Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 19.06.2019 in all areas

  1. 3 points
    Kuten porukka täällä oli bongannut, ei todellakaan tarkoitus ollut sanoa 40km/vko vaan 40km/kk! Eli noin 10km viikossa, joka tarkoittaa kerran ~4000m ja 3krt 2000m. Noihin kun sisällyttää sopivissa määrin tehollista uintia (vähintään 2000m/vko ja välillä reilusti enemmänkin), niin alkaa tulosta syntyä. Ite huomannut sen, että mikään 80/20 sääntö ei päde kyllä uintiin, pystyy ilman ongelmia vetämään jopa 50/50 viikkoja, joka esim. juosten olisi täysi mahdottumuus itselle! Tuota tahtia pitää vaan jaksaa rynkyttää läpi talven ja tarvittaessa välillä keventää/kiristää! Hyvin ite omalla kohtaa huomannut, että 10m uimarista sinne 4km ("helpolla efortilla") uimariksi ottaa noin kaksi vuotta. Ensimmäinen vuosi meni käytännössä tekniikan kanssa räpeltäessä ja kehitellessä olemattomia uintilihaksia. Toisena vuotena on jo voinut harjoitella kuin uimari, vaikka vauhti on edelleen todella vaatimatonta suhteessa niihin, jotka on joskus aiemminkin uineet. Siihen peilaten ei kyllä sellainen noin 1h05min IM-uinti ole tuolla ForrestGn historialla mitenkään mahdoton ajatus ja sillä aletaan olemaan jo ainaskin kansallisissa kisoissa ihan siellä kärkipäässä tai ainaskin hyökkäsasetelmissa loppukisaa silmällä pitäen. Uskoisin, että pyöräkin alkaa liikahtamaan kohtuu hyvin, kun kerran on riittävä tausta voimailusta. Pitää vaan saada se punttivoima siirrettyä kampien kautta renkaisiin. Varmasti tehotreenejä pyörälläkin vaatii, mutta kun muistaa, että juoksulla sitä PKta ei varmaankaan tarkoitus ole ongelmien takia hinkata niin varmaan se pyörä on ihan optimaalinen tuohon -> 1-2 krt tehoja ja loput PKta ja etenkin keväällä sitten reilusti määrää pyörällä, aeroasennon ja tankkailun hiomista pyörällä. Kohtuullisen kunnon omaavan pitkis pyörällä voi ihan hyvin olla 5+h, eikä tuosta palautumiseen mene kuin loppupäivä ja korkeintaan seuraava aamu. Näissä keho oppii samalla sen, ettei se harjoittelu välttämättä lopu 3-4h vääntämisen jälkeen vaan se suoritus voi kestää huomattavasti pidempäänkin. Pitää vaan tehot alhaalla niin erittäin hyvää reeniä nämä pitkät pyöräilyt.
  2. 2 points
    Uintivauhtihan on jo kohtuullista, jos tuntiin menee yli 3k. Cyclo lienee tuossa tapauksessa paras. Itse haaveilen fatbikeä syksyn ja talven pk-ajoihin. Tallista löytyy maantie ja tri-pyörä.
  3. 2 points
    Niin. Maantiepyörä tai cycklo nyt aluksi ja syksyn/talven/kevään aikana sitten kunnollinen tripyörä jos vielä budjetti sekä psyyke kestää tätä touhua. Syksyllä jos alkaisi löytymään halvemmalla vähän käytettyjä kisapyöriä, niin siihen saumaan isken budjetti edellä...
  4. 1 point
    Vähän on mielessä tullut projektoitua, kun ei taida kroppa enää kestää treenaamista, niin josko sitä välistä kokeilisi vähän kuntoilla triatlonin parissa. Muutaman vuoden pidin taukoa tavoitteellisesti juoksusta eli about 2014-2017, kun oli lantion alueella kränää, sekä muutenkin siviilielämässä haasteita edellisen asunnon oikeusjutun kanssa. Tämän oikeusjutun sain sutenööristi vedettyä finaaliin Korkeimman Oikeuden kautta, ja 6 vuoden oikeustaistelun jälkeen. 50 000 euron käyttämisen sekä tuhansien prosessoitujen tuntien jälkeen KO totesi, että KÄÖ sekä HO ovat olleet väärässä ja FG oikeassa. Tietysti sieltä sain vähän suolarahoja takaisin, mutta kyllähän tästä oikeusopin yliopistosta muutamia kymmeniä tuhansia tuli maksettua lukukausimaksuja. Tämä oikeusjuttu olisi kokonaisuudessaan sellainen tarina kerrottavaksi, että ennemmin siitä kirjoittaisi kirjan, kuin omasta urheilusekoiluista, mutta kirjojen aika on myöhemmin. Jossain vaiheessa oikeusprosessia alkoi henkinenkuorma olla sitä luokkaa, ettei oikein kunnon huipentaminen kivuliaan lonkan kanssa ollut ekana mielessä, vaan mietti ennemmin, että miten tulisi selviydyttyä reilun 350 000 euron menetyksestä(sekä korkomenoista) mahdollisen tappion hetkellä. Kävin kuitenkin välistä lenkillä hölkkämoodissa, sekä salilla vähän tiukemmin rautoja kolistelemassa. Tämä oli sellaista psyykkeenhoitoa. 2016 KO tosiaan antoi päätöksen ja sitä märehtiessä meni melkein vuosi, ja kävin vähän tavoitteellisemmin treenailemaan about 2017. Sitähän kesti taas hetken, kun piti taas leikata akillesjänne kuntoon, mutta en sillä erää antanut asian enempää häiritä. Lantio ei näköjään ole muuttanut asennoitumistaan kuitenkaan, vaan vittuilee häikäilemättä minulle tasaisin väliajoin, sekä varmaan vaatisi leikkauksen, että hermoille tehtäisiin tilaa sykkiä juoksun tahtiin. Nyt muutaman vuoden tavoitteellisemman hölkkäilyn jälkeen tulin tulokseen, etten jaksa enää tapella lantion kanssa, ja yrittää sitä leikkauttaa jiirii, kun kuitenkaan kuntoon täysin saaminen ei ole niin varmaa, sekä kustannukset nousevat turhan korkeiksi saavutettuun mahdolliseen hyötyyn(plus kuntoutusaika jne). Olen myös asian kanssa reilun 10 vuotta myöhässä. Siispä mietin, että voisi kuntoilla triathlonhengessä, eikä se varmaan kuormita lantiota niin pahasti tärinällä kuin juoksu. Tietysti kyllähän tälläkin kunnolla voisi varmasti täydelle matkalle osallistua, mutta kuten olen @PAlle sanonut, että pitää olla suhteessa samanlaisessa kunnossa kuin ennen vanhaa maralla tai puolikkaalle startatessa, eli kestävyyskunnon ja suorituskyvyn pitää olla sillä tolalla, että alkumatkastakin kisavauhti pitää alkaa vituttamaan, kun se on jo pois ns mukavuusalueelta(jos noin kärjistäen sanotaan). (Onhan hyvässä kunnossa maralla luukuttaminen ihan hauskan hassua hommaa, vaikka ollaan pois ”mukavuusalueelta”.). Kuitenkin nyt on prosessointi ihan alkutekijöissä, ja varmaan tavoittelen vasta ensi kesälle täydelle matkalle jonkinlaista systeemiä. Pitänee siis ruveta haalimaan pyörää ja märkäpukua ja jotain muuta sen tapaista kalustoa. Aluksi ajattelin, että ostan tässä kesän mittaan jostain jonkinlaisen cycklocross-pyörän ja ajelen sillä treeniä, sekä käyn vähän pulahtamassa altaassa tai saimaassa. Paremman pyörän hommaan joskus myöhemmin, sikäli vielä motivaatiota/budjettia asiaan piisaa. Ajattelin myös vedellä soutulaitetta ja vähän haen voimaa salilta. Uintiin on vähän minulla negaatioita, sillä en hirveästi pidä altaassa kellumisesta, eikä tietysti tekniikakaan ole mitään priimaa, joskin suht pitkät raajat antavat minulle hieman etua tähän. Pääsykokeissa uin räkätekniikalla vuonna 2000 200m/2.56 ja pari vuotta sitten kävin muutaman kuukauden aktiivisemmin altaassa ja vähän hioin tekniikkaa ja pääsin 200m/2.35 hyppylähdöllä sekä 60min rennon letkeästi ”palauttavaa” uintia 3650m parilla juomatauolla kellon käydessä. Katsoo jos täällä olisi tekniikkakurssia syksylle ja rupeaisi talven pimetessä panostamaan tähän oikeen huolella. Pyörän päällä en ole aktiivisesti käynyt sitten ysärin, mutta silloin pystyin vetämään rautamankelilla 200km lenkin avg karvan päälle 30km/h, sekä jos joku osaisi neuvoa pyörän säätämisestä ja hankinnasta vähänkään, niin uskon, että mankelilla pääsisin ihan kohtuu lujaa. Tietysti vaatii myös, että perse ja psyyke kestäisi hangata treenihengessä tiestöllä. Mielestäni pyöräily ja sisäsoutaminen käy samalla tavalla kroppaan ja c2-soutaen olen päässyt 10@35.08 ja 60min/16560m joita pidän harjoitteluun nähden suht hyvinä tuloksina. Juoksijaksihan olen aina ollut liian lihava. Tietysti lihavuuteni on myös tuonut voimaa ja olen mielestäni suht vahva maratoonariksi, sillä kyllä rinnalle helähtää(helähti) 100kg, kyykkäsin 170kgllä, mavessa 200kg sekä penkistäkin meni 115kg. Luulisin että pikku piikkaamisella nämä tasot saisin takaisin, mutta juuri nyt ei esim penkistä 80kgllä montaa toistoa mene. Tämä on tälläinen projekti. Toivon, että tästä tulisi sellainen mukava sekä päämäärää hauskempi matka, ja toivoisin kuitenkin pääseväni jonkinlaiseen säädylliseen tavoitteeseen. Tietysti sikäli matka ei tunnu tarpeeksi mukavalle, niin aion lopettaa sen tekemisen kesken. Olen kyllä omaa matkaani maratonmaailmassa tehnyt hammastapurren (kipeän lantion/akilleksen/mahan/temppuileva sydämen kanssa) ihan omiksi tarpeiksi. Tällä matkalla toivottavasti opin myös valmentautumisesta lisää, sillä triathlonvalmentautuminen on mielestäni lähempänä hiihtovalmentaumista kuin juoksuvalmentautumista, ja tälle saralle lisäoppi ei pahaa tekisi - jos nyt millekkään saralle. Sikäli jollain satuu kaverin kaveri myymään hyvää ja helvetin halpaa pyörää sekä märkäpukua tälläiselle 185cm roikaleelle, niin olisi ihan kivaa infoa se. Pyörän hommista varmaan saa ja kannattaa antaa valmiiksi pureskeltua (helppoa)faktaa meikälle, sillä se tuntuu olevan ihan loputon suo. Tietysti kaikki lisäinformaatio on hyvästä 👍🏻 Ps kännykällä kirjoittaminen on sen vertaa vaikeaa ja kokonaisuuden hallitseminen haastavaa, että pahoittelen kovasti sikäli tarinankulku ei vaikuta loogiselta.
  5. 1 point
    ”Käytännössä Cooper-tuloksen tulee olla vähintään noin 2 700 metriä, jotta on mahdollista juosta peruskestävyysvauhdilla. Eli kestävyyskunnon tulee olla selvästi korkeampi kuin nykypäivän varusmiehillä, muutoin suositeltavampi peruskestävyysharjoitusmuoto olisi esimerkiksi kävely, sauvakävely tai pyöräily.” https://www.lts.fi/media/liikunta-tiede-lehden-artikkelit/2-3_2019/lt_2-3_19_31-35_lowres.pdf
  6. 1 point
    Se on varmasti juuri noin kuin 226 sanoo. Varsinkin tuolla ironman matkalla kannattaa pitää mielessä että uinnin merkitys on vähän niinkuin mennä se vain läpi mahdollisimman helposti ja päästä mukaan kisaan. Mm. olympiamatkan uintivalmentajat sanovat että se on laji niille jotka eivät osaa uida. 40km /vko on käytännössä turhan paljon säännöllisesti koska fokus pitäisi varsinkin FG:llä hyvänä juoksijana olla aika vahvasti juuri pyöräilyn kehittämisessä. Eli tekniikkaa kuntoon ja toki sitten määrän kelailua ja vauhtikestävyyttäkin jonkin verran pitää olla että lihaksisto sopeutuu uintiin eikä joudu siinä liikaa uhraamaan energiaa. Mutta 10-15km viikkoon max. riittää varmasti jo hyviin tuloksiin jopa fg:n kunnianhimolla. Suomen talvessa hiihto ja mahdollisesti luistelu voivat olla hyviä korvaavia muotoja pyöräilylle ja toki maasto/c-crossipyörällä voi myös ajella. Pyörällä pitäisi saada tunteja jos siinä haluaa olla hyvä. Ja toki myös lihaskestävyyttä / lajivoimaa. Suomalainen talvi tuo tuohon oman mausteensa.
  7. 1 point
    Täällä taitaa suurin osa keskustelijoista olla harjaantuneita juoksijoita; ajattelin tuoda mukaan 55 v sohvaperunan kokemukset. Cooper-kunto on alle 2200 luokkaa, mutta 6-7 km pk-lenkit menee vallan mukavasti noin 7 min/km vauhtia, nenän kautta hengitellen ja matalilla sykkeillä. Eli ainakin osa meistä rapakuntoisista pystyy tekemään pk-harjoitukset juosten. Tässä "huonokuntoisten juoksussa" tulee vain mieleen, kuinka paljon on kyse juoksutekniikasta? Epäilemättä suurin osa pidempään harrastaneista on jossain vaiheessa perehtynyt juoksutekniikan parantamiseen, sen sijaan ekaa kertaa vuosikymmeniin lenkkarit pukeneella on todennäköisesti huono ja vähemmän taloudellinen juoksutyyli - vedä siinä sitten pk-lenkkiä hengästymättä. Siinä artikkelissa mainitussa tutkimuksessa koehenkilöt olivat "vuosien kestävyysharjoittelutaustan omaavia kuntojuoksijoita".
  8. 1 point
    Muistan kyllä elävästi oman lapsuusajan iltalukemisen, jossa sikaa lihotettiin kesä ja teurastettiin jouluksi. Vieläkin paha mieli tosta tarinasta. 😄
  9. 1 point
    Ennen vanhaan kun äiti tai isi luki iltasadun, sankari sai siinä prinsessan ja puoli valtakuntaa. Happy end. Jos sankarilta irtoaa puoli päätä, tulee lapselle pahat unet.
  10. 1 point
    Uimisen aloittaminen pitkän tauon jälkeen voi kyllä syödä miestä. Mikään muu laji ei korvaa, eikä ylläpidä hyvän uintitekniikan vaatimaa lajivoimaa, etenkään sitä kestovoimaa, jolla tehdään vaikka tunnin suoritus. 3275 m/h vauhdista 4000 m/h on kyllä hirvittävä matka, mutta taatusti vanhoista uintipohjista on hyötyä, jos tuollaista tavoitevauhtia lähtee vuodessa hakemaan. Ei monikaan huipputriathlonisti ole välttämättä koskaan uinut 40 km treeniviikkoja. Voi se olla ihan hyvä kertaluonteinen kokeilu, mutta keskiarvona 10-15 km/vko on jo ihan hyvä uintimäärä. Väärä tekniikka syöpyy helposti mieleen ja mitä pitempään merkittävillä virheillä ui, niin sen vaikeampi niistä on päästä eroon. Tosin tuo on kyllä paljon myös henkilöstä kiinni. Joku pystyy korjaamaan yksittäisen virheen kertaheitolla ja joku ei saa sitä korjattua ikinä. Jos pystyt/haluat, niin laita tänne video pällisteltäväksi, niin, että uintia on kuvattu veden alta ja päältä, edestä ja sivulta. Jos kuvauksen laatu on hyvää, niin siitä meidän raati pystyy kyllä sanomaan, mitkä virheet kannattaa korjata ensimmäisenä. Voihan olla niinkin, että tekniikkavirheitä ei ole mitenkään paljon, homma vaatii vaan raakaa työtä. Ja vielä se, että poikani ei halunnut luopua pyörästään, eli ei ole myytävänä.
  11. 1 point
    Joo parina päivänä olen käynyt nyt altaassa purlaamassa ja 3275m/h sain aikaiseksi ja on ihan hirveää rimpuilua. Menee väkisin sähläämiseksi eikä malta liu’uttaa vielä, josko se maltti tulisi kunhan vähän saa harjoituskertojen alle. Mietin, että kyllähän tuollainen 40km/vkoon ottaa meikällä aikaa ihan saatanasti. No katsellaan josko ton saisi nostettua 4000m/h vauhtiin altaassa tässä vuoden mittaan. Syyspuolella olisi käsittääkseni tekniikkakurssiakin tarjolla, pitää vain olla kärppänä, kun on nähtävästi suosittu. Pyöriä olen ihmetellyt pää ihan pyörällä. Enkä meinaa tulla hullua hurskaammaksi. Pitää vain tuurilla joku cycklo ostaa että pääsee mankeloimaan.
  12. 1 point
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy