Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. 226

    Cooper

    Olen ihan samaa mieltä. Suomessakin on ultrapuolella esimerkkitapauksia henkilöistä, jotka ovat aloittaneet vanhempana esim. 40 v treenaamisen ja kehittyneet varsin huimasti vaikka seuraavat 5 vuotta. Yksi syy heillä on se, että ei tule samanlaista innon lopahtamista, koska koko ajan kehitys on vauhdikasta tai ainakin selvästi nähtävissä. Toinen syy on se, että elimistölle tulee jatkuvasti uusia ja kehittäviä ärsykkeitä, verrattuna pitkän kilpaurheilu-uran läpi käyneeseen urheilijaan, joka on jo käytännössä käynyt joka osa-alueella tiensä päähän. On se vähän lohdutonta, että esim. viimeisessä seuran 1000 m uintitestissä olin ainoa, jonka tulos heikkeni edellisestä testistä ja samalla oli myös se, joka oli eniten ja koviten treenannut. Ne sekunnit ovat vaan niin tiukassa, kun on aina treenannut kovaa ja toki olen vielä ihan eri minuuttiluvuilla kuin muut. Ihan sama kuin tässä ketjussa tuo cooperin kehittyminen, eli onko mitään mieltä treenata melko kovaa, jotta Cooper tulos kehittyisi 75 metriä ja kohta ei kehittyisi enää yhtään, vaikka miten kovaa harjoittelisi. Sillä tavalla olen koittanut pitää motivaatiota yllä tehoharjoitteluun, että jonkun tuloksen ylläpitäminen iän karttuessa on jo puoli voittoa. Toisaalta en kyllä treenaa pelkkiä testejä varten, vaan tarkoitus olisi myös kilpailla esim. swimrunissa. Ei vaan tälle kesälle ole oikein sopivaa paria löytynyt, eikä soolosarjojen lyhyet matkat niin kiinnosta. Yksi asia, jollaista olen myös ollut havaitsevinaan on se, että yli 50 vuotiaana kunto laskee harjoittelutaukojen aikana enemmän kuin nuorempana. Esim. jos olen vaikka kaksi viikkoa uimatta, niin sitä saa kuroa kuukauden kiinni, kun aikaisemmin riitti ehkä kaksi viikkoa. Tämä havainto ei kylläkään ole ihan selkeä, vaan esim. nyt oli parin kuukauden punttitreenitauko ja silti eilen salitreenissä voimatasot olivat suunnilleen samalla tasolla kuin ennen taukoa. Syynä lienee se, että kovatehoiset harjoitukset ovat ylläpitäneet voimatasoja, vaikka salilla ei ole tullut käytyä.
  3. Menee kyllä off topic, mutta joo. Pelimaailma on tosiaan ihmeellinen ja koukuttava. Esimerkiksi vähittäiskäuppojen käytävillä mummut ja vaarit hakkaavat eläkkeensä ’hyväntekeväisyyteen’ silmät kiiluen. Kukaan ei käytännössä myöskään valvo, paljonko ne yksikötiset ryöväävät alaikäisten pentujen viikkorahoja. Rahalla pelaaminen on ikiaikaista ja tietenkin pahasta aiheuttaen riippuvuutta. Miksei pelaamista sitten panna ihan oikeasti kuriin ? Pelit kasinoille, valvonnan alle. Pala kakkua. No, eipä tietenkään laiteta. Kaksinaismoralismin kärki on Valtion monopolissa ( Ray, Toto, Veikkaus ) Rahan jaosta päättää eduskunta ( alla ), mutta siitä välistä vaan katoaa sen rahan tehottomaan pyörittämiseen satoja miljoonia. Miksi siis ylipäänsä tuollainen ikiaikanen ja myös tehoton monopoli Suomessa edelleen kummittelee ? Miksei koko pelibisnestä voida jälleen vapauttaa, verottaa ja lisensoida ? Pelaamisen määrä tuskin muuttuisi, mutta tuotto % olisi toista luokkaa. Kaukana muuten ollaan -30 luvusta, jolloin RAY n toiminnan tuotto jaettiin köyhille avustuksena. Jk. Lisäksi on vielä nämä TV -mainoksissakin näkyvät nettikasinot. Sinne menee takuulla monen pennoset. Näistä ei verotuloja saada, koska toiminta on lisensoitu esim. Maltalle, eikä kukaan ilmoita verottajalle voittojaan.
  4. Today
  5. Yritin jo virittää keskustelua päiväkirjassa, mutta ei oikein lähtenyt lentoon. Eli ongelmani on seuraava: mistä saada hiilareita jos sokerit, einekset ja roskaruoka on luettu pois yhtälöstä? Tarkoittaa siis kaikkea lisättyä sokeria ja piilosokeria. Suositusten mukaan hiilareita olisi hyvä saada 200-900 päivässä, riippuen nyt sitten tapauksesta. Ottamatta kantaa suositukseen sinänsä (en halua mitään karppausvänkäämistä), mistä hiilareita saa tarpeeksi? Olen pitänyt kirjaa syömisistäni tarkasti jo pari kuukautta, ja isoin määrä hiilareita jonka olen onnistunut haalimaan oli 291 grammaa päivässä, karkeasti ottaen se tuli tästä: - Kaurahiutaleita n. 100g - Muutamia isohkoja ruislepäiviipaleita - Perunaa, pastaa aika reippaasti kahdella aterialla - Muutama banaani ja pari omenaa Välillä olen miettinyt, että osaanko laskea näitä edes oikein. Käytän Fineliä. Esimerkiksi jos syön kilon keitettyjä perunointa (se on paljon, koittakaa jos ette usko), siitä saa vain 132g hiilareita! Olen varma, että täälläkin on paljon hifistelijöitä jotka tietävät tasan tarkasti makronsa. Kertokaa mistä siis hiilarit?
  6. puujalka

    Cooper

    Ikätaulukot on relevantteja yksilötasolla vain siten, että vanhana ei enää pääse yhtä kovaa kuin nuorempana, mikäli treenitaso on sama, koska ikääntyessä katoaa lihasmassaa ja tulee fläsää tilalle. Jos treenaa aina vain kovemmin, pitäisi kaiken järjen mukaan vauhdin pysyä samana. Eli toisin sanoen koko juttu koskee vain niitä, jotka ovat treenanneet nuorena täysillä ja tavoittaneet potentiaalinsa. He eivät tietenkään enää tee enkkoja vanhentuessaan. Vaikea kuvitella, että joku Kipchoge kiristelisi ruuvia vielä 50-v asti ja takoisia aina vain kahden tunnin maratoneja. Mutta kyllä hän varmaan halutessaan vetäisi 2.10-maratonin. Useimmilla urheilijoilla se into tietenkin lopahtaa siinä vaiheessa kun tulostason ylläpitäminen käy mahdottomaksi. Eli loppupelissä kyse on vain treenistä. Jos pystyy tekemään treeniä, iällä ei ole väliä. Iän ja treenitason välillä on tilastollinen yhteys, mutta asia ei tietenkään ole mitenkään kovin suoraviivainen. Ikäsarjalainen voi tehdä laadukastakin treeniä kunhan vain paneutuu asiaan. Sitten pitää ottaa myös huomioon sellainenkin asia, että elämän aikana kroppa ottaa vastaan vain rajallisen määrän aktiivista treeniä, esimerkiksi nyt vaikkapa 20 vuotta. Tekisi mieli väittää, että jos on aloittanut treenaamisen vasta 30-vuotiaana, tuloksia voi parannella aina sinne 50-v asti. Tietysti jossakin tulee vastaan raja jolloin tämä ei enää päde. Siis jos aloittaa treenit vaikka vasta 60-v jne.
  7. Eilen
  8. X66

    Cooper

    Hiukan lueskelin netistä ja vastaan tuli kestävyysurheilijoilla 5% lasku VO2max kymmenessä vuodessa, vertailuryhmällä 12%. Harrastajilla harjoittelun myötä ei välttämättä laskua tule kun lisäharjoitus kompensoi laskun. Sopivan harjoittelun lisäksi rasvaprosentin pitäminen alhaalla auttaa tason ylläpitoa. Laskeskelin että 3km Cooperissa pitäisi olla mulle teoriassa mahdollista...
  9. HRH

    Ensikertalainen maratonille

    Hyviä huomioita, kiitos vinkeistä!
  10. Kiitos! Olisi ollut kiva nähdä, mihin aikaan Eskelinen olisi tuon pistellyt. KK:lla eroa oli paljon eli yli 2,5h ja nyt olisi ollut varmasti vähemmän. Uusi Hetta-Ylläs 160km reitti on mielestäni nopeampi kuin KK:n 160km, vaikka force majeure -reititys pidensi 2km matkaa ja lisäsi nousumetrejä pari sataa. Nousut ovat pääosin selkeitä käveltäviä nousuja, alamäistä monet juostavia. Vaikkei palautuminen olekaan vielä pitkällä, juoksin (lue: hölkkäsin) tänään KK:n reltistä osan, kun oli tilaisuus tähän. Ensin pientä karhunkierrosta ja sitten Basecampilta Konttaisen huollon kohtaan, n 24km. Alku kulki hyvin n 6min/km, mutta puolivälissä Basecamp-Konttainen hidastui selvästi meno ja vaujri. Omille jaloille ainakin nuo juurakot ja jyrkät kiviset alamäet ovat raskaita edettäviä. Pallas-Rauhala välillä oli jonkin verran samanlaista pohjaa, mutta sisältää KK:n reitti enemmän tuota teknistä pätkää. Sitä on pitkä siivu Kitkan varressa lisää. Vaarat on sitten uusi tuttavuus. Oletan KK:n olevan lähempänä sitä ja matkalla olevan paljon juurakoita.
  11. Tästä pitää jokaisen muodostaa oma mielipide, mutta koukuttaminen ja mm. alaikäisten heikkouksien hyödyntäminen rahanansaintamielessä noin aluksi. Ei Supercell tietysti yksin tämän kanssa ole. Aloittaa voi googlella tai vaikka HS:n artikkelista: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006003437.html Kuvaavaa on, että Las Vegasin kasinot ja pelifirmat käyttävät hyvistä asiakkaista samaa termiä: valas.
  12. Melko hyvä yu-ilta Lapinlahdella. Sateen vaikutus tuloksiin kyllä näkyi. Esim. miesten keihäs vähän lässähti. Naiset pinkoivat taas hyvin aitoja. Uskoisi, että joku porukasta venyisi jossain kisassa alle 12.80s:n. Pyörätuolilajit ovat entistä enemmän mukana näissä kotimaan kisoissa. Ehkä hyvä niin, mutta kertooko se osin siitä, että tavallinen yu kärsii veren vähyydestä.
  13. En ole Supercellin ansaintamalliin perehtynyt. Olen ajatellut, että perus pelifirma. Millainen se on ja mikä ei kestä päivänvaloa ?
  14. Näyttäishän tuo McMillanin mukaan olevan 3000m 8.53:n kunnossa, kun viimevuotinen ennätys on 9.03. Ja 10 000 metrillä ennustaisi 12-13 sekuntia parempaa aikaa kun viime vuoden keväällä juostu ennätys.
  15. Oli hieno kisa (105)! Nyt saattoi juosta myös lopussa, vaikka aika jäi yli puolitoista tuntia omasta tavoitteesta. Ekaa kertaa kävin ultran aikana isolla hädällä. Maha oli ihan kuralla Kotamaja 2:lla. Ja oksensin itteni tyhjäksi muutama tunti maaliintulosta. (Ja ei: alkoholilla ei ollut osuutta asiaan.) Taitaa iskutus vetää pakin sekaisin tai sitten kyse on siitä, mitä sisuksiinsa pistää. Söin ja join omasta mielestäni riittävästi alusta saakka. Muuten kaikki oli paljon miellyttävämpää kuin viime vuoden 134km kisassa. Jopa aamuyön kylmyys oli hienoa viime kesän hellejuoksuum verrattuna!
  16. Voi tietysti myös pohtia, onko mobiilipelibisnes "rehellistä kovaa työtä". Minusta se leikkimistä ja virittelyä, mutta ehkä siitä ei kannata välittää.Tuo mikromaksu-perustainen lypsämis-systeemi on tietysti aika kyseenalainen, mutta kai se laillinen on. Sitten voi vielä kysyä, että mistä ne Aasian miljardit olivat peräisin - rehellistä rahaako, tuskin. Mutta jos muita rehellistä ja kovaa työtä tehneitä yrityksiä ei ole, niin hyväksytään sitten tuo.
  17. Nyt ensin vauhdit kuntoon ja sitten fokus EM-maratonille ja muihin rahakkaampiin katujuoksuihin.
  18. Hieno juoksu! Camillalla on kestävyys ja juoksutekniikka hallussa. Harmi ettei ole minkäänlaista loppukiriä, niin ei tule arvokisamenestystä.
  19. 15.37,02 ja 20 sekkaa pois 5000m enkasta. Se on helppoa kun kestoharjoittelu on saatu kuntoon.
  20. Supercellissä ongelmana on ansaintamalli, joka ei kestä päivänvaloa. Rehellistä tai ei, on katsojan silmissä. Mutta firmana ja yrittäjinä he ovat kyllä onnistuneet, sitä ei käy kiistäminen.
  21. Ei hitto 8.22, kunto nousee, vähän tukkoiset jalat ja vetomiehet hidasteli toisen kilsan niin ei riittänyt enkkaan. Kunto paranemassa silti kun hyvän alun (8.15 rytmiä?) jälkeen sai kovan vika kiekan aikaan. Vakiotasokin näyttäisi asettuvan tuohon 8.20 pintaan mikä on hyvä.
  22. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Niin siis vastauksena nyt pariinkin aiempaan viestiin: tosiaan harjoituslenkeillä oon nyt ajanut 150-220km mittaisia lenkuroita. Missään näissä en ole ajanut tasaisilla tehoilla. Viimeinen vetäisy oli 180-220W tehovaihtelulla, pääasiallisesti ja 146km. Tuosta ei kovin kaukana enää ole IM kisasuoritus, vaikka NP onkin tosiaan eri kuin keskari eli tasatehoinen ei ollut veto. Kokemukseni mukaan tuolla ei ole isoa eroa, koska jos harjoituksessa pystyy intervalleina vetämään kisassa tavoitellun NPn kisan mittaisella matkalla/ajalla niin kyllä kisassa levänneenä pystyy vetämään saman keskarina, tai ainaskin lähelle sitä. Puolikkaalla tämä piti enemmän kuin hyvin paikkaansa. Uskoisin myös täydellä matkalla pitävän. Tahkolla myös reittiprofiili pakottaa jonkinlaisiin heilahteluihin tehoissa, jos siis haluaa ajaa ylämäet ylös eikä tehotavoite ole 260W (ja on yhtä läski kuin minä). Joten takaisin edellä esitettyyn suunnitelmaan ajaa 15-20min tempo ulkona ja päätellä siitä FTP. Isoon harjoituspäivään ei taida olla enää rahkeita. En viiti ottaa enää riskiä, ettei palautuisi täysin kisaan ja kyllä tuollaisesta 150km+15km kisatehoisesta kuitenkin ottaa oman aikansa palautua ja muutakin pitäisi vielä harjoitella. Sen sijaan teen varmaankin jonkun 50-70km kisatehoista vähän reilumman ja siihen perään 15km juoksun. Oon tehny aika paljon noita brick-harjoituksia, pidemmillä ja lyhyemmillä juoksuilla ja kyllä sen tietää jo ekan 3km aikana, että onko jalat poikki eli ei. Sitten maratonilla itsessään toki voi tapahtua kaikkea, tai voi olla että on marginaalisesti ajanut jalat alta ja joutuu hölläämään lopussa. Omalla kohdalla juoksu on aina kulkenut pyörän päälle ihan ok, eli varmaan koskaan en oo ajanut riittävän lujaa! Toisaalta ehkä täydellä matkalla ei viitsisi kokeilla tuota kokea ensimmäistä kertaa. Kisailen ihan itseäni vastaan, en ikäluokassa vaan nimiluokassa. Aina pääsee korkeimmalle podiumille, koskaan ei saa fyysistä palkintoa, mutta aina joskus on voittajafiilis kuitenkin! Viime vuonna olin oman ikäluokkani viimeinen ja tänä vuonna uskoisin (vai toivoisin?) olevani lähempänä kärkipäätä kuin peräpäätä. Mutta sehän toki riippuu siitä ketä on viivalla ja kuinka kovaa ne menee, asia johon itse ei voi vaikuttaa... Spicalle kaikki tsempit kisaan viikonloppuna. Nuo datat näyttää vahvasti sille, että valmistautuminen on mennyt putkeen ja nyt eikun vaan sitten latinkia hakemaan kisasuoritusta varten, eikä ylimääräisiä hölmöilyjä viimeisinä päivinä enää. Lujaa kyllä kulkee pyörä watteina sekä etenkin vauhteina!
  23. parek

    Garmin Fenix 5

    Gallup: Juoksetteko te ranne- vai vyösykemittauksen kanssa näillä? Laittakaa vaikka sydänhymiö jos juoksette rannemittauksen kanssa ja peukkuhymiö jos vyön kanssa? Kun ei tässä oikeaa gallupiakaan näköjään voi laittaa viestin mukaan.
  24. Käykö tuo aiemmin mainitsemani SuperCell. Kaverit maksavat kohtuullisesti veroja ja yritystä on kasvatettu rehellisellä ja ilmeisesti kovallakin työllä. Ja toista vastaavaa me ei tänne haluta koska tuloerot.
  25. "Vaurautta ja hyvinvointia voisi syntyä ilman rahamotiiviakin."
  26. Katselin noita vuoden yrittäjiä ja sellainen mielikuva jäi, että pienestä ideasta on lähdetty ja kasvettu vuosien mittaan 100-200 hengen yritykseksi. Ihan hyvä, mutta en noita isoksi rahaksi kutsuisi. En tosin petokseksi ja vedättämiseksikään, vaan ihan siellä on selvästi oikeata tekemistä. Mihin toiseen kohtaan sopii herra Musk?
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy