Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Today
  2. ThoMara

    PK1 mietteitä?

    Itsellä ; pk1 = 120 - 135bpm. Pk2 = 136-153. Vk1 = 155 - 160. Vk2 = 162 - 180. Eli siis aerobisen alaraja tuossa 120 hujakoilla ja anaerobisen 180 tuntumassa. Aikalailla oma perus viikko koostuu seuraavasti; 2 x pk2, n.1h pituisia, toinen lähempänä 140, toinen 150. 1kpl vk,n.35min - 60min, vaihdellen vk1 ja vk2. Tarkottaen myös erilaisia treenejä, tasavauhtisia, intervalleja yms yms. Ja pitkät lenkit teen lähes poikkeuksetta pk1 sykkeillä, yleensä sykkeet alle 130. Pituus 90min - 150min. Tälläinen on ainakin itselle toiminut hyvänä kokonaisuutena. Ja kyllä itse vahvistan sanonnan kokeneemman suusta: "Lenkki ei voi olla liian "hidas", jos se on tarpeeksi pitkä." Tarkoittaen kestävyyden kehitystä. Koen itse että tuo pk1 toimii myös huoltavana kun juoksee matalalla sykkeellä, ainakin tähän asti on toiminut =)
  3. Eilen
  4. Hei, pikakommentit Alku taas vähän nihkeää, eikä mitenkään helposti karttunnut kilometrit. Tähän saattoi olla syynä, että kolmeen päivään en ollut juossut yhtään, erinäisistä syistä johtuen, kun olisi parempi pitää pientä vitettä päällä vaikka vitosen verryttelylenkeillä. Aloitin 5+1 juoksu/kävely rytmityksellä ja ennakkoon päätin luopua kävelystä jos ei kerry tarpeeksi. Taisin sitten muuttaa 4,5+0,5 kun ei tuntunut kerkiävän. Kellossa riitti lataus noin 6h, jonka jälkeen jätin sen ladattavaksi, mutta luovuin siitä sitten kokonaan kun huomasin ettei tässä kävelytaukojen kanssa kerry tarpeeksi. Homma muuttui yksinkertaisemmaksi kun katsoin hallin kelloista vain juomatauot 10 välein. Join järjestäjien juomia ja siis kävelin mukin kanssa aina parikymmentä metriä. Kisan aikana opettelin vetämään mukillisen yhdellä huikalla, edelleen tosin muutaman kävelyaskeleen aikana. Viimeisen 4h aikana olin jo aika hyvä tässä 🙂 Omaa huoltopöytää vaivasin lähinnä pyyhkeen kastelussa ja kisan loppupuolella vaadin maitoa, jota en tietenkää itse ollut ottanut mukaan. Maitoa järjestyi jostain. (Meniköhän siinä taas järjestäjän kahvimaidot?) Olin jo luovuttanyt kisan hieman ennen 16h kun Irlannin poika juoksi aivan maagista vauhtia. En nähnyt hänessä mitään heikkoutta, kaikki näytti hyvin suunnitellulta ja kaveri oli kunnossa. Itselläni oli taas huonoja hetkiä samaan aikaan, vasen takareisi kramppasi ja piti rauhoittaa juoksua pitkäksi aikaa. Olin hyväksynyt "tosiasian" että tulen häviämään tämän kisan hänelle kisan historian parhaalla kakkostuloksella, vaikka tuskin pääsen omaan ennätykseen 247km. Viimeinen suunnanvaihto toi "pelastuksen". Kaikki alkoi taas tuntua premmalta. Kärki ei kasvattanut enää kaulaa, jalka tuntu hyvältä, Tomppo kävi jossain vaiheessa huutelemassa että SE tulee jos juoksen vähän reilun 11km/h loppun kisasta.. en hirveästi siinä hetkessä arvostanut tuota tietoa, jäljellä oli kuitenkin yli 4h, mutta aloin ajatella toisin kisan voittamisesta. Jos kaveri on kolmen kierroksen päässä enkä ole nähnyt häntä pitkään aikaan, niin se tarkoittaa, että etenemme samaa vauhtia. Nojasin eteenpäin ja annoin mennä. Aloimme kohdata radalla yhä useammin. Ohitin joka kerta vauhdikkaasti. Kun pääsin johtoon niin olikohan pari tuntia vielä kisaa jäljellä.. irkku juoksi edelleen hyvää vauhtia ja minä olin tullut molemmilla keuhkoilla pari tuntia. Päätin haastaa itseni toiseksi viimeisellä tunnilla koska tässä kohtaa menttaalipeli saattaa kääntyä lopullisesti minulle. Suomen ennätys oli sitten kiva sivutuote, joka olisi jäänyt tekemättä ilman Ed MCGroartyä. (Tähän jäi vähän aukkoja 🙂 olisiko kysyttävää?.. jatkuu huomenna jos töiltäni ehdin)
  5. Punttireeni töiden jälkeen. Yllättäen sarjaennätys penkissä, eli olen vihdoin vahvempi kuin 10 vuotta sitten, jolloin treenasin tosissaan rautojen kanssa. Toki nyt on 10 kiloa lisää painoakin, eli ei kannata vielä juhlia. Illalla 3 km vr + 2 × 3 km rennon kovaa 500 metrin hölkkäpalautuksella + 3 km vr. Yhteensä 12,54 km, 5:36 min/km, keskisyke 139. Työjakso lähti tahmeasti liikkeelle ja ensimmäinen kova km 5:14, joka oli paha pettymys. Siitä onneksi vähän helpottui ja viimeinen tuli jo 4:47. Keskimäärin noin 5:00. Nyt pari päivää kevyttä ja torstaina ehkä maravauhtista.
  6. Ne viestit on vain tovin piilotettuina. Ei kannata tehdä sen syvempää itsetutkiskelua 🙂
  7. Taisin tulla ensimmäistä kertaa elämässäni siivotuksi. Yritän vetää tästä jotain oppia, mutta joudun miettimään hetken mitä. Ehkäpä aiheen lavenemisesta.
  8. Oli pakko käydä katsomassa tuota Jodlaajan blogia; en ollut koskaan kuullutkaan hänestä. Omituisen ja itseään täynnä olevan ihmisen vaikutelman sain. Baltsun blogia olen joskus lukenut. Nyt luin kuvauksensa E24 -kisasta. Mikä miestä vaivaa?! Taitaa ahdistaa pään sisällä ja paljon. No, nämä tällaisia vaikutelmia, koska en tunne (tietääkseni) kyseisiä kavereita henk. koht (enkä oikeastaan juoksufoorumin porukkaakaan). Miksei sitä ihmiset saa tehdä hyviä juttuja ja olla eri mieltä?
  9. Su 15,6km 5:03/km s135 (Palautuminen 65%, unta 8,5h & 75,4kg) -Perus rauhallinen läpsyttelylenkki. Loppupäivä sitten Heurekassa. Viikko yhteensä 52,4km, 5h 48min ja 294 nousumetriä -Palautuminen edellisestä viikosta ihan ok. Ehkä pientä jumia, mutta niinhän se on aina raskaamman viikon jälkeen. Alkuviikko vielä kevyttä ja sen jälkeen paluu harjoittelun näköiseen toimintaan.
  10. Siinäpä olikin se taideteos. Olisit jättänyt näkymään, kun provokaattori provosoitui itse (tajusi tyhmyyksissään astuneensa miinaan) ja kutsui sinut siivoamaan. Harmillista tämä siivoaminen.
  11. "Oikeestaan välillä aika huvittavia nämä Jodlaajan ja ForrestG:n blogitekstit." @huh huhAinakin mulle jäi hieman hämäräksi yllä olevan asiayhteys aiheeseen? Ymmärrän jos hermo on joskus kireällä, mutta nuo aikaisemmat viestit ei varsinaisesti auta asiaa. Tuon tason keskustelun voi käydä tuolla suomi24:n puolella.
  12. Oli kokous Hakkarissa niin muodoin menin hiihtään tasaria 6K lyhyelle tykkilumibaanalle n 30mim. Oli nk parempi kuin ihan lepoo. Tais olla tän kuun eka ja samalla vika hiihto ei kiinnostanut tasatyöntö likaisella lyhyellä ladulla.
  13. Tuskin tässä mitään siivoamista tarvita ja toisekseen kun tarkasti katsoo viestittelyä, niin tämähän on kuin taideteos.
  14. Taitaa riippua äidistä? Esimerkiksi juuri juostun E24h:n naisten kakkosella, Petra Hurtigilla, oli äiti huoltajana. Ei vaikuttanut siltä, että äiti olisi jarrutellut😉
  15. Jos joku haluaa lukea yhden yhteenvedon kestävyysharjoittelusta eri intensiteeteillä ja levon merkityksestä niin oheisen linkin takaa löytyy http://www.kuntopolku.com/wp-content/uploads/2019/04/Matomäki_Kestävyysharjoittelun-suuret-linjat.pdf En ota kantaa yhteenvedon järkevyydestä tai oikeellisuudesta, mutta ainakin se sisältää monia eri näkökantoja aiheesta varsin tieteellisesti kirjoitettuna😀 En tunne yhteenvedon kirjoittajaa. Toinen mielenkiintoinen artikkeli on yksityiskohtainen ammattipyöräilijän Trainingpeaks harjoituspäiväkirja. Kova treeni/kilpailu vaatii myös kunnon palautusta-> usean päivän lepojaksoja. https://www.trainingpeaks.com/blog/a-detailed-analysis-of-cannondale-drapac-rider-ryan-mullens-2017-classics-campaign/
  16. Terveisiä Epsanjasta, ollaan täällä mökkipaikkakunnan suunnistusseuran treenileirillä, sikäläiset tutut pyysivät mukaan reenailemaan. Aikomuksena siis lähinnä juoksennella eikä niinkään suunnistaa mutta muutaman kerran täytyy kyllä käydä myös kartta kädessä metsässä ihmettelemässä niin muu porukka ei katso pahalla... "Onneksi" lähimpien tuttujen isännällä on akilles kipeä niin että pystyy vain kävelemään suunnistukset niin ollaan menty heidän kanssa nyt pari kertaa kävellen sunnistusradat. On kyllä niin vaikeata maastoa että tuo kaveri vaikka on kokenut suunnistaja niin sanoo että ihan hyvä mennä kävellen niin pysyy jotenkuten kartalla. Samoin toinen 40 vuotta suunnistanut äijä totesi sunnuntain radasta että ei ole ikinä suunnistanut niin vaikessa maastossa, rastit oli vedetty yhden isohkon rotkon laidoille, ja muuten maasto on tiheää mäntypusikkoa. Bongasin täältä etukäteen myös yhden 10km kisan, ja käytiin vetäisemässä se. Kiva tapahtuma yhdessä Alicanten esikaupungissa, n. 500 juoksijaa 10km:llä ja 1000 5km:llä. Hyvä tunnelma, lähdössä bändi soitti hyvää rokkenrollia, ja maalihuollossa oli tarjolla normi tarjoomien lisäksi myös olutta. Ainoa miinus perus Aktiaan verrattuna oli että reitti oli alimittainen, loppuaikani oli muka 39:17 mutta Garmin näytti matkaksi 9,6 km. Uskon kyllä Garminiin, en voinut parantaa enkkaani kahdella minuutilla, samoin kilometrikylttien perusteella olin vain noin vähän yli 40 min vauhdissa 9 km:ään asti, ja vika kilsa oli aluksi ylämäkeä joten en voinut siinä kiristää 40 sekuntia, vaikka Garminin viimeinen lap 600m mäen taituttua tasaiseksi olikin 3:45 vauhtia. Garminin mukaan koko matkan keskivauhti oli 4:06 joka olisi tarkoittanut 41min loppuaikaa, joka sekin olisi uusi enkka, eli juoksu oli kyllä kaikin puolin onnistunut, miltä se kyllä tuntuikin, jaksoin hyvin vääntää tasaista vauhtia koko matkan ja loppuun vielä hyvän loppuvedon. Ainoa varjo Epsanjan taivaalla on keskiviikon reeneissä kipeytynut lonkka (reisiluun yläpään ja suoliluun välinen lihas/jänne-alue), jonka takia pidin torstaina ylimääräisen lepopäivänkin. Kisassa se tuntui joka askeleella, ei niin paljon että ei olisi voinut juosta mutta vähän pottumaiselta kuitenkin. Toivotaan että menee buranalla ja Voltarenilla ja venyttelyllä ohi. Viikko 8 Ma Sali: Crosstrainer 10min, kyykky 10x52+3x10x72kg, pohjekone 3x10x20kg, hauis, lantionnostokone 3x10x20kg, penkki 10x40+3x10x60kg, vatsat, alatalja Ti Verr + Juoksu Esportissa PK 10km @5:08 ks 147 + verr, yht 13,60 km Ke Juoksuklubi verr + 2km VK + 8x400m/pal 200m hölkkää + verr Vedot: 2km @4:11 ks163, 400 metrin vedot @4:00 ks 165-169, Yht 13,46km To Lepo (lonkka kipeä) Pe Lepo (matka Epsanjaan) La Aamu Juoksu PK meren rantaa ja polkuja + ruskoja tiellä yht. 9 km @6:51 ks 134 Iltapäivä Suunnistus reipasta kävelyä 58min 3,66 km Ilta Sali: Penkki 10x40+3x10x60kg, vatsat, hauis, alatalja, ylätalja, venyttely Su Juoksu verr. 3,2km @5:49 ks 138 Juoksu 10 km kisa noin 41min @4:06 ks 173 Suunnistus reipasta kävelyä 1:28:27 7,04 km Yhteensä reeniä 8h 35min josta juoksua 4:24:14 ja 48,83 km
  17. Tuskin se Soikkelille tai muulle kokeneelle häiskälle on liian kova alkuvauhti kokeilla seuraavalla kerralla saada pari kilsaa lisää per puolisko.
  18. Kuulostaa kuitenkin ihan reippaalta treeniltä, joten jotenkin palautunut siinä on hyvä olla kun aloittaa. Tai ehdä ainakin kunnon verra alle jos tuntuu pahalta. Usein paikat hiljalleen aukeaa kun antaa mahdollisuuden. Paljon sulla on pyörätreeniä tullut karkeasti viikkotasolla esim. Viimeiset 10 viikkoa? Ja miten paljon reippaita niissä on ollut, ja onko riittävää vaihtelua ollut - ootkoajanut osan iha oikeasti kevyttä, ja osan oikeasti riittävän kovaa? Kyllähän tuolla 240+w sullakin se vaan vaatii tunteja työtä alle 💪
  19. Tänään annoin Flux apille uuden mahdollisuuden, ja kokeilin sieltä löytyvää valmista harjoitusta. Trainerilla siis 1,5 h vaihtelevilla tehoilla. Tehot vaihtelivat tosin niin, että hetki välillä oli palauttavaa ja loppu oli joko raskasta tai tosi raskasta. Puolessa välissä tuntui jo, että olisi syytä lopettaa, mutta lopulta tein vain vähän pidemmän loppuverran kun ohjelmassa ei lopussa ollut kevyttä juuri ollenkaan. Keskiteho oli 184 W, NP 197 W, keskisyke 148 ja max 169. Eli ei tuon maksimisykkeenkään pitäisi olla anakynnyksen yläpuolella, mutta raskaalta nyt vain tuntui. Ehkä kuormaa on nyt vain kertynyt ja pitäisi keventää vähän, ainakin Garmin herjaa taas niin. Edge laski, että FTP olisi 234 eikä 244 W. Ero voi johtua tuosta kertyneestä kuormasta, tai siitä että olen laskenut itse arvon liian korkeaksi arvioidulla (vanhalla) kynnyssykkeellä. Saisi tuo nyt joka tapauksessa kesään mennessä yli 250 W:iin nousta. Aika tiukassa nuo watit tuntuvat kyllä olevan.
  20. Kuulostaa aivan omalta äidiltäni. Joskus nuorena lapsuudenkodissa asuessani vedin leukoja, niin äiti tuli siihen voivottelemaan juuri kun kädet täristen yritin saada viimeisiä vetoja, että älä nyt vain liikaa.
  21. Tätä on spekuloitu foorumilla aiemminkin. Ei vuorokautta voi keskeyttää.
  22. Helppo homma. Ui verraa 400-600m, sitten pari aukaisevaa 50-100m vetoa, kohtuu lyhyillä tauoilla. Sen jälkeen uit 400m täysiä, siis oikeasti sen minkä pääset. Ota aika ylös. Tuon jälkeen 10-15min kevyttä uintia, että hapot poistuu kunnolla. Sen jälkeen 200m täysiä. Ota aika ylös. Sen jälkeen syötät ajat vaikka tänne: https://www.swimsmooth.com/improve/intermediate/swim-smooth-css-calculator Sieltä tulee sinulle CSS-vauhti, joka siis on uinnin kynnysvauhti tai suurinpiirtein 1500m vauhti. Sitten se itse setti oli näin: 4x400m@CSS+6s/100m ja tauko noin 25s, 3x400m@CSS+5s/100m sama tauko, 2x400m@CSS+4s/100m ja 1x400m@CSS+3s/100m. Eli sanotaan että uit 400m aikaan 5.45 ja 200m aikaan 2.45. Nuo ajat syöttämällä tuonne laskuriin sieltä tulee CSS vauhdiksi 1.30/100m. Täten nuo kolme eri settiä uidaan vauhdilla 1.36/100m, 1.35/100m, 1.34/100m ja viimeinen 1.33/100m. Jo ensimmäisen toiston pitäisi tuntua aavistuksen verran haastavalle, vaikkakin kohtuu kivalle matkavauhdille. About IM-vauhtia se on. Siitä eteenpäin alkaa sitten työstäminen ja lopussa joutuu jo ihan puristamaan tosissaan. -sisäpyörä 60min Iltaepistolana perinteiset 3x8min SS-intervallit. Menin taas 6min aerona ja 2min kahvoilta. Tehot oli tänään piirun verran viimekertaista isommat lepoviikon jäljiltä eli 94%, 95% ja 97%. Melko kivasti tuo tuli lukuunottamatta viimeistä 4 minuuttia, jossa joutui jo työstämään. Vertauksena appi näytti FTPksi 250W eli kovin tiukille ei vielä joutunut. Mutta tämä oli juuri sellainen treeni kuin SS-vedot yleensä on - helpon ja vaikean välimaastoa, josta palautuu jo seuraavaksi päiväksi. Juoksut jäi tekemäti. Vähän vetämätön olo, kun pari yötä nukkunut heikosti. Ehkä heikko yöuni johtui tuosta hartianseudun jumista. Aamulla altaan reunalla olin ihan 50/50 lähdenkö uimaan. Ekan 200m jälkeen kipu hävisi kokonaan ja uinnin aikana unohdin koko jutun. Töissä alkoi tietyissä asennoissa taas tuntumaan. Kotona nyt jo selvästi parempi kuin eilen, mutta jumissahan tuo vielä on. Pitää yöksi ottaa kipulääke tai sivellä vähän voiteilla, että saa kunnolla nukutuksi. En usko tuossa mitään ihmeempää olevan, jostain vaan tullut jäätävä jumi sinne. Huomenna tiedossa salia, ulkopyörää ja sitten iltasella matalan kadenssin sisäpyörää tunteroinen.
  23. Kyllä, se on höntsäilyä jos käyn 10-14km lenkin. Mutta viime aikoina niitä ei ole juuri tullut, vaan kahden tunnin lenkkejä ja sitä pitempiä. Niitä ei voi laskea höntsä-sarjaan. Yhtä hyvin voisin päättää tavoitella ennätyksiä syksyllä. Eli toisin sanoen voisi kokeilla miten akillesjänteet kiristyy tällä kertaa. Ei kai kovin huono kunto ole, jos 3,5 tuntiakin tullut juostua.
  24. Totta. Olen käyttänyt mallia 2 tai 3 korkillista ja 1 tai 2 korkitonta juoksuvyöhön. Korkittomat alkumatkasta ja korkilliset isot kahdella eri stopilla nautittuna. Pulloon en ole sekoitellut geelejä kun välillä tarpeen ja maistuu vain vesi. Näin varsinkin loppumatkasta eli viimeisen kympin aikana.
  25. Harkitse vielä onko tuloksen teon kannalta paras vaihtoehto. Alkaa vielä surkuttelemaan ja pyytää, että tulet pois radalta, kun näyttää niin pahalta. "Älä ny vaan riko itteäs. Voi voi!" 😉
  26. Hei, suurinosa mun hölkkäilyistä on +7min/km Eikä ole yhtään tylsää 😄
  27. Viime viikko meni ihan hyvin aina lauantain ja sunnuntain väliseen yöhön saakka. Silloin heräsin oksentamaan rajusti koko vatsan sisällön ulos. Syynä ei tällä kertaa ollut tauti, vaan ainakin oman diagnoosini mukaan se, että illalla syömäni laskiaispullat olivat jääneet vähän raaoiksi. Neljän ison pullan verran raakaa pullataikinaa massuun. Maha ainakin tuli kipeäksi heti syömisen jälkeen, ja jo ennen nukkumaanmenoa oli niin huono olo, että otin astian sängyn viereen jo valmiiksi mahdollista laattaa varten. Joku voisi kysyä, miksen lopettanut syömistä, kun huomasin pullien olevan raakoja, mutta se joku ei ymmärrä laskiaispullista mitään... Sunnuntaina pidin em. syistä lepopäivän, olo oli todella vetämätön. Tänäänkin on ollut aika kehno fiilis, mutta kävin kuitenkin 10 km juoksemassa illalla ja juoksu kulki ihan hyvin. Viime viikko: Ma aamu 7 km @5:58 Ma ilta 5 km @5:51 Ti ilta 11 km @5.12 Ke ilta 10 km @4:50, vähän reippaampaa menoa To ap sali To ilta 5 km @5:04 Pe ilta 10 km @5:14 La ip 17 km matolla @5:18 km, sisältäen vauhtileikittelyä siten, että katsoin hiihdon MC-sprinttejä ja juoksin aina erien ajan (n. 3 min/erä) lujempaa. Tämä välieristä finaaleihin, eli yhteensä n. 18 minuuttia kovempaa juoksua. Su pakkolepo Kävin perjantaina hierojalla. Hän sanoi, ettei huomannut merkittäviä toispuoleisuuksia kehossani. Selkä ja niskat olivat kyllä ihan kiitettävästi jumissa, oli puolieroja tai ei. Taidan vihdoin ottaa tavaksi alkaa käydä säännöllisesti hieronnassa. Kehon toispuoleisuus kuulostaa joltakin modernilta sukupuolikäsitteeltä...
  1. Näytä lisää

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy