Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Ti 4.8.2020:  Lihaskunto 40 min, keskisyke 95 + Polkujuoksu 54 min 20 sek, 7.77 km@7:00 min/km, keskisyke 121, nousumetrit 205 Aamulla ennen töitä pitkästä aikaa lihaskuntoa salilla. Illalla sitten paluu kotipoluille. Näytti tehneen kesäloman treenit hyvää, kun kilsavauhdista näillä alakierroksilla oli vakiolenkillä hävinnyt melkein 30 sek/km.
  3. Tänään
  4. Ti 4.8.2020 2,3km vr + 8x800m (400m hölkkä) + 2,3km vr (Yht. 13,8km@5:11 / 1h11m / hr 145) Kun kerran muutkin, niin kai se pitää kokeilla. Siis yassoja. Tahmea olo lähtiessä, mutta mentävä on, joten vesipullo messiin ja kartan pohjalta valitulle uudelle vetopaikalle. Tavoitteeksi 8x800, mahdollisesti 10x, ajaksi tavoitteen mukainen 3:15. Päättelin siinä mennessä että eiköhän tää tahmeasta olosta huolimatta suju, eihän toi 3:15 kasi tarkoita kuin reilun neljän minuutin tonnia, ja kun 6x1000 on mennyt alle nelosia, niin kai tääkin... Eka vedossa tajuan, että hitto, eihän tää olekaan tasainen pätkä kuten muistelin, vaan nousee loivasti toiseen suuntaan. No, kai sen kaa pärjätään. Eka veto tuntuu jo yllättävän paljon, mutta laitan ylämäen piikkiin. Hölkkäpalautus, ja sitt toinen veto, joka ei alamäestä huolimatta tunnu yhtään paremmalta. Mitähän tästä nyt tulee? Kolmas, neljäs ja viides läpi, aika raastamista. Ei yhtään raikasta. Kuudennessa iskee bonuksena vatsavaivat ja huomaan kaipaavani käymälää. Sen verran keskellä asutusta, että väylän varteen ei viitsi mennä. Olo helpottaa palautuksen aikana kuitenkin sen verran, että päätän jatkaa. Seiska ja kasi läpi, mutta sitten on pakko lähteä hölkkäilemään kotiin pakaralihaksiin keskittyen. Viimeiset raskaita, mutta olis siihen ollut kiva ottaa vielä kaksi lisää, kai ne ois vielä taistellen menneet läpi. Toteutus siis näin (avg/max): 3:12 / 156 / 164 3:09 / 158 / 163 3:12 / 160 / 167 3:12 / 159 / 166 3:08 / 161 / 170 3:06 / 162 / 170 3:06 / 161 / 171 3:04 / 163 / 171 Mikä fiilis? Tavallaan jees, koska haasteista huolimatta meni kuitenkin 8x läpi, samalla tää tahmea kulku vähän arveluttaa. Lisäfaktorina perheessä ois tarjolla nuhakuumetta, katsotaan osuuko kohdalle vai pystynkö välttämään. Huomenna lyhyt palauttava tai pelkkä kehonhuolto, katsellaan tilannetta.
  5. Kierrätysteemassa etsin käytöstä poistettua neopreeniasua. Eli kunnolla ja koolla ei ole väliä. Koitan väsätä fillariin kuljetussuojaa, jotteivat hankaa toisiaan vasten. Voin noutaa Hki/Espoo/Vantaa akselilla, muutoin postitus. Tarjoa: kalle_savolainen (at) hotmail (pist) com
  6. Tiistai 4.8.2020 Juoksua 15,1 km/1 h 18 min, @5:07 min/km, avg 144. Rajatiloissa. Koko matkan tunne, ettei kulje mihinkään ja samaan aikaan, että onpas helppoa tänään. Kai se sitten oli puoliksi täysi tuoppi.
  7. Tämä ei ole inspiroiva video koska kyseessä on radio-ohjelma: https://areena.yle.fi/audio/1-50561811 Mutta sopii tähän ketjuun sikäli että siinä kuullaan tuon edellä mainitun Moskovan 10 ja 5km juoksujen vikan kierroksen selostukset ja vieraana on itse Kaarlo Maaninka. Tuli tämä ketju mieleen kuin eilen kuuntelin rästiin jääneitä Urheiluhullut -radio-ohjelman jaksoja. Vahva suositus näille, välillä tosi mielenkiintoista juttua, kuten nytkin viime viikon jaksossa Maaninka kertoo nuoruuden harjoittelustaan.
  8. Ti 10 km@ 4.48 min/km+ 2 km@ 4.23 min/ km Pari huilipäivää lenkkeilystä ja " hieman" paheita viikonloppuna, niin kyllä oli tuntumaltaan kesän raskain lenkki. Oli tarkoitus juosta koko matka putkeen, mutta päätin pitää pikku huilin kympin jälkeen, kun tuntui niin raskaalle. Loppu pari kilsaa meni pikku palauttelun jälkeen sitten hieman rennommin.
  9. Sunnuntaina autoilua ympäri Ahvenanmaata. Kisakuorma tuntui koivissa, taisi kuormaltaan olla suurin piirtein maratonin tasoa vaikka osuu vähän eri lihaksiin. Enemmän polkuja juossut kaveri valitteli, että oli jostain syystä aika raskas kisa. Nyt onkin hyvä tilaisuus lepäillä muutama päivä. Täytyy jättää huomioimatta kellon valitus, että "harjoittelun tila: heikentää kuntoa". Lauantai-iltana Garminin body battery oli laskenut arvoon 5, eikä se noussut koko yönä siitä lainkaan. Sunnuntaina siinä suhteessa ennätyspäivä, että tuo bodybattery oli koko päivän aikana maksimissaan arvossa 13. Su-ma yönä korva tuli uudestaan kipeäksi, ja tänään kävin näyttämässä sitä lääkärille vaikka viime yönä se ei enää häirinnytkään. Ei kuulemma ollutkaan tulehtunut, vaan luultavasti röörit vain tukossa mikä aiheuttaa kipua toiseen korvaan. Sain siihen Duactia, eli nyt ollaan doping-positiivisia hetken. Nyt vähän työhommia ja loppuviikoksi paluu vielä mökille loppulomaksi ennen ensi viikon virallista töihinpaluuta. Sen jälkeen pientä arpomista miten treeniä suuntaa Vantaan triathlonin jälkeen. Yleensä lokakuussa on ollut uinnin pitkän radan masters-SM ja Vantaan maraton kahden viikon välein joten valmistautuminen on ollut aika kaksijakoista. Nyt voi olla, että uintikisat siirretään, joten voisi yrittää ottaa tehojakson juoksuun jos jalat kestää. Jos alkaa tuntua telakan uhkaa, vaihdetaan sitten johonkin muuhun. Arvonnassa voitetut Inovin polkujuoksukengätkin tuntuvat sopivan aika hyvin, ja vaikuttavat vähän kevyemmiltä kuin edelliset polkukengät (Salomon speedcross). Voisivat sopia paremmin swimruniin. Täytyy varmaan mökillä testailla.
  10. Kesälomalta palattu. Meni aikalailla suunnitelman mukaan. Mökiltä ei juostu. Ei edes kivennapahölkkään ehtinyt. Kesäkuun ja heinäkuun vika viikkko meni perus menossa. Ma 5km pk/palauttava Ti 4km pk Ke 8km pk To tupla aamulla vajaa kolme ja illalla 7 molemmat pk Pe 5km pk La pitkis 30km 6:13 132 sykkeellä. Vikat nelisen kilsaa 5:15 haminoissa. Kiva hölkkä. Juoksin kaverin mökille. Suoraan pihassa olut käteen ja ainakin yritin juoda jokaiselle kilsalle yhden oluen. En ole varma onnistuinko Su lepo Rontti 60km viikko Ma vajaa vitonen palauttavaa Ti 3km pk Ke 10km pk To 6km pk Pe 5km pk 11.7. La 7km pk 30km viikko Sitten väliin pari viikkoa metsä- ja mökkihommia. Garmiitin mukaan kalorit 4000kcal kantimissa kun normaali toimistopäivä on sen reilun kolme lenkin kera. Sitten taas 27pvä eli 16 päivän tauon jälkeen tossujen päälle. Ma6km hassun tuntuinen, jalat oli oudot. Ti 5km Ke 6km to,pe,la kaikkea muuta puuhaa su 9km metsässä sienihommia hökötellen 26km viikko Ma 3km pk Ti 6km pk Eli liikuttua tullut, mutta muutenkin kuin juosten. 30km lenkki oli vuoden parhaita juttuja juoksun osalta. Ei tuntunut edes pahalta. Jotain on siis tullut tehtyä. Seuraavaksi sitten pitäisi raapia jotain ohjelmaa Vaaroja varten. Varmaan mennään samoin kuin viime vuonna, että perus pkt: ja vedot maantiellä ja viikonloppuisin sitten polkuja rauhassa. Myös jotain 2h la ja 2h su rypästä tms. tarkoitus kokeilla. Tavoitteena taas 6h. Viimeksi meni 7h, mutta olikin eka polkujuoksukisa niin kyllähän se nyt ainakin lujempaa menee.
  11. Perjantaina ajelin Varkauteen ja lauantaina oli lepopäivä. Jotain valmisteluja tehtiin valmistujaisiin, joten oili suht aktiivinen lepopäivä. Sunnuntai 2.8: pyörää 50min, jossa 30min puolimatkan tehoin, 2x4km juoksua puolimatkan vauhtiin @ 4:40/km ja yhteensä 12km juoksua sekä myöhemmin 2500m uintia avovedessä, jossa 4x400m im-vauhtia. Pyörästä hajosi etujarrusatula kuljetuksessa, joten koitin nippusiteillä pitää kiekkoon painautuneen jarrun irti. Lopulta jätin lenkin kesken, kun viritelmä vaikutti vaarallliselta. Tarkoitus oli tehdä 3x30min puolimatkan tehoin, mutta korvasin loput vedot juoksulla. 60km juoksua viime viikkoon eli kuukausi ennen ironmania saatiin optimaalisesti kovimmat juoksukilsat viikkoon tälle vuotta. Maanantaina 3.8: 40min corea ja kuminauhajumppaa sekä wattbikellä kevyttä palauttavaa tunti. Varkaudesta löytyi sopivasti sali, jossa on wattbike. Jaoin pyörän 2x30min osiin. Kuminauhajumpan jälkeen oikea jalka aktivoitui paremmin ja puolierot tasoittui huomattavasti. Tänään: 1h 40min wattbikellä sis. 4x15min sweetspotvedot. Kroppa kuumui kovasti ja sykkeet oli lopussa yli an.aerobisen kynnyksen. Päälle juoksua matolla 20min, jossa 15min @ 4:40/km. Sykkeet 155 juoksussa eli hieman alle kynnyksen. Seuraavat päivät kevyttä treeniä ja lähinnä uintia. Huomenna hieroja illalla sekä paljon joogaa/venyttelyä. Pyörälle sain huollon Tampereelle perjantaina eli aikaisin pitää lähteä ajeleen Varkaudesta. Savossa ei ollut osia pyörään.
  12. Niinhän sitä sanotaan, että on olemassa vain kolmenlaisia ihmisiä. Niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät.
  13. Kiitos huomioista. Päkiäaskelluksen lopetin aika lailla nopeasti kun oireet ilmenivät. Juoksukoulussa kävin kesän alussa, eikä juoksussa kiinnitetty huomiota muuhun kuin kadenssin, jota pyrin pitämään yllä... esim eilen matolla 1h oli keskari 175 spm. Juoksikoulun opettaja on entinen kilpahiihtäjä ja osteopaatti, jonka luona olen säännöllisesti käynyt 20 vuotta. Eli jalkaa on tutkinut hän sekä kaksi fysioterapeuttia, joista toinen on entinen juoksun lyhyenmatkan Suomen joukkueen jäsen ja toinen on menossa? Kalevan kisoihin kolmiloikkaamaan. Pisin juoksutauko kolmen vuoden aikan on ollut kaksi viikkoa ja siitäkin on varmaan pari vuotta aikaa:D heh heh Joten tuo 2kk.n lepo kisan jälkeen kuulostaa tosi hyvältä!
  14. Tänään irtosi jo aika hyvin fillarilla, vaikka ei siltä tuntunutkaan. Numerot eivät kuitenkaan valehtele. Vedin siis taas 2x10 minuuttia, tehot 223W ja 231W. Nämä alkavat siis sujua samalla teholla kuin 5min vedot aikaisemmin. Lisäksi tehokäyrältä voi lukea mm. 20min/201W ja 5min/246W. Sain sykevyönkin toimimaan joten kuten ja kellotin niinkin kovat lukemat kuin 166 bpm. Tämähän on hyvä merkki, sillä juostessakaan en pääse kuin 171, joten lihat todellakin ovat alkaneet taipumaan. Tuli myös kokeiltua Concept2:n tasapainotusta ja kellotin maksimit 134 rpm. Ihan hyvin tuo vielä surrasi siinäkin tahdissa. Nyt on sellainen olo kuin olisi käynyt reippaahkolla 10km juoksulenkillä, eli hyvä 😄.
  15. Teoreettisesti on vielä mahdollista, että kaksi kärkijoukkuetta ehtisi hakemaan myös rastin 19 ja sitten ne bonusrastit mitä ehtivät. Mutta tuohon vaaditaan jo hyvää jalkaa vikaan kahteen päivään. Silloin pistelasku menisi näin: Bonus kilometres for teams who take a shortcut to Finish after CP16: CP Distance Total distance CP16 20 km 178 km CP19 25 km 203 km CP24 43 km 246 km CP25 8 km 254 km CP26 7 km 261 km CP27 4 km 265 km
  16. Kiitos. Kaikkea sitä kotikatsomo ei yön pimeinä tunteja reittejä tarkastellessaan huomaa. Näköjään säännöissä on kaikki reittikombinaatiot näytetty niiden nimellispituuden mukaan. Nyt ymmärrän paremmin 🧐
  17. Vapaa kasvatus ja peruskoulu ovat vieneet tätä maata alapäin, eikä pohjaa ole vielä saavutettu. Valitettavasti.
  18. Näinhän se on. Oli suuri virhe poistaa koulussa tasoryhmät sekä siirtää erityisoppilaat normaaliin luokkaan. Nyt opettajien aika kuluu pitkälti järjestyksen ylläpitoon eikä opetukselle jää aikaa. Osaamattomuus kertautuu lukiossa, jossa matikanopettajien on aloitettava opetus yläasteelle kuuluvista asioista. Lukion oppimäärästä on karsittu kokonaan pois mm. kompleksiluvut, jotka ovat keskeisessä osassa esim. teknisissä tieteissä. Tällä hetkellä siis oppilas lukee koulussa matikkaa 12 vuotta mutta ei osaa ratkaista yhtälöä x^2 + 1 = 0.
  19. Kaikki sallitut reitit ovat realistisia. Oikoa voi melomalla. Pitkiä järviä tuolla riittää. Samalla lepuuttaa jalkoja. Esimerkiksi eräs joukkue meloi rastivälillä 4-5 (15km) kymmenen kilometrin siivun. Keveimmät retkeilijän pikaisesti koottavat vesikulkuneuvot painavat vain kilon pari.
  20. Eka kertaa mukana Finlandialla. Olen juttuja lukenut monilta maratoneilta, kuten tältä ja on melkein kuin olisin ennenkin juossut 😉 . Nyt kun sm-kisa on Jyskälässä niin innostuin mukaan, vaikka sijoitukseni omassa sarjassa tuleekin olemaan siellä toisella sivulla. Nautitaan.
  21. Samaa mieltä. Vain liian kova alkuvauhti estää tavoitteen saavuttamisen.
  22. Noilla spekseillä pitäisi olla pice of a cake, jos vaan kasvatat pitkiksen pituutta 25-30 km:iin.
  23. Tai ton rastin 16 jälkeen kisa meneekin näköjään näin --> After CP16 a team can also skip CP19 and go straight to CP24: CP Distance Total distance CP16 20 km 178 km CP24 18 km 196 km CP25 8 km 204 km CP26 7 km 211 km CP27 4 km 215 km
  24. La: suunniteltu lepo Su-Ma: suunnittelematon lepo kun perheessä kiertänyt flunssavirus osui kohdalle ja onneksi vain kevyenä versiona Ti: PK@8,50@50min08sek@5min53sek@112 Herkkua päästä taas hölkkäämään. Huomenna pidempi normilenkki. Eilen frisbeekierros Puolarmetsän radalla. Reikä 11, 53 m, par 3. Hole in one. Unenomainen hetki seurata kiekon lento koriin🤩
  25. Vielä olisi karttapaikasta mitaten tarjolla reilu 252 km talsittavaa linnuntietä pitkin, seuraavalta rastilta 15 alkaen. Kärjellä on takana seuraavalla rastilla aika tarkaan 160 km linnuntietä, mutta noin 180 kilsaa kuljettua matkaa. Kaksi vuorokautta taitaa olla "nautintoa" jäljellä. Tuollaiseen voisin lähteä itse "retkeilemään" vähän tiukemman vaelluksen, mutta kisa mielellä tuskin tuosta paljoakaan nauttisi.
  26. Otsikon mukaisesti olisi haaveissa muuntautua puolikkaan juoksijasta maratoonariksi. Juoksua olen harrastanut aktiivisesti kolmisen vuotta, sitä ennen vuosia erästä toista lajia hyvinkin kilpailuorientoituneesti, eli urheilutaustaa löytyy. Juoksukilometrejä kertynyt tänä vuonna sellaiset 20-40km/vko ja lenkit ovat olleet aikalailla tyyliin yksi pitempi (yleensä 14-16 km), 1-2 kevyttä tassuttelua 35min-1h ja 1-2 reippaampaa noin 45min-1h lenkkiä, joko vetoja tai tasavauhtista reipasta. Viime vuonna kävin juoksumattotestissä ja silloin aerobinen kynnys oli 148, anaerobinen 174 ja maksimisyke 188. Kevyet lenkit olen juossut suunnilleen 145 keskisykkeellä. Yleensä juoksukertoja 3-4 viikossa. Lisäksi kävelylenkkejä ja muuta puuhastelua. Lihaskuntoa tullut tehtyä turhan laiskasti tänä vuonna, en edes kerta viikkoon, vaikka tietysti pitäisi. Venyttelystä ja kropan liikkuvuudesta olen yrittänyt pitää parempaa huolta. Viimeisin puolikas taittui 1h48,5min (keskisyke 172) ja maratonin haluaisin alle neljässä tunnissa maaliin. Millaista treeniä kannattaisi erityisesti lisätä ja kuulostaako mahdottomalta ajatukselta saada maraton näillä spekseillä vielä tänä vuonna maaliin vai pitäisikö tavoite suoraan heittää ensi vuodelle? Kaikenlaiset kommentit tervetulleita, myös kriittiset 😄
  27. Onko vain 1 fyssarin mielipide, vai kolmen eri? Kannattaa vaihtaa fyssaria jos vaivaa ei löydy mutta vaiva on olemassa. Ja kenties kertaalleen käydä lääkärissä jos ei ole käyty. En tarkemmin ole ketjua lukenut, kunhan mutisen. toki lyhyempi tai pidempi juoksutauko on ihan paikallaan, eikä niin, että kerta viikkoon juoksua ja todetaan, ettei se kestä vieläkään. Kisojen jälkeen 2kk kunnon tauko tarvittaessa ja korvaavaa tekemistä sillä aikaa - toki soveltaen sen mukaan, mikä hypoteesi on, että saako kaikkea korvaavaakaan tehdä täysiä.
  1. Näytä lisää
  • Our picks

    • Noora Honkala juoksi Vilnan kansainvälisessä ultrajuoksussa 100 kilometrin Suomen ennätyksen. Honkala oli kilpailussa toinen ajalla 7.46.57. Honkalan väliaika maratonilla oli 3.06.40.
      Kova suoritus!
        • Thanks
        • Onnittelut!
        • Like
      • 0 vastausta
    • Suomen nopein mies ei tahdo saada sponsoreita kun ei ole IG:ssä seuraajia
      Pikajuoksija Samuli Samuelsson juoksi viikko sitten ensimmäisen suomalaismiehen 10,30 alituksen 100 metrillä lähes kymmeneen vuoteen. Nopein suomalaismies ei saa kuitenkaan sponsoreita kun Instagramissa on kuulemma liian vähän seuraajia:
       
      "– Laitoin sähköpostia tällä viikolla firmalle, jonka tuotteita olen käyttänyt monen vuoden ajan ja kysyin, olisiko mahdollista tehdä jonkinlaista yhteistyötä. Vastaus oli, että minimivaatimuksena on vähintään kymmenentuhatta aktiivista seuraajaa Instagram-tilillä, jos edes lähdetään sopimusta miettimään, Samuelssonin päivitys jatkuu."
       
      Kertoo aika paljon tästä ajasta, että se on ihan sama mitä teet kunhan on somessa seuraajia. Mutta toimii se toisinkinpäin, jos kaverin sponssit on IG tilistä kiinni niin käy ottamassa tili seurantaan niin saa mies tukea harjoitteluun. 
       
      Korjataan ongelma, Samulin IG tili: samulisamuelsson
       
      Nyt Samulilla on jo 4300 seuraajaa. Ota seurantaan niin saadaan miehelle sponsori!
       
      IS:n juttu aiheesta:
      https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006573609.html
        • Like
      • 15 vastausta
    • Garmin osti Firstbeatin dataosaamista ja dataa
      Garmin osti Firstbeat Analytics Oy:n, joka keskittyy lisensoimaan analytiikkaohjelmistoja. Emoyhtiö Firstbeat Technologies Oy jatkaa itsenäisenä yhtiönä.

      https://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2020/06/30/garmin-osti-firstbeat-analytics
        • Like
      • 9 vastausta
    • Post in Polar Unite
      Tämä fitness kello Polar Unite julkaistaan tänään. Kokosin yhteen mitä kellosta tällä hetkellä tiedetään:
       
      Katotaan mitä sieltä illalla tulee. 
       
        • Thanks
    • Post in Nuuksio Backyard Ultra 26.6.2020 ->
      Onnittelut molemmille hienosta kisasta! Toki pitää myös onnitella kaikkia muitakin 57 juoksijaa ketkä rohkeni lähteä kisailemaan noihin olosuhteisiin. Se on raakaa peliä kun mittarissa on +30. Siinä käynnistyy äkkiä kierre joka päättyy keskeyttämiseen. 
       
      Se on kyllä hienoa kun juoksuun tupsahtelee aina välillä mukaan tällaisiä nimiä kuten Kati Ahokas. Nainen tulee ihan puskista ja parissa vuodessa ollaan Suomen huippuja. Juoksija-lehden maratontilastot löysi ensimmäisen maraton tuloksen vasta 14.10. -17 Vantaalta 3.59.21. Ennätys seuraavalta keväältä 3.40.04. Ennätysjuoksun jälkeen Karhunkierros 80km ja loppuvuodesta pari muuta maratonia. 
       
      Vuonna 2019 UTTF läpi ja ilmeisesti siinä sivussa yksi maraton treeninä. 2020 24h 204km ja sitten tämä eilinen juoksu. Onko tämä juoksuharrastus alkanut oikeasti vasta 4-5 vuotta sitten? Kyllä on kova nainen ja kuten on nähty niin pää näyttää kestävän hyvin. Millasia tuloksia tässä vielä nähdäänkään tulevina vuosina. 
       
       
        • Like
  • Seuraa keskusteluja helpommin

    Avaa oma tunnuksesi
  • Käyttäjätilastot

    12 049
    Jäseniä
    458
    Eniten paikalla
    Kalle Eemeli
    Uusin jäsen
    Kalle Eemeli
    Liittyi
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy