Jump to content
Juoksufoorumi.fi


noutaja

Jäsenet
  • Content Count

    16
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About noutaja

  • Syntymäpäivä 30.06.1964
  1. Tällä palstalla pitäisi olla kuntoliikunnasta kiinnostuneita ihmisiä. Kannattaa muistaa se, että monille ihmisille nimenomaan koiran omistaminen on se, joka saa heidät liikkumaan. Olkaamme siis suvaitsevia ja kärsivällisiä heitäkin kohtaan. Toki meidän koiranomistajienkin pitää muistaa muut kuntoilijat. Meillä muuten tuo koira on lähes aina mukana erilaisissa seuran järjestämissä urheilutapahtumissa. On kaikkien junnujen ihastus, tavallaan seuran yhteinen maskotti. Urheilukentällä koira on yleensä kiinni jossain sopivassa paikassa takakaarteen vieressä. Kaupungin liikuntatoimen edustajilta siihen on (suullinen) lupakin. Koskaan ei ole kukaan asiasta valittanut.
  2. Minulla poika harrastaa futista ja kestävyysjuoksua. Eli noiden lajien harjoitusohjelmien kanssa on tullut tasapainoiltua. Satasella poikani niukasti häviää sinulle, mutta cooperissa juoksee yli 3,5 km (14-vuotias). Juoksun kehittämiseksi sinuna tekisin seuraavaa : - yksi pitkä yli tunnin lenkki viikkoon "jutteluvauhdilla" - yksi puolen tunnin reipas lenkki viikkoon (hengästyttää muttei tunnu kovin pahalta) - yksi koordinaatio/nopeustreeni (loikkaa, lyhyitä vetoja reiluhkolla palautumisella) Keväämmällä sitten vähän tehoja lisää. Futistakin ajatellen tuo kestävyyspuolesi kaipaa eniten tekemistä. Punttitreenien sijaan tekisin lihaskuntotreenejä.
  3. Meillä poika aloitti juoksijanuransa monien muiden tapaan Hippo-kisoista. Olisiko ollut 6-vuotias. Sitten oli noita alakoulun kisoja, missä ihan hyvin pärjäsikin ja liittyi paikalliseen yu-seuraan. Kymmenvuotiaana juoksi 10 km katujuoksun 47 minuuttiin ja nyt 14-vuotiaana on jo ekat SM-kisat takana.
  4. Meillä on reilut kolme vuotta vanha kultainen noutaja. Lenkillä koira käyttäytyy aina seuraavanlaisesti : - ensimmäisen kilometrin pysähtelee, haistelee, säntäilee, merkkailee - sitten muutaman seuraavan kilometrin jolkottelee nätisti vieressä - sitten menee enemmän perässä vetämiseksi, varsinkin kuumalla kelillä - ravi on yleensä minulle liian hidasta ja laukka liian nopeaa, vauhtileikittelyssä kyllä käy sekin. - Jos voi olla vapaana niin pidempikin lenkki menee. Silloin koira pysähtelee ja spurttailee, mutta keskivauhti on sopivaa, tuollaiset 4,5 min/km. Onnistuu kesällä mökkitiellä ja talvella jäällä (jolloin tosi tassujen putsailu lumipaakuista vie aina aikansa) Lenkin jälkeen koiruli tulee kyllä mukaan saunaan omalle pefletilleen. Ja kesällä tietysti uimaan.
  5. Omat tavoitteeni 2007 liittyvät lähinnä säännöllisyyteen (liikuntaa joka päivä) ja hyvään oloon. Puolimaraton olisi tarkoitus myös juosta, alle 1.40. Ja koirankin on hyvä saada liikuntaa. Ja sitten juoksentelen tuon pojan, nyt 13 vee, lenkkikaverina. Hän kun treenaa ahkerammin ja tavoitteellisemmin. Itse ilmoitti tavoitteikseen 2007 SM-mitali P14 2000 m (aika alle 6.20) ja tuo puolikas alle 1.40. Lisäksi cooperissa 3500 m. Ja jalkapallon piirinmestaruus. Katotaa ny.... Menneeseen kauteen nähden eivät ihan mahdottomia ole.
  6. noutaja

    Nettikauppoja

    Minä tilasin Brooks T4 racerit tuolta : www.greif.de . Tavara tuli laskun kanssa lähipostiin. Toimituskulut ja "ulkomaantoimituksen alennus" meni päittäin, hinta oli kai suomalaista "tarjoustasoa".
  7. Tulipahan mieleeni, kun ajattelin hankkia juoksumaton : Onko mattojuoksun kanssa vaaroja mennä takapakkia juoksutekniikassa ? Esimerkiksi syökö se kimmoisutta ? Putoaako lantio helposti ? Vaikeuttaako rentoutta ja sitä kautta kipeyttää paikkoja ? Mikä on hyvä kenkävalinta ? Muita huomionarvoisia seikkoja ???? Halli on tietysti aina halli, mutta kiertävärataiset ovat turhan kaukana....
  8. Onneksi näiden viestien kategoria on Aloittelijan kysymykset, ihan kaikessa en pysynyt mukana. Tuo termistö ei ole minulle ihan tuttua. Luulin, että anaerobinen raja on se, jossa solut eivät saa kaikkea tarvitsemaansa happea vaan palaminen on epätäydellistä. Syntyy maitohappoa, jalat tönkkääntyvät, hengitys on erittäin raskasta, vauhti hyytyy.... Sataprosenttista anaerobista tilaa ei kai ole olemassakaan....Ainakaan elävillä. Sanotaan vielä muutama sana tuosta harjoittelusta. Ympärivuotisena on mukana toinen laji, jossa painotus on vahvasti taito- ja kimmoisuusominaisuuksiin sekä koordinaatioon. Talvella myös hiihto. Juoksussa harjoitteet vaihtelevat syklillä kevyt vauhtileikittely - kovempi vetotreeni - kevyt vauhtileikittely - pitkä löysä tasavauhtinen. Eilen oli kyllä pikajuoksutreenikin. Joskus ollaan vähän loikkaakin tehty. Aika monipuolisesti, vaikkakin painotus on pojan omankin halun mukaan kestävyysjuokupuolelle.
  9. Kilometritolkulla tässä tapauksessa tarkoittaa n 10 km, pidempää kovavauhtista ei olla kokeiltu. Vaikkakin kympin kohdalla sain sen käsityksen, että pidempäänkin olisi mennyt. Ehkä tämän palstan lukijat ovat pääosin maratoonareita ja siihen peilaten tuo epämääräinen ilmaisuni oli harhaanjohtava.
  10. Noita sykkeitä olen poikani kohdalla ihmetellyt. Ikää on 13, painoindeksi taitaa olla n 17 eli hoikka poika. Maksimisyke menee kaavojen mukaan, sillä kovan minuutin ylämäkivedon päätteeksi syke ollut n 200. Leposyke sen sijaan on mielestäni korkea, n. 70 ! Anaerobinen alue tuntuu kapoiselta, sillä 190 sykkeellä pystyy juoksemaan kilometritolkulla. Sinänsä kunto on ihan hyvä : tasoa 10 km n 40 min, cooper yli 3300, 2000 m 6.45, tonni nippa nappa yli 3 min. Sellainen tasavauhtinen diesel, jolta loppukirivaihde puuttuu. Tietääkö joku, onko lapsilla/nuorilla leposyke normaalisti korkeahko ja anaerobinen alue kapeahko ????
  11. Tein päätöksen juosta noin puoli tuntia ennen starttia. Minun piti olla parin kaverini huoltaja, mutta he ylipuhuivat minut jälki-ilmoittautumaan. Lompsassa taisi olla 210 markkaa ja HCM:n hinta tuolloin oli täsmälleen sen verran. Sattui olemaan lenkkarit jalassa, ja pitkät verkkarit (n +25 C lämmössä). Eka 30 km meni hyvin, n 3.10 vauhtia, mutta lopussa vauhti hiipui ja aika noin kolme ja puoli tuntia. Tankkausta ennen juoksua ei ollut lainkaan eikä juuri sen aikanakaan. Vastaus kysymykseen siis : kaverit ylipuhuivat ja sattuma että oli rahaa juuri riittävä määrä.
  12. Keskisalo nostaa viimeisellä kierroksella sijoitustaan kymmenen pykälää. Joten jännitys kohdistuukin siihen onko hän viimeisen kierroksen alussa sijalla 11 vai 20. Vai montakohan niitä juoksijoita starttaakaan....
  13. Talvella on juokemisen sijaan kiva hiihdellä. Mutta kumpi tyyli - perinteinen vai vapaa - on juoksukunnon/-tekniikan suhteen tehokkaampaa ?
  14. Oma poikani juoksi kympin kisan eka kerran 10-vuotiaana noin 47 minuuttiin. Eiköhän tuo varttimaraton pojaltasi suju ihan hyvin. Oletettavasti juoksisitte yhdessä, joten kunhan tarkkailet ettei alkuvauhti ole liian kova. Numerolappu rinnassa saattaa innostaa tuonikäistä liikaa alussa.... Treenaamisessa tuollaiset 6 kilsan lenkit ovat ihan hyviä, jos poikasi lähtee niille pakottamatta. Suosittelisin kuitenkin harjoittelemaan jalkaystävällisillä alustoilla, ei asfaltilla. Jos poikasi on muutenkin liikkuvaista sorttia niin pari kolme lenkkiä viikossa on ihan hyvä määrä. Pääsääntöisesti "jutteluvauhdilla".
  15. noutaja

    Kisakenkä hakusessa

    Tilasin netin kautta Saksasta Brooks T4 racerit, kun en Suomesta niitä tai niiden edeltäjää T3:sta löytänyt. Kenkä on todella kevyt ja soveltuu mielestäni hyvin kevytrakenteiselle pojalleni. Hän käyttää niitä kilpaillessaan maantie/katujuoksuissa sekä maastojuoksuissa (jos maasto ei mahdollista piikkareita). Matkat olleet max 10 km. Kovin raskastekoiselle juoksijalle tai kovin pitkään asfalttijuoksuun en kenkää suosittele.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy