Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 13.08.2020 in all areas

  1. 4 points
    Alkuviikon juoksuja. Koulujen alku tekee sen, että aamulenkkejä on joutunut aikaistamaan. Onneksi aamuissa on vielä valoa, niin viiden jälkeen kellon herätellessä on ihan mahdollista saada silmät auki ja painua kahvin jälkeen talsimaan. Maanantai jäi väliin juoksuhommista, kun sunnuntaina lasten leikkipuistoillessa innostuin toisen aikuisen kanssa leikkimään lasten parkour-alueella lattia on laavaa -leikkiä. Muuten todella kivaa, mutta eräässä riippauksessa vasen yläselkä tykkäsi pahaa, ja maanantaina selkä oli sen verran jumissa, että päätin ottaa lepopäivän. Tiistaina jalka olikin kevyt. Liikoja puskematta, toki itselleni hyvällä vauhdilla, 11,68 km (5:11/km). Loppuvaiheilla oli jopa pieni nosto. Keskiviikkona tuttu polkua, nyt mallia palauttava. Jalat tuntuivat vähän voimattomilta. 8,72 km (5:53/km). Lapsille koulujen alun kunniaksi pannukakkuja ja hilloa. Tänään ajatuksena ottaa vähän rivakampia kilometrejä. Alkulämmön jälkeen seitsemän kilsaa tasan 5:00/km-vauhdilla kulki aika kivasti. Koko lenkura 10,23 km (5:14/km). Kaupan kautta kotiin, lapsille kohta lämmintä karjalanpiirakkaa aamiaiseksi. Huomenna juoksuton päivä. Viikonvaihteen suunnitelma seuraava: lauantaina, jos rohkeus riittää, testikymppi, jonka tavoitteena puhkaista 50 minsan raja. Sunnuntaina pitkis rauhallisesti. Muutokset mahdollisia, jopa todennäköisiä.
  2. 2 points
    12.8. Ohjatut swimrun harjoitukset Kattilaniemen-Velskolan maisemissa. Uudet kengät tomivat erityisen hyvin, ja uinti tuntui kevyemmältä. Uintipätkät menivät noin 1:40/100m vauhtia silloin kun en himmaillut muiden perässä, mikä on minusta hyvä vauhti kengät jalassa. Lättäriuinti ei ole aiemmin ollut oma suosikki, mutta se on tainnut nyt kehittyä. Lähdin nopeamman noin 17 hengen ryhmän mukaan, jonka oli tarkoitus mennä noin 7 km josta vähän yli 2 km uintia. Joku laskuvirhe ilmeisesti oli tullut, koska matka oli yhteensä vain 5,2 km, josta 1,9 km uintia kuudessa pätkässä. Joka uinnin jälkeen piti odotella aika pitkään viimeisiä, joten aikaa kului yhteensä 1h17 min. Sitten kun juostiin, niin vauhti oli ihan reipasta ainakin paikoitellen. Erittäin hauskaa puuhaa sinällään, vesi oli lämmin ja sää hyvä, ei liian kuuma tai kylmä. Pitäisi järjestää jotain swimrunnomisia sopivalla porukalla niin, että pääsee uinnin jälkeen heti juoksemaan mutta vauhti on muuten sopivan rento kaikille. Mökillä ehkä vähän tuon suuntaista on yksin touhuaminen (ainakaan ei tarvitse odottaa muita), mutta polut eivät ole mitenkään hirveän teknisiä, ja niitä saa sahata edes takaisin. Mökillä myös oma ranta ei ole paras rantautumisen harjoitteluun, kun ranta on aika pitkälle reidensyvyistä hiekkapohjaa. Olenkin siitä syystä rantautunut naapurin puolelta (eri naapuri kuin se, jonka tontilta kaadoin puun), ja vähän yrittänyt katsella ettei ole juuri joku saunomassa tai muuten vain ilkosillaan kekkaloimassa. Sen verran voi näitä naapurisuhteita puolustaa, että molemmat naapurit ovat vaimon sukulaisia tai heidän perheitään. Mökillä on neljä tonttia vierekkäin, jotka on aikoinaan jaettu perintönä neljälle lapselle, josta yksi on anoppi eikä sikäli lapsi enää. Asustamme mökillä itse asiassa anopin mökkitontilla olevassa "vierasmajan laajennuksessa". Lonkka tuntui tänään vähän, mutta kun juoksu jäin noin lyhyeksi niin ei se paljoa ehdi rasittua. Matkalla kävin hakemassa R-kioskin postipisteeseen saapuneen Strydin. Nyt kun on uusi tekninen vempele juoksuun, niin askelkin varmaan kulkee heti paremmin. Olipa muuten laite pakattu taas design edellä kehitettyyn laatikkoon.
  3. 2 points
    Ke 12.8.2020 Polku 8,5km@6:52 / 58 min / vert 90m / HR 132 Kevyesti poluilla, keskeisenä ideana tarjota jaloille välillä vähän monipuolisempaa ärsykettä. Jalat väsyt eilisestä, mutta muutoin olo varsin raikas, hetkittäin sai pidätellä jottei tempo lähtenyt laukalle. Iltasella vielä hetki jumppaa. Perheen flunssatilanne 1/4, yksi toipunut, kaksi yhä terveenä. Voisin olla aika tuskissaan kun tässä kohtaa sairastuisin, mutta vielä enemmän olis toi teini, jolla menisivät harrastukset ja koulu tauolle testejä odotellessa. Mä voin kuitenkin tehdä edes duunit etänä, vaikka tauti tässä viimeistelyn sotkisikin.
  4. 1 point
    Vetoharjoitukset jatkuvat. Tänään ohjelmassa pari epämääräisenmittaista vetoa, n. 500m +3*500m, kävelypalautus 500m Yhteensä 12 km 7.23/km AVG 106
  5. 1 point
    Tänään hiekkaharjussa 5x800m vedot. Vedot meni aika lailla samoin kuin juuri ennen ranteen murtumaa/leikkaamista. Hyvältä siis vaikuttaa
  6. 1 point
    Itse uskaltaisin sanoa näin että samalle henkilölle eli itselleni sama 21,1 km täysillä (vaikkapa 1:40) on myös jalkojen kannalta pahempi kuin sama 21,1km kevyesti (2:30), vaikka ensimmäinen on selvästi lyhytkestoisempi. Tämä ei liity vain jalkoihin mekaanisesti(vauriot, tulehdus, kireys) vaan etenkin pitkissä suorituksissa myös siihen että ensimmäinen tyhjentää tehokkaammin lihaksen energian eli glykogeenivaraston jolloin jalat ovat sen vuoksi väsyneen ja ponnettoman oloiset jälkeenpäin kun taas selvästi rasvanpolttovauhdilla köpötellessä tuo vaikutus on vähäisempi treenin kestosta huolimatta. Yksi tekijä on toki myös se mitä vauhtia on tottunut juoksemaan. Jos juoksee kovaa vauhtia mutta ei ole sitä harjoitellut niin askellus on epätaloudellinen ja kuormittavampi ja lihaskestävyys huonompi kuin mikäli on hyvin valmistautunut juuri kyseiseen vauhtiin, mitä tietenkin kovemmat juoksijat aina ovat. Oikein hidas vauhti voi myös olla jumittavan tuntuinen jos sitä ei ole tottunut juoksemaan. Silloin helpoin vauhti tietyn matkan juoksemisen voi silloin olla vähän reippaampi (pk2 tms) tai hidas juoksu jossa tekee pieniä kiihdytyksiä silloin tällöin.
  7. 1 point
    Varmaan monta tapaa päätyä samaan pisteeseen, joko tuolleen lähteä tavoitevauhtia purkamaan pieniin osiin ja rakennella niistä suurempia tai sitten vaan tehdä kunnon mukaisesti harjoituksia ja kasvattaa intensiteettiä sen mukaan, kun kunto kasvaa (jos kasvaa). Samalla tapaa sitä tuli itsekin ajateltua tuo pyörähommeli "takaperin" eli mikä pitää olla 5min teho, että voi ajella 5h 220W tehoilla. Ja sitä kautta sitten ensin tuli ajeltua noita vo2max tehoja ja siitä hissukseen ollaan koko ajan menty alaspäin. Nyt jo takana periaatteessa 1x3h ja 1x5h lähes tavoitetehoisia yhtäjaksoisia pyöräilyitä eli voinee aika hyvillä mielin olla sen suhteen, että teho on realistinen. Tuossa omassa juoksuprojektissa on kuitenkin vähän eri tarkoitus eli vähän kuin jälkipoltolla vielä kutitella aavistuksen juoksukuntoa ja ihan myös samalla testata kisakauden ulkopuolella, miten tossu liikahtaa, kun keskittyy enemmän siihen hommaan. Samalla toivon mukaan saa vähän vaikutuksia siirrettyä myös ensi kauteen asti. -uinti 3000m, 1.42/100m Tänään vuorossa tujumpaa uintia. Tein lämmittelyn jälkeen 10x100m, väliin 2x300m ja sitten vielä 6x100m ja 2x300m. Satkut lättärein reipasta vauhtia ja 300m IM-vauhtia hakien. Eka setti satkuja oli aikalailla hirveätä kuraa, ei mitään tuntumaa eikä oikein halua pistää itseään yhtään likoon. Käytännössä yritän olkapää koholla toivoa, ettei tartteis kiskoa juuri yhtään ja vauhtia olisi sen 1.30/100m. No eihän se ihan niin mene. Vauhtia ekaan sarjaan sain ehkä juuri ja juuri 1.35 keskariksi asti, siellä oli kyllä 1.32 mutta myös 1.37 seassa, joka hävettävän surkea näihin. Sitten taas IM-vauhtinen oli rentoa ja ekan sarjan jälkeen keskarit 1.49 ja 1.46, joista etenkin jälkimmäinen olisi märkäuni-tasoinen Tallinnaan. Toinen sarja satkuja olikin sitten huomattavasti parempi, heti kärkeen 1.32 ja keskari noissa jäi varmaan 1.34 alle. Lopetin ennen väsymistä, koska ajattelin nyt olevan hyvä aika tehdä maltillisen kova treeni. Toiset 300 meni 1.48 ja 1.51, joista jälkimmäisessä oli jo aavistuksen ruuhkaongelmia. Aivan hyvä setti ja jatketaan puurtamista eteenpäin. Tässä vielä arvon lähdenkö huomenna aamulla radalle vaiko avoveteen tolskaamaan. Todennäköisesti jälkimmäinen vaihtoehto realisoituu. Muun sekoilun kootut palat: Strydin laturi löytyikin omasta kassista (oli kätevästi piiloutunut kyllä, että vähän tuurillakin löytyi sieltä, missä sen alun perin piti ollakin), eilen koin suurta kateutta kun uittelin 6kk ikäistä poikaani ja sen jalat kellui kauniisti veden pinnalla - toista se on isällä ja juuri tuossa iltapäivällä sain loppuun oikokuuntelun radio-ohjelmasta, jonka "tähtivieraana" esiinnyn. Sanotaanko, että ihan hirveää settiä - ei mies osaa puhua selvästi ja senatkin menee sakaisin! No, tulipahan tehtyä sekin - ei varmaan toiste pyydetä...
  8. 1 point
    Ke 12.8.2020:  Polkujuoksu/mäkiharjoitus 2 h 14 min 14 sek, 12.28 km@10:56 min/km, keskisyke 134, nousumetrit 1650 Alkuun ja loppuun polkuja ja väliin kiihtyvä 1500 nm Isolukossa 1 h 42 min. Vikat 30 min joutui jo vähän yrittämään työjaksossa. Aika kova reeni näin heikkokuntoiselle.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy