Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. villea

    Pyöräilykunto

    Laita mielummin 10 W lisää kun vähemmän, ja sitten vastaavasti kovempi vauhti! Kyllähän se pyörä näyttää näin sivusta arvioiden ihan hyvin noinkin kulkevan. Oliko tuo 275 W ennuste pyöräpainotteisemman jakson jälkeen? Ajattelin ensi talvena keskittyä FTP:n nostoharjoituksiin trainerilla, ja sitten kesällä katsoa pysyykö kannettu vesi kaivossa kun ajelee pidempiä lenkkejä.
  3. Today
  4. mä painoin joskus 95kg..eka lenkki 3km..siitä vaan lenkille...2v päästä paino 63-64kg...
  5. Ihan asialliset analyysit on lehden toimittaja saanut kasaan. Aina voi toki kysyä mikä on juoksua, mikä hölkkää, mikä kävelyä tai mikä on jotain ihan muuta. Artikkelin mukainen liikkumisnopeus 9 min/km on kyllä melko haasteellista toteuttaa juosten. Itse olen "harjoitellut" viime viikot Polarin ohjelmalla tavoitteena syksyn Rantamaraton Espoossa. Polarin perustreeni on paljon hitaampaa kuin mihin olen tottunut. Normaalijuoksu tapahtuu ohjelmassa korkeintaan 116 minuuttisykkeellä. Se tarkoittaa itselläni 6-6:30 min/km, joka on ihan siinä rajoilla että laitanko kävelyksi. Esimerkiksi eilinen pitkä lenkki meni 6:29 min/km keskisykkeellä 114. En todellakaan tiedä mitä se oli, mutta ei ainakaan juoksua, ehkä "melkeinhölkkää". Tyydyn tällaisiin etanavauhteihin kahdesta syystä; 1. Pohkeet eivät enää kestäneet normitreeniä. Tällainen hidas etanoiminen näyttää vahvistavan niitä todella hyvin. 2. Peruskestävyystreenit karkasi vähän turhan rasittaviksi kun ikää tuli lisää enkä sopeutunut tilanteeseen ajoissa eikä kehitystä enää tapahtunut. Täytyi lähteä rakentamaan kuntoa ihan pohjamudista. Hidas etanointi näyttää tuottavan tulosta ja Polarin ihmelaskuri kertookin että nyt ollaan 3050 Cooperin ja 3:16 maratonkunnossa. En kyllä luota noihin laskureihin, mutta kunto näyttää kyllä nousevan. Tämän jaarittelun tarkoitus on siis osoittaa että ainakin Polarin ohjelman mukaan on hyvä olla lähes 3000 metrin Cooperkunnossa, jotta voi juosta, tai lähes juosta, peruslenkeillä myös ylämäet. Toisaalta olen vähän yllättynytkin että tällainen hidastelu kehittää varsin hyvin. Ainakin hitaasti eteneminen onnistuu nykyään entistä helpommin 🙂
  6. On kokemusta kuten melkein kaikista JBL:n bluetooth urheilukuullokkeista. Muuten ihan kivat, mutta eivät kestä kovin pitkään aktiivikäytössä. Tuotteessa tosin kahden vuoden takuu, joten saat uudet tilalle tai rahat takaisin kun hajoavat. Vaimon vähemmän aktiivisessa käytössä kestäneet. Itse en ole vielä onnistunut löytämään kuulokkeita, jotka kestäisivät päivittäistä hiki/kosteus/kylmyys -rasitusta muutamaa kuukautta pidempään. Nämä ovat olleet toistaiseksi parhaat: https://www.underarmour.com/en-fi/ua-sport-wireless-react-headphones/pid1349599-019?iid=reczone&iidasset=PRODUCT_ALSO_LIKE-ADOBE_TARGET-PDP1
  7. Onnea projektiin! Mielenkiinnolla seuraan kuten kaikkia projektejasi. Oma kokemus pyöräjutuista: Lähdin muistaakseni 2013 pyöräkauppaan katselemaan jotain pyörää aikalailla takki auki samassa tilanteessa kuin sinä. Oikein mitään en pyöristä tiennyt. Näyteikkunassa oli sitten käytettynä myynnissä hiilikuituinen triathlonpyörä. Testasin kaupassa ja se oli menoa se kun mitat sattui passaamaan. Maksoin siitä varmaan ehkä noin 2000€ (saatan muistaa väärinkin, siitä on niin kauan). Se on kyllä ihan omassa luokassa kun puhutaan triathlonkisassa ajamisesta. Runko on jäykkä kun mikä ja tuntuu kiihtyvänkin ihan eri malliin. Arkimankeli pöllittiin joku aika tuosta eteenpäin ja lähdin ostamaan cycloa. Se oli kyllä oiva peli. Tuli veivattua lähinnä työmatkaa sillä kesät/talvet. Ihan hyvin se etenee loskassa/lumessakin kun vaihtaa nasta-/nappulakumit alle. Sillä tuli vedettyä myös talvella lenkkiä sikäli kun alkoi oksettaa seinän katsominen tripyörällä trainerilla polkiessa. All around pyöräksi cyclo on kyllä lyömätön jos yksi pyörä pitäisi valita. Tämäkin pyörä pöllittiin viime vuonna ja otin korvaajaksi maastopyörän. Maastopyörällä on mukavampi ajaa talvella, mutta onhan se hitaampi sitten kesällä.
  8. Oblomov

    Adidas Adizero Boston

    Olen muutaman vuoden juossut pelkästään (paitsi nastakeleillä) Bostoneilla muistaakseni nelosversiosta lähtien. Ostan aina muutaman parin varastoon. Juoksen melko paljon (100+ km per viikko) Muutokset eri vuosimallien välillä ovat olleet tähän asti melko pieniä. Nyt kuitenkin kun jouduin jokin aika sitten pakosta siirtymään seiskaversioon, oli järkytys melkoinen. Mielestäni kenkä on ihan erilainen. Huomattavasti kiertojäykempi ja lisäksi kokostandardia on muutettu (entinen uk 10 on ehkä uk 10 1/2 Boston 7 mallissa). Onko muilla samanlaisia havaintoja vai olenko vain saanut jostain hankittua "maanantaikappaleet"? Aiemminkin olen havainnut, että saman mallin eri väriversoissa on yllättäen muitakin pieniä eroja.
  9. Onneksi ikä on myös henkinen ”juttu” ✌🏼
  10. Tässä kun hakee yleiskestävyyttä kroppaan sekä muutenkin lihaskuntoa, varsinkin kestovoimaa, niin mielestäni soutaminen on mitä parhampia tapoja sitä tehdä. Henkiselle puolella hyvää treeniä, kun alkaa miehettämään kovasti sekä luulemaan itsestään ihan mahdottomasti liikoja, niin menee vain Consept2 luo ja tekee 60min testisoudun. Alkaa nöyryys tulla takaisin habitukseen, kun tunti on soutuliikettä takana. Hyvin pitkälle aiheutti tämän päivän treeni itsessäni inhon tunteita.
  11. Tuo yllämainittu (liike ei vaikuta nivelruston kulumiseen vaan tulehdus) pitää sinänsä paikkansa, mutta joissakin tapauksissa on myös niin että liike itsessään aiheuttaa niveleen jatkuvan kroonisen tulehdustilan, joka puolestaan aiheuttaa ruston degeneraatiota. Näin on silloin, jos nivelessä on joku biomekaaninen ongelma eli nivel ei toimi kuten sen pitäisi. Kun lähdetään selvittämään nivelen kiputilaa niin aluksi pitäisi juuri tarkastaa nivelen toiminta, ja pyrkiä löytämään ratkaisuja mahdollisiin nivelen virheasentoihin ja biomekaanisiin ongelmiin. Joskus tähän riittää fysioterapia tai osaava kiropraktikko/jäsenkorjaaja, mutta joissakin tapauksissa tarvitaan kirurgin veistä. Kirurgia voidaan tarvita esimerkiksi jos niveleen on päässyt kasvamaan osteofyytti/luupiikki, joka lukitsee niveltä eikä mahdollista normaalien liikeratojen suorittamista ilman nivelen kroonista tulehdustilaa. Mutta toipumusprosessi on mahdollista lähteä käyntiin vasta silloin, kun nivel saadaan "avattua" virheelliset asennot tai luupiikit poistamalla. Vasta tämän jälkeen elintapojen muutoksilla (ruokavalio, lisäravinteet, liikunta ja nivelen oikea rasittaminen) alkaa olla merkitystä.
  12. Jim

    Pyörä-treeni kysymyksiä

    Yksin ajamilleni lenkeille etsin toisinaan RideWithGPS:stä reitin, jota en ole aikaisemmin ajanut. Reitti navigaattoriin. Uusi reitti on aina mielenkiintoista ajaa. Kaikissa HePon reiteissä on puolessa välissä kahvila, joten 100 km reitillekään ei tarvitse kuin yhden vesipullon kun puolessa välissä voi tankata.
  13. spinningtunneilla käyny tasan kerran..siellä tais suurin osa olla naisia... sit kun hiki alko mulla tippuu ..akat alko kitisee et hyi kun hiki haisee... en mä osaa sanoo mis on rentoo porukkaa...aika vaikee musta on rentoutta määrittää jos ei oo face to face..ja mielellään enemmän kuin kerran..tavata siis.. ihmiset mielellään luokittelee toisia ihmisiä ..sanovat jostain ihmisestä oman mielipiteensä...tapaamatta saati että tuntisivat ihmisen...mikä nyt on tietty ihan jees sekin....jos eivät hauku ihmisiä..mitäpä tuollainen hyödyttää...pikku pieruja-kateellisia-kieroja tai muuten mulkkuja on paljon..suuri sydänmisiä- ihmisiä vähemmän... ...off topikkii ..mut näin ...
  14. Pyöräily on siitä vittumainen laji, että ensin tulee eteen se tunne, ettei ole riittäviä varusteita. Etenkin jos erehtyy kysymään joltain lajin harrastajalta tai lukee foorumeja. Ei oikein edes huvita enää lähteä yrittämäänkään pyörän selkään. Seuraavaksi sitten jos sattuu pääsemään sinne lenkille niin vituttaa ne kaikki muut liikenteeseen lähteneet häröilijät (autoilijat, kävelijät, lenkkeilijät, nenäruudussa-seikkailijat ja kuuloke-hemmot).
  15. Baltsu tarkoitin uimista märkäpuvussa. Aika tuskaista on uida sisäaltaassa yhtään pidempää settiä märkkärillä ja ulkonakin kun veden lämpötila ohittaa 20 astetta on ainaskin itsellä hankalampaa uida pidempiä pätkiä, vaikka ne vielä jotenkuten menee jonnekin 24 asteeseen asti. Pari kertaa uinut aurinkoisella helteellä kun pintavesi 24 asteista ja kyllä tuossa ihan järjetön hiki ja kuumuus tulee. Joku 19-21 astetta lähes optimaalisin märkkäriuintiin ainaskin itelle! Pyöräbudjetti on kyllä loputon suo. Kaikkea periaatteessa tarvii ja riippumatta siitä miten kallista on ostanut, niin aina olisi joku parempikin vaihtoehto, joka alkaa houkuttaa enenemissä määrin! Jos miettii ihan puhtaasti matemaattisesti, niin euro/watti suhteessa varmaan järkevimmät hankinnat ovat: -kisapuku -kypärä -tähän älytön lista kaikkea -kisa-/aerokiekot Eli jos operoi rajatulla budjetilla (kukapa ei?), niin tuosta ylhäältä käsin kannattaa aloittaa vauhdin kasvatus kunnon kasvatuksen ohella. Pyöriä tulee ja menee. Kyllä se oikea löytyy, kunnes sitten tajuatkin, että ei se ollutkaan se oikea ja kädessä on kasa euroja. Tuokin geometria on sellainen juttu, jota periaatteessa ei ihmisen mitoista voi päätellä kuin summittaisesti. Osalla on jäykkyyksiä, osalla taas erikoisia ajoasentoja ja näin. Pääasiassa, että olisi vähän liikkumavaraa säädöissä. Jos ei ole paljoa ajanut, vuodessa asento voi muuttua lähes Asta Öhön, joskin ei se todennäköinen skenaario ole. Oma 20 senttiä vielä vaihteisiin. Ihan normaalit shimanon ultegrat on itellä molemmissa pyörissä eikä oo tarvinnut tri-pyörässä ikinä säätää vaihteita. Vaikka ite huollankin 90% pyöriäni, käytän tuon kisapyörän "kisahuollossa" ja noilla säädöillä oon ajanut useamman tuhat kilsaa ilman ongelmia. Nyt vaihdoin takarattaan ja uuden ketjun ja pari satkua ajettua ketju sen verran ilmeisesti venyi, että säätöhommiin joutuu. Takavaihteen säätö on palikkatestitasoa ja ei oo paha rasti edes teoreettiselle fyysikolle, joten etköhän iteki opi sen. Youtube auttaa. Talvella ultegrat ei oo koskaan lakannut kokonaan toimimasta. Pahinta oikeastaan on, kun tulee -15 asteen pakkaset ja työpaikalla on sisäkellari pyörälle. Silloin pyörä pääsee lämpenemään ja jäähtymään jatkuvaan ja saattaa olla jähmeät vaihteet alkuun. Liikaa öljyä pitää tietysti talvella välttää. Pyörän vaihteiden kuntoon auttaa ihan järjettömästi ihan yksinkertainen juttu. Noin 100-200km välein ottaa pyyhkeellä tms. ketjut puhtaiksi rasvasta ja liasta, kestää ehkä minuutin. Ja sitten pikkutipat uutta öljyä, joka sekin otetaan vielä pyyhkeellä pois. Öljyä ei tarvi kuin liitoskohtiin, ite ketju pitäisi ulkopuolelta katsottuna olla täysin puhdas! Tällä kikalla säätää komponentteja ja säädötkin pysyy paremmin kohdillaan, eikä tarvii sitten isommassa huollossa alkaa kaikenlaisia oravia ja sitä isompia eläimiä poistamaan sieltä ketjujen väleistä. En tiiä miten sähkövaihteet sitten pysyy paremmin jiirissä, varmaan niitä ei tarvi tuotakaan vähää säätää. Samalla kuitenkin todettava, että esimerkiksi levyjarrujen ylläpito ei tietääkseni ole yhtä helppoa kuin perinteisten vannejarrujen. Niidenkin säätö on maantiepyörässä kohtuu yksinkertainen projekti! Kyllä se niin on, että pyöräpitkistä parempaa ei olemassa ole. Paitsi ehkä hiihtopitkis hyvissä maisemissa. Ei paljon kelit helteineen haittaa (jos muistaa tankata juomapullot pariin kertaan) ja maisemat vaihtuu vähän eri tavalla. Ite en oo vielä ainaskaan kyllä laisinkaan kyllästynyt noihin! Parhaita on ne, kun tulee satunnaisesti mahdollisuus mennä ihan uusiin ympyröihin, esim. Kuopion ympäri on aivan mahtava reitti Kallavettä hyväillen, jossa voi mennä lossilla Puutossalmen yli. Ite haaveillu joku kerta ottavani junan Turkuun ja ajavani sieltä pois. Tai vois kait sitä ajaa Espoosta mökille Nurmeksen perukoillekin tai oikeastaan mistä tahansa suunnasta kotiin...
  16. tottakai kaikki ..toivottavasti ..toivovat peiposelle hyvää kehitystä ja vielä uran jatkumista.. mutta juoksun realiteetit - oma taso on hyvä pitää mielessä..myös juoksijan ja valmentajan...terkuin kohta 50v "pappa"....💪
  17. Todellakin mitätön alennus. Kuitenkaan samaa pyörää ei ole nyt myytävänä minun (L) koossa laisinkaan uutena/käyttämättömänä. Tässä tuntuu olevan muutamaa koulukuntaa, kun muuan Turun-Guru oli sitä mieltä, että ken vähän pyöristä ymmärtää eikä viiti niitä rassata, niin sähköiset ovat varsin huolettomat sellaisille. Tää Turun Guru olikin melko 👍🏻 tyyppi, kun siltä olisin hänen oma kasaamaansa pyörää ostamassa, ja puhelimessa juttelin melko pitkään, niin eihän se ollenkaan suostunut mulle pyöräänsä myymään, kun ei mun mitat olisi siihen niin hyvin käynyt. Tuntui tietävän pyörien päälle erittäin hyvin, ja nauratti kuunnella Turun murteella manaamista kuinka epäsopusuhtainen kroppa mulla on(pitkät kädet).
  18. Enpä usko, että kukaan triatlonisti pahoittaa mieltänsä, että täällä keskustellaan pyöräilystä. Tämähän on kokonaisuudessaan juoksufoorumi, joten ihan hyvin voi ottaa juoksunäkökulman tännekin. Se pitäisikö ketju erikseen siirtää jonnekin muualle on toinen kysymys. Voihan aloittaa uuden ketjun jonnekin juoksuharjoitteluunkin ja kysellä siellä juurikin juoksuun liittyvistä pyöräilyjutuista, jos tämä on jotensakin vaikeassa paikassa! Tosiaan, maantiepyöräilyyn sopii parhaiten alustaksi vähemmän yllättäen maantie. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tiennumerossa pitäisi olla kolme numeroa tai parempi neljä. Mitä enemmän kirjaimia, sitä vähemmän autoilua ja vastaavasti keskimäärin huonompi alusta. Kannattaa lähtee vaan kotoa pois kaupungista ja sitten kartoittamaan tiestöä. Kattelee googlesta suurinpiirtein hyvän rinkulan ja sitten ajelee vähän sen suuntaan. Ottaa pari myslipatukkaa ja juomista mukaan, niin ei oo niin justiinsa onko se 30 vai 50km sitten. Paras tapa kartoittaa reittejä on tietysti pitkis - ajelee reilu satkun pitkin poikin niin aika hyvin parissa kuukaudessa on kartalla missä kannattaa ajella ja missä ei. Ite ajelen paljon Espoosta länteen, siellä on pääosin vaihtelevaa maastoa, jossa ei paljon tasaista ole. Pohjoiseen Espoosta löytyy tasaisempaa maastoa, joka hyvä esim. tempoajeluun tai ihan kevyeen lenkkiinkin soveltuvaa nopeaa maastoa. Helsinkin itäpuolella en ole ajellut kuin muutaman hassun kymmentä kilometriä, ei selvää kuvaa maastoista siellä.
  19. Ei ehkä ensimmäisenä kannata lisäeuroja laittaa sähkövaihteisiin. Noista AnttiSn:n listasta nostaisin ehkä tärkeimmäksi tuon tri-asun, varsinkin pidemmälle matkalle. Eli kannattaa etsiä sellainen, joka ei hankaa ja jonka kanssa voi sekä pyöräillä että juosta pitkään. Tai tietysti ehkä jopa tärkeämmät ovat jonkinlaiset polkimet pyörässä.
  20. saat kalliimpaa, jos ostat Endless poolin. Se maksaa varmaan sellaiset 30 tonnia. https://www.endlesspools.com/swim-training-pools.php Aika pieni alennus muuten siinä Canyonissa, kun sitä on muutama kerta kuitenkin ilmeisesti käytetty.
  21. Jim

    Pyörä-treeni kysymyksiä

    Jep, itsekin keskustelen pyöräilystä enemmän fillarifoorumilla. Toki koska pyöräily tukee juoksua, voisi tälläkin foorumilla keskustella siitä muuallakin, kuin Triathlonin alla. Mitä @Baltsu kysymyksiin, niin itse pyöräilen aina kehä 3:n ulkopuolelle maantiepyörällä. RideWithGPS palvelussa on paljon reittejä, joita mm. Helsingin Polkupyöräilijät käyttävät (hakusana HePo) http://ridewithgps.com Esim. lentokentän ympäri on suosittu https://ridewithgps.com/trips/2093345 Toki Kehä 3:a pääsee myös lännestä itään kohtuullisen hyvin. Jos haluaa lyhyen reissun ja puoleen väliin kahvipaikan, niin käy vaikka Shell Lahnuksessa Vihdintiellä HePolla on kaikenlaisia lenkkejä eri tasoisille https://hepo.fi/toiminta/lenkit/
  22. Kokonaisuutenaan alkaa kuulostamaan ihanan kalliille tälläinen projekti 😀 Varsinkin ku tässä vatuloidessani tuo halvempi vaihtoehto kerkesi mennä nenän edestä 🙄 Oma moka, mitäs tässä vatuloi ja nenää kaivelee.. Periaatteessa tälläisestä treenaamisesta olen vaihteeksi kyllä digannut, vaikka ei vielä pyöräilyä ole mukana. Mieluummin näillä keleillä lähtisi ajelee vaikka 5h-6h pitkää lenkkiä kuin juoksee jotain 35-38km lenkuraa. Varmaan ensimmäisen pitkän pyörälenkin jälkeen tämäkin mielipide muuttuu.
  23. niin en minä mistään polkujuoksusta puhu, vaan kumisaapasjuoksusta, mikä on puukenkäjuoksuun verrattava erikoisuus. Turha edes yrittää väittää mitään polkujuoksusta. GS näköjään tolkun mies, kun tajuaa, mitä ruudulla lukee!
  24. jep mutta kyllähän sitä saa polkujuoksussa käyttää myös kumisaappaita, varsinaista jalkinepakkoa tai -koodia ei ole 🙂
  25. Luulen että baltsu viittaa ketjun juoksutähden hölkkiin kumisaappaat jalassa.
  26. Harmi vaan että siinä lajissa edes maajoukkueeseen pääsy tekisi tiukkaa joten suosittelen pysymään rata- ja maastojuoksun parissa jossa on odotettavissa huomattavasti kovempaa tulosta. Sinänsä hyvää treeniä juoksijalle (y) Ja myöskin mielenkiintoinen olympialaji. MM-tasollahan polkujuoksu on jo lajina. Siinä ei taida Suomen naiset tällä hetkellä 100 parhaan joukkoon päästä ainakaan kovin moni.
  1. Näytä lisää


  • Osta vähintään 69,99 € niin saat 20 % alennusta koko ostokerrasta!


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy