauhdilla.
  13. Ei minullakaan ole ollut sairaspäiviä ainakaan reiluun neljään vuoteen, kun olen tätä treenaamista harrastanut. Harvoin muutenkin. Emännällä ole viimekuussa lenssu Helsingin reissun jälkeen ja oli keuhkokuumeen takia sairaalassakin pari päivää antibioottitiputuksessa. Onneksi ei tarttunut minuun ainakaan vielä. Nyt täytyy toivoa ettei tulekaan ennen kisaa.
  14. Ei se määrä vaan myös laatu. Kevyttä hipsuttelua nyt voi tehdä mielin määrin, jos haluaa vain kilometrejä kerätä. Nyt itsekin tehnyt kevyellä vauhdilla kokeeksi muutaman kuukauden ultratreeniä 400 km/kk ja ei tuo nyt vielä työstä käy. Aallon Pekka juoksi/käveli reiluun 40 päivään liki 5000 km. Mitähän lienee vuosikilometrit. https://ultrajuoksu.fi/pekka-aalto-teki-suomalaista-urheiluhistoriaa/
  15. Heikkisen Matti on paininut tämän asian kanssa. Nuorena harjoitteli liian kovalla teholla. Kestävyys ei riittänyt. Tasapainoiluahan tämä on kaiketi määrän ja tehon suhteen: https://asialinja.com/2017/02/01/matti-heikkinen-kasvanut-menestyjaksi/ Edit. Tehon nosto peruskuntokaudella nostaa helposti kuormittavuuden liki kaksinkertaiseksi samalla lenkillä. Laitan tuossa esimerkin eilisestä lenkistä n. 17 km (ks 143) kiihtyvästi päättyen noin alakynnykselle ja edellispäivän 18 km (ks 123) alapeekoota. Kilpailukauteen tullessa kaiketi tehdään sitten enemmän kilpailunomaisia teholenkkejä.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy