Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 20.01.2020 in all areas

  1. 3 points
    Tuli tosta Pottosen Pohjois Korean tyttöbändistä mieleen toinen suuri kuuluisuus, jota ei kai tunnettu muualla kuin Syyriassa JA Suomessa. https://www.youtube.com/watch?v=Lo_edXUlrT8
  2. 2 points
    joo omii juttui tyhmä laittaa mutta vanhan kotikaupungin elävän musiikin yhdistyksen 40 v juhlassa vedettiin vanhojen kavereitten kanssa tää video-1566834375.mp4
  3. 1 point
    Tämän vuotinen täydenmatkan rypistys oli osaltani vuorossa Vitoria-Gasteizissa 14.7. Kyseinen kisa oli nyt ensimmäistä kertaa Ironman kalenterissa ja osui ennakolta ajateltuna hyvään ajankohtaan kesästä. Myös leppoisan kuuloinen profiili ja järviuinti miellyttivät kisassa jo ennakolta. Niinikään tuo kolkka Espanjaa oli täysin koluamatonta ja näin ollen myös oivallinen lomakohde. Vitoria-Gasteiz on Baskimaan pääkaupunki, asukasluvultaan käsitykseni mukaan noin Tampereen kokoinen paikka sisämaassa, tunnin päässä Bilbaon lentokentältä. Puitteet olivat erinomaisen komeat vanhan kaupungin kujineen, joita pitkin iso osa juoksureitistä kiemurtelikin. Muuta silmiin pistävää kaupungissa oli ainakin ruokakulttuuri. Kaikkialla myytävät pintxokset, jotka ovat ns. ”pikkusuolaisia” olivat toinen toistaan kulinaristisempia ja visuaalisesti komeampia. Nämä yhdistettynä edulliseen viiniin kannattaa pitää mielessä jos haluaa sen sortin kokemuksia hakea, näitä paikkoja Baskimaalla tuntuu riittävän. Lähdimme kauniimman puoliskoni kanssa matkaan jo torstaina. Hotelliyö Vantaalla tuntui houkuttelevalle aikaisen lennon johdosta. Perjantaina sitten täräytettiin Munchenin kautta Bilbaoon, jossa paikalla oltiin sujuvasti jo ennen puolta päivää. Nopean Bilbaon Guggenheimin kuvaamisen ja lounaan jälkeen ajoimme vuokra-autolla pyöräreitille tutustumaan. Reitti oli suurimmaksi osaksi jatkuvasti kumpuilevaa, erittäin hienoilla näköaloilla vuorten lomassa kulkevaa todella hyvä pintaista tietä. Vain pari nousujohteista pidempää pätkää, joissa niissäkään ei monen minuutin ylämäkipunnerruksia ollut kuin pari. Niinikään uintiosuuden järvi oli erittäin kauniissa miljöössä sijaitseva sopivan pieni järvi, johon tuuli ei päässyt pahemmin aaltoja nostattamaan. Kaikki vaikutti siis alusta asti todella positiiviselle ja olo oli erittäin levollinen. Majoituimme kisajärjestäjän kautta varattuun Hotel Lakuaan, joka sijaitsi noin 3km päässä itse tapahtumapaikalta ja maalilinjalta. Julkinen liikenne kaupungissa toimi kuitenkin varsin mallikkaasti ja sen suurempia kävelyitä ei tarvinnut halutessaan tehdä rampatessa. Perjantaina kerettiin hoitamaan vielä ilmoittautumiset ja tutustumaan kaupunkiin. Käytännön järjestelyt pelasivat tapahtumatelttaa myöden heti alusta alkaen erinomaisesti. Vapaaehtoisia oli riittävästi, opasteet olivat mielestäni selkeitä ja ihmiset olivat erinomaisen ystävällisiä ja avuliaita. En osaa sanoa ensimmäistäkään poikittaista sanaa järjestelyistä – tai ehkä maaliviivan jälkeen en löytänyt suihkuja ja streetbagia nopeasti. Tämäkin kaikki oli ennakkomateriaalissa tiedossa, mutta laiskana en sitä ollut kahlannut kunnolla läpi. 😃 Lauantai vieteltiin mukavasti kuljeskellen ja pyörän vienti vaihtoalueelle järven rantaan, noin 10 km päähän sujui vuokra-autolla muitta mutkitta. Tätäkin varten kisajärjestejien Shuttle bussit vaikuttivat toimivan erinomaisesti T1:n ja T2:n välillä, joten autokaan ei olisi ollut pakollisuus. Kaikki oli erinomaisen reilassa enkä koskaan ole ollut näin levollinen ennen kisaa. Nukkumaankin tuli kömmittyä jo yhdeksän jälkeen ja unikin maittoi kiitettävästi… (hirveän positiivinen sävy kaikessa…..;)) Lauantaiaamuna oli hotellilla akaistettu aamupala ja siirtyminen rantaa sujui tehokkaasti järjestäjien Shuttle busseilla. Busseja tuli riittävästi, ensimmäisiin busseihin lastattiin etusijalla kilpailijat, mutta käytännössä tukijoukkojen bussit ajoi 10min myöhemmin perässä. Aamu oli valjennut leppoisana, noin 19 asteisena ja päivälle ennusteet povasivat vain noin 24 asteista, puolipilvistä ja poutaista ilmaa joka on mielestäni heinäkuisessa Espanjassa kuin lottovoitto kisaa silmällä pitäen. Rannassa valmistauduttiin starttiin kiireettömässä tunnelmassa ja rolling startilla suoritettu uintiosuus lähti kuin huomaamatta käyntiin. Vedenlämpötila oli 21 astetta ja tuulta aamulla ei ollut juuri nimeksikään. Aivan suurimmalla selällä noin 1km uinnin jälkeen aallot hieman vaikuttivat uintiin, mutta sivuaallokkoon uintia ei ollut kuin joitakin satoja metrejä. Kauhoin menemään leppoisalla otteella. Kyseessä oli ensimmäinen avovesiuintini sitten edellisen vuoden kisan, joten sen suurempia odotuksia ei ollut oikein lupa ladatakaan. Homma sujui leppoisasti eikä törmäilyjäkään juuri matkalla tullut. Uinti taittui ajassa 1:14, joka vastasi täysin odotuksia. Ja mikä tärkeintä olo vedestä noustessa oli hyvä eikä ongelmia ollut ilmennyt. Vaihto sujui rauhallisesti mm. aurinkorasvaa levitelleen. Pyöräosuus lähti käyntiin sujuvasti ja pyörä tuntui rullaavan erinomaisesti. Pyöräreitti oli käytännössä 2,5 kierrosta samaa reilun 70km baanaa. Alkupää kierroksesta oli tasaisempaa ja paljolti laskuvoittoista, kun taas jälkimmäiselle puoliskolle osui muutamia kylien läpi meneviä kapeampi pätkiä sekä tuulelle arempia suoria. Myös ns. ”isommat” nousut osuivat kierroksen lopulle. Väliaikojen mukaan ensimmäisen puoliskon keskivauhti asettui noin 33,5km/h tasoon. Ajaminen tuntui mukavalle ja pitkin kevättä epävarmuutta aiheuttanut selkäkään ei antanut mitään merkkejä itsestään. Noin 90km kohdalla viereeni ajoi tuomari moottoripyörällä ja näytti sinistä korttia, ilmeisesti peesaamisesta. On selvää, että 12m peesivälin sääntöä rikotaan ja hivotaan kisan aikana jatkuvasti ja tuollakin hetkellä tunnustan, että ehkä 9m välimatkan kyseinen tuomari olisi voinut mitata. Olinko sitten se suurin rikollinen, siitä voidaan olla montaa mielstä, mutta yhtäkaikki 5min penalty sieltä napsahti, elämäni ensimmäinen semmoinen – jääkiekkoajat mukaan laskettuna. Rangaistuksen suoritin 100km kohdalla olleella teltalla. Sekin tuntui oikeastaan aika mukavalle jaloittelutuokiolle 😉. Jotain leppoisasta valmistautumisesta kisaan kertoo sekin, että unohdin kokonaan kompressiosäärystimet ja tämän huomasin vasta noin 30km pyöräilyn jälkeen. Myöhemmässä vaiheessa niitä ehkä olisi arvostanut, sillä tällä kertaa poikkeuksellisesti reisien sijaan herkimmillä kramppien suhteen tuntui olevan pohkeet niin pyöräilyssä kuin myöhemmin juoksussa. Tankkaaminen kisan aikana onnistui mielestäni suunnitelmien mukaan ja varsin miellyttävä ilman lämpötilakin teki siitä helpohkoa. Energiatasot pysyivät oikeastaan koko pyöräilyn aika hyvin balanssissa ja hiipuminen jälkipuoliskolla jäi vain noin 31,5km/h tasoon (ml. penalty). Juoksuvaihtoon saavuin siis tällä kertaa poikkeuksellisen hyvävoimaisena. Heti pyörän päältä hypättyäni selkä antoi hetken aikaa merkkejä, että nyt ei ole hyvä meininki. Köpöttely pyöräkengissä vaihtotelttaan oli vähän niin ja näin, mutta lopulta ihmeekseni huomasin, että tilanne parani oikeastaan heti kun pääsin lenkkarit jalassa juoksemaan. Jalatkin tuntuivat luvattoman kepeille. Pyöräkilometrejä tälle kesälle on kertynyt vaivaiset tuhat, selkää on jumpattu fyssareiden kanssa kestämään rasitusta, joten siihen nähden olin erinomaisen tyytyväinen tilanteeseen. Juoksun ensimmäinen kymppi tuntui sujuvan epätodellisen kepeästi. Tällä kertaa en pitänyt urheilukelloa kisan aikana päällä ja arvioin vauhtia vain minuuttiviisarien mukaan. Vauhti vaikutti alussa potentiaaliselle 4h alitukseen. Lopulta päivän 26 asteeseen kohonnut lämpö ja matkan pituus alkoivat tehdä tehtäväänsä. Vauhti yksinkertaisesti koko ajan hivuttautui alaspäin ja noin 15km kohdalla pohkeet antoivat ensimmäisen kerran isompia merkkejä, että ongelmia voi tulla. Vaihtopaikkojen tarjoiluissa suosin geelejä ja suolakeksejä, joiden toivoin auttavan kramppien tilanteeseen. Kerrallaan nuo ”kramppipuuskat” kestivät alussa muutamia minuutteja, jonka jälkeen hieman aina helpotti. Kertaakaan en alistunut kivusta huolimatta vaihtamaan kävelylle, vaikka meno hassulle varmaan sivusta jo näyttikin. Puolikkaan aika meni vielä noin 2h korville, mutta selkeää oli, että kokonaisaikana 11h alitus ja maratonin 4h on tälle päivälle liian kova paikka. Keskityin loppupuoliskon juoksussa siihen, että matka etenee tasaisen ”leppoisasti”. Ei tarvetta kiihdyttää, mutta poiskin reitiltä on kiva päästä. Krampit nappasivat tasaisen varmasti parin kilometrin välein ensin vuoropohkeisiin ja välillä molempiin yhtä aikaa. Aina ne kuitenkin jotenkin lopulta antoivat jatkaa matkaa. Juoksureitillä kannustus oli vähintäänkin erinomaista. Neljänä kierroksena juostulla osuudella tuli muutamia suosikkipaikkoja tutuksi ja pienellä yllytyksellä näissä hyviä aaltoja ja korviahuumaavia kannustushuutoja sai aikaiseksi. Kummasti ne aina nostattaa suupieliä pahemmissakin paikoissa. Tietysti myös oman kullan tutun hymyn bongaaminen ja muiskautukset ohimennen olivat ihan omaa luokkaansa tärkeydessä oman jaksamisen kannalta. Maaliin kurvailin lopulta erittäin hyvävoimaisena ajassa 11.09. Ei lähelläkään ennätystä, mutta tästä kisasta voin todella sanoa myös nauttineeni. Jatkoa on luvassa jälleen ensi vuonna kun kalenteriin on raapustettu jo kesäkuun lopulle rasti Frankfurtin Ironmaniin. 😃 Loma jatkui vielä 5 päivää kisan jälkeen San Sebastianin upeissa maisemissa. Suosittelen lämmöllä tsekkaamaan mitä Baskimaalla on lomailijoille tarjottavana. Tykkäsin kovasti. 14.7. Uinti 3,8km (74min), Pyöräily 180km (331min), Juoksu 42,4km (253min) 24.7. Juoksu 9,1km (50min) 25.7. Juoksu 11,1km (60min) 4.8. Juoksumatto 15min (3km) + sali 45min 5.8. Kuntopyörä 30min, uinti 30min (1km) 1.9. Spinning 45min 2.9. Spinning 45min 3.9. Spinning 50min, juoksu 9km (45min) 4.9. Spinning 45min, uinti 30min (1,5km) 5.9. juoksumatto 15min (3km)+sali 30min 6.9. Spinning 45min 10.9. juoksu 10km (52min) 13.9. uinti 1km (20min) 14.9. juoksu 11,3km (58min) 15.9. spinning 60min 16.9. spinning 45, juoksu 45min (5km + Valkealan portaat 18 kertaa) + uinti 1km (20min) 17.9. kuntopyörä 45min 18.9. kuntopyörä 45min, juoksu 40min (5,3km, hyppyrimäen raput x4) 19.9. juoksumatto 15min (3,1km) + bodypump 60min, kuntopyörä 30min 20.9 kuntopyörä 45min, juoksu 11km (64min) + uinti 1km (19min) 21.9. Spinning 60min 23.9. Juoksulenkki 8km (65min) 25.9. Sali 45min 26.9. Sali 50min, juoksulenkki 8km (60min) 27.9. Juoksu 8,5km (45min) + uinti 1km (20min) 28.9. Spinning 60min 29.9. Spinning 177min 30.9. Spinning 45min, juoksu 10,2km (60min) + uinti 1km (20min) 1.10. Spinning 45min 2.10. Spinning 45min 3.10. Spinning 45min 4.10. Spinning 45min 9.10. Spinning 65min 11.10. Juoksu 7km (40min) + uinti 500m (10min) 12.10. spinning 25min 13.10 spinning 30min , spinning 45min 14.10. spinning 45min, juoksu 10,8km (60min) 15.10. spinning 45min, juoksumatto 15min (2,8km)+sali 15min + spinning 45min 16.10. spinning 45min, juoksu 35min (4,6km sis hyppyrimäen portaita 4 kertaa) 17.10. Spinning 45min 18.10. spinning 45min 20.10. Juoksumatto 30min (6km) + sali 30min 23.10. Juoksumatto 10min (2km) + sali 35min 24.10. Juoksu 60min (7,7km) sisältää hyppyrimäen rappuja 6 krt 25.10. Uinti 30min (1km) 26.10. Juoksumatto 10min (2km) + Sali 50min, uinti 30min (1km) 27.10. Spinning 45min 28.10. Spinning 45min, uinti 45min (2km) 1.11. Uinti 2km (42min) 2.11. Spinning 70min 4.11. Spinning 60min 5.11. Spinning 45min 6.11. Spinning 45min 7.11. Spinning 45min 9.11. Juoksumatto 15min (3,1km) + sali 45min 11.11. juoksumatto 15min (3,2km) + sali 35min 12.11. uinti 2km (41min), juoksumatto 25min (5,4km) + sali 50min 13.11. spinning 60min 14.11. sali 45min 22.11. juoksu 10km (57min) + uinti 1km (22min) 23.11. spinning 75min 24.11. spinning 100min 25.11. spinning 30min, juoksu 10,5km (60min) 26.11. spinning 45min 7.12. spinning 75min 9.12. spinning 45min, sali 50min + uinti 500m (10min) 10.12. spinning 45min 12.12. Juoksumatto 20min (4,3km) + sali 40min 13.12. Juoksumatto 15min (3,3km) + sali 45min 22.12. Spinning 45min 23.12. Spinning 45min 26.12. Spinning 90min 4.1. Spinning 30min, spinning 75min 5.1. Spinning 100min 6.1. Spinning 135min 7.1. Spinning 45min, spinning 65min 8.1. Spinning 45min, uinti 1,5km (30min) 9.1. Spinning 30min 10.1. Spinning 45min 11.1. Juoksumatto 30min (6,3km)+sali 40min, sali 35min+vesijuoksu 30min 12.1. Juoksulenkki 11,3km (70min), sali 60min 13.1. Uinti 3km (65min) 14.1. Spinning 45min, spinning 75min 15.1. Spinning 45min, spinning 75min 16.1. Juoksumatto 30min (6,3km) + sali 45min 17.1. Juoksulenkki 11,3km (61min) 18.1. Spinning 65min, Spinning 90min 19.1. Juoksulenkki 14,1km (90min) 20.1. Spinning 45min
  4. 1 point
    Juoksukilpailu ei ole hengityskilpailu. Saattaa tietysti johtua siitäkin, että juoksu vaatii happea sen mitä se vaatii, ja mitä parempi juoksija sen taloudellisempi, ja sitä kautta ne rajat tulevat vastaan jossakin aivan muualla kuin tarvittavassa hapen määrässä. Saattaa olla niinkin, että joku huippujuoksija saisi paremmat millit pyörän päällä jos aluksi treenaisi sitä touhua. Juoksijan kroppa on tietenkin sellainen mitä siltä vaaditaan. Ei siinä hommassa voi pärjätä pehmeänä ja pyöreäkasvoisena.
  5. 1 point
  6. 1 point
    Outoa toimintaa. Mo Farahin näytettä ei anneta Wadalle. Aiheesta Daily Telegraph. Mo Farahin näyte
  7. 1 point
    Nyt on uutisoitu, että sekä Bekele että Kipchoge osallistuvat Lontoon maratonille 26.4.2020: https://www.bbc.com/sport/athletics/51107844 Toivottavasti mitään loukkaantumisia tms. ei kummallekaan satu vaan että molemmat pääsevät viivalle huippukunnossa. Tulee olemaan mielenkiintoista seurattavaa.
  8. 1 point
    Helmikuu on usein kylmä, toisaalta meri on sula ja lämmittää etelärannikolla, helmikuussa alkaa aurinkokin lämmittää. Aika näyttää miten käy 🙂 Tänään sadepisarat oli kuin pientä sumua, tuuli kuljetti sitä vaakatasossa, rillit oli monella huurussa. Osa 2/2 - 8.5km
  9. 1 point
    Tämä on erityisesti @Pasi_Plle!
  10. 1 point
    Netto 38.01 eli taikuri hämmästyy itsekkin. Oikeastaan pelkkää määrällistä PK:ta vedetty ja kerta viikkoon 4.15 vauhdein VK:n. Ei edes harmita etten juossut 2 sekkaa nopeammin
  11. 1 point
    Päivän teemana oli eespäin, eespäin, tiellä taistojen. Ja jotenkin päädyin lopulta tällaiseen. En uskaltanut laittaa tätä Huono biisi -ketjuun, ettei vaan Pohjois-Korean Suuri Johtaja suutu.
  12. 1 point
    Kunnossa ja kunnossa... Ammunta on osa lajia. Jos hiihtää liian kovaa, se näkyy ammunnassa. Pitää olla kunnossa, jotta ei tarvitse mennä baanalla ylikovaa. Oli tuo Mäkän hiihtovauhti tänään ihan hyvää. Ladulla ei monikaan mennyt ohi.
  13. 1 point
    Kunnossahan Kaisa on ollut koko ajan, mutta ammunta on tökkinyt pahemman kerran. Ikä tosin alkaa tuossa hiihtovauhdissa näkymään ja nuoremmat menevät ohi oikealta ja vasemmalta.
  14. 1 point
  15. 1 point
  16. 1 point
    :rakastunut2 Minä rakastan sinua monella kielellä: Englantilainen...........I Love You Espanjalainen.......... Te Amo Ranskalainen........... Je T'aime Saksalainen.......... Ich Liebe Dich Japanilainen....... Ai Shite Imasu Italialainen.......... Ti Amo Kiinalainen......... Wo Ai Ni Ruotsalainen........ Jag Alskar Dig Eskimo.......... Nagligivaget Kreikkalainen............ S'Agapo Hawailainen....... Aloha Wau la Oe Irlantilainen............. Thaim In Grabh Leat Hebrea......... Ani Ohev Otakh Veväläinen........ Ya Lyublyu Tyebya Albanialainen....... Une Te Dua Suomalainen......... Mina Rakastan Sinua Turkkilainen........ Seni Seviyorum Unkarilainen...... Se Ret Lay Peresialainen....... Du Stet Daram Maltalainen....... Jien Inhobbok Katalonialainen..... Testimo Molt Juntti .... Kivat tissit :rakastunut2
  17. 0 points
    Eläimet kyllä saattaa mennä: https://www.birdlife.fi/lintutilanne-20200117/ "Leuto sää sai mustarastaan aloittamaan pesinnän"
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy