Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Today
  2. PaHa

    To 27.2

    Sauvakävelyä vajaa 50min. 7,2km/h. Välissä kaupassa käynti. -10 pakkasta. Edelleen palautumista sunnuntain kotirataultrasta. Jospa huomenna uskaltaisi vähän matolla hölkätä... ehkä
  3. Riippuu paljon mitä kaikkea muuta teet arjessa, niin urheilussa kuin sen ulkopuolella. Jos on aikaa ja jalatkestää, helpoin tie lienee, että nyt jos 8vko aikaa, tuplaat kilometrit n. 6vko ajaksi (2 kovempaa viikkoa 1 kevyempi, x2) ja juokset 4-5 kertaa viikossa. Jonkin verran nousijohteisuutta intervalleihin, ja kevyet lenkit riittävän kevyttä, jotta jaksat oikeasti juosta riittävän kovaa kovat lenkit. Lisäaerobista treeniä tarvittaessa muilla lajeilla (uinti, pyöräily, hiihto ymv) jospaikat ei kestä/aikaa on enemmän. Lisäksi jos ylimääräistä massaa on pudotettavaksi, 1-3kg putäisi tuossa ajassa saada pois ilman ongelmia treenin suhteen, jolloin sekin auttaa yllättävän hyvin tuloksessa. Kolmas seikka voisi olla, että kisapäivän supritus pitää olla onnistunut. Vauhdinjako pitää osua kohdalleen, ei saa ”keulia” eli alusta asti ensimmäisen 200m jälkeen kellon tarkkaa työtä ja viimeinen 1-2min niin kova kiri kuin vaan jaksaa jos paukkuja on vielä. voisin kuvitella, että foorumilta löytyy hakutoiminnolla vastaavia tapauksia, et ole asian kanssa yksin. Terveenä pitää säilyä, se on toki numero uno.
  4. Juha Tuomola

    Polar Flow

    Tuosta vaakatasohommasta laitoin palautetta jo pari vuotta sitten. 😄
  5. Luulen että pitkällä lenkillä elimistö taitaa polttaa rasvaa (tai elimistö opettelee ottamaan energian rasvasta) suhteessa paremmin kuin lyhyellä samantehoisella lenkillä. Eli 2 tunnin lenkillä palaa rasvaa enemmän kuin kahdessa tunnin lenkissä yhteensä. Näin ainakin minun sykemittarini kertoo. Olen huomannut että jos juoksen vaikka tunnin 130 keskisykkeellä, niin mittari sanoo että 50% energiasta tuli rasvoista. Mutta sitten kahden tunnin lenkillä keskisyke voi olla jopa vaikka 133, ja silti mittari kertoo että esim 53% energiasta tuli rasvoista. (Edelliset luvut hieman hatusta mutta idea on tuo). Perustuisiko pitkän lenkin teho tähän, eli toimii vähän kuin korkoa korolle. Mutta uskon jos lenkki menee yli tietyn pituuden (jollakin se voi olla vaikka 2h) niin kuvaan tulee sitten myös huonoja asioitakin, esim loukkaantumisherkkyyttä, palautumisen vaikeutta, jne..
  6. Poistin reitit ja segmentit kellosta ja lisäsin uudestaan, niin reitit ja segmentit tulivat takaisin kelloon.
  7. Kamalan kylmää, oli melkein pakkasta. Aurajoessakin kellui jotain etäisesti jäätä muistuttavia lauttoja. Työmatkahölkkää 11.5 km. Tämä meni sarjaan "tulipa tehtyä".
  8. -pyörä 26min -sisäpyörä 55min Päiväni murmelina osa 58. Tunnin ajan väänsin sitä pyöränrengasta töistä lähtiessä. Siinä tuli tehtyä nyt kaikki perinteiset virheet, joita en tähän ala listata. Mutta V-käyrä alkoi saavuttaa melkoisia kliimakseja. Lopulta jouduin vaihtamaan sisurin kokonaan. Tästä nyt ei ole mitään muuta hyvää sanottavaa kuin se, että jos pyöränkumin kanssa taistelu on tämän hetkisistä murheista suurin niin elämässä lienee kaikki hyvin. Kotia tultua sitten olin about puoltoista tuntia myöhässä aikataulusta. Mutta vedot oli tehtävä, jäi sitten pitkät verryttelyt lyhyiksi. Sen verran tuli kiirus, etten ehtinyt laskemaan sopivia tehoja. Joten vähän arvailuksi nämä nyt meni. Eka veto 307W -> walk in the park. Toka ja kolmas veto 313W -> edelleen walk in the park tyyppistä settiä. Neljäs veto 322W -> nyt alkoi osumaan ja uppoamaan. Osuuksina ensimmäiset jäi sinne 110% tienoille ja viimeinen 115%, joka alkaa olemaan sitä mitä oli tilattu. Ei tämä nyt putkeen ihan mennyt, jospa ens viikolla vetäisi tän uudestaan ja yrittäisi saada tehot osumaan paremmin nappiin alusta lähtien. Garmin palkitsi pyöräilijän uudella vo2max arviolla, joka oli huikeat 64! Ehkä tänään sykkeet oli normaalia alempana, kun sain ikkunoista vähän kylmempää ilmaa, kiitos pakkaskelin. Jos ajelee alkuillasta niin tuohon paistaa aurinko ja ilma on kuin lehmän hönkäys eikä paljon helpota kuumuvaa ukkoa. Huomenna jatkuu homma tosi kepeällä päivällä. Tiedossa uintia potkuin ja tekniikkapainottein ja sitten 45-60min trainerilla kevyttä pkta.
  9. Joulukuussahan Aki juoksi 2.18.33. Että ei nyt ihan tekemätön paikka olis jos homma kiinnostais. Lähelle vois ainakin päästä. Mainospaita päälle niin homma vois tuoda enemmän näkyvyyttä HHM/HM:lle kuin kilpailevan tapahtuman puolikkaan voittaminen 🙂
  10. Seppo

    Hyvä juoksumatto?

    Ei tossa mulla ole kuin sentti liikkumavaraa. Enkä ole kyllä kertaakaan huomannut että matto olisi valunut toiseen reunaan. Outoa.
  11. Mitä tulee siihen pitkään lenkkiin, niin hiihtoon tutustuneilla on tiedossa entisaikojen erittäin matalatehoiset, vaellustyyppiset sauvakävelyharjoitukset ja huippuhiihtäjien vaellusleirit. Eli todella perusteellisesti on alettu sitä kuntoa rakentaa pitkillä ja matalalla sykkeellä tehtävillä lenkeillä. Jostakin luin, että juniorit on tehneet sauvakävelyvaelluksia vielä 90-luvulla tai 2000-luvun alussa jossakin seurassa ainakin. Juoksussa ei nyt ihan samanlaista meininkiä ole. Ja se on senkin takia erilaista, kun juostessa tulee iskutusta jaloille ja siitä pitää palautua sitten. Olikohan viime vuonna Juoksija-lehdessäkin juttua pitkän lenkin hyödyistä.
  12. Aika lailla noin olen pyörää treenannutkin. Neljää pyöritystä ei oikein viikkoon saa mahtumaan. Pitkiksiä olen tehnyt säästeliäästi pyörällä sisällä, jos on ollut muita vaihtoehtoja (juoksu tai hiihto ulkona). Kesällä tulee kuitenkin pidempiä ulkopyöräilyjä, pitää saada muutamia pääosin aeroasennossa tehtyjä reilusti yli 3h lenkkejä. Siinä 3-4 h jälkeen aeroasennossa jyystäminen alkaa yleensä tuntua jo tukalalta, varsinkin alkukesästä. Tänään kolmen kovatehoisen treenipäivän jälkeen oli tarkoitus pitää välipäivä, mikä tarkoitti 7,6 km kevyttä lenkkiä koiran kanssa. Muutaman kerran pysähdyttiin asioille ja muutaman kerran haistelemaan muiden asioita. Vauhdista ei oikein voi sanoa siis mitään, mutta keskisyke 124 ja max 148 eli kevyesti mentiin. Toivottavasti yöllä myös palautuminen hyvää. Päälle sauna.
  13. Eilen oli kevyt päivä. Pk:ta crossarilla ja juosten tunti salilla, ja kotona myöhäisiä laskiaispullia iltapalaksi väsättynä. Niiden kuluttamiseksi vielä toinen tunti trainerillä hyvin helppoa pk:ta n. 205w, 119bpm. Tänään taas kovempaa pyöräilyä. Liekkö viimeinen tämänlainen setti - aika haikea fiilis, kun koko ajan mennyt vaan paremmin... ehtiihän sitä toki uudestaankin. 20min verraa ja avaavia vetoja siinä, perään 4x30’/5’ @ 286, 288, 291, 296w (148, 156, 161, 168bpm). Väliverrat 50% teholla n. 160w. Loppuun asti tuli helposti, toki sykkeet edelleen lähtee näin sisällä ainakin treenatessa ylöspäin. Onneksi on pari kk aikaa treenata, ja kisassa ei mennä ihan näillä wateilla todennäköisesti alusta loppuun (toki, ei sitä tiedä, vaikka kunto nousisi...). Kisassa sykkeet saa olla sellaiset 150->160bpm. Uinnin jälkeen syke on valmiiksi koholla, joten siihen peilaten tämä on ylikovaa, mutta niinhän %-osuuksina pitäisikin (vedot siis n. 90-94% ftp väliin). Kisoissa tosin voi olla ylä- ja alamäkeä, joissa ylämäet saa mennä kovempaa ja alamäessä palautella enemmän.
  14. Noh, ainakin maratonille aikoville on ihan yleinen perusjuttu se pitkä lenkki, ja 25km ei vielä ehkä sitä määritelmää täytä. Sellaiseen ohjelmaan tai esimerkkiin en ole törmännyt, missä kehotettaisi juoksemaan vaikka neljä 25km lenkkiä viikossa (eikä muuta). Silti niinkin voi tehdä ja seuraavalla viikolla vaikka muita juttuja. Mutta se ei ole edistyksellisen juoksijan oikeaoppista tekemistä.
  15. Joo ei sentäs, ei enää tässä vaiheessa vuotta aikaa Viialassa vietetä 😛
  16. Florian on juossut maratonin 2.20 ja satasen 6.49, joten en ihan harrastelijaksi leimaisi. En usko, että Aki Nummela tai kukaan muukaan suomalaismaratoonari tuota aikaa pystyisi rikkomaan, mutta esim Henri Ansiolla (100 km 6.46) voisi ehkä olla mahdollisuus, jos haaste kiinnostaisi. Saa todistaa epäilyni vääräksi,mutta vain juoksemalla tehdyt todisteet hyväksytään. Puhumalla / kirjoittamalla on toki tehty kovia tuloksia, mutta niiden tilastokelpoisuuden kanssa on vähän niin ja näin.
  17. Hei! Olen aloittanut juoksemisen viime kesänä. Aloituscooperissa juoksin kesällä 2300m. Nyt helmikuussa meni 2600m. Olen juossut viikoittain n. 1 tunnin hitaan matalasykkeisen lenkin, sekä 45min intervallin sekä ajoittain 400-1000m vetoja. Minulla olisi huhtikuun lopussa cooper, jossa vaatimuksena olisi 2800m. Miten ja millä ohjelmalla saisin tähän noin 2kuukauteen lisää metrejä? Nyt kaivataan kaikki hyvät vinkit sekä jopa juoksuohjelma tästä huhtikuun loppuun. Kiitos avusta!
  18. Peukku treenille, oireilulle kyytiä eksentrisillä pohjeliikkeillä? (pitäisi tehdä itsekin)
  19. Torstai: kevyttä polkujuoksua 12km@7.05 keskisyke 130. Nousumetrejä 278. Vasen akilles vähän juilii. Toivottavasti ei ole tulossa mitään vaivaa, just nyt ei huvittais keskeyttää hyvin alkaneita treenejä. Tämän päivän lenkin myötä kilahti tälle vuodelle 600 km juoksua täyteen.
  20. juhaug ..miljönääri ..myrkyillä...ja monia muita..onkohan sen arvosta sitten kuitenkaan lopulta...
  21. To 27.2.2020:  Aamu: Juoksu 35 min 0 sek, 6.21 km@5:38 min/km, keskisyke 116, nousumetrit 59 Ilta: Mäkirymy 2 h 25 min 45 sek, 14.86 km@9:48 min/km, keskisyke 118, nousumetrit 1054 Aamupäivästä lyhyt lenkki rapsakassa pakkasessa. Alkuillasta ensin noin 30 min verrat teitä pitkin ja sitten reilu 1,5 h umpihankimäkirymyä Koitereen rantaharjulla. Sykkeet alhaalla, mutta lihakset kyllä sai aika väsyneeksi. Loppuun hölkkää kotiin ensin pehmeää moottorikelkan jälkeä ja lopussa teitä pitkin.
  22. Välillä se matto on liikaa vasemmalla, joten pitää ruuvata sitä keskelle. Sitten se on seuraavana päivänä liikaa oikealla jne. Mietin vain että rauhoittuuko se jossain vaiheessa. Muutamat kerrat sitä on jo joutunut säätämään.
  23. Metsässä sellainen 8 km, saunaa ja meripulikointia päälle. Upea keli, kerta kaikkiaan.
  24. Tänään ohjelmassa oli tv-kova juoksulenkki koirien kanssa. Yhteensä 40min ja vajaa 8km, jossa 20min ana kynnyksellä. Vedon keskisyke 160 ja vauhti 4:30min/km. Lämmittelyssä naru oli kireällä, mutta 20min pätkän sai juosta aikalailla ilman vetoapua. Keli oli -9 ja yritin hengittää nokan kautta sisään, ettei raaka pakkasilma mene keuhkoihin kylmänä ja aika hyvin onnistuin tässä. Tämän vauhdin pitäisi olla puolimaratonin vauhtia ja hengityselimistö jaksaisi hyvin , mutta jalat oli tänään väsyneet. Kaipa tämä kyyti menee reilu 1,5h, kun saa kovia kilsoja alle. Takareisissä alkoi kirraamaan lopussa, mikä varmaan johtuu osin eilisestä mave- treenistä.Loppuviikko on pk-painotteista. Nyt on ollut kovia tehoja lähes joka treenissä, mikä on saanut jalat jumiin, joten pitää yrittää rullailla koipia auki.
  25. Koronan ’kohderyhmässä’ ovat vanhemmat ja kroonisesti sairaat. Sairastuneista kahdeksan kymmenestä on saanut vain lieviä oireita. Sairaalahoitoa on saanut 15 prosenttia sairastuneista. Tehohoitoa on saanut pieni osa. Pari prosenttia kuollut. Urheilijat ovat siis suht. hyvin suojassa. MUTTA, koronavirus leviää kai myös oireettomilta taudin kantajilta. Joten juoksutapahtumista saattaa saada mukaansa ehkä harmillisia tuliaisia ? Juuri hetki sitten Ruotsin terveysviranomaiset kehoittivat Ruotsin kansalaisia välttämään matkustamista Iraniin. Tämä jotenkin särähtää korvaan, samalla kuitenkin virusta vähätellään ja sitä verrataan tavalliseen influenssaan.
  1. Näytä lisää

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy