Jump to content
Juoksufoorumi.fi




Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. PoJu luokkaa 2:35 19,8km asc 380 hiipuvaa peekoota + siirtymät maastofillarilla yht. puolisen tuntia 10,5 km Alkuun kepeällä jalalla Sipoonkorpi-trailia runsas tunti pohjoiseen ja pari kilsaa pidemmällekin, paluumatkakin jatkui kepeästi mutta viidentoista kilsan jälkeen vasen takareisi rupesi taas oireilemaan, vahvistuen. Viimeiset kolme kilsaa kävelin (luokkaa puoli tuntia), kun juoksuaskel oli muuttunut köpöttelyksi ja isovarpaan tyvinivelen paha kulumakin oireili. Että sellainen kolmen tunnin urheilu maanantai-illan ratoksi, kotiin kerkesin vartin yli kymmenen... Palautusjuomana pari alkoholitonta 1664-olutta. Perään taas muutama kuva, kevään ja illan tuloa:
  3. Tänään
  4. Tämäpä riippuu kovasti siitä miten on harjoittanut kehoaan ja millä tehoalueella on liikuttu. Jos kaikki sujuu hyvin, niin 10h kohdalla ei ole ihmeempää muutosta 3h kohtaan verrattuna. Itselläni ongelmat ilmaantuvat jossain 15h vaiheilla, mutta tämä voi liittyä myös yöhormonin vaikutukseen. Aineenvaihduntaan vaikuttaa nestetasapaino, hiilarien riittävyys, lämpötila (pakkasessa meno on erilaista), lihaskuorma ja erilaiset staattiset rasitukset. Jälkimmäiset epäsuorasti, osin mielialan kautta. Sitä pitempään keho voi toimia suhteellisen normaalisti kuin eri osa-alueet pysyvät tasapainossa. Vähitellen väsymys alkaa kuitenkin vaikuttaa kaikkeen. Kokemusperäinen ohje neuvoo pitämään sekä suolaista että makeaa mukana, koska etukäteen ei tiedä mikä uppoaa parhaiten. Lisäksi on hyvä nauttia myös proteiinia, koska muuten keho kuluttaa enemmän lihaksista jotka joutuvat koville. Jos nestettä kuluu esim. litra kahdessa-kolmessa tunnissa, tarkoittaa se jo ämpärillistä vuorokaudessa ja keho alkaa kaivata suolaa. Tiettyjen eväiden tökkiminen voi johtua siitä ettei vatsa vedä ja tästä tuleva henkinen vastenmielisyys tekee syömisestä vielä vaikeampaa. Vatsa ei vedä esim. jos vauhti on liiallinen, mutta myös vaikka liian kylmänä nautittu neste saattaa haitata toimintaa. Kuten sanottu, riippuu väsymyksen määrästä ja eri toimintojen tasapainosta. Nestehukka tai energiavaje voi häiritä pahastikin. Pitemmät suorituksen joutuu energiataseen vuoksi tekemään alemmilla sykkeillä, eli rasvanpolton osuus on suurempi ja rasvanpoltto riittää paremmin suoritustehoon. Hiilarien määrä pitää arvioida niin ettei enempää voi kuluttaa kuin imeytyy, varastot eivät riitä. Periaatteessa ihminen pysyy hengissä pelkillä rasvoilla, mutta hiilaria tarvitaan aivojen normaaliin toimintaan. Naparetkeilijä juo kyllä ruokaöljyä suoraan pullosta saadakseen energian riittämään, mutta eipä vatsa tuota pelkästään kestä.
  5. Ma 25.5.2020 4 km lämpöjä + 6*1km (2 min kävely) + 2 km vr Yht. 12,8km@5:16 / 67 min / HR 142 Kynnystasot käytännön koetukseen osa 2, tonnin vedot. Asfaltti, Rinconit, aurinkoa, kohtalaista tuulta. Alkuun lämpöjä rennosti kiihdyttäen, sitt 6×1000m, välissä 2 minuutin kävelypalautukset. Parilliset kohtalaiseen vastatuuleen. (aika, keskisyke, max) 4:01 / 152 / 161 4:04 / 157 / 165 3:56 / 158 / 167 3:57 / 160 / 169 3:54 / 159 / 169 3:50 / 162 / 171 Oikein hyvä harjoitus, mainio fiilis. Tasotestin pohjalta nostin näiden tehoja pykälän, sillä idealla että anakynnys on jossain 164-165 tienoilla, tuloksena oman juoksuhistoriani "paras" vetosetti. Kynnyksistä vielä sen verran, että mitä enemmän näistä luen, sitä viitteellisempinä kynnykset näen. Ei sillä että oisin niihin aiemminkaan absoluuttisina suhtautunut, mutta aiemmat ketjut sekä @Lasinilkk@ ja @Aerkank huomiot yllä lisäsivät taas ymmärrystä. Mun työhypoteesi on nyt sellainen, että kynnykset huitelevat todennäköisesti muutaman pykälän testipalautteessa saatuja 151/167 alempana, ehkä jossain 146-147 / 164-165. Nämä tuntemusten pohjalta, ja lienevät riittävän tarkat mun harjoittelun tueksi. Seurannassa edelleen joka tapauksessa. Asiallinen ketju kynnyksistä viime syksyltä muuten tässä.
  6. Tahallaan väärin ymmärtäminen ja saivartelu on vitsikästä tällä foorumilla. Mutta itse asiasta sanoisin että ei kai se oikeasti niin tarkkaa ole. Liikkuu ja hölkkäilee monipuolisesti, välillä hiljempaa ja välillä kovempaa. Eikä kävelylenkeissäkään mitään väärää ole. Kunto ja juoksukunto kyllä paranevat, ja kunnon noustessa voi alkaa miettimään treeniohjelmien tarkempaa ohjelmointia.
  7. Ei selitä täysin. Esim. Hollannissakaan ei ole paljoa ylipainoisia List_of_countries_by_body_mass_index
  8. X66

    Päivän kevennys

    Eikä ainoastaan polvi... https://www.hs.fi/fingerpori/car-2000006515168.html
  9. Onko muillakin kokemusta työpaikan koronaepidemiasta? Siis sellaisesta jossa suurin osa porukasta sairastuu Covid-19-tautiin? Onko teidänkin koronaepidemiassa oireettomina säilyneillä ollut aikaisemmin talvella flunssia tai influenssia? Minkälaisia? Siis meinaan että en varmasti ole ainoa koronalle ns. risti-immuuni ja siksi olisi kiva tietää vastaavanlaisista tapauksista.
  10. Sunnuntaina ihan ok fiilis reilu 3h pyöräilyä, 224w/120bpm Tänään ihan kevyttä, mutta määrää tulikin enemmän kuin aluksi ajattelin, kun kipaisin ylimääräisen 8km lenkin reittiin. Juoksua reilu 27km, n. 5.20/km vauhdilla, sykkeet sopivat 116bpm. Illemmasta pyörällä 80min kevyttä 221w/118bpm. Jalat tuntui ihan tosi hyviltä, joten sopii koputtaa puuta. Tällä viikolla painotus kuitenkin vähän enemmän määrään edellisen viikon tehojen takia. Huomenna lisää kevyttä, ja keskiviikkona sitten taas kovempaa.
  11. 25.5. Tänään pääsi tripyörä kesälaitumille. Tuntuipa taas aluksi huteralta menopeliltä ilman trainerikiinnitystä, mutta aika äkkiä siihen sitten tottui. Matkaa taittui 53 km, 26,9 km/h, ks 136, ms 173, keskiteho 140W, NP 177. Standardilenkki Veikkolaan pääosin hyvin kevyttä pyörittelyä. Matkan keskellä Nupuri-Veikkola testipätkä 17,3 km vauhtia 35,15 km/h, keskiteho 205W, NP 211W. Testipätkän keskisyke 153. Oli tarkoitus ajella NP 200 teholla, mutta vähän karkasi. Tuota testipätkää on hauskaa verrata aiempiin lenkkeihin, kun samalta pätkältä on dataa jo pidemmältä ajalta. Juuri ennen viime vuoden Turku Challengea ajoin sen 2 pykälää alemmalla keskisykkeellä ja 3 W kovemmalla teholla, eli aika lähellä ollaan. Vauhtia oli kuitenkin 1 km/h enemmän. Joko silloin oli vauhdikkaampi keli, tai pyörä kaipaisi nyt huoltoa. Tai molempia. Viimeksi pyörä oli huollossa juuri ennen tuota lenkkiä. Silloin taisi olla myös normi pyöräilypaitaa tiukempi tri asu päällä. Viime vuoden kesäkuussa taas meni 32,9 km/h keskisykkeellä 150 ja teholla 205W. Tuohon nähden taas aika paljon kovempaa kulki samalla teholla. Tänään lisäksi taukojuppina 8*10 leukaa ja 8*1 min lankutukset.
  12. Pitäisikö mennä rasituskokeeseen ja maskin kanssa polkea vaikka 6h ja juosta sen päälle pari tuntia, ja verrata tuloksia siihen että tuoreena käy rasituskokeessa ja ajaa 1h/2h/3h all-out tai muuta. Saisi kaasut ja aineenvaihduntaa selville, mitä poltetaan ja kuinka paljon.
  13. No joo.. ei auttanut sit italian poikii..eikä tyttöi...
  14. Tässä haettiin juurikin takaa peruskestävyyttä. Peruskestävyyttä juoksussa. Kasvaako peruskestävyys juoksussa, vaikka syke olisi pääsääntöisesti korkeammalla kuin peruskestävyys-sykealue?
  15. PaHa

    Suunto Ambit3

    Hihihi... sehän selvisikin, kun pakotti laiteohjelmiston päivityksen. Piti ihan Suunnolle soittaa, että älysin tämän tehdä 😁
  16. Hep. Mulla oli tuossa kantaluun ja pohjeluun välisen nivelsiteen alapuolella pieni irtopalanen. Mentiin (tai kirurgi meni) sisään päiväkirurgisesti sen jänteen läpi, pitkittäissuuntaisesti tilaa tehden. Kävelin pois itse samana päivänä kuin operaatio oli ja kaksi päivää varovasti painoa varasin (huom, ei keppejä eikä mitään muuta kuin tulehduskipulääkettä). Tuon jälkeen sitten aloin enemmän ja vähemmän normaalisti kävellä ja käyttää jalkaa. Siihen aikaan en juossut säännöllisesti, mutta muutaman viikon kuluttua operaatiosta kävin muistaakseni jo varovasti lenkillä - suoraan juokseminen ei sattunut, käännöksissä pieniä tuntemuksia. Muistaakseni noin 3kk kuluttua pystyi tekemään normaalia jalkapalloharjoittelua! Ei tuo kovin paha ollut omalla kohdalla, ja korjasi täysin nilkassa olleet kiputilat ja turvotukset etten sanoisi lopullisesti. Oli ilmeisen varmasti tullut sinne nilkan nyrjäytyksen yhteydessä eikä tullut sitten kuntoon normikonstein, niin lopulta piti mennä ottamaan magneettikuvat sitten...
  17. Ma 25.5.2020:  Mäkiharjoitus 1 h 18 min 19 sek, 5.37 km@14:35 min/km, keskisyke 123, nousumetrit 1008 Tänään jo sen verran parempi olotila, että uskalsin tehdä kevyttä mäkeä illasta. Lihakset tuntui ihan hyvältä ja vikaan viiteen kiekkaan kiihdytin ihan pikkaisen, niin vastettakin tuntui löytyvän. Tästä vaan varovasti kohti vielä muutamaa valmistavaa harjoitusta.
  18. Peruskunnolla ei sinänsä ole mitään tekemistä juoksemisen kanssa. Entisvanhaan ihmisillä oli rautainen peruskunto, kun painettiin kuutena päivänä viikossa kellonympärys maatalous- ja metsähommia käsityönä.
  19. Ma 25.5 Viikko käyntiin duunin jälkeen suoraan punttien kolistelulla ja vatsoilla. Penkkiä lukuunottamatta kulki ihan kivasti. Tässä nyt taottu tuota koko kropan settiä about kolmesti viikossa ja jos ei voimaa olekaan kamalasti tarttunut niin peilistähän tuon muutoksen jo huomaa. Tosin myös vaa'alla kun turhan paljon näyttää. Lauantaina oli jo 84.9kg mikä kyllä ihan liikaa jos yrittää juostakin, tänään kyllä maltillisemmat lukemat. Täytyy pähkäillä jos kesäkuulta vaihtais 2-jakoselle ja 5x5 tyylillä tjsp.
  20. Onko kenelläkään osteokondriittia (irrallinen luupalanen) nilkan telaluussa? Olen lukenut niin paljon kauhutarinoita leikkausten epäonnistumisista, että hirvittää edes ajatella koko asiaa. Onko keneltäkään leikattu palasta pois tai tietääkö kukaan ketään, jolle kyseinen operaatio olisi tehty? Kauanko leikkauksesta toipumiseen meni ja pystyikö juoksemisen pariin palaamaan?? Tietääkö kukaan hyvää ortopedia, joka tietäisi hyvin osteokondriiteista ja niiden hoidosta?
  21. Varmaan riippuu lähtökohdista. Jos on tankkailtu hyvin, on sitä varastoa noin 90min ajaksi tai vähän reiluksikin, jos menee kevyesti. Eli sitten ne kolme geeliä jo kohtuu merkittävästi jatkaa tuota ikkunaa, jossa hiilareita on käytössä reilusti yli kahteen tuntiin. Jos taas lähdetään "tyhjänä", niin eihän kolme geeliä ole juur mitään. Ultrahommiin liittyen satuin juuri äsken kuuntelemaan mielenkiintoisen podcastin liittyen ketjun aiheeseen. Eli siihen, mitä tapahtuu, kun on liikuttu ~10h, mitä pitäisi syödä ja miten keho ylipäätään toimii aineenvaihdunnallisesti. Tutkimustieto kertoo, että ei harmainta aavistustakaan. Kokemusperäinen tieto sanoo, että monet ultraajat kokee makean (=sokeri=hiilarit) etovaksi sitä enenevissä määrin, mitä matkaa kertyy ja toisaalta taas suolaisen/rasvaisen (=perunalastut=rasvaa+hiilaria) huomattavasti helpommin lähestyttäväksi. Tämä on likimain täysin vastakohtaisesti siihen perusajatukseen, että keho kaipaa nimenomaan sisään lisää sokeria! Luontoäiti on sen verran fiksun tehnyt meidän kehosta, että lähtökohtaisesti siis kuvittelisi makeansietämättömyydellä olevan fysiologinen tarkoitus. Tästä herääkin mielenkiintoisia tutkimuskysymyksiä, kuten: i) Miten aineenvaihdunta toimii 10h urheilusuorituksen jälkeen vs. levänneenä? ii) Onko perinteinen tehomalli (eli kynnykset ja niiden mukaan tehty aineenvaihdunta) ylipäätään sovellettavissa muuhun kuin levänneeseen tilaan/ensimmäiseen ~3h ajan? Voisiko olla mahdollista, että pidempään liikkumisen seurauksena keho alkaa automaattisesti käyttämään yhä tehokkaammin pelkkiä rasvoja?
  22. PK@15km@1h25min09sek@5min40sek@117 Erittäin mieleinen ongelma lenkillä kun pitkähihainen paita oli liikaa. Lämmintä, sujuvaa ja rentouttavaa ja tämän ulkoilun myötä viikko hienosti käyntiin. Lenkillä nähtyä: talvirenkailla varusteltu auto, aasialaistyyppinen skootteriperhe missä Mummo ajoi, tytär takapenkillä ja pieni lapsi X-asennossa mainittujen väliin likistettynä. Kypärää ei kenelläkään, tosin vauhti about 6 km/h.
  23. Ma 25.5 Pyöräilyä 50,6km avg. 29,6 km/h. Ensimmäinen lämpimämpi päivä, tarkeni lyhythihaisessa paidassa ja lyhyissä pyöräilyhousuissa. Välillä kävi veden päältä kylmä tuuli, joka oli aina tietysti vastainen.
  24. Kaunista, kesäistä, lämmintä alkanutta viikkoa! :) Fillarilla duuniin ja pvällä työvuoron lomassa tunti liikunta(vapaata); salilla. 30 min fillarointi sisäfillarilla, päälle penkki- ja kyykkytreeni ja lopuksi venyttelyt. Ihanaa oli käydä salillakin pitkän tauon jälkeen - avattiin taas meilläkin tää työpaikan sali. Puolisen tuntia ja fillarilla töistä himaan.
  25. Ma: Aamupyörä 35min, kuntopiiri 15min. Illalla 15.8km/1.39/132. Ensin tuli vettä ja sitten hiekkaa. Lopussa helpotti.
  26. Onko takuuta jäljellä ja kuinka vanha kello on? Pelittääkö hyvin, vikoja?
  27. Onko takuuta jäljellä ja kuinka vanha kello on? Pelittääkö hyvin, ilman vikoja?
  1. Näytä lisää
  • Our picks

    • Post in Mattojuoksun 50km matkan ME yritys menossa
      Tänään tuo tuore ennätys yritetään rikkoa huippusuunnistaja Matthias Kyburzin toimesta klo 18:30 alkaen: 
       
       
        • Thanks
    • Testissä Jaybird Vista -kuulokkeet
      Uutta testiä pukkaa. Tällä kertaa Jaybird Vista -kuulokkeet. Omasta mielestä parhaat kuulokkeet mitä on tullu tähän mennessä testattua. 
       
      https://www.juoksufoorumi.fi/testit/testissä-jaybird-vista/
       

       
        • Like
      • 0 vastausta
    • Lindgren & Sihvonen: Vieraana hiihtäjä Matti Heikkinen
      Areenasta löytyy podcastina alla oleva:
       
      "Nelinkertainen arvokisamitalisti ja vuoden 2011 maastohiihdon maailmanmestari Matti Heikkinen päätti pitkän uransa keväällä 2019. Kivikasvoinen ”Happo” Heikkinen tunnettiin kestävyysurheilijana poikkeuksellisesta maitohapon sietokyvystään ja lukuisista hämärän rajamaille päättyneistä kilpailusuorituksistaan.
       
      Uransa aikana harvasanaisesti julkisuudessa esiintynyt Heikkinen on nyt omien sanojensa mukaan ”herännyt talviuniltaan” osallistuakseen ministeri Lauri Tarastin selvitystyöhön erillisen huippu-urheilulain tarpeesta. Miksi Heikkisen mielestä Suomeen tarvittaisiin huippu-urheilulakia ja mistä siinä säädettäisiin? Minkä takia kauppatieteiden kandidaatintyötään Jyväskylän yliopistossa valmisteleva ex-hiihtäjä on kokenut asian itselleen tärkeäksi? Millaisin toimin Heikkisen mukaan huippu-urheilijoiden taloudelliset resurssit tulisi turvata?
       
      Väittelyissä ampumahiihdon menestysnäkymät, 8-vuotiaan Kalle Rovanperän rallikokemukset sekä maastohiihdon massalähdöt."
       
      https://areena.yle.fi/1-50463816
        • Thanks
        • Like
      • 0 vastausta
    • Mattojuoksun 50km matkan ME yritys menossa
      Saksalainen Florian Neuschwander yrittää parhaillaan rikkoa 50km mattojuoksun ME:n 2:59:03. 
       
      Live video FB:n puolella: 
       
        • Like
      • 51 vastausta
    • Post in 13. ENDURANCE 24h 22.-23.2.2020
      Huhhuh. Suomen ja Irlannin ennätykset tulossa. Hienoa PRää lajille.
       
      AE pistelee 200! Onnittelut!
        • Like
  • Seuraa keskusteluja helpommin

    Avaa oma tunnuksesi
  • Paikalla yhteensä   9 Jäsentä, 1 Anonymous, 83 Vierasta (See full list)

  • Käyttäjätilastot

    11 964
    Jäseniä
    458
    Eniten paikalla
    Sini Vähäsöyrinki
    Uusin jäsen
    Sini Vähäsöyrinki
    Liittyi
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy