Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Eilen
  2. ErAh

    Hyvä juoksumatto?

    Itse luulen että sillä ettei oikeasti liiku alustan suhteen on jotain tekemistä sen kanssa ettei jaloille tule iskuja ja sen kautta nivelvaivoja. Itse olen joutunut juoksemaan aika paljon matolla jalkavaivojen vuoksi ja ei tuo hieman joustava alusta kyllä selitä kaikkea siitä, miksi matolla paikat kestää ja tiellä ei. Itse lihastyöhän matolla on kuitenkin liki tiellä juoksua vastaavaa. Jalkojen säästämisen lisäksi mattojuoksussa on hyvää mahdollisuus juuri halutun kaltaisiin reeneihin, ei lipsahda veto liian kovaksi tms, vaan saa säädeltyä tehot suunnitelluiksi. Itse pidän kyllä matolla juoksusta, mutta pidän kyllä ulkonakin juoksusta. Matolla on mukava katsella vaikka urheilua tms.
  3. 226

    22. Kaukopartiohiihto

    Minusta nyt on ensimmäinen kerta kun RR pakollisia varusteita on ihan järkevä määrä, jos osasin oikeasta kohdasta sitä lukea. Taukotakki, lamppu, kännykkä, gps ja juomat+muut syötävät. Aikaisemmin siellä on ollut ihan turhana pakollisena varusteena mm. toinen alusvaatekerta. Nyt pakolliset mahtuu kyllä aika pieneen tilaan, mutta pisin huoltoväli on noin 50 km joten juomaa on oltava 2-3 l.
  4. X66

    22. Kaukopartiohiihto

    Reitti näyttää kartassa mukavalta ja tosiaan pari pitempää huoltoväliä. Aika paljon näytti olevan pakollisia varusteita; eivät mahtuisi 20 litran KPH-reppuuni millään. Perinteinen tavallisilla suksilla on itsellänikin jäänyt viime vuosina vähemmälle, mutta muuten se on kyllä syvällä selkäytimessä. Kaukanahan tuo on logistisesti täältä. Tässä nyt vaan lumen puutteessa tulee haaveiltua kaikenlaista. Kovin paljon etelämpänäkään ei ole kunnolla lunta tällä hetkellä. Lapissa järjestetyt tapahtumat taas tuntuvat turhilta kun pitkiä kierroksia pääsee tekemään omatoimisestikin.
  5. ^ Joka liike on oltava Johtajan mieleen ja korostaa PRK:n parhautta. Yksi moka ja... uskomatonta mutta tuo punainen kitara näytti Ibanezin Joe Satriani mallilta? Kohdassa 2:02. Melko varmasti olikin. Mitäs ne nyt japanilaisia tuotteita käyttää? Ei se olekaan vaan kopio. Logo ei ole Ibanezin, joka ihan videon alussa näkyy. Suomensin vähän biisi kertoo meduusasta ha ha.
  6. Päivän teemana oli eespäin, eespäin, tiellä taistojen. Ja jotenkin päädyin lopulta tällaiseen. En uskaltanut laittaa tätä Huono biisi -ketjuun, ettei vaan Pohjois-Korean Suuri Johtaja suutu.
  7. manu99

    Hyvä juoksumatto?

    Mä oon tuikitavallinen treenaaja. Vajaan vuoden tauon jälkeen aloitin pari kuukautta sitten kuntosalilla käynnin. Olen vahvistanut keskivartaloa, yläkroppaa ja jalkoja. Joka kerran olen myös juossut matolla 15-30 min. 1) Muun kuntoilun lomassa on helppo juosta hieman. 2) Matot ovat laadukkaita eikä nivelet (useita polvileikkauksia aiemmin ja ylipainoa) rasitu. Juoksen myös ulkona ja polvikivut ovat arkea, toisin siis kuin matolla. Tiedättekö onko näissä matoissa joku vaimennus tms. koska nivelet ei rasitu juurikaan. On noi matot vaan loistokeksintö !
  8. @hatapa komps. Just samat setit. Tuli taas ähky.
  9. Aikoinaan olen tuolla luuhaillut aika paljonkin pyörän päällä istuen. Homma toimi hyvin ja kun juoksuversion hinta on kohdallaan, niin laitanpa kokeiluun. Tämä talvi vaan sattuu suosimaan ulkojuoksua ja matto ollut tähän asti vähällä käytöllä.
  10. Tämä onkin sitten peruttu...
  11. Pexrun

    Hyvä biisi

    Tsemit kolleegalle💪 Täällä myös lihashuoltoverstaalla lamppu palaa pitkälle iltaan😅
  12. Pottonen

    Huono biisi

    Onneksenne työni jatkuvat kohta...
  13. Pottonen

    Hyvä biisi

    Olen juuri päivän ensimmäisellä ja ainoalla ruokatauolla. Työpäivä kyllä jatkuu vielä. Lähdetään Kaisa Korhosen kanssa marssille...
  14. Tänään Germit oli pihalla. Sali päivä. Lopussa juoksin matolla 1km 5:00min km vauhtia 273W. Syke oli ranteesta vaihteli aika paljon 150-163 välillä. Matkaksi mittasi 800m. Autolle kävellessä myös syke jonkin aikaa 160. Juu ei. Salitreeni pistää mittarin sekaisin joka vielä treenin lopetettuakin vaikuttaa väärentävästi syke tietoihin. Sykevyöllä toimii hyvin.
  15. Seppo

    Mikä mittari minulle?

    Mulla on joku hemmetin jumi tolla oikealla puolella. Koko paketti taitaa olla hieman jumissa. Se on mun teoria. Aina kun silmä välttää niin paino on oikealla jalalla kun seisoo.
  16. AnttiSn

    Mikä mittari minulle?

    Tässä on nyt varmaan sellainen ero, että Seppo on juossut mitäliekään, kuitenkin reilusti tuhansia kilsoja alle. Ja siten kaikki sellaiset "perusvirheet", joita noista dynamiikkatiedoista voisi kaivella ovat jo luonnollista kautta tulleet korjatuksi. Aloittelija puolestaan voi olla aika kaukana optimaalisesta ja yksi tapa huomata ja korjata omia virheitä on katsella noita dynamiikkatietoja. Nyanssitietona esim. itselle tuli järkytyksenä, että joillakin lenkeillä oma kadenssini pysyi 180 tienoilla noin 45min kunnes se lerpahti kuin lehmän häntä jonnekin 170 alle ilman mitään varsinaista syytä. Samalla suorituskykymittari meni negatiiviselle eli vauhti vs. syke alkoi laskemaan. Tässä ei ollut mistään muusta kyse kuin siitä, etten muistanut nakuttaa riittävällä tahdilla jalkojani. Kun tuon huomasin, tein pari 90min hölkkää, jossa jälkimmäisellä puoliskolla keskityin tietoisesti pitämään kadenssin yllä. Aika jännästi sitten vauhti vs syke oli huomattavasti parempi koko lenkin keston ajalta, vaikka operoin tismalleen samalla kunnolla kuin aiemmin! Tässä nyt vain yksi esimerkki, miten noita dynamiikkatietoja voi käyttää hyväkseen. Muita esimerkkejä varmasti löytyi useampia. Ja toisaalta eihän sitä dataa tarvitse katsella, jos sillä ei koe mitään tekevänsä vs. vaikea on dataa katsella, jos sitä ei ole. Tuo sinun tasapainoero kuulostaa normaalin rajoissa olevalle. Jos jatkuvasti ja aina samaan suuntaan 1.5% on siellä selvästi jotain optimoitavaa vielä, mutta ei mikään ehdottomasti korjattava tilanne. En olisi varsinaisesti huolissani, mutta esim. salilla voisi kokeilla yhden jalan liikkeitä selvittääkseen onko kyse vain voimaepätasapainosta vai jostain muusta...
  17. Tuo on jo melkoista kinkkaamista. Hienoa että olet saanut paremmaksi.
  18. Jos ei ongelmia ole niin ei kai pieni epätasapaino suuremmin haittaakaan. Mulla normaalitilanne ennen lonkkavammakierrettä oli kutakuinkin 50/50, vauhdista riippumatta. Välillä saattoi olla muutaman kymmenyksen heittoja suuntaan tai toiseen. Silloin tuota lukemaa tosin ei juurikaan tullut seurailtua kuin satunnaisesti treenin jälkeen yhteenvedosta keskiarvo. Pahimmillaan mulla on viimeisen vuoden aikana MKT pyörinyt jossain 55/45 lukemissa (oikea lonkka siis ongelmallisempi) ja nyt olen sen vähitellen saanut vakiintumaan johonkin 51,5/48,5 tasolle tekemällä runsaasti yhden jalan kyykkyjä ym. keskivartaloa vahvistavia liikkeitä. Tavoite olisi kuitenkin päästä takaisin tai edes lähemmäs 50/50 tilannetta.
  19. Se oli pahimmillaan 53-47.
  20. Seppo

    Mikä mittari minulle?

    No kadenssi on noista tiedoista ehkä se hyödyllisin. Jos se nyt sattuu olemaan erityisen matala niin sitten asiaa voi pohtia. Kadenssi taitaa kyllä löytyä muidenkin valmistajien mittareista. Mutta enpä ole juurikaan löytäny itteäni ihmettelemässä maakosketuksen kestoa. Tasapaino on lievästi vinossa, mutta ei sekään tieto ole yöunia vienyt. Toki jos noita haluaa pohtia niin ei siinä mitään, mutta veikkaan että useampien mielenkiinto lopahtaa parin lenkin jälkeen. Paljon sulla oli sillon tuo MKT-tasapaino? Mulla se on aina jotain 48,5 - 51,5. Hitailla lenkeillä voi olla lähemänä 50:tä.
  21. Sama kokemus. Muutokset MKT-tasapainossa saattaa kertoa ongelmista ennen kuin niitä itse edes huomaa. Garminin juoksudynamiikan ansiosta olen ainakin itse ottanut mukaan ohjelmaan yhden jalan voimisteluliikkeitä, ja niistä on kyllä ollut hyötyä. Sitten jos se dynamiikka näyttää 50-50 ja kadenssit ja kontaktiajat aina priimaa, ei kai siitä mitään iloa ole.
  22. X-Caliber

    Nike Vaporfly 4%

    Eikös Kosgei juossut ihan "perus" Vaporfly Next%:lla, mutta Eliud Kipchogen sub2-juoksussa oli käytössä prototyyppikenkä, jota ei kai ole edes tarkoitettu julkiseen myyntiin. Mielenkiintoista tosiaan nähdä kielletäänkö kaikki hiilikuitulevyjä sisältävät kengät, niitähän on ollut markkinoilla parikymmentä vuotta.
  23. En tiedä mitä Suunto / Polar näyttävät tai ovat näyttämättä, mutta mm. kadenssin mittauksesta on varmasti hyötyä jokaiselle juoksun harrastajalle vaikka sitä ei jatkuvasti seuraisikaan. Lonkkavammasta kuntoutuessani olen todennut esim. Garminin kertoman maakosketuksen keskiarvo -tiedon varsin hyödylliseksi sen havainnollistamiseksi onko juoksu tasapainoista. Toki kroppakin kertoo, että jotain on pielessä kun juoksu ei ole tasapainoista, mutta kroppa ei - ainakaan minulla - osaa heti kertoa mistä voi olla kyse. Tässäkin tapauksessa tosin tieto lisää tuskaa ja askeltasapainon palauttaminen vammaa edeltävälle tasolle on yllättävän työläs prosessi.
  24. Kyllä se on liukkaus joka pakottaa matolle. Vaikka olisi kuinka hyvät kengät, liukkailla keleillä on aika iso vaara loukata itsensä. Sitä kuitenkin jännittää alitajuisesti tai juoksee muuten vain väärin. Jos matolle menen, se on aika yhdentekevää siinä vaiheessa kuinka suffelia se touhu on. Pääasia että saa treenin sisään.
  25. Keskeiset syyt omaan juoksumaton käyttöön: Surkeat / vaaralliset olosuhteet ulkona Mahdollisuus tarkkaan rasituksen / vauhdin kontrollointiin Pitkät, yhtäjaksoiset ylämäkitreenit jos tavoitteena on esim. Alppien vuorijuoksut, Spartathlon, Nove Colli tai joku muu pitkiä nousuja sisältävä kilpailu. Helppous, riittää kun kävelee rappuset alakertaan, vetää shortsit ja lenkkarit päälle ja aloittaa treenin.
  1. Näytä lisää

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy