Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Eilen
  2. Tässä kolme esimerkkiä omalta juoksu-uralta 1) maratoonarina/"nuorena aikuisurheilijana" 400 metriä kisassa 57 sekuntia niin valmistautuminen oli seuraavanlainen edellinen viikko yhteensä 200km juoksua, 3 päivää ennen kisaa 10km tv kova 35 minuuttia maanantai 800m kisa ja 5000m kisa tiistai 1500m kisa jonka jälkeen tunnin tauko ja sitten tuo 400m sinä vuonna juoksukilometrejä tuli n. 6500, säännöllisesti myös nopeuskestävyysvetoja pidempien toistotreenien päälle 200 metriä meni kilpailussa jonkun verran yli 27 sekunnin 2) nuorena juoksin ensimmäisen kerran 400 metriä alle 60 sekuntia niin se oli epävirallinen farkkushortsit jalassa 58 sekuntia suoraan autosta ilman verryttelyä harjoittelu oli n. 2500 kilometriä vuodessa, sisälti aika paljon suunnistusta sekä jotain 800-1500m juoksuja aikoihin 2.07 ja 4.16 satanen meni tuolloin 12,9 harjoituksissa ja 60 metriä 8,0 ja 5-loikka n. 12 metriä ja 3-loikka 10,5 metriä ja pituushyppy 5 metriä systemaattista lajitreeniä ei ollut mutta 200m taisi olla harkoissa 26,7 ja 150m 20,1 ja 300m kisoissa 42 jotain sekä vähän aitoja, 400 aidat harkoissa 75s, estejuoksu kilpailussa, tekniikkaa ei ollut tuolloin yhtään 3) viime elokuussa viestissä vedin viestissä 400m 61.2 lentävällä lähdöllä jälleen ilman mitään verryttelyä puoli tuntia myöhemmin 800 metriä 2.13 joka kuvaa kestävyyttä 200m nopein aika harjoituksessa 28.9 30m lentävä 3.86 5-loikka n. 11 metriä kilometrejä 4800 / vuosi koordinaatioita, venyttelyjä, pyrähdyksiä nuorten valmennuksen yhteydessä joka vuosi katuviestiosuuksia yms tuota varten ei juuri voimaa tai edes lihaskuntoa, ehkä vähän soutua rinnalleveto 3 x 55kg tempaus 40kg kyykky 80kg melko alkeellinen tekniikka ja varovaista nostelua (oma paino 66kg) 10km n. 35 minuuttiin nykyään ja puolimaraton 1.20, cooper 3600 metriä harjoituksissa pystyn milloin vaan vetämään 64-67 sekuntia ja jos pakotetaan niin useamman vedon en tee hapollista nopeuskestävyysharjoittelua juuri lainkaan enkä tehnyt myöskään tuon ekan esimerkin aikoihin paljoa tokan esimerkin aikana vähän enemmän mutta siihen kytkeytyi aina myös aerobisia maksimikestävyysvetoja pohjalle hitaita soluja on 74 ja aikoinaan mitattu VO2Max64 joka kyllä riittäisi huipputason 400 juoksijalle jos tuo solujakauma olisi toisin päin väitän että nopeasoluisena pikajuoksulahjakkaana tällä harjoittelulla olisin juossut 49-50 sekuntia (ehkä vähän vähemmän kilometrejä ja enemmän voimatreenejä, varmaan melko luonnostaan se olisi mennyt niin), nykyisellä solujakaumalla jos olisin oikein panostanut niin ehkä 52-53s nuorena miehenä, nopeustyyppinä totaalisella lajinomaisella satsauksella 48 ja risat, pikajuoksutreenin näpertelyllä nopeustyyppinä 52 sekuntia ja nykyisellä lihassolujakaumalla reilusti yli 60 sekuntia, kestävyysjuoksuharjoittelullakin varmaankin 54s jos olisin treenannut jo nuorena tosissaan ja vähän levännyt ja valmistautunut.... nämä esimerkit siksi että tiedän miten 400 voisi päästä alle 50 sekunnin jos on luonnostaan riittävän nopea pikajuoksija, vaikka itse en olekaan juossut kuin 57s (olisin varmaan tuona vuonna vetänyt 55 jotain jos olisin vähän keskittynyt ratakierrokseen)... toki valmentamillani 10-15 ikäisillä junioritytöillä teetän paljon enemmän tuota RistoK tyyppistä harjoitusta mutta heillä on moninkertaisesti enemmän kuitenkin kestävyyttä ohjelmassa kuin kilpakumppaneillaan piirin tasolla ja ehkä SM-tasollakaan Tiviistäen: 400 metriä on "kestävyyslaji" Mieshuippujen VO2Max on 65-73ml/kg/min Toki jos haluat juosta 43s pitää olla 10 sekunnin satasen juoksija = pikajuoksija Alle minuutin riittää tyypistä riippuen 13-14 sekuntia satasella Nykyisellä 80 sekunnin tasollasi haaste on 90%:sti kestävyysharjoittelu!
  3. Aika mahtava tuo Ingebrigtsenin 5000 metrin juoksu. Viimeinen kierros jotain 54 sekuntia. Meneekö 13 min rikki jo tänä vuonna?
  4. Joo. Muistan kun nuorena tykkäsin nelosesta. Mitään ohjelmaa ei oikein ollut, mutta kestävyyslenkkien lisäksi tein kesäisin jonkin verran tömäköitä 100-400 metrin vetoja kerran-pari viikossa, ehkä tyypillisesti 200 metrin vetoja. Perustasoni satasella oli tuolloin vähän päälle 13s ja 200 metrillä parhaimmillaan ehkä noin 27-28s. 400 metriä sitten kulki parhaimmillaan radalla noin 57-58s.
  5. Olen käyttänyt valmennuksessa tällaista ohjelmaa, kaksi kilpailukautta vuodessa, hallissa ja ulkona peruskuntokausi lokakuun alusta joulukuun puoliväliin ma voima (puntit) ti määräintervallit ke lepo to submaksimaalinen nopeus + loikat/hyppelyt pe määräintervallit la lepo su nopeus puntit taka- ja etukyykky, rinnalleveto, takareidet, pohkeet, arkullehypyt ja/tai aitahypyt, keskivartaloliikkeitä ym. määräintervalleissa vetojen pituus 150-400 m, sarjoja 2-3, kokonaismäärä 2000-3600 m, teho 50-70%, sykepalautukset, sarjojen välillä 6-10 min submax. nopeus esim. 3-4x4x60 m tai 2-3x5x60 m 85-90% palautukset 1-1,5 min, sarjojen välillä 6-8 min nopeusvoima vuoroloikkia, juoksuloikkia, aitahyppyjä ym., joskus myös ylämäki- tai porrasjuoksuja nopeus lähtöjä, kiihdytysjuoksuja, 1-2x40-60 m täysillä, juoksuloikkaa, juoksuja loivaan alamäkeen lokakuun aikana toisen määräintervallin tilalla kevyt lenkki 6-10 km kilpailuun valmistava kausi joulukuun puolivälistä tammikuun loppupuolelle muuten kuten PKK, mutta punteissa kevyemmät painot ja lyhyemmät sarjat, painotus nopeuteen, määräintervallien tilalla tehointervallit (vedot 100-300 m, kokonaismäära 600-1200 m, teho 75-85%), kauden lopulla myös nopeuskestävyyttä (esim. 2x200 m 1. veto 90%, palautus 10-20 min, toinen veto täysillä), loikissa painotus juoksuloikkaan Hallikilpailukausi tammikuun lopulta helmikuun loppuun, 4-5 viikkoa Hallikauden jälkeen uusi peruskuntokausi, lyhyempi kuin syksyn, sitten kilpailuun valmistava kausi jne. Tämä ohjelma lähinnä aloitteleville-pari vuotta harjoitelleille. Pitemmälle ehtineillä on enemmän harjoituksia. Minuutin alitus vaatii n. 13 sekunnin nopeutta sataselle ja 200 m pitäisi mennä alle 27
  6. jartukka

    Hoka One One

    Tänään oli ekaa kertaa uudet Clifton 6:set jalassa lyhyellä 5km lenkillä. On kyl tosi pehmeä tuntuiset, ehkä jopa aavistuksen liikaa vaimennusta. Aluksi tuntui, että holvikaaren tuli on liian takana, mut kilometrin jälkeen sitä ei enää huomannut. Tossut myös tuntui aluksi vähän painavilta, mutta tietty ku on tottunut Tracer2:siin ja Rincoihin viime kuukausina. Mutta varmasti loistavat tossut pitkikselle, sitä en sit vielä tiedä kummat laitan jalkaan 4 viikon päästä Maralle... Rinconit vai Cliftonit ?
  7. Tuo on mielenkiintoinen tavoite. Eiköhän siinä pidä aika paljon juosta vetoja 50-200 metriä. Usein melko rauhallisella vauhdilla mutta välillä tietysti kovempiakin vauhteja. Vaatii jo kohtalaista nopeutta. Mutta 400m on sellainen matka, jota voi lähestyä enemmän nopeuden tai sitten kestävyyden kautta. Esim. Ville Lampinen on kestävämpää sorttia ja Milja Thureson ei.
  8. Searchilla ei selkeitä threadeja aiheesta löytynyt. Eli millainen harjoittelurunko ratakierrosta varten, missä suhteessa minkäpituista vetoa/lenkkiä? Olettaen painotus lyhyemmissä vedoissa. Itsellä keskimäärin kolme juoksutreeniä mahdollista vetää viikkoon, parhaimmillaan neljäkin. Lähtötasona on muutama viikko sitten juostu 1min 20s ja tavoite muutaman kuukauden päästä käydä taas testaamassa uudestaan.
  9. Polkuporinat kävi juttelemassa Polarin koulutuspäällikön Ville Urosen kanssa heidän uusimmista Vantage-sykemittareistaan ja Polar Flow palvelusta. Voit kuunnella jakson puhelimen podcast appsilla tai Spotifysta kirjoittamalla hakukenttään "Polkuporinat". Tai sitten suoraan tietokoneelta osoitteesta: https://www.ultrastanleypark.com/2019/07/ville-uronen-polar-electro/
  10. Anteeksi myöhäinen vastaus. Meidän ATK-tukihenkilö ei ole vielä onnistunut jakamaan kumpaakaan gps-träkkiä ymmärtääkseni. Laitan heille viestiä niin aloittavat asian hoitamisen mahdollisimman nopeasti. Jos Elwood onnistuu jakamaan tiedoston niin kiva. Tosin tästä on jo vähän aikaa. Sellainen asia muuten tuosta yö-reitistä, että lähtöviiva ei sijaitse ihan siinä asfaltin reunalla. Näin ollen yö-reitin kääntöpaikka on vielä ihan tarkasti määrittelemättä. Mutta kyllä se sieltä noin 100 metrin tarkkuudella on. Ehkä ei ihan siinä mäen päällä kuten yhdellä yhteislenkillä, mutta jossain vähän ennen sitä. Tulevana sunnuntaina (28.7.) on yhteislenkki, jolloin voidaan kiertää myös se yö-reitti. Kaikki mukaan!
  11. Reenaaja

    Tour de France

    käsittämätöntä vauhtiia tuolla ammatti pyöräilijät polkee..huh huh..kovaa duunia... respect ...
  12. Jim

    Twilight run 2019

    Niin, itse juoksinkin tuossa tapahtumassa, kun sen nimi oli Runners Twilight ja se juostiin Pirkkolassa. Näyttäisi nykyinen reitti olevan asfalttipitoista
  13. perttu

    Tour de France

    Tälle hiihtelijä Roposelle joku voisi hiljalleen kertoa ettei se ole FRÄÄÄNS. Ihan pikku vinkkinä kun on nyt vuoden sitä tv:ssä lausunut ja väittänyt vielä käyneensä siellä joskus. Jos ei osaa sanoa niin voi sanoa Ranskan ympäriajo.
  14. Huomenna ke Joensuun GP:ssä Topilla ohjelmassa 3000m ilman esteitä. Klo 20.25 TV2. 27 ilmoittautunutta ja Topin ennätys on neljänneksi kovin joten vetoapua lienee tarjolla jäniksen lisäksi myös kilpakumppaneilta. Sitä ennen naisten esteet ja 800m A-erät. Eli enemmän kestävyysjuoksua kuin monessakaan GP-kisassa. Naisten esteissä on 16 ilmoittautunutta ml. Richardsson.
  15. Monilla muilla mailla meni kyllä Suomea paremmin nuo alle 20v EM-kisat. Onneksi ei ihan ilman jäänyt Suomenkaan joukkue. Irlanti 3 mitalia Belgia 3 Kreikka 4 Ruotsi 4 Norja 2 Unkari 2 Latvia 2 Tshekki 4 Valko-Venäjä 4 Hollanti 10 https://en.wikipedia.org/wiki/2019_European_Athletics_U20_Championships
  16. Mielenkiintoista. Terveyssovellus välittäisi käyttäjän pankkitilin tilinumeron pilveen. Kai tuokin on mahdollista. Aiemmin huomatttiin, että juoksureiteistä on joskus helppo päätellä käyttäjän kotiosoite. Mutta kännykästähän voi toki lähettää ihan muuta tietoa pilveen. Kännykällä otettujen valokuvin lähettäminen olisi aika harmillista.
  17. Tästä tuli vielä mieleen ... Progressio - kaikki tietää teorian, mutta suht harva tuntuu osaavan käyttää sitä. Tämä ihan tuntuman perusteella, eli ne parhaat suoritukset tuntuu usein tulevan harjoituskaudella ja kilpailukaudella ollaan takki tyhjänö. Itsellä kuntolijana progressio tuntuu pomminvarmalta tavalta ajoittaa kunto esim puolimaratonille tai maratonille. Viikkorytmi - tämän ei tarvitse aina olla seitsemän päivää jos tuntuu ettei halutut avainharjoitukset mahdu seitsemän päivän rytmiin. Variaatioita löytyy jokaiseen tarpeeseen eli 14 päivän jaksoa tai 10 päivää tms.
  18. Vahva tämä. Harvoin ottaa pumpun päälle kirjoitettu teksti mutta nyt oli lähellä kun vielä oikein mainittiin erikseen "tiedostava lukija", ja ettei vaan "tiedostava lukija" tekisi asioista väärää johtopäätöstä. Paavo M. Petäjä sentään aikanaa myönsi muiden tekemät virheet, vaikka koville ottikin. Kun edes kerrottaisiin seikkaperäisesti, tai oltaisiin vaihtoehtoisesti 100% hiljaa. Nyt julkituodut selitykset eivät käy yksiin Stravan kanssa.
  19. Tätähän ei ole mitenkään selvitetty, onko asia oikeasti näin edes väitetyn pummimatkan suhteen. Väitetään vaan että on oikaistu vähemmän kuin pummi ja sitten unohdettu laittaa kello päälle tms, mutta Stravan mukaan näin ei yksiselitteisesti ole ja selitys ei pidä paikkaansa. Jokainen voi itse tulkita tuon jäljen, tosin en ihmettelisi vaikka se olisi jo poistettu. Joko Strava-jälki ei siis kerro totuutta tai sitten totuutta ei kerro joku muu, kauheasti kolmatta vaihtoehtoa asiassa ei ole. Itsellä vahva veikkaus kumpi lähempänä oikeaa. Lisäksi pummattu profiili sisältää nopealla katsomisella vähemmän nousua kuin autolla oikaistu. Ei varmasti merkittävästi, mutta yleensä kilpailun luonteeseen kuuluu kiertää sama reitti kuin muut kilpailijat. Niin tai näin, tuohon "kilpailullisen hyödyn tavoitteluun" vetoaminen ja "olisi voittanut muutenkin" ja selvästi täysin tietoisesti huijanneen puolustelu jne selittely on aivan turhaa jeesustelua ja semanttista tyhjäkäyntiä. Sanotattaisiin asiat niinkuin ne on, huijattiin, ja melkein ei jääty kiinni. Ulkolaisella kielellä on sanonta, jota vaikea kääntää, mutta sopii tähän: "Own your mistakes. Otherwise your mistakes own you".
  20. Otsikon mukaiset hiilikuitulevyllä varustetut kengät myynnissä. Kengillä juostu tasan yksi lenkki ja todettu itselle liian pieniksi. Uudenveroisessa kunnossa siis. Toimitus: Nouto Espoosta tai postitus vastaanottajan laskuun. Hinta: 100e Yhteydenotto: Foorumin yksityisviestillä
  21. Tehdään sillä kaupat, suotta ne täällä pölyyntyy. Laittelen yv:tä.
  22. Ylen dokumentti oli hyvä ja onhan tuo 72 juoksu ihan mieletön, tulee kylmät väreet ja kyyneleet, kun elää siinä mukana.
  23. hatapa

    Tour de France

    Itse toivoisin, että tämä ratkaistaisiin pitkällä yhden miehen irtiotolla tuolla vuorilla. Se olisi kaunista.
  24. Mutta siten, ettei asiasta kerrota tuomareille ja pällistellään mitalit ja voittopokaalit ja palkinnot käsissä, ja kerrotaan seikkaperäisesti vasta kun asia nousee julkisuuteen? Kyllä siinä mielestäni silloin jonkin sortin kilpailullista hyötyä voisi olettaa olevan, kai. Jos kilpailullista hyötyä ei haluttu hakea, olisi autokyyti pitänyt alun alkaenkin jättää ottamatta.
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy