Jump to content
Juoksufoorumi.fi


jklaukka

Jäsenet
  • Content Count

    1 354
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    3

jklaukka last won the day on May 12 2018

jklaukka had the most liked content!

Community Reputation

909 Excellent

About jklaukka

  • Syntymäpäivä 18.09.1954

Recent Profile Visitors

2 151 profile views
  1. Tässä Joensuussa joulun jälkeen tammikuun alussa 2014.
  2. Niinhän ne vaihtelee. Kaksi edellistä oli lumitalvia ja hyviä hiihtotalvia. Armeijassa ollessa (73-74) en päässyt hiihtämään, kun ei ollut lunta Turussa. Kupittaan hallissa urheiltiin sisätiloissa. Kuutisen vuotta sitten oli samantapainen talvi. Ostin silloin lumikengät ja ei ollut alkuvuonna juuri lunta. Mökillä Kajaanissa oli sentään parikymmentä senttiä. Kajjaanissa oli yksi alkutalvi vähäluminen, 28.12. 2007 joulun jälkeen oli pihat sulia.
  3. Riippuu vähän mille matkalle treenataan. Erilaiset treenit kehittävät eri ominaisuuksia ja yksilöllistäkin se on. Vaihtelua kannattaa kokeilla. Tekee jonkin aikaa tietyntyyppistä ja jos ei ole tyytyväinen kehitykseen, vaihtaa systeemiä. Olen kokeillut kumpaakin tapaa ja en ole huomannut suurta eroa treenaako kaksi kertaa tai yhden kerran päivässä pk-treeniä, jos kuormitus on sama. Tähän asti minulla on ollut tavoitteena ultramatkat ja se vaatii erilaista treeniä. Pitkiä yli puolentoista tunnin lenkkejä päivittäin, jolla haetaan kestävyyden lisäksi myös rasvanpolton tehostamista. Nyt pitäisi hakea vauhtia lyhyemmille matkoille ja on taas kokeiltava erilaista miten toimii. Tietyn kohtuu hyvän peruskunnon omaavalla ei näytä enää olevan suurta vaikutusta tekikö pk-treeniä millä tavalla tahansa. Eikä näytä enää nostavan määrän lisäyskään juoksuvauhteja. Vauhdit vaatii sitten vk-treeniä sopivasti annosteltuna, kunhan pk -taso on riittävä, jotta jaksaa niitä tehdä.
  4. Kerran tein 2016 12 h:n simulaation matolla. Tämä on kevyt juoksukävelyharjoittelu 12 tunnin juoksua varten, mutta saa kuitenkin vähän tuntumaa. "Su 28.2. matolla 5(@6:00) / 1(@10:00) 10 km @6:27 ks 126. matolla 5(@6:00) / 1(@10:00) 10 km @6:27 ks 125 matolla 5(@6:00) / 1(@10:00) 10 km @6:26 ks 128 matolla 5(@6:00) / 1(@10:00) 10 km @6:27 ks 125 matolla 5(@6:00) / 1(@10:00) 10 km @6:27 ks 127 matolla 5(@6:00) / 1(@10:00) 10 km @6:27 ks 128 6 x 10 km kotirataultrana alkaen klo 7:31:20 päättyen 19:15:30 eli kesto 11 h 44 min 10 s. Joka välissä noin tunnin tauko. Yllättävän hyvin jaksaa, kun osittain jo palautuu noiden taukojen aikana. Jalatkin kesti paremmin kuin maratonilla."
  5. jklaukka

    Rannesyke

    Oh1 on hyvä korvike sykevyölle ja rannemittaukselle. Muuta en ole käyttänyt moneen vuoteen. Toimii kesällä ja talvella. Jos on kovin pitkä lenkki, yli 12 h, niin tarvitsee toisen vaihtokappaleen.
  6. jklaukka

    PK1 mietteitä?

    Minulla huonokuntoisena ruohonleikkuukin työnnettävällä moottorikäyttöisellä leikkurilla on jo pk1-treeniä. https://flow.polar.com/training/analysis/770152281 Pelkästään tasaisella kävelemällä en helposti pääse siihen, kun en osaa kilpakävelytekniikkaa. Ylämäkeen kyllä pääsen. Tuossa viimeisin ulkona loskakelissä tehty kymppi, jossa kävelyä ylämäkeen. Hidas, mutta riittävän kevyt. https://flow.polar.com/training/analysis/4149166124 Tuossa on vielä asiaa tuosta palautumisesta: https://www.kestavyysurheilu.fi/valmennus/17462-jami Edit. Löysinhän minä sen halonhakkuutreenin. Siinä oli erittäin sitkeitä oksaisia pihakoivunpöllejä, joita kirveellä toskasin. Ja meni kovatehoisksi vk-treeniksi, kun en ole niin vahva ja olin jo aika vanha. https://flow.polar.com/training/analysis/781273413
  7. jklaukka

    PK1 mietteitä?

    Harvalla riittää aika tehdä pk1-treeniä liikaa ja ei siitä yleensä tule ylikuntoon, jos ei muuta rasitusta tule liikaa. Tekihän ihmiset ennen vanhaan pk1 -tasoista työtä pitkiä työpäiviä ja monessa työssä tuli välillä myös kovempaa rasitusta. Esim. metsurit pokasahalla pöllinteossa tai lapiolla ojankaivajat yms. Kuluttavaa työtä se oli. Minullakin pk1. -juoksu on helpompaa kuin polttopuun teko, jossa pulssi kiihtyy välillä liikaa. Täytyy huilata välillä eli menee intervalliksi. Työssäkin täytyy ajatella palautumista: https://www.firstbeat.com/fi/blogi/teetko-fyysista-tyota-ela-kuin-urheilija/
  8. jklaukka

    Aerobisen kynnyksen %max?

    Taitaa olla aika yksilöllistä. Tuossa on oma polkupyörätesti happimaskilla toistakymmentä vuotta sitten ja en treenennut tavoitteellisesti mitään. Pyörällä kuljin suurimman osan työmatkoista n. 7 km suuntaansa kesät ja talvet. Olin tuolloin 52 v.
  9. Me ollaan käytetty kotona ruuan laitossa jo kymmeniä vuosia mineraalisuolaa, jossa kaliumkloridia ja magnesiumsulfaattia. Aamupaineita ja verensokeria mittaillaan täälläkin säännöllisesti, kun sukurasitusta on. Toistaiseksi ei lääkitystä. Kannattaa pitää verenpaine kohtuu matalalla konstilla millä hyvänsä, ettei ennätä tehdä tuhojaan.
  10. jklaukka

    Parta-ketju

    Minulla on ollut risuparta jo nelisenkymmentä vuotta ja ei ole tarvinnut kasvattaa, kun kasvaa itsekseen. Joskus tarvitsee raivata. Kisoihin leikkaan sängeksi, mutta treenikaudella saa rehottaa aika vapaasti.
  11. Minulla on ollut tuo M400:n parina jo pari vuotta ja en käytä enää sykevyötä. Käytän sitä kyynärvarressa. Hyvin on toiminut myös hiihdossa. Kellon voi pitää takin hihan päällä. Akku on kestänyt myös täyden 12 tunnin ajan kisassa.
  12. Vähän yli satasen viikkoja on tullut juostua parhaimillaan pari peräkkäin ja sitten alle satasen kevyt viikko. Enimmillään 139 km, johon sisältyi 12 h kisa yli 100 km. Vähän nuo on, kun vertaa Aallon Pekkaan, joka juoksee kisaviikolla liki tuhat kilometriä. https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005655542.html Ja 3500 mailin kisassa noita viikkoja sitten peräkkäin 5. https://yle.fi/urheilu/3-8177616
  13. Joo. Olin. Keskeytin juoksun neljän tunnin jälkeen ja retkeilin kuuteen tuntiin. Jalat pelasi, maha ei.
  14. Minulla ei ole tänä vuonna kulunut kuin maratonin osallistumismaksu ja jotain palautumisjuomia kisaan. Samoilla edellisvuosina hankituilla tossuilla ja kuteilla mennään. Ruokaan tietysti menee hiukan enemmän, mutta sekin lienee kympeissä. Yksiäkään uutena hankittuja tossuja (7 paria) en ole saanut aivan loppuun kulutetuksi viiteen vuoteen. Yhdet jo kymmenkunta vuotta vanhat kävelyyn hankitut tossut heitin roskiin, kun pohjat irvistelivät liimauksistaan vanhuuttaan. M400+OH1 pelaa vielä, joten kellojakaan ei ole tullut hankittu muutamaan vuoteen. Juoksumattokin on pelannut monta vuotta ilman ylimääräisiä kuluja, sähköä tietetysti vähän menee, mutta talvella menee hyötykäyttöön eli lämmitykseen. Vähälläkin pärjää, kun on kerran hankkinut muutamat perusvarusteet. Matto 750€+ tossut 500€´+ verkkarit ym asut 300€, sykemittari alesta 110€+sykeanturi 80€. Vähemmälläkin varustelulla pärjää. Ei välttämättä mattoa ja alkuun pääsee vähemmilläkin tossuilla eli muutamalla satasella, jos ei polkujuoksua harrasta. Treenipyörästä minulla käy vanha käytettyna parilla kympillä ostettu citymaasturi, johon uusiin renkaisiin meni pari kymppiä ja talvella parikymmentä vuotta sitten hankitut ja silloin liki käyttämättämänä olleet sukset ja monot, voiteisiin mene muutama euro per kausi.
  15. Huipuilla on testauksia niin paljon, että luotettavaakin syketietoa varmaan löytyy. Minulla vaihtelee mielentilasta riippuen samalla pk-lenkillä ja samalla vauhdilla keskisýke jopa kymmenkunta pykälää perättäisinä päivinä. Samoin kisassa ainakin lähtösykkeet korkealla. Jos saa tyhjennettyä pään mieltä askarruttavista ajatuksista, niin syke on enemmän flowtilassa ja alhaisempi. Torstain lenkki 17,3 km@6:24 ks 130: https://flow.polar.com/training/analysis/3962584911 Samankaltainen hieman hitaampi perjantaina 17,2km@6:42 ks 117, jossa parin minuutin pysähdys ja juttelu tuttavan kanssa ja koiran silittelyä: https://flow.polar.com/training/analysis/3965534956
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy