Jump to content
Juoksufoorumi.fi


jklaukka

Jäsenet
  • Content Count

    1 342
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    3

jklaukka last won the day on May 12 2018

jklaukka had the most liked content!

Community Reputation

891 Excellent

About jklaukka

  • Syntymäpäivä 18.09.1954

Recent Profile Visitors

2 111 profile views
  1. Joo. Olin. Keskeytin juoksun neljän tunnin jälkeen ja retkeilin kuuteen tuntiin. Jalat pelasi, maha ei.
  2. Minulla ei ole tänä vuonna kulunut kuin maratonin osallistumismaksu ja jotain palautumisjuomia kisaan. Samoilla edellisvuosina hankituilla tossuilla ja kuteilla mennään. Ruokaan tietysti menee hiukan enemmän, mutta sekin lienee kympeissä. Yksiäkään uutena hankittuja tossuja (7 paria) en ole saanut aivan loppuun kulutetuksi viiteen vuoteen. Yhdet jo kymmenkunta vuotta vanhat kävelyyn hankitut tossut heitin roskiin, kun pohjat irvistelivät liimauksistaan vanhuuttaan. M400+OH1 pelaa vielä, joten kellojakaan ei ole tullut hankittu muutamaan vuoteen. Juoksumattokin on pelannut monta vuotta ilman ylimääräisiä kuluja, sähköä tietetysti vähän menee, mutta talvella menee hyötykäyttöön eli lämmitykseen. Vähälläkin pärjää, kun on kerran hankkinut muutamat perusvarusteet. Matto 750€+ tossut 500€´+ verkkarit ym asut 300€, sykemittari alesta 110€+sykeanturi 80€. Vähemmälläkin varustelulla pärjää. Ei välttämättä mattoa ja alkuun pääsee vähemmilläkin tossuilla eli muutamalla satasella, jos ei polkujuoksua harrasta. Treenipyörästä minulla käy vanha käytettyna parilla kympillä ostettu citymaasturi, johon uusiin renkaisiin meni pari kymppiä ja talvella parikymmentä vuotta sitten hankitut ja silloin liki käyttämättämänä olleet sukset ja monot, voiteisiin mene muutama euro per kausi.
  3. Huipuilla on testauksia niin paljon, että luotettavaakin syketietoa varmaan löytyy. Minulla vaihtelee mielentilasta riippuen samalla pk-lenkillä ja samalla vauhdilla keskisýke jopa kymmenkunta pykälää perättäisinä päivinä. Samoin kisassa ainakin lähtösykkeet korkealla. Jos saa tyhjennettyä pään mieltä askarruttavista ajatuksista, niin syke on enemmän flowtilassa ja alhaisempi. Torstain lenkki 17,3 km@6:24 ks 130: https://flow.polar.com/training/analysis/3962584911 Samankaltainen hieman hitaampi perjantaina 17,2km@6:42 ks 117, jossa parin minuutin pysähdys ja juttelu tuttavan kanssa ja koiran silittelyä: https://flow.polar.com/training/analysis/3965534956
  4. Minä rupesin vasta kuuskymppisenä liikkumaan aktiivisesti ja en tunnusta vielä, että olisin riippuvainen. Nyt tuli viisi vuotta täyteen treeniä ja ei ainakaan täysin treenittömät kaudet ultrajuoksun jälkeen, noin kolme viikkoa, aiheuta vieroitusoireita. Terveyden kannalta kuitenkin on syytä liikkua säännöllisesti niin kauan kuin kykenee. Työmatkapyöräily (7 km suuuntaansa nelisen kertaa viikossa) oli oikeastaan ainut säännöllinen liikunta yli kymmenen vuotta sitten ja muutaman vuoden verran sen jälkeen vanhan tiibetinspanielin ulkoilutus ennen nykyistä treenikautta.
  5. Samaa on minullakin. koettanut pitää liikuntaa lääkkeenä. Minulla vielä ei ole eikä ole ollut verenpaineeseen lääkintää. Olen tosin vähän vanhempi 65v ja vanhuuseläkkeellä. Päivällä stressihommat nostaa paineet kovin ylös ja valkotakkisten mittaamina mittarit tapissa. Niin se on ollut jo kauan ja kerran niitä seurattiinkin monilla mittauskerroilla terkkarissa vuosina 95-96 ja kun totuin mittaamiseen niin lukemat alkoivat laskea kohti normaalia. Aamulla saattaa nykyään olla 130-140/70-80 ja päivällä 150-180/80-90 vaikkei enää ole stressihommia.
  6. Jouko Kuha 80 v: https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006256063.html
  7. Kyllä se matto on armeliaampi jaloille. Hitaat pk -juoksut vaati kyllä meikäläiselle jotain viihdykettä. Intervallijuoksut ei kyllä kaipaa mitään erityistä, kun keskittyminen on enemmän siinä juoksussa. Talvella ulkona juokseminen suuremmassa määrin on aiheuttanut minulla piriformisvaivana iskias -hermon ärtymistä ja se säteilee myös polven alapuolelle sähköiskun kaltaisia sätkyjä. Täällä on onneksi pystynyt keskitalvella hiihtelemään perinteistä.
  8. Alisan valmentaja Jarmo: https://yle.fi/urheilu/3-10981160
  9. Minä en ole tehnyt 12h juoksuun ollenkaan pitkiksiä, vaan korkeintaan puolikkaan pituisia. Yleensä teen 6 kertaa 17-18 km/viikko noin kilpailuvauhdeilla eli noin 100 km ja se on toiminut tuolla 12 tunnilla. Pääasia on kai, että kilometrejä tulee kohtuullisesti. Noista tosipitkistä pitkiksistä palautuminen vie aikaa. Nuoremmilla varmaan toimiikin, kun palautuu nopeammin kuin vanhus.
  10. Jos on hyvä tila käytettävissä niin onhan sitä valikoimaa. Tilan saaminen onkin vaikeampaa, jos ei ole valmiina. Minulla oli sopivaa talvella viileää varastotilaa kauempana oleskelutiloista. Otin riskillä neljä vuotta sitten saksalaisen ainakin osin kiinalaisista osista kootun maton Capital Sports Pacemaker X30. Kun itse olen vielä entinen elektroniikka-alan ammattilainen, niin uskalsin ottaa. Vieraaseen huoltoon en varmaan saisikaan, jos rikki menee. Halpa kun oli ja riittävän tukeva, kotiin tuotuna alle 800 €. https://www.electronic-star.fi/Kuntoilu-terveys/Kestaevyysharjoittelu/Juoksumatot/ Ensimmisenä talven tuli käytettyä eniten, kun ei päässyt hiihtämään. Ehkä hiukan vajaa pari tuhatta kilometriä on tuolla tullut tahkottua. Vielä ei juuri huomaa kulumaa ja on toiminut moitteetta.
  11. Väitetään, että sydän on yleensä noin nyrkin kokoinen. Minulla on pieni nyrkki ja ilmeisesti myös sydän, kun maksimi on noin 180, vaikka laskennallinen olisi 155. 155 on minulla maratonin keskisyke. Myöskään leposyke ei ole juuri alle 50. Ei kai siitä ole haittaakaan, jos ei liene hyötyäkään. https://www.sydanlapsetja-aikuiset.fi/tietoa-sydanvioista/terve-sydan
  12. Viimeksi otin geelin noin kympin välein eli kolme ja järjestäjän energiajuomaa ja vettä. Edellisellä kerralla en käyttänyt geeliä ollenkaan, vaan energiajuoma ja vettä sekä merisuolarakeita, kun oli melko kuuma keli. Muuten kyllä hieman hyytyi lopussa. Puolikkaat noin 2018: 1:49, 1:57 ja 2019: 1:48, 1:54.
  13. Tuossa on aihetta käsittelevä Perttu Noposen seminaarityö: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/24764/VTE.A008 Noponen 400 m lajianalyysi FINAL.pdf?sequence=1&isAllowed=y Tuossa Janne Alasalmen työ pikajuoksusta: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/19917/VTE Alasalmi.pdf
  14. Suunnistajille juoksutestit radalla ja maastossa on välttämättömiä. Tuolla voi selailla tuloksia. https://www.suunnistusliitto.fi/huippu/akatemiavalmennus-ja-alueet/muut-alueet/ https://avarkisto.suunnistus.fi/avtestit/ Esim. Boström 5000m: https://avarkisto.suunnistus.fi/avtestit/index.php/testit/runner/7728 Topi Raitanen: https://avarkisto.suunnistus.fi/avtestit/index.php/testit/runner/11249 Topi yleisurheilijana: https://etusuora.com/urheilijat/topi-raitanen
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy