Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Mikko Tapio

Jäsenet
  • Content Count

    49
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

118 Excellent

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Helsinki

Converted

  • Coopperi
    3280 m (Treeni Hietaranta, marraskuu 2014)
  • 10km
    38.53 (Aktia Cup, elokuu 2017)
  • Puolimaraton
    1.23.47 (Puolikkaan väliaika maratonilla, Helsinki Spring Marathon, huhtikuu 2018)
  • Maraton
    2.56.25 (Helsinki Spring Marathon, huhtikuu 2018)

Recent Profile Visitors

687 profile views
  1. Terve kaikille! HSM 2018 sujui upeasti liki täydellisessä juoksusäässä. Aiempi enkkani meni rikki 11 sekunnilla (2.56.36 -> 2.56.25) ja samalla tuli juostua puolikkaan splitti ennätysaikaan (1.23.47). Lopussa hyydyin pahasti kun tuli lähdettyä kuntoon nähden liian kovaa, mutta se ei harmita kun enkka parani! Miten muilla kisassa olleilla sujui? Kiitos paljon kaikille kisassa olleille kannustuksesta ja juoksuseurasta!
  2. Olen tulossa myös HSM:ään. Tällä hetkellä pieni polvivamma rajoittaa viimeistelyä maratonille ja ei ole treeniä alla niin paljon kuin suunnittelin (hieman alle 1000km tänä vuonna). Tänään kuitenkin meni kevyt aamulenkki 15km 4min/50s km-tahdilla ilman suurempia polvikipuja. Muutama kisavauhtinen (4.10-4.15 tahdilla) olisi tarkoitus tehdä vielä nyt viikonloppuna ja ensi viikolla. Reitti on nopea, varsinkin jos on vähätuulinen päivä. Viime vuonna HSM meni 2.59 (muistaakseni n. 6m/s tuulta ja +5c sääoloissa) ja tänä vuonna tähtään ainakin samaan jos on hyvät sääolot ja vamma paranee. Jos vamma rassaa liikaa, niin vaihdan matkan puolikkaalle tai kympille. Toivottavasti tulee hyvä sää 🙂 Ensi viikoksi luvattiin jo yli +10c ja jos siitä ei lämpene tai kylmene liikaa kisaviikolle niin se olisi hienoa 🙂
  3. Nyt on vuosi taas vierähtänyt. Tärkeimmät viime vuoden juoksutavoitteet toteutuivat. Maraton meni alle kolmen tunnin (2.59.01), kilsoja tuli 4267 (n.82km viikossa) ja keskivauhti 12,5km/h oli ihan jees, pyöristyen hieman 13km/h puolelle ;) Puolikkaan enkka parani 1.24.57:aan ja kymppi 38.53:een (jonka yhteydessä 5km hieman alle 19min). Pisin ultralenkki ja Cooper jäivät kokonaan tekemättä, mutta tuli tehtyä lukuisia yhteislenkkejä. Maratoneja, puolikkaita ja kymppejä oli kutakin 4kpl (yhteensä 12 kisaa). Bonuksena kisoista tuli muutama palkintosija (sisältäen kaksi sarjavoittoa). Vuodesta jäi hyvä maku suuhun mutta potentiaalia parantaa jäi paljonkin, erityisesti maratonilla. Vuoden 2018 juoksutavoitteinani ovat maraton alle 2.55, puolikas 4min/km keskivauhtia ja kymppi alle 38min. Tarkoituksena olisi karsia hieman kilsamäärää ja terävöittää vauhtia, lisäten veto -ja nopeusharjoittelu ohjelmaan. Miten muiden vuosi 2017 meni? Hyvää uutta vuotta 2018 kaikille!
  4. Kiitos korjauksesta :) Olet oikeassa, minulla oli filtteri vahingossa päällä kun katsoin tilastoa.
  5. Tilastoja on mielenkiintoista katsoa. Äsken katsomani tiedon pohjalta näyttäisi siltä, että 2542 lähti HCM:lle ja suurin osa saapui maaliin vaikeasta kelistä huolimatta. Itselläni ei ollut kovin onnistunut juoksu (3.12.46 bruttoaika), mutta riitti miehissä 50 sijaan (kaikista 52), joka oli paras HCM-sijoitukseni, johtuen pitkälti keskeyttäneiden suuresta määrästä. Keli oli kyllä raastava, mutta kokemus oli hauska ja tuli rusketuttua kunnolla auringossa. Kannustus terasseilta ja radan varrelta oli ensiluokkaista, järjestäjältä oli hyvä idea laittaa etunimet numerolappuihin :) Ensimmäinen puolikas meni vielä sub-3 vauhtia jänisten kanssa, mutta sitten hyydyin pahasti. Loppua kohden onneksi hieman piristyin ja sijoituskin nousi. Ensi kerralla pitää ottaa joku aurinkolippalakki ja lasit jos tulee noin kuuma. Tapahtuma oli mielestäni organisoitu hyvin, mutta reittiä voisi vielä muuttaa tasaisemmaksi ja koittaa saada kaupungilta luvat juosta enemmän ydinkeskustassa (erityisesti nyt kun HCM ja HCR ovat yhdessä ja halutaan markkinoida jättikoon juoksutapahtumaa). Aloitusaikakin voisi ehkä olla lauantai-aamulla (kuten Berliinissä), niin liikennejärjestelyt toimisivat myös keskustareitillä ja tulostaso nousisi (viileä keli = nopeampi loppuaika). Seuraavaksi olisi tarkoitus lähteä täysmatkalle joko Hankoon tai Vantaalle, tavoitteena on vielä ainakin parantaa tämän kauden parasta (2.59.01) tasaisemmalla radalla viileässä kelissä. Ensi vuonna HCM sitten uudestaan uudella reitillä :)
  6. Moi, Nostalgisissa tunnelmissa odottelen starttia, kun nyt on viimeinen kerta, jolloin HCM järjestetään nykymuodossaan. Uudistus voi minusta kuitenkin olla hyvä juttu, sillä siten saadaan Helsinkiin entisiä suurempi kansainvälinen tapahtuma, josta riittää jokaiselle jotakin ja myös sään puolesta voi tavoitella kovempia aikoja. Itselläni tämä kisa on 12:sta HCM putkeen, joten matkaan mahtuu monenlaisia juoksuja. Ensimmäinen vuonna 2006 meni 4.11 ja viimeisin 3.08 (HCM-reittiennätykseni). Jotain kehitystä on kai siis tapahtunut. Nyt on aikaa kulunut ensimmäisestä kerrasta ja työelämässä viihtynyt jo yli 10 vuotta. HCM on ollut joka vuosi ohjelmassa ja kunnon vaihtelusta huolimatta aina olen juossut maaliin asti. HCM on ollut aina kesän lopun tapahtuma, josta on syksyn treenit lähteneet hyvin liikkeelle. Kolmen tunnin alitus taitaa olla helteessä aika haasteellinen homma. Reittiennätystäni onneksi voin kuitenkin hyvällä suorituksella mahdollisesti parantaa, sillä HCM:ssä ei kertaakaan ole huippujuoksua tullut. Alustavana kisastrategianani on, että rimpuilen tasaisella tahdilla kolmen tunnin jänisten kanssa niin kauan kuin pystyn. Hieno juttu että jänispalvelu on tarjolla niin voi koittaa rytmittää kisan tämän mukaan. Strategia johtanee joko omaan reittiennätykseen tai kovaan kanttaamiseen 30 kilometrissa ;) Onnea kaikille kisaan tuleville!
  7. Moi! Hämeenlinnasta on nyt kotiuduttu ja ensimmäinen top 3-sijoitus (2.sija kaikista täysmaratoonareista) ja pokaali tulivat tulokseksi. Reissu oli siten tuloksellisesti erittäin onnistunut vaikka aika painuikin hieman yli 3.06:n (eka kierros meni vielä 4.13 min/km). Säästä alun perin odottelin parempaa, mutta juoksun alkaessa kuuluttajalta kuulin, että oli 23c (en tiedä, oliko auringossa) sekä 8ms tuulta ja aurinko paistoi kirkkaana taivaalta. Lopussa urheilukentän mittari näytti 24c. Puistoalueilta sai onneksi jonkun verran varjoa. Tuulten vaikutuksen kuitenkin huomasi erityisesti suorilla pätkillä. Toisella kierroksella juoksin riskejä vältellen varman päälle kun lämmin sää asetti haasteita ja on HCM vielä neljän viikon päästä juostavana. Aivan lopussa lisäsin kaasua kun kolmonen melkein otti kiinni, mutta onneksi huomasin lähestymisen riittävän ajoissa. Voittaja juoksi tasaisesti sekä erittäin kovaa alle kolmen tunnin, ja hänen tahdissa olin vain ekojen 5-6 km ajan (nykykunnolla en vielä kyennyt vielä voitosta kamppailemaan). Reitti oli todella kaunis (kulki puistojen, vesistöjen sekä Aulangon alueilla) ja myös melko tasainen juosta, mutta varsinkin Aulangon puolella oli jonkun verran myös mäkiä. Kaupunkialueella oli useita pitkiäkin tasaisia pätkiä. Reitistä suuri osa oli tasaista polkua (asfalttia vähemmän, mihin olen yleensä tottunut). Tasaisuudessa/mutkaisuudessa rankkaisin reitin ehkä hieman tasaisemmaksi kuin Helsinki City Marathonin (oli kuitenkin mutkaisempi ja mäkisempi kuin esim. Vantaa). Reitti oli melko hyvin myös merkitty kalkkiviivalla sekä ohjattu keskeisimmillä paikoilla, ainoastaan toisen kierroksen alussa jouduin sitä varmistelemaan (kyselin järjestäjiltä ja sain asianmukaista ohjausta, joten ei tullut juostua ylimääräistä). Ensimmäisellä kierroksella oli myös kivaa kun sai puolimaratoonareista juoksuseuraa. Reitin varrella oli myös yllättävän paljon kannustusta. Kattava kuvauspalvelu (kuvat ilmaiseksi netissä) oli myös plussaa. Järjestäjät olivat erittäin palveluhenkisiä ja juomat sai suoraan käteen eikä tarvinnut poimia pöydältä. Koska sää oli kuuma, juomapisteitä olisi voinut olla muutama enemmän (toisella kierroksella alkoi hieman janottamaan, mutta sitten aloin ottamaan kaksi juomaa per juomapiste). Lisäksi ajanmittauspisteitä olisi voinut olla pari enemmän (esim. 10km ja 30km), nyt sai väliajan pelkältä puolikkaalta. Kokonaisuutena oli kuitenkin hienosti järjestetty tapahtuma ja voin suositella kaikille, erityisesti jos kaunis järvipuistoreitti ja mahdollisuudet palkintopallille kiinnostavat.
  8. Moi! Itse olen menossa Hämeenlinnaan ekaa kertaa kun kaunis ja tasainen reitti sekä ajankohta nyt kesälomalla houkuttelivat. Sääennuste näkyi muuttuneen, nyt näyttäisi olevan tulossa n. 19c, 4ms tuulella ja aurinkoa. Tämä olisi säänä ihan jees. Takana on yksi kolmen tunnin alitus tämän vuoden keväältä (Helsinki Spring Marathon) ja kunnon pitäisi olla ainakin samalla tasolla, mutta katsotaan miten kisa menee (kirjoittelen tänne kokemukseni juoksun jälkeen). Maratonin ja puolikkaan lähtö on samaan aikaan joten ekalle kiekalle saanee hyvin juoksuseuraakin. Pitää vaan toivoa että sääennuste ei muutu takaisin kaatosateeksi, sillä silloin juoksukokemus ei ole yhtä hauska. Toivottavasti reitti olisi myös hyvin merkitty, jotta kesken kaiken ei tarvitse arpoa, mihin juosta. Tsemppiä kaikille tänne tuleville :)
  9. Hei! Tämä on mielenkiintoinen keskustelu ja ajattelin myös kommentoida ajatukseni. Itse olen juossut repun kanssa töihin ja takaisin päivittäin kevyttä hölkkää n.5.20-5.40 min/km tahtia (3km työmatka Helsingin sisällä). Kokeilin aluksi myös bussilla ja omalla autolla menemistä ja ruuhkien vuoksi hölkäten pääsee useimmiten autoa nopeammin (pyörä on toki nopein). Töissä on käytössä hyvät suihkufasiliteetit. Teen aika usein niin että pidennän lenkkiä mahdollisuuksien mukaan 5-15km mittaiseksi (jolloin jätän osaksi matkaa repun autoon ja juoksen ilman reppua kovempaa). Rutiinista on tullut toimiva sillä viikkokilsat on saanut määräviikoilla helposti yli sadan (kovin viikko meni nyt kesäkuussa 151 km 12km/h keskivauhdilla) ja ei tarvitse ottaa erillistä aamusuihkua kotona. Työpaikka suhtautuu myönteisesti harrastukseen ja usein olen tehnyt myös lounasaikaan 10-15km lenkkejä yrityksen juoksukerhon kanssa (syöden nopean lounaan lenkin jälkeen). Työlenkkeilyssä on ehkä se parasta että sillä saa hyödynnettyä tehokkaasti siirtymäajat, jolloin harjoitteluun löytyykin yllättävän paljon aikaa erityisesti peruskunnon kasvattamiseen. Jos työmatka olisi pidempi (yli 10km), hyödyntäisin pyörää useammin. Nyt lomalla ollessa juoksulenkeille on yllättäen muiden velvoitteiden vuoksi ollutkin vähemmän aikaa, onneksi nyt on menossa keventelyjakso ensi viikon lauantain maratonia varten. Hauskaa kesää kaikille :)
  10. Moi, Katselin ketjua ja mielenkiintoinen keskustelu on meneillään. Omasta mielestäni suurin osa voi onnistua kolmen tunnin aikarajan alituksessa maratonilla, eikä tähän vaadita vielä mitään ammattilaisurheilijan harjoittelua (toki se on avuksi). Lujaa tahtoa ja tavoitteellisuutta tavoite toki vaatii. Itse olen ns. "peruslahjakas", nuorempana harrastin jalkapalloa, mutta aikuisiällä olen treenannut kisoihin ilman omaa valmentajaa fiilisten mukaan. Muukaan elämä ei ole merkittävästi kärsinyt juoksusta, pikemminkin päinvastoin. Aikaraja on alittunut kolmesti (2014, 2015 ja nyt 2017). Alimatkojen tulokset (omana treeninä ilman kisaa) olivat viime kerralla puolikas hieman yli 1h 25min ja 10km:lla hieman yli 39 min. Omien kokemusten pohjalta näyttäisi lisäksi siltä, että: - Tulee treenata keskimäärin n. 200 - 350 km kuukaudessa harjoitusjaksolla (kisaa edeltävät 3kk), riippuen harjoitusvauhdeista ja muista aktiviteeteistä (itse tein kevyttä voimaharjoittelua salilla). - Sykkeet on hyvä pitää sellaisina, että harjoituslenkit ovat riittävän vauhdikkaita, mutta niistä palautuu ja pystyy viemään harjoitusjakson läpi ilman loukkaantumisia ja flunssia. Itselläni viimeisimmän harjoitusjakson keskisyke oli 149bpm. - Lenkkien vauhdin on hyvä olla 12-15km/h haarukassa: oma avaintreeni on maravauhtinen vk: 12km-21,1 km n. 4.05-4.15 min/km (n.156-165 keskisyke) ja pitkät lenkit 30km-35km noin 5.00 min/km (helppo, syke n. 135-145 bpm) - 4.30 (reipas 146-155 bpm) väleiltä. Tässä varmasti on yksilöllisiä eroja. - Kisan sääoloilla ja erityisesti lämpötilalla on merkitystä: 5-15 c on ollut lämpötila kisoissa, joissa itse onnistuin. - Reittiprofiili myös vaikuttaa, itse olen toistaiseksi onnistunut vain tasaisilla reiteillä. - BMI on ollut kaikilla kolmella kerralla 23 tai vähemmän (kevytrakenteisena on helpompaa) ja terveellinen ruokavalio helpottaa tavoitteen saavuttamista. - Kevyt voimaharjoittelu taustalla (punnerruksia, lankkuja, penkkiä, leuanvetoja) on tukenut juoksuasentoa. Tsemppiä kaikille tämän tavoitteeksi ottaneille, kovalla työllä se kyllä onnistuu :)
  11. Tänään oli hieno juoksupäivä ja päätavoite kolmen tunnin alituksesta täyttyi (2.59.01). Tässä vaiheessa vuotta tämä oli juuri se, mitä hainkin. Juoksu kulki perinteiseen tapaan nopeasti startaten, mutta lopussa kantaten. Pitänee vielä oppia juoksemaan tasaisempia splittejä jatkossa. Tänä vuonna monilla juomapisteillä myös itselleni ojennettiin juomat suoraan vauhdista, mikä oli hienoa palvelua järjestäjältä :) Säässäkin kävi tuuri kun räntäsade taukosi ennen starttia. Kiitokset kaikille myös hyvästä seurasta pukukopissa ja juoksun aikana, toivottavasti monilla muillakin oli myös onnistunut päivä :)
  12. Nyt on enää alle viikko tähän itselle vuoden ensimmäiseen juoksutapahtumaan, joten on aika aloittaa kisafiilistelyt. On mielenkiintoista osallistua Helsinki Spring Marathonille, kun alkuvuodesta lähtien on tullut harjoiteltua enemmän kuin koskaan. Tänä vuonna on jo 1221 km juoksuharjoittelua takana (kaikkien juoksutreenien ka-vauhti 12,8km/h, 149 keskisyke). Kovin määräkuukausi oli maaliskuu, jolloin juoksutreeniä tuli yhteensä 421km. Paras treeni oli omatoiminen puolikas 4.03 min/km s163 (hieman alempi kuin maratonin tavoitesyke, joka n.165-170) viikkoa sitten rantareitillä Helsingin keskustan liepeillä noin viikko sitten. Näillä paukuilla yritän kolmatta kertaa alittaa kolmea tuntia (aiemmat alitukset 2015 ja 2014). Tavoite on uskoakseni realistinen, toki yllätyksiä voi aina sattua. Toivottavasti kisapäivän lämpötila olisi 5-12c haarukassa ja tuulta mahdollisimman vähän. Nyt ennuste lupailee 5c 5m/s tuulta ja puolipilvistä pienillä sadekuuroilla, mikä olisi vielä tyydyttävä (joskin viileähkö) keli. Keskiviikkona juoksen enää yhden kevyen 5km viimeistelylenkin + päivää ennen kisaa 2-3 km kenkien ulkoilutuslenkin. Minkälaisilla valmisteluilla ja tavoitteilla muut foorumilaiset olette tähän kisaan starttaamassa? Tsemppiä kaikille viimeistelyihin ja itse tapahtumaan :)
  13. Moi, On vielä vuoden ensimmäinen päivä ja nyt onkin hyvä aika laittaa vuoden 2017 juoksutavoitteet esiin, jotta voi myöhemmin tarkastella, meniko vuosi putkeen vai vihkoon :) Tavoitteeni ovat alla: - Maraton alle 3 tunnin ainakin kertaalleen kun viime kaudella ei mennyt (2015 ja 2014 meni) - 2500 km vuosikilsat 13km/h keskivauhdilla - Puolikas ennätystahtiin kisassa (mieluiten alle 1.25) - Kympissä ennätys kisassa (nykyinen 39.42) - 5km omatoimisesti tai kisassa alle 19min (nykyinen 19.25) - Cooperissa 3300m (nykyinen ennätys 3280m) - Kolme-neljä maratonkisaa ja kaksi puolikasta sekä kymppikisaa päälle - Yksi ennätyspitkä ultralenkki omatoimisesti (tämän hetken pisin 50,64km 4.56 min/km) - Muutamalla yhteislenkille osallistuminen (jottei mene ihan yksin yrittämiseksi) Viime vuonna paras maraton meni Tukholmassa 3.03 ja risat. Vuosikilsojakin oli tosin vaan 1756 (12.6 kmh keskivauhdilla), joten parannettavaa viime vuodesta on reilusti. Tarkoitus on lähteä hakemaan näitä VK-painoitteisella harjoittelulla (paljon 12-16km pituisia vauhtikestävyyslenkkejä) ja 2-3 kertaa viikossa tukevalla salitreenillä. Tsemppiä kaikille foorumilaisille vuoteen 2017 ja hyvää uutta vuotta!
  14. Moi! Vantaalle taas starttaamassa ja hain just kisanumeron. Eiköhän tästä tule hauska juoksupäivä tuulipuhureista huolimatta :) Koitan vetää ainakin pari kiekkaa sub-3 tahtia ja loppuun asti niin hyvin kuin vaan pystyy...tsemppiä kaikille!
  15. Mikko Tapio

    HCM 13.8.2016

    Tänään oli hyvä juoksupäivä :) Itselleni HCM on ollut aina haastava kisa itselle mäkineen ja helle/sade/tuulisäineen. Joka kerta kun aloitin maratonien juoksentelun oon kuitenkin mennyt kun on kyseessä kotikisa (nyt oli 11 vuosi putkeen). Maraton tänään kulki mukavasti, 3.08-alkuinen tulos (aiempi HCM-reittienkkani oli 3.13.51 vuodelta 2013) riitti top-100:seen ekan kerran. Vantaalle on tähtäimessä kolmas kolmosen alitus, vielä saa tehdä töitä että pääsis kovempaan tuloskuntoon. Tänä vuonna toistaiseksi toteutunut 35km viikossa ei taida riittää, pitänee nostaa määrä 60-70km:ään jotta oli saumoja. Järjestelyt mielestäni pelasi kohtuullisen hyvin: tykkäsin kannustuksesta ja mukavasta palvelusta huoltopisteillä. Reitti oli myös paremmin merkitty kuin viime vuonna. Tavarasäilytyskin toimi ja omat farkkuni eivät ainakaan kastuneet. Kaupungin kanssa voisivat kuitenkin järjestäjät vielä mahdollisuuksien mukaan miettiä, josko reittiä saataisiin kulkemaan enemmän keskustassa ja tasaisemmalla radalla. Voisiko tähän saada muutoksen esim. aikaistamalla lähtöaikaa (esim. Berliinissä lähdetään aamulla). Juoksijoiden ei tulisi myöskään pitäisi joutua miettimään, miten selviytyä liikenteen kanssa (itselläni ko. ongelmaa ei ollut mutta joillain saattoi olla) vaan kaikkien pitäisi voida keskittyä 100% suoritukseensa. Paljon onnea kaikille maaliin tulijoille :)
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy