Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Ja sitten on vielä niinkin, että sellainen äärimmäisen kevyt hölkkäly on myöskin taitolaji. Ei se onnistu ihan heti jos laitetaan perusjamppa hölkkäämään. Tuskin yhdelläkään asiantuntijalla on mitään sitä vastaan, jos kuntoilija hölkkäilee kevyesti vaikka 8 min/km ja 50% hr.max. Jos homma hoituu ja kroppa hoituu siinä sivussa. Eli tuo avauksen väite on ylitulkintaa. Tuo kirjoituksessa oleva sivulause pitäisi lukea varmaan niin, että "käytännössä näyttäisi olevan niin, että...." - ei suinkaan "cooper-kunnon pitää olla yli 2700...".
  3. Lerppukantinen Intohimosta elokuvaan -kirja sisältää Tapani Maskulan vuosikymmenien aikana eri julkaisuihin kirjoittamia elokuva-arvosteluja, ei kirjassa muiden arvostelijoiden kriitikkejä olekaan, mutta toisin kuin äkkipikaisimmat luulivat kirja tarjoaakin solkenaan materiaalia juuri tähän ketjuun johon pyritään keräämään juuri hyviä elokuva, ei huonoja. Toisin sanoen "yhden tähden Maskulanakin" tunnettu tyyppi ei paljastukaan minkään sortin masokistiksi tai kiusankappaleeksi, sellaiseksi kuin joku ehkä luuli, minä luulin, henkilöksi joka on asettunut kerta toisensa elokuvateatterin penkkiin vain ja ainoastaan kiusatakseen itseään tai voidakseen kirjoittaa kritiikin jolla ilmoittaa tavalliselle elokuvankatsojalle että olet pässi tai jolla tuhoaa jonkun elokuvantekijän (puhutaan tietysti kotimaisista tekijöistä ja niin sanoitusta taide-elokuvista, viihde-elokuvat eivät välitä kritiikeistä) uran, vaan intohimoiseksi elokuvien rakastajaksi, mihin kirjan nimi tietysti viittaa. Ei kirja kuitenkaan aivan täysin petä lukijan odotuksia. Sisällysluettelon kautta ohjautuu sujuvasti niiden arvostelujen pariin jotka eivät silittele kohteitaan vaan tarjoavat iskuja jotka eivät ehkä ole moukarimaisia, mutta osunevat. Miksi pitää hehkuttaa huonoja elokuvia? Siksi, että taas tulee elokuva joka on urheiluelokuva mutta joka ei kuitenkaan ole urheiluelokuva. Eli tämä. Aleksi Salmenperän tuotanto on katsomisen arvoinen, pitää katsoa nekin elokuvat joita en ole nähnyt. Silti kysyn, ja kysyn itseltäni, miksi pitää katsoa elokuva jossa on kaksi viime vuosisadan alkupuolella elelevää miestä, jotka ovat toki suomalaisia, mikä on ainakin minulle tärkeää, siis se, että elokuva käsittelee Suomea, suomalaisuutta, suomalaisia, vaikka ainahan elokuvan luo oman maailman. Sen lisäksi päähenkilöt ovat juoksijoita, minkä voisi luulla tarkoittavan sitä, että olen jo hankkinut lipun teatteriin. En ole. Ei ole urheiluelokuva. Milloin tulee urheiluelokuva? Onko Rocky urheiluelokuva? Yksi elokuva, josta Maskula ei selvästikään pidä (kirjassa ei ole tähtiä mutta se että Maskula ei pidä elokuvasta käy selville jo siitä että elokuva on siinä osastossa jossa on huonoja elokuvia) on juuri Rocky. Hätkähdin, luin arvostelun, ja rupesin kelamaan elokuvaa mielessäni (olen nähnyt sen monta kertaa), ja mietin. Onko elokuva hyvä vai huono? Se on huono. Mietin, olisinko antanut ennen Maskulan tekemän arvostelun lukemista elokuvalle kolme vai neljä tähteä. Päädyin siihen, että olisin antanut kolme tähteä. Sekin on paljon, ja elokuva on tällöin hyvä. Arvostelun lukemisen ja elokuvan kelaamisen jälkeen päädyin siihen, että elokuva on tällä hetkellä listallani jopa yhden tähden elokuva. Bravehart, joka on aina ollut listallani yhden tähden elokuva, ja josta Maskulakaan ei pidä, ei sitten yhtään, on siis yhtä hyvä, tai siis Rocky on yhtä huono kuin Bravehart. Kummastakin jää mieleen miehen tuska, se, ja vain se.
  4. Today
  5. Olisihan se mielenkiintoista, mutta tuskin sitä saamme selville vain lukemalla tuota artikkelia. Vaikuttaa siltä, että se 2700 metriä on nyt vain sellainen heitto, tai ainakin täysin sivuosassa kirjoituksen ydinviestissä. Ehkä se liittyy vain siihen mistä koko juttu alkoi, eli että varusmiesten kunto on romahtanut 2700-cooperkunnosta siihen, että jopa 30% varusmiehistä juoksee alle 2200 tänä päivänä. Sitten todetaan, että juoksuaskelien ottaminen niin, että syke pysyy alle 80% max. vaatisi suurin piirtein sen kuntoista porukkaa jota oli armeissa joskus vanhaan hyvään aikaan, eli sitä n. 2700 cooper-tasoa. Tuskin hänellä on mitään sen syvällisempää argumenttia tuossa taustalla. Käytännössä lienee niin, että jos perusjampan pistää hölkkäämään, syke pomppaa heti liian korkeaksi, alkaa puuskutus, eikä hommasta tule mitään. Parempi liikuntamuoto olisi aluksi kävely, sauvakävely tai pyöräily. Näin minä tuota luen. Artikkelin pääpointti on mielestäni erittäin asiallinen kritiikki muodissa olevaa HIIT-harjoittelua ja yleistä ulkonäkökeskeista kuntoilutrendiä vastaan. Nykyään näkyy aika usein väitettävän, että ei kestävyysharjoittelulla tee mitään, tai että se jopa lihottaa. Pitäisi vain pumpata lihaksia muutama minuutti viikossa ja se riittää. Saattaa hyvinkin olla, että nuorten kestävyyskunnon romahdus ei kerro liikunnan vähentymisestä, vaan sen muuttumisesta kirjoittajan mielestä turmiolliseen suuntaan.
  6. Eilen
  7. Painijoilla kehonhallinta on erinomaista luokkaa. Siksi painijan ei tarvitse tarttua kuin toisella kädellä tankoon, kun haluaa vetää leukoja.
  8. niklaswi

    Tulossa Garmin 945

    Mistä olette hankkineet kellon? Suomalaisissa liikkeissä näyttäisi varastot olevan tyhjänä. Olisi hyvä kuulla lisää kokemuksia tuosta clevertraining uk:sta. Trustpilotin-arvostelut eivät vakuuttaneet.
  9. Heitätkö vitsiksi? Ei nyt ole vitsailun aika, on oikeasti mielenkiintoista, ja on tärkeää selvittää, miksi asiantuntija sanoo niin kuin sanoo. En minä ainakaan tiedä.
  10. Kyllä tuo hitaasti juokseminen onnistui armeijassakin. Meillä oli joskus harjoitus missä juostiin hitaasti useampi tunti sissireppu selässä ja lenkkarit jalassa. Lenkin aikana oli vielä tarkoitus jutustella koko ajan. Mielestäni tuon kaikki matkaan lähtijät läpäisivät. Vauhti oli varmasti alle 6.00.
  11. Lämmintä lupaa taas. Torstaille osuisi VK lenkki, mutta +27 on aika paljon. Pitää yrittää siirtää keskiviikkoon vk lenkki
  12. Kävin kokeilemassa ja onnistui helposti. Laskee jalan maahan koko kengän pituudelle ja leveydelle, juoksuasentohan oli erinomainen.
  13. Pleksi oli edessä että estää isomman liikkeen. Pitääkin alkaa opetella tuo tyyli. Oma enkka 21 tehty 95kg painosena ilman mitään heiluntaa. 2s odottaen ala-asennossa.
  14. Tuossa tuli Urheiluruudussa MM-kisoista, kun joku nainen veti leukoja ja olihan tuo melkoista kiemurtelua. Tuollaista jalkojen heiluriliikettä eteen taakse käyttivät. Mun mielestä nuo ei ole puhtaita leukoja nähnytkään miten itse olen aina noita tehnyt. Säännöt kutenkin sallii tämän? On siinä joku liikerajoitin: http://www.slry.fi/toistoleuanveto/ Joskus luin Pertti Ukkolan kirjan ja hän muistaakseni joku 60 leukaa teki. Yhdellä kädelläkin joku viisi. Tod.näköisesti painijan leukoja joissa kädet jää aina vähän koukkuun ja kiemurtelulla ylös.
  15. Olihan se hyvä tulos. Toivotaan että Ruuskanen ja muutkin pysyvät kasassa kauden lopulla, niin nähdään kolme suomalaisheittäjää kisoissa.
  16. 85-metrinen on jo ihan huipputulos. Tuossa varmistui, että Suomi saa kolme heittäjää MM-kisoihin.
  17. Joko alkaa houkutus kasvaan huigeisiin sfääreihin? PEP57KM takaosa. ihan ei enää kisassa (elokuussa) noin peitteistä. Tätä videota kehoitetaan jakamaan ja siitä huumaantumaan! 😎 https://youtu.be/By1f8SatH7A
  18. Kävin nyt talvella ja keväällä salilla ja tein myös leukoja. Olisi mennyt kymmenen ja ihan varmasti puhtaita, koska salin leuanvetotanko oli sellaisessa paikassa, että jos alkoi heilua jalat kolisivat johonkin laitteeseen, eli rauhallisesti alas, kädet suoriksi, ja ylös. "Olisi mennyt" siksi, että taisin saada parhaimmillaan yhdeksän, mutta jätin aina viimeisen vetämättä, ja lisäksi huomasin, että sekin vaikutti, jos teki ennen leukoja jotain muuta, ja aina tein paitsi kerran. Penkkipunnerrustankoon latasin parhaimmillaan hurjat 55 kiloa, ja kymmenen toistoa tuli helposti; jalat pidin penkille, tai jos tarkkoja ollaan, laitoin penkkipunnerruspenkin jatkeeksi toisen penkin, koska penkkipunnerruspenkki oli niin lyhyt, että en olisi ilman jatkopalaa mahtunut tuohon asentoon. Elopainoa oli alle 75 kiloa, ehkä 74 kiloa; söin hyvin, ja salitreeni tuntui kerryttävän massaa. Poikasena nostin penkistä ainakin 150 kiloa, ja leukoja tuli 20, ehkä vähän yli, mutta kuitenkin vain kohtuullinen määrä. En kuitenkaan painanut kuin ehkä 90 kiloa.
  19. Jotain haittaa siitä on, kun juoksee niin hitaasti. Sitä asiantuntija mielestäni sanoo. Tai sitten se ei hänen mielestään onnistu. Mutta kun näyttää onnistuvan.
  20. hatapa

    Yleisurheilukausi 2019

    Ja Ruuskanen avauskisassaan reilu kasivitonen.
  21. Hieno juttu Mikael Heermanista ja Barkleystä Ylen sivuilla: https://yle.fi/urheilu/3-10834250
  22. nana73

    Applen kellot

    Onko näistä Applen kelloista kokemuksia? Toimiiko juoksussa, uinnissa tai muissa urheilussa? Onko gps tarkka?
  23. En ole käynyt testeissä, mutta arvioinut anaerobisen kynnyksen olevan 90% ja aerobisen 70% sykereservistä. Lisähaaste on, etten ole myöskään tarkasti mitannut maksimisykettä vähään aikaan, mutta aika hyvä arvaus sille pitäisi olla. Noiden perusteella puolimaratonin pystyy juoksemaan juuri anakynnyksen tuntumassa (pari pykälää alle), ja triathlonin pitkällä matkalla syke oli pyöräilyn ja juoksun ajan hyvin lähellä tuota aerobista kynnystä (parin pykälää yli). Luulisin, että juuri korkeammalla sykkeellä en olisi sitä pystynyt tekemään. Sama syke on yleensä PK lenkeillä, tosin olen yrittänyt viime aikoina juosta vähän hitaampaa jos pystyn. Puolikkaan vauhti n. 4.14-4.20/km, pk lenkin vauhti about 5.20-6.00/km. Tuntuu vaikealta juosta hitaammin kuin tuo 6 min/km. Jos tarvitsee kevyempää aerobista menoa, teen sen mielummin pyörällä.
  24. Varhaisperunoita, paistettua sipulia ja herkkusieniä, inkivääri-lime-silliä
  25. Minulla sattuu osumaan mattotestin perusteella kynnykset aikalailla 80% (AerK) ja 90% (AnaK) kohdalle maksimisykkeestä. Eipä tuota silti tule juostua PK lenkeillä koko ajan aerobisen kynnyksen tuntumassa vaan useimmiten mennään noin 70-75% tasolla maksimisykkeestä.
  26. Olen nyt puolitoista kk kokeillut kahta asiaa: 1. Sijoitin syömisikkunan aamupäivälle ja iltatreenien jälkeen en ole syönyt mitään. Tarkoituksena tankata aamulla kaikki tarvittavat kalorit ja proteiinit seuraavan yön palautumista varten. Ideana tässä oli se, että treeniin riittäisi energiaa illallakin ja yöllä vastaavasti kasvuhormoni pääsisi korjaamaan kehoa tehokkaammin kun insuliini ei ole sekoittamassa pakkaa. 2. Vähähiilihydraattinen ja runsasproteiininen ruokavalio. Tässä ideana oli se mikä-lie-olikaan-nimeltään mekanismi, että keho käyttää sen määrän proteiinia mitä se tarvitsee ja loput se muuttaa hiilareiksi. Lajeina mulla on ollut juoksun rinnalla talven ajan brasialainen jujutsu. BJJ on ollut todella raskas laji fyysisesti (jos niin haluaa) ja on vienyt miehestä mehut usein aivan totaalisesti. Tosin treeneistä on vain n. 20-30 min osuus jolloin tulee jätettyä fyysisesti salille kaikki, eli ajallisesti se kuluttavin osuus ei ole niin pitkä. Lajissa tarvitaan aerobista suorituskykyä, mutta myös voimaa, ja jokainen treeni on yhdistelmä useaa erityylistä voimankäyttöä. Havainnot: BJJ treeneissä toimii molemmat kohdat (1 ja 2). Voin tankata aamulla esim. klo 9-12 välillä erittäin vähähiilihydraattista ruokaa ja käydä illalla BJJ treeneissä, antaa kaikkeni (tuntien samalla olon energiseksi ja voimakkaaksi) ja sen jälkeen olla syömättä seuraavaan aamuun asti ilman minkäänlaista näläntunnetta. Tämä toimii aivan huikean hyvin. Juoksu sen sijaan... Sama yhdistelmä ei toimi kyllä kovin hyvin juoksun kanssa. Lenkki voi kyllä sujua todella hyvin, mutta puoli tuntia perusrauhallisen 1h lenkin jälkeen tulee niin armoton nälkä ettei tiedä miten päin olisi. En ole kertaakaan pystynyt olla syömättä lenkin jälkeen. Nälän tunne katoaa vasta kun syön hiilareita. Treenaan BJJ ja juoksu eri päivinä ja teenkin nykyään näin: BJJ: Syön aamulla rasva- ja protskupitoisesti, treenaan illalla ja en syö treenin jälkeen. Syömäikkuna 1-4h Juoksu: Syön klo 12 lounaan. Noin klo 15 pieni välipala. Lenkki n. klo 16-18. Illallinen. Eli enemmän hiilaria kuin BJJ päivinä ja syömisikkuna n. 5-8h, riippuen päivästä.
  1. Näytä lisää


  • Alennukset jopa -70%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy