Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Luulen että baltsu viittaa ketjun juoksutähden hölkkiin kumisaappaat jalassa.
  3. Harmi vaan että siinä lajissa edes maajoukkueeseen pääsy tekisi tiukkaa joten suosittelen pysymään rata- ja maastojuoksun parissa jossa on odotettavissa huomattavasti kovempaa tulosta. Sinänsä hyvää treeniä juoksijalle (y) Ja myöskin mielenkiintoinen olympialaji. MM-tasollahan polkujuoksu on jo lajina. Siinä ei taida Suomen naiset tällä hetkellä 100 parhaan joukkoon päästä ainakaan kovin moni.
  4. Power mainostaa 35 eurolla JBL Reflect Contour -mallista bt-nappikuuloketta urheilukäyttöön. Onko tuollaisesta kokemuksia? Vaikka ovat ns. langattomat kuulokkeet, nappien välissä juoksee varsin pitkä lanka, jossa on jokin säätölaite keskellä.
  5. Tuollaisilla joku veti keväällä Karhunkierroksella. Pysyi korvat kuivina, muuten en olisi ymmärtänyt.
  6. Niin siis selvyydeksi ollaan harvinaisen samaa mieltä asiasta 🙂 En muuten oikein mitenkään käsitä, ettei muka pysty juoksemaan 06:30 - 07:30 vauhteja. Siis aivan varmasti pystyy kuka tahasa, kun vaan lyhentää sitä askelta ja menee rennosti. Ei varmaan haittaisi opetella... Kyseessä kuitenkin vauhti, jonka käveleminen on jo aika haastavaa ainakin normaalimittaiselle. Tuolla lenkillä näkee aika usein sellaista gasellipomppomista, jossa maksimoidaan jokaisen askeleen pituus ja mahdollisimman matala kadenssi. Mitähän sillä haetaan takaa?
  7. Today
  8. Itsellä nyt ollut noin puoli vuotta käytössä AfterShokz luujohde kuulokkeet. Ei ehkä täydellisin äänenlaatu mutta näillä kuulee musan ja äänet mitä ympärillä tapahtuu. Pyöräillessä, toimistotyössä, juoksussa loistavat ja erittäin mukavat päällä. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/52500/jmvqx/Aftershokz-Trekz-Air-luujohdekuulokkeet-Midnight-Blue
  9. Itse käytän JBL langattomia sankakuulokkeita, olisko malli ollut 55, joissa kuppi tulee korvan ympäri. Tosin alkavat 25 lämmössä parin tunnin jälkeen hiostamaan aika reippaasti. Toiset on Bosen in-earit, jotka pysyvät yllättävän hyvin korvissa pitemmilläkin lenkeillä ja äänen laatu on ihan jotain muuta JBL:ään verrattuna, mut toki hintalappukin on moninkertainen. Ainoa miinus bosessa on, että akku kestää vain 3-4 tuntia. Esim meikäläisen maratoonia ei akku kestää kokonaan.
  10. Itse olen sankakuulokkeista pitänyt eniten Kossin Porta Pro mallista. Puoliavoin malli antaa hieman ääntä lävitse ja autot ja pyörät kuulee paremmin kuin kuppi- tai nappikuulokkeilla. Lisäksi ovat kevyet. Ainut valitettava asia on, että tuo langaton malli on minusta aika suolaisen hintainen eli sen noin 70€. Valitettavasti bt-lähettimiä ei ole myynnissä kuten 3v sitten oli. Nykyisen lankamallin ongelma on, että varsinkin nopeammilla lenkeillä liitin ottaa osumaa ja tästä seuraa joko biisin vaihtoja tai äänen voimakkuuden laskemista tai molempia joka ärsyttää kesken intervallin.
  11. Tässä mielenkiintoinen näkökulma ruston kulumiseen tai rustovaurioon liittyen: https://www.coach-logic.com/blog/overcame-arthritis-rugby-player/?fbclid=IwAR2mTUz54oF3JYZU0l40E9S6RchJeeOrrryXYTymPQtztA6UCp2qxh3eI8o Lyhyt tiivistelmä: Kaveri oli 53-vuotiaana mennyt lääkärille pahojen polvikipujen takia. Magneetti oli paljastanut pahan nivelrikon polvessa, suurin osa polven rustosta oli kulunut pois. Lääkärin mukaan kaverille joudutaan asentamaan piakkoin tekonivel. Lisäksi lääkäri oli määrännyt tulehduskipulääkekuurin. Kaveri ei suostunut alistumaan lääkärin tuomioon vaan halusi löytää toisen ratkaisun. Ensiksi hän selvitti, että tulehduskipulääke ei ole pysyvä ratkaisu nivelrikon hoitoon. Se voi tuoda lyhytaikaisen helpotuksen, mutta pidemmällä aikavälillä tulehduskipulääke vain pahentaa ongelmaa, ja lääkettä pitää ottaa ajan myötä vain suurempia ja suurempia määriä jotta kivut helpottavat. Hän alkoi hoitaa ongelmaa toisin keinoin, kuten ruokavalion muutoksella (tietyistä ruoista luopuminen ja tiettyjen ravintolisien lisääminen ruokavalioon). Olennaista on ruokavalion kautta vähentää tulehdusta nivelessä, koska tulehdus (ei liike!) on se joka aiheuttaa ruston degeneraatiota ja kulumista. Toinen iso havainto oli liikkeen ja kompression vaikutus rustoon. Hän oli löytänyt netistä tutkimuksen, jossa rustosolujen uusiutumista tutkittiin. Rustosolut oli tutkimuksessa alistettu kovan paineen alaiseksi, ja tulos oli se että kova paine parantaa rustosolujen kykyä uusiutua 1,5-kertaiseksi normaaliin verrattuna. Toisin sanoen, sitten kun nivelen tulehdus on saatu hallintaan, voidaan nivelruston kykyä uusiutua edesauttaa voimakkaalla tärähdys-tyyppisellä liikunnalla, kuten juoksulla tai tämän kaverin tapauksessa rugbyllä. Hän tosiaan aloitti 53-vuotiaana rugbyn pelaamisen. Tällainen havainto on tietysti täysin päinvastainen virallisen lääketieteen ja käypähoito-suositusten kanssa, jotka suosittavat nivelrikkopotilailla vain uinnin ja pyöräilyn kaltaista kevyttä liikuntaa. Mutta Jyväskylän yliopistossa muutama vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan päädyttii samankaltaiseen havaintoon. Siinä ryhmä alkavasta polven nivelrikosta kärsiviä 50-65 vuotiaita naisia altistettiin vuoden ajan aerobic-tyyppiselle hyppelyjä ja nopeita suunnanmuutoksia sisältävälle liikunnalle, ja vuoden jälkeen kontrolliryhmän naisten polven ruston tilanne oli hieman parantunut, ei heikentynyt! Tällä jutun kaverilla oli onnellinen loppu. Hän pystyi jatkamaan rugby-harrastustaan vuosia ja on edelleen 70-vuotiaana siinä tilanteessa, että pärjää polven kanssa hyvin eikä tekonivel-leikkausta ole tarvinnut edes harkita.
  12. Muistelen, että selän ja vissiin jonkun ylikunnonkin kanssa oli ongelmia. Tilastoista selviää, että 2014 oli vielä joitain startteja ja sen jälkeen DNF kertaalleen vuonna 2018 kasilta ja 2019 hallista 200 metriltä. Vuodelta 2011 oleva noteeraus 53.44on edelleen17-vuotiaiden SE ja se on myös hänen ennätyksensä. Sehän olisi tänäkin vuonna kotimainen kärkitulos aika selkeällä marginaalilla.
  13. Hyvin pelaa juostessa enkä koe että ne hiostaa
  14. Noista ite kyllä kaatuisin ehdottoman selkeästi ensimmäiseen. Jälkimmäinen alkaa olla jo kisatason vehjes, onhan se hieno ja varmasti eturauhanen kovettuu ajellessa ja sähkönäppäimiä painellessa, mutta onko mitään perusteltua syytä tuohon parin tontun upgradeen? Ketuttaa vaan enemmän, kun ekan kerran vedät sillä lipat! Tuttu tunne kyllä, ettei tiedä mitä haluaa. Senhän oikeastaan taisinkin iskeä ensimmäisenä vinkkinä, että käytännössä pakossa joudut ostamaan kaks pyörää kuitenkin. Nyt jos ostat tuon ajatuksen kotiuttelet tuon "halvan" Rosen tai vastaavan ja ajelet sillä siihen asti kunnes alkaa tri-pyörän hankinta olemaan ajankohtainen ja siihen sitten kunnon panostus, kun tietää mitä tarkalleen hakee! Vielä pari lisävinkkiä pyörähommiin: -tehopolkimet/mittaus lähes "välttämätön" (ihan oikeesti, on rahansa arvoinen ostos! Hinnat lähtien ~700€) -lähes välttämätön harjoitusvastus (talvella/keväällä/syksyllä intervalleja vääntämään, Hinnat lähtien 3-400€) -tarviiko kiekot? (vauhtia saa lisää kisakiekoilla - kohtuullisiin pitää varata noin 1000-1500€ tahi halvemmalla käytettyjä) -kisa-asu, kengät, polkimet, vararenkaat, "huoltopakki", satulalaukku, yms yms (pakollisesta lisäsälästä helposti parin satkun ostokset!) Eikös se perinteinen sanonta ole, että keho tottuu 8 viikossa muuttuneeseen harjoitusvasteeseen? Itellä kyllä kesti uinnin kanssa enemmänkin 8 kuukautta, että sai edes jonkinasteisen kyvyn vetää 3-4 krt/vko oikeata uintiharjoittelua eli kynnysuinteja ja muita settejä. Uintiihan tulee sitten jossain vaiheessa aiheelliseksi etsiä märkkäri. Tuokin on omanlaisensa talkoot, jota kannattaa miettiä jo nyt. Firmoilla ja kaupoilla ja messuilla on yleensä tarjolla N kpl eri märkkärivalmistajien pukuja ja siellä pääsee niitä myös kokeilemaan. Tuossa on kohtuu oleellista, että se puku sopii omaan kehoon. Nythän on parhaita aikoja vetää uintireenejä ulkona, kohta alkaa olemaan jo turhan kuumat kelit siihen, mutta onneks Suomen kesä ei oo pitkä...
  15. Olen nyt n. kuukauden käyttänyt Vantage M:ää niin voin kirjotella omia kokemuksiani. - Näyttö on himmeä, etenkin jos sitä koittaa katsoa aurinkolaseilla sisätiloissa / autossa. Mutta yleisesti ottaen tämä ei itseäni ole haitannut, himmeydellä saavutettu parempi akun kesto on sen arvoista. - En ole tätä tarkkaillut. Mutta "aktiviteetti" jota kello mittaa ei ole siis oikeita askelia vaan "virtuaaliaskeleita" jotta eri urheilutavoilla voi saavuttaa 100% päivätargetin eikä ole pakko kävellä sen eteen. Eli onko tämä väärinymmärrys kävelyaskeleita mittaavalta? - Aktiivisuusmittauksen "ankaruuteen" voi itse vaikuttaa valitsemalla oman tasonsa 1-3 väliltä. Itse valitsin 2 ja nyt kello näyttää jo 116% (tänään 10km juoksu + 6km leppoisaa pyöräilyä), iltaan mennessä tullee sen verran kävelyitä että ollaan 140-160% tasolla. Toki jos päivä ei sisällä mitään varsinaista aktiviteettia vain kaupassakäynnin tms. niin prosentit jää vajaiksi mutta se lienee tarkoituskin. - Sykkeen mittaus ranteesta ei nykytekniikoilla toimi tarkasti millään kellolla kuin optimitilanteissa. Itselläni normi juoksulenkeillä sykkeet tuntuvat tulevan oikein mutta esim. mäkivedoissa nousevat viiveellä / ovat liian alhaiset. Samoin pyöräillessä sykkeet näyttävät todellista alempaa, kädet paikoillaan alaspäin veri ei ehkä samalla tavalla kierrä? Pitkähihaisella paidalla voisi toimia paremmin, testailen kunhan kelit viilenevät. Mutta kokonaisuutena uskoisin vantagen sykemittauksen olevan markkinoiden parhaimpia ja itselleni juoksulenkeille toimii tarpeeksi tarkasti. - GPS tarkkuutteen olen itse erittäin tyytyväinen. Yksi vakiolenkkini on vantagella mitattuna n. 2% lyhyempi kuin iPhone + Strava yhdistelmällä mutta epäilen että iPhone näyttää liian pitkää matkaa ja vantage on oikeassa. Kartalla ei näy oikomisia ja mikä tärkeämpää mitat pysyvät lenkkien välillä samoina. - Pidän kelloa yleensä yölläkin kädessä mutta en ole unidataa katsellut eli tähän en osaa kommentoida. - Ei kaikki valikot ihan silmänräpäyksessä avaudu mutta mitään käyttöä haittaavaa jähmeyttä en ole huomannut. Pari lisäpointtia vielä: - Näytön naarmuuntuminen: Tästä olen lukenut kommentteja, mutta itselläni ei ainakaan vielä kuukauden aktiivisen käytön jälkeen näy mitään naarmuja. Metsissä juoksen mutta en ole kellon kanssa vielä kaatuillut, sitä odotellessa 😉 - Akun kesto: Erittäin hyvä. 8 päivän käytön jälkeen (sis. 6h juoksua + 4h pyöräilyä) akkua oli jäljellä 22%, eli kerran viikossa lataaminen rittää hyvin. Omasta Vantage M:stäni maksoin giganttiin 195e ja tyytyväinen olen.
  16. Itse tartuin tuohon Powerin tarjoukseen kun tuosta Turun Hansan Powerista löytyi suoraan hyllystä 179€ hintaan. Aikansa kutakin, nyt M400 sai jäädä eläkkeelle. Tämä näyttääkin pelkästään paremmalta mutta eiköhän salille pidä H7 pukea ylle edelleen - kokeillaan ja katsotaan miten siellä rannesykemittari pysyy perässä mutta yleisestikin pidemmän aikaa halunnut tämän M:n hankkia... Kaksi kertaa ollut jo ostoskorissa talven aikana muttei siihen 279€ hintaan voinut päivitystä perustella itselleen - nyt oli ihan passeli tapaus.
  17. Just. Ostin Vantagen nimenomaan sen takia, että siihen tulisi ominaisuuksia eikä vuoden välein uutta mallia niin kuin Suunto tekee.
  18. Niinhän ne onkin. Ja samaa sanoo Polarin asiakaspalvelu kun tein palautteen sykerajoista kun niitä ei saa käyttöön ilman suunniteltua harjoitetta.
  19. Mie olen kipuilua tän pyörä asian kanssa ihan huolella. En oikeen pysty päättämään minkälaisen pyörän ostaisin. Tässä olisi varteenotettava vaihtoehto 1300 eurolla. Sitten kuitenkin yritän itselleni valehdella että olisi järkevämpää ostaa tälläinen peli. Hintaeroa on ihan helkkaristi, mutta käsittääkseni noi sähkövaihtajat olisivat huolettoman käyttää. En osaa kyllä sanoa pystynkö valehtelemaan omatuntoni hiljaiseksi ja tuhlatakseni ~3500 euroa pyörään, ja etsiä vielä ensi talveksi lisää pätäkkää aika-ajopyörään. Muuten treenit ovat olleet vain sekavaa lätystelyä. Salilla olen käynyt vahvistamassa uinti- sekä pyöräilylihaksia 2-3krt/vko, uimassa olen yrittänyt käydä 2-3 krt/vko ja soutanut olen 2krt/vko. Sitten päivittäin käynyt jonkinlaista juoksunomaista liikehdintää suht kevyellä teholla. Kroppa on hieman ihmeissään tästä harjoittelurytmin muutoksesta, mutta eiköhän alkane muutaman eli n. 6 vkon jälkeen jo sopeutua. Eilen ainakin uidessa kramppaili pohkeet niin taajaan, että tänään kävelykin on koskenut.
  20. X66

    Projektina matka

    Mulla on yksivaihteinen työmatkapyöränä ja onhan se yksinkertainen ja helppo huoltaa. Valitettavasti nykyiset yksivaihteiset ovat niin huonoa laatua että natinat ja kolinat käyvät hermoon (mukamas ruotsalainen pyörä). Napavaihteissa puolestaan on se tyyppiongelma että ne kondensoivat pakkasella vaihteisiin ja tämän vuoksi napavaihteet pitäisi pitää hyvässä öljyssä. Käytännössä ympärivuotinen työmatkapyöräily tarkoittaa sitä että noin 5-6 kk on nastat alla jään vuoksi ja talvella voi olla muutama todella hankala viikko lumen takia (ei aina). Lisäksi tulee sade- ja kurakelit vaihtelevasti ja pyörä tuppaa olemaan enemmän tai vähemmän ravassa.
  21. Jos juokset niin M voi olla hyvä ostos. Jos allasuintiin etsit kelloa niin ei ole hyvä, ei tunnista uintityyliä eikä aina lähellekkään uituja matkoja. Myös sykkeet on välillä mitä sattuu uidessa. Jos etsit salille tai voimisteluun kelloa niin ei tämä oikein sinnekkään sovellu, lähes kaikissa liikkeissä mitä teet nopeaa tai puristat paljon niin tuo syke on todella kaukana todellisesta.
  22. Ei näin. Kun siis tuolla väitettiin, että jos kunto on huono, ei saa juosta, vaan pitää sauvakävellä tai joogata tai harjoittaa jotakin muuta liikuntaa. Minä taas väitin, että se juoksukunto tulee nimenomaan juoksemalla. Alussa kunto on huono, mutta sitten se on hyvä. Näin.
  23. Jos juosta saa vasta sub 2h 1/2 kunnossa, niin monelle haastavaa aloittaa harrastus?
  24. -Näytön himmeyttä en ole kokenut ongelmaksi -Haamuaskeleet? Mittari muuttaa kaikenlaisen liikkeen askeleiksi, vaikka et varsinaisesti kävelisikään -Aktiivisuutta en seuraa -Sykkeen mittaus toimii pk-lenkeillä kiitettävästi, vk-lenkeillä miten sattuu (juostessa) -GPS:n oikaisuja en ole huomannut sen enempää kuin muillakaan mittareilla -En mittaa unta -Valikot on ihan loogisia ja käteviä kun ne oppii Tuohon hintaan ihan ok peli.
  25. Ainakin minulle tämä kilpailu/asia on nyt selvä. Johan yhtä kilpailua pyöriteltiin foorumilla riittävästi. Tuon lisäksi huonoa tuuria kierroslaskennan kanssa. Sinulla on varmasti sisäpiirin tietoa. Onko Johanna tavoittelemassa paikkaa syksyn Dohan MM-kisoihin?
  26. Lieneekö Mörön ura kansainvälisellä huipulla tai sen tuntumassa jo ohi? Saavutti hän toki pari em-finaalipaikkaa ja paranteli se-lukemia. Mihin muuten katosi lupaava 400 metrin juoksija Ella Räsänen?
  1. Näytä lisää


  • Osta vähintään 69,99 € niin saat 20 % alennusta koko ostokerrasta!


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy