Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Pexrun

    Kalevan Kierros 2019

    Kalevan Kierros 2019 edennyt pyöräilyyn asti. Eipä tätä moniottelua ole tullut juurikaan seurattua mutta aikamoista lajien hallintaa vaatii kuka tuon kokonaisuuden vuosittain nimiinsä vie. Eilen olivat näköjään pyöräilemässä Lappeenrannan huudeilla ja kisakeskuksena toiminut Lemi. Kovia aikoja sielläkin tykitetty fillarilla. Etunenässä muuan Hannu Manninen joka kampea kiertänyt kaikkein riuskimmin. https://kalevankierros.fi/kalevan-kierroksen-pyoraily/ http://www.racetecresults.com/Results.aspx?CId=16587&RId=2045
  3. MikkoVe

    Pyöräpohdintaa

    Kai se kauppias haluaa ensin myydä maantiefillarin ja vuoden parin päästä tri-pyörän. Ihan ymmärrettävää. Jos sohvalta oltaisiin lähdössä, niin maantiefillari olisi ehkä perusteltavissa sillä, että opettelee sillä ajamaan. Tri-pyörä ei ole ihan helppo, jos ei ole minkäänlaista pyöräilykokemusta. Iiborilla kuitenkin tuo cyclo ja sitä myötä, oletan, ajotaitoa.
  4. Today
  5. Tuosta päkiän alla tuntuvasta muhkurasta on hyvin ristiriitaisia mielipiteitä. Osa ei ole semmoista huomannut, osalla se on kadonnut aikaa myöten ja joillain ei ollenkaan. Mystinen juttu. Itse tosiaan tunsin selvän muhkuran päkiän alla, mutta 2-3 kilsan jälkeen se katosi, enkä ole enää muilla lenkeillä semmoista tuntenut/huomioinut. Pitää koittaa vielä tuota lukkonauhoitusta tuolla tyylillä. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen hankintaani.
  6. harmis

    Pyöräpohdintaa

    Itse en triathlonia harrasta, eikä ole aikomusta alkaa harrastamaankaan. Sen sijaan pyöräilyä tulee harrastettua ja ehdottomasti samaa mieltä muiden kanssa että ihan turha ostos maantiepyörä jos jo cyclo löytyy varastosta. Näillä suomen kuoppaisilla, routaisilla ja kuluneilla asfalteilla se cyclo leveämmällä rengastuksella voi olla jopa nopeampi, ainakin mukavampi, kuin maantiekilpuri kapeine renkaineen. Tähän tietysti vaikuttaa geometriat ja rengaslaadut, mutta käytännön tasolla asia on näin. Aika typerä kommentti pyöräliikkeen myyjällä, mutta sillä ei ehkä ollut tri-pyörän runkoja varastossa niin koitti myydä maantiefillaria.
  7. harmis

    Täysjousto maasturi

    Kuvailemasi käyttötarkoitukseen suosittelisin jotain trail bike- tyylistä täpäriä. Esim. mainitsemasi Canyon Spectral sopisi loistavasti. Itselläni on Canyon Neuron, mutta jos on paljon alamäkityylistä ajoa niin kallistuisin Spectraliin. Neuron on enempi xc-pyörä, vaikka muodin mukaisesti aika pitkäjoustoinen onkin. Puhdas xc-pyörä on jyrkissä laskuissa hieman otb-herkkä, ja dh-pyörä taas raskas polkea pidemmän päälle, vaikka alaspäin tuleekin kivasti Toki merkkejä ja malleja on muitakin, siellä saksanmaalla Rose ja Cube on Canyonin lisäksi paikallista hyvää tavaraa. Itsellä oli pari vuotta sitte Cube Stereo 140, ja on mielestäni ollut kivoin pyörä, kun status on hauskanpidossa. On samaa kastia Spectralin kanssa. Nämä taitaa olla nykyisin 150mm joustolla. Sikaa säkissä ei kannata ostaa. Mikäli geometriataulukoista ei mitään ymmärrä niin ehdottomasti koeajolle liikkeeseen, pyytää säätämään jousituksen edes suunnilleen oikein, ja vertailee mielellään useampaa pyörää, niin löytyy itselle mieleinen parhaiten.
  8. Eilen
  9. Toisaalta näin itsetunnon kohotuksena, uskon että en olisi välttis ollut aina viimeinen hiihdon mm-kisoissakaan. Nimittäin silloin kun Kenian pojat olivat tarjoamassa näytöstä...
  10. "Arvelisin että 90% katsojista luulee pärjäävänsä niissä paremmin kuin mitä oikeasti pärjäisi..." Katsoin kisoja. En usko, että löytäisin tuollaisessa ryteikössä kaikkia rasteja.
  11. Keskimatkalla olisin ollut sijalla 58-61 jos olisin jostain syystä päässyt finaaliin ilman karsintaa. Osallistujia 60. Pöljänä päivänä suht virheettömällä suorituksella 58:s ehkä n. 11 sekuntia oman seuran Jukolan ykkösjoukkueen miehen edellä (olivat hiidenkivellä) ajalla 52.59 mutta helpostikin varttitunnin jäljessä ja keskivertosuorituksella tunnin pintaan (Lundanes 34 minuuttia). Pitkällä matkalla 69:s jos olisin malttanut mennä hallittua vauhtia ja tehdä reitinvalinnat huolella jne. Maaliintulijoita 76. Aikaa olisi mennyt 2.30.25. Oli läpijuoksuja miten paljon tahansa niin se mitä läpijuoksujen välillä on näytti keskimatkalla varsin vaativalta enkä nyt lähtisi kauheasti vähättelemään pitkää matkaakaan vaikka siinä muutamia tiekiertoja tarjottiinkin jotka mielestäni helpottavat keskinkertaisen suunnistajan urakkaa huomattavasti. Kyllä nuo kaikki ovat oman maansa huippuja ja yli puolet osallistujista huippuja ihan pohjoismaisestakin näkökulmasta. Esim Leonid Novikov 46:s pitkällä matkalla 26 minuuttia kärkeen tai sprintti MM-mitalisti Tim Robertson 39:s keskimatkalla 8 minuuttia kärkeen niin aika vaikea on ainakaan allekirjoittaneen itselleen valehdella että tuollaisille sijoituksille pääsisi. Vaikka sileän juoksukunto jopa nykyisessä surkeassa kunnossa (cooper 3500) riittäisi 40 joukkoon ja lippukin halutessaan löytää tiensä luokseni ihan ok. Mutta se on niin eri asia juosta jotain cooperia tai suunnistaa kuntorasteja kuin suunnistuksen MM kilpailut. Arvelisin että 90% katsojista luulee pärjäävänsä niissä paremmin kuin mitä oikeasti pärjäisi...
  12. illu1978

    Wihan kilometrit 2019

    Lähetin kuukausi sitten mailia järjestäjille, mutta en ole tähän päivään mennessä saanut minkäänlaista vastausta.
  13. Kirjassa olevia ohjelmia on muuten hieman muuteltu eri painoksissa. Perusasia kirjassa on ihan sama ja myös niiden ohjelmien idea ja rytmitys on sama mutta harjoitusten muotoa/sisältöä ja ohjelmavalikoimaa on hieman vaihdettu ainakin 1. ja tuon 3. painoksen välissä. 2. painosta en ole nähnyt. Intensiteettivisioosi en ota kantaa.
  14. Baltsu

    Nike Air Zoom Vomero

    Mä olen sitä mieltä parin lenkin perusteella, ettei noi Vomerot vaadi mitään sisäänajoa. Ne tuntuivat hyvältä heti pakasta. Pidän itsekin ilttiä liian lyhyenä ja se aiheuttaa ongelmia ehkä sen takia, koska sen yläreuna on niin ohut. Mä huomasin kyllä heti miten ne tulee sitoa. Käytän kanssa lukkonauhoitusta, mutta mä laitan ne niin, että yritän vetää iltin niin ylös kuin se tulee, sitten kiristän nauhat kunnolla (alempaa se on hyvin pehmustettu), mutta jätän sen ylimmän vähän löysäksi. Se on vaikea selittää kunnolla miten se menee, mutta se nauha ei saa ylhäältä puristaa jalkaa vasten. Nauhojen sitominen on vähän vaikeampaa kuin muissa kengissä, koska sen kanssa pitää olla huolellinen, mutta minkäs tekee. Mä en oo niitä nettijuttuja tuosta ominaisuudesta lukenut, sillä osa kyllä liioitteleekin ja sitten on sellaisia tyyppejä, jotka hirttävät kengännauhansa kiinni kaikin voimin. No joo, onhan se tietynlainen suunnitteluvirhe, eikä kaikille tuon takia välttämättä sovi ollenkaan, mutta toisaalta luulen, että se on siitä pitkälti kiinni miten sen nauhoittaa. Mulla on muuten sattumalta just samassa värityksessä toi Vomero. Kuvasta näette miten löysäksi jätin lukkonauhoituksen ylimääräisen lenkin, mutta siitä alaspäin nauhat on kireällä.
  15. Hommasin ton kirjan nyt omaksi kun aiemmin vain selaillut ja katsellut ohjelmia. On sen verran kipeä olo yhä, että väsyttää koko ajan niin pitää keksiä tekemistä myös sille ajalle kun vain makoilee. Oon huomannut sen, että olen kyllä itse juossut selvästi liian alhaisella intensiteetillä. Täytyy ottaa oikeasti se huomioon tarkemmin, että jokaisella lenkillä täytyy olla joku tarkoitus. Tänään oli mun tarkoitus olla Turussa ja 3 vkon päästä piti olla toinen tärkeä kisa, mutta näin se näköjään helposti aina menee, että maataan sängyssä kun pitäisi olla kisaamassa.
  16. Tänään oli 133 keskisyke. Pitäisi varmaan ottaa jossain vaiheessa laktaatit, kunhan jaksaisi levitellä testaus rojut valmiuteen. Juosten aerobinen kynnys on noin 141-153 välissä riippuen treenimäärästä ja painotuksesta, mutta se on kyllä ihan varma, ettei juoksun ja pyöräilyn sykkeitä mitenkään kannata vertailla.
  17. Mikä meininki noissa pyöräilyissä on sykkeen suhteen ollut?
  18. Espoon Rantamaraton ja Vantaan maraton osuisivat loistavasti juoksuohjelmaan ennen marraskuista Nizzan täyspitkää maratonia. Puolimaratonit on kuitenkin kivampi juosta tapahtumassa kuin rämpiä yksin, joten tarjoa osallistumisoikeuksia Espooseen tai Vantaalle! Voin ostaa kumpaankin kaksikin osallistumista, puoliso lähtee mielellään mukaan.
  19. Välistä kokeilin käydä ajelee pyörällä, niin ettei olisi pohjilla ihan älytöntä kuormaa jaloilla. Yleensähän olen käynyt aamuisin salilla soutaa, kyykkäilee ja mavettaa, sitten iltaisin olen mennyt pyöräilee(jos on ollut ”pyöräilypäivä”). Olen vähän yrittänyt sillä pitää pyöräilyn tehoja alempana, ettei olisi liikaa intoa painaa menemään. Tänään kuitenkin jätin salilla jalat rauhaan pl melko napakkaa soutua 20min@1.46,3/500m, mutta muuten tein yläkropan. Illalla sit kävin ajelee pyörällä, ja olin päättänyt että ajelen jonkun minimissään 80km, mutta sikäli fiilistä ja järkeviä reittejä keksii, niin vaikka sitten 150km. Nyt oli jaloissa kyllä vahva tunne ajella, ja tuulikaan ei vituttanut kuin vasta viimeisellä 40kmllä. Nyt palataan taas päiväjärjestykseen ja pyörällä ajellaan enemmän jalat jumisina.
  20. Kiitos vastauksesta. Olenkin hieman ymmärtänyt väärin, kun käsitin kyseessä olevan juuri maksimikestävyys. Tätä olen käytännössä näissä 3 x 800 m treeneissä tietääkseni harjoittanut. Ehkä se sitten samassa on mennyt tehointervallista, jos näitä nopeuskestävyysharjoitteita tulkitsen oikein. Tuossa linkissä oli nopeuskestävyyteen monta eri harjoittelulajia. Jos kerran viikkoon ottaisi myös nopeuskestävyyttä, minkälainen voisi olla esimerkkiharjoitus? Olisikohan se sitten esimerkiksi tuota submaksimaalista nopeuskestävyyttä, keskipitkillä 150-300m vedoilla, lähes täysillä? https://docplayer.fi/16402314-Nopeuskestavyys-nuoresta-aikuiseksi-ari-nummela-jyvaskyla-14-5-2014.html <-- Täällä aiheesta löytyi jotain.
  21. Miska

    Täysjousto maasturi

    Olen pähkäillyt minkälaista täysjousto maastopyörää kannattaisi hankkia. Tässä vähän taustatietoja: olen maastopyörä hommissa noviisi, ajotaidot lähellä nollaa. Maantiepyörällä sen sijaan ajelen jonkin verran. tarkoitus olisi ajaa kansallispuistoissa (ja yleisesti ottaen poluilla). Ei downhillia, ei pyöräilypuistoja yms. Ainakaan näillä näkymin. olen vuokrannut erilaisia fillareita, ja tullut siihen tulokseen, että täys-jousi on se minkä haluan. Fättäriä olen kokeillut - kiva talvella, mutta kesällä täpäri mielekkäämpi. Jäykkäperäinen myös kokeiltu, ja täpäri on mieluisampi. Sitten onkin vaikeampaa. Eri tyyppisiä täpäreitä on vaikka kuinka monta. Jostain syystä kokeilemista pyöristä, downhill oli jotenkin parhaalta tuntuva, en sitten tiedä miksi. Miksi dh- tuntui paremmalta, vaikka poluilla ajelin. Ajoasento ? Enemmän joustoa ? Voi tietenkin olla että se vaan oli just sopivan kokoinen, tai joustojen säädöt olivat kohdallaan. Vuokrapyöristä ei koskaan oikein tiedä mitä saa alleen. Haen siis pyörää joka mahdollistaa turvallisen ajon (en etsi kiksejä tai temppuilua), ajan hissukseen, nautin maisemista. Haluisin kuitenkin että pyörä helpottaisi kulkua teknisemmissä paikoissa, missä taidot eivät tahdo riittää. Olisi kiva jos kivikoissa ja juurakoissa ei tulisi ahteri niin kipeäksi, vaan jousitus söisi vähän epätasaisuuksia. Hissitolppa on ehdottomasti listalla, se osoittautui hyväksi kapistukseksi. Minkä tyyppistä täpäriä suosittelisitte ? Merkkiä ja malliakin saa heittää kehiin. Canyonin Neuron ja Spectral vaikuttavat kivoilta, mutta mistä minä tiedän... Asun muuten Saksassa, ja täällä on erilainen maasto. Vuorta mennään joko ylös - pitkään - ja on kevyt jäykkäperäinen alla. Tai sitten tullaan kovaa alas, ja on dh-pyörä. Neuvoja vähän vaikee siis saada Suomalaiseen maastoon. Tattista !
  22. kiljander

    Suunnistus

    Olipa kyllä nitrokisa. Ensin näyttää että Suomi on koko kisan yllättäjä. Sitten kaikki ankkuriosuudella romahti. Ehdin jo ajatella että Suomi pettää taas. Lopussa kuitenkin Kirmula nousi ihmeellisesti. Harmi että lopun GPS - jälkeä ei näytetty. Edit: jalalla se Kirmula oli mennyt hopealle näemmä Naisissa ihmettelen miksi Teini laitettiin joukkueeseen vaikka itse sanoi eilen että ei pysty juoksemaan kunnolla
  23. Umpimähkä

    Suunnistus

    Suomen miehet mahdottoman jännän kisan hopealla! 👍
  24. Kaikin puolin hieno kisa ja hyvin järkätty. Ruissalossa sitä paitsi paistaa aina aurinko kuten tänäänkin. Oma kokonainen tänään 04:35, joka kunto- ja treenipohjaan nähden ok suoritus.
  25. Grendel

    Pyöräpohdintaa

    Ehdottomasti tripyörä. Enkä tuohon liikkeeseen enää menisi kun tuollaista höpöä suoltavat.
  26. Tuo on hyvä kysymys. Ihan lyhyellä ajalla ei paranneta mielestäni peruskestävyyspohjaa, se on pitkäjänteistä puurtamista ja vie äkkiä fokusta nopeudelta. Kestävyydestä (aerobisesta energiantuottokyvystä ja laktaatin poistosta) on varmasti apua siihen että palautuu paremmin ja saa tehtyä laadukkaampia kovavauhtisia harjoituksia. Jos haluaa selvästi parantaa peruskestävyyttä niin pitäisi rytmittää varmasti ensin sitä puolta ja sitten siirtää painoa tärkeämpiin asioihin joka ei 400m kohdalla ole maksimikestävyyskään vaan mielestäni nopeuskestävyys. Eli jos on hyvin lyhyt aika niin kannattanee fokusoitua juuri lajispesifiin ominaisuuteen eli nopeuskestävyyteen sen verran kuin peruskuntopohja antaa myöten. Mitään tunnin lenkkejä jotka on oikeastaan jo kestävyyslajien maltillisia pitkiksiä ei silloin varmasti heitetä vaan ehkä verryttelytarkoituksessa kevyempää juoksua, kenties joku lyhyempi palauttava lenkkeily viikkoon. Itselleni tosi vaikea sanoa mitään konkreettista kun en edes ole mitenkään perehtynyt tuollaisten matkojen harjoittelemiseen saati että olisin kokeillut.
  27. villea

    Pyöräpohdintaa

    Jos motivaatiota ja likviditeettiä löytyy, siitä vain!
  28. Jos tavoite tosiaan on parantaa 400m tulosta lyhyehköllä aikataululla, kuinkakohan paljon tuota peruskestävyyttä kannattaa treenailla? Huomaam, että tässäkin ketjussa mielipiteet vaihtelevat, osa suosittelee ja moni kyselee tarvitaanko ollenkaan näin lyhyen matkan tavoittelussa. Jossain nettitekstissä verrattiin kestävyysalueita taloon, ja sanottiin että maksimikestävyyttä eli talon katonharjaa on huono harjoittaa ilman hyvin rakennettuja perustuksia, jolla viitattiin peruskestävyyteen. Onko tämä siis näin? Eli eikö maksimikestävyys kehity kunnolla jos peruskestävyyttä ei ole harjoiteltu pohjalle? Lähinnä mietin minkä verran näitä pitkiksiä ohjelmaan ottaisi vetojen ohelle.
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy