Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Aamuun perusuintijumppa: liikkuvuutta, kuminauhalla + pikkupainolle lihasaktivaatiota ja core/kahvakuula jumppaa. Lisäksi lopussa keppi"uintia" ja tuolla sai latseihin hyvän poltteen. Oikea lapa ei aivan aktivoidu kuten vasen lapa, joten sitä pitää myös työstää. Nuo on ihan hyviä mietintöjä. Toisena kovempana juoksuna on tuo pitempi vk-pätkä nyt ja tunne olisi, että aerobisenkynnyksen vauhtikin kehittyy, joten tuossa on varmaan hyvin perää. Kahdessa seuraavassa blokissa tuleekin enemmän tuota v1/vk2 raastoa juoksuun. Viime vuonna juoksupiikki tuli juhannuksena, joten siitä viivastuneena otan kilsan vetoja varmaan 1-2 kpl juhannuksen jälkeen tuossa build2 -vaiheessa myös (max. joku 5x1km setti). Pyörällä mulla ei nuo ylikynnyksen jutut kauheana tunnun auttavan, mutta otan niitä ohjelmaan nyt parit (lähinnä määräintevalleja tyyliin 30s kovaa 30s lepoa). Parhaiten pyöräilyssä mulla toimii tempoajo + sweetspot rassaaminen eli lihaskestävyydestä on enemmän kiinni kuin "maksimivoimasta". Pyörällä semmoinenkin erikoisuus, minkä oon pyöräilijöiltä lainannut eli pitkään lenkkiin teen noita tempopätkiä (80-85% @ ftp) eli selvää tehon nostoa pk-lenkilläkin. Pitäisi saada lihaksiin kestoa.
  3. Tänään
  4. Olipahan ihmeen väsynyttä meninkiä aamulenkillä. Täysin simahtanut olo. Varmaan eilinen oli kokonaisuudessaan hermostolle vähän rankka. Eka kilsa 7.10/km, eikä yhtään kovempaa päässyt! Kyllä se siitä sitten vähän piristyi, joten ei tässä vielä olla ihan finaalissa. Päivällä käyn vielä jaloittelemassa kevyesti, mutta mitään muuta urheilullista en tänään tee.
  5. Kivan oloinen ohjelma, tulee vaihtelua. Mullakin tulee nyt näitä T-harjoituksia Danielsin kirjasta joka viikko kunhan pääsen radalle. Siellä on myös erilaisia T-vetoja, 1000m - 10min, mutta myös yhtäjaksoisia treenejä 20-40min.
  6. Tämä. Niitä pyöräilylihaksia pitää treenata, muuten siitä ei oikein tule mitään. Jos on treenannut pelkkää juoksua, pumppu vain naputtelee tyhjäkäynnillä. Verta ei tarvitse enempää koska lihakset eivät kestä. Sitten vielä toinen argumentti: jos se olisi oikeasti ihan sama millä sitä peruskuntoa tekee, joka ikinen ammattijuoksija istuisi pyörän päällä kaiken luppoaikansa. Mutta tietääkseni yksikään ei näin tee. Näyttää siltä, että tietyn kuntotason jälkeen eri lajeihin pitää erikoistua, eikä kehitystä ristiin enää tapahdu. Se on varmaan kuitenkin aika korkea taso.
  7. Eilen
  8. Jep jep, siihen(kin) pyritään. Aloin jo kalastella fyssarille aikaa - vaikka toi nyt jotenkin aukeaisi kotikonstein, voisi ammatilaisen tekemästä tarkstelusta ja sen pohjalta katsotuista jumppaohjeista olla pitemmän päälle iloa, siinä määrin rajallisesti nää mun nilkat(kin) ovat aina liikkuneet. Ja niin, tänään ti 7.4.2020 lepo + venyttelyä ja kevyttä rullailua.
  9. Asfalttijuoksijan kärsimystie sopii Pääsiäisen aikaan sopivan pashasti.
  10. Kuulostaa hyvin epäoptimaaliselta rahankäytöltä. Että juttelisi kesken maksullisen ajan, hävytön ajatus! Mutta laitetaan hautumaan...
  11. Varsinkin jos on 2 per rata niin ei hinta mikään mahdoton ole. Jos molemmat ui suurin piirtein samaa vauhtia ja samaa ohjelmaa niin homma toimii hyvin. Siinä voi samalla saada jopa syntistä IRL kommunikoitia harrastettua välillä.
  12. Ite aattelin käydä 1-2 kertaa tuolla ennen ulkokauden alkua. Vois kyllä periaatteessa vähän useammankin kerran käydä, kun ei se nyt ihan kauhean hapokkaaksi hinnaltaa sitten kokonaisuudessa nouse (vs. uusi kypärä yms)...
  13. Nykyisin en juuri pyöräile, mutta silloin kun vielä pyöräilin aika aktiivisesti, niin fillarilla sykkeet meni tuntuman mukaan aika samalla tavalla kuin juostessa. Jossain 10-temmoissa keskisykkeet oli luokkaa 175-178 ja sellainen 180 syke oli yleensä tavoitteena parin kilsan jälkeen. Kutakuinkin samoilla sykkeillä tai inan alemmilla meni silloin 10km hölkät. Uskoisin että niillä joilla on jaloissa aika hyvin lihasta, menee juoksu ja pyöräily kutakuinkin samalla tavalla. Ja niillä jotka ovat hieman parempia juoksemaan, pyöräilyn sykkeet ovat vähän alemmat. Melonnassa arvelisin kynnyssykkeiden olevan noin 10 pykälää juoksua alemmat, vaikka 20 minsaa pystynkin melomaan pikkuisen vajaan 180 keskisykkeellä. Hiihdossa kynnykset taitavat puolestaan olla hieman juoksua ylempänä. Pumppu ei tiedä mitä lajia tehdään, mutta pumppu kyllä tietää jos rentoa vaihetta ei suorituksessa tule, kuten risto_u jo kertoi. Valitettavasti painetyöstä pumppu paksunee ja siitä on itsellä omakohtaista kokemusta.
  14. Tonnin vedot on perinteinen täsmätreeni kunnon nopeaan nostoon. Tonnin vedot etenkin lähellä yläkynnystä tahi yli nostaa juoksukuntoa tosi hyvin, mutta tuppaa tekemään sen "nostamalla kynnysvauhtia". Sitä ennen tai sen perään pitää muistaa myös "venyttää kynnysvauhtia" eli ottaa pidempiä vetoja himpun pienemmillä tehoilla. Siten saa tuon kehityksen siirtymään sinne oleellisiin vauhteihin eli lähemmäs alakynnystä. Tietty tuon voi tehdä monellakin eri tapaa, mutta esim 5km tasavauhtinen reipas tempojuoksu vois olla yksi harhinnan arvoinen juttu. Juoksukuntoa voi ajatella vähän samaan tapaan kuin pyöräilykuntoa "tehokäyrän" tai juoksun tapauksessa nopeuskäyrän avulla. Sulla on tietyt vauhdit, mitä pystyy pitämään tietyn ajan ja tästä syntyy se nopeuskäyrä. Nyt tuo tonnin vetoreeni nostaa sitä käyrää ylemmäs siellä noin 5-20min tienoilla. Ja sitten kun vetää sen tempon niin se kohottaa sen nopeuskäyrän aina sinne 40min-2h asti, jolloin vaikutus alkaa näkymään paremmin kisavauhdeissa! Toki aina jo yhden kohdan nostaminen vaikuttaa koko käyrään, mutta aina parempi "mitä lähempää kisavauhtia" tekee sen noston. Tälleen olen ite pienissä päissäni pohdiskellut. Eli nostellaan ja venytellään.
  15. Pyörällä on henkisesti huomattavasti helpompi pitää alhaisia sykkeitä, juosten se tuntuu olevan paljon vaikeampaa. Kisoissa minulla on pyöräilyssä ja juoksussa sykkeet olleet aika lähellä toisiaan, mutta normi pk lenkeillä eroa tulee yleensä ainakin 10 pykälää.
  16. Aattelin, että pitäis pääsiäis-perjantain jo tiistaina, sitten kun muut on lomalla perjantaina vois tehdä töitä. Sama varmaan ens ma kanssa. Kun ei noilla päivillä ole mulle ja vielä vähemmän vaimolle tai pojalle väliä. -pyörä 1h15min, 106bpm -6h kuntosalin rakentelua -pyörä 60min, 109bpm Tämmöinen salipäivä tänään. Sen sijaan, että olisin pumppaillut takapihan kahvakuulasalilla ajoin itäiseen satamakaupunkiin, jossa kaverini perustaa pohjoismaiden ensimmäistä aidosti ulkona toimivaa kuntosalia (http://www.rautaranta.fi/). Siinä tuli sitten porailtua muutamia satoja ruuveja ja kanneltua muutamia satoja kiloja kuntosalilaitteita ja levypainoja paikasta A paikkaan B, josta paikkaan C. Toiminnallista treeniä ja alkuun ja loppuun pyöräilyt kotoa sinne rantaa pitkin ja suoraa reittiä takaisin, semikiireessä ja vastatuuleen näköjään syke nousi kaikki 3 pykälää. Cyclosta voisi olla aika vaihtaa nastarenkaat kesäkumeihin! Sen verran taisin joutua rehkimään, että huomenna otan vielä iisimmin ja vasta torstaina sitten testin kimppuun. Tai jos tuntuu tosi hyvälle, niin meneehän se pk-juoksutesti kyllä huomennakin.
  17. Kolmas kerta tekee konkarin, joten ei me voida paljoa alle kolmekymppistä tehdä.
  18. Se on hyvä, jos nilkkavaivoja ei tarvitse oppia välttämään kantapään kautta.
  19. Urheilijan suorituskyky on aina yhdistelmä eri ominaisuuksista, karkeasti nyt vaikkapa sydän- ja verenkiertoelimistö, lihaksisto ja hermosto. Osaa näitä pystyy ylläpitämään/kehittämään laajassa lajikirjossa ja osaa taas ei. Triathlonistit varmaan hyvä esimerkki, että kehitystä voi ihan oikeasti saada merkittävästi aikaan yhdessä lajissa pääasiallisesti toista lajia hinkkaamalla. Silloin pitää erityisesti kiinnittää huomiota toki niihin ominaisuuksiin, mitä se toinen laji ei kehitä. Mulla itsellä on tässä hauska koe itseni kanssa. Tein marraskuu-tammikuu välillä hyvän juoksupainotteisen blokin, jonka jälkeen siirryin rassaamaan pyöräilykuntoa. Hauskasti kävi niin, että juoksukunto nousi hitaasti, mutta varmasti itse juoksua treenaten, mutta paukahti ihan uusiin lukuihin siinä vaiheessa, kun siirryin 100+ viikkokilsoista 30-40km ylläpitävään määrään (tässä oli vähän pk-juoksua, mutta eritoten 1-2 tehollista juoksuharjoitetta). Nyt menossa toinen kierros juoksua ja parin kuukauden päästä näkee onko tämä toistettava trendi vai vaan sattuman kauppaa. Sinänsä olisi ihan järkevääkin, että juoksuhermosto ja -lihaksisto saa reilummin levon, jossa superkompensaatiota pääsee tapahtumaan sopivan rassauksen perään. Mutta itse peruskunto pysyy kyllä yllä pyöräilypainotteisemmassa osiossa hyvin - itseasiassa se on varmasti noussut, kun koko ajan määriä lisännyt. Omalta kohdaltani voin sanoa, että 2h juoksua EI ole sama asia kuin 2h pyörää. Vielä paremmin se tulee ilmi, kun vaihtaa 2h vaikkapa 4-5h määrään. Pyörällä voi hyvässä kunnossa vetää vaikka 10h kevyttä ja seuraavana päivänä tehdä mitä vain tuorein koivin, mutta juosten saa kyllä aikaan damagea meni kuinka hitaasti tahansa. Että 10h juoksun jälkeen ei tartte seuraavana päivänä toivoa "tuoreita jalkoja".
  20. 6.4. Trainerilla 1 h, pääosin kevyttä, mutta mukana 5*2 min 120% ftp. Kello sanoi, että anaerobisen treenin puutetta, joten tein sitä. Tosin kello ei tainnut rekisteröidä nyt tuota kun käytin Edgeä. Toinen poljin jatkaa häiriöistä ilmoittelua, ja v-o balanssikin näytti 55/45%, eli toisen polkimen tehoista jäi aika paljon puuttumaan. Yleensä on ollut hyvin lähelle tasan. Keskisyke 136, max 173. 7.4. Uintia 3,3 km sisältäen vähän kaikkea mitä tunnissa ehti, tekniikkadrillejä, eri lajeja ja spurttejakin. "Pääsarja" 10*100 vu teholla II. Yksityinen firma vuokraa vielä ratoja Kilon hallista, max 2 hlö/rata. Meitä oli omasta seurasta kaksi radallista eli puolet hallista täytettiin. Yksi tutuista sanoi, että on käynyt nyt 5-6 kertaa viikossa uimassa tuolla. Tuleehan siitä hintaa, mutta samalla on jäänyt esim. kisamatkoja nyt pois, joten kokonaisuutena kulut eivät ole suuremmat. Oli outo tunne aluksi hypätä veteen, mutta siitä se lähti. Todella mukava fiilis jäi. Täytyy jatkaa ehkä kerran viikkoon tuota hommaa.
  21. Ti 7.4.2020:  Lihaskunto 39 min, keskisyke 79 + Polkujuoksu 53 min 34 sek, 8.86 km@6:02 min/km, keskisyke 136, nousumetrit 244 Aamulla huomasin, että mäkitreeni olikin vasta huomenna. Tänään siis ensin iltapäivästä kuntopiiriä olkkarin "kuntosalilla". Päivällisen jälkeen lähipoluilla 10 min verra + 2*20 min/5 min työjaksot ~80% tehoilla. Tosin toinen työjakso jäi vähän kesken kun koti tuli vastaan. Aliarvioin siis vauhtini noilla syketasoilla 😉
  22. Ti aamuhölkkä 9.5km 4:20/km töihin, paluuhölkkä iltapäivällä 10km 4:45/km. Aamu kulki todella kevyesti, iltapäivällä vähän tukkoisempaa, mutta loppua kohden helpottaen ja nopeutuen. Molemmat lenkit kiihtyvinä.
  23. Eilen maanantaina olin kovin väsynyt ja kävin luovuttamassa vertakin, joten juoksin illalla vain 6 km. Oikein leppeä keväinen ilta, lippis päässä ensimmäistä kertaa tälle vuodelle! Tänään oli sitten treenipäivä. Törmäsin tähän Anders Szalkain artikkeliin kynnysharjoittelusta, jossa ei sinänsä sisällöllisesti ollut paljon uutta, mutta siinä oli kiva 10 viikon kynnystreeniohjelma. Ajattelin, että suorittaisin tuon läpi ja katsoisin, miltä tuntuu. Ohjelma on siis kaikessa yksinkertaisuudessaan tällainen: Viikko - Harjoitus - Palautus 1 - 10 x 3 min - 20-60 sekuntia 2 - 6 x 5 min - 30-60 sek 3 - 5 x 6 min - 30-60 sek 4 - 10 x 3 min - 20-60 sek 5 - 3 x 10 min - 60-90 sek 6 - 12+10+8 min - 60-90 sek 7 - 6 x 5 min - 30-60 sek 8 - 2 x 15 min - 2-3 min 9 - 20+10 min - 2-3 min 10 - 30 minuutin yhtäjaksoinen juoksu Ja mikä sitten on kynnysvauhti? Tämä minun harjoittelunihan on täysin epätieteellistä, eikä minulle tulisi tässä vaiheessa mieleenkään hankkia mitään laktaattimittaria. Kynnystesteihin menen kyllä joskus, mutta toistaiseksi mennään mutulla. Olen itse lähtenyt siitä, että olen arvioinut mielessäni sellaisen vauhdin, jota kuvittelisin jaksavani ylläpitää noin tunnin. Vauhdin pitää tuntua, mutta ei missään tapauksessa olla niin kovaa, että en olisi palautuksen jälkeen täysin freesi. Tänään arvoin kynnysvauhdiksi n. 4:05-4:15 min/km. Se oli varmaan aika hyvä arvio, vaikka mietin harjoituksen keskivaiheilla, josko vauhti oli sittenkin liian luja. Sykkeet eivät kuitenkaan pompanneet missään vaiheessa taivaisiin, vaan 3 minuutin vetojen maksimisyke nousi korkeimmillaan 164 lyöntiin minuutissa, kun se (siis tietyn 3 minuutin vedon maksimisyke) matalimmillaan oli 155 lyöntiä minuutissa. Syke ehti aina myös laskea hyvin minuutin palautuksen aikana. Sitä mietin jälkeenpäin, että jos olisin pitänyt palautukset paljon lyhyempinä, olisi vauhti voinut loppuvaiheessa osoittautua liian lujaksi. Tai sitten ei, pitää testailla eri pituisia palautuksia. Kolmen minuutin kynnysvetojen keskinopeudet olivat tänään 4:06, 4:05, 4:09, 4:13, 4.12, 4:08, 4.11, 4:12, 4:09 ja 4:13. Alku- ja loppulämpöineen juoksua tuli tänään 13 km. Ei yhtä lämmintä kuin eilen, muttei kylmäkään. Motivaatiokuvana tänään Jakob Ingebrigtsen.
  24. PK1@13km@1h12min36sek@5min34sek@131 Hiekkateillä ja pikku pätkä metsässä kallioita ja polkuja kunnes eksyin siltä reitiltä minkä olin aatellut juosta. Lyhyeksi jäi. Jos Luoja, @isi ja @sverre suo, niin ensi lauantaina elämäni kolmas polkujuoksukerta.
  25. Sydän ei tiedä tehdäänkö pk-treeniä millä tavalla, mutta jalat ja pää tietää.
  26. Jos vaan mahdollista, niin kannattaa välttää pyöräilyä. Siinä saa veivata tuntitolkulla päivässä, ja silti on huonossa kunnossa.
  27. Ti 8.4 11.5K (sis. 8K @4:58 HR166) Nyt pääsin jo viien jälkeen illalla. Vetoja olin miettinyt mutta alko vetää jo pilveen niin tempasin tuollasen määrämittasen pesään. Vuoden eka shortsilenkki, olipa vapauttavaa. Keskisyke hyvä, polkupätkällä ja wanhan mukuloilla kävi toki 180+. Aamulla katoin nuoremman wilman, liikasta oli etäkoululaiselle laitettu pitkä lenkki. Sanoin että koittaa vaikka vitosen kun tuon pisin toistaseks kuusi kilsaa. Oli ottanu isoveljen mukaan joka ei oikein juoksusta välitä. Hitto, jäbät oli veivannu lähipurtsilla 10K kiekasun selkeesti alle 70minaa. Mähän saan puolikkaalle seuraa parin vuoden päästä.
  28. Itsellä aikalailla sama tilanne. Ei oikeestaan saa fillarilla sykkeitä juoksun tasolle siten ettei valkotakkiset tule pukemaan puseroa.
  1. Näytä lisää
  • Our picks

    • Testissä Jaybird Vista -kuulokkeet
      Uutta testiä pukkaa. Tällä kertaa Jaybird Vista -kuulokkeet. Omasta mielestä parhaat kuulokkeet mitä on tullu tähän mennessä testattua. 
       
      https://www.juoksufoorumi.fi/testit/testissä-jaybird-vista/
       

       
        • Like
      • 0 vastausta
    • Lindgren & Sihvonen: Vieraana hiihtäjä Matti Heikkinen
      Areenasta löytyy podcastina alla oleva:
       
      "Nelinkertainen arvokisamitalisti ja vuoden 2011 maastohiihdon maailmanmestari Matti Heikkinen päätti pitkän uransa keväällä 2019. Kivikasvoinen ”Happo” Heikkinen tunnettiin kestävyysurheilijana poikkeuksellisesta maitohapon sietokyvystään ja lukuisista hämärän rajamaille päättyneistä kilpailusuorituksistaan.
       
      Uransa aikana harvasanaisesti julkisuudessa esiintynyt Heikkinen on nyt omien sanojensa mukaan ”herännyt talviuniltaan” osallistuakseen ministeri Lauri Tarastin selvitystyöhön erillisen huippu-urheilulain tarpeesta. Miksi Heikkisen mielestä Suomeen tarvittaisiin huippu-urheilulakia ja mistä siinä säädettäisiin? Minkä takia kauppatieteiden kandidaatintyötään Jyväskylän yliopistossa valmisteleva ex-hiihtäjä on kokenut asian itselleen tärkeäksi? Millaisin toimin Heikkisen mukaan huippu-urheilijoiden taloudelliset resurssit tulisi turvata?
       
      Väittelyissä ampumahiihdon menestysnäkymät, 8-vuotiaan Kalle Rovanperän rallikokemukset sekä maastohiihdon massalähdöt."
       
      https://areena.yle.fi/1-50463816
        • Thanks
        • Like
      • 0 vastausta
    • Mattojuoksun 50km matkan ME yritys menossa
      Saksalainen Florian Neuschwander yrittää parhaillaan rikkoa 50km mattojuoksun ME:n 2:59:03. 
       
      Live video FB:n puolella: 
       
        • Like
      • 15 vastausta
    • Post in 13. ENDURANCE 24h 22.-23.2.2020
      Huhhuh. Suomen ja Irlannin ennätykset tulossa. Hienoa PRää lajille.
       
      AE pistelee 200! Onnittelut!
        • Like
    • Post in 13. ENDURANCE 24h 22.-23.2.2020
      Tulevana viikonloppuna juostaan Esport Arenalla 13. kerran eräs maailman kovatasoisimmista ultrajuoksun sisäratakilpailuista.
       
      Pystyykö Karhunkierroksen reittiennätyksen yli kahdella tunnilla murskannut Jaakko Eskelinen murskaamaan myös 24h juoksun Suomen ennätyksen toisella yrityksellään yhtä vakuuttavasti?
       
      Web: https.//endurance.fi/e24
      Facebook: https://www.facebook.com/endurance24h.espoo/
      Osallistujalista: https://championchip.ee/participants/1517
      Live-tulokset: https://championchip.ee/live/1517
      Live-video, alkaen noin klo 12 lauantaina: https://www.youtube.com/watch?v=6n5v8mdmldA
        • Like
  • Seuraa keskusteluja helpommin

    Avaa oma tunnuksesi
  • Paikalla yhteensä   21 Jäsentä, 0 Anonymous, 65 Vierasta (See full list)

  • Käyttäjätilastot

    11 886
    Jäseniä
    458
    Eniten paikalla
    Henrik Mäki
    Uusin jäsen
    Henrik Mäki
    Liittyi
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy